Ajokortin uusimisväli lyhentyy
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Ajokortin uusimisväli lyhentyy
EU-direkti astuu voimaan 2013 ja sen seurauksena esim. c-kortista isommat kortit joutuisi uusimaan jopa viiden vuoden välein:
http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/u ... id=1492644
Henkilöautokorttia ei tarvisi uusia niin usein, mutta sekin joudutaan ilmeisesti uusimaan jonkin väliajan jälkeen. Eli ajaminen muuttuu tälläkin kannalla entistä kallimmaksi.
Jälleen kerran kiitos EU:lle!
http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/u ... id=1492644
Henkilöautokorttia ei tarvisi uusia niin usein, mutta sekin joudutaan ilmeisesti uusimaan jonkin väliajan jälkeen. Eli ajaminen muuttuu tälläkin kannalla entistä kallimmaksi.
Jälleen kerran kiitos EU:lle!
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Autokoulussa töissä ollessani tästä olikin juttua jo sillon (2002). Uusiminen sisältäis parit teoriat ja kirjallinen ja inssiajo (+tarvittaessa harjotusajoja).
Kyllä tuolla karsitaan sieltä vanhemmasta päästä niitä pois jotka on alkaneetkin vanhentua odotettua nopeammin ja näkö sekä kuulo alkaa olemaan nollaa.
Kyllä tuolla karsitaan sieltä vanhemmasta päästä niitä pois jotka on alkaneetkin vanhentua odotettua nopeammin ja näkö sekä kuulo alkaa olemaan nollaa.
Kyllähän toi sinänsä vähän rahastukselta haiskahtaa. Mutta sitten taas ihan hyvä, että esim mun äidiltä lähtis kortti tolleen koska ei oo taas varmaan 5 vuoteen autoa ajanut. Ja mutsi nyt kuitenkin on alle 60:nen. Noi satunnais kuskit kaikkein vaarallisimpia tuolla liikenteessä on. (jos ei lasketa rattijuoppoja) Mielestäni muutenkin ihan hyvä idea vanhempaa väestöä testataan vähän perus näön lisäksi muutenkin onko tonne liikenteeseen menemistä ratin taakse.
(Ja siis nyt puhun pelkästään B-korttista, en ammattiautoilijoista)
(Ja siis nyt puhun pelkästään B-korttista, en ammattiautoilijoista)
Olisi nyt edes kirjallinen + inssi, eikä mitään naurettavaa näkötestiä. Saataisiin pois ne sunnuntaikuskit jotka eivät ikinä ole edes oppineet ajamaan autoa, vaan heidän selviytyminen matkasta nojaa vain ja ainoastaan siihen että muut tienkäyttäjät varovat ja väistävät näitä sankareita. Epäilen nimittäin että he tuskin jaksaisivat maksaa paria kolmea inssiajoa viiden vuoden välein.
Näkötesti ei ole naurettava, tiedän puolisokeita ammattilaisia, jotka vaarantavat yleistä liikennettä sillä, että eivät periaatteestakaan halua rillejä. Eikä edes ole vitsi, vaan heille se on elämän ja kuoleman asia, että ei ole laseja päässä, täytyy kyllä myöntää, että on järki kyllä pois päästä. Sama kun yksi tuttu rahtari ajoi aina ilman vöitä, siis aina, on siinä ammattilaista kerrakseen, kun on ajotaidoistaan niin ylpeä. :roll:
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Meinaakohan toi ABECE kortin omaavana sitten inssiä rekalla joka viides vuosi...
Sitä minäkin tässä itse manailin. Tuollainen kortti löytyy, mutta isoa yhdistelmää en tule koskaan ajamaan, vaan ajot tulevat tapahtumaan porukoiden Chevrolet Starcraftilla, joka on rekisteröity kuorma-autoksi. Jos tuohon lyödään sopivan painoinen kärry, niin sitten vaaditaan tuo ABECE-kortti. Ja tämän seurauksena joutuu käydä inssissä viiden vuoden välein. Jep jep, mahtava direktiivi. Ei muuten ole tätä vastaan, hyvä vaan, että saadaan ne osaamattomat pois liikenteestä.
Ite olin katselemassa kun muija ajoi aikoinaan pimeänajoa (auto kun sattui olemaan mun) ja siellä näki kaikenlaista porukkaa ratin ja polkimien välissä!
Kolmen pizzan pöyrittäjän ryhmä tunki samaan micraan, ja "valkitalki" mukaan, no eihän niistä yksikään osannut suomea, kun opettaja puhelimen välityksellä antoi ohjeita ja ajoivat minne sattuu.. autoa ajoi vain yksi heistä, ja sekin suorite oli olemattoman ja välttävän välimaastosta.. Kuitenkin kaikki kolme(!) saivat ajokortin tuon perusteella!
Omasta mielestä jo autokoulua tulisi tiukentaa, eikä ruveta rahastamaan ammattiautoilijoita jollain viisvuotis tarkastuksilla! Tai sitten noiden tarkastuksien kuuluisi olla niin tiukkoja, että ne jotka eivät kertakaikkiaan osaa ajaa, tulisi karsittua pois liikenteestä..
Kolmen pizzan pöyrittäjän ryhmä tunki samaan micraan, ja "valkitalki" mukaan, no eihän niistä yksikään osannut suomea, kun opettaja puhelimen välityksellä antoi ohjeita ja ajoivat minne sattuu.. autoa ajoi vain yksi heistä, ja sekin suorite oli olemattoman ja välttävän välimaastosta.. Kuitenkin kaikki kolme(!) saivat ajokortin tuon perusteella!
Omasta mielestä jo autokoulua tulisi tiukentaa, eikä ruveta rahastamaan ammattiautoilijoita jollain viisvuotis tarkastuksilla! Tai sitten noiden tarkastuksien kuuluisi olla niin tiukkoja, että ne jotka eivät kertakaikkiaan osaa ajaa, tulisi karsittua pois liikenteestä..
Ja sitten ne ajaa ilman korttia. Sitä autoa kun ei edelleenkään ajeta sillä kortilla...
Itse olen kyllä silti sitä mieltä, että ihan hyvä juttu, että ajotaitoja seurataan vähän tiheämpään... ja tiukalla linjalla vaan! Täällä kotikaupungissakin näkee välillä niin uskomattomia suorituksia nyt kun tänne on tullut jopa pari kiertoliittymää.... ohan se vaikeaa, kun vuosikymmeniä noita muutamaa hassua katua ajelleille tulee jotain uutta liikenteeseen. Eihän siinä kertakaikkiaan osaa toimia, vaikka paikallislehdissäkin kertailtiin kiertoliittymän ja vilkkunkäyttösääntöjä moneen otteeseen silloin kun nuo liittymät tuli.
Itse olen kyllä silti sitä mieltä, että ihan hyvä juttu, että ajotaitoja seurataan vähän tiheämpään... ja tiukalla linjalla vaan! Täällä kotikaupungissakin näkee välillä niin uskomattomia suorituksia nyt kun tänne on tullut jopa pari kiertoliittymää.... ohan se vaikeaa, kun vuosikymmeniä noita muutamaa hassua katua ajelleille tulee jotain uutta liikenteeseen. Eihän siinä kertakaikkiaan osaa toimia, vaikka paikallislehdissäkin kertailtiin kiertoliittymän ja vilkkunkäyttösääntöjä moneen otteeseen silloin kun nuo liittymät tuli.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Täällä kotikaupungissakin näkee välillä niin uskomattomia suorituksia nyt kun tänne on tullut jopa pari kiertoliittymää.... ohan se vaikeaa, kun vuosikymmeniä noita muutamaa hassua katua ajelleille tulee jotain uutta liikenteeseen. Eihän siinä kertakaikkiaan osaa toimia, vaikka paikallislehdissäkin kertailtiin kiertoliittymän ja vilkkunkäyttösääntöjä moneen otteeseen silloin kun nuo liittymät tuli.
Veit jalat suustani, täysin sama juttu täällä Somerolla.
Ajovarma Oy
Kuljettajantutkinnot (AKE) ei alv:a
A-, B-, C- tutkinto
49 €
D- / E-tutkinto
66 € / 71 €
ADR-ajolupakoe ja -lupa
64 €
Ajokorttimaksu, B, BC
25 €
Jos 75e joutuisi kerran viidessä vuodessa (B-kortillisilla 10-15-vuotta) maksamaan, niin ei siihen kyllä kenenkään autoilijan talous kaatuisi. Vuotuinen ajoneuvoverokin enemmän.
Kuljettajantutkinnot (AKE) ei alv:a
A-, B-, C- tutkinto
49 €
D- / E-tutkinto
66 € / 71 €
ADR-ajolupakoe ja -lupa
64 €
Ajokorttimaksu, B, BC
25 €
Jos 75e joutuisi kerran viidessä vuodessa (B-kortillisilla 10-15-vuotta) maksamaan, niin ei siihen kyllä kenenkään autoilijan talous kaatuisi. Vuotuinen ajoneuvoverokin enemmän.
Pelleilyä.
Näinkö ne sitten liikennekuolemat loppuvat ja pellin kierrätysväli pitenee?
Korjaan, ei pelleilyä vaan j*esustelua. Näitä asioitahan pohtivat ja säätävät ne jotka käyttävät julkista liikennettä, eivät ne jotka ovat tuolla tien päällä, kuten liikenneasioiden hoidossa on tapana yleensäkin.
Ei kyllä jaksa ymmärtää tätä maalaisjärjen totaalista katoamista, ei sitten millään.
Näinkö ne sitten liikennekuolemat loppuvat ja pellin kierrätysväli pitenee?
Korjaan, ei pelleilyä vaan j*esustelua. Näitä asioitahan pohtivat ja säätävät ne jotka käyttävät julkista liikennettä, eivät ne jotka ovat tuolla tien päällä, kuten liikenneasioiden hoidossa on tapana yleensäkin.
Ei kyllä jaksa ymmärtää tätä maalaisjärjen totaalista katoamista, ei sitten millään.
Siis oikeasti toi juttu on loppujenlopuksi hyvä. Ja tosiaankin jos ajattelette että olisi satasenkin hintainen tuo uusiminen 5-vuoden välein niin hitto senverran menee bensaan parissa viikossa (Jollain parissa päivässä).
Ja tosiaan jos osaattee ajaa niin silloin tuo on läpihuutojuttu toi inssin uusiminen. Ja sitten taas kirjallisen saa vaikka vahingossa läpi.
Ja totta että kyllähän tuosta ensiksi rahastaminen tulee mieleen mutta ei tarttisi välttämättä enää lukea lehdistä kun joku on ajanut kilometrikaupalla vääräänsuuntaan motaria.
Ja välillä tosiaan teillä liikkuu sellaisia suhareita että ei todellakaan ole turvallisuus enää mielessä kun ratin taakse menee, yleensä kuitenkin kyseessä yli 60v kuski.
Ja tosiaan jos osaattee ajaa niin silloin tuo on läpihuutojuttu toi inssin uusiminen. Ja sitten taas kirjallisen saa vaikka vahingossa läpi.
Ja totta että kyllähän tuosta ensiksi rahastaminen tulee mieleen mutta ei tarttisi välttämättä enää lukea lehdistä kun joku on ajanut kilometrikaupalla vääräänsuuntaan motaria.
Ja välillä tosiaan teillä liikkuu sellaisia suhareita että ei todellakaan ole turvallisuus enää mielessä kun ratin taakse menee, yleensä kuitenkin kyseessä yli 60v kuski.
Tanhis kirjoitti:Siis oikeasti toi juttu on loppujenlopuksi hyvä. Ja tosiaankin jos ajattelette että olisi satasenkin hintainen tuo uusiminen 5-vuoden välein niin hitto senverran menee bensaan parissa viikossa (Jollain parissa päivässä).
Ja tosiaan jos osaattee ajaa niin silloin tuo on läpihuutojuttu toi inssin uusiminen. Ja sitten taas kirjallisen saa vaikka vahingossa läpi.
Ja totta että kyllähän tuosta ensiksi rahastaminen tulee mieleen mutta ei tarttisi välttämättä enää lukea lehdistä kun joku on ajanut kilometrikaupalla vääräänsuuntaan motaria.
Ja välillä tosiaan teillä liikkuu sellaisia suhareita että ei todellakaan ole turvallisuus enää mielessä kun ratin taakse menee, yleensä kuitenkin kyseessä yli 60v kuski.
Niin, mutta sitten lisätään vielä tämä ammattikuljettajadirektiivi, eli pitää 35h käydä penkillä 5 vuoden välein. Se voisi sitten jo maksaa lähemmäs (jos ei yli) 1000e.
Eihän se mikään summa ole joka päiväisesti ajavalle, mutta minä esim. ajan linja-autoa viikonloppuisin, eli paljon saa ajaa että kannattaa... (ellei siirrä sitä tietenkin suoraan tuntipalkkaan)
Rahastushan tuossa se huono puoli on, mutta muuten ihan hyvä juttu. Kyllä tuossa joku viikko sitten sai vähän nieleskellä, kun muuan saatanan bemaristi lähti runnomaan kylkeä viistäen ohi aika hurjassa paikassa.. ja teki saman 40km myöhemmin! Tuollaisille kuskeille ei olis pahitteeksi pieni kertaus liikennekäyttäytymisestäm, aina muutaman vuoden välein.
^ Ei tuollaista liikennekäyttäytymistä millään ajokortin kertauksella poisteta. Aika helppo leikkiä inssipäivänä pyhää samarialaista ja jatkaa sitten huomenna vanhalla tyylillä.
Pakotetaan mieluummin kansalaiset ottamaan 24/7 videovalvonta autoihinsa ja sakkoja alkaisi tippumaan kuin Syltylle paskapaperia Demolition Man elokuvassa...
Pakotetaan mieluummin kansalaiset ottamaan 24/7 videovalvonta autoihinsa ja sakkoja alkaisi tippumaan kuin Syltylle paskapaperia Demolition Man elokuvassa...
Ei kanssa omasta mielestäni mitenkään huono juttu, eihän vastaavia "ikuisia" kortteja monesta muustakaan maasta löydy. Herättää maailmalla aika usein ihmetystä kun omakin kortti vanhenee joskus 2040, ja usein just about 5vuoden välein muualla joutuu uusimaan. Eihän tuolla kaikkia riskikuskeja saa pois, mutta osan sentään.
only4pro kirjoitti:Tanhis kirjoitti:Siis oikeasti toi juttu on loppujenlopuksi hyvä. Ja tosiaankin jos ajattelette että olisi satasenkin hintainen tuo uusiminen 5-vuoden välein niin hitto senverran menee bensaan parissa viikossa (Jollain parissa päivässä).
Ja tosiaan jos osaattee ajaa niin silloin tuo on läpihuutojuttu toi inssin uusiminen. Ja sitten taas kirjallisen saa vaikka vahingossa läpi.
Ja totta että kyllähän tuosta ensiksi rahastaminen tulee mieleen mutta ei tarttisi välttämättä enää lukea lehdistä kun joku on ajanut kilometrikaupalla vääräänsuuntaan motaria.
Ja välillä tosiaan teillä liikkuu sellaisia suhareita että ei todellakaan ole turvallisuus enää mielessä kun ratin taakse menee, yleensä kuitenkin kyseessä yli 60v kuski.
Niin, mutta sitten lisätään vielä tämä ammattikuljettajadirektiivi, eli pitää 35h käydä penkillä 5 vuoden välein. Se voisi sitten jo maksaa lähemmäs (jos ei yli) 1000e.
Eihän se mikään summa ole joka päiväisesti ajavalle, mutta minä esim. ajan linja-autoa viikonloppuisin, eli paljon saa ajaa että kannattaa... (ellei siirrä sitä tietenkin suoraan tuntipalkkaan)
No tottakai noita poikkeuksiakin on mutta jos nyt ajattelisi että joku yritys joutuisi maksamaan tuollaisesta hommasta niin ei olisi paha menoerä. Mutta tottahan se olisi että ns. tuurajien kohdalla tämä menisikin sitten ihan mahdottomaksi esim kesäloma yms setit.
Ja tuskin toi sentään nyt tulisi koskemaan ns. piirturitonta ajoa.
Mutta pääpoinntini on se että henkilöautoilijoille vähän pirun hyvä juttu. Ja mitä sitten tulee raskaan kaluston puoleen niin se ei olekkaan enää niin yksinkertainen homma.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa