Golf 3 VR6T 4x4

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 20.1.2018 12:25

Pitkän hiljaiselon jälkeen kirjoitellaas vähän tarinaa foorumille.

Tämä Golffi perustuu aika pitkälle tähän projektiin. Homma lähti siitä että bongasin 2016 jouluna nettiautosta sopivan aihion. Kaupat tuli tehtyä nopeasti golffista,

DSC_0189m.jpg
DSC_0189m.jpg (608.17 KiB) Katsottu 9287 kertaa


ja kun Corradon korille oli ostaja olemassa niin pääsi heti askartelemaan.
DSC_0202.JPG
DSC_0202.JPG (1.15 MiB) Katsottu 9287 kertaa

Corrado lähti siis eteenpäin purettuna, mukana vakio syncron tekniikka ja kone.

Golffia ei oltu katsastettu hetkeen, koska se oli ollut edellisessä omistajalla purettuna tallissa pari vuotta. Tälläisessä kunnossa sen vein vapaastihengittävänä leimalle helmikuussa.
DSC_0760_LI.jpg
DSC_0760_LI.jpg (4.9 MiB) Katsottu 9287 kertaa



Oma silmä tykkää ainakin mustasta sisustasta.
DSC_0917m.jpg
DSC_0917m.jpg (1.35 MiB) Katsottu 9287 kertaa


Ahdistus osien sovittelua,
IMG-20170902-WA0005.jpg
IMG-20170902-WA0005.jpg (194.93 KiB) Katsottu 9287 kertaa




Tekniikka tiivistettynä:
-Etulevyt ja satulat ovat neloskorisesta 2.8 golffista, samoin myös takasatulat. Taka levyt 280mm.
-Laatikko 02M jossa peloquin lukko.
-Kardaani nelosgolffista lyhennettynä sopivaksi
-perä T4 transporterista, jossa myös peloquin -> visco päivitetty haldexiin
-ecumaster haldexohjain
-taka-akselissa auraus ja camber säädöt
-cooleri jostain uudemmasta S3 audista
-lyhyt imusarja
-wössnerin männät ja h-profiili kanget
-6164-5 master power -> garrett gtx3071r gen II
-DTAfast ecu

Golffi on katsastettu ahtimelle, mutta seisoo nyt tallissa kun menneellä viikolla kytkimen työsylinteri petti. Vaihto vaatii tässä tapauksessa koneen ja laatikon irrotuksen, koitan sen tehdä pikapuoliin ja sitten laittelen nykykunnosta lisää kuvia.
Viimeksi muokannut Mikko__ 22.8.2019 20:16, yhteensä muokattu 5 kertaa.

Demon
-
Viestit: 1381
Liittynyt: 10.12.2004 12:40
Auto: VR6

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Demon » 20.1.2018 14:56

Kuvat ei aukene..

Tästä olen juttua odotellukkin :D


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 20.1.2018 16:54

Noniin, koitin muokata noita linkkejä, jos nyt näkyisi...

Demon
-
Viestit: 1381
Liittynyt: 10.12.2004 12:40
Auto: VR6

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Demon » 20.1.2018 16:57

Nyt tuntus pelaavan


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

myyrä
-
Viestit: 292
Liittynyt: 6.11.2011 21:00
Auto: 1J, 6ES

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja myyrä » 20.1.2018 19:55

Ei näy kuvat

Ande
-
Viestit: 213
Liittynyt: 25.6.2011 21:02
Auto: VW GOLF MK2

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Ande » 20.1.2018 22:48

eikä täälläkään. Kuvat ku olis suoraa postauksessa näkyvillä nii olis mukava.. Ei tarviais avata kyymentä välilehteä

samza
ffp jäsen
Viestit: 1553
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Auto: pari golffia ja passatti
Viesti:

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja samza » 20.1.2018 22:59

Juu ei näy.
Kuvat saa upittua suoraan foorumille nykyään.

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 21.1.2018 1:13

Nyt jos ei vieläkään mitään näy, on heitettävä pyyhe kehään...

Styroks
-
Viestit: 380
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion Golf VII 4Motion

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Styroks » 21.1.2018 11:27

Näkyy ne, mielenkiinnolla seuraan kyllä projektia!

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 25.1.2018 17:38

Maanantaina oli uusi kytkimen työsylinteri paikallaan ja kone lähti menemään takasin paikalleen.

DSC_0919.JPG
DSC_0919.JPG (1.35 MiB) Katsottu 8900 kertaa


Keskiviikkona sai kaikki kiinni ja koneen käyntiin. En aikaisemmin ollut suoraan konehuoneesta napannut kuvaa niin tuli se nyt tehtyä. Paikoittain alkaa ehkä olemaan ahdasta. Kaikki tarpeellinen tuolla taitaa nyt olla, joten seuraava homma olisi konehuoneen siistiminen.

DSC_0933.JPG
DSC_0933.JPG (1.54 MiB) Katsottu 8900 kertaa

Ande
-
Viestit: 213
Liittynyt: 25.6.2011 21:02
Auto: VW GOLF MK2

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Ande » 25.1.2018 20:15

Tästä ei voi ku tykätä!

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 11.4.2018 20:51

Lyhyttä työmatka ajoa on tullut ajeltua melkein koko alkuvuosi. Puolat vaihdettu uusiin, ja tämä tuntui auttaneen sytkäongelmiin joita on välillä havaittu. Etulippa täytyisi saada vaihdettua, se kun tuli hajotettua talven aikana.

Eilen tuli laiteltua kesäpyörylää alle.

DSC_0991m.jpg
DSC_0991m.jpg (1.07 MiB) Katsottu 7614 kertaa

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 18.11.2018 22:32

Sytkä ongelmat tosiaan isommilla ahdoilla hävisi keväällä ja kesän saikin ajella ok paineilla. Tuli tässä loppusyksystä testattua myös 80-120 kiihtyvyys.

IMG-20181028-WA0002.jpg
IMG-20181028-WA0002.jpg (68.69 KiB) Katsottu 5377 kertaa

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 19.11.2018 16:49


samza
ffp jäsen
Viestit: 1553
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Auto: pari golffia ja passatti
Viesti:

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja samza » 19.11.2018 16:58

Ihan miehekäs kiihtyvyys kyllä, ei nelikossa pyörä lipsu.
Itsellä kakkiksessa lieviä pito-ongelmia mutta taisin kännykällä jotain n2.4sek aikoja saada 80-120 välille .

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 1.12.2018 17:17

Katotaas mitä tästä tulee, sähköt ainakin pelaa...

https://youtu.be/FLM-yXrQgTA

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 2.12.2018 13:02

Tarvii huomenna hakea uudet perän öljyt ja uudet perän kiinnityspultit niin pääsee tästä jatkamaan.

DSC_0140.JPG
DSC_0140.JPG (835.74 KiB) Katsottu 4942 kertaa


DSC_0141.JPG
DSC_0141.JPG (817.25 KiB) Katsottu 4942 kertaa

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 4.12.2018 16:50

Koeajot suoritettu haldexin kanssa, tuntuu toimivan aika mukavasti. Tuo haldex kytkin oli tuota viscoa n.10mm pitempi joten kuopissa kallistuksen vakaaja ottaa kardaanin takalimppuun kiinni, tarvii hiukka työstää sitä.

Haldexia ohjaa ecumasterin ohjain. Normaalisti toimii niin, että potentiometrillä säädetään taka-akselille menevä voima haluttuun tasoon ja nopeus signaalilla perä sitten alkaa irrottaa halutussa nopeudessa. Nopeus signaalille määritetään kaksi pistettä, toinen on se missä perän irroitus alkaa ja toinen missä perään ei enää siirry yhtään voimaa.

Itse kytkin tuon nyt hieman eri tavalla. Saan eculta taajuussignaalia ulos, ja laitoin nyt sen niin, että imusarjan paineen mukaan taajuus pienentyy -> voima taka-akselille lisääntyy. Eli normaali ajossa perä ei ole mukana imusarjan alipaineen ollessa alle 0,5. Tuosta alipaineen vähentyessä voima lisääntyy taka-akselille kunnes imusarjan alipaineen ollessa enää 0,1 menee kaikki voima haldexin läpi.

Tätä en nyt päässyt vielä liukkaalla kelillä testaamaan kun tämä etelä-suomen pieni lumimäärä suli tänään pois. Mutta ainakin märällä asfaltilla toimi ok, ja hiekkapihassa pyöritellessä taipuu paljon paremmin kun tuon viscon kanssa. Nuo säädöt tuolle haldexille on hatusta nyt temmattu ja katsotaan miten toimii kun saadaan taas lunta.

^^BeBe
-
Viestit: 512
Liittynyt: 31.8.2009 22:15
Auto: C5 2.5tdiq, golf gti, golf mk1 ss1400, t3 syncro

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 4.12.2018 17:06

Ecu ohjaa siis venttiiliä mikä säätää paineen haldexissa?
Vai haldexin oma ohjain välissä mille syötetään vaan tarvittavaa infoa?
Eli nyt saat varmaan myös kytkettyä käsijarrulle kytkimen mikä vapauttaa perän? Jos tarvii nyppästä tiukassa paikassa :)

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 4.12.2018 17:57

Ecumasterin haldexohjain korvaa täysin sen haldexin oman ohjaimen, eli ecumasterin ohjain on kytketty suoraan haldexin pumpulle sekä askelmoottorille. Moottorin ohjaimelta sitten tulee taas signaalia tuolle ecumasterin haldex ohjaimelle, jonka perusteella vetosuhdetta säädetään.

Käsijarrutoiminto löytyy myös tuosta ohjaimesta, mutta sen johto on vielä kytkemättä.

Ande
-
Viestit: 213
Liittynyt: 25.6.2011 21:02
Auto: VW GOLF MK2

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Ande » 4.12.2018 20:42

Itellääki ecumasterin haldexin ohjain.. Tosin pelkällä potikalla ja on off systeemillä vasta kokeiltu. Pitäis enempi paneutua sen ominaisuuksiin. Toi paineel ohjaus kuulostaa iha hyvältä, mite se on toteutettu? Lisää inffoo vaa jos tuost enemänki osaat haastella! :D

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 5.12.2018 12:05

Tuossa on vaan otettu moottorin ohjaimelta ohjelmoitava ulostulo käyttöön. Tuosta dta:n ecusta saa yhden ulostulon ohjelmoitua tuottamaan taajuutta. Taajuus muuttuu nyt mulla ahtopaineen mukaan, ja se on kytkettynä taas tuohon ecumasterin vss nastaan.
Jos moottorin ohjaimelta sais ohjelmoitavan 0-5v ulostulon voisi sillä korvata tuon potikan, mutta tuossa dta:ssä ei suoraan sellasta ollut.

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 14.5.2019 23:00

Noniin, talvi tuli ja meni. Lumen tultua täytyi hieman muuttaa tuota eculta haldexille menevää "ohjaus käyrää", niin että alkoi siirtää voimaa taakse jo pienemmällä imusarjan alipaineella ja samalla tuoda sitä pistettä alaspäin jossa haldex täysin kiinni. Näin sai liukkaalla kelillä toiminnan loogisemmaksi. Paikaltaan lähtiessä liukkaalla kelillä tuossa tuntuu pieni viive, mutta ajossa ei sitä tuntuisi olevan, tai ainakaan sitä ei huomaa.

Käsijarrun johto tuli myös kytkettyä, se täytyi vetää releen kautta jotta toimi oikein. Hauskuuskerroin ainakin lisääntyi tuon johdon kytkennän myötä.

Nyt kevään tullessa tuli varusteltua golffia lisää...

DSC_0369.JPG
DSC_0369.JPG (2.66 MiB) Katsottu 3240 kertaa


DSC_0367.JPG
DSC_0367.JPG (2.49 MiB) Katsottu 3240 kertaa


DSC_0366.JPG
DSC_0366.JPG (2.3 MiB) Katsottu 3240 kertaa


Ei välttämättä ole foorumin linjan mukaista, mutta kun löysin alkuperäisen vr6 syncron irroitettavan vetokoukun, oli se pakko ostaa. Ja kun sen osti niin olihan se kiinni saatava.
Aika huomaamaton tuosta kuitenkin mielestäni tuli, viimeisessä kuvassa toisesta puskurista tehty peitelevy paikallaan. Peitelevy parilla pikaruuvilla (tai mitä ne nyt onkaan) kiinni alapuolelta.

Ande
-
Viestit: 213
Liittynyt: 25.6.2011 21:02
Auto: VW GOLF MK2

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Ande » 15.5.2019 16:07

Pitääks käsijarrun johtoon siis syöttää plussaa?

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 15.5.2019 21:26

Näin se tais olla, testasin muistaakseni ensin tökkimällä johtoa maihin ja se ei vaikuttanut mitenkään. Plussaa kun antoi sai ledin sammumaan. Tarvitsi laittaa diodi siihen käsijarrulta releelle lähtevään johtoon niin kaikki pelitti ok.

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 22.8.2019 20:14

Pientä tekniikka päivitystä

DSC_0519.JPG
DSC_0519.JPG (232.29 KiB) Katsottu 2132 kertaa


Masterpowerin ahdin sai väistyä ja garretin gtx3071r gen II tuli tilalle.

DSC_0521.JPG
DSC_0521.JPG (40.55 KiB) Katsottu 2132 kertaa


Mukavasti siirtyi vetoalue alaspäin, mutta tuntuisi ylempänäkin toimivan.

corsa84
-
Viestit: 8
Liittynyt: 20.7.2015 19:34

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja corsa84 » 22.8.2019 21:30

Hyvä että ahdin sai kunnon kodin:)
T: ahtimen edellinen omistaja

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 6.11.2019 21:28

Pikku palikoita koneeseen.


IMG_20191029_115509m.jpg
IMG_20191029_115509m.jpg (613.14 KiB) Katsottu 669 kertaa

ToySport
-
Viestit: 22
Liittynyt: 29.5.2019 16:35

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja ToySport » 7.11.2019 0:13

Moro, Mimmonen fiilis tuolla pelokinilla o ajella norm ajoa?

omaan 02m oon miettiny lähteekö laittaa suoriltaa lukkoa sinne vai kokeileeko setuppia vakiona. nelikkona tuskin ihan poskettoman huono ajaa. Mut sais se voima ohjaaviinpyöriin mennä molempiin.

Ei oikein isosti oo tarjolla nelikkoo sopivaa lukkoa.

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 7.11.2019 19:25

Normaali ajossa en tuosta lukosta miinus puolia ole löytänyt, sinällään huomaamaton kampe. Etuvetosena aikanaan samalla laatikolla ajoin vuoden ja siihenhän tuo oli ihan ehdoton hankinta.

Mikko__
-
Viestit: 375
Liittynyt: 21.10.2003 18:02
Auto: Golf III

Re: Golf 3 VR6T 4x4

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 9.11.2019 23:22

Pikku palikat asenneltu paikalleen ja muutama koeajolenkki suoritettu.

Öljyjäähy toimii odotetunlaisesti. Lähtölaipan asennuksessa ilmastoinnin toinen kompuralta lähtevä putki oli hieman edessä mutta muuten nopea homma.

Säädettävät nokkapyörät, näitä on tullut katseltua jo pitemmän aikaa, mutta ei ole tullut niitä aikaisemmin hommattua.
Ajoitus tuossa koneessa on ollut nokkien osalta hieman myöhässä sen jälkeen kun kannentiivisteeksi tuli metallinen malli. Aikoinaan alkuun vakiomännillä ajaessa oli kannentiivisteenä paksu puristuksia laskeva malli ja silloin taas nokat olivat hieman aikaisemmalla mitä vakiotiivisteellä.
Kun nokat olivat hieman aikaisemmalla oli itselle jäänyt mielikuva että kone on alakierroksilla hieman pirteämmän oloinen kuin vakio ajoituksella.
Kun nokat ovat olleet myöhässä on kone ollut alakierroksilla hieman hengetön, ja silloin kun nokkien asento muuttui hieman myöhäiselle tuli samalla koneeseen monta muutakin muutosta niin sitä ei niin hyvin silloin huomannut, sekä vuosien saatossa siihen on tainnut tottua.
Nyt säädettävillä nokkapyörillä ajoituksia tuli testattua ensin nokat vakioajoitukseen laittamalla, sekä hieman aikaiselle kääntämällä. Säätöjen astevaikutuksen näkee eculta kun laittaa koneen käymään joten ihan mutu tuntumalla ei noita tullut käänneltyä. Tuo hieman aikaiselle ajoituksen laittaminen toi selvän parannuksen koneen alakierroksille, joten jätin nokat nyt siihen asentoon.

Ei mielestäni mennyt kumpikaan hankinta hukkaan, ainoastaan harmittaa kun ei jo vuosia sitten tullut näitä hommattua...


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tomppa9 ja 10 vierailijaa

© since 2000 - ffp