3BG ohjaustehostin jurnuttaa
Valvoja: ffp jäsenet
3BG ohjaustehostin jurnuttaa
320tkm rullattu 3BG Variantin ohjaustehostin on ruvennut ääntelemään tavallista enemmän. Paikallaan renkaita kääntäessä kuuluu kabiiniin asti kun pumppu vaikeroi. Tehostus toimii kyllä normaalisti mutta ääni ei ole normaali. Kun renkaat kääntää ääriasentoon niin pumppu ottaa niin paljon tehoa että hihna alkaa luistamaan (vikisemään).
Tarkistin nestesäiliön jossa pinta oli hieman ylämerkin yläpuolella. Onkohan tuonne voinut jostain päästä kosteutta öljyn sekaan?
Alkaako ohjaustehostimen pumppu olla finaalissa, vai voisiko tässä tapauksessa auttaa esim. tehostinöljyjen vaihto?
Saksan eBayssä näytti pumput olevan luokkaa 25-30 euroa joten kalliista osasta ei ole kyse mutta vaihtotyö lienee kertaluokkaa ttumaisempi kun pumppu on jossain runkoaisan ja lohkon välissä piilossa.
Tarkistin nestesäiliön jossa pinta oli hieman ylämerkin yläpuolella. Onkohan tuonne voinut jostain päästä kosteutta öljyn sekaan?
Alkaako ohjaustehostimen pumppu olla finaalissa, vai voisiko tässä tapauksessa auttaa esim. tehostinöljyjen vaihto?
Saksan eBayssä näytti pumput olevan luokkaa 25-30 euroa joten kalliista osasta ei ole kyse mutta vaihtotyö lienee kertaluokkaa ttumaisempi kun pumppu on jossain runkoaisan ja lohkon välissä piilossa.
Koita vaihtaa ensin öljyt johonkin kunnon tavaraan esim. Valvoline Syn Power.
1. Imet säiliöstä vanhat pois ja kaadaat uutta täyteen
2. Auto käyntiin, kääntele laidasta laitaan muutama kerta, sammuta auto
3. Imet taas säiliöstä suttaantuneet öljyt pois ja laitat uutta tilalle, teet niin kauan tätä, että öljy pysyy kirkkaana.
En ostais halpoja Ebay tarvike tehostimia. Osta ennemmin vähän ajettu käytetty. Vaikee uskoa et sun pumppu olis paskana, mun 3BG pumppu oli myyntihetkellä viime marraskuussa ajettu 600tkm. Mullakin on pumppuja, ehjiä pari kipaletta. Laita YV:tä jos ei nesteiden vaihdolla ala pelaamaan.
1. Imet säiliöstä vanhat pois ja kaadaat uutta täyteen
2. Auto käyntiin, kääntele laidasta laitaan muutama kerta, sammuta auto
3. Imet taas säiliöstä suttaantuneet öljyt pois ja laitat uutta tilalle, teet niin kauan tätä, että öljy pysyy kirkkaana.
En ostais halpoja Ebay tarvike tehostimia. Osta ennemmin vähän ajettu käytetty. Vaikee uskoa et sun pumppu olis paskana, mun 3BG pumppu oli myyntihetkellä viime marraskuussa ajettu 600tkm. Mullakin on pumppuja, ehjiä pari kipaletta. Laita YV:tä jos ei nesteiden vaihdolla ala pelaamaan.
Nuo 25-30 euron pumput on alkuperäisiä ZF:n valmistamia, käytettyjä. En ostaisi tarvikemallista.
Ostin Motonetistä VAG:n originaalia öljyä 0,9 litran törpön. Arvioisin että tehostinöljysäiliön vetoisuus on ehkä muutaman desilitran luokkaa ja koko järjstelmässä on sitten varmaan tuo vajaa litra? Eli kai sieltä ainakin osan vanhasta kurasta saa pois tuolla kuvaamallasi menetelmällä.
Ostin Motonetistä VAG:n originaalia öljyä 0,9 litran törpön. Arvioisin että tehostinöljysäiliön vetoisuus on ehkä muutaman desilitran luokkaa ja koko järjstelmässä on sitten varmaan tuo vajaa litra? Eli kai sieltä ainakin osan vanhasta kurasta saa pois tuolla kuvaamallasi menetelmällä.
Koita kunnon öljyllä, litra ei riitä koko järjestelmän puhdistukseen. Ei ehjäkään pumppu pidä jos on paskaa järjestelmässä. Mulla piti tosi kauheeta meteliä. Ajossa ohjatessakin. Paikallaan kääntelystä puhumattakaan. Ei se vetoisuus kauhea ole, mutta tavaraa kului mulla sen 2l ennenkuin oli neste kirkasta. Sen verran halpaa lystiä oli (mulla 45e), että sen maksaa mielellään, kun sai pelaamaan. En oikeen usko, että noin vähän ajettu pumppu olisi paskana.
Jos litralla jo paranee niin hae lisää ja puhdista koko järjestelmä.
Jos litralla jo paranee niin hae lisää ja puhdista koko järjestelmä.
Kävin ostamassa Biltemasta "öljyimu" nimellä kulkevan vempeleen jolla sain imettyä säiliöstä öljyä pois. Kerrallaan sieltä tuli ehkä 2 dl, ja ensimmäiset puoli litraa oli ihan mustaa kuraa. Tämän jälkeen rupesi tulemaan enenevissä määrin uutta vihreää takaisin säiliöstä mutta toistin hommaa n. 1,5 litran verran. Kyllähän tuo huolto tuli hintoihin kun litra alkuperäistä öljyä maksaa 17 euroa ja sitä meni kaksi purkkia, lisäksi tuo imuvempele maksoi kympin. Samalla rahalla olis saanu 250tkm vähemmän ajetun alkuperäisen pumpun Saksasta...
Kyllä se ääni nyt huomattavasti vaimentui ja toiminta muuttui paremmaksi mutta edelleen rupeaa hihna vinkumaan äärilaidassa. Ei siis vieläkään ole ihan niin hyvä kuin pitäisi olla. Katsotaan miten homma kehittyy tästä eteenpäin. Loppuviikosta tulee työ- ja lomamatka-ajoja n. 1000 km verran. Sitten tietää enemmän.
Kyllä se ääni nyt huomattavasti vaimentui ja toiminta muuttui paremmaksi mutta edelleen rupeaa hihna vinkumaan äärilaidassa. Ei siis vieläkään ole ihan niin hyvä kuin pitäisi olla. Katsotaan miten homma kehittyy tästä eteenpäin. Loppuviikosta tulee työ- ja lomamatka-ajoja n. 1000 km verran. Sitten tietää enemmän.
Kyllähän tuo huolto tuli hintoihin kun litra alkuperäistä öljyä maksaa 17 euroa ja sitä meni kaksi purkkia, lisäksi tuo imuvempele maksoi kympin. Samalla rahalla olis saanu 250tkm vähemmän ajetun alkuperäisen pumpun Saksasta...
Meinaatko että pumpun vaihtamisella olisit säästynyt tehostimen öljynvaihdolta?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Meinaatko että pumpun vaihtamisella olisit säästynyt tehostimen öljynvaihdolta?
Silloin olisi yksi purkki riittänyt eikä olisi tarvinnut ostaa sitä imulaitetta.
Tarkoitatko väännettäessä rajoitinta vasten? Silloin saakin vähän ääntää.
Joo, yleensä kun kääntää ihan laitaan niin pumppu rupeaa jonkin verran ääntelemään ja koneen kierrokset laskee mutta en ole missään autossa huomannut että tehoa menisi pumpulle niin paljon että rupeaa hihna vinkumaan.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Vaihtopumppu tuli Saksasta. KYB-merkkinen, VAG-logoilla ja varaosanumerolla. Kuvittelin että nämä olisi kaikki ZF:n valmistamia... Oli kuitenkin samanikäisestä Passatista samalla moottorilla joten sopivuus on taattu.
Kannattanee samalla vaihtaa tuo ohjaustehostinta pyörittävä hihna. Voitko, --hartsa--, vähän kertoilla että mitä tuossa vaihtotyössä pitää irroitella/löysätä että saa pumpun ja hihnan pois?
Kannattanee samalla vaihtaa tuo ohjaustehostinta pyörittävä hihna. Voitko, --hartsa--, vähän kertoilla että mitä tuossa vaihtotyössä pitää irroitella/löysätä että saa pumpun ja hihnan pois?
Vastaillaan nyt tähän kun näköjään oli pulpahtanut asia pinnalle 5kk aiemman viestini jälkeen.
Vika löytyi. Se ei ollut ohjaustehostimessa vaan laturissa. Laturin hihnapyörän vapaakytkin oli jumissa ja tämä oireili uikuttavana ohjaustehostimena. Vaihdoin koko laturin tehdaskunnostettuun (laturin laakeritkin rohisi) jolloin kaikki meteli katosi.
Tietysti jos asut landella niin homma on selvä. Mutta kaupungissa kun pyöritään tiukoissa parkkihalleissa niin rattia on pakko veivata paikallaan ja välillä ihan tappiin asti. Nyt kun vaihdoin tuon laturin ja apulaitehihnan omaan Passattiini niin ei vikise vaikka kääntää juurikin ihan päähän asti.
Vika löytyi. Se ei ollut ohjaustehostimessa vaan laturissa. Laturin hihnapyörän vapaakytkin oli jumissa ja tämä oireili uikuttavana ohjaustehostimena. Vaihdoin koko laturin tehdaskunnostettuun (laturin laakeritkin rohisi) jolloin kaikki meteli katosi.
Auton rattia ei kyllä käännellä paikallaan, vain silloin kun auto liikkuu. Eikä myöskään käännetä koskaan 'tappiin' asti. Mikä tahansa tehostin ääntää, jos noin tekee.
Tietysti jos asut landella niin homma on selvä. Mutta kaupungissa kun pyöritään tiukoissa parkkihalleissa niin rattia on pakko veivata paikallaan ja välillä ihan tappiin asti. Nyt kun vaihdoin tuon laturin ja apulaitehihnan omaan Passattiini niin ei vikise vaikka kääntää juurikin ihan päähän asti.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa