Ilmamassamittaria 3BG 1.9 TDI Pirkanmaalta, apua?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Ilmamassamittaria 3BG 1.9 TDI Pirkanmaalta, apua?

ViestiKirjoittaja alspe » 2.2.2013 8:45

Olisko jollakin ystävällisellä kiinnostusta auttaa selvittämään mun mahdollista ilmamassamittarivikaa? Eli auto on tehoton ja kulutus noussut, mutta vikakoodia mittari ei anna. Yleensä kai se MAF vaan sippaa, vastusarvot muuttuu mutta vikakoodia ei näy. MAFin vaihto autosta toiseen on kai aika tosi helppo joten mielelläni kokeilisin ehjällä ennen kuin ostan 200 euron Boschin mittarin.

Auton on 96kW TDI eli AVF kaiketi?

Laitakaas mailia jos jotain kiinnostaa selvittää tuota. ali pistepoista makinen ät gmail.com

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 2.2.2013 10:06

Eikös se ollut niin että ajat ilman maffia niin vedot paranee jos on ihan kaput.

3b passattiin makso maffi alle 70e ja oli piersburg, ihan varaosa liikkeestä.
En usko että se Bg:seen maksais 200e

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 2.2.2013 11:16

Eikös se ollut niin että ajat ilman maffia niin vedot paranee jos on ihan kaput.

3b passattiin makso maffi alle 70e ja oli piersburg, ihan varaosa liikkeestä.
En usko että se Bg:seen maksais 200e

Jaa'a, en ole varma. Onko muilla tietoa? Vissiin sen MAFin vastusarvot liukuvat vanhemmiten, että käsittääkseni se voi olla semirikki? :)

Kuulin juttua, että vain se Boschin orggis olisi täysin hyvä. Tarvikkeet eivät 100% samoja.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 2.2.2013 20:23

Ajamalla vcds kiinni autossa, on nuo arvot helppo tarkastaa. Näkee samalla, onko jotain muuta pielessä. Paljon helpompi toimenpide, kuin maffin siirto autosta toiseen.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 2.2.2013 23:13

Ainaki arvot on hyvät ja kivasti on toiminut vuodenpäivät, arvot vieläkin samat.
Noita pirsburgeja kehuttu ja sen perusteella sellasen ostin.. Ovat kuulemma jopa kestävempiä jne.. Goglella löytää juttua aiheesta

Maf irti = 60%tehoilla. Putsaile vnt siivet vaikka mr muskelilla. Ainakin vedot paranee ja kulutus laskee.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.2.2013 8:14

Mistä ostit Pierburgin?


Löytyiskö Pirkanmaalta avuliasta henkilöä joka osaisi logata mulle vastusarvot tai vetojen perusteella logata onko MAF-anturi loppu vai ei? Vikakoodia ei tietääkseni ole, mutta tehoton on.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 11.2.2013 11:48

Osaset myivät kys.osaa

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 17.2.2013 22:14

Mä voisin logata, mulla olis omassa autossa vuoden vanha alkuperäis MAF. Näissähän taitaa olla 2v takuu, orkkiksissa? Jos näin on, voisin sen halvalla myydä kun omassa on MAF poistettu softalla käytöstä.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 18.2.2013 9:36


alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 14.3.2013 9:23

Mä voisin logata, mulla olis omassa autossa vuoden vanha alkuperäis MAF. Näissähän taitaa olla 2v takuu, orkkiksissa? Jos näin on, voisin sen halvalla myydä kun omassa on MAF poistettu softalla käytöstä.


Mistä tuo oikein tarkkailee ilmanmäärää sitten kun MAF on poistettu?

Grygerilta ostin Pierburgin MAFin, josko tänään saisi paikalleen. Nykyinen MAF on kaiketi sen verran ehjä, että vedot lähtee kokonaan kun johdon irrottaa. Mutta esim. tyhjäkäynti ei heilahda yhtään MAFin johdon irroituksesta.
Eikö näissä vastusarvot ala luistamaan ja siten MAF ei hajoa kerrasta?

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 14.3.2013 12:02

Terve

Anteeksi, tämä ei kuulu tähän postaukseen varmasti, mutta koska kyse on MAFfista niin kysäisen tässä samalla, että onko kukaan tehnyt itselleen tuohon MAFfiin tuota diodi-modia, josta on TDIClubin foorumilla juttua?

Itse meinasin testata kun on maffi menossa vaihtoon ja kunhan diodit tulevat saksanmaalta postissa. Tuossa vielä linkki siihen keskusteluun:

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=205671

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 14.3.2013 12:10

Mistä tuo oikein tarkkailee ilmanmäärää sitten kun MAF on poistettu?


Eiköhän tuo ole tehty MAP-ohjatuksi...

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 14.3.2013 20:34

Diodimodilla saa kuolleen MAFin takia kadoksissa olleet vedot takaisin, ja reilusti savua aikaan. Ecu luulee että MAFilta tulee n. maksimilukemaa jatkuvasti eikä siltä osin rajoita syöttöä normaalia alemmas. Kulutuksen lisäystä sekä vnt:n johdinsiipien jumiutumista luvassa tuolla reseptillä. Samoin imusarjan entistä pahempaa tukkeentumista, ellei EGR:ää ole tulpattu.
MAF:in poisto softasta - eli MAP-ohjatuksi muuttaminen on sitten eri asia.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 15.3.2013 6:58

Joo tiedän että jos diodi modin tekee niin egr pitää olla tulpattuna ja se myös on, myös imusarja on puhdas. Tänään vaihdan omaan golffiini (ARL koneella) turbon ja testaan kyllä tuota diodimodia, jos savua paljotikin rupee tulemaan niin sitten vaihdan MAFfin kanssa.

Tuolla TDIClubilla joku oli kirjoittanut että ei vaikuta kulutukseen juurikaan. Ja jos en väärin muista niin samalla saitilla on myös ohjeet MAFfin poistamiseen käytöstä ohjelmallisestikin...

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 15.3.2013 17:31

Maantieajossa ei välttämättä vaikutakaan kulutukseen, mutta kaupunkiajossa jossa jatkuvasti kiihdytyksiä/jarrutuksia sitten alkaa näkyä, ellei aja kuin naapurin mummo sukkasillaan. Jos jatkuvasti pöllyttelee reilusti savua, tulee palamatonta ainetta putkesta -> kulutus nousee.

Diodihommalla saa haarukoitua että onko MAF kuollut vai ei, mutta pysyväksi ratkaisuksi en ainakaan itselle jättäisi.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 21.3.2013 11:13

Testasinpa BAV21 diodilla tuota ja on nimittäin vetoja ! vissiin maffi oli ajanoloon jo jotenkin kuollut kun tuon modin värkkäsin. Kulutuksen nousu on niin minimaalista ja savua ei tule kuin kylmällä moottorilla kaasun pohjaan polkastessa. Eli tuo modi jää kyllä minun autoon pysyvässti ja suosittelen sitä kaikille jotka haluaa smoke-limitteristä, torque-limitteristä ja alhaisista tehoista eroon :)

Ja tietenkin, muistakaa ottaa se EGR pois käytöstä jos tuon modin teette :)

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 21.3.2013 11:52

torque-limitteristä ja alhaisista tehoista eroon :)

Tuo modi ei vaikuta torque limiteriin millään tavalla, eikä nosta tehoa/vääntöä alkuperäistä korkeammalle. Ainoastaan smoke limiter lakkaa toimimasta kokonaan, eli polttoaineen syöttöä ei rajoiteta, vaikka ilmaa olisikin jossain tilanteessa liian vähän täydelliseen palamiseen.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 21.3.2013 20:32

Suosittelen jatkamaan vnt-tankoa pari kierrosta (tai tarpeellisen määrän) pisemmäksi kompensoimaan kasvaneita pakopainepiikkejä jos EGR on tulpattu, sekä etenkin jos MAF on ohitettu,

Sauhuttelu ei näillä keleillä välttämättä ongelma olekaan, mutta kyllä se siitä kesää kohti alkaa vähän enemmän tupsuttelemaan.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 22.3.2013 8:43

hmm, onko tuo ihan pakollinen operaatio tuo tangon pidentäminen? Kyllä mittarin mukaan nyt näyttää piikittävän 2bar ahtoja ja tasaantuu sitten johonkin 1.6-1.7bar.

Just vaihdoin uuden turbon (GT1749VB) kun entinen meni rikki. Ja sekin vaan sen takia kun viime syksynä vaihdoin vanhaan turboon alipainekellon ja tanko jäi liian lyhyeksi (ahto ihan liikaa).

Mihinkähän lukemiin nuo ahdot kannattaisi tankoa jatkamalla säätää? Ja jos innostun rakentelamaan pakopainemittarin tuohon vehkeeseen niin enkös minä voi sen asennella tuohon tulpatun egr:n laippaan? Ja paljonko ne pakopaineet saa olla?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 22.3.2013 14:07

Ei ole pakko pidentää jos ahtimien vaihtaminen tuntuu mukavalta puuhalta, kyllähän sen liian ahtamisen kuulee jo äänestäkin pakopaineen sihinästä.

Ahdot kun piikkaa sinne max. 1.8 tietämille niin ollaan suht. turvallislla alueella. Pakopainemittarin asennus ei juuri tuo tarpeellista/järkevää dataa moottorista jota ei säädetä jatkuvasti, mutta softan ja siipien säätämisessä siitä tosin on apua jos mittaria osaa tulkita oikein. Kysele googlella ja haulla lisää pakopaineesta ja sen määrästä, löytyy varmasti paljon keskustelua aiheesta.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 24.3.2013 19:56

kuinkahan hirveesti tota tankoo pitää jatkaa? koko päivän ahräsin ja sain ehkä semmosen 4-6mm jatkettua sitä eikä ahdot muuttunu mihinkään suuntaan...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa