Ikkunoiden tummennus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 15.1.2006 15:37
Ikkunoiden tummennus
Miten ikkunat tulisi puhdistaa ennen tummentaista? Entä miten vaikeaa kalvo on saada ilman rypistymisiä ja ilmakuplia? Muitakin vinkkejä kyseiseen hommaan kaivataan! Esim. miten leikata kalvo juuri oikean kokoiseksi jne.! Kiitos!
Pese ikkuna ihan normaalisti. Raaputa partakoneenterällä paskat pois. Suihkuta ikkunaan vesi+fairy seosta. Läntää suunnilleen sinne päin leikattu kalvo ikkunaan liimapinta edellä. Ota lasta ja lähde keskeltä tasoittamaan reunoille niin että ilmakuplat tulevat reunoilta yli. Leikkaa lopuksi ylimääräiset kalvot pois. Jos on aukeava ikkuna niin voi käyttää vaikka kynsilakkaa ikkunan yläpäässä niin ei lähde irtoamaan niin helposti.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hyvä puhdistusaine on vaikkapa autoglym:n ikkunakiilloke jolla ei jää raitoja, kalvon liimapinnalle ja ikkunaan kun laittaa saippuavesisekoitusta sumuttamalla liikkuu kalvo kauniisti lasissa eikä ryppyjä tule niin helpolla ja vielä kun unohtaa suosiolla halpakalvot niin asennus senkun helpottuu. (hyviä kalvoja esim. sungard ja 3M)
Kalvo kannattaa leikata hieman ikkunaa suuremmaksi jolloin on vielä liikkumavaraa, kalvo leikataan/muotoillaan aina ulkopuolella "oikean" malliseksi (huomioi että liimapinta on oikeaan suuntaan kun muotoilet)
heh, kyl ohjeita pukkas yhdellä kertaa oikeen kunnolla:-)
Kalvo kannattaa leikata hieman ikkunaa suuremmaksi jolloin on vielä liikkumavaraa, kalvo leikataan/muotoillaan aina ulkopuolella "oikean" malliseksi (huomioi että liimapinta on oikeaan suuntaan kun muotoilet)
heh, kyl ohjeita pukkas yhdellä kertaa oikeen kunnolla:-)
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 15.1.2006 15:37
Itse olen käyttänyt Gilan kalvoja tummennuksissa..ovat ihan hyvää tavaraa ja saatavuuskin on hyvä. 3M on myös hyvä merkki ja Sungard, itse olen ainakin yrittänyt pysytellä erossa halvoista kalvoista, kun ei niistä nää mitään läpi ja ovat vit**maisia asentaa. Jos laitat kalvoa kunnolla kaarevaan ikkunaan niin kannattaa lämmittää hieman kalvoa että asettuu muotoon. Tuota kannattaa kysyä tarvikeliikkeestä, että pystyykö käyttämääsi kalvoa lämmittämään..kun niissäkin on eroja. Noissa kalvopaketeissa on myös hyvät ohjeet, ja tämäkin on sellanen homma että tekemällä sen oppii. Kyllä se parin lasin jälkeen alkaa sujua..:)
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 15.1.2006 15:37
Katsoppa tuolta linkeistä lähellä oleva varustelualanyritys ja pirauta sinne josko heillä olisi laatukalvoja, laatukalvot myydään aina metritavarana (noh, foliatec on poikkeus) eli niitä ei oo missään valmissa paketeissa.
Kakkikseen ei todellakaan ole vaikeeta kalvoja asentaa ja jos haluu oikeen hyvin niin irroittaa ikkunat siksi aikaa ja sehän on myös kyseisessä autossa yksinkertaista.
Hinta teetettynä liikkunee 100eur paikkeilla, ainakin tuolla teen itse kyseiset 3ikkunaa (olettaen auton olevan 3-ovinen)
Kakkikseen ei todellakaan ole vaikeeta kalvoja asentaa ja jos haluu oikeen hyvin niin irroittaa ikkunat siksi aikaa ja sehän on myös kyseisessä autossa yksinkertaista.
Hinta teetettynä liikkunee 100eur paikkeilla, ainakin tuolla teen itse kyseiset 3ikkunaa (olettaen auton olevan 3-ovinen)
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 15.1.2006 15:37
Kysäse Mainoskolmiosta(www.mainoskolmio.fi) tai Mainospalvelu M.Kurkiselta(http://www.kurkinen.fi/) yksi vaihtoehto on tietysti Lustig (www.lustig.fi)
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 15.1.2006 15:37
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 15.1.2006 15:37
Kajaanista löytyi ainakin tollanen firma joka myy 3M kalvoja (tai ainakin 3M tarvikkeita, kannattaa varmaan soittaa eka ja kysyä) , laatu on hyvä ja helppo asentaa ainakin saa lämmittämällä muotoon.. Itsellä ollu tuo 3M kalvo jotain päälle 10e/metri kun ostanu sitä paikallisesta tarraliikkeestä.
Pohjolan Tekniikka Oy
Petäistentie 3
87400 Kajaani
puh. 08-633 360
Pohjolan Tekniikka Oy
Petäistentie 3
87400 Kajaani
puh. 08-633 360
Mitenkäs tätä kalvoa sitten aletaan lämmittää? Keskeltä pyöritellen reunoja kohti vai? Kuumailmapuhallin vai hiusten kuivain? Varmaan ensiksi mainittu...
Kuinkas kiirusta tuossa lämmityksessä täytyy pitää, pitääkö se koko kalvo olla kuumana vai spriraalimaisesti hissukseen pyörittelee keskustasta reunoja kohden? Vai ylhäältä alaspäin etenee? Laitetaanko kalvo vaikka teipeillä roikkumaan yläreunoista? Video aiheesta olis aika cool.
Kuinkas kiirusta tuossa lämmityksessä täytyy pitää, pitääkö se koko kalvo olla kuumana vai spriraalimaisesti hissukseen pyörittelee keskustasta reunoja kohden? Vai ylhäältä alaspäin etenee? Laitetaanko kalvo vaikka teipeillä roikkumaan yläreunoista? Video aiheesta olis aika cool.
Mitenkäs tätä kalvoa sitten aletaan lämmittää? Keskeltä pyöritellen reunoja kohti vai? Kuumailmapuhallin vai hiusten kuivain? Varmaan ensiksi mainittu...
Kuinkas kiirusta tuossa lämmityksessä täytyy pitää, pitääkö se koko kalvo olla kuumana vai spriraalimaisesti hissukseen pyörittelee keskustasta reunoja kohden? Vai ylhäältä alaspäin etenee? Laitetaanko kalvo vaikka teipeillä roikkumaan yläreunoista? Video aiheesta olis aika cool.
Kuumailmapuhallin..
Tuossa EI pidä pitää kiirettä!
Kalvoa voi kutistaa vain tiettyyn suuntiin, eli vain kalvon leveys suuntaan rullaan nähden!! Ja aloittaa tulee esim. keskeltä ja edetä ylä ja ala reunaa kohden.
Yritetään tehdä "kynsistä" mahdollisimman kapeita, jotta kutistus onnituisi ilman ryppyjä (Tämäkin riippuu ihan kalvosta ja sen paksuudesta!)!
Teippejä ei tarvitse, koska kalvo pysyy saippualiuoksen avulla lasin pinnassa koko kutistuksen ajan.
Videokin löytyy, mutta niin iso etten sitä tänne rupea laittamaan ;)
Mikäs kalvo kutistuu leveys suunnassa? ainakin 3M, SunGard ym laatukalvot kutistuu nimenomaan pituus suuntaansa eli kun kalvo asennetaan ikkunaan edetään keskeltä reunoihin ei ylä/ala suunnassa.
Viimeksi muokannut Vesku, 23.4.2007 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 26.6.2005 22:48
Kyllä se 20-30 harjoituskertaa on todennäköisempi kuin että ekalla onnistuu....
viimeisin yritys jo onnistui: pesin lasit molemmin puolin puhtaaksi-saippua liuosta ensin ulkopuolelle ja kalvo nurinperin pitkän metalliviivaimen kanssa prikulleen mittaansa- sitten siirsin saippualiuoksen kera valmiin kalvon sisäpuolelle ja lastalla vedet pois välistä... tuolla reilu pala ja veitsi ohjeella kokeilin aikaisemmin, mutta ulkopuolella paljon helpompi leikata ja työn jälki parempi...Takalasin kun vielä oppisi laittamaan yhdestä palasta...
viimeisin yritys jo onnistui: pesin lasit molemmin puolin puhtaaksi-saippua liuosta ensin ulkopuolelle ja kalvo nurinperin pitkän metalliviivaimen kanssa prikulleen mittaansa- sitten siirsin saippualiuoksen kera valmiin kalvon sisäpuolelle ja lastalla vedet pois välistä... tuolla reilu pala ja veitsi ohjeella kokeilin aikaisemmin, mutta ulkopuolella paljon helpompi leikata ja työn jälki parempi...Takalasin kun vielä oppisi laittamaan yhdestä palasta...
Viikolla caravellen ikkunoita kalvottaessani totesin, että ulkopuolelta on melko mahdoton leikellä kohilleen laseja joissa on rasterointi ja musta reunus. Saa sen tarkalleen muotoonsa sisäpuolellakin leikellen, mutta vaikeampaa se on. Se musta reuna ei ole kovin leveä, joten tarkkana pitää olla leikatessa.
No mä en ammattikalvottaja ollutkaan koskaan, tein vain 40-70autoa vuodessa (talvet huilasin). tietenkin jos auton ikkuna on sellainen ettei kalvoa pysty enään sisällä muokkaa (takaikkunat/kolmioikkunat) niin tein sen oikean "täysin" muotoiseksi, mut T4 lasit ei sitä vaadi toki liikaa tavaraa ei kannata jättää kun siitä on vain haittaa asennuksessa, rasteri-ikkunoissa ylimääräisestä ei niin paljoa haittaa ole kuin tiivistelaseissa joissa on hyvä tehdä just oikean kokoiseksi jotta helpottaa asennusta.
Oikea ammattikalvottaja ostaa teippileikkuriin ohjelman joka muotoilee palan oikean muotoiseksi tietokoneelta löytyvän leikkuu ohjelman avulla, kyseinen ohjelma maksaa paljon + kk-vuokra siihen päälle, hintaan sisältyy kaikkien uusien autojen ikkunoiden kaavat, ei vaadi enään kuin lämmityksen ja asennuksen.
Oikea ammattikalvottaja ostaa teippileikkuriin ohjelman joka muotoilee palan oikean muotoiseksi tietokoneelta löytyvän leikkuu ohjelman avulla, kyseinen ohjelma maksaa paljon + kk-vuokra siihen päälle, hintaan sisältyy kaikkien uusien autojen ikkunoiden kaavat, ei vaadi enään kuin lämmityksen ja asennuksen.
Oikea ammattikalvottaja ostaa teippileikkuriin ohjelman joka muotoilee palan oikean muotoiseksi tietokoneelta löytyvän leikkuu ohjelman avulla, kyseinen ohjelma maksaa paljon + kk-vuokra siihen päälle, hintaan sisältyy kaikkien uusien autojen ikkunoiden kaavat, ei vaadi enään kuin lämmityksen ja asennuksen.
Heh...Tähän se menee, robotit tekevät osan työstä nykyään :( Vanha kunnon käsityö kunniaan :)
Tuo lämmittäminen tuossa on se juju jota ensikertalaiset ei osaa, niin kävin tekemässä pikku kuvaksen uudelleen koepalalla, eli ensimmäisessä kuvassa ylimääräinen kalvo on lastan avulla ajettu lämmitys valmiuuteen ja toisessa se on saanut lämpöä itseensä jolloin se kutistuu tuollaiseksi aaltomaiseksi jonka jälkeen lastalla vedetään ylimääräinen kalvo tasaiseksi, tämä siis samalla kun kalvo lähtee muotoutumaan!
Muutenhan tuo onkin leikkaa liimaa juttua:-)
Kalvo siis kutistuu vain vaakatasossa (rullan pituus-suuntaan) eli nuo "evät" täytyy kerätä tasaisesti ikkunan ylä ja alareunaan, lämmitys aloitetaan keskeltä kohti reunoja.


Muutenhan tuo onkin leikkaa liimaa juttua:-)
Kalvo siis kutistuu vain vaakatasossa (rullan pituus-suuntaan) eli nuo "evät" täytyy kerätä tasaisesti ikkunan ylä ja alareunaan, lämmitys aloitetaan keskeltä kohti reunoja.
Nimen omaan ulkopuolella ja suurinpiirtein muotoon leikattuna, lämmityksen jälkeen sit muotoilen enemmän.
Ensimmäiseksi ikkunat tietenkin puhdistetaan huolellisesti molemmin puolin, sen jälkeen ikkunaan sumutetaan saippuavettä (jälleen molemmin puolin) ja kalvo asetetaan ikkunan ulkopintaan liimapinta ulospäin, leikataan ylimääräiset pois ja tasoitellaan lastalla nuo "evät" tasaisesti ikkunan ylä- ja alareunoihin.
Tämän jälkeen lämmitetään varovaisesti ja lastalla tasoitellaan kalvo sileäksi ja muotoillaan loput mikäli tarvetta on.
Kalvon muotoilun jälkeen irroitetaan suojakelmu, sumutetaan kalvo märjäksi ja siirretään ikkunan sisäpuolelle (ikkunan tulee olla märkä) ja asetellaan kohdalleen jonka jälkeen lastalla työnnellään ylimääräiset vedet pois kalvon ja ikkunan välistä.
Eli lyhyesti työ tehdään ulkopuolella ja asennus sisäpuolella!
Ensimmäiseksi ikkunat tietenkin puhdistetaan huolellisesti molemmin puolin, sen jälkeen ikkunaan sumutetaan saippuavettä (jälleen molemmin puolin) ja kalvo asetetaan ikkunan ulkopintaan liimapinta ulospäin, leikataan ylimääräiset pois ja tasoitellaan lastalla nuo "evät" tasaisesti ikkunan ylä- ja alareunoihin.
Tämän jälkeen lämmitetään varovaisesti ja lastalla tasoitellaan kalvo sileäksi ja muotoillaan loput mikäli tarvetta on.
Kalvon muotoilun jälkeen irroitetaan suojakelmu, sumutetaan kalvo märjäksi ja siirretään ikkunan sisäpuolelle (ikkunan tulee olla märkä) ja asetellaan kohdalleen jonka jälkeen lastalla työnnellään ylimääräiset vedet pois kalvon ja ikkunan välistä.
Eli lyhyesti työ tehdään ulkopuolella ja asennus sisäpuolella!
Viimeksi muokannut Vesku, 6.5.2007 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voimakkaasti kaartuvat lasit saa tehtyä yhdestä palasesta kun osaa homman kunnolla, tuo aiemmin mainitun Ruotsalaisen pajan asentaja ei ole vielä törmännyt autoon jonka takaikkunaa hän ei olisi pystynyt tekemään yhdestä palasta.
Mikäli suikaleita käyttää tulee niiden olla vaakasuikaleita koska se kalvo kutistuu vaaka- ei pystysuunnassa!
Ja lämmitystä on turha kokeilla varaosaliikkeiden halpakalvoihin vaikka niissä olisikin mainittu lämmitettävyys, suosittelen SunGardin ja 3M:n kalvoja niillä työ onnistuu kohtuu helposti.
Mikäli suikaleita käyttää tulee niiden olla vaakasuikaleita koska se kalvo kutistuu vaaka- ei pystysuunnassa!
Ja lämmitystä on turha kokeilla varaosaliikkeiden halpakalvoihin vaikka niissä olisikin mainittu lämmitettävyys, suosittelen SunGardin ja 3M:n kalvoja niillä työ onnistuu kohtuu helposti.
Ja lämmitystä on turha kokeilla varaosaliikkeiden halpakalvoihin vaikka niissä olisikin mainittu lämmitettävyys, suosittelen SunGardin ja 3M:n kalvoja niillä työ onnistuu kohtuu helposti.
Tuohon listaan voin vielä lisätä seuraavat kalvotuotteet kuten SunTek ja MoonRaker, joita on tullut asenneltua jo pidempään!
Muuten Vesku vastasikin kaikkiin kysymyksiin erittäin tyhjentävästi ;)
Onkos porukalla kokemuksia noista foliatecin kalvoista, kun tekisi mieli kokeilla tuollaisia valmiiksi leikattuja? Siis lähinnä tarkoitan kalvojen laatua... Muutama auto joskus tullut kalvotettua ja ei oikein meinaa pinna aina venyä tarpeeksi. Profiilin traktori tuli teetettyä, mutta jos nuo foliatec:it on asiaa, voisi seuraavan auton tehdä taas itsekin (harrastusmielessä lähinnä).
sen verran laitettava omaa mielipidettä, että jos liikkeessä tummentavat 5 ikkunaa (takalasin, takasivut- ja etusivulasit) noin 250e niin mielummin maksaa tuon suoraan liikkeeseen ja saa priimalaatua kun alkaa itse laittamaan ja kiroilen, poltan 10 askia tupakkaa, juon korin kaljaa, emäntä lähtee karkuun ja koira kusee nilkoille ja seuraavanapäivänä krapulassa vien auton sinne liikkeeseen ja maksan sen 250e + edellisen illan toilailut. Eikä se 3M tai sunguardinkaan kalvo ilmaista ole jos sitä itse ostaa ja alkaa taiteilemaan paikalleen..
Tuosta hyvä esimerkki on eräs sankari joka soitti mulle autonsa ikkunoiden kalvottamisesta, auto oli volvo 340 eli erittäin yksinkertainen kohde aloittelijallekin, hintaa muistaakseni 600mk, no kaveri oli päättänyt hakea itse kalvoa sen reilut 3m mitä tarvitaan ja epäonnistui työssään haki saman verran lisää epäonnistui jälleen haki lisää taas sama loppu tulo ja soitto mulle, itsellä autoon meni reilut 30min ja kalvot nätisti ikkunassa:-)
No jos lämmittelyä ei ennen oo tehnyt niin älä aloita 3B variantilla, helpoimpia se ei missään nimessä ole toki ei vaikeinkaan.
Murre: Yks syy miksi tosta halusin päästä eroon oli just se et muutama vuos sitten tuli kesäkuukausina tehtyä omantyön oheessa tuollaiset 60-70autoa ja kun siihen meni kesälomatkin niin rupes pikkasen maistumaan puulta, eteenkin kun 19vuoteen noita autoja on muutamia mahtunut.
Kuten Leinonen toisessa topikissa sanoi "eiköhän olis aika jättää nää nuoremmille", nyt vaan tarttis löytää se jatkaja tälle hommalle Raumalta, kalvottelusta en toki kokonaan eroon pääse kun nuo tasolasikalvottelut pysyy meillä edelleen, mut niitä onkin mukavempi touhuta.
Murre: Yks syy miksi tosta halusin päästä eroon oli just se et muutama vuos sitten tuli kesäkuukausina tehtyä omantyön oheessa tuollaiset 60-70autoa ja kun siihen meni kesälomatkin niin rupes pikkasen maistumaan puulta, eteenkin kun 19vuoteen noita autoja on muutamia mahtunut.
Kuten Leinonen toisessa topikissa sanoi "eiköhän olis aika jättää nää nuoremmille", nyt vaan tarttis löytää se jatkaja tälle hommalle Raumalta, kalvottelusta en toki kokonaan eroon pääse kun nuo tasolasikalvottelut pysyy meillä edelleen, mut niitä onkin mukavempi touhuta.
Jatketaampa tänne kun ei viitsi uuttakaan topikkia tehdä, eli mistä sellaiset kalvot jotka ovat mahdollisimman haaleat mutta jotka heijastavat uv/lämpösäteilyä tehokkaasti pois?
Tuli käärästyä omaan kiesiin tummat kalvot (jotka oli paikallisessa puljussa ainoat jotka tuotetietojen mukaan heijastavat lämpöä pois) mutta näky on melko korni, ei sovi niin ei sovi. Kalvojen laittamistakin venytin mahdollisimman pitkälle juuri sen takia, tohon korimalliin ne vaan ei yksin kertaisesti passaa (ainakaan mun silmään).
Peilikalvot on yksi vaihtoehto, sellaiset yhdessä kärryssä olikin eikä perse käristynyt vaikka sisusta oli mustaa nahkaa kauttaaltaan ja auto oli seissyt pidemmän aikaa auringossa.
Mutta nyt kun ei oikein ole halua istuttaa peilikalvojakaan laseihin, vaan mahdollisimman huomaamattomat kalvot jotka kuitenkin pitäisivät tuota lämpöä suht tehokkaasti poissa.
Tehdäänkö tuollaisia ja jos tehdään niin mistä niitä saa? (jossain, joskus vuosia sitten törmäsin kalvoihin jotka olivat käytännössä läpinäkyvät, vähän kun kontaktimuovia, mutta blokkasivat uv/lämpösäteilyn tehokkaasti pois 75-80% muistaakseni).
Tuli käärästyä omaan kiesiin tummat kalvot (jotka oli paikallisessa puljussa ainoat jotka tuotetietojen mukaan heijastavat lämpöä pois) mutta näky on melko korni, ei sovi niin ei sovi. Kalvojen laittamistakin venytin mahdollisimman pitkälle juuri sen takia, tohon korimalliin ne vaan ei yksin kertaisesti passaa (ainakaan mun silmään).
Peilikalvot on yksi vaihtoehto, sellaiset yhdessä kärryssä olikin eikä perse käristynyt vaikka sisusta oli mustaa nahkaa kauttaaltaan ja auto oli seissyt pidemmän aikaa auringossa.
Mutta nyt kun ei oikein ole halua istuttaa peilikalvojakaan laseihin, vaan mahdollisimman huomaamattomat kalvot jotka kuitenkin pitäisivät tuota lämpöä suht tehokkaasti poissa.
Tehdäänkö tuollaisia ja jos tehdään niin mistä niitä saa? (jossain, joskus vuosia sitten törmäsin kalvoihin jotka olivat käytännössä läpinäkyvät, vähän kun kontaktimuovia, mutta blokkasivat uv/lämpösäteilyn tehokkaasti pois 75-80% muistaakseni).
3M:n vaaleinkin kalvo (50%) suodattaa 99% UV-säteilystä.
IR-suodatuksesta ei näytä olevan mainintaa missään.
Peilikalvo tietysti parhaiten suojaa auringon paahteelta, mutta ne on samalla takuuvarmat sakkomagneetit autossa.
Makuuhuoneen ikkunaan tilasin peilikalvon Taperoll-firmasta ja edes yli 30ºC helteellä lasin läpi tuleva auringonpaiste ei tunnu lämmittävän yhtään.
IR-suodatuksesta ei näytä olevan mainintaa missään.
Peilikalvo tietysti parhaiten suojaa auringon paahteelta, mutta ne on samalla takuuvarmat sakkomagneetit autossa.
Makuuhuoneen ikkunaan tilasin peilikalvon Taperoll-firmasta ja edes yli 30ºC helteellä lasin läpi tuleva auringonpaiste ei tunnu lämmittävän yhtään.
No peilikalvo on tosiaan se paras, ei kyllä sakkoja tullut niistä kertaakaan mutta pahaa sanomista aiheuttivat (tosin, leimalla ei edes sanottu mitään) pari kertaa. Heijastavat liikaa autossa ja miekkahiha tais laskeskella että autossa on liikaa heijastavaa pintaa kun kaikkilasit etusivusia + tuulilasia myöten on peilikalvotettu (farkku oli sillonkin kyseessä).
Eli peilikalvon ominaisuuksilla ei-peilikalvo on hakusessa :)
Eli peilikalvon ominaisuuksilla ei-peilikalvo on hakusessa :)
jad, muuten hyvä idea mutta kun tässä nyt olisi haussa HUOMAAMATTOMAT kalvot. Tuolla tuplakalvoituksella on kaikkea muuta kuin huomaamaton :-)
Siis kun umppariin ei omaan silmään vaan sovi ei niin mitenkään nuo tummennukset ja pakko olisi jollain saada blokattua lämpö kun ei ilmastointiakaan ole.
Eihän tässä muuten mitään ongelmaa olisikaan, ellei kuljettajalla olisi asennevammaa noita kalvoja kohtaan :-)
Siis kun umppariin ei omaan silmään vaan sovi ei niin mitenkään nuo tummennukset ja pakko olisi jollain saada blokattua lämpö kun ei ilmastointiakaan ole.
Eihän tässä muuten mitään ongelmaa olisikaan, ellei kuljettajalla olisi asennevammaa noita kalvoja kohtaan :-)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
H.Jormalainen, ei niin. Yleensä nuo halppiskalvot suodattaa suurimman osan UV-säteilystä muttei paskaakaan lämpösäteilystä. Peilikalvot yleensä blokkaa molemmat melko tehokkaasti.
jad, mistä saan tuollaista haaleaa metalloitua peruskalvoa? Ja ei, tuulilasia en lähe ährään mutta muut kyllä voi kelmuttaa jos kalvo oikeasti riittävän haaleata (usemmastakin kiesistä on tullut kiskottua kalvot pois, lähinnä syksyllä vesisateiden aikaan saattaa miekkahihat kiinnostua tummahkoista laseista).
edit: tuulilasiin siis ei siksi että tuo "elektrooniset" lisävempaimet toimii oikein kojelaudalla, ajoittain kun niitä tarvitsee käyttää ;) ja kun tuo metallointi käsittääkseni vaimentaa melko tehokkaasti korkeita taajuuksia joita tulee 'metsästettyä'.
jad, mistä saan tuollaista haaleaa metalloitua peruskalvoa? Ja ei, tuulilasia en lähe ährään mutta muut kyllä voi kelmuttaa jos kalvo oikeasti riittävän haaleata (usemmastakin kiesistä on tullut kiskottua kalvot pois, lähinnä syksyllä vesisateiden aikaan saattaa miekkahihat kiinnostua tummahkoista laseista).
edit: tuulilasiin siis ei siksi että tuo "elektrooniset" lisävempaimet toimii oikein kojelaudalla, ajoittain kun niitä tarvitsee käyttää ;) ja kun tuo metallointi käsittääkseni vaimentaa melko tehokkaasti korkeita taajuuksia joita tulee 'metsästettyä'.
jad, mistä saan tuollaista haaleaa metalloitua peruskalvoa? Ja ei, tuulilasia en lähe ährään mutta muut kyllä voi kelmuttaa jos kalvo oikeasti riittävän haaleata (usemmastakin kiesistä on tullut kiskottua kalvot pois, lähinnä syksyllä vesisateiden aikaan saattaa miekkahihat kiinnostua tummahkoista laseista).
Tuu Tampereelle, niin kalvotan haaleella metallisoidulla kalvolla..Kalvona toimii SunTek.
Privalla lisää infoa!
Kilpijoen projektiosiossa Cordoba kyseisellä kalvolla tehtynä!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa