Aktiivihiilisäiliöstä + nykimisestä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

Aktiivihiilisäiliöstä + nykimisestä

ViestiKirjoittaja piritek » 12.5.2006 19:10

Onko Audi 80 -93 B4:ssa aktiivihiilisäiliö purettavissa ja puhdistettavissa vai onko "kiinteä"? Tuo säiliöhän liittyy tuohon bensiinihöyryjen takaisinkierrätysjärjestelmään.

Auto nypyttää noin 2000-2500rpm kierrosalueella tasakaasulla vedätettäessä ja tuo aktiivihiilisäiliö likaantuessaan kuulemma aiheuttaa nypyttämistä. Yli 3000rpm kulkee normaalisti, sekä tasaisella nopeudella ajettaessa.

Tulpat, tulpanjohdot, alipaineletkut, lambdat ja ilmansuodatin on jo vaihdettu.

hautpe-2
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.1.2005 19:48

ViestiKirjoittaja hautpe-2 » 12.5.2006 20:29

Mistäpäin tämä aktiivihiilisäiliö löytyy?

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 12.5.2006 20:58

Vänkärin lokasuojan sisällä on.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.5.2006 21:08

tuo aktiivihiilisäiliö likaantuessaan kuulemma aiheuttaa nypyttämistä.
Miten luotettava tuo tieto on? Itse en kyllä käsitä, miten sillä voi olla tekemistä noiden oireiden kanssa. Säiliöstähän vaan imetään ilmaa koneeseen tietyssä vaiheessa ajoa.

hautpe-2
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.1.2005 19:48

ViestiKirjoittaja hautpe-2 » 12.5.2006 21:31

Meneekö letku tai putki säiliöltä imusarjalle ja voiko aktiivihiilisäiliön poistaa kokonaan? Säiliö maksaa marmoritiskillä 135 euroa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.5.2006 21:53

Lain mukaan ei saa poistaa, mutta käytännössä moottori ei siitä välitä onko vaiko eikö. Letku menee imusarjaan ja välissä on magneetti- tai alipaineventtiili. Pelkästään tukkimalla tuon letkun voi kokeilla että onko vika siinä, omassa kasikymppisessä ABY-koneisessa magneettiventtiili jää aukitilaan kun sähköt ottaa pois.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 12.5.2006 22:02

Miten luotettava tuo tieto on? Itse en kyllä käsitä, miten sillä voi olla tekemistä noiden oireiden kanssa. Säiliöstähän vaan imetään ilmaa koneeseen tietyssä vaiheessa ajoa.


Edellisessä autossa (Audi A4 1.8T) ilmeni myöskin nykimistä kerran, jonka seurauksena myöskin moottorihäiriövalo syttyi. ---> Diagnoosi: Aktiivihiilisäiliössä kosteutta! Olisin taipuvainen uskomaan asian olevan yhteydessä kyseiseen oireeseen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.5.2006 22:51

No joo, kosteus tosiaan kuulostaa jo loogisemmalta. En vaan ole ikinä moisesta kuullut vaikka omassa kulkineessanikin moinen pömpeli on. Tosin kaasarikone ei välttämättä pienestä kosteudesta välitä :)

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 14.5.2006 17:47

Itellä oli magneettiventtiilin sähköliitin irti ni vaikutus oli että 1.joutu sahaamaan käyntiin ja 2.kulutus kasvoi aavistuksen.Kannattaa tosiaan tarkistaa se letku venttiililtä imusarjaan ettei oo puhki.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 16.5.2006 10:46

Vetääkö tankki myös korvausilmaa aktiivihiili-säiliön läpi, vai mihin toinen putki menee? Se lähtee kans tankille päin. Toinen tulee tankilta ja yksi menee magneettiventtiilin kautta imusarjaan.

Oman auton tankki menee ainakin aivan alipaineeseen. Kuuluu kova suhina korkista, kun auto käy tyhjäkäyntiä. Vai pitääkö kuuluakin. Siinähän on ne hengitys-reiät. Ja aktiivipönttö oli aivan paskassa alaosastaan. Hiekkaa yms.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 17.5.2006 8:46

Toinen letku päättyy kyynnyskotelon alle.
Vetää ilmeisesti korvausilmaa sieltä. Ainakin karkea suodatin oli aivan hiekassa ja tukossa.

Tempaisin koko aktiivihiilisäiliön irti. Tulppasin imusarjaan menevän putken ja jätin tankilta tulevan putken auki.

En suosittele muita näin toimimaan.

Mutta eipä ainakaan toistaiseksi huoju ja hytky tasakaasulla enää kone(2000...3000rpm). Oma teoriani on, että koska aktiivihiili-kanisteri ei saanut enää korvausilmaa, se veti sitä väkisin tankilta tulevasta putkesta. Alipainetta silloin liikaa tankissa. Tämän kuuli selvästi, kun auto kävi tyhjäkäyntiä, tankin korkki suhisi ja pumppu ulisi. Mutta ei aina, ainoastaan silloin kun magneettiventtiili tykytti ja pyysi huurut imusarjaan. Siirtopaine häiriintyy ja kone huojuu ja hytkyy.

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 17.5.2006 11:06

Tulppasin myös kokeilumielessä sen imusarjalta aktiivihiilisäiliöön menevän letkun ja jätin sen tankille menevän auki ja ainakaan 10km testilenkillä ei nykinyt ja nypyttänyt. Pitää jatkaa vielä testiajoa, mutta hyvältä näyttäisi.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 17.5.2006 14:21

Kiitos Jaho & piritek. Pitänee kesälomalla (sadepäiväthän silloin on) avata toi "canister" ja putsata/uusia.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 19.5.2006 11:22

Audi-foorumillakin nykii ja nykii toi ADR-moottori tasakaasulla. Siellä vielä arvuutellan ja vaihdellaan osia sen mukaan (tutun tuntuista?).
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=20310

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 23.5.2006 10:06

Auto kulkee kevyemmin alakierroksilla nykyään. Ei ole niin tarkka liikkeellelähdössä kytkimen kanssa. Jotenkin ilmavampaa. Vaimoke huomasi saman asian.

Kulutus matka-ajossa ei pudonnut, mutta kaupunkipyörityksessä näyttäisi kulutus pudonneen ehkä litran. Aikaista sanoa vielä, mutta seurataan.

Sitä en väitä, että tämä kaikki johtuisi aktiivihiilisäiliön poistamisesta, mutta vaikutus tämän toimenpiteen jälkeen oli selvä.

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 23.5.2006 12:51

Itsekin kurkkasin tuon aktiivihiilisäiliön, mikäli se nyt sitten on tuo musta mötikkä kuvan vasemmassa reunassa.

Kuva

Kun irroitin säiliön, niin huomasin että siellä säiliön pohjassa on L -mallinen liitin/putki. Onko siihen tarkoitus tulla kiinni jokin letku vai onko sen funktio pelkästään se, että aktiivihiilisäiliö ottaa sen kautta korvausilmaa?

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 8.7.2006 20:37

Nykimisen syy löytyi moottorin käyntinopeusanturista, joka oli kulunut/rikki.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa