Kalectro RennSport motorhome, elikkäs Volvo FL611
Valvoja: ffp jäsenet
Kalectro RennSport motorhome, elikkäs Volvo FL611
Tarinahan alkoi siitä kun Jarkko liittyi joukkoon sekopäiseen ja hommasi itselleen ratakakkiksen. No sille piti tietysti hommata traileri, jotta kilpuri saadaan tulevana kesänä kilpailuareenoille.
Trailerin ostossa tunnetusti on se ongelma, että uudet on kalliita ja käytetyt huonoja. Keksimme JaKan kanssa, että parin trailerin hinnallahan saa oivallisia vähänkäytettyjä kuorma-autoja, jolla voi näppärästi kuskata kaksi kakkista ja kaiken tarpeellisen oheiskrääsän ratavarikolle. Pari viikkoa kehitimme itsellemme todella uskottavia perusteluja, miksi kuorma-auto on paljon fiksumpi ratkaisu kuin kaksi henkilöauto-traileri yhdistelmää.
Lisäksi hahmoteltiin speksejä hankittavalle motorhome aihiolle.
No lopputulemana oli 2000 vuosimallisen Volvo FL611:n hankinta.
Rouvan strategiset mitat ovat
Ajokilometrit 510 tkm
Kokonaispaino 11 tonnia, kantavuus 4500 kg
Kuormatila 7600 x 2500 x 2300 mm
1500 kg takalaitanostin
Eli siis ovallinen peli motorhomeaihioksi. Kohtuulliset käyttökulut, edulliset 17,5 tuuman renkaat ja yksikertainen perustekniikka. Ilmajouset takana tekevät auton nostokorkeudenkin varsin maltilliseksi (noin 80 cm)
No jo ostovaiheessa todettiin sivuseinien kiinnityksessä murheita. Seinän alla olevat palkit olivat mätiä. Se ei kuitenkaan lannistanut intoa, kun autoon oli tarkoitus rakentaa ramppi / nostin, jolla kakkikset saadaan hieman päällekäin.
No tarkempi tutkiminen osoitti koko päälirakenteen apurungon olevan enemmän tai vähemmän läpimätä. Ainostaan etu ja takaseinä kannattelevat koppia auton päällä. Eilen purimmekin koko apurungon Volvosta pois, ja ensi viikolla haemme 550 kg rautaa ja aloitamme uuden apurungon rakentamisen. Nyt saamme helposti suunniteltua nostorampin, sivulaatikot, auton kiinnitykset, voittoshampanjajääkaapin telineet yms tarpeellisen uuteen runkoon.
Auton oma runko on liki virheetön, ja takalaitanostin jaksaa kevyesti nostaa kakkisen kyytiin, joten tästä on hyvä edetä, vaikka hieman työläs alku projektille tulikin.
http://jaka.kotipolttoinen.com/misc/fl6/project/
Tavoitteena on rakentaa koko kakkiscupin hienoin (ja samalla myös ainoa) autonkuljetuskuormuri ensi kesän rientoihin. Pysykää langoilla.
Trailerin ostossa tunnetusti on se ongelma, että uudet on kalliita ja käytetyt huonoja. Keksimme JaKan kanssa, että parin trailerin hinnallahan saa oivallisia vähänkäytettyjä kuorma-autoja, jolla voi näppärästi kuskata kaksi kakkista ja kaiken tarpeellisen oheiskrääsän ratavarikolle. Pari viikkoa kehitimme itsellemme todella uskottavia perusteluja, miksi kuorma-auto on paljon fiksumpi ratkaisu kuin kaksi henkilöauto-traileri yhdistelmää.
Lisäksi hahmoteltiin speksejä hankittavalle motorhome aihiolle.
No lopputulemana oli 2000 vuosimallisen Volvo FL611:n hankinta.
Rouvan strategiset mitat ovat
Ajokilometrit 510 tkm
Kokonaispaino 11 tonnia, kantavuus 4500 kg
Kuormatila 7600 x 2500 x 2300 mm
1500 kg takalaitanostin
Eli siis ovallinen peli motorhomeaihioksi. Kohtuulliset käyttökulut, edulliset 17,5 tuuman renkaat ja yksikertainen perustekniikka. Ilmajouset takana tekevät auton nostokorkeudenkin varsin maltilliseksi (noin 80 cm)
No jo ostovaiheessa todettiin sivuseinien kiinnityksessä murheita. Seinän alla olevat palkit olivat mätiä. Se ei kuitenkaan lannistanut intoa, kun autoon oli tarkoitus rakentaa ramppi / nostin, jolla kakkikset saadaan hieman päällekäin.
No tarkempi tutkiminen osoitti koko päälirakenteen apurungon olevan enemmän tai vähemmän läpimätä. Ainostaan etu ja takaseinä kannattelevat koppia auton päällä. Eilen purimmekin koko apurungon Volvosta pois, ja ensi viikolla haemme 550 kg rautaa ja aloitamme uuden apurungon rakentamisen. Nyt saamme helposti suunniteltua nostorampin, sivulaatikot, auton kiinnitykset, voittoshampanjajääkaapin telineet yms tarpeellisen uuteen runkoon.
Auton oma runko on liki virheetön, ja takalaitanostin jaksaa kevyesti nostaa kakkisen kyytiin, joten tästä on hyvä edetä, vaikka hieman työläs alku projektille tulikin.
http://jaka.kotipolttoinen.com/misc/fl6/project/
Tavoitteena on rakentaa koko kakkiscupin hienoin (ja samalla myös ainoa) autonkuljetuskuormuri ensi kesän rientoihin. Pysykää langoilla.
Projekti etenee.
Nyt on tallin nurkassa noin 100 metriä profiilipalkkia
valmiiksi pätkittynä, joten päälirakennevalmistus voi alkaa. Eilen putsailin hieman ruosteita myös Volvonrungonpäältä.
Maaliksi valittiin vähintäänkin riittävän säänkeston omaava Temacoat RM40
Nyt on tallin nurkassa noin 100 metriä profiilipalkkia
valmiiksi pätkittynä, joten päälirakennevalmistus voi alkaa. Eilen putsailin hieman ruosteita myös Volvonrungonpäältä.
Maaliksi valittiin vähintäänkin riittävän säänkeston omaava Temacoat RM40
No taas on viikonloppu askarreltu, eikä juuri mitään näkyvää saatu aikaan. Nyt ei seinät enää heilu tuulessa, eli seinää kannattelevat palkit ovat paikallaan. Ylivoimaisesti projektin kenkkumaisin homma tehty.
Kaikki kuormakorin rungon palkit käsiteltiin sisäpuolelta vankalla kotelosuoja-ainekerroksella. Kiitoksia laitteiston lainasta ja konsultaatiosta Laitilan Massa Mestalle.
Nyt kun rungon päällä ei ole lattiaa häiritsemässä asennustöitä, fiksailtiin kuntoon myös pari ilmavuotoa, akkukaapelit, takaiskarien alapään puslat ja muuta sellaista pientä.
Pari muutakin uutta kuvatusta löytyy täältä.
.jpg)
Kaikki kuormakorin rungon palkit käsiteltiin sisäpuolelta vankalla kotelosuoja-ainekerroksella. Kiitoksia laitteiston lainasta ja konsultaatiosta Laitilan Massa Mestalle.
.jpg)
Nyt kun rungon päällä ei ole lattiaa häiritsemässä asennustöitä, fiksailtiin kuntoon myös pari ilmavuotoa, akkukaapelit, takaiskarien alapään puslat ja muuta sellaista pientä.
Pari muutakin uutta kuvatusta löytyy täältä.
Projektissa oli muutama viikko hiljaiseloa, mutta nyt on homma taas nytkähtnyt eteenpäin. Kuormakorin perusrunko alkaa olla valmis. Vahvikkeita ja kiinnikkeitä puuttuu vielä, mutta kohta siirrytään kakkiksen nostorampin valmistukseen.
Palkit maalattiin pariin kertaan tallissa, jonka jälkeen hitsattiin paikalleen autoon. Hitsaussaumat täytyy vielä pintakäsitellä ja ruostesuojata kertaalleen.
Taka-akselilta fiksailtiin mm. Vakaajan puslat, pari ilmajousien ilmavuotoa ja
uudet iskarit

Palkit maalattiin pariin kertaan tallissa, jonka jälkeen hitsattiin paikalleen autoon. Hitsaussaumat täytyy vielä pintakäsitellä ja ruostesuojata kertaalleen.
Taka-akselilta fiksailtiin mm. Vakaajan puslat, pari ilmajousien ilmavuotoa ja
uudet iskarit
Hitsaushommat on saatettu tältä erää päätökseen.
Kaikki kuvassa harmaalla maalatut raudat ovat uusia. Eli käytännössä muutamaan etupalkkia lukuunottamatta kaikki kuormakorin apurungon metalliosat vaihdettiin.
Samalla rungon päälle hitsattiin hissi, jolla toisen kakkiksen takapää nostetaan ylös jotta autot saadaan kuljetettua hieman lomittain. Hissi tulee tulemaan vinssikäyttöinen.
Kopin alle tulee molemmin puolin säilytyslaatikot alleajosuojien lisäksi
Vielä lattiavanerit paikalleen, ja auto on siinä kunnossa, että sillä voidaan jo kuskailla ratakakkiaisia.
Täältä projektin kaikki kuvat. Käy samalla myös peukuttelemassa tiimin sivuja.
Kaikki kuvassa harmaalla maalatut raudat ovat uusia. Eli käytännössä muutamaan etupalkkia lukuunottamatta kaikki kuormakorin apurungon metalliosat vaihdettiin.

Samalla rungon päälle hitsattiin hissi, jolla toisen kakkiksen takapää nostetaan ylös jotta autot saadaan kuljetettua hieman lomittain. Hissi tulee tulemaan vinssikäyttöinen.
Kopin alle tulee molemmin puolin säilytyslaatikot alleajosuojien lisäksi

Vielä lattiavanerit paikalleen, ja auto on siinä kunnossa, että sillä voidaan jo kuskailla ratakakkiaisia.
Täältä projektin kaikki kuvat. Käy samalla myös peukuttelemassa tiimin sivuja.

Nyt on myös lattiavanerit silputtu paikalleen. Kuvassa näkyvällä häkkyrällä on tarkoitus nostaa toisen kakkisen takapää ylös, jotta takimmaisen auton keula saadaan ajettua etummaisen alle. Nostin tulee toimimaan sähkövinssin avulla.
Projekti lienee seuraavat viikot talvitauolla, mutta tästä on mukava jatkaa, kun ns. paskahommat on tehty.
Tänään taas saatiin jotain edistystä, eli kytkettiin vinssi paikalleen testailtiin hissin sekä ajosiltojen toimivuutta
https://vimeo.com/88586528
https://vimeo.com/88586528
No monenlaista pikkuaskartelua on taas ollut, ja projektin ykkösvaihe alkaa olla päätöksessään. Vielä suutinholkkien vaihto, niin saa jäähdytysnesteet pysymään sisällä moottorissa ja katsastus.
Molemmin puolin kuormakorin alle tuli kookkaat vaneriset sivulaatikot
Sisälle askarreltiin rengasteline, johon mahtuu 10 Toyoa
MDComprex toimitti uudet Syron 235/75 R17,5 renkaat
Auton yleisilme on nyt tämän näköinen. Korin alareunan popniittirivin päälle tulee jonkinlainen peitelista ja kait tähän muutama tarrakin kuuluu liimata. Eli loppusilausta vaille valmis.

Molemmin puolin kuormakorin alle tuli kookkaat vaneriset sivulaatikot
Sisälle askarreltiin rengasteline, johon mahtuu 10 Toyoa
MDComprex toimitti uudet Syron 235/75 R17,5 renkaat
Auton yleisilme on nyt tämän näköinen. Korin alareunan popniittirivin päälle tulee jonkinlainen peitelista ja kait tähän muutama tarrakin kuuluu liimata. Eli loppusilausta vaille valmis.


Projektin ykkösvaihe alkaa olla valmis. Jos perjantain Ahveniston reissu saadaan heitettyä ilman ongelmia, alkaa kakkosvaihe tulevana viikonloppuna.
Kiitos Mainospalvelu Dilogolle joustavasta teippauspalvelusta.
Puolikkaan kanssa varmaan tulee helpommin ongelmia ajokortin kanssa. C-korttihan löytyy kuitenkin aika monelta. Onhan tuossa kuitenkin tuo peräloosteri osio sen verran iso, että ei tilan puolesta kamalasti suurempia järkeviä C-kortilla ajettavia löydy.
Viimeksi muokannut Eemeli, 6.5.2014 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo on kompromissi käyttökustannusten, ajokortin, tilan yms suhteen.
Vaateena oli kahden auton kuljetusmahdollisuus ja pieni ajovarusteiden vaihto / yöpymistila sekä C kortilla ajettavuus. Tämä rajaa puoliperävaunun pois. Lisäksi pelkkä kuormuri on paljon näppärämpi käyttää kuin yhdistelmä.
Toki yksi vaihtoehto olisi ollut pieni kuorma-auto ja traileri, jota olisi saanut ajaa C1E kortilla, mutta siinäkin vetoauton kokonaismassa on varsin rajattu.
Ilman nosturiratkaisua olisi tarvittu yli 9 metrisellä kopilla varustettu kuormuri. Nuo kaikki on isoja ja uusia autoja, joten hankintahinta ja käyttökustannukset ovat suuret. Vakuutus ja dieselvero pomppaavat oleellisesti kun kokonaispaino kasvaa. Samoin katsastuksen hinta, renkaiden ja osien hinta jne.
Toki uudehkoon täyskorkeaan olisi saanut autot kokonaan päälekkäin, mutta auton kakkoskerrokseen nostava takalaitanosturi maksaa uutena yli 20 tuhatta euroa.
Nosturiratkaisun myötä autot mahtuvat nyt reilun 6 metrin tilaan ja motorhomelle jää tilaa noin 1,5 metriä. Eli etummaisen auton keula on sisällä "asuintilassa" kuljetusmoodissa. Harvemmin tässä on tarvetta yöpyä tai keittää kahvia siten, että autot ovat sisällä kuormurissa. Lisäksi pienet pyörät, takapään ilmajouset ja pitkä peränylitys tekevät autojen lastaamisesta helppoa, koska kopan takapään saa varsin alas.
Vaateena oli kahden auton kuljetusmahdollisuus ja pieni ajovarusteiden vaihto / yöpymistila sekä C kortilla ajettavuus. Tämä rajaa puoliperävaunun pois. Lisäksi pelkkä kuormuri on paljon näppärämpi käyttää kuin yhdistelmä.
Toki yksi vaihtoehto olisi ollut pieni kuorma-auto ja traileri, jota olisi saanut ajaa C1E kortilla, mutta siinäkin vetoauton kokonaismassa on varsin rajattu.
Ilman nosturiratkaisua olisi tarvittu yli 9 metrisellä kopilla varustettu kuormuri. Nuo kaikki on isoja ja uusia autoja, joten hankintahinta ja käyttökustannukset ovat suuret. Vakuutus ja dieselvero pomppaavat oleellisesti kun kokonaispaino kasvaa. Samoin katsastuksen hinta, renkaiden ja osien hinta jne.
Toki uudehkoon täyskorkeaan olisi saanut autot kokonaan päälekkäin, mutta auton kakkoskerrokseen nostava takalaitanosturi maksaa uutena yli 20 tuhatta euroa.
Nosturiratkaisun myötä autot mahtuvat nyt reilun 6 metrin tilaan ja motorhomelle jää tilaa noin 1,5 metriä. Eli etummaisen auton keula on sisällä "asuintilassa" kuljetusmoodissa. Harvemmin tässä on tarvetta yöpyä tai keittää kahvia siten, että autot ovat sisällä kuormurissa. Lisäksi pienet pyörät, takapään ilmajouset ja pitkä peränylitys tekevät autojen lastaamisesta helppoa, koska kopan takapään saa varsin alas.
Muutama reissu on Volvolla heitetty ja kaikki pelaa mainiosti. Muutama jarrujen ilmavuoto vielä korjattiin ja lämpömittarin tinaukset fiksasttiin mittaristosta.
Viime viikonloppuna nytkähti myös liikkeelle vaihe 2. Eli oleskelutilan virittely.
Katto eristettiin, koolattiin ja verhoiltiin sekä haettiin hieman materiaalia etuseinän kaapistoon.
Vasempaan sivuun on tarkoitus puhkaista ikkuna ja verhoilla seinät. Hyvä tästä vielä tulee.
Viime viikonloppuna nytkähti myös liikkeelle vaihe 2. Eli oleskelutilan virittely.
Katto eristettiin, koolattiin ja verhoiltiin sekä haettiin hieman materiaalia etuseinän kaapistoon.
Vasempaan sivuun on tarkoitus puhkaista ikkuna ja verhoilla seinät. Hyvä tästä vielä tulee.
Motorhomeosa on nyt valaistusasennuksia vaille valmis.
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10517550_714226741977820_375549905592575968_n.jpg
Ulkopuolelle hommattiin käytetty teltta painoineen
http://samza.kuvat.fi/kuvat/2014/ffp+and+audiclub+at+botniaring+2014/DSC_9505.JPG
Projekti alkaa olla valmis tältä erää.
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10517550_714226741977820_375549905592575968_n.jpg
Ulkopuolelle hommattiin käytetty teltta painoineen
http://samza.kuvat.fi/kuvat/2014/ffp+and+audiclub+at+botniaring+2014/DSC_9505.JPG
Projekti alkaa olla valmis tältä erää.
Viimeksi muokannut rolle, 2.12.2014 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hienot ja kätevät systeemit pojilla. Varsinkin jos puhutaan ihan pelkästä harrastustoiminnasta.
Jos käyttö on vähäistä tai satunnaista, niin tuotahan voi vaikka vuokrata silloin kun se seisoo. Tuohan nimittäin soveltuisi monenkinlaiseen eri hommaan ja yöpymis/keitto-varustus ei ainakaan vähennä mahdollisuuksia.
Jos käyttö on vähäistä tai satunnaista, niin tuotahan voi vaikka vuokrata silloin kun se seisoo. Tuohan nimittäin soveltuisi monenkinlaiseen eri hommaan ja yöpymis/keitto-varustus ei ainakaan vähennä mahdollisuuksia.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa