3BG ohjaustehostin jurnuttaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

3BG ohjaustehostin jurnuttaa

ViestiKirjoittaja Entris » 7.4.2014 10:19

320tkm rullattu 3BG Variantin ohjaustehostin on ruvennut ääntelemään tavallista enemmän. Paikallaan renkaita kääntäessä kuuluu kabiiniin asti kun pumppu vaikeroi. Tehostus toimii kyllä normaalisti mutta ääni ei ole normaali. Kun renkaat kääntää ääriasentoon niin pumppu ottaa niin paljon tehoa että hihna alkaa luistamaan (vikisemään).

Tarkistin nestesäiliön jossa pinta oli hieman ylämerkin yläpuolella. Onkohan tuonne voinut jostain päästä kosteutta öljyn sekaan?

Alkaako ohjaustehostimen pumppu olla finaalissa, vai voisiko tässä tapauksessa auttaa esim. tehostinöljyjen vaihto?

Saksan eBayssä näytti pumput olevan luokkaa 25-30 euroa joten kalliista osasta ei ole kyse mutta vaihtotyö lienee kertaluokkaa ttumaisempi kun pumppu on jossain runkoaisan ja lohkon välissä piilossa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 7.4.2014 11:04

Koita vaihtaa ensin öljyt johonkin kunnon tavaraan esim. Valvoline Syn Power.

1. Imet säiliöstä vanhat pois ja kaadaat uutta täyteen
2. Auto käyntiin, kääntele laidasta laitaan muutama kerta, sammuta auto
3. Imet taas säiliöstä suttaantuneet öljyt pois ja laitat uutta tilalle, teet niin kauan tätä, että öljy pysyy kirkkaana.

En ostais halpoja Ebay tarvike tehostimia. Osta ennemmin vähän ajettu käytetty. Vaikee uskoa et sun pumppu olis paskana, mun 3BG pumppu oli myyntihetkellä viime marraskuussa ajettu 600tkm. Mullakin on pumppuja, ehjiä pari kipaletta. Laita YV:tä jos ei nesteiden vaihdolla ala pelaamaan.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.4.2014 14:30

Nuo 25-30 euron pumput on alkuperäisiä ZF:n valmistamia, käytettyjä. En ostaisi tarvikemallista.

Ostin Motonetistä VAG:n originaalia öljyä 0,9 litran törpön. Arvioisin että tehostinöljysäiliön vetoisuus on ehkä muutaman desilitran luokkaa ja koko järjstelmässä on sitten varmaan tuo vajaa litra? Eli kai sieltä ainakin osan vanhasta kurasta saa pois tuolla kuvaamallasi menetelmällä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.4.2014 17:24

Töistä kotiin ajellessa huomasin että hitaassa vauhdissa kääntäessä tuo jurnutus tuntuu myös ohjauksessa. Eli kai se pumppu on finaalissa. Vaikka ne onkin kestäviä niin ei ne ikuisia kuitenkaan ole...

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 7.4.2014 18:32

Koita kunnon öljyllä, litra ei riitä koko järjestelmän puhdistukseen. Ei ehjäkään pumppu pidä jos on paskaa järjestelmässä. Mulla piti tosi kauheeta meteliä. Ajossa ohjatessakin. Paikallaan kääntelystä puhumattakaan. Ei se vetoisuus kauhea ole, mutta tavaraa kului mulla sen 2l ennenkuin oli neste kirkasta. Sen verran halpaa lystiä oli (mulla 45e), että sen maksaa mielellään, kun sai pelaamaan. En oikeen usko, että noin vähän ajettu pumppu olisi paskana.

Jos litralla jo paranee niin hae lisää ja puhdista koko järjestelmä.

horch
-
Viestit: 360
Liittynyt: 24.7.2003 19:57

ViestiKirjoittaja horch » 7.4.2014 18:33

Bentleyn kirja sano B5:n tehostinöljyn tilavuudeksi 0.9 litraa. Itte oon vaihtanu just yllä kuvatulla tavalla omaani öljyt niin että koko litran purkki on käytetty.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 7.4.2014 20:33

Riittikö sulla 0,9l, että öljy pysyi kirkkaana?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 8.4.2014 8:43

All right, koitan tänään vaihtaa öljyt säiliön kautta imemällä pois. Toivottavasti sillä paranee.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 8.4.2014 18:54

Kävin ostamassa Biltemasta "öljyimu" nimellä kulkevan vempeleen jolla sain imettyä säiliöstä öljyä pois. Kerrallaan sieltä tuli ehkä 2 dl, ja ensimmäiset puoli litraa oli ihan mustaa kuraa. Tämän jälkeen rupesi tulemaan enenevissä määrin uutta vihreää takaisin säiliöstä mutta toistin hommaa n. 1,5 litran verran. Kyllähän tuo huolto tuli hintoihin kun litra alkuperäistä öljyä maksaa 17 euroa ja sitä meni kaksi purkkia, lisäksi tuo imuvempele maksoi kympin. Samalla rahalla olis saanu 250tkm vähemmän ajetun alkuperäisen pumpun Saksasta...

Kyllä se ääni nyt huomattavasti vaimentui ja toiminta muuttui paremmaksi mutta edelleen rupeaa hihna vinkumaan äärilaidassa. Ei siis vieläkään ole ihan niin hyvä kuin pitäisi olla. Katsotaan miten homma kehittyy tästä eteenpäin. Loppuviikosta tulee työ- ja lomamatka-ajoja n. 1000 km verran. Sitten tietää enemmän.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 8.4.2014 19:43

Kyllähän tuo huolto tuli hintoihin kun litra alkuperäistä öljyä maksaa 17 euroa ja sitä meni kaksi purkkia, lisäksi tuo imuvempele maksoi kympin. Samalla rahalla olis saanu 250tkm vähemmän ajetun alkuperäisen pumpun Saksasta...


Meinaatko että pumpun vaihtamisella olisit säästynyt tehostimen öljynvaihdolta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.4.2014 19:45

...rupeaa hihna vinkumaan äärilaidassa.
Tarkoitatko väännettäessä rajoitinta vasten? Silloin saakin vähän ääntää.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 8.4.2014 20:50

Niitä öljyjä kannattais vaihdella vaikka jakohihnan yhteydessä aina niin pysyy puhtaampana ja paremmassa kunnossa pumppu.

Edit: Saattaa käytetty pumppu olla pian samassa kunnossa jos on likaisilla öljyillä ajeltu.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 9.4.2014 6:51

Meinaatko että pumpun vaihtamisella olisit säästynyt tehostimen öljynvaihdolta?

Silloin olisi yksi purkki riittänyt eikä olisi tarvinnut ostaa sitä imulaitetta.

Tarkoitatko väännettäessä rajoitinta vasten? Silloin saakin vähän ääntää.

Joo, yleensä kun kääntää ihan laitaan niin pumppu rupeaa jonkin verran ääntelemään ja koneen kierrokset laskee mutta en ole missään autossa huomannut että tehoa menisi pumpulle niin paljon että rupeaa hihna vinkumaan.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 9.4.2014 10:23

Sitä ääriasentoon kääntelemistä varsinkin raskaasti pamauttaen sitä vastaan kun kiireissään rattia veivaa, kannattaa välttää.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 9.4.2014 10:35

Yleensä ei onneksi tarvitse ääriasentoon ruuvata kuin parkkihalleissa. Mutta katsellaan miten homma lutviutuu. Jos ei ala pelailemaan niin OskuA saa YV:tä. :D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.4.2014 8:07

Reissut on ajeltu ja kyllä se pumppu tosiaan vielä vaikeroi kun paikallaan kääntää rattia. Ei pahasti mutta kuitenkin että sen aina kuulee. Jossain vaiheessa tuo pitää vaihtaa, kiire ei kuitenkaan vielä ole.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 24.4.2014 21:44

98tkm ajettu ZF pumppu tilattu Saksasta. 50 euroa kotiovelle toimitettuna. Parin viikon päästä pitää sitten katsella että mitenkäs se puskuri ja lukkopelti otettiin irti...

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 24.4.2014 23:10

teetkö sille muutakin samalla vai miks purkaa keulaa? en mää irrotellu mitään ylimäärästä kun omaan sen vaihdoin.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 25.4.2014 7:21

Ei ole tarkoitus tehdä mitään muuta. Kyllähän se pumppu on näkyvillä imuputkien alla mutta ajattelin että helpottaa työtä jos ottaa keulan irti. Menikö sulla kauan vaihtaa pumppu irroittamatta keulaa?

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 26.4.2014 21:46

tais siinä rauhallisesti puuhaten reilu tunti mennä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 10.5.2014 20:44

Vaihtopumppu tuli Saksasta. KYB-merkkinen, VAG-logoilla ja varaosanumerolla. Kuvittelin että nämä olisi kaikki ZF:n valmistamia... Oli kuitenkin samanikäisestä Passatista samalla moottorilla joten sopivuus on taattu.

Kannattanee samalla vaihtaa tuo ohjaustehostinta pyörittävä hihna. Voitko, --hartsa--, vähän kertoilla että mitä tuossa vaihtotyössä pitää irroitella/löysätä että saa pumpun ja hihnan pois?

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 21.10.2014 8:47

Auton rattia ei kyllä käännellä paikallaan, vain silloin kun auto liikkuu. Eikä myöskään käännetä koskaan 'tappiin' asti. Mikä tahansa tehostin ääntää, jos noin tekee.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 9.12.2014 11:49

Vastaillaan nyt tähän kun näköjään oli pulpahtanut asia pinnalle 5kk aiemman viestini jälkeen.

Vika löytyi. Se ei ollut ohjaustehostimessa vaan laturissa. Laturin hihnapyörän vapaakytkin oli jumissa ja tämä oireili uikuttavana ohjaustehostimena. Vaihdoin koko laturin tehdaskunnostettuun (laturin laakeritkin rohisi) jolloin kaikki meteli katosi.

Auton rattia ei kyllä käännellä paikallaan, vain silloin kun auto liikkuu. Eikä myöskään käännetä koskaan 'tappiin' asti. Mikä tahansa tehostin ääntää, jos noin tekee.

Tietysti jos asut landella niin homma on selvä. Mutta kaupungissa kun pyöritään tiukoissa parkkihalleissa niin rattia on pakko veivata paikallaan ja välillä ihan tappiin asti. Nyt kun vaihdoin tuon laturin ja apulaitehihnan omaan Passattiini niin ei vikise vaikka kääntää juurikin ihan päähän asti.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 9.12.2014 12:19

oli jääny huomaamatta mutta ilmeisesti olit selviytyny. vaikka kaupungissa joudunkin asumaan niin säälin niveliä myös. ei ikinä jarru pohjassa paikoillaan kääntelyä mutta ääriasentoon joutuu kyllä välillä kääntämään, mutta eihän sitä ole pakko stopparia vasten pitää silti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.12.2014 13:36

Siinä riittää muutama aste ratin kääntöä keskemmälle ettei tehostin käy ylipaineella. Ei oo urbaaniympäristö syy rikkoa tehostimia :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa