Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja mikmoila » 26.9.2007 10:28

Tuollainen 2002- on alkanut kiinnostaa. TM:ssä kehuttiin moottoria ja autoa mutta muita kokemuksia en ole sitten kuullutkaan tuosta 3-sylinterisestä 1.2 koneesta.

Onko jollain palstalaisella omakohtaisia kokemuksia nimenomaan tuosta moottorista -- jäätyykö huohotus talvella yms?

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

ViestiKirjoittaja aimo » 26.9.2007 18:37

ilmeisesti skodassa sama mylly kuin tuossa vw:n tekeleessa? emännän kanssa vuoden verran fabialla ajeltiin. mitään negatiivistä en nyt äkkiä keksi kun ostohetkellä tiesimme punaisen paholaisen syöneen vauhdittajakseen tulisen 55hp moottorin. mitään vikoja ei ilmennyt 30tkm:n aikana.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 26.9.2007 19:08

Huollon sijaisautona oli tuommoinen 1.2 litrasella koneella oleva Polo. Äänet on kun ompelukoneessa ja lähtee kun purkka tukasta. Kaupunkikäytössä varmaan ihan asiallinen mylly, mutta rekan ohitukset on vähän tuskaisia.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 26.9.2007 19:56

Juu, äänet on ton koneen parasta antia, murisee kuin kutonen, ainoa ero tietysti että juuri mitään ei tapahdu.

Ja eipä noita ainakaan tossa kesällä kolmen kuukauden aikana korjaamollakaan käynyt muutakuin huolloissa

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 26.9.2007 20:47

Olikos se niin, että Fabiaan sai 1.2 HTP työntötankomoottoria; Tuo Polon 1.2 taitaa olla ihan yläpuolisella nokalla.

markII
-
Viestit: 106
Liittynyt: 28.4.2004 11:37

ViestiKirjoittaja markII » 26.9.2007 21:39

Olikos se niin


Ei ollut. Eiköhän ne oo samoja 1.2 myllyjä Polossa ja Fabiassa. Työntötankoja oli vanhoissa 1.4 MPI koneissa.

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 27.9.2007 13:32

Aivan, kiitoksia oikaisusta.

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

ViestiKirjoittaja aimo » 27.9.2007 14:19

Skodalla löytyy tuota moottoria 54hp ja 64 hevosvoimaisena jos en aivan väärin lue googlea. 54hp on ilmeisesti vanhempaa tekniikkaa ja tuo tehokkaampi versio on korvannut tuon vanhemman? Vai onko 64 hevosvoimainen jo 4-sylinterinen?

Prodrive
-
Viestit: 191
Liittynyt: 23.7.2003 21:33

ViestiKirjoittaja Prodrive » 27.9.2007 14:21

perheessä ollut ko malli uudesta saakka. 80000tkm ajettu ilman ongelmia. Käy kuin singeri, kuluttaa vähän, mutta yllättävänkin pirteä pieneksi koneeksi. ei valittamista

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 27.9.2007 15:13

Entäs Lupon 1.2TDI eli 3litran kone. Omaako kukaan siitä kokemusta? Onko siitä muuhunkuin kaupunkiin?

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 27.9.2007 22:00

Prodrive: Koeajolla tänään huomasin resonanssiäänen moottoritilan suunnasta pienillä kiekoilla (n. 1000 rpm) kytkimen irroittaessa, kuuluuko teidänkin autossa moista?

Prodrive
-
Viestit: 191
Liittynyt: 23.7.2003 21:33

ViestiKirjoittaja Prodrive » 1.10.2007 15:36

Empä ole huomannut. Tosin en ole ajanut aikoihin enää sillä, mut ei ole ainakaan mitään sanomista ollut...

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 2.10.2007 0:10

Mitä anopin Fabiaa koeajanut, niin täytyy kyllä kehua tuon 1.2-litrasen nöyrää luonnetta, siitä löytyy hyvin sellaista käyttökelpoista alavääntöä mikä on aina ilahduttava ominaisuus moottorissa. Maantiellähän tuo on nuhaisen tuntuinen, siitähän ei pääse mihinkään. 250km lenkilä kului bensaa 12.2 litraa, että ei se juuri mitään syökään

porhio
-
Viestit: 151
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja porhio » 4.10.2007 0:38

Jännä ääni ja ihan okei pärjää autobaanalla. Itse auto ei sitten kovin stabiili ollutkaan ~120 km/h jälkeen.

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 9.10.2007 14:07

3kpl 1.2 mallista koeajettu ja ihan ok fiilikset jäi. Kiihtyy 80 km/h vauhtiin ihan hyvin, mutta siitä eteenpäin moottorin tehorajoitus tulee ilmi.

Ilman ilmastointia tuollaisesta 1.2 firstline mallista joutuu maksamaan 8000 - 10 000 euroa alle 80tkm ajettuna, joka ei nyt ole ihan sairaan kallis hinta verrattuna muihin saman hintaluokan autoihin (Clio, FIesta, Yaris yms).

dumb
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja dumb » 28.11.2018 18:30

Nostan tätä vanhaa topicia.

Onko näissä koneissa esiintynyt iän myötä ongelmia? Rouvalle kauppakassia katselin ja tällainen sopisi siihen hyvin.
Myynti-ilmoituksissa on ollut mainintoja vaihdetuista jakoketjuista, mutta googlettelun perusteella ei pitäisi kai olla ihan pommi?

Axi
-
Viestit: 1277
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja Axi » 28.11.2018 18:49

Tuohon jakopään ketjuun ottaisin kyllä ihan vakavan suhtautumisen. 2 porsinutta konetta laitettu kesän jälkeen, toisessa noin 190 tkm ja toisessa 210 tkm.

Jos ei ketjujumppaa ole vasta tehty, kannattaa tehdä heti. Tai sitten toinen auto ostoon.

Tekno
-
Viestit: 352
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja Tekno » 14.12.2018 21:43

Hyppivät jakoketjut on tyyppivika.

Itellä kokemuksia näistä, toisessa menny puristuksetkin yhdestä sylinteristä, ja toisessa taas selvisi ketjun uudelleenlaitolla, ja siitä tuli ihan kelpo auto vielä. Eli venttiilit oli ok, vaikka jako hypänny.

Perusrakenne (jakopään ja nokkakoneiston osalta) on yllättävän samanlainen kuin ensimmäisissä TSI-koneissa. Vain yksi sylinteri puuttuu.

200-250tkm ajetussa oli ketjukin venynyt hieman (itellä polkupyörässäkin järeämpää ketjua).

Ja sellanen havainto että nokka-akselien kansi vuotaa monessa yksilössä. Siellä ei tehtaan jäljiltä ole ollenkaan tiivistettä, vaan on luotettu että koneistamalla suoraksi olisi tiivis. Sitä ei pysty korjaamaan irroittamatta nokkapyöriä/jakoketjua, koska nokkakotelossa on samantyyyppinen kuin TSI:ssä eli se toimii nokkapukkeina ym samalla.

Komppaan edellistä. Eli noilla kilsoilla jos menee auton ostamaan, täytyy olla ketjuremppa tehty, tai muuten sen saa pian tehdä.

eaglhart
-
Viestit: 87
Liittynyt: 28.6.2011 22:00

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja eaglhart » 30.5.2020 10:33

Nostellaas vähän vanhaa topikkia. Emännälle kauppakassi hakusessa ja olis yks kiinnostava Ibiza 1.2 -04 tyrkyllä. Ajettu n.220 tkm, jakoketju vaihdettu 2010/ 107 tkm. Onko tuo nyt sellainen että ku toinen mokoma on ajettu sen jälkeen niin olis taas ketjun vaihto edessä? Kolmipytttyinen AZQ-motti kyseessä.

Tekno
-
Viestit: 352
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja Tekno » 4.1.2021 22:07

eaglhart kirjoitti:Nostellaas vähän vanhaa topikkia. Emännälle kauppakassi hakusessa ja olis yks kiinnostava Ibiza 1.2 -04 tyrkyllä. Ajettu n.220 tkm, jakoketju vaihdettu 2010/ 107 tkm. Onko tuo nyt sellainen että ku toinen mokoma on ajettu sen jälkeen niin olis taas ketjun vaihto edessä? Kolmipytttyinen AZQ-motti kyseessä.


Kyllä sillä ketjulla keskimäärin 200tkm ajelee, ja sit laukee. 100tkm huonoa tuuria.

Jonde
-
Viestit: 2075
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.1.2021 16:15

Ei se ketju katso kilometrejä vaan lähinnä käynnistyskertoja(montako kertaa kiristimeen menee öljynpaine startissa). Ketju ei siis itsessään mene miksikään näissä 1.2tsi koneissa, vaan kiristin ja laahaimet on se ongelma. Vaikka ketju menisi poikki, ei männät kohtaa venttiilejä joten huoletonta menoa sen suhteen.
Jos kertaalleen on vaihdettu osat ja marmorilla, siellä pitäisi olla sillon uudet osaversiot millä menee seuraavat 200tkm. Jos taas tehty jossain muualla osilla X, ei kukaan tiedä kauanko osat kestää.

Tekno
-
Viestit: 352
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja Tekno » 5.1.2021 17:15

Jonde kirjoitti:Ei se ketju katso kilometrejä vaan lähinnä käynnistyskertoja(montako kertaa kiristimeen menee öljynpaine startissa). Ketju ei siis itsessään mene miksikään näissä 1.2tsi koneissa, vaan kiristin ja laahaimet on se ongelma. Vaikka ketju menisi poikki, ei männät kohtaa venttiilejä joten huoletonta menoa sen suhteen.
Jos kertaalleen on vaihdettu osat ja marmorilla, siellä pitäisi olla sillon uudet osaversiot millä menee seuraavat 200tkm. Jos taas tehty jossain muualla osilla X, ei kukaan tiedä kauanko osat kestää.


Azq ei ole tsi kone vaan kolmisylinterinen papatin. Se on kyllä totta ettei ketjun katkeaminen ole ongelma.
Ongelma on se että ketju venyy ja hyppää rattailla.
Koskee 1.2 6v ja 1.2 12v konetta.
Lopputulos on se ettei auto käynnisty, ja auto hinataan korjaamolle.

Minun mielestä ainakaan 12 venttiilisessä ei kyllä venttiilit mahdu pyörimään jos tarpeeksi menee jako pieleen tai ketju tippuu kokonaan. En kyllä ole tuota jäänyt selvittämään kun ketjun uusinta ja uudelleenajoitus riitti.

Ketju oli minun kummassakin tapauksessa venynyt huomattavasti. Eikä laahaimissa tai kiristimessä mitään vikaa ollut.

Ridoyhg89
-
Viestit: 9
Liittynyt: 14.12.2020 11:52

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja Ridoyhg89 » 19.7.2021 15:09

Minulla on ollut 1,0 ja se oli erittäin taloudellista

idua
-
Viestit: 13
Liittynyt: 24.4.2020 14:09

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja idua » 14.8.2021 12:51

Jonde kirjoitti:Ei se ketju katso kilometrejä vaan lähinnä käynnistyskertoja(montako kertaa kiristimeen menee öljynpaine startissa). Ketju ei siis itsessään mene miksikään näissä 1.2tsi koneissa, vaan kiristin ja laahaimet on se ongelma. Vaikka ketju menisi poikki, ei männät kohtaa venttiilejä joten huoletonta menoa sen suhteen.
Jos kertaalleen on vaihdettu osat ja marmorilla, siellä pitäisi olla sillon uudet osaversiot millä menee seuraavat 200tkm. Jos taas tehty jossain muualla osilla X, ei kukaan tiedä kauanko osat kestää.



-04 vuonna ei tainnu olla TSI koneita..onneks

Juvonen
-
Viestit: 1686
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

Re: Kokemuksia VW Polo 1.2 moottorista?

ViestiKirjoittaja Juvonen » 19.9.2021 21:09

Emännällä oli 2003 1.2 Polo, se oli kolmisylinterinen vapari papatin. Enpä muista, että tuolle moottorille olisi tarvinnut tehdä mitään perus öljynvaihtoa kummempaa, katti jossain vaiheessa murtui irti pakosarjasta ruosteen syömänä. Kilometrejä oli myydessä n. 110tkm, käynnistyskertoja paljon. Autosta alkoi vaan moni osa rapistua jo iän takia.

TSI koneet taisi tulla 2007-2009 ? Ja 2015 -> alkoivat vaihtua ketjukoneista hihnakoneiksi.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 8 vierailijaa