Lämpöongelma, ATD

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Styroks
-
Viestit: 341
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 10.7.2018 21:53

ATD:n kanssa tosiaan lämpöjen kanssa, ongelma vähänkään pidempään (10s->) lämmöt lähtee kohoamaan ja nopeasti. Jopa niin, että päästään punarajalle jos ei kaasua lähde nostamaan. Mittari on modattu lineaariseksi.
Vikakoodeja ei tähän liittyen ole, oletan että puuttuvat takakajarit ei nosta lämpöjä...
Vesipumppu vaihdettu talvella, termostaatti myös, vika ei siitä ole kummennut.

Voisiko jossain olla tukos? Itse veikkaisin jäähdyttimen kennoa mutta voiko se olla noin tukossa? Välijäähdytin on menossa uusiksi myös, siellä on reikä mutta voiko se aiheuttaa noin radikaalia lämpöjen nousua vedättäessä?

Axi
-
Viestit: 1090
Liittynyt: 21.5.2006 10:51
Auto: Volkkareita ja muutama muu

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Axi » 11.7.2018 12:08

Ensimmäinen epäilys kohdistuu tuohon mittariin, alun perin mittarin näyttämä on suhteellisen epätarkka. Esim mittarin näyttäessä 90 astetta moottorin lämpö saattaakin olla jossain 70 asteen hujakoilla.

Jos sulla on vcds, käy ajamassa ja katso eculta nesteen lämmöt.

Styroks
-
Viestit: 341
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 11.7.2018 15:27

Kyllä mie veikkaan että mittari näyttää oikein, sen verran lämpöisenä se moottori käy ihan pellin alta tsekattuna. Se täytyy vielä lisätä tuohon vikalistaan että toinen flekti ei pyöri.

pete73
-
Viestit: 1862
Liittynyt: 11.2.2011 17:45
Auto: Leon ASZ, Cordoba AGR, Polo ATD, Renault 19 16v

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.7.2018 15:39

Pitää myös muistaa, että teemostaatit ei ole on/off laitteita vaan toiminta-alue on aika iso. Täysi aukeama saavutetaan vasta yli 100 asteen lämpötilassa, eli siis täyteen nestekiertoon ja jäähdytystehoon lämpötilan pitääkin nousta normaalia ylemmäs.
Ja tuollasessa diesel koneessa lämmöntuotto normaaliajossa on suhteellisen pientä verrattuna täyskuormitukseen, jolloin luonnollisestikin lämpötilat nousee kun aletaan kuormittamaan.
Aika pitkälti tuon takia se mittari alunperin onkin ohjelmoitu näyttämään tasasta 90tä, vähentää "turhaa" huolestumista lämpötilojen seilatessa välillä hyvinkin paljon. Jos oikein muistan niin 70-110 oli se alue jolloin mittari pysyy paikoillaan

Jultsu
-
Viestit: 2377
Liittynyt: 29.10.2010 4:52
Auto: Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.7.2018 19:46

Jos mittarin neulan toiminta on modattu lineaariseksi niin silloin se myös näyttää asteelleen täsmälleen oikein. Itsekin omaani tuollaisen modin tehnyt. Jos oikeasti neula käy siis 120 asteen paikkeilla niin lähtisin ensiksi varmistamaan asian sekä ecun että mittariston ohjainyksiköiltä että täsmääkö niiden lukemat.

Styroks
-
Viestit: 341
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 11.7.2018 22:13

Kyllä se käytöksen puolesta näyttää oikein, tasakaasulla lämmöt pysyy kurissa, pitkässä vedätyksessä ne lähtee nousemaan ja jos kaasua ei lähde nostamaan, niin ei mene pitkään että lämmöt on punarajalla.
Välijäähy tosiaan vuotaa, voiko sillä olla merkitystä tässä asiassa? Uusin sen kuitenkin.

Jultsu
-
Viestit: 2377
Liittynyt: 29.10.2010 4:52
Auto: Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.7.2018 22:56

Mitä imuilman lämmöt näyttää tuollaisissa vedätyksissä?

Tero P
-
Viestit: 311
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Auto: Golf IV Variant
Viesti:

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Tero P » 12.7.2018 6:55

Vaihda nyt ihan ekaks ehjä välijäähy ja katso mitä tapahtuu.

Vuotava välijäähy tarkoittaa sitä, et ecu näkee ilmamäärän niin suureksi et sallii täyden määrän polttoainetta (ellei softaa ole muutettu map-ohjatuksi) vaikka todellisuudessa koneeseen ei mene täyttämäärää ilmaa. Tämä jo yksistään nostaa palotapahtuman lämpötilaa joka taas aiheuttaa nopeampaa lämmön nousua.
Lisäks kun ahtopaineet vuotaa mäelle, niin ecu joutuu suputtamaan vnt:n siivikkoa jotta ahtopainepyynti saadaan toteutumaan. Tämä taas aiheuttaa sen et pakopaine nousee taivaisiin joka taas aiheuttaa todella paljon ylimääräistä lämpökuormaa koneeseen.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

© since 2000 - ffp