Käytetyn auton osto liikkeestä, riita tilanne ja kaupan purku

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

V6e
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.1.2016 18:05

Käytetyn auton osto liikkeestä, riita tilanne ja kaupan purku

ViestiKirjoittaja V6e » 10.2.2021 14:22

Ajattelin vähän jakaa omia kokemuksia ison suomalaisen autokaupan toiminnasta.
Toivottavasti muillekin kanssa matkustajilla olisi tästä apua, itsellä tämän viadolorosan/farssin aikana meinannut usko loppu moneen kertaan.

Ostin kesäkuun puolivälissä 2020 -15 vuosimallin Volvo v60 T5, bi-fel (kaasulla toimiva) jossa kilometrejä oli 125tkm.
Alusta asti liikkeen toiminta oli asiallista, tuo auto oli silloin huollossa ja kävimme sitä hallissa katsomassa päällisin puolin. Minulle annettiin kokeiltavaksi samanlainen auto jossa oli tosin kilometrejä huomattavasti vähemmän. Viikkoa myöhemmin pääsin ajamaan tuota huollosta tullutta autoa, ilman kaasua toki koska tankki oli tyhjä.

Sovimme auton hinnan 21k€ pitkän väännön jälkeen.
Kävin tankkaamassa auton ja jatkoin matkaa kotiin, lähdin kahdeksi viikoksi työreissulle ja auto jäi isäpuolelle käyttöön.
Muutaman päivän päästä nykiminen alkoi esiintyä ohitustilanteissa. Ilmoitin tästä myyjälle kun itse pääsin autoa ajamaan, myyjän vastaus oli että jos ei merkkivalot pala kaikki on hyvin.
Tein viikon päästä reklamaation heidän omalla lomakeellaan netissä jossa kerroin vian.
Sovimme liikkeen reklamaatio osaston kanssa että auto lähtee tutkittavaksi korjaamolle.

Aluksi oli ongelmia mitä heidän lisäturva (890€/v) korvaa koska kaasulaitteisto on ¨jälkiasennettu¨ Volvon alihankkijalla.
Kaasulaitteisto onneksi kuului vakuutukseen mutta vikaa ei saatu selville, nykiminen jatkui vaikka auto oli korjattu ja tutkittu kolmessaer korjaamossa.
Espoon terragas luki vikakoodit ja nosti kädet pystyy,
Volvo kaivoksela vaihtoi polttoaineen paineanturin 400€ (omavastuu 100€) vikakoodi matalasta polttoaineen paineesta
Kaasukorjaamo Lahdessa vaihtoi paineensäätimen 750€ (100€ omavastuu) tämän jälkeen kiihdytyksessä nykiminen loppui
Auto kuitenkin oireili huonoa tyhjäkäyntiä kylmässä ja nyki aavistuksen tasakaasu ajossa 80km/h, joten korjaamo kierros jatkui vikakoodien luvulla Porvoossa ja korjaamo vaihtui kaasu korjaamoon Porvoossa, jossa sitten viettikin 1,5kk. Vikakoodi polttoaineen paineesta, tämä koodi tuli myös syyskuussa Volvolla.
Tämä korjaamo väitti että suuttimet ovat vialliset, johon vastasin että voin maksaa puolet niistä jos vika tulee kuntoon (400€)
Siinä vaiheessa itsellä oli ajatus että ei 3 suutinta voi hajota yhtäaikaa samana aamuna, vika ei ole niissä.
4 suutinta vaihdettiin hintaan ~900€, ja auto oli valmiina haettavaksi.

Kävin auton hakemassa ja ilmoittivat että maksa puolet niin saat avaimet ja olivat löytäneet vikakoodin ohjaustehistimesta (kuulemma normaalia, vikakoodeja tulee)
Maksoin laskun pois ja menin käynnistämään auto, auto ei käynnistynyt sahasi vain, ilmoitin että ei ole kunnossa auto jää tänne.
Taas viikonpäästä soittivat että auto on kunnossa, tulpat vain kastuivat, nyt on uudet tulpat ja nyt toimii ja kysyivät kuka lystin maksaa.
Ilmoitin tässä vaiheessa että en maksa korjausta koska minulta ei ole kysytty lupaa tähän ja liikkeeltä voi tiedustell maksajaa.

Olin ottanut aikaisemmin yhteyttä autoriita.fi palveluun, josta sain asianajajan kaupan purkuun. Olin kysynyt liikkeeltä muutaman kerran olisko kaupan purkaminen mahdollista koska auto on käynyt korjaamolla 6-7 kertaa ja aikaa on kulunut kohtuuttomasti, he eivät kaupan purkamiseen suostuneet.
Asianajaja alkoi hoitaa asiaa eteenpäin, mutta liike ei tässäkään vaiheessa suostunut purkamaan kauppaa.

Kävin hakemassa auton pois korjaamolta ja kuten vähän pelkäsin, kaasu tankki oli ajettu tyhjäksi ja tankkamisen jälkeen ongelmat alkoivat, nykiminen tasakaasu ajossa.
Seuraavana pakkasaamuna tehot hävisivät jälleen ja auto meni vikatilaan jossa automaattisesti alkaa käyttämään bensaa.
Ilmoitin asianajajalle tilanteen ja tässä vaiheessaliike suostui neuvottelemaan kaupan purusta, vaativat minulta tosin 4000€ käyttöhyödyn auton käytöstä (15snt/km), he eivät suostuneet korvaamaan vaihteistoöljyjä (350€) jotka olin vaihdattanut heti oston jälkeen automaattivaihteistoon. Myös asianajajan polttoainekustannukset jäivät heidän tarjouksen ulkopuolelle.

Kaksipäivää myöhemmin oli pakko päästä töihin, kokeilin onneani ja paluumatkalla alkoi grillikaasun haju hytissä. Ei siinä paljoa tarvinnut miettiä missä vika, auto jäi kotipihaan seisomaan, liike toimitti nyt sijaisauton jo kotipihaan asti (myyntipäällikön luvalla) koska autolla ei uskaltanut ajaa.

Liikeen touhu ottaa aivoon välillä enemmän, tämä heidän reklamaatio osasto ei suostu neuvottelemaan asioista ennen asianajanan yhteydenottoa ja ¨kiristää¨ asiakasta maksamaan vaihdettuja osia tai muuten auton korjaaminen pitkittyy ja auto makaa korjaamolla kun osia ei saada tilattua.
Itsellä kulut ovat olleet tähän autoon n. 1200€ + kaikki muu välillinen haitta siihen päälle.
Liike vaatii n. 4000€ käyttöhyödystä (23tkm) jonka kesän aikana ehdin ajamaan.

Sijaisauton sain vasta sitten kun uhkasin kuluttaja asiamiehellä, nyt on menossa 9. sijaisauto, koska erilaisten vikojen/koeajojen/myymisen takia auto vaihtuu vähän väliä.
Liike ei liikahda mihinkään kuluttaja asiamiehellä uhatessa, vasta sitten kun asianajaja ottaa yhteyttä alkaa neuvotteleminen onnistui pikkuhiljaa.
Kaupan purkamisen neuvottelu vaiheeseen meni aikaa ensimmäisestä korjauksesta alkaen 6kk & 7. korjaamoreissua.

Onneksi sain asianajajan joka osaa hommansa ja ajaa oikeasti asiakkaansa etua. Vakuutusyhtiön kaskosa oikeusturva korvaa jos pääsemme sopuun tai voitamme oikeudessa autoliikkeen.

Autokaupan kanssa asiointi on todella hankalaa, kaikki menee siihen asti hyvin kunnes joutuu asioimaan reklamaatio-osaston kanssa.
Vaatimuksena itsellä on oman auton käytön kulut noilta korjaamoreissuilta joita on aiheutunut n. 1000km ja kaikki rahalliset investoinnit autoon, mukaanlukien sijaisautojen pakolliset nesteen/öljyjen lisäykset ja autonvaihdoista aiheutuneet kulut.

Autoliike tällä hetkellä ei suostu tulemaan vastaan yhtään, reklamaatio-osasto on valmis menemään tarvittaessa päätyyn asti.

Vaihtoehtona minulla oli kuluttaja-asiamiehen kautta käsittely se olisi vienyt 18-24kk jonka myyjä liike tietää hyvin. Kuluttaja asiamies sanoi että kaupan purkua aletaan sopiman siinä kohtaa kun korjaukulut ovat noin 3000€. Tässä tapauksessa korjauskulut ovat olleet kokonaisuudessaan minulle n 1200€ ja liikkeelle varmaankin 3000€ eikä auto ole kunnossa.
Asianajajan kanssa aikaa on kulunut nyt sen noin 3kk suurinpiirtein kaikkine yhteydenottoineen.

Päivittelen tänne sitten kun uutta tulee! Älkää antako näissä periksi, moni ei varmasti jaksa tapella mutta itsellä ei ole mahdollisuutta jättää autoa seisomaan korjaamolle ai myydä rikkinäisenä eteenpäin.

p0wer
-
Viestit: 1764
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: Käytetyn auton osto liikkeestä, riita tilanne ja kaupan purku

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.2.2021 17:46

Oman käytön kulut korjaamoille ja käyttöhyödyn arvo on aikalailla yksissä, joten niiden osalta taitaisi olla +/-0 kun kumpikin vaatimus on mielestäni samantasoisia. Näkisin että tässä tapauksessa kaupanpurkuperuste on enemmänkin siinä että sinulle myyty tuote ei toimi markkinoidulla tavalla, eikä asiaan ole olemassa kummallakaan osapuolella toimivaa korjausratkaisua. Toisaalta korjauskuluthan ovat jo olleetkin yli 3000 euroa kun otetaan sinun kulusi huomioon.

Toisaalta jos tarjolle tulee mahdollisuus palauttaa tai myydä auto esimerkiksi 4000 euroa pienemmällä hinnalla kuin ostohinta on ollut, niin kannattaa harkita tällaisen mahdollisuuden käyttämistä, laiha lohtu on parempi kuin muhkee riita ja aikaa säästyy rutkasti tuottavampiin ja vähemmän stressaaviin asioihin. Lisäksi pahimmassa tapauksessa maksettavaksesi voi jäädä toinen auton hinta, eikä riitäkään. Oikeusturvahan tietääkseni kattaa oikeudenkäyntikuluja noin kymppitonniin saakka vaikka keissin häviää tai jos lopputulema on sovittelun kautta tehty sopimus, muutenhan tuolla oikeusturvalla ei olisi mitään virkaa.

Itsekin sain hyvänä ostettuna mutta purkukuntoiseksi osoittautuneesta talosta hinnan alennusta reilun 10% kauppahinnasta 2 vuoden taistelulla. Sanoisin että ei oikein kannattanu sekään mutta plussan puolelle onneksi päästiin, siksi seuraavat 5-10 vuotta meneekin sitten tätä korjaillessa sekä riita-aikana tulleiden rästien suorittamisessa ja tämän vuoksi myös poissa työelämästä em. ajan. Harmia tuli siis ihan riittävästi vaikka voittajan osuudessa juridisesti olinkin, joten kannattaa jossain vaiheessa pitää sitä sovintoa tai auton myymistä viallisena myös vaihtoehtona -se voi olla silti se edullisin reitti.
Viimeksi muokannut p0wer, 10.2.2021 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Axi
-
Viestit: 1252
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Käytetyn auton osto liikkeestä, riita tilanne ja kaupan purku

ViestiKirjoittaja Axi » 10.2.2021 19:11

Miten minusta tuntuu, että tarinasta puuttuu jotain?

Ensinnäkin, autoliike. K...x? Sitten, teitkö suoran kaupan, vai laitoitko vaihdossa jotain (p..aa?)

Kuluttajansuojalain mukaan tuon ikäisessä autossa on suoraan myyjäliikkeen virhevastuu 6 kk; jos sinä aikana ilmenee vikaa, on tulkittava vian olleen autossa myyntihetkellä. Virhevastuu on edelleen myyjäliikkeellä sen 6 kk jälkeenkin, sitten aletaan ottaa huomioon ns. käyttöhyötyä ja normaalikulumista yms. Pitkä tarina.

Normaali käytäntö on, että asiakas ottaa yhteyden virhevastuulliseen tahoon, eli käytännössä autoliikkeeseen. Kirjallinen reklamaatio (sähköposti) on suositeltava, jotta reklamaatio on helposti todistettava, puoleen tai toiseen.

Autoliike ohjaa sitten asiakkaan yhteistyökumppaninsa pakeille, riippuen viasta.

Tuo useiden korjaamoiden kiertäminen saman vian kanssa haisee. Miksi? Kyllä merkkikorjaamon pitää pystyä auto diagnosoimaan ja korjaamaan. Maahantuoja on tarvittaessa apuna, jos merkkikorjaamolla ei onnistu.

Juzu84
-
Viestit: 385
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Käytetyn auton osto liikkeestä, riita tilanne ja kaupan purku

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 21.2.2021 20:30

Seurasin tuossa vieressä vuosi sitten lankon Audi kauppoja ja jälkipyykkiä näistä kaupoista niin silloin päätin ettei Kamuxilta mun ainakaan tarvi autoa ostaa. Vittuko parinsadan vian takia ollaan lähössä käräjille vaikka vika on ollu jo ostettaessa niin ei anna kovin hyvää kuvaa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa