Jetta II keskuslukituksen asennusohjeet

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

Jetta II keskuslukituksen asennusohjeet

ViestiKirjoittaja HVM » 27.1.2008 18:20

Viisas asentaa 60 vuotta vanhaan lahoon Jettaansa keskuslukituksen, joten käykäämme projekti asteittain läpi, että työ sujuu helpommin.

Aloitetaan irrotamalla oviverhoilut, hieno kuva kertokoon miten tämä tapahtuu:

Kuva

Seuraavana irrotellaan ovesta "suhinamuovi" varovasti pois. Kiinnikkeiden ympärykset kannattaa leikata, muuten muovi ei irtoa kokonaisena:

Kuva

Muovia ei kannata rikkoa ja se kannattaa ehdottomasti laittaa takaisin paikoilleen, muuten ajomelu nousee kovasti - etenkin sateella.

Keskuslukitus on saksalaisittain paine/ alipainetoiminen. Sama takakonttiin sijoitettu pumppu tuottaa kummankin paineen, riippuen miten sen pyörimissuunta on kuskin oven lukon avulla ohjatusta katkaisijasta valittu. Asennellaan pumppu lopuksi, ensin on syytä vetää autoon paineilmaputkisto, sekä asentaa oviin painekellot, jotka sulkevat ja avaavat lukitusta.

Painekellon asentaminen oveen:

Asennuspaikka löytyy vähällä päänraapimisella. Oven takareunoissa on reiät joihin ne asennetaan. Paikka on suunnilleen sama jokaisessa ovessa, ja lukkolaitteelle meneviä käyttövivustoja ei voi asentaa väärin, koska ne eivät mene sinne kuin yhdellä helpolla tavalla. Kuva apukuskin ovesta:

Kuva

Putki vedetään oven etureunassa olevan läpiviennin läpi, ja sieltä sitten aikanaan korikoteloon ja auton lattialle. Tee putkista reilun pituiset, että ne ulottuvat hyvin lattialle saakka:

Kuva

Itse varasin noin metrin löysää. Riittääpä ainakin, ja hukkaanhan putkea ei voi mennä. Runkoputkesta, josta painetta ja alipainetta luukuille jaellaan, tulee sitten vain vastaavasti lyhyempi.

Kuva

Jatkuu sitä mukaa kun edetään....

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 1.2.2008 20:48

Seuravana asennellaan paine/alipaineputket kulkemaan ovista koriin:

Kuva kertoo parhaiten:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2595.jpg

B-pilarista tulppa pois, verhoilun longotus, haitarikumi paikalleen ja putki läpi maton alle lattialle.

Etuoven kanssa sama juttu:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2597.jpg

A-pilarissa oleva reikä löytyy äänieristeen alta:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2596.jpg

Putki pilarin läpi ja auton lattialle odottamaan liittämistä.

Jatkuu taas kun keretään...

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 2.2.2008 20:43

Tänään tuli vedettyä koko loppuautoon putket, sekä pumpun ohjauksen johtosarja keulasta perään. Siinäpä tuo päivä sitten mukavasti vierähtikin.

Ensin piti tinailla vähän johtoja kasaan, ei oikein kiinnosta etsiä viikon kuluttua mistä on abiko irti. Potilas siis lukituksen käyttöliittymä:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2605.jpg

Ja näin:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2603.jpg

Ja kas näin:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2604.jpg



Johdot vetelin alkuperäisiltä paikoiltaan, joka ei ole ollenkaan välttämätöntä, mutta kun se "juosten kuseminen" ei kiinnosta. Pumpulle välttää siis ihan mikä tahansa piuha jossa on jatkuva virta. Sulakerasian saa kippaamaan alas kun taittaa päistä kiinnikkeet eteen päin ja nostaa rasiaa hieman.

Ryösto alkuperäisestä virtapaikasta:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2606.jpg

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2608.jpg

Alemmassa kuvassa näkyy myös johtosarjan pujotusreitti verhoilun takaa alas lattialle. Irrota karmin kumitiiviste ja verhouksen kiinnitys karmista.

Valmista tuli. Piuhanpää odottaa johtosarjaa ovesta:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2609.jpg

Johtosarjaan kytketään siis ainoastaan jatkuva virta punaiseen johtoon, loput 2 piuhaa ovat lukon katkaisijan kautta kiertävää pumpun ohjaustietoa varten - niillä kerrotaan pumpulle pitääkö sen imeä eli lukita, vaiko puhaltaa eli avata. Maadotus otetaan sitten aikanaan pumpun vierestä takakontista.

Kuskin puolelle ei tulekaan kuin 1 paineputki b-pilariin, ja se asennetaan myöhemmin kun takaovi saapuu maalaamolta. Kuskin oveen ei putkea mene, joka on sinällään harmi, koska Jettaan ei ole näin ollen järkeä asentaa kaeskulukituksen kauko-ohjausta, koska kuskin ovea ei pysty kauko-ohjaamaan.

Vänkärin puolelle vedin putket näin:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2612.jpg

Edestäpäin tuleva putki tulee a-pilarin läpi etuovelta, ja loput kaksi ovat b-pilarin kautta vedetty takaoven putki, sekä taakse menevä pumpun putki.

Kannattaa suoraan purkaa verhoilut reilusti pois, koska tiivisteiden tai listojen alle putket eivät mahdu. Tuolla ne nyt menee, nuo siniset:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2613.jpg

Bensaluukun painekello ei asennu kuin yhteen paikkaan, ja se paikka on tämä:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2615.jpg

Hässäkkä tulee kiinni myös bensaluukun alta vasemmasta yläkulmasta löytyvään reikään.

Jatketaan taas kun saadaan lisää luukkuja maalaamolta...

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 8.2.2008 19:01

Ja jatkuu:

Takaluukun painekello asennetaan luukun sisään:

Kuva

Lukkolaitteen osat sopivat keskenään keskuslukollisista ja -lukottomista malleista. Lukkolaitteeseen asennetaan ainoastaan yksi pieni muovinkikkare lisää, joka on mukana painekellon käyttörassissa. Rassi siirtää muovinpalaa lukon painonapin eteen ja edestä pois. Kun muovinpala on napin ulottuvissa voidaan lukko avata nappia painamalla. Selkeätä.

Takaluukun putki vedetään luukun takareunassa olevan reiän kautta ulos, alas ja saranaa pitkin takakontin sivukoteloon:

Kuva

Ja näin:

Kuva

Seuraavana kytketään kaikki putket niin, että yhtään päätä ei jää aukinaiseksi ja irti, koska lukkosysteemi vaatii toimiakseen suljetun piirin. Nyrkkisääntönä kaikki putket t-haaroilla ja liittimillä nippuun niin, että lopulta pumpulle menee enää yksi putki.

Pumpun paikka:

Kuva

Alunperin oli tarkoitus käyttää helpommin saatavilla olevaa mersun pumppua, mutta onni potkaisi sen verran, että sain kuin sainkin hommanneeksi volkkarin oman pumpun. Kiitokset kuusamolaiselle herrasmiehelle.

Loppuun vielä kuva pumpun sisuksista:

Kuva

Lovettu vauhtipyörä käyttää pumppua jonka pyörimissuuntaa vaihdellaan kuskin oven lukkolaitteeseen sijoitettavalla vaihtokytkimellä. Se on vielä asentamatta, joten palataan vielä aiheeseen myöhemmin. Lukko on kuitenkin testettu ja toimii, tässä siitä pikku näytös:

Lukkohumppaa

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 9.2.2008 14:58

Ja lopetellaanpas tämä projekti:

Kuskinoven valintakytkin tulee oven sisään suunnilleen näin:

Kuva

Lukkorasseissa näkyvä valkoinen muovilinkku pitää asentaa siten, että sen päässä olevat nastat tulevat oven päätypellin ulkopuolelle lukkolaitteen ja oven väliin, muuten se ei kestä paikoillaan lukossa. Ai mistäkö tiedän? No arvatkaa. Sen saa pujotettua oikealle paikalleen vielä kahvan irrottamalla ja lukkolaitetta longottamalla, mutta helpompi tosiaan asentaa se kerralla oikein.

Läpiviennistä haitarikumin kautta johto liittimineen sisälle autoon, piuha kiinni takakonttiin menevään johtosarjaan ja valmista tuli.

Kuva

Jopa kelpaa:

Kuva[/quote]


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa