ruotsalaisen E85 "bio"polttoaineen sopivuus?
Valvoja: ffp jäsenet
ruotsalaisen E85 "bio"polttoaineen sopivuus?
tuli tuossa mieleen kun joka viikko tuosta haaparannan ohi ajelee ja sieltä tuota E85:tosta saa, hinta viime viikolla n.87senttiä litra.
niin onko kokemuksia toimisko auto tuolla miten hyvin?
edit: laskelmoin tuossa että jo 20 litran sekoittamisella tavan bensaan saisi 10euron säästön ja tankillisella 20 euroa ja kun tulee noita kilometrejä ihan liikaa bensa-autolle
niin onko kokemuksia toimisko auto tuolla miten hyvin?
edit: laskelmoin tuossa että jo 20 litran sekoittamisella tavan bensaan saisi 10euron säästön ja tankillisella 20 euroa ja kun tulee noita kilometrejä ihan liikaa bensa-autolle
Viimeksi muokannut kimmu, 24.7.2007 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Linkki jossa muutetaan Ford Exploder Sport E85-käyttöiseksi ja vähän jotain muutakin säästövinkkiä siellä haetaan.
No jos ihan tarkkoja ollaan, niin molempiahan siinä on, 85% etanolia ja 15% bensaa.tuli tuo bensa?
Siis kyseessä ei ole bensiini vaan etanoli.
Miteköhän bensakäyttöön suunnitellun auton polttoainepuolen tiivisteet sun muut kestävät etanolia? Tuolla muunnoslinkin takana on jotain infoa, mutta ei kai voi olla varma, että kaikkien autojen polttoainevermeet tuota silti kestävät.
Eukon nissan sunnyyn olen muutaman kerran pistänyt puolet E85:sta. Hyvin kulkee eikä huomaa eroa.
Ex golffiinkin kokeilin (IV 2.0 8v) ei oikein tykännyt. Alkoi nykimään ja kävi huonosti joten jäi kerta kokeiluksi. Pukkas vikakoodin että käy liian laihalla ja ajotietokone tais alkaa ruinaamaan huoltoa. =D
Viisaammat ovatkin sanoneet että etanolilla auto käy liian laihalla ja seoksia pitäisi säätää huomattavasti rikkaammalle. Tämän seurauksena taas kulutus nousee niin paljon ettei huomattavaa säästöä synny.
Ex golffiinkin kokeilin (IV 2.0 8v) ei oikein tykännyt. Alkoi nykimään ja kävi huonosti joten jäi kerta kokeiluksi. Pukkas vikakoodin että käy liian laihalla ja ajotietokone tais alkaa ruinaamaan huoltoa. =D
Viisaammat ovatkin sanoneet että etanolilla auto käy liian laihalla ja seoksia pitäisi säätää huomattavasti rikkaammalle. Tämän seurauksena taas kulutus nousee niin paljon ettei huomattavaa säästöä synny.
Viisaammat ovatkin sanoneet että etanolilla auto käy liian laihalla ja seoksia pitäisi säätää huomattavasti rikkaammalle. Tämän seurauksena taas kulutus nousee niin paljon ettei huomattavaa säästöä synny.
Kuten tuossa aikaisemmassakin artikkelissa maintittiin, pitää suuttimien aukioloaikaa lisätä ja Etanolista saatava hyötysuhde on heikompi, mutta:
Hintaerolla: E85 0,90€/L , 95E 1,30€/L kulutuksen nousu tuskin kuroo tuota eroa umpeen. Kulutuksen tulisi muuttua esim: 8L/100km -> 11,5L/100km?
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
E85 huono puolihan on sen talviominaisuudet... ei kuulemma taho moottori käynnistyä kylmänä. Muutama tuttu on kokeillu etanolia autoihinsa ja ainaki uusissa autoissa tuli tossa yllä mainittua nykimistä ja kulkuvaikeuksia. Vanhoissa autoissa ei ilmennyt muuta kuin että sai käynnistellä pitempään. Tuon etanolin soveltuvuus on varmaan niin autokohtaista... toisilla toimii ja toisilla ei.
Hei. Nyt kun huoltoasemille tuli E85 polttoaine (etanol85%/bensiini15%) niin... tuohan avaa kaikkia kivoja mahdollisuuksia ahtamisen suhteen. Onko porukoilla mitään kokemusta etanolilla ajelusta? Perustiedot olen jo haalinut www.etanol.nu saitilta mutta kotimaista kokemusta kaipaisin.
Pikaselostuksena esim. KE-jetronic ruiskuissa joissa lambda, voidaan sellaisenaan ajaa 50% seoksella ja jos EHA:n säätää uusiksi, voidaan ajaa 100% ainemäärillä surutta. Ainoa ongelma on polttoaine letkujen soveltuvuus etanolille, Ne tuppaa vanhemmissa autoissa hapertumaan päältä, mutta useimmiten ei silti sisältä.
EHA säädöstä esimerkkinä oma mersu M104 moottori, siis 300-24v EHA säätöön vaaditaan vain yksi kierros ruuvista ja se on siinä.
Kylmäkäynnistyksessä ovat seostaneet polttoaineita niin että 0 kelillä ja lämpimämmässä puhtaasti e85 ja -25 ja kylmemmässä puhtaasti bensiini (karkeita arvioita). Ruotsissa myydään lähes kaikkiin autoihin databoksia joka kytketään orkkisboksin ja kaapelin väliin huijaamaan tietokonetta syöttöjen ym suurentamiseksi. Tuollainen toosa maksaa n. 100€.
Mutta asiaan, toimisko normaali 10:1 puristussuhteen auto ahdettuna kunnolla tuon aineen kanssa? Bensallahan se ei toimi...
Pikaselostuksena esim. KE-jetronic ruiskuissa joissa lambda, voidaan sellaisenaan ajaa 50% seoksella ja jos EHA:n säätää uusiksi, voidaan ajaa 100% ainemäärillä surutta. Ainoa ongelma on polttoaine letkujen soveltuvuus etanolille, Ne tuppaa vanhemmissa autoissa hapertumaan päältä, mutta useimmiten ei silti sisältä.
EHA säädöstä esimerkkinä oma mersu M104 moottori, siis 300-24v EHA säätöön vaaditaan vain yksi kierros ruuvista ja se on siinä.
Kylmäkäynnistyksessä ovat seostaneet polttoaineita niin että 0 kelillä ja lämpimämmässä puhtaasti e85 ja -25 ja kylmemmässä puhtaasti bensiini (karkeita arvioita). Ruotsissa myydään lähes kaikkiin autoihin databoksia joka kytketään orkkisboksin ja kaapelin väliin huijaamaan tietokonetta syöttöjen ym suurentamiseksi. Tuollainen toosa maksaa n. 100€.
Mutta asiaan, toimisko normaali 10:1 puristussuhteen auto ahdettuna kunnolla tuon aineen kanssa? Bensallahan se ei toimi...
Ainakin maptunilta saatavissa saabiin viri sarja jossa 330heppaa etanolilla ja 300 bensalla. Siinä vaihtuu suuttimet ja kaikki polttoaine letkut tiivisteineen. Ja tietenki tulee viri boksi.
Itse olen laskenut, että ainakaan bensa auton muuttaminen etanoli käyttöön ei ole kannattavaa. Kulutus saabissa nousee noin 10 --> 16litraan. Ja tuossa ei ole vielä tehoja nostettu. Tietenki jos haluaa virittää niin mikäs siinä. Sehän ei ole koskaan halpaa.
Eriasia jos uuden auton ostaa. Laskutapoja monia, mutta siinäkin etanolin kulutus on suuri. Tosin etanoli autoihin on vakuutukset\ käyttömaksut halvempia. Joten hyödyt menee plus miinus nolla. Tietenki jos haluaa olla vihreä ja ajella "puhtaasti".
OT
Ei taida etanoli olla tulevaisuuden polttoaine. Sitä on aika työläs valmistaa. Ehkä kuitenki pitäis siirtyä sähköautoihin. Mites polttokenno? Tankkiin pelkkää vettä?
OT
Itse olen laskenut, että ainakaan bensa auton muuttaminen etanoli käyttöön ei ole kannattavaa. Kulutus saabissa nousee noin 10 --> 16litraan. Ja tuossa ei ole vielä tehoja nostettu. Tietenki jos haluaa virittää niin mikäs siinä. Sehän ei ole koskaan halpaa.
Eriasia jos uuden auton ostaa. Laskutapoja monia, mutta siinäkin etanolin kulutus on suuri. Tosin etanoli autoihin on vakuutukset\ käyttömaksut halvempia. Joten hyödyt menee plus miinus nolla. Tietenki jos haluaa olla vihreä ja ajella "puhtaasti".
OT
Ei taida etanoli olla tulevaisuuden polttoaine. Sitä on aika työläs valmistaa. Ehkä kuitenki pitäis siirtyä sähköautoihin. Mites polttokenno? Tankkiin pelkkää vettä?
OT
Minä en ymmärrä koko biopolttoaine vouhotusta. Kokonaistuotantoketjua katseltaessa se on yhtä luontoystävällistä kuin normaali. Kapasiteettia ei ole. Raaka-ainetta ei ole. Vaikka kaikki metsät ja pellot valjastetaan käyttöön se ei riittäisi siltikään.
Ja silti Tupee-Pekkarinen etunenässä on biopolttoaineen armoton markkinoija. Minusta tässä nyt menee turhaa aikaa ja rahaa hukkaan kun kaiken tämänkin voisi käyttää viisaammin kehittämällä uutta tekniikkaa.
Ja silti Tupee-Pekkarinen etunenässä on biopolttoaineen armoton markkinoija. Minusta tässä nyt menee turhaa aikaa ja rahaa hukkaan kun kaiken tämänkin voisi käyttää viisaammin kehittämällä uutta tekniikkaa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
kaiken tämänkin voisi käyttää viisaammin kehittämällä uutta tekniikkaa.
Koska nuo arkadianmäen valopäät olis mitään keksineet. Kopioidaan vaan kaikki paska muilta, maksoi mitä maksoi... Idiootteja jotka on päässeet erinomaisen hyvään suojatyöpaikkaan nauttimaan kansalaisten rahoista.
*ugh* Olen puhunut. Prkl...
Melkonen on kulutuksen nousu jos nousee 10->16 kun se nousu on keskimäärin 20-25% normaalisti noissa saab/volvo konversioissa. Omassa mersussakin kulutus olisi tuota 12-16l luokkaa 10-13 sijaan. Tuttavalla ruottissa samanlainen auto ollu konvertoituna jo 5 vuotta, ja pa-kulutusta mittailtu 110tkm matkalta, säästänyt pa-kuluissa kuitenkin tuhansia euroja. Eihän se euron per 100km äkkiseltään tunnukaan missään.
E85 on saanu jo vuosia ainakin Porin seudulla, 3v sitten helsingissä asuessa sitä harmittelin kun ei sitä pks saanut. Täällä tosiaan tuli pumppu, mutta polttoainetta siihen tulee vasta enskuussa.
Ruotsissahan polttoaineilla on kaikilla suunilleen samat veroprosentit, ja e85 on dieseliä 35% ja bensaa 40% halvempaa. Ts 7,5kr/11,5kr/12,5kr per litra.
Kyllä, ahvenanmaalla on suomen veropolitiikka. Saa nähdä mitä tuo E85 tulee maksamaan, siis onko siitä selkeä taloudellinen etu vai ei. Jos ei ole niin aika turha lähteä sitä tankkaamaan kun se ei tosiaan toimi niin hyvin kuin Bensiini. Mutta kesä ja viritetyissä autoissahan se olisi positiivinen aine.
E85 on saanu jo vuosia ainakin Porin seudulla, 3v sitten helsingissä asuessa sitä harmittelin kun ei sitä pks saanut. Täällä tosiaan tuli pumppu, mutta polttoainetta siihen tulee vasta enskuussa.
Ruotsissahan polttoaineilla on kaikilla suunilleen samat veroprosentit, ja e85 on dieseliä 35% ja bensaa 40% halvempaa. Ts 7,5kr/11,5kr/12,5kr per litra.
Kyllä, ahvenanmaalla on suomen veropolitiikka. Saa nähdä mitä tuo E85 tulee maksamaan, siis onko siitä selkeä taloudellinen etu vai ei. Jos ei ole niin aika turha lähteä sitä tankkaamaan kun se ei tosiaan toimi niin hyvin kuin Bensiini. Mutta kesä ja viritetyissä autoissahan se olisi positiivinen aine.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa