Golf MK2 Turbotus ja laki

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ande2006
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.12.2007 21:42

Golf MK2 Turbotus ja laki

ViestiKirjoittaja Ande2006 » 28.12.2007 21:48

Paljon on ollut juttua mutta ei edes Gookelin kautta sevästi ainakaan tälläinen hitaampi löydä. Mitä lupia tms. tarvitsen MK2 -89 1.8 lle turbon asennuksen jälkeen. Auto ei ole vähäpäästöinen. Se minulle paikalliselta asemalta kerrottiin että vähäpäästöisten turbo-projektit voisi unohtaa tai sitten maksaa useita kilo euroja jo luvista.
Tätä Golffia ei kuulemma myös käytännössä voisi turbottaa luvallisesti koska ei ole verrokkia samasta sarjasta orig. turbolla??

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 28.12.2007 22:25

Jos se ei ole vähäpäästöinen, niin senkus laitat turbon vaan, ja tekniikkaan soveltuva katalysaattori vaaditaan myös. Tehoja ei saa olla enempää kuin G60 + 20%, ja tällöin jarrujen pitää olla vähintään G60 jarruja vastaavat. Et tarvitse mitään lupia, ainoastaan todistuksen tehoista (penkkilappu), ja lisäksi jotain osien vastaavuustodistuksia, jolla todistetaan että autossa on tehoja vastaavat jarrut.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.12.2007 22:27

- vaihda alusta, jarrut ja voimansiirto vastaamaan Golf II mallisarjan tehokkainta mallia.
- tee moottoriin haluamasi muutokset ja asenna pakoputkistoon katalysaattori
- tee tarvittava dokumentointi/osavertailu alustan, jarrujen ja voimansiirron muutoksista
- tee tarvittava dokumentointi moottorin muutoksista
- hanki todistus että moottoriin tehtyjen muutoksien jälkeen moottorin teho jää alle mallisarjan tehokkaimman + 20%
- muutoskatsasta ajoneuvo

Siinäpä ne suurinpiirtein... jos jotain unohtui tai meni pieleen, korjatkaa ihmeessä!

Heikki ehti ensin...
Viimeksi muokannut jii_bee, 28.12.2007 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ande2006
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.12.2007 21:42

Kiitos uskomattoman nopeasta vastauksesta...

ViestiKirjoittaja Ande2006 » 28.12.2007 22:43

Tosi nopeat vastaukset , kiitos. Ahdin ja VEMS on jo paikallaan ja kesäkuusta asti toiminut ihan OK. Levyjarrut löytyy myös takaa. Tuo G60 oli uusi näkökulma , onhan siis verrokki auto olemassa vaikka konttori muuta sanoikin. Noita vastaavuustodistuksia kait sitten olisi VW - edustajalta kyseltävä? Nyt pitää vaan löytää tieto että vastaako tuon jarrut G60-jarruja, enpähän usko... Muistelen että joku oli Passatista vaihtanut.

Onkohan näitä MK2 turbotuksia saatu sitten onnistuneesti leimalle?h

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 28.12.2007 23:08

Omassa ei sen ihmeempiä vastaavuus dokumentteja vaadittu. Eli oli vaan printatut Etkan sivut missä oli G60:n alustan ja jarrujen mitat ja tiedot ja paperissa VV-auton leima. Ei mitään ongelmia muutoskatsastuksessa.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 30.12.2007 0:59

Oma projektiin otin konttorilta paperin johon sai tehtyä osavertailun. Lapussa on eritelty eri auton eri osat/osakokonaisuudet, niiden perässä "alkuperäinen osa" ja "vaihdettu osa" kohdat. Noihin kirjoittelin tarvittavat osanumerot ja liitteeksi etkasta printatut kuvat alkuperäisistä ja vaihdetuista osista (etujarrut, alusta, takajarrut+taka-akseli)
Noiden lisäksi tein paperit joista ilmenee
- auton tiedot: merkki, malli, vuosimalli, valmistenumero, moottorin tiedot (kuutiotilavuus teho jne.)
- vaihdettavan moottorin tiedot (kuutiotilavuus, teho jne.)
- todistus moottorin alkuperästä (puretun auton tiedot, valmistenumero, myyjän tiedot + allekirjoitus)
- autoon ja vaihdettuuun moottoriin suoritettavat muutokset, mitä osia vireistyksessä käytetään, suurin sallittu teho jne.

Tuon nivaskan kanssa marssin konttorille, selvitin mitä olen tekemässä ja kysyin tarvitaanko vielä muita papereita. Teholappu oli ainoa. :)
Nyt vain pitäisi enää askarrella auto valmiiksi, paperityöt tuntuivat olevan kunnossa.
Nyt pitää vaan löytää tieto että vastaako tuon jarrut G60-jarruja, enpähän usko... Muistelen että joku oli Passatista vaihtanut.

Jos edessä on 256 mm kokoiset levyt, eivät vastaa G60-jarruja.
Vaihtamalla tilalle G60 Golf/Corrado 280x22 levyt, palat sekä satulat kannakerautoineen (sopivat satulat rautoineen löytyy myös 280-jarruisesta VR6 Mk3:sta) jarrut vastaavat Geen osia.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 30.12.2007 9:47

(sopivat satulat rautoineen löytyy myös 280-jarruisesta VR6 Mk3:sta)

Eikös veeärrä ole kuitenkin 5 pulttinen.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 30.12.2007 10:17

Onhan se. 5x100.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 30.12.2007 10:38

Juu, mutta kyse olikin satuloista kannakerautoineen. Muut hilut eivät passaa.
<Oman Venton 280mm jarruissa on Geen levyt ja veeärrän puristimet.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 30.12.2007 16:49

aaaahhh...
No oishan mun pitäny lukee oma pasteema quote kohta toisen kerran ennenku painan lähetä. =)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.12.2007 20:08

topicin aloittajalle: kannattaa varmaan käyttää auto sitten jollain muulla konttorilla muutoskatsastettavana. ilmeisesti kyseisellä konttorilla oikein tykätään jälkiturbotetuista laitteista...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa