VW Multivan 2.5 TDI -99

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 5.5.2010 17:40

Alipainepumppu säksättää omassa ACV multivanissa....loppuu ku painaa jarrua. Kuten molemmissa työpaikan T4:ssa.
Siinä äkkiä tietämätön kuuntelee, että kohta kilahtaa mylly.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.5.2010 15:54

Alipainepumpun säksätys on näissä lähes ominaisuus.

Sisempi raidepää oli väljä jo ostaessa ja eihän se siitä ollut ajaessa korjaantunut. Apparin puolella välys oli karmea, toisella puolen vain sietämätön. Yllättävän paljon tukevoituu ajotuntuma uusilla, tiukoilla nivelillä.

Eipä siitä ole kuin pari viikkoa, kun FB:ssä naureskelin yhdelle toiselle Multivanin omistajalle (että muutenhan nuo ovatkin kestäviä pelejä), kun taas oli heidän pakustaan joku etunivel päässyt väljäksi.

Mahtaakohan arvon raadilla olla tietoa, minkä tyypin parkkipolttimo on tuossa ProjetZwo DE -lyhdyssä? Vaihtaisin ledipolttimot, mutta pitäisi tietää millaiset. Tuo parkkipolttimon vaihto kun ei ole ihan helppoa tähän valonheittimeen, niin ei viitsisi turhaan purkaa keulaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 8.5.2010 16:15

Noissa alustan osissa ei sitte kannata säästellä! Orkkiskamaa hajonneen tilalle, ni saattaa olla jotain toivoa kestämisen suhteen! Ai mistäkö tiedän..... :/

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.5.2010 18:06

Mitenkä se on autojen ropaaminen niin paljon mukavampaa ja helpompaa kesälämpimillä kuin talven pakkasilla? Talvelle piti ottaman kylmässä lyhty irti ja telkkusin sen kanssa varmaan pari tuntia. N yt ei mennyt kuin viisi minuuttia, niin lyhty oli irti ja huoltoasennossa. Ihan normaali W5W polttimohan sieltä löytyi. Sitten vain tekemään tilausta iibein ihmeelliseen maailmaan.
Samalla tuli korjattua toinen ajovalon korkeudensäätömoottorin teline, joka oli korkannut.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.5.2010 14:05

Ilmastoinnin huolto: järjestelmässä oli kylmäainetta alle 800g, laitettiin tilalle yli 900, nyt puhaltaa paremmin kylmää.

Kevään kuivilla keleillä on kiva maalata. Takapuskurissa oli peräkärryn aisan tekemiä kolhuja, jotka oikaisin. Takalasin päälle tuli visuaalista ilmettä kohentava spoileri. Ruosteesta kärsinyt tankin luukku sai myös uutta väriä pintaan. En ole enne vesiväreillä maalannutkaan, mutta eipä tuo sen kummempaa ollut. Tuntui vain, että väri ei peitä läheskään niin hyvin kuin akryyliväri. Hieman appelsiiniahan tuo pinta on, joten jossakin vaiheessa myllytyslaikka laulaa.

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 21.5.2010 14:08

Hämääkö tuo ylläoleva kuva vai tuleeko nuo vanteet renkaineen kaarista ulos?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.5.2010 15:07

Kuva Aika hilkullahan tuo ET22 on.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 21.5.2010 15:28

Eli kuva hämää. Tota kuvaa kun kattoo niin näyttää, että tulee varmaan 5cm ulos kaarista :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.5.2010 16:16

Nuo ylivenytetyt läskit vain huijaavat katsojaa -)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.5.2010 16:38

Ehostuksen lisäksi takapuskuriin tuli neljä valvovaa silmää piilevien esteiden varalta. Ei ole mitään näyttöä tai ledijuttua, vain piippari. Saisivat olla hieman korkeammalla, mutta ei oikein ole paikkaa.
Edellisessä pakussa vastaava laite tod.näk. hankki hintansa monin verroin takaisin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.5.2010 18:14

Tuollaiset kaarilevikkeet tuli asennettua tänään. Materiaali on maalattua rosteria

Kuva

En taaskaan tiedä paraniko ulkonäkö vai huononiko se, mutta saahan nuo pois jälkiä jättämättä.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.5.2010 12:03

Sijoitin viisaasti $5 palveluun osoitteessa http://vagauto.com/en/index.php?setlan=en. Se ei löytänyt suoraan VIN-numerolla tietoa, mutta posti palvelun ylläpitäjälle ja vastaus tunnin sisällä. Hengästyttävät useampi kymmenen riviä tietoa.
En edes tiennyt, että auton varustelutaso on "Comfortline", en myöskään sitä, että ABS:n kanssa tässä mallissa on electronic differential lock (EDL). Mahtaako olla aina?
Auki jäi esim. että mitäkö tarkoittaa:
special editions E13 "Sports Rider II"

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.6.2010 13:43

Taas tuli vaihdettua vanteita, kun löytyi sopivat 8x16 ET33 valssit merkiltään Lorinser

Kuva

Renkaat ovat 215/60 Gooyear Excellence. Setti on rengasta kohti vain pari kiloa painavampi kuin entinen Zender/Nokian -yhdistelmä, joka rullasi varsin kevyesti. Kerrankin täytyy sanoa, että olen ensi silmäykseltä tyytyväinen vannevalintaan.

Pari vuotta sitten oli Caravellessa vastaava tuumaa pienempi ja kapeampi setti.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Pesu ja vahaus

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.7.2010 9:45

Viimeinkin löytyi aikaa auton puunaukselle. Valitettavasti aurinko porotti kuumasti, joten ei todellakaan paras keli tuohon hommaan.
1. Fairypesu
2. claybar -käsittely, liukkarina Pineline toimi hyvin (kun ei parempaakaan ollut). Lähti loputkin pinttymät.
3. myllytys vaahtomuovilaikalla AG:n Paint Renovatorilla. Tarvikekaupasta en parempaakaan saanut eikä tekemäni tilaus kunnon aineista onnistunut. Pahempiin paikkoihin Farecla G3, mitä ei viitsi paljoa käyttää, on niin sotkuista touhua.
4. vahaus Collinite #476:lla. Mukava levittää ja helppo kiillottaa, kiilto on ainakin hyvä.

Kuva muutama kuva

Yksi asia hieman hämmästyttää: käsittääkseni kyseessä ei ole metalliväri (Tornadorot), mutta kyllä tuossa pinnassa selvästi lakka on, ainakin keulassa, josta maalia on irtoillut.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.7.2010 16:49

Multivan kävi optimoijan käsittelyssä. EMJ Powerin ohjelman myötä tuli reippaasti lisää alavääntöä ja kulkua muutenkin. Juuri kävin tankilla ja reippaan kuudensadan kilometrin maantielenkin keskikulutus sataselle oli viikko sitten vastaavissa oloissa ajettuun nähden pudonnut reilun litran. Ei tullut erityisemmin säästeltyäkään: kun kerran voimaa yhenäkin oli, pitihän sitä käyttää.

Jos kulutuksen pudotus pysyy tuollaisena, optimointi minun ajoillani on maksanut itsensä takaisin kolmessa vuodessa. Itse olisin tyytyväinen jo pelkkään käyttöominaisuuksien paranemiseen.

Kun optimointi oli torstaina tehty ja lähdin lauantaina tien päälle, ihmettelin, kun auto tuntui tukkoiselta, ei jaksanut edes mäkiä nousta hyytymättä ja ohitukset olivat tuskaa. Suorituskyky vastasi lähinnä 2.4 vaparia. Kävi sitten mielessä, että mitähän laite tykkäisi boottauksesta. Myötäleessä vaihde vapaalle ja virrat pois ja käynnistys. Kuin taikaiskusta tehot olivat taas tallella. Jonkinlainen vikatila, vaan eipä ole sen koommin tullut takaisin.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 12.7.2010 17:14

Itsellä menee kans vikatilaan talvella auto kovilla pakkasilla. Johtunee N75 venttiilistä. Tehot tulee takasin kun käyttää autoa sammuksissa. Ahtopaineet menee 1.6bar tienoolle ja sitten vikatilasta johtuen ahdot ei enää nouse kuin 0.2bar max.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 17.7.2010 21:37

Samaa ihmetelly maalipinnasta. Kuten aiemmin Lukkari totesin, mulla kans sama tornadorot Multivanissa ja selvästi lakka päällä. On lohkeillu mm. keulasta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.8.2010 15:16

Airbagin merkkivalo syttyi kesällä eikä sammu vikakoodit resetoimallakaan. Spiraalin liittimen päässä näyttää ääretöntä resistanssia, itse bägi pari ohmia, joten ei epäselvää vikakohteesta. Muistelin, että romiksella olisi noita mossahtaneita kolmoskoppaisen golffin bägejä ollut ja niistä saisi ehjän spiraalin.
Omassa varastossakin on yksi kolmoskoppaisen nahkaratti, jossa olisi spiraali, mutta jos sen saisi joskus paremmin kaupaksi kokonaisena, niin ei viitsisi teurastaa.
Kävin yhden irrottamassa ihan ite ja kun tiskillä kuulin kommentin "viime viikolla möin yhden 80€ hintaan" meinasin jo sanoa jotain, mutta kieltäydyin vain kohteliaasti kaupoista. Klikkasin sitten britti-ebaysta yhden spiraalin noin 39€ hintaan.

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 13.8.2010 19:54

Oisko ne autoteollisuuden vaikuttajat ottanu vähän opikseen siitä punasen värin haalistumisesta ja käyttää nykyään lakkaa myös normaaliväreissä..

Kaikki varmasti on nähny vanhoja opeleita jotka kai alunperin on ollu kirkkaan punasia.. :D

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 15.8.2010 9:22

^^ Toivottavasti on pelkkä spiraali, itse jouduin vaihtamaan ohjainboksin. Onneksi oli kerrankin tuuria ja löytyi samoilla koodeilla käytetty ja huomattavasti edullisempi kuin marmotiskin uusi.

Ja heittämällä paikalleen ja loppui valon palaminen ja vikakoodit.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.8.2010 9:35

Golf 3:n airbag -ratti paikallaan vikakoodin sai pois ja valon sammumaan.

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 15.8.2010 9:51

hieno homma, että oli siinä vika ja korjaantui noin helposti

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.8.2010 9:55

Niin, itse vikahan on vielä olemassa, eli se spiraali pitää vaihtaa, mutta testattuna toisella ratilla, jossa ehjä spiraali ja bagi, homma toimii.
Kukahan törppö on muuten suunnitellut sen liittimen, joka tulee bagin taakse. Sitä ei juuri ehjänä saa irti mitenkään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.8.2010 15:20

Uusi käytetty spiraali saapui brittiläisestä purkamosta. Osanumeron perästä puuttui b-kirjain, mutta osa näytti muutoin samanlaiselta, joten paikoilleen vain. Liitin airbagin persiissä oli liimattu kiinni, mutta irtosi lievällä väkivallalla.
Vastusmittaus osoitti spiraalin läpi bägin olevan ok.
Sellainen huomio, että kun bägiä mittaa, niin spiraalin liitin oikosulkeutuu, kun liittimen irrottaa. Kannattaa laittaa paperia tmv. väliin kun pinnejä mittailee. Toisekseen, ei kannata pyöritellä spiraalia turhaan (vaikka siinä on lukitus), voi mennä "esijännitykset" sekaisin ja spiraali katketa rattia käännettäessä.
Vag-comilla vikakodin kuittaus ja valo sammui. Hieno hetki, kun saa irrottaa airbag-valoa peittävän mustan teipin -)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

eberin gsm-kauko-ohjaus

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.9.2010 16:47

Viime talvena testasin tätä eberin gsm-ohjausboksia, mutta laitteen antamaa pulssia tai jatkuvaa kytkentää en saanut toimimaan minikellon kanssa "ulkoisesti". Laite siis vain hörähti käyntiin ja sammui sitten.

Oikea toiminto saataisiin aikaan maadoittamalla liekkinappi. Kello pitää avata, jotta löydetään oikea kytkentäpaikka. Minikellon rinnalle kytketään liitäntä tämän kuvan mukaisesti. Vaatii pientä juotinta ja vakaata kättä.

Koska liekin maadoitus vaatii kevyen liipaisun, sitä voi ohjata suoraan ilman relettä, vaikka kuvassa rele onkin paikoillaan. Kätevä laite. Sms-viestillä laite on varsin täydellisesti ohjattavissa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

kaistanvaihtovilkku /Komfortblinker

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.9.2010 9:05

Maantietä taittaessa on jäänyt kaipaamaan kaistanvaihtovilkkua. Eipä moinen ole kallis orkkiksenakaan, mutta tuollainen malli on vielä edullisempi.

Kuva

Asennus tähän T4-malliin on perin helppoa, koska hätävilkun katkaisija on kuin tarjottimella. Viisi piuhaa kiinni auton johtoihin mukana tulleilla rosvoliittimillä.

Laitteen mukana tulleen vm. 98-> eteenpäin ohjeen mukaan asennettuna laite ei toiminut, mutta kun vaihdoin parin piuhan paikat vanhemman mallin kytkennän mukaan, alkoi pelittää.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

avainasiaa

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.9.2010 15:59

Kesällä onnistuin kadottamaan radiokauko-ohjauksella toimivan avaimen. Uusi terä jyrsittyine avaimineen maksaa noin 50€+ovet avaava kauko ja koodaus, niin menee lähelle 180€. Onneksi on ebayn ihmeellinen maailma ja sieltä löytyy pienen taustaselvityksen jälkeen käytetty Ford Galaxyn perä, joka muuten samanlainen, mutta fordin logolla. Radio-osa on helppo ohjelmoida netistä löytyvien ohjeiden avulla avaamaan ja sulkemaan ovet.

Uusi avainosa siruineen löytyy marmorilta valmistenumerolla. Siru on vaihtuvakoodinen eikä tavan pikasuutari pysty tekemään sille mitään. Laakkosen "pika"huolto koodaa avaimen 50€ hintaan, kaikki avaimet pitää olla mukana, koska koko sarja ohjelmoidaan uudestaan.

Vien siis huoltoon kaksi toimivaa avainta ja uuden, jolla auto ei käynnisty. Lopputulos: uusi avain ja toinen vanhoista (perusavain, joka toimi ennenkin) toimivat. Sen sijaan se, jota olen koko ajan käyttänyt (tietysti se, jossa on radio-osa) lakkaa toimimasta. Ei ota uutta koodia vastaan. Työ tehtiin siis tavallaan turhaan.

Hieman alkaa korva siinä punottamaan, mutta minulle kovasti vakuutellaan, että näin joskus käy. Muuta keinoa ei ole saada toistakin radioavainta toimimaan, kuin tilata uusi terä uudella blanko -sirulla. Sain sentään neuvoteltua, että tulevan avaimen koodauksesta ei tarvitse maksaa lisää, selviän siis yhdellä koodausmaksulla.

Mitä opimme: jos kadotat yhden avaimen, joudut hankkimaan kaksi uutta tilalle.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Tuulilasi ja valojen releytys.

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.9.2010 10:37

Multivan sai uuden tuulilasin, kun pari viikkoa sitten tuuli kivi keskelle näkökenttää. Lasivakuutus on mukava olemassa, kun tuollainen mälli osuu kohdalle. Kaksivärinen Pilkington antennilla maksaa kuitenkin 350€ asennettuna.
Piti ihan mainita asentajalle, että nyt näkee, kun tiistaina sain vielä uudet silmälasitkin!

Eilen releytin Multivanin ajovalot ja asensin Osram Nightbreakerit polttimoiksi. Päiväkäyttöä varten pudotin polttimon jännitettä noin 2V, mikä vastaa jokseenkin releyttämättömän polttimon jännitettä.

Päiväkäytössä valot syttyvät automaattisesti moottorin käynnistyessä ja voidaan tarvittaessa kytkeä pois erillisellä katkaisijalla. Päiväkäytössä mittarivalot eivät toimi, joten siitä tietää hämärällä, että kannattaa kytkeä oikeat valot päälle.

Pysäköinti- ja takavalot kytkin "päivänvalojen" kanssa toimimaan yhdessä, koska ajovalot ilman takavaloja herättäisi varmasti huomiota.

Tuollainen kytkentä ei ole tyyppihyväksytty, mutta päiväkäytössä tilanne ei siis entisestä muuttunut, vain automatiikka tuli peliin. Pimeällä sen sijaan tuli paljon valoa lisää, jännite polttimon kannalla moottorin käydessä 14V.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Kytkin antautui, työsylinterin kiinnityslaippa murtui

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.11.2010 15:00

Joensuun Motonetin pihasta lähtiessä tuntui kytkin omituisen löysältä, ykkösen sain juuri päälle ja siitä lennosta isompaa vaihdetta. Kotiin linkutettiin käynnistämällä auto vaihde päällä liikennevaloissa.

Jonkin aikaa foorumeita lueskellen pelkäsin pahinta, mutta kartoitin myös helpompia vikapaikkoja. Aloitin kuitenkin siitä helpoimmasta, eikä vikaa tarvinnut kauaa etsiä:

Kuva Kuva Kuva

Pääsylinterin kiinnityskorva oli pettänyt, kohdetta oli näköjään jo aiemmin hitsattu. Ei tuossa mitään, periaatteessa tuon pitäisi saada takaisin kuntoon uudella hitsisaumalla. On vain hieman ahdas paikka työskennellä.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.11.2010 16:32

Nyt on korvake hitsattu takaisin. Dremel on oiva apu rälläköidessä vanhoja hitsisaumoja pois ahtaasta paikasta. Hieman sokkona tuli saumaa vedettyä ja sokkona hieman on muutenkin. Kypärän kanssa ei mahtunut työskentelemään ja vaikka kuinka yritti pitää silmiä kiinni, reipasta valokaaripäänsärkyä on odotettavissa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.11.2010 11:44

Hieman jäi vaivaamaan, kun työsylinterin korvake ei ole kovin tukevasti siinä rintapeltiin pultatussa pellissä kiinni. Sylinteri pääsee hivenen liikkumaan, mikä ei ole kiinnityskorvalle hyväksi. Eilen illalla ideoin vahvistusta korvakkeelle ja aamulla aloin kaivella miljoonalaatikoita. Tuollainen patentti syntyi:

Kuva

Yläpäässä on 8 mm sisäkierteellä varustettu tukeva kaapelikenkä, välissä sopivan mittainen kierretanko. Alapäässä nylonlukitteinen mutteri vastaanmassa poljinasetelman kiinnityslevyn pulttiin. Keskellä olevilla muttereilla kiristetään systeemi liikkumattomaksi.

Jos ei muuta, niin ainakin mielenrauhaa tuollaisella häkkyrällä saa: työsylinteri ei enää liiku paikoiltaan milliäkään.

Kytkin muuttui myös kertaheitolla herkemmäksi käyttää, selvähän tuo, kun sylinteri ei enää jänkää vastaan.

Viimeinen niksipirkkasilaus: polkimen palautusjousi kitisee käytössä, tungin jousen sisään pumpulia.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.12.2010 7:47

Tämän auton ensimmäinen suomalainen vuosikatsastus suoritettu. Vanhasta muistista, kun yleensä rekisterinumeron viimeinen numero on nolla, muistelin joulukuun olevan vielä katsastusaikaa. Viimeinen päivä marraskuuta jokin sai minut tarkistamaan asian ja kuinka ollakaan, tämän auton kilven viimeiselle numerolle yhdeksän katsastusaika päättyy 1.12.

Katsastus on siirtynyt, kun olen jo tovin odotellut jenklkilästä uutta airbagin spiraalia, mutta jokin sai minut varalta vaihtamaan käytetyn osan tilalle viime viikonloppuna.

Muutenhan katsastus meni läpi moitteetta, vaikka hieman jännitti, puututaanko rekisteröintikatsastuksessa hieman huitaisten hyväksyttyihin varusteisiin, kuten "keittolevy".

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 22.1.2011 10:54

Kiinnostuin itsekkin tutkimaan kytkinpoljinta, kun se on jäykempi mitä työpaikan T4 Jonasson bussissa.
Ei ollut omassa murtumisen merkkejä, mutta "joustaa" hieman. Ja oli muuten hieman erimallinen poljin. Jonasson 2,4d 1998 ja mulla 2.5TDI multivan 1998. Mulla oli vaan yksi jousi.
Mikähän mikrokytkin mun polkimessa on? Katkaisee ruiskun?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.1.2011 11:16

Ainakin se mikrokytkin deaktivoi vakionopeussäätimen, voi olla myös moottorinohjaukseen liittyvää toimintaa.
Tappaahan jarrupolkimen kytkin myöskin vakkarin ja poljinta painettaessa kaasukaan ei ole käytössä. Vasemman jalan jarrutukset ei tuollasiis onnistu. No, joskus olen kokeillut isoon lätäkköön ajon jälkeen kuivatella jarruja veto päällä, mutta eihän se onnistu.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 22.1.2011 11:25

Voisiko jäykkyys johtua jämäkämmästä asetelmasta kytkimessä. Vai liekkö työsylinteri sitä välittää polkimeen päin?

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 22.1.2011 16:49

kokeileppa lukkari niinpäin, että painat ensin jarrua ja sitten kaasua.. meillä tuo '01 portteri antaa kakkua koneelle kun noin päin painelee polkimia

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.2.2011 15:49

Tänään tuli vuosi omistusta täyteen ja mittari näyttää pariakymmentä kilometriä vajaata 20t ajettua kilometriä.

Olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani, pakollisia remontteja ei muistini mukaan ole ollut muuta kuin jarruvaijerit, pari ovikytkintä raidetanko ja yksi vetoakselin murros. Jakopää tuli laitettua varalta, kun ei ollut täyttä varmuutta, onko remppa poikeasti tehty.

Öljyjä on vaihdeltu ja gasoa on lisätty tarpeen mukaan tankkiin. Kulutus on pyörinyt 8-9 litran välillä.

Eberi on ollut jonkinlainen murheenkryyni, mutta onhan alkuperäisasennuslaitteella ikääkin, eikä tuo moottorin käynnin mukaan toiminta ikää ainakaan pidennä.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 18.2.2011 9:49

Millaisia ongelmia eberissä? Tuo ei ole samanlainene mutta isän passatin webasto korjaantui pelkällä purkamisella karstanpoistolla. Siinä on ThermoTop V. Oireili siten että yritti käynnistyä mutta sammui aina noin 10 sec jälkeen.


Autohan on muuten todella hieno, oikeasti hyvin pidetty T4 Transporter/Multivan alkaa olemanaan harvinaisuus. Se edellinen Syncrosi oli myös todella hienosti pidetty ja hyvä topic. Keep up the good work!
Ainut parannus Multivaniin olisi mahdollisesti noiden valojen kehysten maalaus korinväriin. Tuo harmaa on muuten ulkoapäin musta/punaisessa autossa hieman irtonainen.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.2.2011 10:08

Vaihdoin juuri uuden hehkun, se kun ei ole kallis osa tuohon. Samalla puhdistin laitteen sisältä, mutta ei oleellista parannusta. Meinasin juuri pistää lämmittimen myyntiin.

Kyllähän tuon kanssa toimeen olisiu tullut, mutta sain hankittua samanlaisen käytetyn, jonka eilen asensin paikoilleen. Kunnon karstanpolton jälkeen tuolla se pihalla pöhisee tälläkin hetkellä. Laite on itse asiassa vieläkin vanhempi malli.

Olen myös kuullut, että kellolaitteen asennus alunperin käytönaikaiseen ei oikein toimi, koska polttoainepumpun sijainti on kaukana laitteesta. Tuokin laite toimii paljon paremmin auton ollessa käynnissä. Voisi kokeilla asentaa pumppu laitteen lähelle.

Kiitosta, yritetään pitää laitteesta hyvä huoli. Tuo kehysten maalaus on kyllä käynyt mielessä, mutta muutos pitäisi kokeilla/nähdä käytännössä.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.2.2011 16:36

Olen myös kuullut, että kellolaitteen asennus alunperin käytönaikaiseen ei oikein toimi, koska polttoainepumpun sijainti on kaukana laitteesta. Tuokin laite toimii paljon paremmin auton ollessa käynnissä. Voisi kokeilla asentaa pumppu laitteen lähelle


Mulla ei ainakaan ole tänä talvena ollut minkäänlaista ongelmaa. Kello asennettu joskus marraskuussa ja sen jälkeen käytetty lähes päivittäin 45 min aamulla ja saman verran illalla.

EIhän se alkuperäinen älyttömän tehokas sisätilan lämmittäjä ole, kun multivanissa on niin paljon jäähdytysnestettä (kaksi lämmityslaitetta) mutta kyllä sillä tuulilasin sulaksi saa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.2.2011 18:12

Minullakin toimi viime talven hyvin, mutta nyt aivot tuntuvat kiukaassa temppuilevan.
Hyvin noillakin lämmitystehoilla pysyvät lasit kirkkaana ja kone käyntilämpöisenä.
Maanantaina käynnistin 20 asteesta kylmän koneen ja ajoin 20 kilometriä, juuri ehti mittarin viisari normaaliin kipuamaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.4.2011 14:14

Kevään kunniaksi hieman kepoisempaa vannetta alle. Audi A8 takovanne painaa itsessään alle 7kg kappaleelta, joten nyt rullaa kevyesti. Keskiölätkissä on Audin logo, joutuu hieman modaamaan

Kuva Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 20.4.2011 19:35

Hyvin sopii kopan värin kanssa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.8.2011 17:57

Päivitetään tätäkin, vaikka kovin paljoa ei ole kesän mittaan tapahtunut. Sain lopultakin A8 -vanteiden keskiöistä rinkulat pois, tasoitettua ja maalattua

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 19.8.2011 18:53

Nehän sopii hyvin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.8.2011 19:00

Ihan jees, voisi vielä kokeilla kokomustana, nyt noissa on pinnassa Audin Steingrau -metalliväri.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.8.2011 11:15

Syyshuoltoa tehty. Melkein määräaikaishuoltoihin kuuluu etupään nivelien uusinta. Etupäästä on varmaan vuoden kuulunut outo napse kääntyessä nimenomaan vasemmalle. Päättelin, että vetonivel rutisee enemmän ja molempiin suuntiin. Hieman vikurihan tuo on ollut ajaakin ja kolisee.

Alapallo tuntui oikealla selkeän väljältä kammettaessa.
Ovat aika jumalattoman tiukassa nuo nivelet, ellei ole kaasupilliä käytössä. Kannattaa hakea kaupasta se järein irrotusrauta ja kohtalaisen kokoinen moska tahikka leka. Irtosihan ne lopulta, molemmilta puolin. Oikean puolen vaihto ei napsetta hiljentänyt, vasemman vaihto auttoi.

Mites porukat ovat suuntailleet kulmia alapallojen vaihdon jälkeen? Voisi varalta vaihtaa yläpallot kanssa ja viedä vasta sitten suuntaukseen.

Jarrupalat tähän on sen sijaan erittäin helppo vaihtaa, varsinkin, kun liukutapit on suojattu ATE-satuloissa hyvin.

Kukahan on keksinyt laittaa liukupaloihin 7 mm kuusiokannan, jota ei normiavainsetissä ole? Miksi alustan osista löytyy sellaista epästandardia kantaa kuin 21 mm, jota ei työkalupakissa tietenkään kiintoavaimena tai lenkkinä ole?

Kyllästyin viimein edessä ja takana oleviin "ProjektZwo Fun" -teksteihin. Lakkaavatpahan ihmiset kyselemästä, mitä tuo teksti tarkoittaa. Colliniten vaha pintaan ja taas kelpaa ajella mutkaista tietä näkymättömiin

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 28.8.2011 11:47

On se siisti.
Noita kylkiputkia kanssa tuumaillu joku niissä tökkii.
Jotku helmasarjat vois olla ok.
Sellaset mitään sanomattomat joita ei edes vältämättä huomaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.8.2011 12:07

Suojaavat aika hyvin kylkiä nuo putket, eikä tule talvella potkittua lumia ovenpieliin. Aika vähän on tarjolla hillittyjä korisarjoja noihin.
Lakka on alkanut hilseilemään, hyvin suojaa kyllä maalipintaa muuten ehjä lakka. Voisi jossakin vaiheessa hioa mataksi ja sipaista uuden lakan pintaan.

Ripaldi
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.7.2007 8:34

ViestiKirjoittaja Ripaldi » 29.8.2011 10:14

Tämä on kyllä varsin hyvällä maulla laitettu auto. Ja noi vanteet on kyllä mielestäni erittäin hienot, tuota mallia ei taida olla saatavilla yli 16" koossa?

Onko noi kylkiputket omaa tuotantoa? Noita on tullut itsekin mietittyä, mutta mielestäni vaatii kaverikseen myös valoraudan nokalle.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.8.2011 11:12

Kylkiputket on aikanaan hankittu Caravelleen Saksan kaupasta. Valorauta (ilman valoja) on ollut hakusalla, ei vain ole sopivasti käytettyä löytynyt ja uudella on hintaa kuitenkin vähintaan 350€.

Rikunaattori
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.9.2009 9:08

ViestiKirjoittaja Rikunaattori » 29.8.2011 19:39

Oho. Piti pyyhkästä vähä kuolaa pois suunpielistä. Itekki tota valorautaa ja kylkiputkia ettiny omaa porsterii. Mese-miesten kiusaks tuli ostettua vanteet mitkä on tosin ollu maalarilla pulveroinnissa viimesen pari kuukautta. Mut takas asiaan. Näyttää Velleri _aivan_ törkysen hyvältä kehon liikuttimelta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.10.2011 15:00

Kohtalaisen tasaista laatua nuo Osram Nightbreakerit: toinen pimeni aika tarkkaan vuoden käytön jälkeen ja kun viikon päästä aloin vaihtaa molempia, totesin sitä ehjää irrottaessa, että juuripa tuosta hehkulanka parahultaisesti irtosikin. Nightbreaker Plussat laitoin tilalle.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.11.2011 21:35

Viime talvena alla olleet 7x15 ET23 Ronal ProjektZwo -vanteet eivät kesän jälkeen mahtuneet alle ilman spacereita. Hieman otti pattiin asennellessa ja ihmettelin että mitvit, kunnes muistin, että olin vaihtanut jarrupalat eteen ja taakse, minkä vuoksi satula oli liikkunut juuri sopivasti ulospäin.
Nokian WRG2:t alkoivat olla jo ehtoopuolella, joten Rengas-Onlinesta laitoin tilaukseen Marangoni Meteo HP:t. Aika hyviä arvosteluja on rengas saanut eri testeissä ja foorumikeskusteluissa.
Tallista löytyi passelit Ronalin 7x15 ET35 vanteet, joihin sipaisin pari desiä hopean väriä ja kerroksen lakkaa.

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 24.11.2011 11:39

Hieman ihmettelen, että miten pienemmällä ET:llä olevat vanteet ei mee alle, mutta isommalla ET:llä olevat menee ? Eikös sen pitäis olla juuri toistepäin ?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.11.2011 12:32

Aikalailla samanlaisesta 7x15 vanteesta on tosiaan kyse, mutta ET23 -vanteessa puolat tulevat paljon lähemmäs jarrusatulaa kuin ET35.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

transpot
-
Viestit: 18
Liittynyt: 25.11.2011 15:40

kaarilevikkeet

ViestiKirjoittaja transpot » 25.11.2011 15:43

Tuollaiset kaarilevikkeet tuli asennettua tänään. Materiaali on maalattua rosteria


Mistä näitä kaarilevikkeitä saa t4:seen jos saan udella?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.11.2011 18:47

Omani on hankittu Saksan kaupasta. Noita saa muovisenakin nykyään. Niissä saattaa maali pysyä hieman paremmin kuin näissä rosterisissa, jotka kolhiutuvat aika herkästi.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa