Aktiivihiilisäiliöstä + nykimisestä
Valvoja: ffp jäsenet
Aktiivihiilisäiliöstä + nykimisestä
Onko Audi 80 -93 B4:ssa aktiivihiilisäiliö purettavissa ja puhdistettavissa vai onko "kiinteä"? Tuo säiliöhän liittyy tuohon bensiinihöyryjen takaisinkierrätysjärjestelmään.
Auto nypyttää noin 2000-2500rpm kierrosalueella tasakaasulla vedätettäessä ja tuo aktiivihiilisäiliö likaantuessaan kuulemma aiheuttaa nypyttämistä. Yli 3000rpm kulkee normaalisti, sekä tasaisella nopeudella ajettaessa.
Tulpat, tulpanjohdot, alipaineletkut, lambdat ja ilmansuodatin on jo vaihdettu.
Auto nypyttää noin 2000-2500rpm kierrosalueella tasakaasulla vedätettäessä ja tuo aktiivihiilisäiliö likaantuessaan kuulemma aiheuttaa nypyttämistä. Yli 3000rpm kulkee normaalisti, sekä tasaisella nopeudella ajettaessa.
Tulpat, tulpanjohdot, alipaineletkut, lambdat ja ilmansuodatin on jo vaihdettu.
Lain mukaan ei saa poistaa, mutta käytännössä moottori ei siitä välitä onko vaiko eikö. Letku menee imusarjaan ja välissä on magneetti- tai alipaineventtiili. Pelkästään tukkimalla tuon letkun voi kokeilla että onko vika siinä, omassa kasikymppisessä ABY-koneisessa magneettiventtiili jää aukitilaan kun sähköt ottaa pois.
Miten luotettava tuo tieto on? Itse en kyllä käsitä, miten sillä voi olla tekemistä noiden oireiden kanssa. Säiliöstähän vaan imetään ilmaa koneeseen tietyssä vaiheessa ajoa.
Edellisessä autossa (Audi A4 1.8T) ilmeni myöskin nykimistä kerran, jonka seurauksena myöskin moottorihäiriövalo syttyi. ---> Diagnoosi: Aktiivihiilisäiliössä kosteutta! Olisin taipuvainen uskomaan asian olevan yhteydessä kyseiseen oireeseen.
Vetääkö tankki myös korvausilmaa aktiivihiili-säiliön läpi, vai mihin toinen putki menee? Se lähtee kans tankille päin. Toinen tulee tankilta ja yksi menee magneettiventtiilin kautta imusarjaan.
Oman auton tankki menee ainakin aivan alipaineeseen. Kuuluu kova suhina korkista, kun auto käy tyhjäkäyntiä. Vai pitääkö kuuluakin. Siinähän on ne hengitys-reiät. Ja aktiivipönttö oli aivan paskassa alaosastaan. Hiekkaa yms.
Oman auton tankki menee ainakin aivan alipaineeseen. Kuuluu kova suhina korkista, kun auto käy tyhjäkäyntiä. Vai pitääkö kuuluakin. Siinähän on ne hengitys-reiät. Ja aktiivipönttö oli aivan paskassa alaosastaan. Hiekkaa yms.
Toinen letku päättyy kyynnyskotelon alle.
Vetää ilmeisesti korvausilmaa sieltä. Ainakin karkea suodatin oli aivan hiekassa ja tukossa.
Tempaisin koko aktiivihiilisäiliön irti. Tulppasin imusarjaan menevän putken ja jätin tankilta tulevan putken auki.
En suosittele muita näin toimimaan.
Mutta eipä ainakaan toistaiseksi huoju ja hytky tasakaasulla enää kone(2000...3000rpm). Oma teoriani on, että koska aktiivihiili-kanisteri ei saanut enää korvausilmaa, se veti sitä väkisin tankilta tulevasta putkesta. Alipainetta silloin liikaa tankissa. Tämän kuuli selvästi, kun auto kävi tyhjäkäyntiä, tankin korkki suhisi ja pumppu ulisi. Mutta ei aina, ainoastaan silloin kun magneettiventtiili tykytti ja pyysi huurut imusarjaan. Siirtopaine häiriintyy ja kone huojuu ja hytkyy.
Vetää ilmeisesti korvausilmaa sieltä. Ainakin karkea suodatin oli aivan hiekassa ja tukossa.
Tempaisin koko aktiivihiilisäiliön irti. Tulppasin imusarjaan menevän putken ja jätin tankilta tulevan putken auki.
En suosittele muita näin toimimaan.
Mutta eipä ainakaan toistaiseksi huoju ja hytky tasakaasulla enää kone(2000...3000rpm). Oma teoriani on, että koska aktiivihiili-kanisteri ei saanut enää korvausilmaa, se veti sitä väkisin tankilta tulevasta putkesta. Alipainetta silloin liikaa tankissa. Tämän kuuli selvästi, kun auto kävi tyhjäkäyntiä, tankin korkki suhisi ja pumppu ulisi. Mutta ei aina, ainoastaan silloin kun magneettiventtiili tykytti ja pyysi huurut imusarjaan. Siirtopaine häiriintyy ja kone huojuu ja hytkyy.
Audi-foorumillakin nykii ja nykii toi ADR-moottori tasakaasulla. Siellä vielä arvuutellan ja vaihdellaan osia sen mukaan (tutun tuntuista?).
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=20310
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=20310
Auto kulkee kevyemmin alakierroksilla nykyään. Ei ole niin tarkka liikkeellelähdössä kytkimen kanssa. Jotenkin ilmavampaa. Vaimoke huomasi saman asian.
Kulutus matka-ajossa ei pudonnut, mutta kaupunkipyörityksessä näyttäisi kulutus pudonneen ehkä litran. Aikaista sanoa vielä, mutta seurataan.
Sitä en väitä, että tämä kaikki johtuisi aktiivihiilisäiliön poistamisesta, mutta vaikutus tämän toimenpiteen jälkeen oli selvä.
Kulutus matka-ajossa ei pudonnut, mutta kaupunkipyörityksessä näyttäisi kulutus pudonneen ehkä litran. Aikaista sanoa vielä, mutta seurataan.
Sitä en väitä, että tämä kaikki johtuisi aktiivihiilisäiliön poistamisesta, mutta vaikutus tämän toimenpiteen jälkeen oli selvä.
Itsekin kurkkasin tuon aktiivihiilisäiliön, mikäli se nyt sitten on tuo musta mötikkä kuvan vasemmassa reunassa.
Kun irroitin säiliön, niin huomasin että siellä säiliön pohjassa on L -mallinen liitin/putki. Onko siihen tarkoitus tulla kiinni jokin letku vai onko sen funktio pelkästään se, että aktiivihiilisäiliö ottaa sen kautta korvausilmaa?
Kun irroitin säiliön, niin huomasin että siellä säiliön pohjassa on L -mallinen liitin/putki. Onko siihen tarkoitus tulla kiinni jokin letku vai onko sen funktio pelkästään se, että aktiivihiilisäiliö ottaa sen kautta korvausilmaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa