katsastus asiaa, varmistuksia ja asemia porin seudulla?
Valvoja: ffp jäsenet
katsastus asiaa, varmistuksia ja asemia porin seudulla?
Autoon on asennettu fk:n -40mm alustasarja ja auton vm on 90 ni riittää että ne jouset sopii sinne lautaseen? Eli jos esitän tüv-paperin ni homma menee sillä läpi? Toinen kysymys liittyy vanteisiin, auton alkuperäinen rengas koko on 195/50/15 kehä 576mm (muistaakseni) ja alla on nyt 205/40/17 kehä 595,8 (ero 3.4% jos laskin oikein) niin ei pitäisi tulla sanomista jos vanteet mahtuu pyörimään ja kääntymään kunnolla? Ja vielä onko porin seudulla "fiksuja" katsastusasemia? Viimeksi katsastin konalassa ni (alustasarja oli kiinni, 2.5"putki mutta vanteet ei) ni ainoastaan toimimattomista valoista (katkaisija hajalla) ja jumiutuneesta jarrutasapainon säätimestä tuli sanomista. vaikka meinas ottaa helmat kiinni jarrudynoon ajaessa ni ei alkanu kyyläilee alustaa. Dopin lastu ja rs ahtimenpääty+68 ahdinpyörä tuskin vaikuttaa päästöihin?
Minä olen käyttänyt omia autojani Satakunnan Autokatsastuksessa.Palvelu on ollut joka kerta oikein asiallista ja pätevää.
Alusta: 96 jälkeen valmistetuissa (EU-hyväksytyissä) autoissa pitää olla TUV paperit, mutta vanhemmissa mitäämn lappuja ei tarvitse. Ainoat rajat on että maavara on yli 8cm ja jos rengas tyhjenee niin auto ei saa osua maahan.
Renkaat: Renkaan halkaisija ei saa muuttua 51mm enempää alkuperäiseen rengaskokoon joten mitään ongelmaa tuosta ei tule jos ne siellä mahtuu pyörimään.
Renkaat: Renkaan halkaisija ei saa muuttua 51mm enempää alkuperäiseen rengaskokoon joten mitään ongelmaa tuosta ei tule jos ne siellä mahtuu pyörimään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Alusta: 96 jälkeen valmistetuissa (EU-hyväksytyissä) autoissa pitää olla TUV paperit, mutta vanhemmissa mitäämn lappuja ei tarvitse. Ainoat rajat on että maavara on yli 8cm ja jos rengas tyhjenee niin auto ei saa osua maahan.
Onks tää tosiaan näin? Kun itse vein joskus -95 poloa leimalle, niin TUV-lappuja ensimmäisenä kyseltiin. Muistanko väärin vai onko niin, että jossain pykälissä mainitaan sekin, että autoon saisi laittaa madallussarjan, joka laskee autoa maksimissan olikohan se nyt 45-50mm? Eli jos viet TUV-lapun jossa sarjan madallukseksi ilmoitetaan -60mm, niin hylsy tulee?
Jos tuo pitää todellakin paikkansa, että -96 ja uudempiin vaaditaan TUV ja vanhemmissa riittää pelkästään tuo 8cm maavara, niin sitähän uskaltais jo melkein tilata -80mm setin golffiin.
Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/1992171410 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuna auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassalle ja teholle sopivat.
2. Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.
3. Jos pyöräkokoa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
4. Auton raideväliä ei saa muuttaa käyttämällä pyörännavan ja vanteen väliin asennettavia välirenkaita.
Koska tässä tapauksessa vanteen koko muuttuu yli tuuman, täytyisi tuo muutoskatsastaa.
Nespa kirjoitti:Muistanko väärin vai onko niin, että jossain pykälissä mainitaan sekin, että autoon saisi laittaa madallussarjan, joka laskee autoa maksimissan olikohan se nyt 45-50mm? Eli jos viet TUV-lapun jossa sarjan madallukseksi ilmoitetaan -60mm, niin hylsy tulee?
AKE Auton jousitusmuutokset. Ajoneuvolaki 99 § kirjoitti:Auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen
(779/98) 15 §:n mukaan muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alus-
tan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. M1-
ja N1-luokan auton korkeutta saadaan jousitusmuutoksilla muuttaa enintään 51
mm tai M1G- ja N1G-luokan auton 77 mm. Maavaran on muutoksen jälkeen ol-
tava, auton ollessa kuormaamaton, niin suuri, että yhden akseliston joustovaran
loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu
maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm (kaikista auton osista,
myös pakoputkesta).
Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava
(1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja
sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä
automalliin soveltuvia alustan madallussarjoja saadaan hyväksyä muutoskat-
sastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Madallus-
sarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla
tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosi-
na myytävien madallusosien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jäl-
leenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.
Lainaan topikkia.
Minkälainen tilanne on pakoputkiston osalta pakoputkiston kunnolla? Sen tiedän että reikiä ei putkistossa/äänenvaimentimissa saa olla, mutta mitenkäs sellainen tilanne, kun tuosta Polosta sattui tippumaan pakoputken pää irti, niin mitenkä käy? Jos nyt heitetään, että putkea on äänevaimentimen jälkeen 30-40cm niin sitä on nyt jäljellä 10-15 cm.
Minkälainen tilanne on pakoputkiston osalta pakoputkiston kunnolla? Sen tiedän että reikiä ei putkistossa/äänenvaimentimissa saa olla, mutta mitenkäs sellainen tilanne, kun tuosta Polosta sattui tippumaan pakoputken pää irti, niin mitenkä käy? Jos nyt heitetään, että putkea on äänevaimentimen jälkeen 30-40cm niin sitä on nyt jäljellä 10-15 cm.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa