Tein tänään kuskin puolen lukon korjauksen -98 IV Golfissani, jonka hankin viime viikolla autoliikkeestä. Eivät suostuneet korjaamaan vikaa, joka oli jo ostohetkellä, mutta joka esiintyi ensimmäisen kerran sateen sattuessa, eli kostealla ilmalla. Käytännössä neljä päivää hankinnan jälkeen. Sanoivat, että auto on niin vanha, että sitä ei vastuu/takuu kata. Bull shit.
Vika esiintyi siten, että keskuslukitus alkoi sekoilemaan, kun sitä käytti kuskin puolen kahvasta avaimella, ja itsestäänkin. Kauko-ohjausta autossa ei ole. Apumiehen puolelta lukko toimi kuitenkin normaalisti.
Tässä huomioitani korjauksesta:
PURKAMINEN
- Ensin ovesta ovipaneeli pois. Eli kahva pitää halkaista. Alapäähän talttameisseliä, tms, osien väliin ja/tai kahvan ja verhoilun väliin, siten että lähtee vähän auki. Pikkuhiljaa raottamalla alapäätä auki ja sitten siirtyy yläpäätä kohti ja kumpaakin puolta pikkuhiljaa hivuttamalla auki. Kun puolen sentin rako on olemassa, niin sitten vaan erottamalla osat toisistaan. Ohjeita löytyy
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1015107.
- Ikkunaveivi irti ohjeen mukaan. Ruuvit paneelin alareunasta auki ja yksi ruuvi yläreunasta saranan yläpuolelta. Kahvan pohjasta pari ruuvia auki. Ovivalo ulos kampeamalla ja pohjasta johtoliitin auki. Paneeli auki alareunasta alkaen vetämällä irti kiinnike kerrallaan. Paneeli irti ja pois.
https://www.dropbox.com/s/yx46gtb1s8nii ... 4.jpg?dl=0
- Muovitulpat sisäpellistä irti, ed. kuva. Ikkunaa 10 senttiä alaspäin ja paljastuvat pultit auki muutama kierros. Tämän jälkeen teippasin ikkunan karmiin yläpäästä ilmastointiteipillä tai vastaavalla. Hyvä liima pitää olla.
- Lukkopesä irti, tästä löytyykin ohjeita. Torx 20 sopii tähän. Sen verran auki, että lukkopesä lähtee irti, n. 10-15 kierrosta. Lukon M8 (triple square) pultit auki.
https://www.dropbox.com/s/a6ck9a1ql41yt ... 3.jpg?dl=0
- Pellistä 10 ruuvia auki.
- Itsellä lukko oli niitattu muovisilla niiteillä sisäpelliin kiinni. Tein niin, että irrotin lukkonupin tangon läpiviennin ja ovivaijerin läpiviennin tässä vaiheessa, mutta tätä ei varmaan olisi kannattanut tehdä, koska tarkoitukseni oli, että lukko tulee samalla pois kuin pellikin.
- Pellin irrotus. Hivuttamalla alkaen alareunasta jotta liima tiiviste irtoaa ovesta pala palalta. Kun tiiviste on kauttaaltaan irti, autoin takapuolelta johdotuksen kiinnikkeet irti pellistä puristamalla sisäpuolella olevia knipsejä yhteen ja samalla liitin ulos pellistä. Varovasti hivuttamalla ja laskemalla pelliä alas ja vetämällä eteenpäin kohti oven etuosaa. Itselläni irtosi tässä kohtaan osittain muoviset niitit , joilla lukko on pellissä kiinni, ja lukosta meni lukkonupin tangon kiinnike rikki lukon päästä. (korjasin tämän rautalangalla kootessani ovea). Tuo lukon niittaus pelliin kiinni on jokin varastamista estävä ominaisuus?? En oikein tiedä. Ilmeisesti kaikkia autoja ei ole niitattu, tai jos ovi on purettu aikaisemmin, niitit on jo poistettu. Toinen vaihtoehto olisi porata tai vääntää niitit rikki tässä vaiheessa, jolloin pelti lähtisi irti ilman lukkoa.
- Pelti irti ja lukko irti pellistä. Itselläni oli jo niitit tässä kohtaan rikki, joten lukko lähti helposti irti. Jos lähtee ehjänä niin ehkä lukon korjausta voi yrittää lukko kiinni pellissä, jos niittejä ei halua irrottaa. En tiedä onnistuuko.
LUKON KORJAUS
- Kolmesta jalasta oli juotokset irti:
https://www.dropbox.com/s/qybgpil8xletu ... 7.jpg?dl=0
- Ohjeita löytyy ainakin
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461 ja
http://www.taligentx.com/passat/mainten ... mechanism/.
- Puhdistin lukon samalla paperilla ja puhdistusaineella vanhoista tököteistä ja laitoin uudet vaseliinit. En tiedä oli järkevää, mutta näissähän on ollut talvella ongelmia.
- Mainitsemani lukkonupin tangon korjaus rautalangalla kiinni alkuperäiseen paikkaansa.
KASAAMINEN
- Koska niitit oli irti, enkä tiedä, miksi olisi pitänyt alkaa uudestaan niittaamaan, tein niin että kiinnitin lukon kiinni pelliin lukkotangon ja kahvan avausvaijerin/tangon läpivientien avulla. Hivutin pellin suunnilleen paikalleen ohjaten lukkoa samalla, kiinnitin yhden ruuvin huulille pellin yläreunasta siten, että pysyy paikallaan. Tämän jälkeen ohjasin lukon paikalleen lukkosalvan/lukon aukosta, ja kiinnitin pulteilla lukon kiinni oveen.
- Pelti paikalleen pulteilla, lukkopesä kiinni (ensin vaijeri) kahvan sisällä, liittimet, johtosarja, ikkuna, paneeli.
Hyvältä näyttää tällä hetkellä, keskuslukitus toimii niin kuin pitääkin, kahvat toimii, jne.
Jos tästä on apua, niin hyvä. Kysyä voi myös aina.
EDIT: typoja, vuosimalli