Venton päästöt pielessä
Valvoja: ffp jäsenet
Venton päästöt pielessä
Eli mikä voi olla kun päästöt ihan helvetin korkeella
Tyhjäkäynti HC ppm330 CO%9 02%0,14 CO2%9 Lambda 0
2000r/min HC ppm480 CO%11 02%0,45 CO2%7,3 Lambda 0,7
Mitä nyt pitäis alkaa ketteleen, tulpat ja virranjakajan kansi juuri vauhdettu.
Autolla rullattu 316000
1.8 66kW
Tyhjäkäynti HC ppm330 CO%9 02%0,14 CO2%9 Lambda 0
2000r/min HC ppm480 CO%11 02%0,45 CO2%7,3 Lambda 0,7
Mitä nyt pitäis alkaa ketteleen, tulpat ja virranjakajan kansi juuri vauhdettu.
Autolla rullattu 316000
1.8 66kW
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Mulla on 1.8i jetta flair monoruiskulla ja päästöt korkkas co2:n osalta. Ja vain kierroksilla. Tyhjäkäynnillä oli sallituissa rajoisa. Mikä voi aiheuttaa että toi CO2 on korkea vain kierroksilla? Loppuunajettu ilmanputsari?
Auttakee tietämätöntä! :)
EDIT: Ja ilmeisesti samalla koneella kun tuo ko. Vento, eli 1.8i 8V 66kW...
Auttakee tietämätöntä! :)
EDIT: Ja ilmeisesti samalla koneella kun tuo ko. Vento, eli 1.8i 8V 66kW...
putsari ja tulpat vielä vaihtoon.
samalla syynäät kaikki mahdolliset imuvuodot.
lambda vialta ei kuulosta.
jos nuilla ei parane niin sitte tosiaan katti irti ja kattoa onko palanu keskelle reikä/sisukset paskana. palijo hc arvo oli? hc ja häkä kulkee käsikädessä...
laitappa vielä kaikki muut arvot niin näkee vähän.
samalla syynäät kaikki mahdolliset imuvuodot.
lambda vialta ei kuulosta.
jos nuilla ei parane niin sitte tosiaan katti irti ja kattoa onko palanu keskelle reikä/sisukset paskana. palijo hc arvo oli? hc ja häkä kulkee käsikädessä...
laitappa vielä kaikki muut arvot niin näkee vähän.
Vetääkö auto muuten hyvin, ts. ei tunnu puutuneelta? Tarkista varmuuden vuoksi vielä ajoitus. Ettei pääse seos karkaamaan suoraan pakoputkeen.
CO2%:sta ei kannata huolia koska siinä ei mitään suoranaista rajaa ole, mutta tuohan nuo suhteellisen korkeat hiilivetypäästöt (HC) ja päin persettiä oleva lambda on kyllä huolestuttavia. HC:t paranee tosiaan sytytyspuolen kunnostamisella ja lambda-arvot pakoputken korjauksella tai sitten vaihdat sen Motonet-tarvikelambdan tilalle aidon Boschin. ;)
CO2%:sta ei kannata huolia koska siinä ei mitään suoranaista rajaa ole, mutta tuohan nuo suhteellisen korkeat hiilivetypäästöt (HC) ja päin persettiä oleva lambda on kyllä huolestuttavia. HC:t paranee tosiaan sytytyspuolen kunnostamisella ja lambda-arvot pakoputken korjauksella tai sitten vaihdat sen Motonet-tarvikelambdan tilalle aidon Boschin. ;)
Nyt kun kaikki sytytykseen ja lambdaan liittyen on kertaalleen vaihdettu ilman mainittavaa tulosta, yksi mahdollinen vika on myös perheemme Ventossa (-93/1.8/66kW) aikanaan esiintynyt.
Oireet olivat samat kuin tässä ja syynä yksi viottunut sähköjohto siinä johtonipussa joka menee moottorinohjausyksikköön. Autosähköasennusliike löysi vian Boschin testerillä melko ripeästi ja tämä yksittäinen johto korvattiin uudella vedolla. Ainakin siinä -93 mallissa tämä johtonippu on melko "halvasti" kääritty kangaseristysnauhaan ja kuitenkin hieman sään ja suolan armoilla siellä mistä kulkee. Hinta jäi pakokaasutesteineen 50 hujakoille.
Oireet olivat samat kuin tässä ja syynä yksi viottunut sähköjohto siinä johtonipussa joka menee moottorinohjausyksikköön. Autosähköasennusliike löysi vian Boschin testerillä melko ripeästi ja tämä yksittäinen johto korvattiin uudella vedolla. Ainakin siinä -93 mallissa tämä johtonippu on melko "halvasti" kääritty kangaseristysnauhaan ja kuitenkin hieman sään ja suolan armoilla siellä mistä kulkee. Hinta jäi pakokaasutesteineen 50 hujakoille.
Oukei! Jettaan tällä hetkellä vaihdettuna seuraavat osat:
Tulpat
Tulpanjohdot
Jakajan kansi
Pyörijä
Ilmanputsari
Imusarjan ja ruiskunvälinen kumilaippa tiivari. Eikös tää oo melko yleinen vika täs ykspiste ruutassa?
Bensan seassa on käytetty STP:n injection cleaneria.
Edelleen päästöt kusee seuraavilla arvoilla:
tyhjäkäynti:
CO% --- 1,08
HCppm --- 120
O2 --- 2,2
Co2 --- 12,8
2000rpm
CO% --- 1,81
HCppm --- 156
O2 --- 0,3
Co2 --- 10,8
Lambda --- 0,73
Haiskaako teistäkin ihan Lambda vialta? Sitä ei nimittäin ole vielä vaihdettu. :)
Tulpat
Tulpanjohdot
Jakajan kansi
Pyörijä
Ilmanputsari
Imusarjan ja ruiskunvälinen kumilaippa tiivari. Eikös tää oo melko yleinen vika täs ykspiste ruutassa?
Bensan seassa on käytetty STP:n injection cleaneria.
Edelleen päästöt kusee seuraavilla arvoilla:
tyhjäkäynti:
CO% --- 1,08
HCppm --- 120
O2 --- 2,2
Co2 --- 12,8
2000rpm
CO% --- 1,81
HCppm --- 156
O2 --- 0,3
Co2 --- 10,8
Lambda --- 0,73
Haiskaako teistäkin ihan Lambda vialta? Sitä ei nimittäin ole vielä vaihdettu. :)
Lambdahan siinä on pielessä. Mono-Jetronic ja Mono-Motronic on täysin riippuvaisia lambdan toiminnasta - jos se on viallinen niin päästöt heittää täysin häränpyllyä.
Tee itsellesi palvelus ja jätä se Motonetin tarvikelambda ostamatta ja laita ne rahat aitoon Boschiin - niin ei tarvitse sitten puolen vuoden päästä vaihtaa sitä uudelleen.
Tee itsellesi palvelus ja jätä se Motonetin tarvikelambda ostamatta ja laita ne rahat aitoon Boschiin - niin ei tarvitse sitten puolen vuoden päästä vaihtaa sitä uudelleen.
Lainataan ketjua vaikka eri vehkeestä onkin kysymys.
Eli tänään kävin leimaamassa tuon rp koneisen kakkiksen ja päästöistähän se taas vaihteeksi pomppasi.
Mitatut arvot:
Tyhjäkäynti:
CO 0,16 / 0,50
HC 84 / 100
CO2 13,42
O2 2,85 / 5
2000rpm
CO 0,47 / 0,30
HC 65 / 100
Lambda 1,02
CO2 14,70
O2 0,84 / 5
Eli kaikki muut arvot menevät alle rajojen paitsi tuo CO kierroksilla. Ensiksi ajattelin uusia noi sytkän osat, mutta olisiko muilla lisää ideoita mitä tutkia?
Taustaa: Katti 4 vuotta vanha mallia tarvike, lambda pari vuotta vanha mallia NGK, ilmanputsari uusi, ruiskun kumilaippa vaihdettu syksyllä, ei löydy alipainevuotoja ja koneella ajettu reilu 10tkm :)
Eli tänään kävin leimaamassa tuon rp koneisen kakkiksen ja päästöistähän se taas vaihteeksi pomppasi.
Mitatut arvot:
Tyhjäkäynti:
CO 0,16 / 0,50
HC 84 / 100
CO2 13,42
O2 2,85 / 5
2000rpm
CO 0,47 / 0,30
HC 65 / 100
Lambda 1,02
CO2 14,70
O2 0,84 / 5
Eli kaikki muut arvot menevät alle rajojen paitsi tuo CO kierroksilla. Ensiksi ajattelin uusia noi sytkän osat, mutta olisiko muilla lisää ideoita mitä tutkia?
Taustaa: Katti 4 vuotta vanha mallia tarvike, lambda pari vuotta vanha mallia NGK, ilmanputsari uusi, ruiskun kumilaippa vaihdettu syksyllä, ei löydy alipainevuotoja ja koneella ajettu reilu 10tkm :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo siis ilmansuodatin on tosiaan vaan pari viikkoa vanha ja ennen leimalle menoa kävin antamassa autolle kunnolla runtua pikkuteillä. Semmoinen vielä että kun autoa kierrättää siinä 2000rpm tuntumassa niin se tuntuisi koko ajan hieman pätkivän, eli putkesta kuuluu vaimeaa pauketta. Samaa ei tapahdu isommilla kierroksilla.
EDIT: Niin ja katilla ajettu ehkä noin 30tkm, mutta toki tarvike on aina tarvike...
EDIT: Niin ja katilla ajettu ehkä noin 30tkm, mutta toki tarvike on aina tarvike...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lainataan ketjua vaikka eri vehkeestä onkin kysymys.
Eli tänään kävin leimaamassa tuon rp koneisen kakkiksen ja päästöistähän se taas vaihteeksi pomppasi.
Mitatut arvot:
Tyhjäkäynti:
CO 0,16 / 0,50
HC 84 / 100
CO2 13,42
O2 2,85 / 5
2000rpm
CO 0,47 / 0,30
HC 65 / 100
Lambda 1,02
CO2 14,70
O2 0,84 / 5
Eli kaikki muut arvot menevät alle rajojen paitsi tuo CO kierroksilla. Ensiksi ajattelin uusia noi sytkän osat, mutta olisiko muilla lisää ideoita mitä tutkia?
Taustaa: Katti 4 vuotta vanha mallia tarvike, lambda pari vuotta vanha mallia NGK, ilmanputsari uusi, ruiskun kumilaippa vaihdettu syksyllä, ei löydy alipainevuotoja ja koneella ajettu reilu 10tkm :)
Jatketaas vanhaa ketjua, löytyikö vika noihin päästöihin?
Just kävin ite konttorilla näytä autoa(golf 1.8 adz -96) ja päästöt oli liki samat eli CO korkealla kun on kierroksia.
Täytyy säätää ennakko kohdilleen ja tarkastaa toi kumitiiviste ainakin ensin, putsari on ok ja sytkäosat myöskin.
Itsellä oli tuossa rp koneessa kerran ongelmia päästöjen kanssa ja se johtui siitä että oli hapertunut ne alipaineletkut rikki. Tarkista myös että letkut on oikeissa paikoissa, ei nimittäin pelaa jos on letkut sekaisin.
Tarkista kaikki alipaineletkut koneesta, jos löytyy vuotava letku, niin uutta tilalle.
Kun vuodot on tukittu niin sen jälkeen se ecun nollaus, eli akunnapa irti 30s ajaksi ja sitten napa kiinni. Tämän jälkeen annat koneen pyöriä lämpimäksi tyhjäkäynnillä.
Tuolla korjautui itseltä kaikki päästö ongelmat. Vaihdoin kyllä myös lambdan tuohon koneeseen, mutta vika ei ollut tietääkseni siinä.
Tarkista kaikki alipaineletkut koneesta, jos löytyy vuotava letku, niin uutta tilalle.
Kun vuodot on tukittu niin sen jälkeen se ecun nollaus, eli akunnapa irti 30s ajaksi ja sitten napa kiinni. Tämän jälkeen annat koneen pyöriä lämpimäksi tyhjäkäynnillä.
Tuolla korjautui itseltä kaikki päästö ongelmat. Vaihdoin kyllä myös lambdan tuohon koneeseen, mutta vika ei ollut tietääkseni siinä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa