Kupla kesäksi

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

timothy
-
Viestit: 99
Liittynyt: 6.7.2004 15:25

Kupla kesäksi

ViestiKirjoittaja timothy » 18.3.2006 16:06

Tarkoitus olisi hommailla kupla kesäksi. Mitä vikoja kannattaa tsekkailla? tarkoitus on siis ostaa budjettilaite eli hintaa sais olla max. 1000€. Mitä kaikkee tulee huomioida yleensäkkin?
Auttakkee miestä mäessä, eka kupla tulossa perheeseen...

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 19.3.2006 3:52

Kysymys on hiukan turhan laaja.
Varsinkin jos ottaa huomioon budjettisi, meinaan jos luettelen tähän kaikki "tyyppiviat" ja mätäpaikat ja niiden perusteella lähdet etsimään kuplaa itsellesi, voi olla, että saa hakea jonkun aikaa. =)


Hae vaan kupla ja kun joku paikka hajoaa, korjaa se =)

Tuolta löytyy silloin apu, kun sormi on suussa http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... search.php

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 19.3.2006 15:26

Tässä tulee nyt jotain vinkkejä.. (itsellä kokemusta yhdestä kuplasta).

Varsinkin jos et itse osaa hitsata eikä sinulla ole hitsausmahdollisuutta, katso että pohja, sivukotelot, keskitunneli ja kaikki muutkin osat ovat ehjää peltiä. Avaa etupelti ja katso vararenkaan alta ja ikkunan alta molemmista kulmista ne syvät kuopat. Lämmönvaihtimet (moottorin pakoputkien ympärillä) kannattaa katsoa kanssa.

Moottorista kannattaa katsoa kampiakselin välys, eli ota kampiakselin hihnapyörästä kiinni ja riuhdo eteen taakse, välystä ei saa olla älyttömästi (oisko jo 1mm liikaa? emmätiä).. Moottorien osat on halpoja ja moottoria on helppo korjata, joten älä ota sen kunnosta niin paineita. Koko moottorin vaihto toiseen moottoriin kestää ensikertalaiselta pari tuntia, joten keskity sen ehjän korin ostamiseen.

-67 vuosimallin kohdilla menee sähköjen raja, sitä vanhemmat on 6V ja sitä uudemmat 12V. Vuonna -67 on tehty molemmilla sähköillä. Osta ehdottomasti 12V peli tai sellanen 6V peli joka on muutettu asiantuntevasti 12V:ksi. Ja tasavirtalaturin kanssa on yleensä enemmän ongelmia kuin vaihtovirtalaturin.

Pystylamput tuli -68 vuonna ja 70-luvun pelit on täysin erilaisia vanhempiin verrattuna.

Ja se tärkein vinkki harrastekuplan ostajalle: mitä vanhempi, sitä parempi :)

BeetleFreak
-
Viestit: 191
Liittynyt: 18.12.2005 16:52

ViestiKirjoittaja BeetleFreak » 21.3.2006 7:55

).. Moottorien osat on halpoja ja moottoria on helppo korjata, joten älä ota sen kunnosta niin paineita.


"Moottorien osat on halpoja":
Riippuu tietysti varallisuusasemasta, mutta minusta ei ainakaan koneen osat ja korjaaminen ole erityisen halpaa. Ainakaan jos vertaa vesiVolkkareihin tai vaikkapa niiden moottoreiden saatavuuteen&hintaan käytettynä.

"Moottoria on helppo korjata":
Mistähän syystä muutamat korjauskirjat sanovat: "Jos et omaa aiempaa kokemusta moottoriremonteista, älä aloita ilmajäähdytteisen VW:n moottorista"

Moottorin vaihto sinänsä on suhteellisen helppo toimenpide.

Näkemyksiä ja mielipiteitä on toki monia.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 21.3.2006 14:44

Onhan ne nyt aika halpoja. Missä kirjassa sanotaan että kuplan kone on erityisen monimutkainen? Kyllä varmaan joku 1.8t on astetta haastavampi irrottaa, purkaa ja kasata. Omasta mielestäni kuplan kanssa ropaaminen opettaa kummasti vähän tekniikkaa siinä ajamisen sivussa.

Ja vaikka osat eivät olisi halpoja tai moottorien korjaus kävisi ylivoimaiseksi, ainahan voi hakea keltaisenpörssin lahjoitetaan palstalta tai naapurin joppen varaston perältä ilmaseks toimivan padan...

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.3.2006 15:17

Juu.. Onhan se selvä, että vaikka 60-luvun tekniikka on 90-luvun tekniikkaa yksinkertaisempaa. Se onko tuollainen kuplan bokserimoottori vaikeampi vai helpompi remontoida kuin normaali rivinelonen on sitten eri asia.

Kaikki ovat(?) ilmeisesti enemmän tai vähemmän samaa mieltä siitä, että sen korin ja pohjan ostamiseen kannattaa keskittyä ja moottori tulee sitten kaupanpäälle :)

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 21.3.2006 16:13

"Moottorien osat on halpoja"
"Moottoria on helppo korjata"


Riippuu siitä mihin vertaa; kyllä minä ainakin mieluummin korjaan konetta kuin paikkailen läpimätää koria.

Myös kustannuspuolella tulee ruostekorjaukset massauksineen maalauksineen kaikkineen äkkiä kalliiksi, puhumattakaan hommaan käytetystä ajasta. Konerempan tekee yllättävän lyhyessä ajassa verrattuna korikorjaukseen käytettyihin tunteihin.

KorhonenJPJ
-
Viestit: 18
Liittynyt: 3.3.2006 11:45

ViestiKirjoittaja KorhonenJPJ » 25.3.2006 7:59

Mulla on ainaki -68 projekti ja siinä on viel 6v sähköt. tietääkseni vaihtuu -69 mennessä 12v..

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 26.3.2006 14:24

kyllä 68 mallissa pitäsi olla jo 12V sähöt...vai voiskohan olla 68 stanussa vielä 6v??

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 26.3.2006 15:33

Stanussa on 6V ollu pidempään kuin -67, ihan normaalia.
Suotta vaihtamaan 12V:ksi, jos ei tartte jotain passopokseja oikean tunnelman luomiseen.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa