Vetoakselin sisempi nivel 100mm/25.5mm leveä, ratkaistu.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

Vetoakselin sisempi nivel 100mm/25.5mm leveä, ratkaistu.

ViestiKirjoittaja TiPu » 24.10.2005 18:33

Niillä joilla on paaaaaalljon tietoa nivelistä saapi vastata tähän jos pystyy ;)
Elikkä tarvitsen vetoakseliin sisemmän nivelen jonka halkaisija on 100mm (kun G60 nivel) mutta leveys saisi olla 25.5mm että mahtuisi mk1 GTi akselin spoorien väliin lukkosokan kanssa. G60 nivel on 3.5mm leveämpi ja juuri menee lukkosokkauran yli ettei mahdu. Prikan jättäminen pois ei varmaankaan ole järkevää, jos rataa joskus ajetaan. Prikan leveys olisi tasan 2mm.. En kuitenkaan ole varma riittääkö pituus. GTi akseli oli liian lyhyt ja taas G60 akseli liian pitkä.
Meinasin siis laittaa tälläisen pidemmän vetoakselin Sciroccoon jossa on 02A laatikko. Lyhyemmän sain suoraan G60 Corradosta.
Viimeksi muokannut TiPu, 18.11.2005 10:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 26.10.2005 7:44

Hei, eikös täällä ole VAG-asentajia ihan ammatikseen tekeviä?? Jos teidän prujuista löytyy 100mm listalta sopiva nivel, niin olispa hyvä..

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 3.11.2005 8:10

Halloota, nostetaas topiikkia että jos joku tietäväinen näkisi.

Tuli mieleen että voisikos sorvata tuota vetoakselia niin että ottaisi sen 3.5mm pois, niin mahtuisi nivel? Akselissa kun tuntuu olevan tavaraa prikallekin sorvauksen jälkeen. Spoorit loppuu jo aikaisemmin, mutta sorvaisi sen verran syvältä että nivelen hampaat ei tökkäisi ennen aikojaan.
Tässä hommassa kuitenkin on epävarmaa nivelen oikea paikka, koska on vaikea katsoa pysyykö kuulat hyvin sisässä tai ottaako akselin pää perälaippaan tms. kiinni..mites tämä todetaan, erreyksen kaatta vai?

Eei perkele että on vaikea selittää, pitää vissiin viimeisellä alkaa kotisivua päivittämään, jotta saisi kuvia tekstin tueksi.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 5.11.2005 15:03

No ristus, milläs tavalla sitten olette muokanneet vetoakseleita? Keskeltä poikki ja tavaraa pois/lisää vai?? Mitenkköhän tuollaisen hitsisauma kestää, kun tanko on periaatteessa vain reunoista kiinni? Saako niin edes tehdä?

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 5.11.2005 15:41

kyllä meillä on kestäny nämä hitsatut kilpakäytössäkin niin miksei normiajossa sitten. siitä että onko tämä vetarin hitsailu lain sallimaa entiedä. noin tein omaan poloon vetarin kun oli ongelmana että ei niin lyhyttä vetaria löytynyt yksinkertaisesti mistään...
vetari

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 6.11.2005 13:21

Omia kokemuksia ei ole, mutta muutamalla kaverilla on ollut keskeltä poikki, pala pois ja samalla tavalla hitsaus kuin P.i.t:llä ja on hyvin kestänyt kovaakin rääkkiä.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 6.11.2005 21:42

Ok, nyt nykyinen vetari menee kuitenkin sorvaamoon ja tehdään tilaa leveämmälle Corradon nivelelle. Mallasin vetaria auton alla ja hyvältä näytti -> ei mene liikaa sisälle laippaan että osuisi päätyyn ja on kuitenkin tarpeeksi lähellä ettei kuulat tipaha pois. Elikkä ensi viikolla sorvataan ja sitten ihmetellään lisää..jos ei onnistu niin sitten Corradon akselista lähtee pala pois ja ammattihitsari laittaa sauman vahvasti yhteen.
BTW, Gti vetarin pituus on 657mm, pystyin mittaamaan tarkasti kun otin ulommankin nivelen irti. Oli muuten ihmettelemistä ennenkuin löytyi lukkosokka mönjän sisältä piiiiienestä aukosta, huh.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 7.11.2005 13:27

eikös ne ulommat nivelet aina oteta lyömällä auki eikä näpräämällä sitä sokkaa reijässä? vai oliko tässä tapauksessa ihan aikuisten sokka siellä pitämässä niveltä akselilla?

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 7.11.2005 13:36

Sokasta, kyllä se oli ihan samanpaksuinen sokka kuin sisänivelessäkin. En uskaltanut lyödä kovemmin, kun sitä niveltä vielä tarvitsee, vaan levitin sokkaa nauloilla ja käsin väänsin pois. Vanhemmissa malleissa sokka on paremmin hollilla.

juu
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.1.2005 1:20

ViestiKirjoittaja juu » 9.11.2005 13:06

Moi!

Mun mielestä ei hitsailu ole oikea ratkaisu noihin vetoakseleihin....
Minulla on itsella mittojen mukaan teetetyt akselit....=ei ongelmia

Jos On hiukan rahaa maksaa hyvästä työstä/palvelusta /laadukkaasta
tuotteesta...
Soitto tuonne:

Sorvaamo karpiola 03-4718122
Tekee mallin mukaan sulle vetoakselin...tai mittojen...
Älkää soitelko joutavia....kyllästyyhän siihen..

Oliskohan ollu materiaali 315 mok ja karkaisu ....Voin muistaa väärin....
Toivottavasti numero voimasssa ..itse asioin viimmeks parivuotta sitten

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 9.11.2005 13:29

No, sain vetarin sorvattuna Metallisorvaamo Sunilasta, Tre. Palvelu on hyvää ja halpaa ja jälki siistiä vaikka paikkana ei niinkään ;) äijät näyttää siltä etteivät ole viikkoon pesseet käsiä tms. Nyt mahtuu 100mm nivel ja seuraavaksi kokeillaan auton alle, kunhan saan aikaa muilta kiireiltä..

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 9.11.2005 18:12

no tämähän päättyi hyvin sitten...=)

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 18.11.2005 10:29

Morosen, nyt muutama kuva ehkä selvennykseksi projektipuolella (Corracco projekti)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa