Pakettiautosta matkailuauto?
Valvoja: ffp jäsenet
Pakettiautosta matkailuauto?
Tuli tuossa mieleen, että mitäköhän kaikkea se katsastussetä vaatii, että pakuksi rekisteröidystä T4-caravellestä saisi matkailuauton? Pitääkö maksella autoveroja ja jos, niin kuinka paljon? Ja miten tuo muutos vaikuttaa autoon, - siis tuleeko esim. 80-lätkä perseeseen?
Kiitos taas ja anteeksi...
Kiitos taas ja anteeksi...
Matkailuautoja koskevia määräyksiä
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vä-hintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista; (makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille)
keittomahdollisuus
säilytystiloja. Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
Matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan. Ajoneuvojen massoista on säädetty mm. mitta- ja massadi-rektiivissä 92/21/…95/48/EY.
LÄHDE:www.ake.fi
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vä-hintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista; (makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille)
keittomahdollisuus
säilytystiloja. Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
Matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan. Ajoneuvojen massoista on säädetty mm. mitta- ja massadi-rektiivissä 92/21/…95/48/EY.
LÄHDE:www.ake.fi
Miten tuo 1,90m mitataan? Kaveri katsasti juuri Hiacen matkailuautoksi ja itse en mahdu kyllä oviaukossa seisomaan suorana, vaikka alle 1,90m olenkin. Maasta mitattuna tuohon oven yläreunaan voisi juuri ja juuri olla tuo 1,90m.
Mitään ongelmia ei ollut katsastuksessa, keskipenkit sai kallistettua joten oli riittävän iso sänky, taakse vaan kaappi, johon sai työkalut sopivasti piiloon, kaasukeitin kaapin päälle kiinni ja taittopöytä olikin jo valmiina paikallaan. Dieselvero tippui 600e vuodessa.
Mitään ongelmia ei ollut katsastuksessa, keskipenkit sai kallistettua joten oli riittävän iso sänky, taakse vaan kaappi, johon sai työkalut sopivasti piiloon, kaasukeitin kaapin päälle kiinni ja taittopöytä olikin jo valmiina paikallaan. Dieselvero tippui 600e vuodessa.
Finlex:
Jos taas haluaa tuoda verottomana maahan matkailuauton, niin silloin 1.9metrin minimikorkeus on vielä voimassa.
22 §
«Matkailuauto»
«Matkailuauto» on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen «matkailuauton,» joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
...
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2005.
Jos taas haluaa tuoda verottomana maahan matkailuauton, niin silloin 1.9metrin minimikorkeus on vielä voimassa.
Oisko tuo Hiace ollut vanha taxi tai muuten bussi-malli = maksettu joskus täysiautovero.
Kun itselläkin tuo ex taxi-trp nykyään matkailuauto. Ja näissä ns täydenveron matkailuautoissa on nuo vaatimukset löysemmät kuin alennetunveron tai verovapaiden matkailuautojen. Eli täytyy löytyä nuo neljä kohtaa mitä matkailuauton määrityksestä laissa sanotaan.
Ja tosiaan säästää tuossa dsl-verossa tuon 600 euroa vuodessa. Ja ainut miinus on se 80:n nopeusrajoitus, mutta ei ole lätkää eikä merkintää rekisteriotteessa.
Kun itselläkin tuo ex taxi-trp nykyään matkailuauto. Ja näissä ns täydenveron matkailuautoissa on nuo vaatimukset löysemmät kuin alennetunveron tai verovapaiden matkailuautojen. Eli täytyy löytyä nuo neljä kohtaa mitä matkailuauton määrityksestä laissa sanotaan.
Ja tosiaan säästää tuossa dsl-verossa tuon 600 euroa vuodessa. Ja ainut miinus on se 80:n nopeusrajoitus, mutta ei ole lätkää eikä merkintää rekisteriotteessa.
Tässä kuva minun matkailuautostani.
Takaovessa on ylösnostettava pöytälevy, takana kuvassa oikealla jonkinlainen kotelo (=säilytystiloja) jonka kannessa spriikeitin.
Vuoteiksi nostetaan lattiamaton alta kaksi vanerilevyä poikittain istuimien päälle.
Istumapaikkoja on kymmenelle hengelle.
Muutoksen tein pari vuotta sitten, laskeskelin että 10 vuotta tuolla ajetaan jolloin säästyy veroissa 7000 euroa.
Onhan se jotain sekin :)
Sisäkorkeus ei tässäkään riittäisi siihen 190 cm, mutta ei vaaditakaan kun tästä on maksettu henkilöautovero.

Takaovessa on ylösnostettava pöytälevy, takana kuvassa oikealla jonkinlainen kotelo (=säilytystiloja) jonka kannessa spriikeitin.
Vuoteiksi nostetaan lattiamaton alta kaksi vanerilevyä poikittain istuimien päälle.
Istumapaikkoja on kymmenelle hengelle.
Muutoksen tein pari vuotta sitten, laskeskelin että 10 vuotta tuolla ajetaan jolloin säästyy veroissa 7000 euroa.
Onhan se jotain sekin :)
Sisäkorkeus ei tässäkään riittäisi siihen 190 cm, mutta ei vaaditakaan kun tästä on maksettu henkilöautovero.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa