moi
tossa vaihtelin siniseksi kabiinin kaikkien kytkimien tausta valaistuksen ledejä käyttäen.
Mutta, sitten ongelman teki prkl valokytkin kun siinä näytti olevan se vihreä sävy siinä miten sen nyt sanoisi siinä sympolissa niinkun maalattu sisältä se vihreäksi, ei sellaista esim muovi lirpaketta mikä värjäisi niinkuin esim lämpjen säätö paketissa.
kertokaa viisaamat minulle miten olette tälläiselle tehneet joku kuitenkin on vastaavaan törmännyt, en vastausta vanhoista keskusteluista löytänyt vaikka vastaavaan jossain viitattiinkin.
Kiitos kiitos
valokytkimen valot vihreästä siniseksi *passat facelift*
Valvoja: ffp jäsenet
Jos joku ystävällinen osaisi suomentaa minulle mitenkä saa noi symbolit tuolleen kirkkaiksi kuten kuudennessa kuvassa on?
kokeilin suomentaa sanakirjan avulla ja altavistan tulkilla, mut en oiken saanut varmuutta kun ne ei ymmärtänyt jotakin sanaa ( oliko se nyt "Fabre")
linkki:
http://www.tacholeds.de/Anleitungen/VW/985641.pdf
kokeilin suomentaa sanakirjan avulla ja altavistan tulkilla, mut en oiken saanut varmuutta kun ne ei ymmärtänyt jotakin sanaa ( oliko se nyt "Fabre")
linkki:
http://www.tacholeds.de/Anleitungen/VW/985641.pdf
Tuon tekstin mukaisesti:
Vihreän värin saa poistettua kynsilakanpoistoaineella tai 1200 hiekkapaperilla. Kynsilakan poistoainetta käytettäessä varo liuoittamasta koko symboleita eli etene hitaasti. Värinpoiston astetta voit tarkastella katsomalla symboleita valoa vasten (vihertääkö vielä tai ei)
Toivottavasti tuossa on se mitä haettiin?
Seuraavassa kuvassa "valokanaviin" poraillaan sitten reijät diodeja varten ja jos heitttämällä tuli käännös oikein ne ohjeen mukaisesti upotetaan diodin kaulusta myöten tehtyihin reikiin, nuolten osoittamiin paikkoihin eli 1 diodi/valojohde.
Ja lainataan Topiccia vielä vähän:
Löytyykö vastaavaa kuvallista ohjetta lämmönsäätimien kohdalle?
Ahdistaa kun alkuperäinen ratkaisu antaa keskimmäiselle säätimelle mukavasti taustavaloa mutta reunimmaiset ei valossa kylve, eli puhaltimen nopeuden säätimestä ei pimeässä juuri mitään erota, sama koskee vasemmanpuoleista säädintä :(.
Vihreän värin saa poistettua kynsilakanpoistoaineella tai 1200 hiekkapaperilla. Kynsilakan poistoainetta käytettäessä varo liuoittamasta koko symboleita eli etene hitaasti. Värinpoiston astetta voit tarkastella katsomalla symboleita valoa vasten (vihertääkö vielä tai ei)
Toivottavasti tuossa on se mitä haettiin?
Seuraavassa kuvassa "valokanaviin" poraillaan sitten reijät diodeja varten ja jos heitttämällä tuli käännös oikein ne ohjeen mukaisesti upotetaan diodin kaulusta myöten tehtyihin reikiin, nuolten osoittamiin paikkoihin eli 1 diodi/valojohde.
Ja lainataan Topiccia vielä vähän:
Löytyykö vastaavaa kuvallista ohjetta lämmönsäätimien kohdalle?
Ahdistaa kun alkuperäinen ratkaisu antaa keskimmäiselle säätimelle mukavasti taustavaloa mutta reunimmaiset ei valossa kylve, eli puhaltimen nopeuden säätimestä ei pimeässä juuri mitään erota, sama koskee vasemmanpuoleista säädintä :(.
Kiitos Ike
Juuri sitä mitä hain.
ai että kynsilakan poisto aineella saisi sen väri pois, hiomapaperilla sinne ei kykene kun on niin pieni rako.
ja tuo oli kans hyvä tieto että upotetaan poraamalla ne ledit!
itse asiassa samanlainen saksankielinen ohje mulla ois
elikkäs tosta: http://www.tacholeds.de/Anleitungen/VW/777785.pdf
ja jos saisin pientä palvelusta pyytää et jos voisit hiukan suomentaa tosta noita pääkohtia, lähinnä juuri jos on jotain erikoista noiden ledien sijoitelusta ym...
Juuri sitä mitä hain.
ai että kynsilakan poisto aineella saisi sen väri pois, hiomapaperilla sinne ei kykene kun on niin pieni rako.
ja tuo oli kans hyvä tieto että upotetaan poraamalla ne ledit!
itse asiassa samanlainen saksankielinen ohje mulla ois
elikkäs tosta: http://www.tacholeds.de/Anleitungen/VW/777785.pdf
ja jos saisin pientä palvelusta pyytää et jos voisit hiukan suomentaa tosta noita pääkohtia, lähinnä juuri jos on jotain erikoista noiden ledien sijoitelusta ym...
Tässä ilmeni "pienehkö" ongelma, osaluettelossa; tarvittavissa osissa (Benötigte Teile), ilmoitetaan tarvittava 6kpl 3mm sinisiä (blau) ledejä, ja tekstissä korostetaan kahden viimeisen sijoittelun tärkeyttä, mutta tämä kohta jää pahasti kuvien ulkopuolelle (?) tai ainakin minun käsitykseni ulkopuolelle... palataan siihen myöhemmin sitten...
Eli olennaisilta pääkohdiltaan homma menee tekstin mukaan näin:
Ensin irrotetaan säätimien paneeli, (nupit lähtee vetämällä irti, jos nuppien mukana ei irtoa valokanavat ne lähtee sormin vetämällä myös pois). Panelin takaa pitäisi paljastua 4kpl Torx-ruuveja, jotka kierretään auki, tämän jälkeen säätimien vivustoista irrotetaan clipsit jolla ne on kiinni mekanismeissaan.
Nyt koko paketti pitäisi olla irti ja vedettävissä käteen :) .. heh.. Takana oleva valkoinen kotelo, jonka sisältä paljastuu valokanavisto on päistään kahdella "napsulla" kiinni, siis sellaisella kiinnikkeellä eli kampea auki ja vedä irti. Alta paljastuva valokanavisto sitten vaan irti (tätä osaa ei enää muutoksen jälkeen tarvita).
Valokanavistossa on neljä kanavanippua menevät kohti keskimmäisen säätimen kehää. Niiden kiinnityskohdat (4 suorakaiteen muotoista reikää) muokataan seuraavaksi diodeille sopiviksi, viilalla tai 3mm terällä poraten. Kuva 4. nuolet osoittavat nämä paikat.
.....sitten se ongelmakohta:
Eli vapaasti suomennettuna:
Sen jälkeen poraa 3mm terällä kaksi reikää, joiden tulee olla täsmälleen paikoissa jossa kaksi valokanavan päättyy??
Tätä paikkaa on kuvista enemmän kuin vaikea havaita (kuva 5. ja 6. diodista puuttuu?), ja kun tuota säädinpakettia ei ole tullut purettua niin en uskalla varmaksi sanoa mitään. Olisiko nämä kaksi viimeistä sinistä lediä sitten tarkoitus laittaa tuon keskimmäisen säätimen molemmille puolille kahden reunimmaisen säätimen ja keskimmäisen väliin, vai aivan näiden kahden reunimmaisen ulkoreunoille? Tässä vaiheessa viisainta varmaan jatkaa loppuun asti ja katsoa mistä tuota valoa puuttuu (jos puuttuu?), ja tehdä sen jälkeen lisää viisaita johtopäätöksiä, mutta jatketaan eteenpäin...
Kuva 6. Nuolen osoittamaan paikkaan istutetaan ohjeen mukaan ensimmäinen punainen ledi (tämä siis antaa sen punaisen "pilkun" keskimmäiseen nuppiin)
Kuva 8. Tässä asetetaan kaksi punaista diodia lisää, mitkä kohdennetaan reunimmaisiin nuppeihin, ja näillä saadaan näiden säätimien nuppeihin pilkut hohtamaan punaisena!
Kuva 9. Nuoli osoittaa kohdan johon poraamalla reiän saa asennetuilta sinisiltä ledeiltä näppärästi tuotua johdotukset läpi. Reunoilla olevat diodit on istutettu asentoonsa kuumaliimalla.
Kuva 10. Napaisuudet... (diodien pidempien (+) johtimien puolelle tulee vastukset)
Ja sitten vielä yksi pieni olennainen juttu: Nuo turkoosin väriset "putket" noissa kuvissa on kutistesukkaa, jolla siis estetään kykentöjen oikosulut. Ja tältä sivuta voi hakea mielikuvaa valmiista valaistuksesta: http://www.blauertacho4u.de/
Toivottavsti tästä on apua ja kertokaa ihmeessä miten homma onnistui, sillä tämä on jossain vaiheessa tehtävä itsekin :) Ehdottomasti, kunhan löytyy sopivaa aikaa projektille.
Ja jos saan olla utelias niin mistä ihmeestä nämä linkit oikein on onnistuttu kaivamaan kun googlella sain vain kaksi muuta irti ja toinen niistäkin oli Opelin mittaristolle? Onko olemassa jokin sivusto missä linkit löytyvät jonossa vai ?? Näitä on oikein mukava katsella :) aikaa menee mukavasti :) Jos vaikka löytyisi oikein yksityiskohtaiset selvitykset muuhunkin mittarivalaistukseen?
Eli olennaisilta pääkohdiltaan homma menee tekstin mukaan näin:
Ensin irrotetaan säätimien paneeli, (nupit lähtee vetämällä irti, jos nuppien mukana ei irtoa valokanavat ne lähtee sormin vetämällä myös pois). Panelin takaa pitäisi paljastua 4kpl Torx-ruuveja, jotka kierretään auki, tämän jälkeen säätimien vivustoista irrotetaan clipsit jolla ne on kiinni mekanismeissaan.
Nyt koko paketti pitäisi olla irti ja vedettävissä käteen :) .. heh.. Takana oleva valkoinen kotelo, jonka sisältä paljastuu valokanavisto on päistään kahdella "napsulla" kiinni, siis sellaisella kiinnikkeellä eli kampea auki ja vedä irti. Alta paljastuva valokanavisto sitten vaan irti (tätä osaa ei enää muutoksen jälkeen tarvita).
Valokanavistossa on neljä kanavanippua menevät kohti keskimmäisen säätimen kehää. Niiden kiinnityskohdat (4 suorakaiteen muotoista reikää) muokataan seuraavaksi diodeille sopiviksi, viilalla tai 3mm terällä poraten. Kuva 4. nuolet osoittavat nämä paikat.
.....sitten se ongelmakohta:
Danach bohrt Ihr mit einem 3mm Bohrer wieder 2 Löcher, die Löcher müsst Ihr genau an den Stellen bohren wo die 2 Enden des mitteren Lichtleiters sind.
Eli vapaasti suomennettuna:
Sen jälkeen poraa 3mm terällä kaksi reikää, joiden tulee olla täsmälleen paikoissa jossa kaksi valokanavan päättyy??
Tätä paikkaa on kuvista enemmän kuin vaikea havaita (kuva 5. ja 6. diodista puuttuu?), ja kun tuota säädinpakettia ei ole tullut purettua niin en uskalla varmaksi sanoa mitään. Olisiko nämä kaksi viimeistä sinistä lediä sitten tarkoitus laittaa tuon keskimmäisen säätimen molemmille puolille kahden reunimmaisen säätimen ja keskimmäisen väliin, vai aivan näiden kahden reunimmaisen ulkoreunoille? Tässä vaiheessa viisainta varmaan jatkaa loppuun asti ja katsoa mistä tuota valoa puuttuu (jos puuttuu?), ja tehdä sen jälkeen lisää viisaita johtopäätöksiä, mutta jatketaan eteenpäin...
Kuva 6. Nuolen osoittamaan paikkaan istutetaan ohjeen mukaan ensimmäinen punainen ledi (tämä siis antaa sen punaisen "pilkun" keskimmäiseen nuppiin)
Kuva 8. Tässä asetetaan kaksi punaista diodia lisää, mitkä kohdennetaan reunimmaisiin nuppeihin, ja näillä saadaan näiden säätimien nuppeihin pilkut hohtamaan punaisena!
Kuva 9. Nuoli osoittaa kohdan johon poraamalla reiän saa asennetuilta sinisiltä ledeiltä näppärästi tuotua johdotukset läpi. Reunoilla olevat diodit on istutettu asentoonsa kuumaliimalla.
Kuva 10. Napaisuudet... (diodien pidempien (+) johtimien puolelle tulee vastukset)
Ja sitten vielä yksi pieni olennainen juttu: Nuo turkoosin väriset "putket" noissa kuvissa on kutistesukkaa, jolla siis estetään kykentöjen oikosulut. Ja tältä sivuta voi hakea mielikuvaa valmiista valaistuksesta: http://www.blauertacho4u.de/
Toivottavsti tästä on apua ja kertokaa ihmeessä miten homma onnistui, sillä tämä on jossain vaiheessa tehtävä itsekin :) Ehdottomasti, kunhan löytyy sopivaa aikaa projektille.
Ja jos saan olla utelias niin mistä ihmeestä nämä linkit oikein on onnistuttu kaivamaan kun googlella sain vain kaksi muuta irti ja toinen niistäkin oli Opelin mittaristolle? Onko olemassa jokin sivusto missä linkit löytyvät jonossa vai ?? Näitä on oikein mukava katsella :) aikaa menee mukavasti :) Jos vaikka löytyisi oikein yksityiskohtaiset selvitykset muuhunkin mittarivalaistukseen?
Kiitän ja kumarran Ike!
Tämä selvensi asiaa aikalailla kun toi itse ledien sijoittelu ei mulle auennut kun en tekstiä täysin ymmärtänyt.
Nämä linkit sain kun tilasin Ebaysta tuolta http://www.blauertacho4u.de/ ihan kokeilu mielessä Passattiin sarjan että saa noi valokatkaisian ja lämppärin säätimet siniseksi, sitä saksan kielistä tekstiä lukiessani kuvittelin että sieltä tulee uudet kirkkaat "valokanaalit" vanhojen vihreiden tilalle, mut tuli vaan pussillinen ledejä ja etuvastukset (joita olisi itseltäkin jo löytynyt!)
Mutta olipahan edes linkki noihin ohjeisiin ja jos niistä jolllekkin toiselle foorumin käyttäjälle on apua niin ehkei rahat mennet täysin hukkaan :D
Ei sillä että maailmanlopun kalliit olisivat olleet...
Ja itse mittaristosta poistin sen vihreän kalvon ja ostin valmiit ledit niillä muovi kannoilla, vähä piti vaan ledejä hioa että sai toivotun valokuvion, mutta ihan tyytyväinen olen näyttää hyvältä hopeisten mittarin pohjien kanssa :)
Mutta kiva huomata että muitakin asiasta kiinnostuneita löytyy ja halu toista auttaa, Kiitos
Tämä selvensi asiaa aikalailla kun toi itse ledien sijoittelu ei mulle auennut kun en tekstiä täysin ymmärtänyt.
Nämä linkit sain kun tilasin Ebaysta tuolta http://www.blauertacho4u.de/ ihan kokeilu mielessä Passattiin sarjan että saa noi valokatkaisian ja lämppärin säätimet siniseksi, sitä saksan kielistä tekstiä lukiessani kuvittelin että sieltä tulee uudet kirkkaat "valokanaalit" vanhojen vihreiden tilalle, mut tuli vaan pussillinen ledejä ja etuvastukset (joita olisi itseltäkin jo löytynyt!)
Mutta olipahan edes linkki noihin ohjeisiin ja jos niistä jolllekkin toiselle foorumin käyttäjälle on apua niin ehkei rahat mennet täysin hukkaan :D
Ei sillä että maailmanlopun kalliit olisivat olleet...
Ja itse mittaristosta poistin sen vihreän kalvon ja ostin valmiit ledit niillä muovi kannoilla, vähä piti vaan ledejä hioa että sai toivotun valokuvion, mutta ihan tyytyväinen olen näyttää hyvältä hopeisten mittarin pohjien kanssa :)
Mutta kiva huomata että muitakin asiasta kiinnostuneita löytyy ja halu toista auttaa, Kiitos
Kiitokset, kiitoksista :)
,joko diodit on paikoillaan ja kuinka huomma onnistui? Löytyikö lämmönsäätimiin 5. ja 6. diodin paikka vai miten toteutit?
Huomasin tänään III pallolla ajaessa että valokatkaisijan osoitinhan pitäisi saada myös punaiseksi jos lämmönsäätimissä käyttää niissä punaisia ledejä. Mitenhän tuo onnistuis/onnistuu, voi olla että samassa nupissa olevaa valon merkkivaloa ei ainakaan saa pidettyä sitten vuorostaan sinisenä :(. Tuota nuppia ei vissiin kukaan ole onnistunut irrottamaan erilleen katkaisimesta?
,joko diodit on paikoillaan ja kuinka huomma onnistui? Löytyikö lämmönsäätimiin 5. ja 6. diodin paikka vai miten toteutit?
Huomasin tänään III pallolla ajaessa että valokatkaisijan osoitinhan pitäisi saada myös punaiseksi jos lämmönsäätimissä käyttää niissä punaisia ledejä. Mitenhän tuo onnistuis/onnistuu, voi olla että samassa nupissa olevaa valon merkkivaloa ei ainakaan saa pidettyä sitten vuorostaan sinisenä :(. Tuota nuppia ei vissiin kukaan ole onnistunut irrottamaan erilleen katkaisimesta?
en ole vielä valitettavasti ehtinyt mitään asialle tekemään kun on töitä ja koulua pitänyt painatella päivät ja illat... ja eihän siinä lämppäsin säätimissä mitään ongelmaa pitäisi olla, enemmän tuntuu ongelmalta sen valokytkimen valaistus kun asetonin kanssa saa läträtä :D
laitoin aiemmin siniseksi sen valokatkaisian nupin valaistksen, on yhdellä ledillä siis siinä nupissa oleva "täppä" ja valo symboli.
Jo aiemmin sen laitoin kun purin katkaisian ja ihmettelin miten ne sen kaikki muun valaistuksen saisi siniseksi (siis mistä oli jo aiemmin puhetta)...
Voisin varmaan kuvia laittaa kunhan joskus saan aikaa raivattua niiden loppujen ledien laittoon.
Ja jos ehdit kyseisen homman aloittaa aiemmin minua niin ilmoittele toki miltä näyttää ja niin poies päin!
laitoin aiemmin siniseksi sen valokatkaisian nupin valaistksen, on yhdellä ledillä siis siinä nupissa oleva "täppä" ja valo symboli.
Jo aiemmin sen laitoin kun purin katkaisian ja ihmettelin miten ne sen kaikki muun valaistuksen saisi siniseksi (siis mistä oli jo aiemmin puhetta)...
Voisin varmaan kuvia laittaa kunhan joskus saan aikaa raivattua niiden loppujen ledien laittoon.
Ja jos ehdit kyseisen homman aloittaa aiemmin minua niin ilmoittele toki miltä näyttää ja niin poies päin!
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa