MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 3.2.2017 10:01

Haudi.

Ajattelinpa aikani kuluksi, sekä pienimuotoiseksi muistinvirkistykseksi rustata tarinaa.

Instagramiin päivittyy useammin yksittäiset kuvat niin siellä voi kans seurailla


Paljon tulee tekstiä, hyvä jos jaksat kokonaan lukea. Kuviakin tuli jonkun verran että jos se avittaisi sitä jaksamista :)

Jotkut muistaa varmaan ensimmäisen harrastelelun, kohtuu matalan Boran. (2014)
Kuva
Kuva

Bora tulikin palauteltua lähestulkoon vakiokuntoon ja vaihdoin sen tähän topikin aiheena olevaan Audiin.

Audin hankin toimittamaan silloin talviauton virkaa, kun ostin uudeksi harrasteluaihioksi mk3 golf cabrion Kuva
Kuva

Golfista kerkesin nauttia reilun vuoden verran, kun tuli sitten myytyä se pois, joka kyllä jälkeenpäin jäi harmittamaan.

Sitten Audin pariin.

Ajatus nelivetoisesta autosta oli kytenyt takaraivossa hyvän tovin, niin ei siinä muu auttanut kun moinen hankkia. Auton bongasin Nettiautosta yksityiseltä myynnistä, tarjosin Boraa vaihdossa ja se kelpasi.
Audia ei kyllä oltu mitenkään niin hyvin pidetty kuin itse pidän autoja, mutta ei kuitenkaan nii huonossa kunnossa ollut etteikö vaihtoa olisi tapahtunut. Autossa paloi ABS valo, pakoputki vuoti ja pyöränlaakeri jurisi. Mutta mitäs pienistä, Audin keula kohti Kuopioo.


Eka talvi menikin paskoilla kitkoilla ajellessa ja pientä luisuntynkää reenatessa. Myös nuo viat tuli heti alkuun laitettua kuntoon. Toki sitten jakopää vaihdettiin kanssa kun ei mitään dokumenttia ollut edellisestä vaihdosta. Ex omistajan mukaan joku 50tkm olisi ajettu edellisestä vaihdosta.
Tuota luisuntynkää reenatessa kävin tutustumassa jäiseen hiekkapenkkaan -> puskurin oikea reuna täynnä syvää naarmua ja kuori irtosi kahtia. (tästä lisää alempana).


Perheenlisäystä kun siunaantui syksylle 2015 niin Audi alkoi toimittaa perhekäyttiksen virkaa ja alkujaan ei ollut mitään suunnitelmia alkaa hifistelemään Audia millään lailla.

Toisin kuitenkin kävi ja ensimmäisenä ostin old RS6 vanteet(repsut :E) spekseillä 18x8,5" et30, kunto ei ollut mikään paras joten pienen fiksauksen jälkeen niistä tuli ihan OK. (kevät 2016)
Kuva
Kuva

Pari sovituskuvaa (dippasin yhen vanteen kokeilumielessä valkoiseksi)
Kuva
Kuva

Ihan hyvälle näytti ja sitten vaan renkaat tilaukseen. StarPerformance UHP 215/40R18 nakit tuli.

Catback putkiston ostin parempien V6 murinoiden saattelemiseksi. Facelift umpiot myös, tietenkin.
Alustasarjaksi tähän vehkeeseen oli asennettu TA Technicsin coilit ja niillä mennään edelleen.

Ja tässä jatkoa tuolle rikkinäisen puskurin vaihdolle.
Lapinlahdelta kävin sitten kesällä 2016 hakemassa purkuautosta uuden ja se maalattiin Motonetin halpisruiskulla, jolla sai kyllä ihan hyvää jälkeä aikaan (tuota puskurin alalipan pintaa ei tarvitse mainita, ihan tarkoituksella jätin tuollaiseksi kun ei jaksanut alkaa tasoittelemaan).
Kuva
Kuva
Kuva


Myös pientä huoltoa suoritettu, ilmastoinnin flektin vaihto. Just ja just tuli tuosta välistä (joo olis varmaa helpottanut ottamalla suodatinkotelon pois edestä mutta laiskotti :)).
Kuva

Perusteelliset pesut ja vaha (tais olla Dodo Juice Reinforest Rub) pintaan niin kyllä siitä ihan hyvä tuli. Myllytystä se kyllä silti kaipaa.
Kuva

Kesän vaihtuessa syksyksi alkoi mielessä pyöriä etten enää noita 16" vanteita talvelle laita vaan nuo "kesävanteet".
Kuva

No juu, ei hyvää ellei jotain huonoakin. Joulukuun 2016 alkuun alkoi pienen luisun heiton jälkeen jumalaton tärinä ja jumputus vedättäessä. Heti iski pelko että kaksoismassa on finito mutta mitään kolinaa sieltä suunnalta ei kuulunut. Tallille tutkimaan mistä moinen niin "helpotuksena" selvisi että perän etukannake on rikki. Alkuperäistä kyselin eri paikoista mutta mistään ei enää saatavilla. Ei auttanut muu kuin tilata sitten AK Motorsportin polyuretaani versio. Joka ei muuten huono sijoitus ollut ollenkaan.

Kannakekumi halki
Kuva

Vanha ja uusi
Kuva

Siellä lepää. Hieman kettumainen vaihtaa jos ei ota pakoputkea pois tieltä kun pari perän kannakkeen pulttia on pakoputken "alla" mutta sain kuitenkin pienen taistelun saattelemana ne irti ja paikalleen
Kuva

Sitten siirrytään vuodelle 2017

Paisuntasäiliö on ollut pitkään vaihtolistalla ja nyt senkin sai aikaiseksi. Myös nuo moottorin suojamuovit puuttui aikanaan ja nekin nyt hommattu. Myös tuo akkukaukalon muovisuoja tuli laitettua siistimään konehuoneen ilmettä.
Kuva


Tämmöstä täälläpäin puuhailtu. Kovasti on pyöritelty ensi kesän vanteistusta mielessä, jotain leveämpää 18" tai 19" kuiteskin. Jos ei mitään kivaa löydy nii nuo talvivanteet pyörii sit kesälläkin alla. Sit kahtoo myös ton madalluksen kuntoon.

Tästä on hyvä jatkaa, päivittelen kun jotain uutta tapahtuu.

E; kuvat laitettu taas näkyväksi
Viimeksi muokannut Topsuu 14.4.2019 20:24, yhteensä muokattu 16 kertaa.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: B5 A4q Avant '98

ViestiKirjoittaja Topsuu » 15.4.2017 10:43

Pikku updaten ajattelin rustata.

ACF:n Tahkon jääratapäivä tuli käytyä korkkaamassa ekaa kertaa ja voi pojat oli kyllä lystiä.


Talvilomalla tuli Kuusamossa pyörähdettyä ja reissun toisena päivänä alkoikin sitten kytkin luistamaan. Onneksi oli paremman puoliskon porukat mukana niin heidän autolla onnistui liikkua mökistä rinteeseen ja kylpylään. Tosin heidänkin autossa ilmeni jäähdytysnestevuoto - syylärissä pikku reikä josta hiljalleen tiputti nesteet.

Muutama voto sieltä suunnalta
Kuva
Kuva



Uuden kytkinpaketin sekä kaksoismassavauhtipyörän laitoin tilaukseen ja reissusta kotiuduttua olikin paketti tullut duuniin.
Kuva
Sen verran työläs operaatio niin suosiolla ulkoistin homman luotto pajalle, noin yhdeksän tuntia menikin aikaa.

Kytkinlevyssä näkyi olevan '03 leima, eli on tähän kytkin aikanaan vaihdettu.
Kuva
Kuva


Viimeinkin sain hoidettua tuon maalipinnan ehostuksen ajankohtaiseksi.
PP Detailing hoiti homman jälleen ansiokkaasti. Mitään priimaa pintaa en tähän laitteeseen lähtenyt hakemaan, siinä tapauksessa pitäisi ylimaalauttaa. Mutta nyt on maalipinnan harmaus sekä suuremmalti osalta naarmut pois.

Ja hoidetusta maalipinnasta muutama foto.
Kuva
Kuva
Kuva




Vanteiden metsästys on käynnissä mutta tuon edellä mainitun rempan johdosta vannekassa hupeni roimasti. Voi olla että noilla kiekoilla mennään kesällä.


E; Kuvat palautettu näkyviksi
Viimeksi muokannut Topsuu 14.4.2019 13:27, yhteensä muokattu 8 kertaa.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: B5 A4q Avant '98

ViestiKirjoittaja Topsuu » 23.4.2017 12:43

Tähän väliin tiputan muutaman huonohkon luurikuvan kun vaihdoin kesänakit vanteille ja tiputtelin alustan kesämoodiin. Täytyy hieroa tuota korkeutta ehkä himpun verran alaspäin vielä ja katsoa jaksanko alkaa speissereillä leikkimään.

Edit; kuvat vaihdettu päivänvalossa otettuihin.
Kuva
Kuva
Kuva

Pari pvää myöhemmin olikin kevättä ilmassa..
Kuva
Viimeksi muokannut Topsuu 14.4.2019 13:13, yhteensä muokattu 3 kertaa.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: B5 A4q Avant '98

ViestiKirjoittaja Topsuu » 19.5.2017 22:09

Postataampas tuoreet kuvat tuoreesta vahapinnasta. Pesut liukkarilla, Dodo Juice Lime Primen vetäsin ennen vahaa pinnalle ja vahaksi tuli tuttu ja turvallinen FK1000P.

Huomenna onkin sitten päiväreissu Kajaaniin Backwoods Cruisingissa pyörähtämään - ihan maksavana asiakkaana. Auton voi bongata yleisöparkin seasta.
Liitteet
IMG_20170516_053226.jpg
IMG_20170516_053226.jpg (3.6 MiB) Katsottu 6196 kertaa
IMG_20170516_105519.jpg
IMG_20170516_105519.jpg (3.33 MiB) Katsottu 6196 kertaa
IG2.jpg
IG2.jpg (1.65 MiB) Katsottu 6196 kertaa
Viimeksi muokannut Topsuu 31.12.2017 13:05, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: B5 A4q Avant '98

ViestiKirjoittaja Topsuu » 12.9.2017 9:02

Pientä updatea, tollanen anopinkuskausboksi tuli heitettyä katolle ja muutamalla tarralla hifistelin sitä. Myös alustaa tuli nostettua hitusen ylöspäin..

Muuta kuin perushuoltoa ei autolle oikeen ole tullut tehtyä.

Korrek pro ceramic tfc polymatrix pinnoite (kesto muistaakseni 3-6kk pesutavoista riippuen) laitettiin kesällä testiin ja täytyy sanoa että on ihan kelvollinen tuote.

Vanteita edelleen mietitään, nuo nyt alla olevat jää talvikäyttöön/varavanteiksi tms.. Pientä hoitoa niille täytyy vielä antaa.
Liitteet
IMG_20170727_121116_060.jpg
Polymatrix
IMG_20170727_121116_060.jpg (154.36 KiB) Katsottu 7327 kertaa
IMG_20170910_143406_604.jpg
Anopinlaatikko
IMG_20170910_143406_604.jpg (294.73 KiB) Katsottu 7327 kertaa
IMG_20170821_204531_873.jpg
Anopinlaatikko
IMG_20170821_204531_873.jpg (854.67 KiB) Katsottu 7327 kertaa
Viimeksi muokannut Topsuu 9.1.2018 10:06, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: B5 A4q Avant '98

ViestiKirjoittaja Topsuu » 31.12.2017 15:34

Mjooo hieman taas updatea ajattelin rustata..

Syksyn kulkiessa kohti talvea oli taas aika suorittaa perusteelliset pesut ja tuoreet vahat heittää niskaan.

Vahaksi tuli taasen FK1000P.
Kuva

Syksyinen kuva talvilooksissa.
Kuva

Toinen.
Kuva


Syksyn sateiden aikana tuli huomattua, että kylläpä ikkunat huurtuu paljon sisäpuolelta ja siinäpä muistuikin mieleen kun samanlaista probleemaa oli vuosi-pari takaperin kun raikkarikotelon juuresta kusi vedet sisään.. Tallille menin sitten mattoa raottamaan niin olihan se matto märkä - tällä kertaa kuskinpuolella. Sieltä puolelta ei kai muuta paikkaa ole kuin konepellinavausvaijerin läpivienti ja ECUn boksin läpivienti. Molemmat tuli tiivistettyä sikamassalla ja sen jälkeen ei vettä olekaan tullut sisätiloihin.

Purin maton kokonaisuudessaan pois ja siinä samalla lähti hanskalokero, ratin alla olevat muovit, keskikonsoli jne, josta tulikin sitten kipinä alkaa sisustaswappiin (tumman sininen -> musta).

Tähän väliin kuva alkuun kun kuivattelin mattoa.
Kuva

Matonpurkua.
Kuva

Tulipa sitten neljäs talvi nyt Audilla eteen kun ei puhallellut enää kuin aika haaleaa ilmaa hyttiin niin otin sen vian sitten työn alle. Läppämoottorit toimi ja huuhtelustakaan ei apua ollut niin aloin sitten kennon vaihtoon.

Kojetaulu ja puhallinkotelo veks
Kuva

Kenno ja HVAC boksi
Kuva

Ei ihme jos ei neste kierrä
Kuva

Semmonen vielä
Kuva

Kennon vaihdon jälkeen puhaltaakin sitten taas oikein kuumaa ilmaa. Vihdoinkin.

Eipä siinä sitten muutakun nauttimaan ensi loskista
Kuva

Ja kun kunnon lumet satoi maahan nii tottakai quattroukkelit (ja akkelit toki) lähtee huvittelemaan :)
Kuva


Joulukuun alussa kävikin semmonen tuuri, että löysinkin jotain mistä olen haaveillut kauan ja vielä puoli-ilmaiseksi :p

Kuva
Kuva

Settiin kuului siis etu- ja takapenkit, etuovipahvit (Bosen kajareilla) ja keskikyynärnoja

Mustat takaovipahvit on vielä hakusessa nahkaisella verhoilulla (sekä musta sisäkatto ja pilarimuovit ym on suunnitelmissa)


Semmosia tällä kertaa.
Viimeksi muokannut Topsuu 29.4.2018 9:11, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: B5 A4q Avant '98

ViestiKirjoittaja Topsuu » 27.4.2018 8:30

Kuva

Kesäsetti alla, viimeinkin. Pieniä vastoinkäymisiä logistiikan osalta oli mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Veemann VC540 18x9" et48 joka nurkkaan, edessä 12mm ja takana 16mm speisserit. Täytyy jossain vaiheessa leveämpiä hankkia. Nakit 215/40.

Viikko takaperin PP Detailing veti kevyen 1-stepin ja Korrekin NanoSeal 4K pinnoitteen niskaan.

Nyt täytyy yrittää suoriutua tosta sisustaswapista kunnialla loppuun, ei ole oikein jaksanut puuhailla sen osalta tässä alkuvuoden aikana.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: B5 A4q Avant '98

ViestiKirjoittaja Topsuu » 30.6.2018 10:50

Jatkan tähän perään kirjoittelua tuosta tuoreesta hankinnasta, eli mk3 VR6 '92. Audista on myyty Recarot, joista jopa etupenkit oli paikoillaan hetken. Veemannit on myynnissä, jos mielenkiintoa riittää ostaa ne pois, niin saa esittää asiallisia tarjouksia. Ei kuitenkaan ilmaiseksi ole lähdössä.

Tämä auto on ollut kahdella kaverilla viimeisen ~10v ajan, joten ei ollut vaikea päätös hankkia tätä kun kaveri uhkasi laittaa nettiautoon myyntiin (ollut viimeisen ~4v ajan enemmän ja vähemmän keskustelua kaupanteosta mutta ei vaan ikinä johtanut mihinkään, kunnes nyt :)).

Moottoria tästä on huollettu parin viime vuoden sisään, jakopää, kansi, kytkin jne, mittarissa nyt 198tkm.
Korissa ja sisustassa on siellätäällä enemmän ja vähemmän laiteltavaa, pitää katsoa kumpaako alkaa ensin niputtamaan ja hissukseen rauhassa tarkoitus edetä. Täytyy tehdä tästä arvoisensa kuntoinen peli taas.

Talven ajalle menee seisontaan, kesäkippo tämän kuuluu olla :)

Ja tästä sitten muutaman kuva, alla pyörii kunnostusta/siistimistä kaipaavat Corvetten salad shooters kiekot 16x8,5" 195/45 nakeilla. Ensi kesänä noilla vanteilla ajattelin rullata mutta renkaat menee vaihtoon.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Topsuu 14.4.2019 13:05, yhteensä muokattu 3 kertaa.

J`ni
-
Viestit: 494
Liittynyt: 24.7.2008 18:13
Auto: Polo 6R '10 // Jetta mk2 '86 // Golf mk3 '99

Re: mk3 VR6 (/B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja J`ni » 30.6.2018 15:48

Sehän on aivan jees jo noin ja hipisteltynä varmasti parempi.
Stooria vaan kun jotain touhutaan, niin saa ehkä motivaatiota tuota omaa perhevankkuriaki laitella vähän siedettävämmäksi. :)

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 11.11.2018 14:35

Pikku päivitystä aiheeseen.

Osa kesästä meni ajellessa verkulla ilman sen kummempia ongelmia, mitä nyt kerran kuskin sisempi murrosnivel levis paikallisen ABC:n pihaan kun olin tankille menossa - onneksi ei ajossa kovemmassa vauhdissa. Kaikki kiinnityspultit olivat auenneet, liekö jäänyt kaverilta kirimättä kun oli sen nivelen joskus vaihtanut. Noh uudella nivelellä matka taas jatkui.

Himpun kulahtaneen Raidin puuratin tilalle laitoin väliaikaisratkaisuna tuommoisen Luisin ratin (tämäkin ratti oli aika rujo, nahka oli ruvella ja väri haalistunut. Entrasin ratin ensiksi hiomalla 1000 vesihiomapaperilla ympäriinsä, sitten puhdistus ja lopuksi maalaus tuollaisella Motonetistä löytyvällä CAR-REP puolkiiltävä musta vinyylimaali). Ehkä jossakin vaiheessa voisi kokeilla entrata tuota Raid rattia mutta saattaa olla että hankin kolme puolaisen puuratin joka on hieman tummempi väriltään.
Kuva
Kuva

Kesän helteillä kaverille heittäessä lainassa ollutta akkua auto pääsikin keittämään - flektit eivät lähteneet pyörimään kun yksi liitin oli väärässä nastassa (oma moka ja tästä on poistettu tuo alkuperäinen systeemi jäähdytykselle, se paisarin alla sijaitseva osa on poistettu ja korvattu releyttämällä, toimii mutta mieluusti tuohon palauttaisi alkuperäisen systeemin. Katsotaan saako joskus aikaiseksi.) Tuli sitten hätiköidysti avattua paisarinkorkki - odottelin toki hyvän tovin koneen jäähtymistä - niin kuumat jäähdytinnesteet roiskui käsivarrelle josta 2. asteen palovammat.. kesälomalla kerkesin olla kolmatta päivää joka vaihtui sitten 3vk sairauslomaksi. Vahingosta viisaantuu..

Myös tuo koneen edestä kulkeva vesiputki tuli käytettyä irti kun tiputti nesteitä vesipumpun päädystä. Uudet O-renkaat Laakkoselta (~5,80e/kpl - 2kpl meni) ja se tuli tiiviiksi. Mutta eikö se sitten termarikoppa alkanut vuotamaan ja ekan tiivistysoperaation jälkeen se pysyikin tiiviinä yhden päivän. Tiputtaa ~3/4 säiliöllistä viikkoon joten en jaksanut alkaa uudestaan sitä purkamaan vaan ajattelin jättää talven ajalle se.

Nyt syksyn tullen auto jäi seisontaan ja tarkoitus aloittaa sieltä täältä siistimään/korjaamaan autoa. Jarrut, niveliä, sähköjohtojen siistimistä ym ja sisutan irti käyttö ja lattiamaton kuivaus (raitisilmasuodattimen kotelon vierestä löytyi pieni ruostereikä josta sade-/pesuvedet päässyt sisään). Eilen menin aloittelemaan konehuoneesta piuhojen uudelleen vetoa ja aloin tutkimaan apparin iskatornin päällä ollutta pientä korroosion jälkeä. Sieltähän löytyi reikä ja tämä kun on joskus Saksassa kuulema kolaroitu niin liekö sieltä ollut tuo korjaus peräisin. Sen reiän päälle oli hitsattu lätkä joka on nyt aika rujossa kunnossa. Täytyy aloitella koriremppa siitä - jos tuota ei itse pysty korjaamaan niin täytyy ulkoistaa luottopajalle se - kuten samalla tuo raikkarikotelon vieressa olevan reiän paikkaus .(hitsausvehkeitä ei itseltä löydy, vielä ainakaan)

Tuolla johtonipun alla näkyy tuo rusehtava pätkä
Kuva

Massat ym schaisset päältä veks
Kuva

Toisella puolella ei onneksi ole tuollaista työmaata, korin ulkopinnoilla myöskään ei kauheampia lommoja ole, joten suht helpolla sen kanssa pääsee. Ylimaalaus tälle tulee jossain vaiheessa, näillä näkymin tuolla alkuperäiselä värillä LA9V.

Tuon kesäisen auton keittämisen seurauksena kansipahvi ilmeisesti otti kipeää, kumma kun en aiemmin tullut huomanneeksi että tuolta 1 ja 2 pytyn puolelta hikoilee.
Kuva



Muutettiin syksyllä tallipoppoon kanssa tuosta aiemmasta ~30m² tallista tuollaiseen läpiajettavaan ~80m² halliin. 3 autoa mahtuu perättäin ja sinne tuli 2-pilarinosturi. Hallissa vielä pintaremontit kesken.
Kuva

Pari fiilistelykuvaa kesältä, VR6 on vaan kyllä mainio peli, tykkään että hankin tämän "työmaan" itselleni.
Kuva
Kuva
Kuva

Ajokauden viimeinen pesu ennen seisontaan menoa
Kuva

Audille ei sen kummempaa ole tehty, katsastukseen "muutama" tukivarsi, taakse sisemmät jarruletkut ja toinen takavakaajan pystytanko vaihtoon ja eipä leimasetä muuta mainittavaa löytänyt kuin takapyöränlaakerin alkavaa ääntelyä, pitää vaihtaa se tässä lähiaikoina. Talvinakit löyty alle ja ajettu vain. Silloin tällöin käynyt ohesti ajatuksissa jos päivittäisi tuon käyttiksen hieman tuoreempaan mutta toisaalta taas ei raaski luopua tuosta kun sen on pajottanut kuntoon. Saa nähdä mitä sitä keksii..

Tuoretta fotoo siitäkin
Kuva

Tällasta tällä kertaa.
Viimeksi muokannut Topsuu 1.5.2019 8:49, yhteensä muokattu 9 kertaa.

Demon
-
Viestit: 1377
Liittynyt: 10.12.2004 12:40
Auto: VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Demon » 11.11.2018 17:25

Aika rajus kunnossa toi yläpää :O
Huh!
Onko noi säädettävät yläpäät kenen tekeleet? Ootko tyytyväinen ollu? Onko vetet ens kesänäkin alla?

Kyselyikä koko ikä :D


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 11.11.2018 20:26

Joo, hiukan pääsi yllättämään itsenikin, että se oli tuossa kunnossa.. :E

Noi yläpäät on Silver Projectit, ihan ok mut välistä tossa kesällä oli aika kovat paukkumaan (tai jousiko se paukku, rutinaa ehkä myös havaittavissa) rattia käännellessä esmes parkkipaikalla. Pistin hiukan lisää voitelua laakeriin niin ehkä se hieman hiljeni, täytyy katsoa vedänkö vielä ensi kesänä niillä (jos auto ajossa) vai laitanko vakio yläpäät kiinni.

Vetet pyörii ens kesänäkin alla (edelleen, jos auto on silloin ajossa ;D). Täytyy vain ensin putsata ja maalata sisäpuolelta ja toi naamapuoli kiillottaa kunnolla, sekä uudet maalit noihin koloihin ja tuohon syvennykseen, jossa pyöränpultit on. Ja tietty uudet renkaat, nyt alla pyöri 195/45 ja ajattelin uudeksi kooksi jotain 195/40 tms..

Jos on kysyttävää niin pitää kysyä, kiva kun ei mene täysin yksinpuheluksi. :)
Viimeksi muokannut Topsuu 13.1.2019 18:41, yhteensä muokattu 1 kertaa.

J`ni
-
Viestit: 494
Liittynyt: 24.7.2008 18:13
Auto: Polo 6R '10 // Jetta mk2 '86 // Golf mk3 '99

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja J`ni » 22.12.2018 20:45

Kuinka paksut adapterit muute sulla on noiden vettejen kans? Eikös alkuperäinen vanteiden et oo lähellä 40?

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 23.12.2018 10:57

Vanteet et38, netistä vakoiltuna, pitää tarkistaa ens kerralla kun hallilla tulee käytyä. Lätyt edessä 20mm ja takana 25mm.

Perjantaina lähti läjä osia tilaukseen Sparetolta, sisältäen siis kannentiivistesarjan, -pultit, läjä antureita, moniurahihnan ja -kirstimen ymym.. hyvällä tuurilla ens viikon lopulla perillä.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 8.1.2019 17:22

Noniin, viikonloppuna tuli aloitettua purkutyöt. Ensimmäistä kertaa kantta, nokkia ja nostajia irroittamassa joten Bentleyn opasta lueskelin ja HumbleMechanicin videoita youtubessa katsellut mutta eipä tuossa hommassa mitään kummoista ole, paljon purkamista vaan :p (kasausta odotellessa)

Vähän hankaloittaa sinällään hommia kun ei nyt pysty hallissa seisottamaan autoa vaan pitää homman päätteeksi tuupata auto ulos seisomaan. (Hallissa tällä hetkellä yksi auto ilman taka-apurunkoa, perää ym..) Melkonen operaatio työntää tuolla lumessa eestaas autoa.

Kuva

Hyvin todennäköinen syykin löytyi nestevuodolle, joka sijaitsi termarikotelon luona, niin termarikoteloa purkaessa ilmenikin, että kanteen tulevista kolmesta kiinnikepultista kaksi oli tiukasti kiinni ja yksi sormin kevyesti avattavissa :)


Pari kuvaa töimaasta

Kuva

Kuva

Tänään kävin töiden perään ähertämässä hallin pihalla pakosarjan irti, kun ei sunnuntaina meinannut mutterit aueta niin jätin bolt-offit vaikuttamaan. Enää ei olisi kun nokat ja kannenpultit jäljellä ja sittempä se kansi oliskin irti.

Samalla kun osia irroitellut niin on tullut pestyä/puunattua ne, pitää samalla nyt muutenkin putsata konehuone kunnolla.

Vaihdettavat anturit tulikin vaihdettua paikallee jo.

Tällä viikolla aikomus töiden päätteeksi jos vaan onnistuu niin käydä purkamassa kansi veks ja viedä koneistamolle tarkastukseen.
Viimeksi muokannut Topsuu 13.1.2019 18:43, yhteensä muokattu 2 kertaa.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 12.1.2019 17:41

Viikolla ei ehtinyt töiden perään hallille golfin kimppuun joten kävin tänään aamupäivän touhuamassa.

Nyt on kansi irti ja ensi viikolla, ehkäpä jo maanantaina, heitän kannen koneistamolle tarkistukseen.

Nostajat vaihtuu uusiin.

Loppuun muutamat kuvat

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 27.1.2019 0:35

Kansi kävi reissun koneistamolla, jossa tehtiin tasohionta, koeponnistus ja venttiilivarrenkumien vaihto.
Kuva

Tänään kävin hallilla kasaamassa kannen nippuun ja iltamyöhäsellä sen käyntiinkin sain, jopa ilman kolinoita ja ensi startilla.


Tein kahdesta vanhasta kannenpultista tuollaiset ohjurit
Kuva

Kansi paikallaan
Kuva

Uudet nostajat meni sisään.
Kuva

Nokat paikallaan. Lattaraudan palat toimi oikein hyvin lukitustyökaluna.
Kuva

Ja nipussa.
Kuva

Olipahan opettavainen rojekti. Jostain termarikotelon syövereistä edelleen tiputtaa jäähdytinnestettä, mutta sitä en enää jaksanut jäädä tutkimaan, pitää tilata uusi koko helahoito tiivisteineen ja vaihtaa sitten aikanaan.

Seuraavana täytyy Audia vuorostaan pajottaa, pyöränlaakerin vaihtoa sekä tuon catbackin vaihto vakioputkistoon, josta välivaimennin poistettu josko himpun kutosen murinaa lisäisi. Tuo paikallaan oleva catback vähän liiankin äänekäs. Tulee myyntiin sitten kun olen vaihdon saanut tehtyä.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 7.4.2019 21:35

Ja taas on hiuka touhuttu niin Volkkarin kuin Audinkin parissa.

Audissa aiemmin kiinni olleiden sähkösäätöisten Recaroiden vuoksi vedettyjä virtapiuhoja pois purkaessa ajattelin ohimennen raottaa lattia mattoa ja kokeilla oliko jo aiemmin tehty tiivistyspaikkaus (eli konepellin avausvaijerin läpivienti ja ECUn kotelo) pitänyt vedet poissa maton alta, no eihän se, ihan märkä matto oli jonka johdosta kävin sitten purkamassa koko maton pois ja ajellaan ilman mattoa. Kolmatta kertaa en sitä laita. Jostain se vielä hiljalleen tiputtelee vettä, epäilen että tuo joskus vaidettu tuulilasi olisi syypää.. Onpahan nyt helppo kuivata vedet pois jaloista kun ei tarvitse enää mattoa purkaa.

Audiin tuli vaihdettua tuon catbackin tilalle vakio putkisto ilman välivaimenninta. Ajomukavuus parani ja tuon putken äänet on oikein mainiot, perus ajossa on hiljainen mutta kun polkaisee niin sopivaa murinaa sieltä putkesta tulee. Pyöränlaakeri vieläkin vaihtamatta..
Kuva

Taisi olla samalla tallikerralla kun sulattelin takaa pyöräkoteloista jääpaakkuja pois, niin huomasin apukuskinpuoleisen iskarikotelon olevan aika ruosteessa, kuskin puoleinen näytti päällisin puolin ok kuntoiselle. Tuon iskarin ylälenkin läpi kulkee pultti niin sen pultin/mutterin kohdalta oli jo ~puolet ruostunut pois :E

Onneksi "uusi" pari koteloita löytyi tämänkin foorumin käyttäjältä, vielä kiitosta sinne suuntaan :) Nuokin pitäisi tässä jossain vaiheessa fiksailla kuntoon.

Himpun niissäkin oli ruoste päässyt valloilleen mutta ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin nuo vielä autossa kiinni olevat, tai ainakin se apukuskinpuoleinen
Kuva

Talvilomalla tuli Sallan reissu heitettyä, erikiva ajella pitkää matkaa kun ei enää tuo mökäputki ollut huutamassa :p
Kylmä siellä oli ja tässä kohmeinen kuva talvisetistä anoppilaatikko katolla
Kuva

Joskus helmikuussa töihin ajellessa satuin epähuomiossa ajamaan johkin jääkuoppaan, josta seurasi aika kova tälli apparin etunurkkaan, jonka johdosta airbagin valo lävähti mittaristoon. Tässä on ollut silloin tällöin "ongelmana" tuon valon syttyminen joka johtuu apparin penkin alla olevan bägin liittimen löystymisestä. Nytkin ajattelin tuon valon syttymisen johtuvan siitä mutta eipä ollutkaan. Ihan eri vikakoodin antoi kun tuosta penkin liittimen irtoamisesta, tällä kerralla 00589 - Airbag Igniter; Passenger Side (N131): Resistance too High. Kokeilin kuitenkin penkin liitintä ropailla muttei ollut vaikutusta. Googlesta löytyi tarinoita että kojetaulun bägin vaihdolla on koodi saatu poistettua, mulla on varastossa bägi jota kokeilin josko olisi tuo paikallaan oleva bägi mennyt jotenkin sisäisesti rikki -> ei vaikutusta. Liittimiä tutkin eikä niissäkään ollut vikaa. Sitten VCDS:llä lueskelin Airbagin eri grouppeja joissa oli monelle eri kohdalle "Too High" ( täällä kuvia noista groupeista ) ja aloin miettimään sitten että oliko tuo Airbagin ohjainmoduli mennyt rikki tai liitin löystynyt ym.. Käytin keskikonsolin irti ja tutkin liittimet mutta kaikki näytti olevan ok. Ratkaisu löytyi kuitenkin apukuskin A-pilarin juuresta löytyvän airbagin liittimestä.. käytin liitintä auki-kiinni-auki-kiinni ja luin koodit uudestaan, tällä kertaa koodi oli vaihtunut jatkuvasta -> hetkelliseen, nollasin koodit ja valo oli poissa.

Kuva syyllisestä
Kuva

Mieli tekisi jotain uutta vannetta laittaa Audin alle, tai jos ei muuta niin noille vanteille vaan kesänakit.. Toisaalta taas mielessä pyörii ajatus jos vaihtaisi "1BB" -alustan tuohon :D
Kuva


Sittenpä Volkkarin kuulumisia.. Himpun on jäänyt vähälle touhut mutta nyt kun tuo kevät aurinko on alkanut lämmittää niin hommat alkaa hiljalleen edetä. Vuotavan termarikotelon vaihdoin uuteen, samalla meni kaikki uudet tiivisteet ja johan loppui vuotaminen.

Keulalle ajattelin tämän kesän ajoihin kokeilla mattatummennuskalvolla vetää nuo puskurin valot, eikä mun mielestä oikeastaan huono päivitys ollenkaan
Kuva

Viime perjantaina kävin ekaa kertaa reiluun kuukauteen volkkaria turaamassa, sillä kerralla vaihtui apparin sisempi murrosnivel, aika nafti tila oli mutta onneksi sai vaihdettua ilman vetarin irroitusta. Vanteet otin kanssa "työnalle", eli perusteelliset pesut ja naamapuoli pitäisi kiillotella edes kohtuulliseen kiiltoon. Renkaat pitäisi myös ostella kun vain saisi aikaiseksi.
Kuva

Potilas nosturilla
Kuva

Pyöräkoteloista pesin vuosien kurat pois ja öljyt sekä suodattimen vaihtelin. Samalla tutkiskelin mitä kaikkea olisi syytä vaihtaa ennen ajoon ottoa.. Ulompien murroksien suojakumit (tai murrokset kokonaan), taakse jarruletkut, ehkä jarrulevyt ja -palat joka nurkkaan, ainakin kuskinpuolen jarrusatula pitäisi käyttää irti ja sinne vaihtaa männän tiiviste, kun muistui mieleen viime kesänä auki käytettäessä huomasin siellä repeymän. Ja sitten tottakai tuo iskaritornin ruostereikä laittaa kuntoon. Kesäkuun loppuun asti on leimaa jäljellä että tuota voisi pitää "deadlinenä" saada hommat hoidettua :)

Semmosia tälle kertaa.

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 13.4.2019 23:18

Tänään tuli vanteita ehosteltua, vesihioin naamapuolet 800-1000-1200-1500-2000 ja lopuksi sitten kiillotus.. ihan ok ensimmäiseksi vanteiden kiillotus kerraksi, mutta pientä naarmua näkyy vielä vähän liian selvästi, pitää vielä kokeilla saada ne pois - tai ainakin suurimmalta osin. Sitten täytyy maalata nuo kolot ja vanteen keskiosa uudestaan mustalla
Liitteet
IMG-20190412-WA0000.jpeg
IMG-20190412-WA0000.jpeg (818.3 KiB) Katsottu 808 kertaa
IMG_20190413_155157.jpg
IMG_20190413_155157.jpg (4.66 MiB) Katsottu 808 kertaa
IMG-20190413-WA0010.jpeg
IMG-20190413-WA0010.jpeg (1.07 MiB) Katsottu 808 kertaa

Demon
-
Viestit: 1377
Liittynyt: 10.12.2004 12:40
Auto: VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Demon » 14.4.2019 17:35

Sattuu omiin sormenpäihin :D
Hyvää duunia (y)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 1.5.2019 9:28

Viime viikonloppuna hitsattiin tuo iskaritornin hirvitys, myös kuskinpuolen tornista löytyi ruostevauriota joka hitsattiin samalla. Kinkkinen paikka hitsailla eikä mikään kaunein jälki tullut mutta ajaa asiansa varmasti. Eikä ne sieltä niin hypi silmille kun maalasin mattamustalla nuo paikat.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Konehuoneesta ajatuksena on tehdä aikalailla musta/kiiltävä teemainen, paisuntasäiliö löytyy jo mustaksi maalattuna mutta ei vielä paikallaan. Tuo koneen kiiltopinta pitäisi vielä kunnolla hioa ja kiillottaa.
Kuva


Vappuaatto tuli vietettyä tallilla volkkarin parissa. Vanteet kävin aiemmin päivällä pyöräyttämässä oikeinpäin, renkaat on vielä nuo samat 195/45, katsotaan missä vaiheessa saan hommattua ne 195/40 nakit. Samalla turauskerralla vaihtelin eteen uudet suojakumit ja taakse uuden jarruletkun.

Maalasin vanteista nuo keskiöt ja keskikupit kilikoli mattamustalla sekä mattalakka päälle, toivottavasti pysyy. Pitää ehkä myöhemmin nuo kolot maalata myös.
Kuva

Tarrat pitäis teetättää
Kuva

Kuva

Tuota maalipintaa mietiskelin ja totesin ettei tuota nyt välttämättä toina alkaa myllyttelemään, ylimaalaus on luvassa joko nyt kesällä tai sitten ensi kesänä. Painepesurilla konepellistä huuhtelin nuo loput lakat/maalit kokolailla kaikki pois siitä. Jokunen vuosi sitten kaveri oli käyttänyt ihan maalausliikkeessä tuon pellin+lokarit mutta ei tuo työnjälki kyllä yhtään vakuuta, peltiä ei ainakaan ole ollenkaan hiottu ennen maalausta?

Puskurin vllkut on nyt mattamustat, sulautuu ihan hyvin tuohon puskurin mattapintaan.
Kuva

Kylkivilkut vedin kiiltomustaksi.

Loppuun kuva jos toinenkin.
Kuva

Sisustaa voisi myös alkaa mietiskelemään, kattoverhoilun voisi vetää mustaksi ja etupenkit tekisi mieli vaihtaa vähän paremmin tukeviin, esim jotain König K5000 / 8L Audi S3 Recarot / mk1 Audi TT sporttipenkkiä tms..
Liitteet
IMG_20190506_155109_058.jpg
Tähän loppuun yks kesäisen kiva kuva
IMG_20190506_155109_058.jpg (180.89 KiB) Katsottu 179 kertaa
Viimeksi muokannut Topsuu 17.5.2019 15:10, yhteensä muokattu 3 kertaa.

J`ni
-
Viestit: 494
Liittynyt: 24.7.2008 18:13
Auto: Polo 6R '10 // Jetta mk2 '86 // Golf mk3 '99

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja J`ni » 1.5.2019 21:14

Hyvältähän se näyttää ja vetetki sai mukavasti uutta eloa. Tähän tummaan lookkiin ehkä itse vielä lisäisin joey-modattua ajovaloa, mutta makuasioita. :)

Topsuu
-
Viestit: 234
Liittynyt: 8.3.2012 18:14
Auto: B5 A4q Avant / MK3 VR6

Re: MK3 VR6 (+B5 A4q Avant)

ViestiKirjoittaja Topsuu » 2.5.2019 7:07

Totta, ne voisi olla ihan passelit. Mulla ois yhdet umpiot varastossa joille voisi tuon modin tehdä.
Myös noita Dual round umpioita oon mietiskellyt.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

© since 2000 - ffp