VW Multivan 2.5 TDI -99
Valvoja: ffp jäsenet
Alipainepumpun säksätys on näissä lähes ominaisuus.
Sisempi raidepää oli väljä jo ostaessa ja eihän se siitä ollut ajaessa korjaantunut. Apparin puolella välys oli karmea, toisella puolen vain sietämätön. Yllättävän paljon tukevoituu ajotuntuma uusilla, tiukoilla nivelillä.
Eipä siitä ole kuin pari viikkoa, kun FB:ssä naureskelin yhdelle toiselle Multivanin omistajalle (että muutenhan nuo ovatkin kestäviä pelejä), kun taas oli heidän pakustaan joku etunivel päässyt väljäksi.
Mahtaakohan arvon raadilla olla tietoa, minkä tyypin parkkipolttimo on tuossa ProjetZwo DE -lyhdyssä? Vaihtaisin ledipolttimot, mutta pitäisi tietää millaiset. Tuo parkkipolttimon vaihto kun ei ole ihan helppoa tähän valonheittimeen, niin ei viitsisi turhaan purkaa keulaa.
Sisempi raidepää oli väljä jo ostaessa ja eihän se siitä ollut ajaessa korjaantunut. Apparin puolella välys oli karmea, toisella puolen vain sietämätön. Yllättävän paljon tukevoituu ajotuntuma uusilla, tiukoilla nivelillä.
Eipä siitä ole kuin pari viikkoa, kun FB:ssä naureskelin yhdelle toiselle Multivanin omistajalle (että muutenhan nuo ovatkin kestäviä pelejä), kun taas oli heidän pakustaan joku etunivel päässyt väljäksi.
Mahtaakohan arvon raadilla olla tietoa, minkä tyypin parkkipolttimo on tuossa ProjetZwo DE -lyhdyssä? Vaihtaisin ledipolttimot, mutta pitäisi tietää millaiset. Tuo parkkipolttimon vaihto kun ei ole ihan helppoa tähän valonheittimeen, niin ei viitsisi turhaan purkaa keulaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Mitenkä se on autojen ropaaminen niin paljon mukavampaa ja helpompaa kesälämpimillä kuin talven pakkasilla? Talvelle piti ottaman kylmässä lyhty irti ja telkkusin sen kanssa varmaan pari tuntia. N yt ei mennyt kuin viisi minuuttia, niin lyhty oli irti ja huoltoasennossa. Ihan normaali W5W polttimohan sieltä löytyi. Sitten vain tekemään tilausta iibein ihmeelliseen maailmaan.
Samalla tuli korjattua toinen ajovalon korkeudensäätömoottorin teline, joka oli korkannut.
Samalla tuli korjattua toinen ajovalon korkeudensäätömoottorin teline, joka oli korkannut.
Ilmastoinnin huolto: järjestelmässä oli kylmäainetta alle 800g, laitettiin tilalle yli 900, nyt puhaltaa paremmin kylmää.
Kevään kuivilla keleillä on kiva maalata. Takapuskurissa oli peräkärryn aisan tekemiä kolhuja, jotka oikaisin. Takalasin päälle tuli visuaalista ilmettä kohentava spoileri. Ruosteesta kärsinyt tankin luukku sai myös uutta väriä pintaan. En ole enne vesiväreillä maalannutkaan, mutta eipä tuo sen kummempaa ollut. Tuntui vain, että väri ei peitä läheskään niin hyvin kuin akryyliväri. Hieman appelsiiniahan tuo pinta on, joten jossakin vaiheessa myllytyslaikka laulaa.

Kevään kuivilla keleillä on kiva maalata. Takapuskurissa oli peräkärryn aisan tekemiä kolhuja, jotka oikaisin. Takalasin päälle tuli visuaalista ilmettä kohentava spoileri. Ruosteesta kärsinyt tankin luukku sai myös uutta väriä pintaan. En ole enne vesiväreillä maalannutkaan, mutta eipä tuo sen kummempaa ollut. Tuntui vain, että väri ei peitä läheskään niin hyvin kuin akryyliväri. Hieman appelsiiniahan tuo pinta on, joten jossakin vaiheessa myllytyslaikka laulaa.

Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuollaiset kaarilevikkeet tuli asennettua tänään. Materiaali on maalattua rosteria

En taaskaan tiedä paraniko ulkonäkö vai huononiko se, mutta saahan nuo pois jälkiä jättämättä.

En taaskaan tiedä paraniko ulkonäkö vai huononiko se, mutta saahan nuo pois jälkiä jättämättä.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sijoitin viisaasti $5 palveluun osoitteessa http://vagauto.com/en/index.php?setlan=en. Se ei löytänyt suoraan VIN-numerolla tietoa, mutta posti palvelun ylläpitäjälle ja vastaus tunnin sisällä. Hengästyttävät useampi kymmenen riviä tietoa.
En edes tiennyt, että auton varustelutaso on "Comfortline", en myöskään sitä, että ABS:n kanssa tässä mallissa on electronic differential lock (EDL). Mahtaako olla aina?
Auki jäi esim. että mitäkö tarkoittaa:
En edes tiennyt, että auton varustelutaso on "Comfortline", en myöskään sitä, että ABS:n kanssa tässä mallissa on electronic differential lock (EDL). Mahtaako olla aina?
Auki jäi esim. että mitäkö tarkoittaa:
special editions E13 "Sports Rider II"
Taas tuli vaihdettua vanteita, kun löytyi sopivat 8x16 ET33 valssit merkiltään Lorinser

Renkaat ovat 215/60 Gooyear Excellence. Setti on rengasta kohti vain pari kiloa painavampi kuin entinen Zender/Nokian -yhdistelmä, joka rullasi varsin kevyesti. Kerrankin täytyy sanoa, että olen ensi silmäykseltä tyytyväinen vannevalintaan.
Pari vuotta sitten oli Caravellessa vastaava tuumaa pienempi ja kapeampi setti.

Renkaat ovat 215/60 Gooyear Excellence. Setti on rengasta kohti vain pari kiloa painavampi kuin entinen Zender/Nokian -yhdistelmä, joka rullasi varsin kevyesti. Kerrankin täytyy sanoa, että olen ensi silmäykseltä tyytyväinen vannevalintaan.
Pari vuotta sitten oli Caravellessa vastaava tuumaa pienempi ja kapeampi setti.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pesu ja vahaus
Viimeinkin löytyi aikaa auton puunaukselle. Valitettavasti aurinko porotti kuumasti, joten ei todellakaan paras keli tuohon hommaan.
1. Fairypesu
2. claybar -käsittely, liukkarina Pineline toimi hyvin (kun ei parempaakaan ollut). Lähti loputkin pinttymät.
3. myllytys vaahtomuovilaikalla AG:n Paint Renovatorilla. Tarvikekaupasta en parempaakaan saanut eikä tekemäni tilaus kunnon aineista onnistunut. Pahempiin paikkoihin Farecla G3, mitä ei viitsi paljoa käyttää, on niin sotkuista touhua.
4. vahaus Collinite #476:lla. Mukava levittää ja helppo kiillottaa, kiilto on ainakin hyvä.
muutama kuva
Yksi asia hieman hämmästyttää: käsittääkseni kyseessä ei ole metalliväri (Tornadorot), mutta kyllä tuossa pinnassa selvästi lakka on, ainakin keulassa, josta maalia on irtoillut.
1. Fairypesu
2. claybar -käsittely, liukkarina Pineline toimi hyvin (kun ei parempaakaan ollut). Lähti loputkin pinttymät.
3. myllytys vaahtomuovilaikalla AG:n Paint Renovatorilla. Tarvikekaupasta en parempaakaan saanut eikä tekemäni tilaus kunnon aineista onnistunut. Pahempiin paikkoihin Farecla G3, mitä ei viitsi paljoa käyttää, on niin sotkuista touhua.
4. vahaus Collinite #476:lla. Mukava levittää ja helppo kiillottaa, kiilto on ainakin hyvä.

Yksi asia hieman hämmästyttää: käsittääkseni kyseessä ei ole metalliväri (Tornadorot), mutta kyllä tuossa pinnassa selvästi lakka on, ainakin keulassa, josta maalia on irtoillut.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Multivan kävi optimoijan käsittelyssä. EMJ Powerin ohjelman myötä tuli reippaasti lisää alavääntöä ja kulkua muutenkin. Juuri kävin tankilla ja reippaan kuudensadan kilometrin maantielenkin keskikulutus sataselle oli viikko sitten vastaavissa oloissa ajettuun nähden pudonnut reilun litran. Ei tullut erityisemmin säästeltyäkään: kun kerran voimaa yhenäkin oli, pitihän sitä käyttää.
Jos kulutuksen pudotus pysyy tuollaisena, optimointi minun ajoillani on maksanut itsensä takaisin kolmessa vuodessa. Itse olisin tyytyväinen jo pelkkään käyttöominaisuuksien paranemiseen.
Kun optimointi oli torstaina tehty ja lähdin lauantaina tien päälle, ihmettelin, kun auto tuntui tukkoiselta, ei jaksanut edes mäkiä nousta hyytymättä ja ohitukset olivat tuskaa. Suorituskyky vastasi lähinnä 2.4 vaparia. Kävi sitten mielessä, että mitähän laite tykkäisi boottauksesta. Myötäleessä vaihde vapaalle ja virrat pois ja käynnistys. Kuin taikaiskusta tehot olivat taas tallella. Jonkinlainen vikatila, vaan eipä ole sen koommin tullut takaisin.
Jos kulutuksen pudotus pysyy tuollaisena, optimointi minun ajoillani on maksanut itsensä takaisin kolmessa vuodessa. Itse olisin tyytyväinen jo pelkkään käyttöominaisuuksien paranemiseen.
Kun optimointi oli torstaina tehty ja lähdin lauantaina tien päälle, ihmettelin, kun auto tuntui tukkoiselta, ei jaksanut edes mäkiä nousta hyytymättä ja ohitukset olivat tuskaa. Suorituskyky vastasi lähinnä 2.4 vaparia. Kävi sitten mielessä, että mitähän laite tykkäisi boottauksesta. Myötäleessä vaihde vapaalle ja virrat pois ja käynnistys. Kuin taikaiskusta tehot olivat taas tallella. Jonkinlainen vikatila, vaan eipä ole sen koommin tullut takaisin.
Airbagin merkkivalo syttyi kesällä eikä sammu vikakoodit resetoimallakaan. Spiraalin liittimen päässä näyttää ääretöntä resistanssia, itse bägi pari ohmia, joten ei epäselvää vikakohteesta. Muistelin, että romiksella olisi noita mossahtaneita kolmoskoppaisen golffin bägejä ollut ja niistä saisi ehjän spiraalin.
Omassa varastossakin on yksi kolmoskoppaisen nahkaratti, jossa olisi spiraali, mutta jos sen saisi joskus paremmin kaupaksi kokonaisena, niin ei viitsisi teurastaa.
Kävin yhden irrottamassa ihan ite ja kun tiskillä kuulin kommentin "viime viikolla möin yhden 80€ hintaan" meinasin jo sanoa jotain, mutta kieltäydyin vain kohteliaasti kaupoista. Klikkasin sitten britti-ebaysta yhden spiraalin noin 39€ hintaan.
Omassa varastossakin on yksi kolmoskoppaisen nahkaratti, jossa olisi spiraali, mutta jos sen saisi joskus paremmin kaupaksi kokonaisena, niin ei viitsisi teurastaa.
Kävin yhden irrottamassa ihan ite ja kun tiskillä kuulin kommentin "viime viikolla möin yhden 80€ hintaan" meinasin jo sanoa jotain, mutta kieltäydyin vain kohteliaasti kaupoista. Klikkasin sitten britti-ebaysta yhden spiraalin noin 39€ hintaan.
Uusi käytetty spiraali saapui brittiläisestä purkamosta. Osanumeron perästä puuttui b-kirjain, mutta osa näytti muutoin samanlaiselta, joten paikoilleen vain. Liitin airbagin persiissä oli liimattu kiinni, mutta irtosi lievällä väkivallalla.
Vastusmittaus osoitti spiraalin läpi bägin olevan ok.
Sellainen huomio, että kun bägiä mittaa, niin spiraalin liitin oikosulkeutuu, kun liittimen irrottaa. Kannattaa laittaa paperia tmv. väliin kun pinnejä mittailee. Toisekseen, ei kannata pyöritellä spiraalia turhaan (vaikka siinä on lukitus), voi mennä "esijännitykset" sekaisin ja spiraali katketa rattia käännettäessä.
Vag-comilla vikakodin kuittaus ja valo sammui. Hieno hetki, kun saa irrottaa airbag-valoa peittävän mustan teipin -)
Vastusmittaus osoitti spiraalin läpi bägin olevan ok.
Sellainen huomio, että kun bägiä mittaa, niin spiraalin liitin oikosulkeutuu, kun liittimen irrottaa. Kannattaa laittaa paperia tmv. väliin kun pinnejä mittailee. Toisekseen, ei kannata pyöritellä spiraalia turhaan (vaikka siinä on lukitus), voi mennä "esijännitykset" sekaisin ja spiraali katketa rattia käännettäessä.
Vag-comilla vikakodin kuittaus ja valo sammui. Hieno hetki, kun saa irrottaa airbag-valoa peittävän mustan teipin -)
eberin gsm-kauko-ohjaus
Viime talvena testasin tätä eberin gsm-ohjausboksia, mutta laitteen antamaa pulssia tai jatkuvaa kytkentää en saanut toimimaan minikellon kanssa "ulkoisesti". Laite siis vain hörähti käyntiin ja sammui sitten.
Oikea toiminto saataisiin aikaan maadoittamalla liekkinappi. Kello pitää avata, jotta löydetään oikea kytkentäpaikka. Minikellon rinnalle kytketään liitäntä tämän kuvan mukaisesti. Vaatii pientä juotinta ja vakaata kättä.
Koska liekin maadoitus vaatii kevyen liipaisun, sitä voi ohjata suoraan ilman relettä, vaikka kuvassa rele onkin paikoillaan. Kätevä laite. Sms-viestillä laite on varsin täydellisesti ohjattavissa.
Oikea toiminto saataisiin aikaan maadoittamalla liekkinappi. Kello pitää avata, jotta löydetään oikea kytkentäpaikka. Minikellon rinnalle kytketään liitäntä tämän kuvan mukaisesti. Vaatii pientä juotinta ja vakaata kättä.
Koska liekin maadoitus vaatii kevyen liipaisun, sitä voi ohjata suoraan ilman relettä, vaikka kuvassa rele onkin paikoillaan. Kätevä laite. Sms-viestillä laite on varsin täydellisesti ohjattavissa.
kaistanvaihtovilkku /Komfortblinker
Maantietä taittaessa on jäänyt kaipaamaan kaistanvaihtovilkkua. Eipä moinen ole kallis orkkiksenakaan, mutta tuollainen malli on vielä edullisempi.

Asennus tähän T4-malliin on perin helppoa, koska hätävilkun katkaisija on kuin tarjottimella. Viisi piuhaa kiinni auton johtoihin mukana tulleilla rosvoliittimillä.
Laitteen mukana tulleen vm. 98-> eteenpäin ohjeen mukaan asennettuna laite ei toiminut, mutta kun vaihdoin parin piuhan paikat vanhemman mallin kytkennän mukaan, alkoi pelittää.

Asennus tähän T4-malliin on perin helppoa, koska hätävilkun katkaisija on kuin tarjottimella. Viisi piuhaa kiinni auton johtoihin mukana tulleilla rosvoliittimillä.
Laitteen mukana tulleen vm. 98-> eteenpäin ohjeen mukaan asennettuna laite ei toiminut, mutta kun vaihdoin parin piuhan paikat vanhemman mallin kytkennän mukaan, alkoi pelittää.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
avainasiaa
Kesällä onnistuin kadottamaan radiokauko-ohjauksella toimivan avaimen. Uusi terä jyrsittyine avaimineen maksaa noin 50€+ovet avaava kauko ja koodaus, niin menee lähelle 180€. Onneksi on ebayn ihmeellinen maailma ja sieltä löytyy pienen taustaselvityksen jälkeen käytetty Ford Galaxyn perä, joka muuten samanlainen, mutta fordin logolla. Radio-osa on helppo ohjelmoida netistä löytyvien ohjeiden avulla avaamaan ja sulkemaan ovet.
Uusi avainosa siruineen löytyy marmorilta valmistenumerolla. Siru on vaihtuvakoodinen eikä tavan pikasuutari pysty tekemään sille mitään. Laakkosen "pika"huolto koodaa avaimen 50€ hintaan, kaikki avaimet pitää olla mukana, koska koko sarja ohjelmoidaan uudestaan.
Vien siis huoltoon kaksi toimivaa avainta ja uuden, jolla auto ei käynnisty. Lopputulos: uusi avain ja toinen vanhoista (perusavain, joka toimi ennenkin) toimivat. Sen sijaan se, jota olen koko ajan käyttänyt (tietysti se, jossa on radio-osa) lakkaa toimimasta. Ei ota uutta koodia vastaan. Työ tehtiin siis tavallaan turhaan.
Hieman alkaa korva siinä punottamaan, mutta minulle kovasti vakuutellaan, että näin joskus käy. Muuta keinoa ei ole saada toistakin radioavainta toimimaan, kuin tilata uusi terä uudella blanko -sirulla. Sain sentään neuvoteltua, että tulevan avaimen koodauksesta ei tarvitse maksaa lisää, selviän siis yhdellä koodausmaksulla.
Mitä opimme: jos kadotat yhden avaimen, joudut hankkimaan kaksi uutta tilalle.
Uusi avainosa siruineen löytyy marmorilta valmistenumerolla. Siru on vaihtuvakoodinen eikä tavan pikasuutari pysty tekemään sille mitään. Laakkosen "pika"huolto koodaa avaimen 50€ hintaan, kaikki avaimet pitää olla mukana, koska koko sarja ohjelmoidaan uudestaan.
Vien siis huoltoon kaksi toimivaa avainta ja uuden, jolla auto ei käynnisty. Lopputulos: uusi avain ja toinen vanhoista (perusavain, joka toimi ennenkin) toimivat. Sen sijaan se, jota olen koko ajan käyttänyt (tietysti se, jossa on radio-osa) lakkaa toimimasta. Ei ota uutta koodia vastaan. Työ tehtiin siis tavallaan turhaan.
Hieman alkaa korva siinä punottamaan, mutta minulle kovasti vakuutellaan, että näin joskus käy. Muuta keinoa ei ole saada toistakin radioavainta toimimaan, kuin tilata uusi terä uudella blanko -sirulla. Sain sentään neuvoteltua, että tulevan avaimen koodauksesta ei tarvitse maksaa lisää, selviän siis yhdellä koodausmaksulla.
Mitä opimme: jos kadotat yhden avaimen, joudut hankkimaan kaksi uutta tilalle.
Tuulilasi ja valojen releytys.
Multivan sai uuden tuulilasin, kun pari viikkoa sitten tuuli kivi keskelle näkökenttää. Lasivakuutus on mukava olemassa, kun tuollainen mälli osuu kohdalle. Kaksivärinen Pilkington antennilla maksaa kuitenkin 350€ asennettuna.
Piti ihan mainita asentajalle, että nyt näkee, kun tiistaina sain vielä uudet silmälasitkin!
Eilen releytin Multivanin ajovalot ja asensin Osram Nightbreakerit polttimoiksi. Päiväkäyttöä varten pudotin polttimon jännitettä noin 2V, mikä vastaa jokseenkin releyttämättömän polttimon jännitettä.
Päiväkäytössä valot syttyvät automaattisesti moottorin käynnistyessä ja voidaan tarvittaessa kytkeä pois erillisellä katkaisijalla. Päiväkäytössä mittarivalot eivät toimi, joten siitä tietää hämärällä, että kannattaa kytkeä oikeat valot päälle.
Pysäköinti- ja takavalot kytkin "päivänvalojen" kanssa toimimaan yhdessä, koska ajovalot ilman takavaloja herättäisi varmasti huomiota.
Tuollainen kytkentä ei ole tyyppihyväksytty, mutta päiväkäytössä tilanne ei siis entisestä muuttunut, vain automatiikka tuli peliin. Pimeällä sen sijaan tuli paljon valoa lisää, jännite polttimon kannalla moottorin käydessä 14V.
Piti ihan mainita asentajalle, että nyt näkee, kun tiistaina sain vielä uudet silmälasitkin!
Eilen releytin Multivanin ajovalot ja asensin Osram Nightbreakerit polttimoiksi. Päiväkäyttöä varten pudotin polttimon jännitettä noin 2V, mikä vastaa jokseenkin releyttämättömän polttimon jännitettä.
Päiväkäytössä valot syttyvät automaattisesti moottorin käynnistyessä ja voidaan tarvittaessa kytkeä pois erillisellä katkaisijalla. Päiväkäytössä mittarivalot eivät toimi, joten siitä tietää hämärällä, että kannattaa kytkeä oikeat valot päälle.
Pysäköinti- ja takavalot kytkin "päivänvalojen" kanssa toimimaan yhdessä, koska ajovalot ilman takavaloja herättäisi varmasti huomiota.
Tuollainen kytkentä ei ole tyyppihyväksytty, mutta päiväkäytössä tilanne ei siis entisestä muuttunut, vain automatiikka tuli peliin. Pimeällä sen sijaan tuli paljon valoa lisää, jännite polttimon kannalla moottorin käydessä 14V.
Kytkin antautui, työsylinterin kiinnityslaippa murtui
Joensuun Motonetin pihasta lähtiessä tuntui kytkin omituisen löysältä, ykkösen sain juuri päälle ja siitä lennosta isompaa vaihdetta. Kotiin linkutettiin käynnistämällä auto vaihde päällä liikennevaloissa.
Jonkin aikaa foorumeita lueskellen pelkäsin pahinta, mutta kartoitin myös helpompia vikapaikkoja. Aloitin kuitenkin siitä helpoimmasta, eikä vikaa tarvinnut kauaa etsiä:
Pääsylinterin kiinnityskorva oli pettänyt, kohdetta oli näköjään jo aiemmin hitsattu. Ei tuossa mitään, periaatteessa tuon pitäisi saada takaisin kuntoon uudella hitsisaumalla. On vain hieman ahdas paikka työskennellä.
Jonkin aikaa foorumeita lueskellen pelkäsin pahinta, mutta kartoitin myös helpompia vikapaikkoja. Aloitin kuitenkin siitä helpoimmasta, eikä vikaa tarvinnut kauaa etsiä:



Pääsylinterin kiinnityskorva oli pettänyt, kohdetta oli näköjään jo aiemmin hitsattu. Ei tuossa mitään, periaatteessa tuon pitäisi saada takaisin kuntoon uudella hitsisaumalla. On vain hieman ahdas paikka työskennellä.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt on korvake hitsattu takaisin. Dremel on oiva apu rälläköidessä vanhoja hitsisaumoja pois ahtaasta paikasta. Hieman sokkona tuli saumaa vedettyä ja sokkona hieman on muutenkin. Kypärän kanssa ei mahtunut työskentelemään ja vaikka kuinka yritti pitää silmiä kiinni, reipasta valokaaripäänsärkyä on odotettavissa.
Hieman jäi vaivaamaan, kun työsylinterin korvake ei ole kovin tukevasti siinä rintapeltiin pultatussa pellissä kiinni. Sylinteri pääsee hivenen liikkumaan, mikä ei ole kiinnityskorvalle hyväksi. Eilen illalla ideoin vahvistusta korvakkeelle ja aamulla aloin kaivella miljoonalaatikoita. Tuollainen patentti syntyi:

Yläpäässä on 8 mm sisäkierteellä varustettu tukeva kaapelikenkä, välissä sopivan mittainen kierretanko. Alapäässä nylonlukitteinen mutteri vastaanmassa poljinasetelman kiinnityslevyn pulttiin. Keskellä olevilla muttereilla kiristetään systeemi liikkumattomaksi.
Jos ei muuta, niin ainakin mielenrauhaa tuollaisella häkkyrällä saa: työsylinteri ei enää liiku paikoiltaan milliäkään.
Kytkin muuttui myös kertaheitolla herkemmäksi käyttää, selvähän tuo, kun sylinteri ei enää jänkää vastaan.
Viimeinen niksipirkkasilaus: polkimen palautusjousi kitisee käytössä, tungin jousen sisään pumpulia.

Yläpäässä on 8 mm sisäkierteellä varustettu tukeva kaapelikenkä, välissä sopivan mittainen kierretanko. Alapäässä nylonlukitteinen mutteri vastaanmassa poljinasetelman kiinnityslevyn pulttiin. Keskellä olevilla muttereilla kiristetään systeemi liikkumattomaksi.
Jos ei muuta, niin ainakin mielenrauhaa tuollaisella häkkyrällä saa: työsylinteri ei enää liiku paikoiltaan milliäkään.
Kytkin muuttui myös kertaheitolla herkemmäksi käyttää, selvähän tuo, kun sylinteri ei enää jänkää vastaan.
Viimeinen niksipirkkasilaus: polkimen palautusjousi kitisee käytössä, tungin jousen sisään pumpulia.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämän auton ensimmäinen suomalainen vuosikatsastus suoritettu. Vanhasta muistista, kun yleensä rekisterinumeron viimeinen numero on nolla, muistelin joulukuun olevan vielä katsastusaikaa. Viimeinen päivä marraskuuta jokin sai minut tarkistamaan asian ja kuinka ollakaan, tämän auton kilven viimeiselle numerolle yhdeksän katsastusaika päättyy 1.12.
Katsastus on siirtynyt, kun olen jo tovin odotellut jenklkilästä uutta airbagin spiraalia, mutta jokin sai minut varalta vaihtamaan käytetyn osan tilalle viime viikonloppuna.
Muutenhan katsastus meni läpi moitteetta, vaikka hieman jännitti, puututaanko rekisteröintikatsastuksessa hieman huitaisten hyväksyttyihin varusteisiin, kuten "keittolevy".
Katsastus on siirtynyt, kun olen jo tovin odotellut jenklkilästä uutta airbagin spiraalia, mutta jokin sai minut varalta vaihtamaan käytetyn osan tilalle viime viikonloppuna.
Muutenhan katsastus meni läpi moitteetta, vaikka hieman jännitti, puututaanko rekisteröintikatsastuksessa hieman huitaisten hyväksyttyihin varusteisiin, kuten "keittolevy".
Kiinnostuin itsekkin tutkimaan kytkinpoljinta, kun se on jäykempi mitä työpaikan T4 Jonasson bussissa.
Ei ollut omassa murtumisen merkkejä, mutta "joustaa" hieman. Ja oli muuten hieman erimallinen poljin. Jonasson 2,4d 1998 ja mulla 2.5TDI multivan 1998. Mulla oli vaan yksi jousi.
Mikähän mikrokytkin mun polkimessa on? Katkaisee ruiskun?
Ei ollut omassa murtumisen merkkejä, mutta "joustaa" hieman. Ja oli muuten hieman erimallinen poljin. Jonasson 2,4d 1998 ja mulla 2.5TDI multivan 1998. Mulla oli vaan yksi jousi.
Mikähän mikrokytkin mun polkimessa on? Katkaisee ruiskun?
Ainakin se mikrokytkin deaktivoi vakionopeussäätimen, voi olla myös moottorinohjaukseen liittyvää toimintaa.
Tappaahan jarrupolkimen kytkin myöskin vakkarin ja poljinta painettaessa kaasukaan ei ole käytössä. Vasemman jalan jarrutukset ei tuollasiis onnistu. No, joskus olen kokeillut isoon lätäkköön ajon jälkeen kuivatella jarruja veto päällä, mutta eihän se onnistu.
Tappaahan jarrupolkimen kytkin myöskin vakkarin ja poljinta painettaessa kaasukaan ei ole käytössä. Vasemman jalan jarrutukset ei tuollasiis onnistu. No, joskus olen kokeillut isoon lätäkköön ajon jälkeen kuivatella jarruja veto päällä, mutta eihän se onnistu.
Tänään tuli vuosi omistusta täyteen ja mittari näyttää pariakymmentä kilometriä vajaata 20t ajettua kilometriä.
Olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani, pakollisia remontteja ei muistini mukaan ole ollut muuta kuin jarruvaijerit, pari ovikytkintä raidetanko ja yksi vetoakselin murros. Jakopää tuli laitettua varalta, kun ei ollut täyttä varmuutta, onko remppa poikeasti tehty.
Öljyjä on vaihdeltu ja gasoa on lisätty tarpeen mukaan tankkiin. Kulutus on pyörinyt 8-9 litran välillä.
Eberi on ollut jonkinlainen murheenkryyni, mutta onhan alkuperäisasennuslaitteella ikääkin, eikä tuo moottorin käynnin mukaan toiminta ikää ainakaan pidennä.
Olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani, pakollisia remontteja ei muistini mukaan ole ollut muuta kuin jarruvaijerit, pari ovikytkintä raidetanko ja yksi vetoakselin murros. Jakopää tuli laitettua varalta, kun ei ollut täyttä varmuutta, onko remppa poikeasti tehty.
Öljyjä on vaihdeltu ja gasoa on lisätty tarpeen mukaan tankkiin. Kulutus on pyörinyt 8-9 litran välillä.
Eberi on ollut jonkinlainen murheenkryyni, mutta onhan alkuperäisasennuslaitteella ikääkin, eikä tuo moottorin käynnin mukaan toiminta ikää ainakaan pidennä.
Millaisia ongelmia eberissä? Tuo ei ole samanlainene mutta isän passatin webasto korjaantui pelkällä purkamisella karstanpoistolla. Siinä on ThermoTop V. Oireili siten että yritti käynnistyä mutta sammui aina noin 10 sec jälkeen.
Autohan on muuten todella hieno, oikeasti hyvin pidetty T4 Transporter/Multivan alkaa olemanaan harvinaisuus. Se edellinen Syncrosi oli myös todella hienosti pidetty ja hyvä topic. Keep up the good work!
Ainut parannus Multivaniin olisi mahdollisesti noiden valojen kehysten maalaus korinväriin. Tuo harmaa on muuten ulkoapäin musta/punaisessa autossa hieman irtonainen.
Autohan on muuten todella hieno, oikeasti hyvin pidetty T4 Transporter/Multivan alkaa olemanaan harvinaisuus. Se edellinen Syncrosi oli myös todella hienosti pidetty ja hyvä topic. Keep up the good work!
Ainut parannus Multivaniin olisi mahdollisesti noiden valojen kehysten maalaus korinväriin. Tuo harmaa on muuten ulkoapäin musta/punaisessa autossa hieman irtonainen.
Vaihdoin juuri uuden hehkun, se kun ei ole kallis osa tuohon. Samalla puhdistin laitteen sisältä, mutta ei oleellista parannusta. Meinasin juuri pistää lämmittimen myyntiin.
Kyllähän tuon kanssa toimeen olisiu tullut, mutta sain hankittua samanlaisen käytetyn, jonka eilen asensin paikoilleen. Kunnon karstanpolton jälkeen tuolla se pihalla pöhisee tälläkin hetkellä. Laite on itse asiassa vieläkin vanhempi malli.
Olen myös kuullut, että kellolaitteen asennus alunperin käytönaikaiseen ei oikein toimi, koska polttoainepumpun sijainti on kaukana laitteesta. Tuokin laite toimii paljon paremmin auton ollessa käynnissä. Voisi kokeilla asentaa pumppu laitteen lähelle.
Kiitosta, yritetään pitää laitteesta hyvä huoli. Tuo kehysten maalaus on kyllä käynyt mielessä, mutta muutos pitäisi kokeilla/nähdä käytännössä.
Kyllähän tuon kanssa toimeen olisiu tullut, mutta sain hankittua samanlaisen käytetyn, jonka eilen asensin paikoilleen. Kunnon karstanpolton jälkeen tuolla se pihalla pöhisee tälläkin hetkellä. Laite on itse asiassa vieläkin vanhempi malli.
Olen myös kuullut, että kellolaitteen asennus alunperin käytönaikaiseen ei oikein toimi, koska polttoainepumpun sijainti on kaukana laitteesta. Tuokin laite toimii paljon paremmin auton ollessa käynnissä. Voisi kokeilla asentaa pumppu laitteen lähelle.
Kiitosta, yritetään pitää laitteesta hyvä huoli. Tuo kehysten maalaus on kyllä käynyt mielessä, mutta muutos pitäisi kokeilla/nähdä käytännössä.
Olen myös kuullut, että kellolaitteen asennus alunperin käytönaikaiseen ei oikein toimi, koska polttoainepumpun sijainti on kaukana laitteesta. Tuokin laite toimii paljon paremmin auton ollessa käynnissä. Voisi kokeilla asentaa pumppu laitteen lähelle
Mulla ei ainakaan ole tänä talvena ollut minkäänlaista ongelmaa. Kello asennettu joskus marraskuussa ja sen jälkeen käytetty lähes päivittäin 45 min aamulla ja saman verran illalla.
EIhän se alkuperäinen älyttömän tehokas sisätilan lämmittäjä ole, kun multivanissa on niin paljon jäähdytysnestettä (kaksi lämmityslaitetta) mutta kyllä sillä tuulilasin sulaksi saa.
Kevään kunniaksi hieman kepoisempaa vannetta alle. Audi A8 takovanne painaa itsessään alle 7kg kappaleelta, joten nyt rullaa kevyesti. Keskiölätkissä on Audin logo, joutuu hieman modaamaan



Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Päivitetään tätäkin, vaikka kovin paljoa ei ole kesän mittaan tapahtunut. Sain lopultakin A8 -vanteiden keskiöistä rinkulat pois, tasoitettua ja maalattua


Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syyshuoltoa tehty. Melkein määräaikaishuoltoihin kuuluu etupään nivelien uusinta. Etupäästä on varmaan vuoden kuulunut outo napse kääntyessä nimenomaan vasemmalle. Päättelin, että vetonivel rutisee enemmän ja molempiin suuntiin. Hieman vikurihan tuo on ollut ajaakin ja kolisee.
Alapallo tuntui oikealla selkeän väljältä kammettaessa.
Ovat aika jumalattoman tiukassa nuo nivelet, ellei ole kaasupilliä käytössä. Kannattaa hakea kaupasta se järein irrotusrauta ja kohtalaisen kokoinen moska tahikka leka. Irtosihan ne lopulta, molemmilta puolin. Oikean puolen vaihto ei napsetta hiljentänyt, vasemman vaihto auttoi.
Mites porukat ovat suuntailleet kulmia alapallojen vaihdon jälkeen? Voisi varalta vaihtaa yläpallot kanssa ja viedä vasta sitten suuntaukseen.
Jarrupalat tähän on sen sijaan erittäin helppo vaihtaa, varsinkin, kun liukutapit on suojattu ATE-satuloissa hyvin.
Kukahan on keksinyt laittaa liukupaloihin 7 mm kuusiokannan, jota ei normiavainsetissä ole? Miksi alustan osista löytyy sellaista epästandardia kantaa kuin 21 mm, jota ei työkalupakissa tietenkään kiintoavaimena tai lenkkinä ole?
Kyllästyin viimein edessä ja takana oleviin "ProjektZwo Fun" -teksteihin. Lakkaavatpahan ihmiset kyselemästä, mitä tuo teksti tarkoittaa. Colliniten vaha pintaan ja taas kelpaa ajella mutkaista tietä näkymättömiin

Alapallo tuntui oikealla selkeän väljältä kammettaessa.
Ovat aika jumalattoman tiukassa nuo nivelet, ellei ole kaasupilliä käytössä. Kannattaa hakea kaupasta se järein irrotusrauta ja kohtalaisen kokoinen moska tahikka leka. Irtosihan ne lopulta, molemmilta puolin. Oikean puolen vaihto ei napsetta hiljentänyt, vasemman vaihto auttoi.
Mites porukat ovat suuntailleet kulmia alapallojen vaihdon jälkeen? Voisi varalta vaihtaa yläpallot kanssa ja viedä vasta sitten suuntaukseen.
Jarrupalat tähän on sen sijaan erittäin helppo vaihtaa, varsinkin, kun liukutapit on suojattu ATE-satuloissa hyvin.
Kukahan on keksinyt laittaa liukupaloihin 7 mm kuusiokannan, jota ei normiavainsetissä ole? Miksi alustan osista löytyy sellaista epästandardia kantaa kuin 21 mm, jota ei työkalupakissa tietenkään kiintoavaimena tai lenkkinä ole?
Kyllästyin viimein edessä ja takana oleviin "ProjektZwo Fun" -teksteihin. Lakkaavatpahan ihmiset kyselemästä, mitä tuo teksti tarkoittaa. Colliniten vaha pintaan ja taas kelpaa ajella mutkaista tietä näkymättömiin

Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Oho. Piti pyyhkästä vähä kuolaa pois suunpielistä. Itekki tota valorautaa ja kylkiputkia ettiny omaa porsterii. Mese-miesten kiusaks tuli ostettua vanteet mitkä on tosin ollu maalarilla pulveroinnissa viimesen pari kuukautta. Mut takas asiaan. Näyttää Velleri _aivan_ törkysen hyvältä kehon liikuttimelta.
Viime talvena alla olleet 7x15 ET23 Ronal ProjektZwo -vanteet eivät kesän jälkeen mahtuneet alle ilman spacereita. Hieman otti pattiin asennellessa ja ihmettelin että mitvit, kunnes muistin, että olin vaihtanut jarrupalat eteen ja taakse, minkä vuoksi satula oli liikkunut juuri sopivasti ulospäin.
Nokian WRG2:t alkoivat olla jo ehtoopuolella, joten Rengas-Onlinesta laitoin tilaukseen Marangoni Meteo HP:t. Aika hyviä arvosteluja on rengas saanut eri testeissä ja foorumikeskusteluissa.
Tallista löytyi passelit Ronalin 7x15 ET35 vanteet, joihin sipaisin pari desiä hopean väriä ja kerroksen lakkaa.

Nokian WRG2:t alkoivat olla jo ehtoopuolella, joten Rengas-Onlinesta laitoin tilaukseen Marangoni Meteo HP:t. Aika hyviä arvosteluja on rengas saanut eri testeissä ja foorumikeskusteluissa.
Tallista löytyi passelit Ronalin 7x15 ET35 vanteet, joihin sipaisin pari desiä hopean väriä ja kerroksen lakkaa.

Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aikalailla samanlaisesta 7x15 vanteesta on tosiaan kyse, mutta ET23 -vanteessa puolat tulevat paljon lähemmäs jarrusatulaa kuin ET35.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaarilevikkeet
Tuollaiset kaarilevikkeet tuli asennettua tänään. Materiaali on maalattua rosteria
Mistä näitä kaarilevikkeitä saa t4:seen jos saan udella?
Mistä näitä kaarilevikkeitä saa t4:seen jos saan udella?
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa