1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ville97
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.6.2018 21:19

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja ville97 » 26.8.2018 15:33

Nyt turbo ja pakosarjaremontin jälkeisiä meininkejä.. Eli remontin jälkeen alkuun tehot tuntuivat olevan kokonaan kadoksissa. Vikakoodien nollauksen jälkeen ja suuttimien puhdistusaineen jälkeen tehoa alkoi pikkuhiljaa tulla lisää. Nyt golffi ahtaa sen 1.0bar maksimissaan ja ahtoi tosi tasaisesti. Pelasi 3 päivää melkein normaalisti mutta tehoa ei ollut mitä lastutetussa 1.8t:ssä pitäisi olla ja kaasun kun löi pohjaan niin alkuun veti nätisti n. 3000rpm kohtaan ja siitä alkoi pieni nyhtäminen kesti jonnekkin 4200rpm ja siitä taas tasaantui ja veti nätisti rajoittimelle asti. Ja nyt alkoi taas tekemään silleen kun lyö kaasun kokonaan pohjaan niin alkaa rykimään vähän ja heittelemään ahtopaineita mutta ei enää yhtä rajusti miten ennen tuota remonttia. Ahtopaineet silti pysyneet tuossa 1barissa. Jos autolla kiihdyttää siten että ei lyö heti kaasua pohjaan ja kierrättää n. 4000rpm kohtaan ja sieltä lyö ihan pohjaan niin silloin ei ryki mutta ahtopainemittarissa alkaa väpättämään ahtopaineet. Mutta jos lyö suorilta n. 2000rpm kohilta kaasun pohjaan niin rupeaa nakkelemaan ahtopaineita ja pienesti rykimään. Ja auto toimii välillä vähän paremmin ja välillä huonommin. Viikonlopun aikaan tein uudelleen ahtopaine testin ja ei ainakaan mistään suhissut joten ahtovuotoja ei pitäisi olla. Otin ilmamassamittarin piuhan irti niin pelaa nyt paremmin varakartalla kuin normiohjelmalla mutta tietenkin ahtaa vain sen 0.4bar. Ja nyt auto liikkuu yhtä hyvin mitä ilmamassamittarin piuha paikoillaan kun ahtaa sen 1bar.

Tässä vielä osalistaa mitä autoon on vaihdettu:
N75-venttiili, Bypass-venttiili, ahtopaine testi tehty, orkkis S4 puolat, ilmamassamittari, moottorin molemmat lämpötila anturit, imuilman lämpötila anturi imusarjassa, alipaineletkut, huohotinputkia, sytkävahvistin, sytytystulpat, ilmanputsari, polttoaineen suodatin, kaasuläppäkoteloa puhdistettu, termostaatti, lambda, turbo ja pakosarja

Tuntuu että autosta on vaihtamatta enää suuttimet, kaasuläppäkotelo kaikkineen hiluineen ja bensapumppu. Ainahan mahdollista uuden vaihdetun osan rikkoutuminenkin on mutta vikakoodeja antaa aina erilaisia ja ei mistään tietystä osasta ja välillä ei anna mitään vikakoodeja. Lähteäkkö vielä tuurilla vaihtamaan nuita osia vai onko lastu mennyt paskaksi? Olen ajanut uudella turbolla ja pakosarjalla n. 350km onko mahdollista että jompi kumpi olisi mennyt uudelleen palasiksi? Jälkikäytön yms olen muistanut aina tehdä.

ville97
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.6.2018 21:19

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja ville97 » 26.8.2018 19:51

Vielä edelliseen viestiin lisäten. Tänään kaveri ajoi 90 heppasella turbodiisseli corollalla edellä niin golffilla sai ihan polettaa kaasu pohjassa että edes perässä pysyy.. Eli ei todellakaan tehot tallessa.

ville97
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.6.2018 21:19

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja ville97 » 13.9.2018 11:30

Tietääkö kukaan tai osaako kukaan auttaa mistä lähteä vikaa tutkimaan? Nyt välillä ollut tehoa paljon enemmän ja vetänyt nätisti ilman nyhtämistä mutta sitten välillä palaa entiseen.. Ja välillä alkuun polettaessa ei ole tehoja ja sitten kuuluu rykäisy ja sen jälkeen tulee tehoja heti lisää ja lähtee vetämään nätisti. Kaveri epäilee lastua vialliseksi, mutta voiko olla kun välillä toimii normaalisti? Ja kun rykäisyn jälkeen tulee tehoa lisää ja mistä voisi tuommoinen rykäisy kuulua/johtua?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1527
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Auto: pari golffia ja passatti
Viesti:

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja samza » 13.9.2018 22:40

en kyllä ihan jaksais uskoa ohjelman viallisuuteen, ennemmin tuo turbotukun ahdin mietityttäisi itseäni.. Bensapumpun voisi vaihtaa jos ei tietoa onko autoon ikinä sitä vaihdettu.

tteemuu84
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 14.9.2018 16:14

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja tteemuu84 » 14.9.2018 16:18

Kuullostaa kyllä siltä että lastu on viallinen, kannattaa koittaa huijata konetta ja poistaa by-pass käytöstä hetkeksi.

paveheiskanen
-
Viestit: 199
Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Auto: 3BG 1.8Tx2

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 16.9.2018 0:17

paveheiskanen kirjoitti:
paveheiskanen kirjoitti:Eli aikaisempiin viesteihini täällä viitaten nyt on ihmetelty ja testattu hieman:

Kuva
Tässä virtaus suunnat tossa hässäkässä, Sininen väri puhaltamalla ilma liikkuu helposti
Punainen meinaa että puhaltamalla sihinää kuuluu mutta ilma ei kunnolla liiku (ei pitäisi liikkua ollenkaan tähän suuntaan???)
Kuva
Tässä tuntu venttiili toimivan vaan yhteen suuntaan, niinkuin nuoli venttilissä kuvasi
Kuva
Tuossa vielä kuva miten hässäkkä sijoitettu konehuoneessa

Nuo kaikki siniset letkut on nyt vaihdettu uusiin, ja auto käyttäytyy samalla tavalla kun ennenkin.
Lohkon kupeeseen tuleva huohotin lähtö on tilattu mutta jumissa jossakin päin saksaa.


Mikä hitto tässä autossa oikeesti mättää.
Vaihdettua: Kaikki yksisuuntais venttiilit alipaineputkiin
Jarrutehostajan venttiilihässäkkä
Kaikki elipaineletkut
Huohotin putket ja huohottimessa olevat venttiilit
Imusarjan tiiviste vaihdettu samalla
Ilmamassa mittari toimivasta autosta, ei vaikutusta

Vedot hukassa, kulutus 10-11l/100km
Vikakoodit samat, laiha seos.


Jatkan yksin puhelua, vika on nyt korjattu.

Loppujen lopuksi vika osoittautui bensapumpun matalaksi paineeksi vedättäessä.
Kaivoin varaston nurkasta edellisen auton toimivan polttoainepumpun jonka heitin paikalleen ja kappas, tehot tuli takaisin, kulutus putosi 2-3l/100km ja STFT ja LTFT alko näyttää oikeita arvoja.
Ei oo pitkään aikaan ollu näin hyvä fiilis, kymmenen paikkaa tarkastettiin korjattiin tai vaihdettiin ja viimein löyty.

Vika oli hyvin yksin kertainen, pa pumppu ei nostanut ajossa painetta tarpeeksi. Nosti sinne 2.8bar ja siihen jäi vaikka pitäis olla 3-5bar vedätyksessä. Nyt ollaan taas vähän viisaampia ja tiedetään jatkossa miten noita lambdan arvoja tulkitaan oikein.

Toisella foorumilla keskusteltiin bensa ongelmien vaikutuksesta autoon ja kyllä se näköjään siinä oli. En tiedä sitten pisaroituuko bensa huonolla paineella-> ei pala kunnolla josta kova kulutus, vai se että tunkee jo keskikaasulla max bensat mitä lähtee ja siitä johtuu kova kulutus.

Eli saman ongelman kanssa painiskeleville tiedoksi:
Vikakoodi: 17536 - Fuel trim Bank 1 (Mult)
P1128 - 35 - 00 System too lean - Intermittent

Kova kulutus
Tehot hukassa

VCDS group 33 ja 32 Short time fuel trim näyttää kiihdyttäessä +25% keskikaasulta täyskaasulle kiihdyttäessä (tarkoittaa että pyytää 25% lisää soppaa koko ajan)
Long time fuel trim huitelee yli 10%

Tarkasta bensanpaineet ajossa, pitäisi näyttää tyhjäkäynnille 2,5-2,8bar ja kiihdyttäessä 4-5bar.
Jos alle sen niin pa. pumppu vaihtoon.

Loppujen lopuksi mitä autoon kokeiltiin, korjattiin ja vaihdettiin:
Huohotin putket + alipaineltkut ja venttiilit
Pannukakku venttiili
Ilmamassamittari
Lambda
Suuttimet + kisko + pa paineen säädin
Bensapumppu

tonttu89
-
Viestit: 6
Liittynyt: 26.10.2014 11:24
Auto: vw golf iv 1.8t GTI

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja tonttu89 » 16.9.2018 15:09

Morjens. Uusi 710P pässi vs forge bypässi, forgella nostaa ahdot 1.3 (mihin pitääkin) mutta 710p ei nosta kun kiloon paineet. Eikö tuo 710 muka ymmärrä yli kilon ahtoja? Autona toimii leon 1.8t -03.

kapperi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.6.2005 12:02
Auto: Country, Xc90

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja kapperi » 24.9.2018 17:27

En ihan tarkkaa vastausta löytänyt joten,

Miten 1.8t awt suhtautuisi e85 käyttöön? Katsoin että suuttimet on aika pienet joten tehoja ei ainakaan saa nostettua mutta entäs riittääkö vakiotehoille? Mikä olisk ns. paras keino jos tahtoo säilyttää kuitenkin myös 95 mahdollisuuden?

Jos laittaisi tämän eFlexfuel - boksin niin saisiko ennakoita säädettyä jollakin myös?

Hinta eroa olisi nyt noin 50c/l joten sadalle tulisi noin 3e säästöä joka tekisi jo 15e viikkoon + se ekoteko...

Dona
-
Viestit: 1672
Liittynyt: 24.7.2003 20:31
Auto: Corrado 2.0 20vT, Audi s3

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 2.10.2018 12:30

Lisää etanolia suoraan 30%. Motronic korjaa tuon verran tekemättä mitään. flexfuel meininkiä tohon ei taida helpolla saada, että joko ajat etanolilla tai bensalla. Toki mää voin myydä sulle toisen ecun halvalla ja erikoismoottorin Airaksinen ohjelmoi sen etanolille. Vakio suuttimet piisaa just tuohon 30% polttoaineen lisäykseen, mitä etanoli vaatii.
Jos ecu kiinnostaa niin privaa.

Dude77
-
Viestit: 4
Liittynyt: 14.7.2017 15:32

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dude77 » 14.10.2018 10:47

Passat 2001 1.8t 20v awt manuaali laatikolla.

Motti pas.ana siis alkuperäinen moottori AWT kiinnostaisi että mitkä moottori koodit olisi sopivia tähän. Kysymys on saattaa auto ajokuntoon eikä tehdä projekti moottoria.

En tarvi spekulointia sohvaperunoilta jotka herkästi tykkäävät näpytellä netistä luettua tekstiä.

Dona
-
Viestit: 1672
Liittynyt: 24.7.2003 20:31
Auto: Corrado 2.0 20vT, Audi s3

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 15.10.2018 11:31

Kaikki manuaalivaihteisen turbokoneet joissa 06a lohko käy. S3/TT 210-225hv moottoreissa hitusen pienempi puristussuhde, mutta ero on minimaalinen.
Runkomoottorissa on pieniä eroja, mutta sun vanhat apulaitteet ja moottorinkannakkeet sopii.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27
Auto: Golf 1.8t AUM

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 18.10.2018 12:42

Morjens!

Mikä vois golffissa olla vikana kun täyskaasulla kun kiihdyttää niin alkaa kauhea nykiminen. Puolella kaasulla ja tyhjäkäynnillä toimii oikein.
Vikakoodit katsottu eikä antanut mitään. Joskus aiemmin antoi tämmösiä:

17544 P1136
Pitkäkestoisen polttoaineen säätö (kosketinkenttä 1) järjestelmä liian laihalla.

17705 P1297
Turboahtimen kytkentä - Kaasuläpän venttiilinpaine letku.

Vaihdettua osaa on:
Bensasuodatin
Bypass
Tulpat
Ilmamassamittari puhdistettu ja käytetty liitintä irti ja käyty ajamassa
Imusarjalle menevä huohotin letku joka oli halki
Starttipilotilla yritetty katsoa imuvuotoja joita ei löytynyt.

Millään nuilla ei ollut mitään vaikutusta nykimiseen. Mites toi N75 toimii voisko olla mahdollista että se ois rikki?

Autonahan toimii siis 1.8t -02 AUM golffi.

Jonde
-
Viestit: 2022
Liittynyt: 23.7.2003 12:23
Auto: Golf ja TT

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jonde » 18.10.2018 17:30

Testaas bensapaine, voi olla että loppuu soppa kesken kun niin vanha pumppu.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27
Auto: Golf 1.8t AUM

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 19.10.2018 7:18

Jonde kirjoitti:Testaas bensapaine, voi olla että loppuu soppa kesken kun niin vanha pumppu.



Jeps täytyy kysellä olisko kellään VCDS:ssää täs lähialueel.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27
Auto: Golf 1.8t AUM

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 19.10.2018 14:40

Vähän kyl alkanu epäilyttää että vois olla bensapuolella vika koska ajosta kun pysähtyy johonkin niin tulee jumalaton bensan haju sisälle :D noh tänään menee bensapumppu vaihtoon niin selviää onko vika siinä.

Dona
-
Viestit: 1672
Liittynyt: 24.7.2003 20:31
Auto: Corrado 2.0 20vT, Audi s3

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 19.10.2018 17:01

Otappa ekana bensatankin korkki pois ja käy heittään testilenkki. Jos tankin huohotus jostain tukossa ja tekee tankkiin alipaineen on oireita bensanpaineen tippuminen(laihalle meno) ja bensankatku hytissä.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27
Auto: Golf 1.8t AUM

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 22.10.2018 7:22

Nyt on sitten vaihettu bensapumppukin ja vieläkin nykii.. Nyt ei ainakaan enää sitä bensan hajua tule hyttiin..tällä viikolla sit vaihtuu toi N75 venttiili ja jos sit kummiski vaihtas ton ilmamassamittarinki kun se pelkästään puhdistettu..jos nuilla ei korjaannu niin saa auto mennä huoltoon :D

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27
Auto: Golf 1.8t AUM

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 23.10.2018 14:31

Jatketaas nyt vielä tuosta golffista selostusta.. eli bensan haju tulee konepellin alta jäähytinnestesäiliön vierestä olevasta ''laatikosta'' (joku suodatin?) voisko tuolla olla vaikutusta nykimiseen?

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27
Auto: Golf 1.8t AUM

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 24.10.2018 15:10

Jatkanpa vielä yksin höpöttämistä :D nyt sitten kun uusittiin tuo pumppu niin eilen pisti korvaan auton ulkopuolella kuuluva ''ininä'' joka tuli auton takaosasta bensatankin kohdalta..noh ei muuta kun autoon sisälle ja takapenkki auki ja pumpusta kuuluu jotakin surinaa kun auto on käynnissä..mikähän tuon surinan vois aiheuttaa tuskin normaaliakaan on?

Jonde
-
Viestit: 2022
Liittynyt: 23.7.2003 12:23
Auto: Golf ja TT

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.10.2018 15:55

Siinä paisuntasäilön vieressä on aktiivihiilipönttö kun kierrättää bensahuurut, siinä on päällä solenoidi kun pitäisi nakuttaa auton ollessa käynnissä. Siitä menee letkut täyttöputkeen ja imupuolelle. Nuo muoviset putket voi olla tarkistamisen arvoinen paikka, solenoidin kera.
vcds pystyy käyttämään tuota solenoidia myös ilman että auto käy.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27
Auto: Golf 1.8t AUM

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 25.10.2018 11:53

Jonde kirjoitti:Siinä paisuntasäilön vieressä on aktiivihiilipönttö kun kierrättää bensahuurut, siinä on päällä solenoidi kun pitäisi nakuttaa auton ollessa käynnissä. Siitä menee letkut täyttöputkeen ja imupuolelle. Nuo muoviset putket voi olla tarkistamisen arvoinen paikka, solenoidin kera.
vcds pystyy käyttämään tuota solenoidia myös ilman että auto käy.


Joo kyllä se nakuttaa..siitä lähtee 1 letku paisuntasäiliön takaa jollekki toiselle pöntölle mikähän lie se toinen pönttö koska siitä letkusta se bensan haju tulee.

maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (193 KiB) Katsottu 868 kertaa


Elikkä tuossa kuvassa (otettu netistä) näkyy tuo kyseinen letku mitä meinaan.

Jonde
-
Viestit: 2022
Liittynyt: 23.7.2003 12:23
Auto: Golf ja TT

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jonde » 25.10.2018 17:42

Toinen noista tulee bensatankilta siihen purkkiin ja toinen menee imupuolelle. Ilmeisesti nyt tankilta tuleva on rikki ja siksi höyryt karkaa liian aikaisin ja tulee sisälle.

e_vekara
-
Viestit: 10
Liittynyt: 3.11.2007 20:19
Auto: Octavia 1.8t aut -03

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja e_vekara » 16.11.2018 10:38

Visainen vika..

Auto sammuu pariksi sekunniksi ja jos vauhtia on tarpeeksi kone herää moottorijarrutuksesta käyntiin ja taas meno jatkuu. Hiljaisessa vauhdissa joutuu starttaamaan itse. Mittaristossa ei pala mitään vikavaloja ja mittarit toimivat normaalisti vian hetkellä.
Ongelma ilmenee vain jos bensaa on tankissa 1/4 osa tai vähemmän.(n. parin vuoden kokemuksella)

On vaihdettu:
-bensapumppu
-bensan suodatin
-testattu korkki auki

Vikakoodeja ei ole :(
Kaikki ideat tervetulleita, alkaa hermo menemään.
Auto Octavia 03, automaatti.

Ande
-
Viestit: 193
Liittynyt: 25.6.2011 21:02
Auto: VW GOLF MK2

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Ande » 16.11.2018 16:18

Moro. 1.8t (aeb) koneessa diskopottu, isommat suuttimet ja välijäähdytin. Viime vuonna toimi hienosti. Talven jälkee ei. Talven aikana tuli isompi välijäähdytin ja turbo vaihtu toiseen samanlaiseen. Aluksi oireet oli epämääränen ahtojen nousu erittäin hitaasti ja ahot oli mitä sattuu. Ja pätkimistä.

Nytten vaihettu lambda, ahot nousee niiku pitää ja sinne mitä pyydetään. Mutta pätkii aivan tolkuttomasti ennen ku ahdot on noussu 0.5bar. Siitä sit toimii jo aika hyvi. Tosin käy laihalla laajakaistan mukaa. Tyhjäkäynillä pätkii myös. Laajakaista näyttää vain 15-> ylöspäi lukemia, eli ei käy rikkaalla missää vaiheessa. Pakokaasun haju kuitekin erittäin vahva.

Ilmavuodot tarkistettu ja niitä ei pitäisi olla.. Mitäs sitten tsekkaillaa läpi? Vikakoodeja ei ole. Vcds löytyy, mutta ei ymmärystä juurikaa sen hyväksi käyttöön tässä.. Eli minkälaisia arvoja sieltä kannattais nyt katella?

Talvella myös kansi oikastu, jakoketju ja jakohihna on oikein.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

© since 2000 - ffp