Lämpöongelma, ATD

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 10.7.2018 21:53

ATD:n kanssa tosiaan lämpöjen kanssa, ongelma vähänkään pidempään (10s->) lämmöt lähtee kohoamaan ja nopeasti. Jopa niin, että päästään punarajalle jos ei kaasua lähde nostamaan. Mittari on modattu lineaariseksi.
Vikakoodeja ei tähän liittyen ole, oletan että puuttuvat takakajarit ei nosta lämpöjä...
Vesipumppu vaihdettu talvella, termostaatti myös, vika ei siitä ole kummennut.

Voisiko jossain olla tukos? Itse veikkaisin jäähdyttimen kennoa mutta voiko se olla noin tukossa? Välijäähdytin on menossa uusiksi myös, siellä on reikä mutta voiko se aiheuttaa noin radikaalia lämpöjen nousua vedättäessä?

Axi
-
Viestit: 1134
Liittynyt: 21.5.2006 10:51
Auto: Volkkareita ja muutama muu

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Axi » 11.7.2018 12:08

Ensimmäinen epäilys kohdistuu tuohon mittariin, alun perin mittarin näyttämä on suhteellisen epätarkka. Esim mittarin näyttäessä 90 astetta moottorin lämpö saattaakin olla jossain 70 asteen hujakoilla.

Jos sulla on vcds, käy ajamassa ja katso eculta nesteen lämmöt.

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 11.7.2018 15:27

Kyllä mie veikkaan että mittari näyttää oikein, sen verran lämpöisenä se moottori käy ihan pellin alta tsekattuna. Se täytyy vielä lisätä tuohon vikalistaan että toinen flekti ei pyöri.

pete73
-
Viestit: 1916
Liittynyt: 11.2.2011 17:45
Auto: Leon ASZ, Cordoba AGR, Polo ATD, Renault 19 16v

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.7.2018 15:39

Pitää myös muistaa, että teemostaatit ei ole on/off laitteita vaan toiminta-alue on aika iso. Täysi aukeama saavutetaan vasta yli 100 asteen lämpötilassa, eli siis täyteen nestekiertoon ja jäähdytystehoon lämpötilan pitääkin nousta normaalia ylemmäs.
Ja tuollasessa diesel koneessa lämmöntuotto normaaliajossa on suhteellisen pientä verrattuna täyskuormitukseen, jolloin luonnollisestikin lämpötilat nousee kun aletaan kuormittamaan.
Aika pitkälti tuon takia se mittari alunperin onkin ohjelmoitu näyttämään tasasta 90tä, vähentää "turhaa" huolestumista lämpötilojen seilatessa välillä hyvinkin paljon. Jos oikein muistan niin 70-110 oli se alue jolloin mittari pysyy paikoillaan

Jultsu
-
Viestit: 2436
Liittynyt: 29.10.2010 4:52
Auto: Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.7.2018 19:46

Jos mittarin neulan toiminta on modattu lineaariseksi niin silloin se myös näyttää asteelleen täsmälleen oikein. Itsekin omaani tuollaisen modin tehnyt. Jos oikeasti neula käy siis 120 asteen paikkeilla niin lähtisin ensiksi varmistamaan asian sekä ecun että mittariston ohjainyksiköiltä että täsmääkö niiden lukemat.

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 11.7.2018 22:13

Kyllä se käytöksen puolesta näyttää oikein, tasakaasulla lämmöt pysyy kurissa, pitkässä vedätyksessä ne lähtee nousemaan ja jos kaasua ei lähde nostamaan, niin ei mene pitkään että lämmöt on punarajalla.
Välijäähy tosiaan vuotaa, voiko sillä olla merkitystä tässä asiassa? Uusin sen kuitenkin.

Jultsu
-
Viestit: 2436
Liittynyt: 29.10.2010 4:52
Auto: Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.7.2018 22:56

Mitä imuilman lämmöt näyttää tuollaisissa vedätyksissä?

Tero P
-
Viestit: 312
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Auto: Golf IV Variant
Viesti:

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Tero P » 12.7.2018 6:55

Vaihda nyt ihan ekaks ehjä välijäähy ja katso mitä tapahtuu.

Vuotava välijäähy tarkoittaa sitä, et ecu näkee ilmamäärän niin suureksi et sallii täyden määrän polttoainetta (ellei softaa ole muutettu map-ohjatuksi) vaikka todellisuudessa koneeseen ei mene täyttämäärää ilmaa. Tämä jo yksistään nostaa palotapahtuman lämpötilaa joka taas aiheuttaa nopeampaa lämmön nousua.
Lisäks kun ahtopaineet vuotaa mäelle, niin ecu joutuu suputtamaan vnt:n siivikkoa jotta ahtopainepyynti saadaan toteutumaan. Tämä taas aiheuttaa sen et pakopaine nousee taivaisiin joka taas aiheuttaa todella paljon ylimääräistä lämpökuormaa koneeseen.

leinoan
-
Viestit: 735
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja leinoan » 3.8.2018 18:32

Kannentiiviste ?

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 8.8.2018 21:42

Välijäähy vaihdettu, helpotti selvästi mutta kyllä lämmöt saa edelleen kohoamaan enemmän kuin ennen vedättäessä. Ehkä se flektikin pitää uusia. Hukkaan tuo välijäähyn uusiminen ei mennyt, vanha oli kyllä ihan tukossa toisesta reunasta.

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 2.9.2018 23:12

Tässä on seurannut tilannetta ja pohtinut, mitä seuraavaksi. Talvella vaihdettiin vesipumppu jakopään vaihdon yhteydessä
välijäähy on vaihdettu
turbo on vaihdettu
termostaatti on vaihdettu mutta edelleen vaan lämmmöt lähtee nousemaan vedättäessä. Logia ei ole ehtinyt ajamaan, miten ahdot seuraa pyydettyä eli onko siellä isompia ahtovuotoja jossain. Sitäkin vaihtoehtoa on miettinyt että voiko jäähdytin olla tukossa? Tai jossain muualla nestekierrossa tukos?

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 11.10.2018 17:24

Tämän kanssa on pähkäilty ja päästy siihen lopputulokseen että käytetään kansi pois ja vaihdetaan pahvi. Ei se vika siellä välttämättä ole mutta ei oikein muutakaan vaihtoehtoa jää.

pertti108
-
Viestit: 579
Liittynyt: 22.9.2009 22:16
Auto: AGR made in spain

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja pertti108 » 11.10.2018 21:24

Jos se ei tänä aikana ole kummentunu niin tokkopa se sieltä kannen välistä vuotaa. Kyllä se sylkis nesteet pihalle vedättäessä.

Reaper
-
Viestit: 520
Liittynyt: 23.8.2003 18:17
Auto: Golf IV TDI -00 (AGR)

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Reaper » 13.10.2018 23:38

Tuliko tuo lämpöongelma jakohihna remontin jälkeen? Uusittu vesipumppu voi olla rikki.

Onko termostaatti OEM vai tarvike. Tarvike termostataateissa ollut paljon ongelmia.

Ota syyläri irti ja letkulla lasket vettä läpi ja katsot että tulee normaalisti vesi läpi?


Entäs paisuntasäiliön korkki onko kunnossa?

Tuossa video (bensakoneesta mutta sama periaate)
https://www.youtube.com/watch?v=gTQwhwdPdk4

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 14.10.2018 18:31

Oli sitä talvella jo ennen jakopään vaihtoa, toki vähemmän kun pakkasella ei diesel halua muutenkaan niin nostaa lämpöjä...
Vesipumppu menee nyt uusiksi jokatapauksessa, termostaatti on tarvike mutta ongelma oli jo sillä edelliselläkin termostaatilla. Paisarin korkki on myös talvella vaihdettu, se on OEM.
Kabiiniin tulee lämmintä ihan hyvin paitsi vedättäessä, samalla kun lämmöt lähtee nousemaa loppuu myös lämpimän tulo. Tämä vähän viittaisi kyllä sinne pahvin suuntaan, jos syyläri olisi tukossa niin ei sen lämmitykseen pitäisi vaikuttaa?
Kansi nyt käytetään joka tapauksessa auki, katsotaan mitä se on syönyt...

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: Lämpöongelma, ATD

ViestiKirjoittaja Styroks » 1.11.2018 18:32

Ja pahvihan siellä oli saanut kipeää, toki samaan syssyyn kunnostettiin koko yläkerta kun paikat käytettiin auki. Nyt voi taas ajaa surutta kaasu pohjassa, ei lähde ainakaan 3 km vedätyksellä vielä lämmöt karkaamaan.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa

© since 2000 - ffp