Ikkunoiden tummennus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

Ikkunoiden tummennus

ViestiKirjoittaja bonethunder » 29.1.2006 16:42

Miten ikkunat tulisi puhdistaa ennen tummentaista? Entä miten vaikeaa kalvo on saada ilman rypistymisiä ja ilmakuplia? Muitakin vinkkejä kyseiseen hommaan kaivataan! Esim. miten leikata kalvo juuri oikean kokoiseksi jne.! Kiitos!

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 29.1.2006 16:53

Pese ikkuna ihan normaalisti. Raaputa partakoneenterällä paskat pois. Suihkuta ikkunaan vesi+fairy seosta. Läntää suunnilleen sinne päin leikattu kalvo ikkunaan liimapinta edellä. Ota lasta ja lähde keskeltä tasoittamaan reunoille niin että ilmakuplat tulevat reunoilta yli. Leikkaa lopuksi ylimääräiset kalvot pois. Jos on aukeava ikkuna niin voi käyttää vaikka kynsilakkaa ikkunan yläpäässä niin ei lähde irtoamaan niin helposti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.1.2006 16:56

Ja kalvoa voi myös leikellä mukavasti lasin ulkopintaa vasten sopivan kokoiseksi.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 29.1.2006 16:57

Hyvä puhdistusaine on vaikkapa autoglym:n ikkunakiilloke jolla ei jää raitoja, kalvon liimapinnalle ja ikkunaan kun laittaa saippuavesisekoitusta sumuttamalla liikkuu kalvo kauniisti lasissa eikä ryppyjä tule niin helpolla ja vielä kun unohtaa suosiolla halpakalvot niin asennus senkun helpottuu. (hyviä kalvoja esim. sungard ja 3M)
Kalvo kannattaa leikata hieman ikkunaa suuremmaksi jolloin on vielä liikkumavaraa, kalvo leikataan/muotoillaan aina ulkopuolella "oikean" malliseksi (huomioi että liimapinta on oikeaan suuntaan kun muotoilet)

heh, kyl ohjeita pukkas yhdellä kertaa oikeen kunnolla:-)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 29.1.2006 16:59

Kalvo leikataan ensin oikean kokoiseksi.
Ja paras tapa saada hyvä kalvotus aikaiseksi on harjoitus.
20-40 kalvotuksen jälkeen alkaa jo syntymään hyvää :)
Ja keskimäärin on parempi jättää työ ammattilaiselle.
Huono kalvotus on PALJON HUONOMPI kuin ei kalvoja.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 29.1.2006 17:03

20-40 kalvotuksen jälkeen alkaa jo syntymään hyvää :)


Tästä syystä varmaan kirjoititkin omakohtaisen kokemuksesi:

on parempi jättää työ ammattilaiselle.


:)

Kyllä ne laakista saa paikoilleen kun ei hosu.

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

ViestiKirjoittaja bonethunder » 29.1.2006 17:46

Kiitti!
Tossa oliki muutamia todella hyviä vinkkejä :)
Mistä sit näitä "laadukkaita" kalvoja saa ostettua?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 29.1.2006 20:04

Missä päin asustat?

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

ViestiKirjoittaja bonethunder » 29.1.2006 20:18

Vesku:

Kajaanissa asun.

Anttiaho
-
Viestit: 16
Liittynyt: 6.1.2006 13:42

ViestiKirjoittaja Anttiaho » 29.1.2006 20:42

Itse olen käyttänyt Gilan kalvoja tummennuksissa..ovat ihan hyvää tavaraa ja saatavuuskin on hyvä. 3M on myös hyvä merkki ja Sungard, itse olen ainakin yrittänyt pysytellä erossa halvoista kalvoista, kun ei niistä nää mitään läpi ja ovat vit**maisia asentaa. Jos laitat kalvoa kunnolla kaarevaan ikkunaan niin kannattaa lämmittää hieman kalvoa että asettuu muotoon. Tuota kannattaa kysyä tarvikeliikkeestä, että pystyykö käyttämääsi kalvoa lämmittämään..kun niissäkin on eroja. Noissa kalvopaketeissa on myös hyvät ohjeet, ja tämäkin on sellanen homma että tekemällä sen oppii. Kyllä se parin lasin jälkeen alkaa sujua..:)

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

ViestiKirjoittaja bonethunder » 29.1.2006 20:47

Kalvot on tulossa mk2 Golffiin, eli takalasinkaan ei pitäisi olla mikään ongelma... Kunpa löytyisi täältä joku joka tekisi pientä maksua vastaan :)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 29.1.2006 21:10

Katsoppa tuolta linkeistä lähellä oleva varustelualanyritys ja pirauta sinne josko heillä olisi laatukalvoja, laatukalvot myydään aina metritavarana (noh, foliatec on poikkeus) eli niitä ei oo missään valmissa paketeissa.
Kakkikseen ei todellakaan ole vaikeeta kalvoja asentaa ja jos haluu oikeen hyvin niin irroittaa ikkunat siksi aikaa ja sehän on myös kyseisessä autossa yksinkertaista.
Hinta teetettynä liikkunee 100eur paikkeilla, ainakin tuolla teen itse kyseiset 3ikkunaa (olettaen auton olevan 3-ovinen)

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

ViestiKirjoittaja bonethunder » 29.1.2006 21:19

Joo pitää rueta kyselemään. Joo 3-ovinen se on...

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 30.1.2006 19:58

Kysäse Mainoskolmiosta(www.mainoskolmio.fi) tai Mainospalvelu M.Kurkiselta(http://www.kurkinen.fi/) yksi vaihtoehto on tietysti Lustig (www.lustig.fi)

wimi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 29.12.2005 21:47

ViestiKirjoittaja wimi » 30.1.2006 20:19

Lustig tekee ainakin hyvää jälkeä.Varaosaliikkeiden kalvoista osa on niin ohutta materiaalia että vaikea saada asennettua ilman kuplia.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 30.1.2006 20:55

Suosittelen Lustigia. Käy Kajaanissakin aina joskus.

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

ViestiKirjoittaja bonethunder » 30.1.2006 21:15

No paljonko laatukalvo maksaa takasivu ja takalaseihin?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 31.1.2006 7:47

Lustig:n sivuilla näyttää takalasi ja takasivut (2-ovinen) olevan 160eur.

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

ViestiKirjoittaja bonethunder » 31.1.2006 7:59

Juu, mut tarkoitin että paljon maksaa jos itse ostaa sen kalvon jostain? Missähän näitä laatukalvoja sitten myydään...

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 31.1.2006 9:46

Kalvot on luokkaa ~20eur./metri

Anttiaho
-
Viestit: 16
Liittynyt: 6.1.2006 13:42

ViestiKirjoittaja Anttiaho » 31.1.2006 15:18

Kajaanista löytyi ainakin tollanen firma joka myy 3M kalvoja (tai ainakin 3M tarvikkeita, kannattaa varmaan soittaa eka ja kysyä) , laatu on hyvä ja helppo asentaa ainakin saa lämmittämällä muotoon.. Itsellä ollu tuo 3M kalvo jotain päälle 10e/metri kun ostanu sitä paikallisesta tarraliikkeestä.

Pohjolan Tekniikka Oy
Petäistentie 3
87400 Kajaani
puh. 08-633 360

bonethunder
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.1.2006 15:37

ViestiKirjoittaja bonethunder » 31.1.2006 16:10

Kiitoksia paljon Anttiaho!

BullDozer
-
Viestit: 51
Liittynyt: 15.3.2006 10:10

ViestiKirjoittaja BullDozer » 19.7.2006 10:31

Entäs kalvojen irrotus? Irtoaako miten helposti jos on tarvis? Tai jäääkö ilkeitä jälkiä tms?

rannila
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.8.2004 17:27

ViestiKirjoittaja rannila » 19.7.2006 12:00

Täällä kalvojen poistosta...

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 23.7.2006 15:05

Itellä maksoi tohon golffiin 190€ liikkeessä kun tummennutti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 20.4.2007 15:43

Mistähän Lahden tienoolta sais "laatukalvoa" järkihintaan?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.4.2007 19:57

Jos on aukeava ikkuna niin voi käyttää vaikka kynsilakkaa ikkunan yläpäässä niin ei lähde irtoamaan niin helposti.


EI siihen kynsilakkaa koskaan tarvi laittaa!! ;)

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 21.4.2007 21:12

no joo.. just laitoin kalvon trp takaikkunaan ja ...ttu siellä enemmän ilmaa ku rintajoupin hinnois... kaikki kunnia niille jotka sen osaa tehdä ja kärsivällisyys riittää..

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 22.4.2007 10:32

Ei se pelkästään kärsivällisyydestä ja osaamisesta oo kiinni, mikäli kalvoa ei lämmitä transporterin takalasissa yhtään niin lopputulos on varmasti "ilmava", eli vaatii laatukalvon.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 22.4.2007 13:52

tuokin olisi ollut kiva tietää, no mut joku ammattiliike saa rahaa, juu, halpa kalvoa mulla olikin. tiedämpähä ainaki mitä en tuu koskaan enää tekeen. :) ei tuu ainakaa murhia.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.4.2007 23:42

Mitenkäs tätä kalvoa sitten aletaan lämmittää? Keskeltä pyöritellen reunoja kohti vai? Kuumailmapuhallin vai hiusten kuivain? Varmaan ensiksi mainittu...

Kuinkas kiirusta tuossa lämmityksessä täytyy pitää, pitääkö se koko kalvo olla kuumana vai spriraalimaisesti hissukseen pyörittelee keskustasta reunoja kohden? Vai ylhäältä alaspäin etenee? Laitetaanko kalvo vaikka teipeillä roikkumaan yläreunoista? Video aiheesta olis aika cool.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.4.2007 6:13

Mitenkäs tätä kalvoa sitten aletaan lämmittää? Keskeltä pyöritellen reunoja kohti vai? Kuumailmapuhallin vai hiusten kuivain? Varmaan ensiksi mainittu...

Kuinkas kiirusta tuossa lämmityksessä täytyy pitää, pitääkö se koko kalvo olla kuumana vai spriraalimaisesti hissukseen pyörittelee keskustasta reunoja kohden? Vai ylhäältä alaspäin etenee? Laitetaanko kalvo vaikka teipeillä roikkumaan yläreunoista? Video aiheesta olis aika cool.


Kuumailmapuhallin..

Tuossa EI pidä pitää kiirettä!

Kalvoa voi kutistaa vain tiettyyn suuntiin, eli vain kalvon leveys suuntaan rullaan nähden!! Ja aloittaa tulee esim. keskeltä ja edetä ylä ja ala reunaa kohden.
Yritetään tehdä "kynsistä" mahdollisimman kapeita, jotta kutistus onnituisi ilman ryppyjä (Tämäkin riippuu ihan kalvosta ja sen paksuudesta!)!

Teippejä ei tarvitse, koska kalvo pysyy saippualiuoksen avulla lasin pinnassa koko kutistuksen ajan.

Videokin löytyy, mutta niin iso etten sitä tänne rupea laittamaan ;)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 23.4.2007 11:45

Mikäs kalvo kutistuu leveys suunnassa? ainakin 3M, SunGard ym laatukalvot kutistuu nimenomaan pituus suuntaansa eli kun kalvo asennetaan ikkunaan edetään keskeltä reunoihin ei ylä/ala suunnassa.
Viimeksi muokannut Vesku, 23.4.2007 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 23.4.2007 17:08

no kumminki tilasin jotain jonka pitäis olla laatukalvoa, en kumminkaa heti anna periksi... huomisiksi vasta tulee. joku jo väitti et se saippualiuos jos on kuumaa, niin riittää...

Videokin löytyy, mutta niin iso etten sitä tänne rupea laittamaan ;)


no pökkää mun sähköpostiin...

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 23.4.2007 18:51

Liikkeessä ku laittaa niin tietää ainaki lopputuloksen jo etukäteen

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 23.4.2007 19:18

mut fiilikset on paremmat jos on ite saanut sen paikalleen... :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.4.2007 19:29

Mikäs kalvo kutistuu leveys suunnassa? ainakin 3M, SunGard ym laatukalvot kutistuu nimenomaan pituus suuntaansa eli kun kalvo asennetaan ikkunaan edetään keskeltä reunoihin ei ylä/ala suunnassa.


Vesku, tarkoitinkin juuri tuota, mutta muotoilin asian hieman huonosti!! SORRY!

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.4.2007 21:00

Mikäs kalvo kutistuu leveys suunnassa? ainakin 3M, SunGard ym laatukalvot kutistuu nimenomaan pituus suuntaansa eli kun kalvo asennetaan ikkunaan edetään keskeltä reunoihin ei ylä/ala suunnassa.

Eli rulla "laitetaan" pystysuuntaan ja se kutistuu keskeltä reunoille päin, ei ylös/alas ?

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 23.4.2007 21:20

tuolla yhes liikkees seinäjoella, takalasi+ 4 takasivulasia maksaa 270euroa. tummuuden voi itse valita.
kalvolla takuu 5vuotta asennuksella 1vuosi.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.4.2007 22:38

Aaarghhh....Ois pitäny vaan olla hiljaa!!!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 24.4.2007 1:26

Huomenna olis tarkoitus opettaa jatkajalleni kalvotusta niin jos muistan otan muutaman valokuvan projektista jossa selviää muutamia kalvotuksen saloja.

Gloid
-
Viestit: 282
Liittynyt: 19.12.2004 15:32

ViestiKirjoittaja Gloid » 24.4.2007 10:49

Jos Vesku jaksat niin ota vaan paljon kuvia. Olisi varmasti apua monelle, joka kalvojen kanssa taistelee :)

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 24.4.2007 19:50

Jos Vesku jaksat niin ota vaan paljon kuvia


kannatan!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 24.4.2007 20:09

Muutamia kuvia ottelin, tänään en enään ehdi laittaa niitä esille mut koitan huomenna laittaa

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 26.4.2007 1:59

Itellä ois kans tarkotus kalvottaa pari juttua, onneks ei niin kauhean tarkkoja.
Mittariston läpinäkyvään muoviin pitäs kalvoa laittaa ja kirkkaammat polttimot/ledit taustavaloks. Harjottelee niin kauan että kalvo on nätisti paikallaan... :)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 30.4.2007 10:48

Kyllä se 20-30 harjoituskertaa on todennäköisempi kuin että ekalla onnistuu....
viimeisin yritys jo onnistui: pesin lasit molemmin puolin puhtaaksi-saippua liuosta ensin ulkopuolelle ja kalvo nurinperin pitkän metalliviivaimen kanssa prikulleen mittaansa- sitten siirsin saippualiuoksen kera valmiin kalvon sisäpuolelle ja lastalla vedet pois välistä... tuolla reilu pala ja veitsi ohjeella kokeilin aikaisemmin, mutta ulkopuolella paljon helpompi leikata ja työn jälki parempi...Takalasin kun vielä oppisi laittamaan yhdestä palasta...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 30.4.2007 10:58

Viikolla caravellen ikkunoita kalvottaessani totesin, että ulkopuolelta on melko mahdoton leikellä kohilleen laseja joissa on rasterointi ja musta reunus. Saa sen tarkalleen muotoonsa sisäpuolellakin leikellen, mutta vaikeampaa se on. Se musta reuna ei ole kovin leveä, joten tarkkana pitää olla leikatessa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 30.4.2007 11:03

Ei sitä ulkopuolella tarkkaan tartte leikatakkaan, sisäpuolella ensin lastotaan kiinni ja sit leikataan ylimääräiset pois.
asennuskuvat on edelleen kamerassa, katsotaan josko joskus jaksan ne siirtää esille.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 30.4.2007 17:36

Tämä pätee ammattikalvottajiin: Kalvo muotoillaan ja leikataan täysin valmiiksi ulkopuolella. Paitsi avattavat ikkunat jos niiden yläreunat viilataan saumattomiksi.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 30.4.2007 19:39

No mä en ammattikalvottaja ollutkaan koskaan, tein vain 40-70autoa vuodessa (talvet huilasin). tietenkin jos auton ikkuna on sellainen ettei kalvoa pysty enään sisällä muokkaa (takaikkunat/kolmioikkunat) niin tein sen oikean "täysin" muotoiseksi, mut T4 lasit ei sitä vaadi toki liikaa tavaraa ei kannata jättää kun siitä on vain haittaa asennuksessa, rasteri-ikkunoissa ylimääräisestä ei niin paljoa haittaa ole kuin tiivistelaseissa joissa on hyvä tehdä just oikean kokoiseksi jotta helpottaa asennusta.

Oikea ammattikalvottaja ostaa teippileikkuriin ohjelman joka muotoilee palan oikean muotoiseksi tietokoneelta löytyvän leikkuu ohjelman avulla, kyseinen ohjelma maksaa paljon + kk-vuokra siihen päälle, hintaan sisältyy kaikkien uusien autojen ikkunoiden kaavat, ei vaadi enään kuin lämmityksen ja asennuksen.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 30.4.2007 19:47

Tämä pätee ammattikalvottajiin: Kalvo muotoillaan ja leikataan täysin valmiiksi ulkopuolella. Paitsi avattavat ikkunat jos niiden yläreunat viilataan saumattomiksi.


Aivan ;) Paitsi, että minä otankin AINA kaikki avattavat ikkunat irti =D
Pääsee jopa välillä nopeammin ja helpommalla ;)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 30.4.2007 19:49

Oikea ammattikalvottaja ostaa teippileikkuriin ohjelman joka muotoilee palan oikean muotoiseksi tietokoneelta löytyvän leikkuu ohjelman avulla, kyseinen ohjelma maksaa paljon + kk-vuokra siihen päälle, hintaan sisältyy kaikkien uusien autojen ikkunoiden kaavat, ei vaadi enään kuin lämmityksen ja asennuksen.

Heh...Tähän se menee, robotit tekevät osan työstä nykyään :( Vanha kunnon käsityö kunniaan :)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 30.4.2007 19:59

Tutustuin tuohon pari vuotta sitten, hieno peli mut ei kannattava ellei tee tuollaista 2-4autoa/päivä, kyseinen ruotsalaisfirma joka tuotetta esitteli teki päivässä 4 asentajan voimin tuollaiset 20autoa, heidän ykkösasentaja tekee hommia välillä ympäri maailmaa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 1.5.2007 9:51

Jos sen saa kerta linttuulla sieltä sisäpuolelta saa leikeltyä niin työtähän siinä säästyy, itse en ole siinä onnistunut, mutta ulkopuolella leikellen tämmöinen tumpelompikin on saanut hyvän lopputuloksen ja irti kun ottaa sivulasit niin aina vaan helpottuu...

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 3.5.2007 18:13

no niin, kuvia peliin, nyt on kalvot haettu ja viikonloppuna kiroillaan jälleen...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.5.2007 19:52

Tänään tuli tummennettua erään Viperin ikkunat...
Heh..Muutama sekuntti ja lasi (pleksi) irti =)

Tummentaminen olikin sitten eri asia, kun tuollaisen lasit teki ensi kerran.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 5.5.2007 15:10

nojoo.. sivulasit tummensin ilman vaikeuksia, mut takalasi meni vituiks heti kättelyssä... pitää kai maalata umpeen. :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 5.5.2007 15:28

^Kukaan ei oo seppä syntyessään =) Koita uudelleen, kyllä se siitä...!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.5.2007 17:42

Enpä sitten laitakkaan kuvia kalvottelusta, emäntä oli ottanut kuvia ja siirrettyään omat kuvat koneelle oli poistanut kaikki:-(

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.5.2007 18:23

Tuo lämmittäminen tuossa on se juju jota ensikertalaiset ei osaa, niin kävin tekemässä pikku kuvaksen uudelleen koepalalla, eli ensimmäisessä kuvassa ylimääräinen kalvo on lastan avulla ajettu lämmitys valmiuuteen ja toisessa se on saanut lämpöä itseensä jolloin se kutistuu tuollaiseksi aaltomaiseksi jonka jälkeen lastalla vedetään ylimääräinen kalvo tasaiseksi, tämä siis samalla kun kalvo lähtee muotoutumaan!

Kuva Kuva

Muutenhan tuo onkin leikkaa liimaa juttua:-)

Kalvo siis kutistuu vain vaakatasossa (rullan pituus-suuntaan) eli nuo "evät" täytyy kerätä tasaisesti ikkunan ylä ja alareunaan, lämmitys aloitetaan keskeltä kohti reunoja.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 6.5.2007 18:56

Eli teetkö tuon lämmityksen ikkunan ulkopinnalla kun olet leikannut kalvon ikkunan muotoon? Itse olen lämmittänyt aina vasta saippuaveden kanssa läträtessä.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.5.2007 19:12

Nimen omaan ulkopuolella ja suurinpiirtein muotoon leikattuna, lämmityksen jälkeen sit muotoilen enemmän.

Ensimmäiseksi ikkunat tietenkin puhdistetaan huolellisesti molemmin puolin, sen jälkeen ikkunaan sumutetaan saippuavettä (jälleen molemmin puolin) ja kalvo asetetaan ikkunan ulkopintaan liimapinta ulospäin, leikataan ylimääräiset pois ja tasoitellaan lastalla nuo "evät" tasaisesti ikkunan ylä- ja alareunoihin.
Tämän jälkeen lämmitetään varovaisesti ja lastalla tasoitellaan kalvo sileäksi ja muotoillaan loput mikäli tarvetta on.
Kalvon muotoilun jälkeen irroitetaan suojakelmu, sumutetaan kalvo märjäksi ja siirretään ikkunan sisäpuolelle (ikkunan tulee olla märkä) ja asetellaan kohdalleen jonka jälkeen lastalla työnnellään ylimääräiset vedet pois kalvon ja ikkunan välistä.

Eli lyhyesti työ tehdään ulkopuolella ja asennus sisäpuolella!
Viimeksi muokannut Vesku, 6.5.2007 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 6.5.2007 19:20

Hmmm... tuo voi olla olennaisesti kiroilua vähentävä konsti!

Tarkoittako tuo nyt sitä, että esim. voimakkaasti ylös/alas suunnassa kaartuva takalasi kannattaa tehdä pystysuikaleista, jolloin saa kutistettua sen kalvon mutkalle lasin kaarevuuden mukaan?

Tämä taitaa onnsitua vain laatukalvoilla?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.5.2007 19:24

Voimakkaasti kaartuvat lasit saa tehtyä yhdestä palasesta kun osaa homman kunnolla, tuo aiemmin mainitun Ruotsalaisen pajan asentaja ei ole vielä törmännyt autoon jonka takaikkunaa hän ei olisi pystynyt tekemään yhdestä palasta.

Mikäli suikaleita käyttää tulee niiden olla vaakasuikaleita koska se kalvo kutistuu vaaka- ei pystysuunnassa!

Ja lämmitystä on turha kokeilla varaosaliikkeiden halpakalvoihin vaikka niissä olisikin mainittu lämmitettävyys, suosittelen SunGardin ja 3M:n kalvoja niillä työ onnistuu kohtuu helposti.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 6.5.2007 19:38

Mikäli suikaleita käyttää tulee niiden olla vaakasuikaleita koska se kalvo kutistuu vaaka- ei pystysuunnassa!


jep, tarkoitinkin, että ottaa kyllä rullasta vaakana, mutta asentaa ne vaakana leikatut pystyyn... noh, hölmön näköinen se ainakin olisi.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 6.5.2007 20:15

Ja lämmitystä on turha kokeilla varaosaliikkeiden halpakalvoihin vaikka niissä olisikin mainittu lämmitettävyys, suosittelen SunGardin ja 3M:n kalvoja niillä työ onnistuu kohtuu helposti.

Tuohon listaan voin vielä lisätä seuraavat kalvotuotteet kuten SunTek ja MoonRaker, joita on tullut asenneltua jo pidempään!

Muuten Vesku vastasikin kaikkiin kysymyksiin erittäin tyhjentävästi ;)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.5.2007 22:06

Ottaa rullasta vaakana ja asentaa lasiin vaakana.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 6.5.2007 22:30

ei kyllä muu olis tullut mieleenkään..

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 6.5.2007 23:18

Onkos porukalla kokemuksia noista foliatecin kalvoista, kun tekisi mieli kokeilla tuollaisia valmiiksi leikattuja? Siis lähinnä tarkoitan kalvojen laatua... Muutama auto joskus tullut kalvotettua ja ei oikein meinaa pinna aina venyä tarpeeksi. Profiilin traktori tuli teetettyä, mutta jos nuo foliatec:it on asiaa, voisi seuraavan auton tehdä taas itsekin (harrastusmielessä lähinnä).

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 7.5.2007 7:17

Foliatecin metritavaraa kokeillut, noihin 3M ja SunGardin kalvoihin verrattuna aika paksua ja tottelee lämmitystä hieman erillaisesti, kyl senkin silti ikkunaan sai.

jvp
-
Viestit: 59
Liittynyt: 25.10.2005 21:21

ViestiKirjoittaja jvp » 7.5.2007 19:54

Onko kellään kokemusta noista CFC:n muotoon lämmitetyistä ja leikatuista kalvoista, mitä esim. completos myy? Siis lähinnä et miten istuu lasille?

Cryonic
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.9.2006 9:04

ViestiKirjoittaja Cryonic » 7.5.2007 21:16

sen verran laitettava omaa mielipidettä, että jos liikkeessä tummentavat 5 ikkunaa (takalasin, takasivut- ja etusivulasit) noin 250e niin mielummin maksaa tuon suoraan liikkeeseen ja saa priimalaatua kun alkaa itse laittamaan ja kiroilen, poltan 10 askia tupakkaa, juon korin kaljaa, emäntä lähtee karkuun ja koira kusee nilkoille ja seuraavanapäivänä krapulassa vien auton sinne liikkeeseen ja maksan sen 250e + edellisen illan toilailut. Eikä se 3M tai sunguardinkaan kalvo ilmaista ole jos sitä itse ostaa ja alkaa taiteilemaan paikalleen..

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 7.5.2007 21:29

Tuosta hyvä esimerkki on eräs sankari joka soitti mulle autonsa ikkunoiden kalvottamisesta, auto oli volvo 340 eli erittäin yksinkertainen kohde aloittelijallekin, hintaa muistaakseni 600mk, no kaveri oli päättänyt hakea itse kalvoa sen reilut 3m mitä tarvitaan ja epäonnistui työssään haki saman verran lisää epäonnistui jälleen haki lisää taas sama loppu tulo ja soitto mulle, itsellä autoon meni reilut 30min ja kalvot nätisti ikkunassa:-)

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 7.5.2007 21:59

tai jos ostaa auton jossa on valmiiksi tummennetut lasit... luulen et ideana tässä topicissa on se, et yritetään tehä jotain itse. vaihtelevalla menestyksellä. mut se on jokaisen oma asia.

Cryonic
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.9.2006 9:04

ViestiKirjoittaja Cryonic » 7.5.2007 22:08

niin.. tehdä itse. Jos tässä aletaan saivartelemaan niin miksi ei sitten tee sitä kalvoakin itse? Eli miksi dynamiitti pitäisi keksiä kahdesti?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 7.5.2007 22:43

Ja kun oikein saivarrellaan, niin miksei aja bussilla vaan ajaa itse? Tai miksei palkkaa kuskia? Oi miksi?

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 7.5.2007 23:05

no, sivu ikkunat meni heittämällä ja veskun ohjeiden mukaan menee loput... ei mennyt 250e....

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.5.2007 6:50

Kannattaa tuo taito opetella, kalvottajista on aina pulaa ja sillä kyl tienaa mukavat lisät vuoden mittaan.
Itse lopettelin nuo hommat viimekesänä mut jatkuvasti tulee soittoja "et teetkö vielä..", joten ei niistä vieläkään ihan ole päässyt eroon:-)

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 8.5.2007 10:42

jep, tottahan voisin ottaa sen 250e :) ehkä pitää omiin autoihin harjoitella ensi enemmän :) eihän se saippuveden kanssa läträäminen kaikkia innosta...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.5.2007 10:57

Vesku: Raskasta se täälläkin välillä on, kun tekee normaalin päätyön jälkeen iltaisin kalvotuksia. Noh, onneksi nyt ei ihan joka viikon arkipäivä ;)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 8.5.2007 11:03

eihän se saippuveden kanssa läträäminen kaikkia innosta...


Kieltämättä ehkä maailman toiseks vittumaisinta hommaa :D

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 8.5.2007 11:17

mikäs on vittumaisinta? :) pitää kokeilla :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.5.2007 11:41

Farmari 3B Passatin takalasi, kuinka hankala tuo on? Sopiiko ensimmäiseksi kuperan lasin harjoittelu kohteeksi? Sivulaseja olen tummentanut kolmeen autoon ja se on onnistunut kyllä ihan siististi, suorat lasin kun ovat olleet.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 8.5.2007 11:50

mikäs on vittumaisinta? :) pitää kokeilla :)


En ole siihen vielä (onneksi) törmännyt. Tällä jaetulla toisella sijalla on sitten lukematon määrä erilaisia hommia.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.5.2007 11:57

No jos lämmittelyä ei ennen oo tehnyt niin älä aloita 3B variantilla, helpoimpia se ei missään nimessä ole toki ei vaikeinkaan.

Murre: Yks syy miksi tosta halusin päästä eroon oli just se et muutama vuos sitten tuli kesäkuukausina tehtyä omantyön oheessa tuollaiset 60-70autoa ja kun siihen meni kesälomatkin niin rupes pikkasen maistumaan puulta, eteenkin kun 19vuoteen noita autoja on muutamia mahtunut.

Kuten Leinonen toisessa topikissa sanoi "eiköhän olis aika jättää nää nuoremmille", nyt vaan tarttis löytää se jatkaja tälle hommalle Raumalta, kalvottelusta en toki kokonaan eroon pääse kun nuo tasolasikalvottelut pysyy meillä edelleen, mut niitä onkin mukavempi touhuta.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.5.2007 17:00

kesäkuukausina tehtyä omantyön oheessa tuollaiset 60-70autoa ja kun siihen meni kesälomatkin niin rupes pikkasen maistumaan puulta

Tuttu tunne, mutta ihan noin montaa ei ole jaksanut tehdä :)

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.5.2007 19:06

Jatketaampa tänne kun ei viitsi uuttakaan topikkia tehdä, eli mistä sellaiset kalvot jotka ovat mahdollisimman haaleat mutta jotka heijastavat uv/lämpösäteilyä tehokkaasti pois?
Tuli käärästyä omaan kiesiin tummat kalvot (jotka oli paikallisessa puljussa ainoat jotka tuotetietojen mukaan heijastavat lämpöä pois) mutta näky on melko korni, ei sovi niin ei sovi. Kalvojen laittamistakin venytin mahdollisimman pitkälle juuri sen takia, tohon korimalliin ne vaan ei yksin kertaisesti passaa (ainakaan mun silmään).

Peilikalvot on yksi vaihtoehto, sellaiset yhdessä kärryssä olikin eikä perse käristynyt vaikka sisusta oli mustaa nahkaa kauttaaltaan ja auto oli seissyt pidemmän aikaa auringossa.
Mutta nyt kun ei oikein ole halua istuttaa peilikalvojakaan laseihin, vaan mahdollisimman huomaamattomat kalvot jotka kuitenkin pitäisivät tuota lämpöä suht tehokkaasti poissa.

Tehdäänkö tuollaisia ja jos tehdään niin mistä niitä saa? (jossain, joskus vuosia sitten törmäsin kalvoihin jotka olivat käytännössä läpinäkyvät, vähän kun kontaktimuovia, mutta blokkasivat uv/lämpösäteilyn tehokkaasti pois 75-80% muistaakseni).

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 13.5.2007 22:05

3M:n vaaleinkin kalvo (50%) suodattaa 99% UV-säteilystä.
IR-suodatuksesta ei näytä olevan mainintaa missään.
Peilikalvo tietysti parhaiten suojaa auringon paahteelta, mutta ne on samalla takuuvarmat sakkomagneetit autossa.
Makuuhuoneen ikkunaan tilasin peilikalvon Taperoll-firmasta ja edes yli 30ºC helteellä lasin läpi tuleva auringonpaiste ei tunnu lämmittävän yhtään.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.5.2007 22:20

No peilikalvo on tosiaan se paras, ei kyllä sakkoja tullut niistä kertaakaan mutta pahaa sanomista aiheuttivat (tosin, leimalla ei edes sanottu mitään) pari kertaa. Heijastavat liikaa autossa ja miekkahiha tais laskeskella että autossa on liikaa heijastavaa pintaa kun kaikkilasit etusivusia + tuulilasia myöten on peilikalvotettu (farkku oli sillonkin kyseessä).

Eli peilikalvon ominaisuuksilla ei-peilikalvo on hakusessa :)

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 13.5.2007 22:40

Onhan sitä peilikalvoakin olemassa enemmän ja vähemmän peilaavaa, mutta ilmeisesti nuo vähemmän peilaavat ei ole sitten peilikalvo nimellä, vaan luultavasti jotain pronssi tms. kalvoja.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 14.5.2007 16:22

Tuplakalvotuksella saa peilikalvon peilaus efektiä vaimennettua. Eli ensin 50% peruskalvo lasiin ja sen päälle (sisäpuolelle siis) peilikalvo.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 14.5.2007 18:30

jad, muuten hyvä idea mutta kun tässä nyt olisi haussa HUOMAAMATTOMAT kalvot. Tuolla tuplakalvoituksella on kaikkea muuta kuin huomaamaton :-)

Siis kun umppariin ei omaan silmään vaan sovi ei niin mitenkään nuo tummennukset ja pakko olisi jollain saada blokattua lämpö kun ei ilmastointiakaan ole.
Eihän tässä muuten mitään ongelmaa olisikaan, ellei kuljettajalla olisi asennevammaa noita kalvoja kohtaan :-)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.5.2007 18:51

Tuossa on sekin pointti että jos saa kaiken infrapunasäteilyn suodatettua kalvolla niin auringon näkyvä valo lämmittää vielä.

Eli pelkkä infrapunasäteilyn suodatus ei takaa viileätä kyytiä, joten tummuutta pitää kalvossa myös olla.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 14.5.2007 20:24

Jaa, no sitten haalea metalloituperuskalvo joka ikiseen ikkunaan.
Eli 75% tuulilasiin ja etusivuihin. Ja 50% muihin, ja aivan varmasti viilenee.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 14.5.2007 22:37

H.Jormalainen, ei niin. Yleensä nuo halppiskalvot suodattaa suurimman osan UV-säteilystä muttei paskaakaan lämpösäteilystä. Peilikalvot yleensä blokkaa molemmat melko tehokkaasti.

jad, mistä saan tuollaista haaleaa metalloitua peruskalvoa? Ja ei, tuulilasia en lähe ährään mutta muut kyllä voi kelmuttaa jos kalvo oikeasti riittävän haaleata (usemmastakin kiesistä on tullut kiskottua kalvot pois, lähinnä syksyllä vesisateiden aikaan saattaa miekkahihat kiinnostua tummahkoista laseista).

edit: tuulilasiin siis ei siksi että tuo "elektrooniset" lisävempaimet toimii oikein kojelaudalla, ajoittain kun niitä tarvitsee käyttää ;) ja kun tuo metallointi käsittääkseni vaimentaa melko tehokkaasti korkeita taajuuksia joita tulee 'metsästettyä'.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 14.5.2007 22:45

jad, mistä saan tuollaista haaleaa metalloitua peruskalvoa? Ja ei, tuulilasia en lähe ährään mutta muut kyllä voi kelmuttaa jos kalvo oikeasti riittävän haaleata (usemmastakin kiesistä on tullut kiskottua kalvot pois, lähinnä syksyllä vesisateiden aikaan saattaa miekkahihat kiinnostua tummahkoista laseista).


Tuu Tampereelle, niin kalvotan haaleella metallisoidulla kalvolla..Kalvona toimii SunTek.
Privalla lisää infoa!

Kilpijoen projektiosiossa Cordoba kyseisellä kalvolla tehtynä!

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 14.5.2007 22:54

Murre, ei millään jaksa lähtee suhaan 500km:tä. Ja jos treelle asti eksyy niin pikkubroidi tekee noita hommia. Mutta privaillaas.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 14.5.2007 22:59

^Jep jep!

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.5.2007 11:53

Eiköhän tuota kalvoa voi ostaa ihan keneltä kalvottajalta tahansa. SunGardin tai SunTekin HP-sarjat ovat metalloituja. Myös Llumarilta tietty löytyy. Ja nuo navigaattori antennit toimivat kyllä metalloidunkin kalvon läpi. Tehdas metallihuurre lasit taas eivät oikein GPS signaalia päästä läpi.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 15.5.2007 15:51

jad, ei ole käytössä mitään gps-suunnistimia, vaan vähän erilaista elektroniikkaa iltaisilla kruisailureissuilla ja pidemmillä puuduttavilla siirtymisillä ;-)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa