Käytettyjen / uusien autojen katteet.
Valvoja: ffp jäsenet
Käytettyjen / uusien autojen katteet.
Avaan uuden topicin yllä mainitulla otsakkeella..
Paljonkohan mahtaa keskimäärin prosentteina jäädä autokauppiaalle käteen myydystä käytetystä tai uudesta autosta..
kaikkihan tietysti riippu myytävästä kohteessa,sen hinnasta ja kauppiaan rahan ahneudesta...
Olenkohan Pahasti metsässä jos ajattelen seuraavasti..
esim 1 :
Menet ostamaan uutta autoa vaihdokkisi kanssa ja uusi maksaa esim. 25000€ ja vanhastasi hyvitetään paperilla 18000€. Näyttää kohtalaiselta.. Mutta todellisuus on jotain ihan muuta. Autosi todellinen hyvitys hinta on uuden auton 5% alella 16750€. Ja vaihtoauton hintaa laskee entisestään kauppiaan mahdolliset provikat myydyistä uusista autoista maahantuojan toimesta.. Eli kauppiaalle jää tällöin extraa se 5% uuden hinnasta + mahdl. muut alet..
esim 2 :
Kauppias myy nyt vaihdokkiasi hintaan 20000€. siitä kun vähentää fiksauksen n.150€ ,muita kuluja n.200€ ja tinkivara eli vaihdossa myydyn uuden auton käteisale 1250€ saadaan auton hinnaksi 18400€ .
Kauppias kertoo suorankaupan ostajalle myyvänsä auton maksimi alennuksin ja melkeinmpä ilman katetta ja tarjoaa kahvit+munkit ja uusi ostaja on innoissaan saamastansa 1250€ alennuksesta ja tekee mielestänsä hyvät kaupat .
Mutta silti kauppiaalle jää vieläkin se 400€ myymästänsä uudesta ja 1250€ vaihtoautosta + ne provikat myydystä uudesta autosta. Ja kaikkihan tämä oli vaan että asiakas osaa tingata hinnasta pois..
olenko väärässä vai meneekö se noin..
Paljonkohan mahtaa keskimäärin prosentteina jäädä autokauppiaalle käteen myydystä käytetystä tai uudesta autosta..
kaikkihan tietysti riippu myytävästä kohteessa,sen hinnasta ja kauppiaan rahan ahneudesta...
Olenkohan Pahasti metsässä jos ajattelen seuraavasti..
esim 1 :
Menet ostamaan uutta autoa vaihdokkisi kanssa ja uusi maksaa esim. 25000€ ja vanhastasi hyvitetään paperilla 18000€. Näyttää kohtalaiselta.. Mutta todellisuus on jotain ihan muuta. Autosi todellinen hyvitys hinta on uuden auton 5% alella 16750€. Ja vaihtoauton hintaa laskee entisestään kauppiaan mahdolliset provikat myydyistä uusista autoista maahantuojan toimesta.. Eli kauppiaalle jää tällöin extraa se 5% uuden hinnasta + mahdl. muut alet..
esim 2 :
Kauppias myy nyt vaihdokkiasi hintaan 20000€. siitä kun vähentää fiksauksen n.150€ ,muita kuluja n.200€ ja tinkivara eli vaihdossa myydyn uuden auton käteisale 1250€ saadaan auton hinnaksi 18400€ .
Kauppias kertoo suorankaupan ostajalle myyvänsä auton maksimi alennuksin ja melkeinmpä ilman katetta ja tarjoaa kahvit+munkit ja uusi ostaja on innoissaan saamastansa 1250€ alennuksesta ja tekee mielestänsä hyvät kaupat .
Mutta silti kauppiaalle jää vieläkin se 400€ myymästänsä uudesta ja 1250€ vaihtoautosta + ne provikat myydystä uudesta autosta. Ja kaikkihan tämä oli vaan että asiakas osaa tingata hinnasta pois..
olenko väärässä vai meneekö se noin..
Riippuu tietysti siitä kuinka halvalla ja kuinka "valmiin" auton autokauppias sattuu saamaan..
Yksi tie ostaa liikkeeseen autoja on ostaa ne rahoitusyhtiöiltä, joilla ne ovat olleet huoltoleasingautoina. Tällaisessa olen itsekin töissä. Esimerkkinä voin kertoa, että myin juuri meille palautuneen entisen huoltoleasing -pakettiauton autoliikkeelle hintaan 11000 €, liikkeissä vastaavien pyynnit on luokkaa 14900 - 15900 €. 11000 €:n lisäksi autokauppias joutuu maksamaan autoon meikkauksen, rekisteröinnin ja kuljetukset nyt ainakin. Lisäksi on varattava rahaa virhevastuun täyttämiseen tarvittaessa.
Liikkeelle tämä oli suhteellisen hyvä diili - eikä meillekkään takkiin tullut. Miksikö lähtee niin halvalla? Palautuneista autoista on yksinkertaisesti päästävä nopeasti eroon, eikä ole aikaa juosta näyttelemässä autoja kaiken maailman renkaanpotkijoille.
Yksi tie ostaa liikkeeseen autoja on ostaa ne rahoitusyhtiöiltä, joilla ne ovat olleet huoltoleasingautoina. Tällaisessa olen itsekin töissä. Esimerkkinä voin kertoa, että myin juuri meille palautuneen entisen huoltoleasing -pakettiauton autoliikkeelle hintaan 11000 €, liikkeissä vastaavien pyynnit on luokkaa 14900 - 15900 €. 11000 €:n lisäksi autokauppias joutuu maksamaan autoon meikkauksen, rekisteröinnin ja kuljetukset nyt ainakin. Lisäksi on varattava rahaa virhevastuun täyttämiseen tarvittaessa.
Liikkeelle tämä oli suhteellisen hyvä diili - eikä meillekkään takkiin tullut. Miksikö lähtee niin halvalla? Palautuneista autoista on yksinkertaisesti päästävä nopeasti eroon, eikä ole aikaa juosta näyttelemässä autoja kaiken maailman renkaanpotkijoille.
Bisnestähän se autokauppakin on, joten totta munassa siellä katteet on kohdillaan - kuten kaikessa kannattavassa bisneksessä. Ihanko oikeasti joku luuli että pukupellet hienoissa autohalleissaan hyväntekeväisyyttä harrastavat autoilijoiden iloksi?
Keskisuurella autoliikkeellä on melkoinen määrä kulujakin katettavina, eivätkä henkilöstökulut takuulla pienin niistä ole. Eli parhaat diilit tekee aina yksityisten kanssa, kun kukaan yksityinen ei sellaisia "katteita" kehtaa ottaa jota liikkeissä surutta lyödään vaihdokin hintaan. Mutta sitten ei tarvi itkeä perävalotakuustakaan...
Keskisuurella autoliikkeellä on melkoinen määrä kulujakin katettavina, eivätkä henkilöstökulut takuulla pienin niistä ole. Eli parhaat diilit tekee aina yksityisten kanssa, kun kukaan yksityinen ei sellaisia "katteita" kehtaa ottaa jota liikkeissä surutta lyödään vaihdokin hintaan. Mutta sitten ei tarvi itkeä perävalotakuustakaan...
Aika paljon käyttävät tuota FinnTakuuta autoliikkeet, ainakin Länsiauto käyttää hiemankaan tuoreempien autojen kohdalla. Olisi mielenkiintoista tietää tuleeko virhevastuun täyttäminen tuolla halvemmaksi kuin ottamalla takuuhommat omaan piikkiin.
Isäni osti tuollaisen vaihdokin missä on FinnTakuu, ja tähän mennessä vajaalla 5% auton ostoarvosta sitä on korjattu, ensi viikolla lisää :)
Isäni osti tuollaisen vaihdokin missä on FinnTakuu, ja tähän mennessä vajaalla 5% auton ostoarvosta sitä on korjattu, ensi viikolla lisää :)
autoliikkeessä hyvitetään autosta joku pari-kolme tonnia vähemmän mitä suoralla kaupalla, mutta silti itse mielelläni vaihdan auton kaupassa, jos vain sattuu hyvä vaihdokki tulemaan. saa entisen auton suoraan pois jaloista kuleksimasta, ja tuurilla saa uuteen jopa takuun.
ylensä olen saanut vielä hyvää palveluakin, poislukien toyotaliike täällä savossa. enpähän onneksi ole siihen merkkiin käsiäni kuitenkaan sotkenut...
ylensä olen saanut vielä hyvää palveluakin, poislukien toyotaliike täällä savossa. enpähän onneksi ole siihen merkkiin käsiäni kuitenkaan sotkenut...
Fordien myyntiä en kyllä voi käsittää, edellisiä fordejani rempattiin molempia virhevastuun ja maahantuojan piikkiin varmaan kolme viikkoa per auto korjaamolla. Ja nuo remontit olivat taatusti auton ostohinnan arvoisia (tyyliin koko jarrujärjestelmä letkuja ja satuloita myöten, uudet ovet ja muut luukut ym. ym.). En käsitä että miten niiden myynti voi kannattaa, joko liike saa niitä ilmaisena jostain tai sitten tuossa tulee takkiin ja reilusti. Nykyisen volkkarini kanssa liike pääsi kyllä helpolla kun ei siinä ole ollut yhtään mitään sanottavaa missään.
Eiköhän tuo liikkeiden kate ole tuolla 30-40% paikkeilla (vaihto)autokaupassa, puhtaasti käteisellä liikkeestä ostettaessa kun nuissa hinnoissa tuntuu olevan todella reilusti tinkivaraa.
Eiköhän tuo liikkeiden kate ole tuolla 30-40% paikkeilla (vaihto)autokaupassa, puhtaasti käteisellä liikkeestä ostettaessa kun nuissa hinnoissa tuntuu olevan todella reilusti tinkivaraa.
Suomen autolehden nro 8/07 esittää tilaston tyypillisestä myytyjen käytettyjen autojen katteesta. Myydyt autot ikäluokkaa -00 ja uudempia.
Tarkkailussa yhden kuukauden myynti, 89kpl myytyjä autoja
Tappiota tuotti 22kpl, (25e - 4000e/kpl)
Voittoa tuotti 67kpl, ( 14e - 5100e/kpl)
Kuukauden kate vaihtoautoista oli 55000e, eli noin 620e/auto.
Listausta kun tutkailee niin autojen keskihinnan voi olettaa pyörivän noin 15ke tuntumassa, listassa autoja väliltä 3ke - 60ke.
Tuosta väännettynä autoliikkeen kate on noin 4% kauppahinnasta.
Tarkkailussa yhden kuukauden myynti, 89kpl myytyjä autoja
Tappiota tuotti 22kpl, (25e - 4000e/kpl)
Voittoa tuotti 67kpl, ( 14e - 5100e/kpl)
Kuukauden kate vaihtoautoista oli 55000e, eli noin 620e/auto.
Listausta kun tutkailee niin autojen keskihinnan voi olettaa pyörivän noin 15ke tuntumassa, listassa autoja väliltä 3ke - 60ke.
Tuosta väännettynä autoliikkeen kate on noin 4% kauppahinnasta.
oisko nuo tappiota tuottaneet, niitä mistä mainostetaan että maksetaan mistä tahansa katsastetusta 2000 vaihdossa tai vastaavia tarjousvehkeitä.
Ainakin RintaJoupille kelpasi yli 6000€ vaihtoautoon mikä auto tahansa käsirahaksi, oli katsastettu tai ei ja yli 6000€ autoon sai 2000€ hyvitystä siitä kotterosta. Tosin hinnatkin oli järjestäen 2000-4000€ yläkanttiin.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa