Ibiza Cupra

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

Ibiza Cupra

ViestiKirjoittaja Mk146 » 25.7.2013 18:27

Uusi auto alkoi kovasti houkuttamaan ja muistissani oli hyvinkin ex muijan ibizalla ajot. Pieni, näppärä auto ja passeli mulle, joka ei kyyditse kuin naisia etupenkillä. Pitkällisen etsinnän jälkeen löytyi sopivan hintainen ja kuntoinen yksilö turun kupeesta, jota lähdettiin tutkailemaan ja mukaanhan se sitten tarttui. Vanteet oli rumat, konepelti kiveniskuilla, luistoneston valo palaa ja kytkin oli kumman tuntuinen. Positiivisena oli hiljan tehty jakopääremppa, ABS pumppu vaihdettu juuri, 154tkm ajettu ja uudet kesäkumit. Kuva autosta ostokunnossa:

Kuva

Kytkinvika korjattiin vaihtamalla työsylinteri(en nyt muista oliko se tuolla nimellä) ja hitsailemalla poljin kuntoon, kun oli huonosti korjattu(tyyppivikana menee pidikkeet poikki, jolloin poljin hujahtaa lattiaan). Myyjä oli asiassa erittäin asiallinen ja tuli vastaan kustannuksissa. Luistoneston vika onkin kinkkisempi, vag com sanoi että G201 sensori on kaput, uusi pitäisi siis hankkia.

Kuva

Tämän jälkeen nuo rumat, hapettuneet kromipeilit vaihtuivat korinvärisiin ja ilme parani välittömästi. Myöskin maalipinta sai claybar-käsittelyn ja bilt hamberin tuotteet päällensä(cleanser-polish, finish wax ja auto-qd), kiitokset projectehin osaavalle väelle neuvoista! Näyttää paljon paremmalta nyt, tosin tämä puunaaminen paljasti muutamia väri eroja, kuskin puoleinen takakulma maalattu uudestaan, sävy ja rajaus ei ole oikein parhaiten onnistuneita, mutta no ei ole ainakaan ruosteessa. Myöskin sisusta pestiin kissasaippualla ja ihmetykseksi se ainehan oli toimivaa tavaraa!

Kuva

Myös hifejä laitettiin, etupäätä koristaa hertzin erkkasarja (ESK165), jota ajetaan herzin hcp2 vahvistimella. Myös subbaria varten asennettiin hertzin ep2x valmiuteen vararenkaan tilalle, HX300 pitäisi istuttaa peräkonttiin tehtyyn refleksikoteloon, kunhan innostuu hakemaan vaneria. Kaikki johdot(myös akulta ja laturilta lähtevät) päivitettiin 50mm2 halkaisijaltaan oleviin ja lisämaadoituksia tuli laitettua muutama. Näille vermeille signaalia antaa audisonin sl4, 4 kanavainen linjamuunnin orginaalisoittimen perästä. Musapuolen monipuolisuuden hoitaa saksasta hankittu "loota" mikä kytkettiin plug and play tyylillä cd vaihtajan tilalle. Nyt autossa soi musa niin USB, AUX kuin SD kortinkin kautta.

Konepuolelle tehtiin pari pikkumuutosta, SAI ja N249 poistettiin kokonaan, öljyt, tulpat ja suodattimet uusittiin, kuten alipainelinjatkin. Toimii hyvin, alavääntö hieman pieneni SAI poiston jälkeen, mutta N249:sin poisto ratkaisi pienen nykimisongelman. Tarkoitus tulevaisuudessa ohjelmoida ja iskeä keulalle isompi jäähy.

Korkeahan se on ja vanteet on hirveät, mutta vanteisiin on tulossa muutos ensi viikolla ;) Päivitellään sitten uutta kuvaa sitämukaa kun sitä saadaan.. Alustakin pitäisi hankkia, varmaan täytyy kokeilla JOMin tuotosta tällä kertaa.

Lisätään pari lisäkuvaa viellä KLIK, KLIK, KLIK, KLIK ja KLIK.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 25.7.2013 21:33

Kivaltahan tuo näyttää :)

Ratille kannattaa tehdä joko uudelleen verhoilu tai sitten kunnolla kissasaippuaa ni saa paskat pois, sitten 1000 vesihiomapaperilla hinkkaamista (ei nahkaa kuitenkaan puhki asti) ja sen jälkeen sitten nahka/vinyylimaalia niskaan ja avot. Muuttuu rattikin kivasti :)

Tero L
-
Viestit: 1384
Liittynyt: 25.1.2004 16:10

ViestiKirjoittaja Tero L » 26.7.2013 7:55

Musapuolen monipuolisuuden hoitaa saksasta hankittu "loota" mikä kytkettiin plug and play tyylillä cd vaihtajan tilalle. Nyt autossa soi musa niin USB, AUX kuin SD kortinkin kautta.


Mikäs on tämä mysteeri "loota"?

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 26.7.2013 9:53

Olisko tollanen loota ?
Ihan vaan veikkaus.

Kävin muuten ite tätä samaa yksilöä kattomassa. En siinä vaiheessa ollut vielä saanut kauppoja vanhasta. No nytpä ei enää tartte mennä koeajamaan :)

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 28.7.2013 11:10

Kyllä, tuollainen loota, mutta hieman erinäköinen, kenties vanhempi malli. Merkki kuitenkin sama. Hienosti se kyllä toimii, voin suositella! Ja rattiakin aikomus ehostaa, jahka isommin siihen innostuu. Onko tuo nahka/vinyylimaali kestävääkin kamaa, kun tuo ratti kuitenkin altistuu hivelylle jonkinverran?

Ja eihän toi ihan se priimakunnossa olevin yksilö ollut, tai halutun värinen, mutta sillä oli vähän ajettu ja koeajossa ei mitään isompia puutteita havaittu. Pitihän se sitten ostaa pois :). Muut vastaavat mitä kävin katsomassa, olivat joko räpelletty ties miten(maalattu turkoosiksi, "tuning" puskuria) tai viritetty vähän kyseenalaisesti normaalikäyttöä ajatellen. No eiköhän tästä pikkuhiljaa mieleinen tehdä, silmäkin tottunut punaiseen jo.

Muutamia sattumuksiakin on jo käynyt, perjantaina mummulan pihaan ajaessa kuului pieni kolaus takaa ja loppupäivästä hieman kengittäessä posaus ja amispörinät ilmoille. Jonkun pakoputken linutölkki+jesari patentti oli pettänyt. No, uutta putkee hitsattiin kymmenisen senttiä ja taas mennään, tosin uusi kirostin tarvitaan kun vanha oli hieman tunneltu ja putki vuotaa tämän takia pikkuisen. Ja lauantaina sitten motarilta poistuessa alkoi käymään huonosti ja meno nyki pahasti, onneksi vika oli vain irronnut ahtoputki :D Olisi ehkä kannattanut tulppia vaihtaessa putsata ne öljyt siitä liitoskohdasta...

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 10.9.2013 11:29

Pientä päivitystä kuvien muodossa:
Kuva
Kuva

Vanteet laitettu alle jo hetki sitten, 8x16 et20. Madallusta se kaipaa kovasti ja taakse spacereita ja kaariakin pitäisi muutella, mutta saa odottaa talveen nämä muutokset. Myöskin maski ja puskurien listat pitäisi maalata uusiksi. Ja se ratti, kattoverhoilu ja pilarimuovit mustiksi myös. Myös subbarille pitäisi kotelo tehdä ja akku siirtää peräkonttiin. Mutta saavat nuo hieman odottaa nyt, veneenrakennusprojekti pitäis saada päätökseen ensin.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 16.11.2013 16:24

Talvi tulee, joten pientä remonttia tehty. Raidetankojen molemmat päät vaihdettu, alapallonivelet vaihdettu, tukivarren etummainen pusla vaihdettu powerflexiin, takimmainen R32 umpikumipuslaan, takajarrupalat ja levyt, taka akselille myös saatiin powerflexiä. Ajotuntumassa on eroa kuin päivällä ja yöllä verraten vanhaan, pirusti parempi.

Vikakooditkaan ei paljastaneet mitään tuosta luistonestosta, autoon on vaihdettu joskus tuo abs/esp pumppu, pitääköhän sen yhteydessä koodata kenties jotain? Jos olisi vaikka sellaisesta kiinni koko homma, kun ei kerta koodia anna mistään, johdot on ok, absit pelaa ja esp:kin taitaa jotenkin toimia, tai sitten kuvittelen vain sen. Jarruvalokatkaisijakin vaihdettu ihan varoiksi, mutta ei muutosta.

risu
-
Viestit: 111
Liittynyt: 22.3.2007 18:39

ViestiKirjoittaja risu » 17.11.2013 8:14

Onko nuo puskurien muovilistat ihan haalistunutta mustaa muovia? Jos on niin näytä niille hieman kuumailmapuhallinta niin saat ne takaisin alkuperäiseen loistoonsa.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 17.11.2013 8:52

Ne on jotain spesiaalia harmaaksi maalattua, vetäistään mustiksi tai korinvärisiksi ensi kesänä :).

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 3.9.2014 19:30

Päivitelläämpäs tätäkin vähäsen. Eipä ole oikeastaan saanut kuin kovaa ajoa ja hellää pesua.

Jotain pientä on sentään saatu vaihdeltua. Miltekin DP kisakatilla ja simonsin catback. Muutti kivasti ääniä vähäsen sporttisemmaksi, matka-ajossa kuitenkin hiljeni huomattavasti. Bypassi tuli vaihdettua myös metalliseen, forgen kopioon. Myös pyöränlaakerit ja jarrukilvet vaihtui jokanurkkaan ja tätä seurasikin sitten ta-technixin alustasarja jolla päästiin maasturiominaisuudesta eroon. Enään tarvitsee kaarille tehdä jotain, että pääsee kunnolla tonttiin ja samalla voikin sitten hoidella pikku ruosteenpoikaset kaarien pokkauksista.

Seuraavana suunnitelmana on turbon vaihto, vanha on sanomassa sopimuksen irti. Finnturbolta saatiinkin päivitystä jo alkuviikosta, K03S:n muodossa, myös välijäähdytin ja silikoninen intake tulee samalla vaihdettua. Jarruihinkin löytyi uudet kamat EBC:ltä, aina avuliaan jh-soundin välityksellä. Vakiolevyt ja yellow stuff palat, katsotaan mitenkä pelaavat.

Turbo+hilppeet menee varmaan vaihtoon ensi viikolla, katsellaan sitten missä käytäs viellä vähä rullilla katselemassa mitä sieltä saa kutiteltua ulos ;). Vanteetkin on hankinnan alla ensi kesälle, 3SDM 0.05 houkuttelisi, mutta myös Japan Racingin JR11 on ollut mielessä.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa