Touran tdi

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 27.7.2015 15:05

Pistänpä tuon oman Touraninkin arvosteltavaksi, kun se alkaa jo omaa silmää miellyttämään.
Kuva
Kohteena on siis tuollainen vajaa 260tkm ajettu vanha taksi 1.9 BLS moottorilla, DPF:llä ja DSG7 vaihteistolla, eli jossain vaiheessa saattaa kiroilua kuulua ;)
Kaikista kauhuskenarioista huolimatta tuo vaikutti viime syksynä ihan kelpo autolta ja seitsenpaikkaisena puolti paikkaansa meille.
Varustelupaketiltaan tuo taitaa olla freestyle? eli löytyy bi-xenonit staattisilla sekä dynaamisilla kaarrevaloilla, automaatti-ilmastointi ja tehdasasenteinen webasto, parkkitutkat ja park-assist toiminto.
Ostaessa alla oli 16" Atlanta? vanteet ja maavaraa enemmän kuin crosstouranissa
Kuva
Emäntä ajeli noita sivuteitä vähän kehnoilla talvirenkailla viimetalven ja luistonesto ja ajonvakautus piti huolen että keväällä saikin laittaa koko jarrusetin uusiksi.
Ihan loppuun ajetut jarrut sitten löytyikin kyljestä ja piti tilata autodudelta paketti että saa pintaa vähän paremmaksi.
Kuva
Kuva
Huonokuntoiset tiet olivat sitten saaneet alustankin antautumaan talven aikana ja eteen tuli vaihdettua kaikki puslat uusiin, tukivarsien takapusliksi tuli Meylen HD mallit.
Puslien vaihdosta huolimatta pieni kolahtelu terävissä montuissa säilyi ja kun sain vaihdettua nuo originaali 16" vanteet lähipiiristä 18" Dezentin RH vanteisiin, takapääkin alkoi kolisemaan :D
Taka-alatukivarsien puslia vaihtaessa huomasin että kuskinpuolen takajousikin on poikki ja ylätukivarren ja akseliston/korin välisetkin puslat ovat vähän haperot...
Ei auttanut muu kuin laittaa repullinen febin takapuslia, febin etuiskareiden yläpäät sekä FK:n AK-Street alustasarja tilaukseen
Viime viikon lopulla sain alustan kuntoon ja kolinat loppuivat siihen toistaiseksi.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Säätövaraahan tuossa vielä olisi alaspäin, mutta taidan toistaiseksi antaa olla noin :)

Edit. Linkit uusittu, näinköhän kuvia on liikaa/ovat liian isoja
Viimeksi muokannut kilpinenatte, 16.5.2017 10:28. Yhteensä muokattu 10 kertaa.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 27.7.2015 15:37

Kaikki Googlen palvelut yhdellä tilillä.
Kirjaudu Google-tililläsi



Omituisia kuvia???

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

ViestiKirjoittaja Styroks » 27.7.2015 18:34

Nyt näkyy kuvat, ihan hyvältähän tuo vannevalinta näyttää, mitä lie sitten nekin tykkäävät niistä huonokuntoisista teistä. Harittaako mulla silmät vai onko tässäkin volkkarien perusominaisuus eli perä keulaa alempana?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 27.7.2015 20:15

Jostain syystä autotehtaat tykkää laittaa takakaaren etukaarta alemmaksi... tulee sellainen vaikutelma kuin perä olisi alempana.
Itse varmaan nostaisin perää hivenen, niin näyttää tasapainoisemmalta. Makuasia....

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 27.7.2015 20:45

Juu, tuo kuva on otettu seuraavana päivänä alustan laiton jälkeen lievässä alamäessä P-päällä.
Nyt tasaisella näyttää olevan melkolailla balanssissa, perää voisi tietysti nostaa hieman..
Säätövaraa alaspäin on tuonverran takana ja jokseenkin samanverran edessä
Kuva
Ei vaan viitsi etupäätä ihan tappiin pudottaa, noin kun se ei raavi mihinkään.
Nuo vanteethan ovat lievästi projektikuntoiset, yhdessä on sisälaidalla pieni vekki ja noi on vaan suhailtu vannehopealla yksiväriseksi, lipat kun oli joku aiemmin maalaillut jollain kameleonttivärillä.
Tuolla ei enää ajella pääsääntöisesti noita hiekkateitä niin saattaa alusta ja vanteetkin säilyä..
Just kävin hieromassa Collinitet pintaan tuohon, niin jos loppukesän pärjäisi ihan vaan ajamalla ja pesemällä

Tuolla on jotain muitakin kuvia matkan varrelta, koitan lisäillä puhelimesta lisää jossainvaiheessa
http://s738.photobucket.com/user/Atte_Kilpinen/library/

Jubbe
-
Viestit: 200
Liittynyt: 30.12.2006 18:35

ViestiKirjoittaja Jubbe » 28.7.2015 17:40

Nätti Touran! Mukavaa että muutkin noita laatikoita tykkää muokata. Miltä tuo FK tuntuu? Arvoin aikonaan että minkä alustan omaani laitan ja tuollanen FK oli yhtenä vaihtoehtona. Omassa Touranissa oli molemmat takajouset tuolloin poikki ja toinen takaiskari sökö niin päädyin TA:n tekeleeseen kun oli nopein toimitus. Ja tuo oma on yllättävän mukava, ei liian kova. Viihtyy vaimo ja muksut kyydissä ilman valituksia 😁

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 28.7.2015 18:08

Kiitos kommentista :)
Ei tuo alusta kyllä mukavammasta päästä ole, saa nähdä mihin muuttuu ajan kanssa, nyt ajettu vasta alle 100 km.
Huomenna vasta pääsee pyörien suuntaukseen niin koko totuus paljastuu.
Kyllä tuo tukevammalta tuntuu isommissa vauhdeissa kuin aiemmin, tosin iso vaikutus voi olla puslien vaihdollakin.
Jotenkin tykästyin tuohon koppiin, nyt se näyttää jo jopa vähän linjakkaammalta kuin aiemmin.
Tuo FK tuli carparts-tuning.co.uk kaupasta viikon toimitusajalla.
Itselläni on aiempaa kokemusta vain fk:n kiinteäkorkeuksisista sarjoista Zafirassa, Galaxyssä ja kolmosgolffissa. Mielestäni ovat hinta-laatu suhteeltaan olleet ihan ok.
Onkohan kukaan viritellyt tuollaiseen möhkäleeseen Cupra R lippaa? Ajattelin vielä loppukesästä testata että sopisiko sellainen tuohon mitenkään.
Muuten alkaa olemaan ihan oman mielen mukainen, mitä nyt tuohon RCD310 mp3 soittimeen voisi vielä muistitikkupaikan väsäillä, tai päivittää 510:iin, muistaakseni tuota parkkitutkaa piti jotenkin modata soittimen päivityksen yhteydessä..
Ja olisihan tuolla 100kpl warm white ledejä odottelemassa inspiraatiota ja vakaata kättä mittariston modausta varten ;)

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Aten "Turre" eli Touran -09 1.9tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 4.4.2016 8:17

Talvi menikin yllättävän nopeasti, eikä autolle tullut tehtyä juurikaan muuta kuin ajettua.
Täksi kesäksi piti saada vanteet hifisteltyä nätimmiksi talven aikana, mutta sillekään muka ei oikein jäänyt aikaa.
"Puolivahingossa" mulle sitten ajautuikin viime viikolla 9x20" et38 lmeisesti Intran valmistamat Lorinser LM6 repsut.
Yhdellä renkaalla sovittelun perusteella taidan pyöräyttää nuo alle täksi kesäksi, kunhan saan siistittyä noita ja uutta rengasta päälle.
Alle muutama kuva "istuvuudesta"
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuvissa tuo on vielä talvikorkeudessa, pari senttiä pitäisi laskea, edestä ehkä vähän enemmänkin :)

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Aten Touran -09 1.9tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 6.4.2016 9:12

Renkainahan noilla vanteilla oli päällä 245/30 goodridet, jotka on mun makuun vähän turhan leveät ja "kantikas olkaiset".
Rengastusta miettiessä alkoi kiinnostamaan 225/35 rengas, jolla halkaisija ei muuttuisi paljoa vakioon nähden ja kantavuuskin riittää Touraniin.
225/35 + 9jx20 setupin laillisuus askarrutti, monenlaista kommenttia tuli ettei noin kapeaa rengasta saa laittaa laillisesti ysituumaiselle.
Soittelin katsastuskonttorille ja heidän kirjoistaan löytyi, että tuo yhdistelmä on laillinen.
Nyt pitäisi saada nuo viimekesän Dezentit myytyä niin pääsisi tilailemaan uudet renkaat :)

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

Re: Aten Touran -09 1.9tdi

ViestiKirjoittaja lucifer » 6.4.2016 21:16

Menee kyllä omaan silmään huonompaan suuntaan uusilla vanteilla.
Ellei sitten meinaa laittaa autoa sukeltamaan..

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Aten Touran -09 1.9tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 8.5.2016 21:08

Kuva
Tuollainen kesäsetupista tuli 20" pyörillä, tuon enempää ei saa sukeltamaan ilman isompia alustamuutoksia.
Etukaaria joutuu vielä vähän muokkaamaan, töyssyissä ja käänteessä ottaa rengas vähän kiinni kaareen.
Omaan mieleen tavallaan tarpeeksi härski, tavallaan ehkä vähän kebabtuning, mut näillä mennään toistaiseksi

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Aten Touran -09 1.9tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 21.7.2016 10:44

Kesä on mennyt yllättävän helposti vaan ajellessa, alustaa piti säädellä vähän ylemmäksi, niin ei tarvitse ihan joka pattia varoa tiellä, ei varsinaisesti maasturi ole vieläkään.
Muuta ei ole oikeastaan tullut tälle tehtyä kuin vahailtua fussolla alkukesästä.
Kuva

Vauhtipyörä on alkanut pitämään aikamoista meteliä kylmänä tyhjäkäynnillä ja liikennevaloissa tuntuu tyhjäkäyntikierroksilla pientä "nypytystä".
Tarkoituksena oli vaihtaa itse tuo vauhtis, koitan kirjoitella siitä jotain kunhan ajankohtaistuu.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Aten Touran -09 1.9tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 9.10.2016 21:07

Kesä tosiaan meni ihan vaan ajellessa, kauden lopuksi kävin jopa katsastamassa tuon rengastuksen lailliseksi. Posti on ollut ahkerana ja toi viimeviikolla uuden vauhtipyörän, jakopäänsarjan ja https://www.facebook.com/ZTurboZwettl/p ... 1262053073 z-turbolta Itävallasta tuollaisen päivitysahtimen. Parin viikon sisällä pitäisi tulla käytetyt ARL koneen suuttimet ja Bmm moottorin ölyputki ahtimelle, jospa tuosta vielä saisi vähän miellyttävämmän ajettavankin. Sama tyyppi jolta suuttimet tulee lupaili etsiskellä brittitarjontaa gti ratista jossa olisi nuo dsg-paddlesit, nehän voisi olla ihan kivat jos tuohon saisi vähän vetojakin. Muuten alkaa osat olemaan kasassa, suuttimien ja ahtimen tiivisteet täytyy tilailla jostain ja todennäköisesti se kuskinpuolen vaihteiston pusla ja siihen powerflexin insertti. Sit täytyy vaan kehittää tarpeeksi vapaa-aikaa että pääsee rakentelemaan

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Aten Touran -09 1.9tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 9.10.2016 21:14

Ja pitihän sitä vähän tuunatakin kun vihdoin viimein sain hommattua virallisen vcds kaapelin
Kuva
Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 19.10.2016 19:20

Ettei nyt menisi ihan vaan haaveiluksi, niin onhan noita osia jo saapunut. Vielä puuttuu lämppärin kennolle menevä letkutumppi egrcooler-deleteä varten ja pakosarjan pinnapultit ja mutterit sekä pakopainemittarin laippa ja itse mittari, muuten alkavat olemaan kasassa Kuva

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja Styroks » 20.10.2016 0:08

Paljonko nuo suuttimet kustansi?

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 20.10.2016 8:00

Styroks kirjoitti:Paljonko nuo suuttimet kustansi?

Käytetyt suuttimet reilun satasen kappale, uusien tiivistesarjojen ja keinuvipujen sekä suuttimien kiinnityspulttien kanssa. Nuo nyt oli halvimmasta päästä..

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 29.11.2016 10:57

Tämähän alkoikin sitten takkuilemaan jo ennenkuin kaikki osat olivat kotiutuneet maailmalta.
Viime tiistaina töistä lähtiessä ei mennyt mikään vaihde päälle ja prnds valo vilkkui, vika kuittaantui uudelleen käynnistämällä, mutta parin työmatkan jälkeen ei enää toimi kuin tippiasennossa 1, 3 ja tuurillaan joskus vitonen.
VCDS näytti vikakoodiksi
005636-Internal Control Module P1604-001-Output Driver IC Error
Se oli sitten todennäköisesti sen mekatroniikan loppu.
"Uusi" käytty meka löytyi vagfinnin kautta ja laitoin tilaukseen ohjelmointivehkeet, että saa kloonattua tuosta vanhasta ohjelman uuteen.
Nyt vaan odotellaan että posti tuo noi ohjelmointivehkeet, ellei kellään tässä mikkelin lähialueilla olisi apuja jo aiemmin?
Huomenna olisi aloiteltava projektia laatikon purkamisella, edeten pikkuhiljaa vauhtipyörästä ahtimen kautta suuttimiin ja sitten jakopäähän.
Vilkaisin muuten jossainvaiheessa nokka-akselin ajoitusta ja se näytti -3,5 astetta, lieko siinä syytä reippaaseen kulutukseen ja laiskaan luonteeseen. Ainakin kaverin AVF passatti muuttui hyvin nöyräkulkuiseksi kun säätelin hihnanvaihdossa tuon torsion valuen nollaan.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi vaihteisto vielä rikki mutta uutta kesävannetta hankittuna

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 8.12.2016 20:51

Eipä ole tullut vielä purettua vaihteistoa, postin seurannan mukaan "dsg programmer" on jo Suomessa, mutta menee ensi viikkoon ennenkuin sen saa kotiin.
Tuli hankittua kuitenkin ensi kaudelle vähän vannepäivitystä mallia WCI Kuva eteen 8,5 ja taakse 9,5 leveinä ja 18 tuumaisina. Pitää alkaa keksimään sopivaa rengastusta noille, mukanatulleet 225/35 renkaat taitaa olla vähän liian matalat mun makuun :)

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

tombbis
-
Viestit: 108
Liittynyt: 1.1.2013 21:56

Re: Touran tdi. Vaihteisto vielä rikki, ensi kauden vanteet hommattuna

ViestiKirjoittaja tombbis » 11.12.2016 15:05

Nuo on kivan näköset vanteet :) Kohtahan nuo alkaa olemaan harvinaisia :D

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi. Vaihteisto vielä rikki, ensi kauden vanteet hommattuna

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 11.12.2016 15:20

Vähän on saanut kuulla Tässä muutamana päivänä tuosta wci casesta [emoji23] Omaan silmään nuo kyllä sattuu just eikä melkein. Meneeköhän liian pappapussihousujutuksi jos pistäisi taakse 235/40 ja eteen 225/40 renkaat.. tuossa touranissa on niin hillittömän kokoiset kaaret että niitä olisi pakko saada vähän täytettyä.. tai sit taaksekin tuo 225/40, ei siitä ihan älytön veny taida tuolle 9,5 vanteelle tulla.. Tänään vaihtelin noihin suuttimiin o-renkaat ja lämpösuojat, ne alkaisivat olla asennusta vaille Kuva

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

Re: Touran tdi. Vaihteisto vielä rikki, ensi kauden vanteet hommattuna

ViestiKirjoittaja VMJ » 12.12.2016 23:03

Saako tyhmä kysyä, että mikä on tapaus watercooledind:n kanssa?

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi. Vaihteisto vielä rikki, ensi kauden vanteet hommattuna

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 14.12.2016 23:15

Tuosta wcistä löytyy juttua somesta aika paljon, oli omistaja mustasukkaisuuksissaan heittäytynyt asiattomaksi rasistiksi. Mut ei siitä sen enempää.
Tänään sain purettua vaihteiston ja vauhtipyörän irti, aika tiukassa paketissa tuo tekniikka lepää.
Vaihteiston irroituksen jälkeen onkin sitten jonkunverran tilavampaa ja taidan nyt samalla sitten vaihtaa ahtimenkin kun paikat on auki, ei tarvitse montaa kertaa purkaa ja kasata.
Muuten tuo aika perussettiä, tosin vähän hitaanlaista kun ei viitsi hätäilemällä rikkoa mitään.
Pikku takapakkejakin tuossa ilmeni kun silmälaakeri ei lähtenyt vetovasaraulosvetäjällä mihinkään niin piti rikkoa se paikoilleen ja aikaa tuhrautui ihan turhaan, toinen ärsytys oli huomata että joku valopää oli asentanut letkulämppärin kiertämään dsgn johtosarjan ympärille aika tiukalle ja vielä vetänyt nippusiteellä kiinni.
Ihan putkeen ei mennyt programmerpalikankaan kanssa kun Windows 10 ei anna asentaa kaapelin ajuria, huomenna saan toimivan xp koneen, niin jos se alkaisi asentumaan.
Täyttä varmuutta ei ole tuon kiinanpalikan toimivuudestakaan, mutta toivossa on hyvä elää :)
Kuva

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi. Vaihteisto irroitettu

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 15.12.2016 21:21

Tänään sain hankittua vanhan xp-koneen ja siihen tuo programmeri asentui ihan kerrasta. Aika helposti sai luettua vanhasta mekasta ohjelman ja kirjoitettua "uuteen". Viikonloppu meneekin ihan muissa merkeissä ja täytyy henkisesti valmistautua tiputtamaan apurunko irti maanantaina, että pääsee ahtimeen käsiksi
Kuva
Kuva

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi. Vaihteisto irroitettu ja mekatroniikka fläshätty

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 21.12.2016 21:21

Alkuviikosta tuli vaihdettua mekatroniikka askin kylkeen, vanhoista vaihteensiirtäjistä jo näkee että ne on pari kertaa vaihtaneet vaihdetta ja öljytkin taisivat olla alkuperäiset 286 tkm ajetut Kuva
Otin apurungon irti ahtimen vaihdon helpottamiseksi ja irrotin vielä vetaritkin lisätilan saamiseksi. Kuva
Toi apurungon irroittaminen ohjausvaihteineen onkin näissä aika simppeli homma.

Ahtimeen käsiksi pääseminen olikin vielä hankala tuon egr-coolerin ja webaston letkujen vuoksi Kuva

Irtihän se kuitenkin lähti, on noilla ahtimilla pieni fyysinenkin kokoero Kuva Kuva

Egr lämmönvaihdin oli vuotanut akselin välistä Kuva

Samalla kun ahdin oli irti, niin putsasin imusarjan ja egr systeemin löpöllä ja brakleenillä, se ei ihan mahdottoman töhnäinen ollutkaan.

Kuva Nyt ahdin on paikoillaan ja egr tulpattu. Hiukkasloukku on kaverilla hitsattavana, kun katsoin että mitä se on syönyt, sama kaveri tekee tuohon pakosarjan egr lähtöön laipan metalliputkella, josta saa otettua pakopainemittarille lähdön. Nuo varmaan saa huomenna, niin pääsee niputtamaan loppuun tuota.
Oli ehkä aika kunnianhimoinen projekti alkaa tekemään iltahommina tuollaista ensikertalaisena, mut ilman isoimpia vastoinkäymisiä tuo on vielä mennyt.
Isoimmat haasteet on olleet silmälaakerin poisotto ja kanteen katkennut pakosarjan pinnapultti, noiden kanssa on saanut tapella tunti tolkulla.


Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, ahdin vaihdettu

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 31.12.2016 10:56

Piti pitää vähän jouluja ja luovaa taukoa välissä, kun alkoi tuntumaan työltä koko projekti :) Siitä varmaan oli apua, koska eilen istutin työpäivän jälkeen "dpf" paikoilleen ja nostin vaihteiston kiinni.
Vaikkei tuo mahdottomia painakaan, niin pieni ketjutalja kiinni tuossa moottorin nostopuomissa auttoi ihan älyttömästi paikalleen sovittelua.
Meka ja vaihteisto olivat kuivia asennettaessa, niin kippasin mekaan tasan litran volkkarin vihreää kultaa ja vaihteistoon liruttelin 1,7 litraa vaihteistoöljyä huohottomen kautta.
Ennen coolerille menevän ahtoputken asentamista vaihdoin vielä letkulämppärin elementin, kun se oli mehinyt tiivisteen välistä.
Ahtoputki kannattaa varmaan aika ajoin käyttää irti, tuntui olevan ihan hyvin vettä putkessa.
Vielä apurungon asennuksen jälkeen olisi ahto- ja pakopainemittareiden letkujen vienti sisäpuolelle ja suuttimien vaihto. Sit voisi olla mahdollista alkaa kyselemään ohjelmointiaikaa. Tuon kun saa pajoitettua kuntoon, niin sitten alkaa mahdollisesti tällä hetkellä ajossa olevan kolmosgolffin dieselöinti ;)

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, ahdin vaihdettu

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 1.1.2017 22:39

Päivittelen taas projektia, vaikka ihan omaksi huviksi.
Tänään sain vaihdettua apurunkoon uuden febin puslan vaihteiston tuelle ja siihen keltaisen powerflexin insertin.
Pusla päätti mennä paikoilleen kun sain käyttöön 10t reikätunkin ja vähän viistin lisää ylälaitaa.
Apurungon asentaminen itsekseen tunkin kanssa oli ihan mielenkiintoinen projekti, mutta kyllä se paikoilleen asettui.
Kuva
Ahtopainemittarin lähdön tein ahtoputkeen kulmamallisella hydraulinipalla ja siihen helmiliitoksella letkulähtö kiinni. Tiivistin läpiviennin liimamassalla ja pistin vastapuolelle 6mm nylock mutterin kierrelukitteen kanssa kiinni. Toivoa sopii ettei mutteri löydy joskus männän päältä...
Kuva
Kuva
Ei tuosta kovin hieno tullut, mutta jää piiloon ja ajaa asiansa.
Pakopainemittarin lähtö tuli siis egr laippaan hitsaamalla ja siitä lähtee 6mm teräsputki helmiliitoksella. Taittelin tuota putkea vähän miten sattuu, että sain kannakoitua sen lohkoon kiinni. Siellä on nyt n.35 cm teräsputkea, josta jatkuu 6mm sisähalkaisijalla olevalla PUR letkulla sisälle.
Kuva
Mittarille pitäisi vielä keksiä paikka, tosin pakopainemittari poistuu käytöstä säädön jälkeen, 62mm mittarin sijoittaminen kojelautaan siististi voi olla aika haasteellista.
Illan päätteeksi kokeilin vähän virtoja autoon ja ainakaan mittaristossa ei enää pnrds valo vilkkunut, kaikki muut mahdolliset valot siellä kyllä paloi :D
Kuva
Huomenna jos työpäivän jälkeen saisi vetarit paikalleen ja pyöräntuennat niputettua, niin pääsisi vaihtamaan uudet öljyt ja aloittelemaan suuttimien vaihtoa..


Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, ahdin vaihdettu

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 4.1.2017 23:17

Tulipa sitten käytettyä öljypohjakin irti kun suuttimia vaihtaessa pudotin pitkän zxn hylsyn suoraan öljyreijän kautta öljypohjaan :D Suuttimien vaihto ja säätö olikin ihan simppeli homma.
Tänään sain otettua savut ja käytyä testilenkillä. Vaihteisto toimii, joskin parilliset vaihteet vaihtuvat "pehmeämmin" kuin parittomat. Meinasin sopeuttaa kytkimen vcdsllä, mutta vikamuistista löytyi pari herjaa can-väylästä, pitää vielä käyttää liitin irti ja tarkastaa johtosarja.
Kyllä tuohon tuntui vetoja tulleen ihan vakiosoftallakin persdynon mukaan. Minkälaiset pakopaineet tuollaisella gtb1752v ahtimella pitäisi olla? Sain testilenkillä piikittämään 1,8 baria, ei lienee mahdottoman kovat [emoji3] Suuttimien korjausarvot pyörivät aika lähellä nollaa, joten taitavat olla aika hyvin säädöissään. Vähän ihmetytti ettei egrn eikä dpfn poisto jättänyt mitään vikakoodeja eikä moottorin vikavalo syttynyt.. Nyt pitää saada mekasta vikakoodit pois, sopeuttaa se ja alkaa tilailemaan ohjelmointiaikaa. Tuosta saattaa tulla ihan hauska ajettava, pikku video testilenkiltä löytyy instagramista attekillpinen profiilista

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, koeajolenkki heitetty

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 8.1.2017 21:11

Väyläherjat eivät poistuneet vaikka vaihdoin koodauksen vanhan mekan mukaiseksi. Tosin ei vaikuta toimintaan millään muotoa, johtunee siitä että tuo mekatroniikka oli uudemmasta autosta ja väylä pitäisi päivittää. Sain sopeutuksen tehtyä ja nyt vaihtuu kaikki pykälät nätisti. Vähän kun kävin testaamassa, niin kutosella koittaa vähän luistaa. Pitää varmaan varuilta tilata kuitenkin uusi kytkinpaketti jemmaan. Sen vaihto ei varmaan enää tuon projektin jälkeen ole kummoinen homma :D Ohjelmointiaika on varattu viikolle 3 , saa nähdä mitä tuosta saa irti. Käytettävä sitten keväämmällä penkissä toteamassa että mitä on tapahtunut


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, koeajolenkki heitetty

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 9.1.2017 20:08

Kyllä se vaan uskottava että kytkin lipsuu kutosella. Olisihan sen voinut vaihtaa samalla kertaa kun aski oli lattialla, mut kai sen irroitus käy rutiinilla.. Lääkkeeksi kytkimen pito-ongelmiin tilasin tällaisen http://www.tmg-performance.com/en/dsg7-kevlar.html ja kytkimen säätö/ulosvetosarjan. Saa nähdä olisiko tuo sit viimeinen kytkin. Ainakin senverran suolaisen hintainen se oli ettei montaa viitsisi ostaa :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Touran tdi, koeajolenkki heitetty

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 18.1.2017 17:31

Maanantaina saapui Saksasta työkalut kytkinpaketin vaihtoa varten Kuva Vaikutti ihan laadukkaan oloiselta setiltä. Tmgltäkin tuli toimitusvahvistus kytkinpaketista maanantai-iltana, tuurillaan ensi viikolla pääsee vaihtamaan. Kytkimen vaihto tulee ihan tarpeeseen eilisen Jyväskylän reissun jälkeen. Tdituningin Hannu "vähän" sääteli ohjelmaa, täytyy kyllä arvostaa kaverin ammattitaitoa ja kiinnostusta aiheeseen. Dpf mallin nokka vähän rajoittaa suuttimien tuottoa, mutta ahtimessa riittää vielä hyvinkin kapasiteettia. Jossain vaiheessa on varmaan ihan järkevää pistää nostajat vaihtoon, niin samalla sitten parempi nenäkeppikin. Parillisten vaihteiden kytkimellä ei ole puolella kaasulla mitään pitoa, parittomat pitää hyvin vaikka vääntöä saattaa löytyä aika paljon enemmän kuin se 250nm. Tuon kytkinhomman kun saa vielä alta pois, niin sit alkaa perhebussi tuntumaan siltä miltä sen olisi pitänyt tuntua tullessaan tehtaasta ulos.
Suorituskyvyssä on pientä muutosta vakioon, alunperin tuolle on ilmoitettu 174km/h huippunopeus, niin nyt mittarin mukaan valvotuissa lentokenttäolosuhteissa mitattuna vitosella, kun vetävät kiekat loppuu 4500rm on vauhtia 180.. Jossain pitää vielä ehkä kokeilla sitä seiskaakin [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Touran tdi, kulkupuolta päivitetty

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 22.1.2017 19:07

Kytkinpaketti tuli torstaina, on siis perus lukin korvauspaketti johon on vaihdettu kevlarlevyt
Kuva
Mukana tuli siis kaikki shimmilevytkin ihan kuin alkuperäisessä paketissa.
Toisen kytkimen vipu oli kärsinyt kuljetuksessa ja muoviholkista oli lähtenyt pala irti Kuva
Pistin kuvallisen reklamaation tmglle, niin lupasivat pistää perjantaina postiin uuden osan. Ihan toimivaa palvelua tuolla.
Kytkimen vaihto menee muutenkin vasta seuraavalle viikolle, niin tässä ei vielä ole hätää tuon toimituksen kanssa.
Nyt kun on joutunut ajelemaan vähän enemmän tippipuolella tuota laatikkoa, niin alkoi himottamaan vaihtoläpysköillä oleva ratti.
Bongasin eBaysta sopuhintaan nahkaisen monitoimiratin vaihtonapeilla. Nyt vaan vähän etsityttää että mikä ohjauslaite tuohon menee? Saisiko kukaan katsottua vcdsllä mk5 dsg ratilla varustetusta autosta ohjaimen osanumeroa? Pitäisi olla highline monitoimiratilla, noiden vaihtonappien vaikutuksesta en tiedä kun en erikseen niille löytänyt vaihtoehtoa


Sent from my iPhone using Tapatalk

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Touran tdi, kulkupuolta päivitetty

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.1.2017 22:50

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... e_Versions

Sieltä 1k0 listasta highlineä metsästykseen

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, kulkupuolta päivitetty

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 23.1.2017 23:09

-tarzi- kirjoitti:http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Steering_Wheel_Control_Module_Versions

Sieltä 1k0 listasta highlineä metsästykseen

Pistin ch loppuisen tilaukseen, jännityksellä odoteltava että onko sopiva.
Ratti on siis eoksen monitoimiratti, eli ihan vaan sileää nahkaa ja kellertävällä tikkauksella, ei mikään R sporttiratti. Tyylikkäämmän näköinen ainakin kuvissa silti kuin tuo alkuperäinen muoviruori


Sent from my iPhone using Tapatalk

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Touran tdi, kulkupuolta päivitetty

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.1.2017 23:13

Itsellä 06 ocussa facelift rs dsg läpykkäratti ja tuo ch moduuli, toimii täysin oikein.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, kulkupuolta päivitetty

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 24.1.2017 6:40

-tarzi- kirjoitti:Itsellä 06 ocussa facelift rs dsg läpykkäratti ja tuo ch moduuli, toimii täysin oikein.

Hyvä tietää.
Ainut mikä tuossa askarrutti on tuo park assist, onkohan näissä ratin asentotunnistin ohjaustehostimella?
Ja onko sillä vaikutusta toimintaan?


Sent from my iPhone using Tapatalk

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.1.2017 6:43

Se on ihan koodaua juttu.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 24.1.2017 12:01

Niin olin katsovinanikin, että tuonkin saa koodauksesta valittua.
Tuo ohjainlaitteiden päivitys ja koodailu on vielä vähän opetteluasteella, mutta eiköhän sekin ala vielä sujumaan.
Veljen vitosgolffiin pitää koittaa kanssa päivittää soittimen ohjainlaite, että saa RCD-310 toimimaan.
Toi alkuperäinen vcds on kyllä ihan ehdoton hankinta näiden kanssa ropaillessa.
Olisiko tietoa saako noista erikseen syttyvistä kaarrevaloista lampunvalvontaa pois? Voisi istuttaa ledit niihin, niin olisi lähemmäs sama värisävy kuin xenoneissa.
Mielestäni en löytänyt valintaa noille erikseen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.1.2017 23:20

Sähköpääkeskuksessa cold lamp diagnosis noille? Tuo voi löytyä myös valojen korkeussädön ohjainlaitteesta kun on sen toiminto (lwr-55)

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 26.1.2017 20:30

Kuva
Tänään oli posti tuonut ratin, vielä ei vaan päässyt vaihtamaan kun ohjain oli vasta lähtöskannattu Kiinassa.
Eihän tuo nyt ihan gti ratti ole, mutta aika paljon paremman tuntuinen ja näköinen kuin alkuperäinen.
Kytkinkään ei ole vieläkään vaihtunut, pitää varmaan koittaa ensi viikolla alkaa rassaamaan


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 2.2.2017 21:39

Sain eilen illalla saatettua kytkinrempan loppuun, kohtalaisen simppeli homma ja tällaiselta puolipäiväiseltä kotiremontoijalta meni kaksi iltaa tuossa hommassa.
Tuo työkalusetti on kyllä aika ehdoton tuohon hommaan. Ainut miinuspuoli oli että säätötulkin korkeus poikkesi reilun millin ohjeen mukaisesta alkuperäistyökalusta, niin piti vähän muuttaa laskentaa. Ilmeiseti kuitenkin simmien mitoitus osui aika lähelle, kun kytkin oppi olemaan luistamatta.
Painelaakerissa oli jo jonkinverran jälkeä
Kuva
Levyissä oli vapaassa tilassa jo aika iso välys
Kuva
Uusi istui paikoilleen helposti vähän painamalla
Kuva

Basic settingsin teossa meinasi iskeä p**kahalvaus kun se ei alkanut onnistumaankaan ja aloin jo epäillä että pitää käyttää koko laatikko vielä irti, kunnes älysin lukea vikakoodit ja tajusin, että apukuskin etupyörän ABS anturin liitin oli huonosti ja kokoajan ABS vika päällä.
Vikakoodin kuittauksen jälkeen otti arvot nopeasti ja pääsin tekemään sopeutusajon.
Nelosella ja vitosella muutama veto luistorajan yli ja sit hölläys, niin alkoihan se pitämään ja nyt toimii hyvin.

Ratin vaihdon kanssa ei ollut niin hyvä tuuri, sain ohjainlaitteen vaihdettua ja askarreltua johtosarjan bagiin, kunnes huomasin bagia asentaessa että sen kiinnitys rattiin on eri.
Alkuperäisessä ratissa on pyöreät kiinnitysreiät
Kuva
Kun taas eoksen ratissa on tuollaiset erilaiset
Kuva

Pitää alkaa etsimään jostain sopivaa bagia, on tuo kuitenkin tuntumaltaan aika paljon parempi kuin vakioratti



Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 7.2.2017 21:23

Nyt olis bagi tulossa briteistä.
Mitä sitä ihminen tekisi jos ei eBayta olisi keksitty :) löysin käytetyn bagin 83€ posteineen, hyvällä tuurilla ehtii tulemaan viikonlopuksi.
Katsoin speedin sivuilta että toi rattiswappi olisi ollut suomihinnoilla parin tonnin juttu, olis jäänyt todennäköisesti tekemättä..
Tuosta powerflexin insertistä en ole kyllä varma että jätänkö sen paikoilleen, varsinkin näillä pakkaskeleillä meinaa olla melkoinen kokovartalovibraattori koko auto [emoji1]
Kesärenkaita pitäisi alkaa katselemaan pikkuhiljaa, onko kellään kokemuksia nexenin n8000 renkaista? Camskillsiltä tulisi eturenkaat kahdeksan euroa kalliimmalla kuin 1001renkailta linglongit, oon kyllä ollut ihan tyytyväinen noihin kingkongeihikin, mut ei olis pahan hintaiset kokeilla nuo nexenitkään.
Ei tuo remontointi ihan hukkaan mennyt, kun vcdskellotuksella liukkaalla alustalla, esp päällä ja tankki 7/8 täynnä on 0-100 kiihtyvyys parantunut reilun neljä sekuntia tehtaan ilmoittamaan nähden
Kuva
Eihän tuo mikään sportti ole, mutta seitsenpaikkaiseksi perhevankkuriksi jo vähän parempi


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 14.2.2017 22:18

Nyt olisi ratti paikoillaan
Kuva
Eihän se mennyt ihan putkeen tuonkaan bagin kanssa, se oli ilmeisesti 3C passatista ja kahdella liittimellä, joten ohjainlaitteen mukana tullut mfsw johtosarja ei käynyt.
Päätin kuitenkin olla uhkarohkea ja vaihdoin bagien pohjat keskenään, eli paikallaan on nyt touranin alkuperäinen bagi johon on vaihdettu briteistä tulleen bagin pohja
Kuva
Koodailin napit toimimaan ja noilla tippinapella on aika näppärää pudottaa vähän pienempää vaihdetta menon jouduttamiseksi :)
Tämähän alkaisi tekniikkapuolelta olemaan melkein valmis, penkkiaikaa pitäisi tilailla Savon autotunelta jollekin viikonlopulle, ettei tarvisi esitellä mitään essonbaarifaktoja.
Seuraavaksi tosiaan pitäisi alkaa suunnittelemaan kesärengastusta.
Kelit kun lämpiää, niin pitää vielä rakennella peilien alapintaan valot ja samalla kun ovipahveja availee, niin pistää vähän vaimennusta ja vetää piuhat ovien varoitusvaloille.
Ilmeisesti rengaspainevalvonnankin saisi rakennettua kohtuullisen helposti, niin pitää siitäkin lueskella vähän enemmän jos senkin rakentaminen olisi vielä edessä


Sent from my iPhone using Tapatalk

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.2.2017 22:23

Rengaspainevalvonta tarvii yhden johdon abs yksikköön ja koodaus. Toki katkaisimelle virransyöttö..

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 21.2.2017 12:59

-tarzi- kirjoitti:Rengaspainevalvonta tarvii yhden johdon abs yksikköön ja koodaus. Toki katkaisimelle virransyöttö..

Jostain luin ettei välttämättä tarvisi koko nappia vaan hoituu ihan vcdsllä. Tuossa omassahan on kaikki nappipaikat käytössä vaihdekepin edessä.

Kytkintä on nyt sisäänajettu suunnilleen tuhat kilsaa ja hyvinhän tuo tuntuu toimivan eikä ole luistellut. Välillä jopa sulalla tiellä on vähän päässyt kokeilemaan vetoja [emoji1]

Mulla oli valmiina jo hyllyssä cupran etulippa odottelemassa kevättä, mutta sain hyvän vinkin votexin lipareesta, niin laitoin sellaisen tilaukseen, nyt olis alkuperäinen cupralippa jouten jos jollain on tarvetta.

Jos tuo etuhelma vaikuttaa hyvältä, niin täytyy varmaan sitten hankkia votexin sivuhelmatkin. Takapuskuri taitaa jäädä vielä vakioksi, vähän oon haaveillut r32 tyylisestä diffusorista 3.0 tdi Audin ulostuloilla, mut voi mennä jo vähän liian lennokkaaksi [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, pikku parantelua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 9.3.2017 20:41

Tänään testailin vähän tulevia kesävanteita alle. Jotenkin se vaan tuo 18" näyttää vähän pieneltä tuohon kaareen.
Kuva
Muutenhan tuo näyttäisi siltä että ensi kesänä pääsee ajelemaan ilman isompia kaarikosketuksia
Kuva
Etupäässä ei ole kuin sentti varaa laskea, ellei ota apujouset pois, toisaalta aletaan aika nopeasti oleman apurungon varassa. Tuon kanssa on varmaan vaan tehtävä kompromissi ja todettava että se on perheauto.

Matalan auton puutteen tuskaa lievittämään sain ilmaiseksi td venton josta oli kone mennyt jumiin kesken ajon. En ole vielä nähnytkään koko kioskia, mutta hankin tässä tällä viikolla jo budjettialustan, eteen tatechnicsin ja taakse jomin tolpat. Viikonloppuna pitäisi hakea kolaroitu tdi cordoba elinluovuttajaksi ja ehkä jossainvaiheessa hakea se ventokin kotiin, että näkee mitä alkaa työstämään [emoji23]
Tavoitteena olisi tehdä peruskäyttösiisti mutta todella epäkäytännöllisen matala laitos.
Tekniikkapuolelle perussettiä, jäykkiä puslia alustaan, isompia suuttimia ja isompaa ahdinta. Jakajapumpullinen tdi tekniikka ihan sen vuoksi että pääsee opettelemaan ohjelmointia jos vaan saa jollainlailla luettua ja kirjoitettua tuohon vanhaan ecuun.
Tuosta sitten kuvia ja tarinaa tuonnempana


Sent from my iPhone using Tapatalk

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja nani » 10.3.2017 15:12

Tätä topiccia on kyllä mukava seurata :)

18" jää kyllä aika pienen näköses tuohon hyökkäysvaunuun.. Muutenki tuo vannemalli ei ainakaa mun mieluinen ole mutta ittellehä näitä tehään

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 10.3.2017 15:31

Kiitoksia, kiva tietää että tätä joku seuraileekin :D
Noi vanteet on kyllä aika mielipiteitä jakavat, pitää katsoa kumien kanssa että miten istuvat.
On mulla vielä viimekesän 20" jemmassa jos näyttää että istuvat paremmin.
Tuossa ylempänä mainitsin siitä mekan sopeuttamisesta ja abs-viasta, nyt tuo alkoi alkuviikosta väläyttelemään ESP valoa silloin tällöin ja samalla vedot hävisi.
Eilen vannetta testaillessa kokeilin absin anturin liitintä, niin sehän on melkein poikki koko anturi. Tänäaamuna töihinlähtiessä paloikin sitten molemmat, sekä ABS, että ESP merkkivalo kokoajan, eikä kumpikaan toiminut.
Näkyy motonetista löytyvän hyllystä anturi, niin pitää hakea töiden jälkeen ja vaihtaa huomenna aamulla.
Ventoon tuli vielä vähän päivitystä, vaikken sitä ole edelleenkään nähnyt :D
Veli oli hommannut mulle viisimukisen AEL moottorin suuttimet, niillä pääsee hyvään alkuun :)

Kotka
-
Viestit: 143
Liittynyt: 12.8.2008 7:33

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja Kotka » 11.3.2017 7:58

Tuliskohan tuosta Ventosta oma projektikertomus, niin saa lukea kahta Ventoprojektia. Otaksun että sinun Ventoprojektissa tapahtuu muutakin kuin annelivaloa ja sisustan teippiä.
Matala, tehokas, epäkäytännöllinen kuulostaa juuri omaan korvaan oikealta. Siihen jos lisätään vielä (oikealla tavalla) ruma ja nopea, niin ollaan mielenkiintoisen äärellä.

Touranin vanteista en kommentoi ollenkaan, mutta muuten on hienoa ja mielenkiintoista rakentelua. Yhdessä vaiheessa elämääni olin jo kovasti Touranin ostossa, mutta silloin ei ollut tarjolla hyviä vaihtoehtoja riittävällä istumapaikoilla. Ja sitten se jäi.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 11.3.2017 18:30

Kiitoksia positiivisesta palautteesta, lämmittää mieltä :)
Fakta on ettei ole rahkeita tehdä tuosta mitään näyttelytasoista oossomivehjettä, mut periaatteena on ollut että ne muutokset mitkä tehdään, tehdään kunnolla.
Käyttiksen status pitää kuitenkin säilyttää.
Teen varman ventosta oman kertomuksen, jonkinverran alkaa olemaan visioita tuosta tekniikka ja alustapuolesta, mutta ulkokuori ja vannepolitiikka on vielä auki. Vähän himottaisi paksut jaonmuutosadapterit 5x112 jaolle, niin saisi istutettua isolla et:llä olevat uudemman vagin vanteet tai sit mahdollisesti jotkut rumat e-sarjan mersun arkiset "kaivonkannet" alle, mennessä näkee, matalalla rengastuksella voisi olla kohtuu härskit.
Noi lorinserirepsut vaihtoikin eilen illalla omistajaa kun vanhin veli osti ne 430E farmariväykkyyn


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 12.3.2017 17:29

Pikkuisena sunnuntai-iltapäivän puhteena tuli hairahduttua vääränmerkkisten puolelle ja vahailin vaimokkeen e90 bemariin tulevat lm-repsut Autofinessen vannevahalla, saa nähdä miten hyvin suojaa. Joku pinnoite olisi varmaan ollut parempi, mutta varmaan tuokin on parempi kuin ei mitään
Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 14.3.2017 20:26

poisteltu, lisäillään omaan tarinaan
Viimeksi muokannut kilpinenatte, 16.5.2017 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 18.3.2017 10:46

poistettu, lisäillään omaksi tarinaksi
Viimeksi muokannut kilpinenatte, 16.5.2017 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 29.3.2017 22:26

Ootpas tehny juttuja [emoji106]t: mekavikanen dsg7 [emoji6]

Lähetetty minun SM-T819 laitteesta Tapatalkilla

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 29.3.2017 22:30

RSOCUstin kirjoitti:Ootpas tehny juttuja [emoji106]t: mekavikanen dsg7 [emoji6]

Lähetetty minun SM-T819 laitteesta Tapatalkilla



Hommaa jostain meka niin Mä voin lainata työkalut vaihtoon [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 8.4.2017 14:28

Nyt on taas pitänyt vähän hiljaisempaa auton parissa. Kävin pistämässä kesärenkaat vanteille ja tällä viikolla pyöräytin alle. Renkaathan on aika pullukat vanteille, mutta mukavat ajaa, kun eivät hiero jatkuvasti kaariin. Jahka nuo hiekkatiet kovenee, niin pitää vielä tehdä pieni hienosäätö tuolle alustalle ja ottaa kaikki säätövarat irti. Eipä sieltä taida irrota kuin sentti, mut saisi silläkin tuota wheelgapia kiinni.
Kuva
Tuossa olisi pesunjälkeinen kiiltokuva, todellisuudessa parin liuotinpesun jäljiltä vahaa ei juurikaan ole pinnassa ja pintakin on pikkunaarmua täynnä. Kunhan kelit lämpenee niin pitää näyttää myllyä tuollekin, josko siitä vielä siistin saisi. Tilasin ebayn kautta Saksasta liuotinpohjaista värimassaa litran, niin pääsee suhailemaan etuhelman ja mahdollisesti takaluukun ruostekohdan piiloon.
Vento ja cordoba ne vaan pötköttelee veljen pihassa vierekkäin ja odottelee motivaatiota tekniikkaswappiin [emoji1]

Vielä pari kesäpyöräsovituskuvaa likaisesta autosta
KuvaKuva


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi, kesävanteiden sovittelua ja kakkosautohaaveilua

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 16.5.2017 10:41

Touranilla ollaan nyt vaan ajettu.
Tuolla setillä on nyt rullattu vajaa 8tkm ongelmitta, kytkin on pitänyt, vetarit on ehjänä ja kulku ollut varsin miellyttävää, varsinkin sen jälkeen kun heivastin tuon powerflexin insertin pois tuolta vaihteiston puslasta. En oikeastaan voi suositella tuollaista "fast road" mallista dieseliin, ellei todella tykkää tärinästä ja resonoivista sisätiloista :D
Sunnuntaina pesin tuon taas perinpohjin ja tein kevyen 1-steppi kiilotuksen ja pistin soft99 the kiwami vahan pintaan.
Pikkaisenhan tuo siistiytyi ja maalipinta sai uutta eloa, tosin ruostekukkaahan tuosta alkaa puskemaan helmojen päältä ja rekisterikilvenvalojen laidasta, pitää koittaa tehdä niille jotain ennenkuin menevät puhki.
Kuva
Kuva

Kelit kun on olleet kylmiä ja ei iltaisin ole viitsinyt pahemmin turata muuten auton kanssa, niin olen opiskellut ja lueskellut mpps ja edc-suiten käyttöä. Parit ohjelmat on tullutkin vaihdettua afn passattiin ja agr golfiin. Täytyy päivittää tuohon ventoprojektiin moottoriohjaus loppupään jakajapumpullisen ohjaukseen, että saa ohjelman vaihdettua obdn kautta sitä mukaa kun rautapuoli päivittyy.

Poistelin nuo ventojutut tästä topicista, yp voi siivota ne kokonaan pois. Aloittelen jossainvaiheessa uuden esittelyn Ventolle, kunhan saan hirmu inspiraation alkaa toteuttamaan eikä vaan haaveilemaan [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 14.6.2017 23:11

Alkaa olemaan mittarissa aika lähellä tuo 300tkm raja, niin piti pistää jakopää vaihtoon toissapäivänä.
Hommana melko simppeli, ajoitustyökalujen kanssa itse ajoitushan on ihan yksinkertainen, lukitukset paikoilleen ja hihna rojuineen vaihtoon. Yllättävän hyvässä kunnossa oli rullat ja vesipumppu, vaikka mun käsityksen mukaan ovat olleet uudesta asti paikoillaan, koska huolto-ohjelman mukaan ekassa vaihdossa 150tkm kohdalla vaihtuu vain hihna.
Kuva
Moottoripuomi tuli taas tarpeeseen kun etukannake piti irroittaa. Tuon kannakkeen kanssa olikin varmaan isoin nujuaminen että sen sai takaisin paikoilleen.
Lähtökohtaisesti torsion value oli -2,5^ ja nyt säädin sen -1.0^ pikkasen tuossa kaasuun vastaavuudessa hävisi, ihan pintakaasulla menee herkästi, mutta vaihteisto vaihtelee vähän oudosti.
Kuva
Pitää nyt vähän vielä ajella "sopeutusajoa", mut jos säilyy samanlaisena, niin varmaan säätelen ajoituksen takaisin tuonne -2,5^, puuttuu kuitenkin se terävin särmä alaväännöstä. Ajotietokoneen mukaan tässä parin sadan seka-ajolla on kuitenkin kulutus pudonnut 6,9-->6,5. Tosin tuollaisella erolla ei ole mitään merkitystä jos auto vetää huonommin.
Vähän huonompi juttu oli huomata että kumpikin etuiskari oli päästänyt liemet pihalle, tiedä sitten ovatko vaan niin huonolaatuiset vai vaikuttaako tän kylän tiet ja minimimadallus asiaan. Jos jollain on ylimääräisenä halvat 55mm säädettävät etutolpat ylimääräisenä niin olisin kiinnostunut. Alle kahteensataan näkyisi saavan koko sarjan taas samanlaisia mitkä siellä on nytkin, mut en oikein tiedä kannattaako. Kovasti on mielessä kummitellut, josko alkaisi pikkuhiljaa keräilemään pussituskamoja valmiiksi. Kertaostoksena ei just nyt ole mahdollista panostaa, mut jos haalisi osia pikkuhiljaa


Sent from my iPhone using Tapatalk

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.6.2017 18:41

Eiköhän siellä kaikki rullat ole uusittu jo ekalla kerralla. Näin toimitaan jokapaikassa mielestäni.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 17.6.2017 21:30

-tarzi- kirjoitti:Eiköhän siellä kaikki rullat ole uusittu jo ekalla kerralla. Näin toimitaan jokapaikassa mielestäni.

Kuulostaa järkevältä, kuulosti vähän epäuskottavalta kun luin huolto-ohjelmaa


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 16.8.2017 18:08

Eipä ole mennyt lippa paikoilleen vieläkään. Kesä mennyt kovalla ajolla ja huonolla huollolla [emoji1]
Tuohan on hävittänyt ihan snadisti jäähdytinnestettä koko mullaoloajan, exvaimo lainasi autoa ja lähti vanhimman pojan kanssa heittämään lenkin Lapissa, niin matkalla alkoikin häviämään nestettä ylämerkistä alamerkkiin noin sadan kilometrin välein. Ei oikein ollut vaihtoehtoa kuin tuoda auto hinurilla kotiin tai lisätä vettä ja ajaa ihan pokkana, valittiin jälkimmäinen [emoji23]
Jostain netistä bongasin, että tuollaiseen pikkuhiljaa vuotamiseen on syyllinen löytynyt kannen päässä olevasta vesiletkun tumpista, tai termostaattikotelo nimellä se taitaa virallisesti olla, vaikkei ole nähnytkään termostaattia. Tilasin paikalliselta marmoritiskiltä arviosta osan ja tiivisteet ennenkuin sain auton kotiin.
Vähän jännitti avata öljykorkki kun takaraivossa kummitteli myös kannentiivistevika, mutta korkissa ei ollut soossia ja vaihteiston päällä oli läikkä jäähdytinnestettä.
Osahan oli helppo ottaa irti, ensin ilmanputsarikotelo pois, sitten "alavesiletku" irti oksasta, pari kiinnityspulttia auki, webastolle menevä letku irti ja lämpötila-anturilta pistoke irti.
Näky oli tällainen
Kuva
O-rengas oli aika huonossa hapessa ja osittain sulanut kiinni kannen päähän. Kunnon putsaus pinnalle ja uutta osaa paikoilleen ja johan alkoi taas nesteet kestämään sisässä.

Tuli käytyä Visulahdessa pyörähtämässä ec-carshowssa, en kuitenkaan kehdannut ilmoittautua ihan näyttelyalueelle, mut ajelin "heittoparkkiin"
Kuva



Sent from my iPhone using Tapatalk

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja nani » 26.2.2018 16:42

Mooro. Tarviiko touraniin vaihtaa koiranluita lyhemmäs jos sitä madaltaa?

Ja mistä tiedän iskarin paksuuden muutaku mitalla että onko 50 vai 55mm paksu?

Meinasin jonkun ebay alustan tilaa kun takaiskarit lopussa.

Auto 1/2004 2.0tdi manuaali

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 26.2.2018 16:49

Mulla on ihan vakiopituiset koiranluut ja mahtuvat elämään.

Villi veikkaus on, että tdissä on 55mm tolpat edessä, mutta varmuutta ei kyllä saa kuin mittaamalla


Sent from my iPhone using Tapatalk

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja nani » 26.2.2018 16:56

Ok kiitos :)

Suunnittelin semmosta ajettavaa setuppia, mutta säädettävä alusta kumminkin. 18 vanne pulla kumilla, tai sit raakasti 19".. En osaa päättää. Pikku budjetti ja emännän käyttis.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 26.2.2018 16:59

Pullakumithan tässäkin on [emoji1]
Ei oikein matalammilla saa kaarta täydemmäksi millään jos meinaa vielä jokapäiväisenä käyttiksenä pitää.
Edestä kun ottaisi apujouset ja takaa säätöpalikat pois, niin olisihan se kentässä, mutta nyt jo alkaa apurungon pultit näyttämään siltä että pitää vaihtaa ne kun vielä on kantaa mistä kääntää [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

Re: Touran tdi

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 18.7.2018 15:47

Tämän topicin voi laittaa lukkoon, Touran vaihtoi omistajaa viikko sitten.
Tilalle tuli 3bg Tdi 4-motion Passatti, kirjoittelen siitä tarinaa kun alan muuttelemaan mieleisemmäksi


Sent from my iPhone using Tapatalk


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa