Kolariauto - myyjä jätti kertomatta
Valvoja: ffp jäsenet
Kolariauto - myyjä jätti kertomatta
Pari vuotta sitten ostettiin emännälle Golf Variant. Nyt tuo punainen kaunotar on oireilee siihen malliin, että on takuuvarmasti kolaroitu. Tämä on tullut esille pikkuhiljaa. Tänään siihen tuli varmistus ikänsä autojen kanssa toimineelta korjaalta.
Amatööri kun olen, kysyn teiltä, kuinka kannattaa, ja kuinka parhaiten auton historian saa kaivettua esiin?
Myyjän käyn lyömässä seinään vasten kirjaimellisesti, mutta olisi mukavaa kun olisi kunnon dokumenttia.
Kiitos etukäteen, ja kaljat tarjoan jos tätä kautta selviää.
Amatööri kun olen, kysyn teiltä, kuinka kannattaa, ja kuinka parhaiten auton historian saa kaivettua esiin?
Myyjän käyn lyömässä seinään vasten kirjaimellisesti, mutta olisi mukavaa kun olisi kunnon dokumenttia.
Kiitos etukäteen, ja kaljat tarjoan jos tätä kautta selviää.
joopa joo, olihan tuo minun eka kakkonenkin kolaroitu vaikka siitä ei kukaan kertonut.
Ai mistäkö tiedän? no siitä kun jostain kumman syystä kuskin puolella on kaikki pellit kunnossa ja niissä on 100% kotelomassat yms.
Apukuskin puoli oli mätä kuin helvetti, etulokarit, helmat, takalokasuoja yms.
Konepellin alla näytti muuten ok mutta rupesin ihmettelemään toisissa kakkiksissa ollutta suoruutta etupaleissa konehuoneessa.
ovi ei ikinä mennyt kunnolla kiinni ja rupesi löytymään viivakoodi lappusia peltiosista kun kunnolla etsi.
Jotenki tuntui sitten loppuajasta että se kulki jotenki kanissa, meni suoraan ja pyöränkulmat kohallaan mutta kori oli väärässä asennossa akseleihin.
Ei koko auton historiassa (täydellinen huoltohistoria muuten, ihan jokaiseen pikkunippeliin asti) näkynyt kolarista mitään mutta vaikka en ammamies ole niin 100% mällätty vehe oli.
No rest in peace sille korille vaan ku mätäni käsiin. Olihan se hyvä kun ostin "ruosteettoman" korin tossa. Ei reikiä pohjassa, no eipä niin kun molemmat helmat oli korjattu toinen 30cm ja toine 23cm matkalta lasikuitukitil+matol.
Lähti nätisti irti ku repäsin nosturilla ekan kerran. Kylhä se maassa näytti hyvältä vaikka kovasti syynättiin.
Ai mistäkö tiedän? no siitä kun jostain kumman syystä kuskin puolella on kaikki pellit kunnossa ja niissä on 100% kotelomassat yms.
Apukuskin puoli oli mätä kuin helvetti, etulokarit, helmat, takalokasuoja yms.
Konepellin alla näytti muuten ok mutta rupesin ihmettelemään toisissa kakkiksissa ollutta suoruutta etupaleissa konehuoneessa.
ovi ei ikinä mennyt kunnolla kiinni ja rupesi löytymään viivakoodi lappusia peltiosista kun kunnolla etsi.
Jotenki tuntui sitten loppuajasta että se kulki jotenki kanissa, meni suoraan ja pyöränkulmat kohallaan mutta kori oli väärässä asennossa akseleihin.
Ei koko auton historiassa (täydellinen huoltohistoria muuten, ihan jokaiseen pikkunippeliin asti) näkynyt kolarista mitään mutta vaikka en ammamies ole niin 100% mällätty vehe oli.
No rest in peace sille korille vaan ku mätäni käsiin. Olihan se hyvä kun ostin "ruosteettoman" korin tossa. Ei reikiä pohjassa, no eipä niin kun molemmat helmat oli korjattu toinen 30cm ja toine 23cm matkalta lasikuitukitil+matol.
Lähti nätisti irti ku repäsin nosturilla ekan kerran. Kylhä se maassa näytti hyvältä vaikka kovasti syynättiin.
Ruostuminen ei välttämättä ole merkki kolaroinnista. Ainakin kolmoset alkavat olla siinä iässä, että ruostuminen alkaa näkyä. Omassani olen ihmetellyt matkustajan puolen etuoven väljyyttä. Saranat ovat paljon löysemmät ja ovi roikkuu selvästi. Tuotahan ei juuri pysty säätämään. Sikäli omituista, että kilometrejä on +330t ja kuskin ovi toimii täysin moitteetta. Autoa ei ole rullattu.
Ensin vois lähtee siitä että minkä ikänen pirssi on kyseessä ja onko se kaksikilpinen.
Jos se on kaksikilpinen, niin turha lähtee syyttelee ketään muita kun itteään...
Akelta tosiaan saa ostettua edelliset omistajatiedot ja hyvällä tuurilla merkkiliikkeen tietokannasta voi myös löytyä tietoa ko yksilöstä.
Kolmoskoppaset alkaa olla niin vanhoja että tosiaan ruostuuvat ja reuhottaavat ihan ilman kolarointejakin. Täydellinen historian selvittely voi myös olla hankalaa. Ja eihän se edellinen omistaja välttämättä ole kolaroinneista ollut tietoinen, kun monesti tuollasen reilu 10 vuotisen auton historiaan mahtuu useampi omistaja. Ja sekin vielä, että kun kolmoskoristen arvo pyörii muutaman tonnin molemmin puolin, niin ei pitäs uutta tai virheetöntä odottaakkaan...
Mut jos se on joku tuoreempi tapaus, niin sellasen osalta luulis olevan helpompi selvittää historia. Ja onhan siinä ostajalla tietysti ollut erilaiset odotuksetkin ja enempi rahaa kiinni, että siinä mielessä kiukustuminen voi olla aiheellista.
Mutta silti, kun kaupanteosta on noin pitkä aika niin taitaa jäädä ihan omistajan omaksi ongelmaksi. Käytettyjen autojen kaupoissa kun harvemmin takuita ja muitakaan vastuita tunnetaan, asuntokaupat sit erikseen...
Ja mitä sitten jos se on kolaroitu? Saako myyjä nokkaansa kun ei asiaa tiennyt tai kertonut ja et itse älynnyt kysyä, vai minkälaista toimenpidettä olet suunnitellut?
Jos se on kaksikilpinen, niin turha lähtee syyttelee ketään muita kun itteään...
Akelta tosiaan saa ostettua edelliset omistajatiedot ja hyvällä tuurilla merkkiliikkeen tietokannasta voi myös löytyä tietoa ko yksilöstä.
Kolmoskoppaset alkaa olla niin vanhoja että tosiaan ruostuuvat ja reuhottaavat ihan ilman kolarointejakin. Täydellinen historian selvittely voi myös olla hankalaa. Ja eihän se edellinen omistaja välttämättä ole kolaroinneista ollut tietoinen, kun monesti tuollasen reilu 10 vuotisen auton historiaan mahtuu useampi omistaja. Ja sekin vielä, että kun kolmoskoristen arvo pyörii muutaman tonnin molemmin puolin, niin ei pitäs uutta tai virheetöntä odottaakkaan...
Mut jos se on joku tuoreempi tapaus, niin sellasen osalta luulis olevan helpompi selvittää historia. Ja onhan siinä ostajalla tietysti ollut erilaiset odotuksetkin ja enempi rahaa kiinni, että siinä mielessä kiukustuminen voi olla aiheellista.
Mutta silti, kun kaupanteosta on noin pitkä aika niin taitaa jäädä ihan omistajan omaksi ongelmaksi. Käytettyjen autojen kaupoissa kun harvemmin takuita ja muitakaan vastuita tunnetaan, asuntokaupat sit erikseen...
Ja mitä sitten jos se on kolaroitu? Saako myyjä nokkaansa kun ei asiaa tiennyt tai kertonut ja et itse älynnyt kysyä, vai minkälaista toimenpidettä olet suunnitellut?
voi niitä ovia säätää jos niissä on ruuvit jommalla kummalla puolella. keino kuulostaa julmalta muta niin se tehdään. raotat ovea vähän ja tylysti vaan takareunasta ponnistat ylöspäin, niin että rusahtaa vähän. silleen nopeesti käytät ylhäällä. teet niin monta kertaa että ei tipu aukastessa se ovi enää paljoa. täytyy myöntää että itteenikin hirvitti ekoilla kerroilla että se hajoo, mutta varoo vaan käsiä ettei nostaessa paina vaan pintapeltiä kurttuun, niin hyvin se nousee. esim IV golf pohjaisissa etuoven kohdaal alähes ainoa fiksu keino on tuo jos haluaa säätää suojaa irrottamatta. esim okun takaovet ja etuovet piti jo noin säätää kun olivat painon takia alkaneet roikkua. isommalla oven putoamisella kannattaa kyllä jo ensin säätää saranoita ihan avaimella ja vasta hieno säätö runnomalla.
Jos auto on ammattilaisen korjaama niin pitää kattojan olla jo aika selvänäkijä että löytää minkäänlaista jälkeä mistään. yleensä auto on korjauksen jälkeen parempi kuin tehtaalta rulatessa. ette nimittäin usko millaisia heittoja akseleissa ja koreissa on jo tehtaalta tulleessakin.
ai että inhottaa korjata amatöörin tehtailemaa pakkelihelmaa, kun varsinaista helmaa ei enää ole olemassakaan.
Jos auto on ammattilaisen korjaama niin pitää kattojan olla jo aika selvänäkijä että löytää minkäänlaista jälkeä mistään. yleensä auto on korjauksen jälkeen parempi kuin tehtaalta rulatessa. ette nimittäin usko millaisia heittoja akseleissa ja koreissa on jo tehtaalta tulleessakin.
ai että inhottaa korjata amatöörin tehtailemaa pakkelihelmaa, kun varsinaista helmaa ei enää ole olemassakaan.
Kuka tässä on uhkailuista puhunut ? Ja Miksu, kolariauto on yhdyssana, koulut loppuun;) T. Vitun T. Halme.
Sain selville, että auto on ollut Hesalaisen firman käytössä, joten pitää koittaa siltä suunnalta seuraavaksi.
Kun saan riittävästi kasaan, menen vaihdattamaan autoa samalle myyjälle. Silloin en kuse ketään ulkopuolista kintuille. Kyseessä on iso liike, joten sieltä löytyy vaihtoehtoja. Aion vielä pitää huolen ettei seuraava ostaja(jos mahdolista) osta sikaa säkissä.
Se ei ole uhkailua, vaan löydään tosiasiat pöytään. Kyllä siinä joutuu myyjä seinää vasten kirjaimellisesti.
Sain selville, että auto on ollut Hesalaisen firman käytössä, joten pitää koittaa siltä suunnalta seuraavaksi.
Kun saan riittävästi kasaan, menen vaihdattamaan autoa samalle myyjälle. Silloin en kuse ketään ulkopuolista kintuille. Kyseessä on iso liike, joten sieltä löytyy vaihtoehtoja. Aion vielä pitää huolen ettei seuraava ostaja(jos mahdolista) osta sikaa säkissä.
Se ei ole uhkailua, vaan löydään tosiasiat pöytään. Kyllä siinä joutuu myyjä seinää vasten kirjaimellisesti.
On tuo meidän kadettikin joskus mällätty oikealta puolelta. Näkee siitä että ovipahvin alta on erivärinen etuovi kuin muualla ja kyseisen oven muoviosat ovat eriväriset kuin muissa (toiset harmaita ja toiset mustia, en muista kumminpäin, eri varustelutason ovi tuo kuitenkin ilmeisesti). Paljon mahdollista että etuposkikin silloin vaihdettu vaan eipä tuossa mitään ongelmia ole ollut (noista johtuvaa :D) niin eipä haittaa vaikkei olekaan kerrottu. Näin siis kun korjaukset toimii..
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Myyjän käyn lyömässä seinään vasten kirjaimellisesti
Pahoittelen, jos käsitin kommentin jollakin tapaa väärin.
Kaksikilpisyys ei liene mikään indikaattori: viime vuosikymmenen puolella minulla oli yhdessä autossa kuuden vuoden aikana kolme eri rekisteritunnusta, koska tuolloin oli taloudellista poistaa auto rekisteristä talviseisonnan ajaksi ja rekisteröidä keväällä uudelleen.
Ja muuten ei toi kolariauton leimakaan nyt niin paha ole... riippuu todella paljon kolarista itsestään ja korjaajasta. Mullakin kakkosen takakylki joskus vaihdettu eikä sitä huomaa mistään muusta kuin raottamalla takapahveja josta näkyy sauma. Tietty oli peräkontin maalit vähän halkeillu, mutta mä en ainakaan näe eroja sen ja mun toisen varakopan koreissa, ihan samaa kauraa ne on :)
Ei se ihan peräluukusta ole se korjaus jos kahden vuoden päästä rupeaa vasta näkymään merkkejä.. Jos se on takapihan presutallissa tehty kitillä kuntoon korjaus niin ei kahta vuotta kestä..
Et tule samaan mitään hyvityksiä veikkaan minä, räkäset naurut korkeintaan sen jälkeen kun liikkeen konttoorista lähet..
Et tule samaan mitään hyvityksiä veikkaan minä, räkäset naurut korkeintaan sen jälkeen kun liikkeen konttoorista lähet..
itse kanssa sitä mieltä että shit happens... itse ainaki aattelisin että oma vika! eikä kaikki kaksi kilpiset oo kolari autoja! se on sitte eri asia esim. ku kaveri osti aikoinaan suzuki pv:n ja vei kotipihalle ja alko puhisteleen ja puunaamaan sitä niin tippu maahan pakkelin pala jossa oli runkonumerot...:)
Pari vuotta sitten ostettiin emännälle Golf Variant.
Ei taida enää olla 6kk virhevastuukaan voimassa.
Mä en itse ainakaan ihan hurjan paljoa vaivaa näkisi tässä, jos parivuotta sitten auto on näyttänyt sopivalta, ja kaupat on tullut, en jaksa uskoa että kyse on ihan surkeasta kolarikorjauksesta. Jos silloin on tehnyt kaupat autosta joka menee kuin ajokoira, niin silloin voinee ostaja katsella itseään peilistä, jos jotakuta haluaa huonosta ostoksestä syyttää.
Korjauttaa vauriot itse niin sillä siitä pääsee. - Tai sitten myy auton pois ja ostaa kaupasta uuden auton johon saa jopa takuun:) Eikä tartte murehtia onko kolaroitu vaiko ei.
Koopikka:
Ei ole kaskoa kaikilla ei, mutta jos siinä tapauksessa on ollu itte syypää niin ei se auto lunastukseen mee. Ei välttämättä olekkaan kaikki 2-kilpiset kolariautoja, eihän siihen tarvitse kuin vanhaan autoon vaihtaa euro-kilvet niin jo siinä tapauksessa auto on 2-kilpinen.
Juu , mutta kaikilla ei ole kaskoa... ja on ollu itte syypää onnettomuuteen. Ja kaikki 2-kilpisetkään ei taas ole kolariautoja. Ei se niin yksiseliteistä aina ole.
Ei ole kaskoa kaikilla ei, mutta jos siinä tapauksessa on ollu itte syypää niin ei se auto lunastukseen mee. Ei välttämättä olekkaan kaikki 2-kilpiset kolariautoja, eihän siihen tarvitse kuin vanhaan autoon vaihtaa euro-kilvet niin jo siinä tapauksessa auto on 2-kilpinen.
kun miettii niitä automääriä mitä etenkin talvisin käy korikorjaamoilla niin alkaa olla ihan 50:50 mahikset jos käytetyn ostaa että se on kolaroitu joskus. ja loppujen lopuksi, mitäpä väliä sillä on jos onkin kolaroitu. jos ei ruostu ja on muutenkin huolella korjattu, niin tuskin siitä vaivaa kenellekään myöhemminkään koituu. moni lunarissa ollutkin on korjattu niin huolella että vetää vertoja aivan helposti tehdaskuntosellekin, on ainakin läpikäyty kunnolla. monet karsastaa kaksikilpisiä ihan vaan näiden pakkelikorjattujen mielikuvien vuoksi ja jälleenmyyntivaikeuden. ei niitä ammattilainen ihan perstuntumalla korjaa, kyllä työn tekoa tarkkaillaan ja valvotaaan tarkasti ja erilaisia todistuksia pitää olla vino pino katsastukseen mennessä mukana.
nykyäänhän muuten otteessa näkyy jo maininta kolarikorjauksesta jos on käynyt lunastuksessa.
^merkkiliike ei muutoskatsasta ymmärtääkseni autoa eli prosentteja ei taida näkyä missään eikä korjauksestakaan taida löytyä mainintaa kuin merkkiliikkeen tietokannasta.
nykyäänhän muuten otteessa näkyy jo maininta kolarikorjauksesta jos on käynyt lunastuksessa.
^merkkiliike ei muutoskatsasta ymmärtääkseni autoa eli prosentteja ei taida näkyä missään eikä korjauksestakaan taida löytyä mainintaa kuin merkkiliikkeen tietokannasta.
Pekka, eipä tarvi ei. Tässä on muuten yksi sellainen mukava kohta joka ei ole ihan tasapuolinen kaikille.
Vakuutusyhtiön lunastama ja joko AVK:n tai yhtiön suoraan myymä kolariauto korjataan ja uudelleenrekisteröidään joko uudelle tai vanhalle tunnukselle. 1.1.2007 alkaen konttoreilla merkitään sitten rekisteriotteeseen ei pelkästään uudelleenrekisteröinti päivämäärä ja edellinen rekisteritunnus, kuten tähän astikin mutta myös kaikki ko. ajoneuvoon vaihdetut osat ja niiden prosentit. Lisäksi siihen pitäisi tulla myös merkintä "korjattu ajoneuvo" mutta tätä ei ainakaan vielä konttorit ole kirjoittaneet. Näin tehdään jokaisesta lunastetusta autosta siis paperivammainen ja melko lailla arvoton, oli auto korjattu miten hyvin tahansa.
Sitten käytännön esimerkki elävästä elämästä liikkeen puolelta. Muutamia vuosia sitten meillä korjattiin kolme kuukautta vanha e-sarjan taksi mersu. Autolla oli ajettu Porvoon moottoritiellä hirven takia toisen auton ahteriin ja vielä seuraava auto tuli mersun perään. Auton hinta vakuutusyhtiön mukaan noin 65t€. Autoon vaihdettiin kaikki keulan pellit, valot, puskuri, jäähdyttimet/coolerit, keulan poikittaispalkki ja vasen runkoaisan etuosa. Takapäähän takaluukku, puskuri, valot ja molemmat takalokasuojat oikaistiin. Niin juu, sisälle meni 2xairbag, kojelauta ja viisi turvavyönkiristintä. Korjauskustannukset noin 33t€ ja mistään ei koskaan löydy mainintaa minkäänlaisesta kolarikorjauksesta. Auto vaihdettiin kolme vuotiaana Vehossa uuteen samanlaiseen.
Eli pointtihan oli siis se, että kolariautoja liikkuu todella paljon tiellä ilman, että kukaan tietää niiden kolaroinneista mitään. Rehellinen tekijä kertoo sen asian ostajalle (minulla ainakaan yksikään kauppa ei ole jäänyt tämän takia tekemättä) mutta useimmat liikkeessä tehdyt korjaukset eivät ikinä tule muiden kuin silloisen omistajan tietoon. Itse kolariautoja paljon korjanneena voin myös sanoa sen, että useimmat eivät edes arvaa miten suuri osa vaikkapa viisivuotiaista autoista on kolhittu jostain päin. Ihan niistä yksikilpisistäkin...
Ihan oikeasti, olkaa tarkkoina niiden lunastusautojenne kanssa mitä AVK:lta ostatte. Minä en toistaiseksi osta sieltä mitään, hintojen on tultava alas roimasti sillä niin ne tulevat myydessäkin alas (kiitos tuon uudelleenrekisteröinnin ja merkintöjen).
Vakuutusyhtiön lunastama ja joko AVK:n tai yhtiön suoraan myymä kolariauto korjataan ja uudelleenrekisteröidään joko uudelle tai vanhalle tunnukselle. 1.1.2007 alkaen konttoreilla merkitään sitten rekisteriotteeseen ei pelkästään uudelleenrekisteröinti päivämäärä ja edellinen rekisteritunnus, kuten tähän astikin mutta myös kaikki ko. ajoneuvoon vaihdetut osat ja niiden prosentit. Lisäksi siihen pitäisi tulla myös merkintä "korjattu ajoneuvo" mutta tätä ei ainakaan vielä konttorit ole kirjoittaneet. Näin tehdään jokaisesta lunastetusta autosta siis paperivammainen ja melko lailla arvoton, oli auto korjattu miten hyvin tahansa.
Sitten käytännön esimerkki elävästä elämästä liikkeen puolelta. Muutamia vuosia sitten meillä korjattiin kolme kuukautta vanha e-sarjan taksi mersu. Autolla oli ajettu Porvoon moottoritiellä hirven takia toisen auton ahteriin ja vielä seuraava auto tuli mersun perään. Auton hinta vakuutusyhtiön mukaan noin 65t€. Autoon vaihdettiin kaikki keulan pellit, valot, puskuri, jäähdyttimet/coolerit, keulan poikittaispalkki ja vasen runkoaisan etuosa. Takapäähän takaluukku, puskuri, valot ja molemmat takalokasuojat oikaistiin. Niin juu, sisälle meni 2xairbag, kojelauta ja viisi turvavyönkiristintä. Korjauskustannukset noin 33t€ ja mistään ei koskaan löydy mainintaa minkäänlaisesta kolarikorjauksesta. Auto vaihdettiin kolme vuotiaana Vehossa uuteen samanlaiseen.
Eli pointtihan oli siis se, että kolariautoja liikkuu todella paljon tiellä ilman, että kukaan tietää niiden kolaroinneista mitään. Rehellinen tekijä kertoo sen asian ostajalle (minulla ainakaan yksikään kauppa ei ole jäänyt tämän takia tekemättä) mutta useimmat liikkeessä tehdyt korjaukset eivät ikinä tule muiden kuin silloisen omistajan tietoon. Itse kolariautoja paljon korjanneena voin myös sanoa sen, että useimmat eivät edes arvaa miten suuri osa vaikkapa viisivuotiaista autoista on kolhittu jostain päin. Ihan niistä yksikilpisistäkin...
Ihan oikeasti, olkaa tarkkoina niiden lunastusautojenne kanssa mitä AVK:lta ostatte. Minä en toistaiseksi osta sieltä mitään, hintojen on tultava alas roimasti sillä niin ne tulevat myydessäkin alas (kiitos tuon uudelleenrekisteröinnin ja merkintöjen).
LauriJT kirjoitti:moni lunarissa ollutkin on korjattu niin huolella että vetää vertoja aivan helposti tehdaskuntosellekin, on ainakin läpikäyty kunnolla.
Ja moni ei. Suomen kokoiseenkin maahan mahtuu luvattoman paljon näitä "kyläseppiä" jotka työkseen noita enemmän ja vähemmän kolaroituja vehkeitä parsii kasaan ja jobbailee ilman sen kummempaa ammattitaitoa minkään asian suhteen. Ja myyntiin kun tekee voi monessa asiassa vähän oikoa ja säästää ja näin ollen sitten ne tulokset on mitä on...
Eikä ne merkkiliikkeiden ammattilaisetkaan (kaikki) mitään yli-ihmisiä ole, että ne paskasta taikoo aina parempia kuin uusi. Onhan noita nyt nähty, että ammattilaisten tekemä viimeisen päälle ja hetken päästä räjähtää vähän jokapuolelta.
Kolarikorjaus on hyvä jos sitä ei mistään huomaa -vuosienkaan päästä.
Viimeksi muokannut J.N, 8.2.2007 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikä ne merkkiliikkeiden ammattilaisetkaan (kaikki) mitään yli-ihmisiä ole, että ne paskasta taikoo aina parempia kuin uusi. Onhan noita nyt nähty, että ammattilaisten tekemä viimeisen päälle ja hetken päästä räjähtää vähän jokapuolelta.
Kolarikorjaus on hyvä jos sitä ei mistään huomaa -vuosienkaan päästä.
Tuosta kolarikorjauksen laadustahan oli joskus jossain TM / Tuulilasi tms. lehdessä testikin. Oli aika surullista luettavaa:/ No, sama koskee kyllä kaikkea muutakin.
Tämä myyjä on vanha tuttuni vuosien takaa, hinta oli ns. listahinta ja tässä on vielä todistajia, jotka muistavat myyjän sanoneen että hyvin pidetty. Se varmaankin tarkoittaa ettei ole mällätty. Eikö ?
Sain selville, että auto on ollut Hesalaisen firman käytössä.
Se etten saa henkilökohtaisia korvauksia on sivuseikka, hieman ajattelemisen aihetta kaverille.
Tänään selvisi vielä:
Ko. autoliikkeen ex-kolarikorjaaja muistaa tämän auton erittäin hyvin. Ei suostunut rakentamaan tästä kalua, ja menetti/(lähti itse menemään) työpaikkansa.
Noh, nyt on oma firma ja hyvin menee .
Tämähän osoittautuu kuumaksi perunaksi. Autosta oli tarkoitus rakentaa "uuden" veroinen, koska ihan lunastukseen se ei kelvannut. Ja sitten se on toimitettu tälle myyntitykille, jonka naama komeilee Top 10 eniten myyvien kauppiaiden listalla Suomessa, myytäväksi eteenpäin. Uhri oli meidän perhe.
Lain kelpoista dokumenttia olen asiasta tänään saanut, joten pullat ovat aika hyvin.
Myyjä saa itse päättää mitä tehdään, jos ei mitään, meidän firma ( 46 työntekijää) jättää autonsa tänä keväänä ko. liikkeestä hankkimatta.
Että kiitos kannustajille ! Ja vielä erityisesti YV:llä minua lähestyneillä.
Sain selville, että auto on ollut Hesalaisen firman käytössä.
Se etten saa henkilökohtaisia korvauksia on sivuseikka, hieman ajattelemisen aihetta kaverille.
Tänään selvisi vielä:
Ko. autoliikkeen ex-kolarikorjaaja muistaa tämän auton erittäin hyvin. Ei suostunut rakentamaan tästä kalua, ja menetti/(lähti itse menemään) työpaikkansa.
Noh, nyt on oma firma ja hyvin menee .
Tämähän osoittautuu kuumaksi perunaksi. Autosta oli tarkoitus rakentaa "uuden" veroinen, koska ihan lunastukseen se ei kelvannut. Ja sitten se on toimitettu tälle myyntitykille, jonka naama komeilee Top 10 eniten myyvien kauppiaiden listalla Suomessa, myytäväksi eteenpäin. Uhri oli meidän perhe.
Lain kelpoista dokumenttia olen asiasta tänään saanut, joten pullat ovat aika hyvin.
Myyjä saa itse päättää mitä tehdään, jos ei mitään, meidän firma ( 46 työntekijää) jättää autonsa tänä keväänä ko. liikkeestä hankkimatta.
Että kiitos kannustajille ! Ja vielä erityisesti YV:llä minua lähestyneillä.
hyvin pidetty. Se varmaankin tarkoittaa ettei ole mällätty. Eikö ?
No ei välttämättä.
Joku tuolla jo aikasemmin sanoikin, että paljon on vanhoja autoja liikenteessä joita on jo joskus kolaroitu. Noista osa menee lunastukseen, osa taas ei. Käytetyn auton osto on aina riski, ja ostajan pitäis mielestäni olla tietoinen siitä. Kuluttajasuojaahan tuossa ei enää ole vaikka se on liikkeestä ostettu, yksityiseltä ostaessa sitä ei ole senkään vertaa. Eipä tuossa tilanteessa myyjäkään tee varmaan mitään, jos on iso autoliike joka myy satoja autoja vuodessa. Monta kertaa luulet niiden joutuvan vastaavanlaisiin tilanteisiin että asiakas selvittää auton historiaa ja alkaa vaatimaan korvauksia? Johonkin on raja vedettävä, ja tuossa tilanteessa ei auta mikään. Laita auto myyntiin ja vahinko kiertämään.
Olisi, mutta kun kyseessä oli firma, tarkemmin sanottuna autokauppa, tietoa oli nihkeästi saatavilla.
Samat tiedot historiasta on saatavissa riippumatta siitä onko yksityinen tai autoliike.
Käytetyn auton osto on arpapeliä ja mahdollisuudet voittoon kasvaa jos tutustuu ostettavaan kohteeseen kunnolla ennen ostopäätöstä..
Kiertoon..
no kyllä mun mielestä huijauskortilla saattais jotaan saada jos kaveri on sanonu että pelivermes on kyseessä tietäen että auto on käyny puita halimassa. Vaikka autokauppa nyt on asioiden kaunistelua niin ei mun mielestä liike saa sentään valehtelemaan alkaa. Voin olla väärässäkin, mutta niin voi olla muutkin täällä. Kuluttajaneuvoja is your buddy.
Sillä mä lähdin tuota muutoskatsastusta kyselemään, ku toi mamman penari on saanut joskus leonin kylkeensä ja siitä jatkoi matkaa liikennevalotolppaan.(ja silti voin sanoa et on hyvin pidetty)
Korjattu merkkiliikkeessä, ei ole kaksikilpinen mut rek.otteessa on prosentit ja kaikki vaihdetut osat lueteltuna.
Todella hankala yrittää kaupata tuota liikkeisiin vaihdossa tuon takia.
Korjattu merkkiliikkeessä, ei ole kaksikilpinen mut rek.otteessa on prosentit ja kaikki vaihdetut osat lueteltuna.
Todella hankala yrittää kaupata tuota liikkeisiin vaihdossa tuon takia.
Entinen jettani, joka meni lunastukseen kohdattuaan koivun tuossa 90-luvun puolessa välissä oli ainakin muutama vuosi sitten edelleen ensimmäisillä kilvillä. Tarkastaja möi auton kaverilleen, joka korjasi ja möi eteenpäin. Korjaus oli laadukas mm. toinen raidetanko oikaistiin yms...
Niin tuo auton korjaaja kertoi minulle, että tuo tarkastaja on hänen hyvä ystävänsä.
Niin tuo auton korjaaja kertoi minulle, että tuo tarkastaja on hänen hyvä ystävänsä.
Mä vetäsin omalla ventolla 2x peuraan syksyllä, ja nyt ärsyttää se, kun auton keula on kokonaan uutta peltiä. Vaikka luultavasti jossakin muussa korjaamossa pellit olis oijottu ja maalattu ku ne oli vain kupruilla, ne vaan tilasi kaikki uudet ja heitti kaikki vanhan keulan pintapellit roskiin.
Ovista taaksepäin se on vanha orginaali, sinänsä hyvä kuntoinen ja kunnon massassa, mutta jo ruostepaikkoja sisältävä. Pitää vissiin ens kerralla yrittää perä tai helmat edellä osua että saa nekin uusittua.
Kyllä se minunkin mielestä hyvin pidetty autokin voi olla silti kolaroitu. Eihän tuota kolaria useimmiten tahallaan ajeta.
On jännä kuulla mikä on tämän riidan lopputulos. Onhan kyseessä kuitenkin ikivanha kauppa.
Ovista taaksepäin se on vanha orginaali, sinänsä hyvä kuntoinen ja kunnon massassa, mutta jo ruostepaikkoja sisältävä. Pitää vissiin ens kerralla yrittää perä tai helmat edellä osua että saa nekin uusittua.
Kyllä se minunkin mielestä hyvin pidetty autokin voi olla silti kolaroitu. Eihän tuota kolaria useimmiten tahallaan ajeta.
On jännä kuulla mikä on tämän riidan lopputulos. Onhan kyseessä kuitenkin ikivanha kauppa.
Jos auto on lunastettu/poistettu kilvistä, tulee rek.otteeseen merkintä "aikaisempi rek.tunnus: xxx-xxx", yleensä ainakin. Ja tämä voi voi olla sama kuin nykyinenkin. Tällöin on lunastukseen mennyt, joka taas voi tarkoittaa hyvinkin pientä korjausta, tai sitten totaalituhoa. Usein autossa voi olla suuretkin vauriot ilman eikä mene lunnaisiin, ja näin ollen ei välttämättä löydy minkäänlaista tietoa seuraaville omistajilla kolarista.
Lisäksi merkkihuollot eivät ole velvoitettuja kertomaan mitä korjauksia autolle on tehty, näin kertoi kuluttajansuoja/tietosuojavaltuutettu kun oman auton kohdalta tiedustelin syytä tietoblokkiin. Merkkiliike kun vetosi ed.omistajan tietosuojaan kun pyysin listausta auton huolloista.
Eipä moni autoliike edes tiedä ovatko kaikki hallissa olevat autot täysin kolaroimattomia (tuskin ovat missään liikkeessä), kaksikilpisyyden tietävät yleensä(?) aina.
Lisäksi merkkihuollot eivät ole velvoitettuja kertomaan mitä korjauksia autolle on tehty, näin kertoi kuluttajansuoja/tietosuojavaltuutettu kun oman auton kohdalta tiedustelin syytä tietoblokkiin. Merkkiliike kun vetosi ed.omistajan tietosuojaan kun pyysin listausta auton huolloista.
Eipä moni autoliike edes tiedä ovatko kaikki hallissa olevat autot täysin kolaroimattomia (tuskin ovat missään liikkeessä), kaksikilpisyyden tietävät yleensä(?) aina.
Jos auto on kolaroitu, niin käsittääkseni tätä ei ole pakko kertoa. Mutta jos kaupan teon yhteydessä sanotaan että ei ole kolaroitu, niin silloin kyseessä on petos? Näin ainakin käsittääkseni yksityisten välisissä kaupoissa. Olenko aivan hakoteillä? Luulisi että tämä pätee myös autoliikeissä tapahtuvissa käytettyjen autojen kaupassa.
Episodi päättynyt. Tarvittavien dokumettien kanssa marssin Myyntitykin pakeille. Myyjä hyvitti emännän autosta taulokon mukaisen hinnan, ja hommattiin uusi vaihtoauto; jonka historian selvitin ja nyt olemme tyytyväisiä.
Minulta pyydettiin jopa anteeksi, meinasin tippua tuolilta.
Sen verran ilmoitin myyjälle, että aioin seurata kolaroidun auton liikkeitä, ja varmistan tulevalta ostajalta että saa tiedot auton historiasta.
Case closed.
Minulta pyydettiin jopa anteeksi, meinasin tippua tuolilta.
Sen verran ilmoitin myyjälle, että aioin seurata kolaroidun auton liikkeitä, ja varmistan tulevalta ostajalta että saa tiedot auton historiasta.
Case closed.
Ei uutenakaan ostettu auto ole välttämättä kolaroimaton. Olen ostanut 4 uutta autoa joista 2 oli kolaroitu ennen luovutusta. Ei siitä mainittu mitään autoa hakiessa, että auto on kolaroitu jo ennen ensimmäistä käyttäjää. Noita kuljetusvauriokorjattuja autoja uusista on muistaakseni 5-10%. Lastatessa sattuu ja tapahtuu.
Yhden uutena ostamani auton historia paljastui minulle vasta 2 vuoden käytön jälkeen, kun lakat alkoivat hilseillä etulokasuojasta. Takuuseen sitä maalailtiin uudestaan. Työnjohtaja huomasi vielä tällä korjauskerralla, että puskurikin on maalattu uudestaan. Ei pelkästään etulokasuoja.
Miten muuten näkee, että auto on lunastettu, jos rekisterinumero ei vaihdu lunastetussa autossa? Yhden auton olen kolaroinut lunastuskuntoon ja hämmästyin, kun se oli myynnissä alkuperäisellä rekisterinumerolla.
Yhden uutena ostamani auton historia paljastui minulle vasta 2 vuoden käytön jälkeen, kun lakat alkoivat hilseillä etulokasuojasta. Takuuseen sitä maalailtiin uudestaan. Työnjohtaja huomasi vielä tällä korjauskerralla, että puskurikin on maalattu uudestaan. Ei pelkästään etulokasuoja.
Miten muuten näkee, että auto on lunastettu, jos rekisterinumero ei vaihdu lunastetussa autossa? Yhden auton olen kolaroinut lunastuskuntoon ja hämmästyin, kun se oli myynnissä alkuperäisellä rekisterinumerolla.
Rekisteriotteeseen tulee silti maininta että II-kilvet.
Nykyään myös joka ainoa vaihdettu osa merkitään otteeseen, riippumatta siitä paljonko prosentteja tulee. Hulluinta asiassa on se että myös kaikkien ennen vaihdettujen osien prosentit lasketaan uudestaan, uusien laskuoppien mukaan. Joillekin voi tulla ylläreitä....
Nykyään myös joka ainoa vaihdettu osa merkitään otteeseen, riippumatta siitä paljonko prosentteja tulee. Hulluinta asiassa on se että myös kaikkien ennen vaihdettujen osien prosentit lasketaan uudestaan, uusien laskuoppien mukaan. Joillekin voi tulla ylläreitä....
On siinäkin vissiin joku raja, minkä verran osia pitää olla vaihdettuna ennenkuin merkitään normaalisti otteeseen. Itsellä tosin lukee Cordoban otteessa, että on vaihdettu tuulilasi ja kattopelti ja niille on laskettu oikein prosentitkin, vaikka hirvikolarikorjaus on tehty jo 3 vuotta sitten. Vissiin aika katsastusmies kohtaista miten merkitään.
Nimenomaan tämän vuoden alusta ei ole. Ennen on ollut 10%.
Näin ainakin sanottiin K1 katsastajilla Raisiossa. Samainen katsastusmies sanoi myös että entiset korinvaihtoautot on melkoisen hilkulla uusien painotusten takia. Sanoi esimerkiksi että olivat laskeneet uudet prosentit jollekin jolla vanhojen sääntöjen mukaan oli ollut 46%, niin uusilla perusteilla tuli reilusti yli 60%. --> Verot maksuun jos meinaa kilvissä pitää...
Hiukan meni jo OT:ksi alkuperäisen aiheen osalta.
Näin ainakin sanottiin K1 katsastajilla Raisiossa. Samainen katsastusmies sanoi myös että entiset korinvaihtoautot on melkoisen hilkulla uusien painotusten takia. Sanoi esimerkiksi että olivat laskeneet uudet prosentit jollekin jolla vanhojen sääntöjen mukaan oli ollut 46%, niin uusilla perusteilla tuli reilusti yli 60%. --> Verot maksuun jos meinaa kilvissä pitää...
Hiukan meni jo OT:ksi alkuperäisen aiheen osalta.
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
Eihän kolarikorjauksista pitäis tulla prosentteja? Tai näin mulle on ainakin kerrottu..?
Yksi omakin edellinen auto käväsi kerran lähellä lunastusta (vaihtoon meni vasen helmapelti, molemmat vasemman puolen ovet ja listat, b-pilaria nykäistiin se 5cm takaisin, mitä se taipui sisään, takakylki, katto ja pohja oikaistiin) ja kun kysyin vakuutustarkastajalta, että mites noiden prosenttejen kanssa, kun meni osia vaihtoon aika lailla, niin se sanoi vaan, että ei kolarikorjauksista lasketa prosentteja...
Yksi omakin edellinen auto käväsi kerran lähellä lunastusta (vaihtoon meni vasen helmapelti, molemmat vasemman puolen ovet ja listat, b-pilaria nykäistiin se 5cm takaisin, mitä se taipui sisään, takakylki, katto ja pohja oikaistiin) ja kun kysyin vakuutustarkastajalta, että mites noiden prosenttejen kanssa, kun meni osia vaihtoon aika lailla, niin se sanoi vaan, että ei kolarikorjauksista lasketa prosentteja...
no oma mielipide asiaan on että jos ei ole kerrottu kolarista ja sanottu että hyvin pidetty auto ja sit alkaa lahoamaan kunnolla niin kyllä vika on myyjässä jos on tienny... eri asia jos ei ole tiennyt... koska kaikkea ei kerrota myyjälle jos auto vaihdetaan. pakko sanoa että asiallista touhua myyjältä :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itsellä on kolari auto jonka olen ostanut avk:lta ja itse korjannut. Auto on yksikilpinen, koska tilasin kilvet edellisellä tunnuksella. Rekisteröidessä piti täyttää osa luettelo johon merkattiin osat jotka oli vaihdettu, samat osat näkyy sitten rekisteriotteessa ja niiden prosentit. Konttorilla piti vielä allekirjoittaa paperi jossa luki, että auto poistettu rekisteristä vaurioituneena. Kuvat jotka tulee avk:lta jää myös aken arkistoihin.
Pieni pointti, että auto on 2-kilpinen vaikka tilaisitkin kilvet entisillä tunnuksilla. Ite tein samoin,(avk:lta myös ostettu auto) mutta rekisteriotteeseen tulee silti merkintä edellisestä rekisteritunnuksesta.
Tätä "ongelmaa" ei tosin enää ole, uusissa rekisteriotteissa ei ole mitään mainintaa enää 2-kilpisyydestä.
Itse täytin konttorilla lapun missä oli mainittu vaihdetut osat.
Mitään prosentteja eikä vaihdettuja osia ei ainakaan mun rekisteriotteeseen tullut, pari vuotta sitten kun tuo auto valmistui. Tietääkseni sitten tulee maininta otteeseen jos vaihdettujen osien %-määrä nousee yli tietyn rajan.
Tätä "ongelmaa" ei tosin enää ole, uusissa rekisteriotteissa ei ole mitään mainintaa enää 2-kilpisyydestä.
Itse täytin konttorilla lapun missä oli mainittu vaihdetut osat.
Mitään prosentteja eikä vaihdettuja osia ei ainakaan mun rekisteriotteeseen tullut, pari vuotta sitten kun tuo auto valmistui. Tietääkseni sitten tulee maininta otteeseen jos vaihdettujen osien %-määrä nousee yli tietyn rajan.
2007 lähtien on merkitty kaikki vaihdetut osat otteeseen. Aikaisemmin on ollut tapana että jos prosentit jää tietyn rajan alle ne on jätetty merkkaamatta (aika häilyvä tämäkin raja on tainnut olla mutta jostain on sellainen luku jäänyt mieleen kuin 12%). Tuo että vakuutusyhtiön korjaamista ei mitään jälkiä jää näkyville onkin nykyjärjestelmän melkoinen epäkohta. Mitäs meinaatte jos nyt Matti Meikäläinen kolaroi suht tuoreen auton ja se korjataan vakuutusyhtiön piikkiin, kertooko herra autoa myydessä kolarista jos jälkiä ei ole (Kyllä ne kolariautofoobikotkin osaa olla helvetin kaksinaamaista väkeä kun sattuu itselle se myytävä kolariauto)? Kyllähän se kolariautonkin kunto on juuri tekijästä kiinni, tekeehän monet korisepätkin noita sivutoimenaan ja sama henkilö korjailee sitten varsinaisella työpaikallaan vakuutusyhtiönkin korjauttamia autoja.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa