Pitää jo omien ajatusten selvittämiseksi kysyä ajatuksia muiltakin.
Elikkä AHU "päivitetty" AFN:ksi. Kone tehty 16 tkm sitten uusiksi (porattu + uudet männät, uudet laakerit, öljypumppu, kanteen tehty venttiilityöt + nostimet), samalla laitettu 1749VA + AFN pakosarja + isommat suuttimet DSS stg1+ ohjelma (Findiesel). Kansi on alunperin 1Z:sta.
EGR on tulpattu, pakoputki on vakio.
Pumpulla ajettu 440 tkm. EDIT: Venttiilijouset on vanhat, mutta ei kai ne sekoa 3000 rpm ja sitten pidä 5000 rpm?
Itse ongelma:
Kun kaasun painaa pohjaan savutestiä varten, noin 3000 rpm kone pitää nakuttavaa ääntä hetken aikaa ja savuttaa niin pe..keleesti.
Suutinvika oli dieselkorjaamon veikkaus; suuttimet vaihdettu toisiin ja tarkastuksen jälkeen takaisin, ei vaikutusta.
No sitten pumppu dieselpajalle, 3-sylinterin takaiskuventtiilissä oli vika--> uusittu ja pumppu kuulemma kunnossa.
Ongelmat jatkuvat edelleen.
Ajoitukset on kohdallaan, ahtopaineet kohdallaan, ei vikakoodeja. Mittausarvojen perusteella pitäisi anturienkin olla kunnossa.
Puristuspaineet tehtaan spekseissä.
Heittäkääpä apuja eli kommentteja, mulla alkaa ajatukset jauhaa ympyrää.
Meinasin alkaa seuraavaksi vaihtaa pumpun autosta toiseen, muttei sitäkään viitsisi turhaan tehdä.
Ahu / Afn "nakuttaa"
Valvoja: ffp jäsenet
Ahu / Afn "nakuttaa"
Viimeksi muokannut Axi, 1.7.2011 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakopaineitten mittaus onnistuu ihan perus painemittarillakin kun tekee pakosarjaan jarruletkusta lähdön ja ~20cm päässä pakosarjasta muuttaa sen sitten ihan perus kumiletkuks.
Voisin melkein väittää että männän helmasta lähteny palanen/helma vähän leipassu kiinni. Alkaa pitään ärsyttävää nakutusta. Ei huomaa välttämättä vielä puristuspaineissa mutta se helma pääsee vähän koliseen sylinterin seinämää vasten.
Voisin melkein väittää että männän helmasta lähteny palanen/helma vähän leipassu kiinni. Alkaa pitään ärsyttävää nakutusta. Ei huomaa välttämättä vielä puristuspaineissa mutta se helma pääsee vähän koliseen sylinterin seinämää vasten.
Ennakonsäädin toimii ainakin jollain lailla, olen VCDS:n kanssa ajellut.
Ohjearvoja tälle ohjelmalle en ole vielä Findieseliltä saanut, vakion ennakot tuskin pätevät.
Savu on mustaa ja sitä riittää.
***
Pitää vissin alkaa virittelemään mittareita paikoilleen, hankala on muuten varmistaa esim. ahtopaineanturin näyttöä. Samaten tuon aiemmin mainitun pakopaineiden mittauksen voisi suorittaa ja tehdä egr:n paikalle valmiin adapterin.
Ohjearvoja tälle ohjelmalle en ole vielä Findieseliltä saanut, vakion ennakot tuskin pätevät.
Savu on mustaa ja sitä riittää.
***
Pitää vissin alkaa virittelemään mittareita paikoilleen, hankala on muuten varmistaa esim. ahtopaineanturin näyttöä. Samaten tuon aiemmin mainitun pakopaineiden mittauksen voisi suorittaa ja tehdä egr:n paikalle valmiin adapterin.
Ahtimelta alipaineletku irti niin selviää se pakopainejuttu ilman mittailuja.
Alipaineletkun irrottamalla loppuu ahtopaineet, ja syöttömäärä jää pieneksi. Elikä ei savuta, eikä nakuta.
N75 oli viallinen aiemmin, vaihdoin sen ja sain ahdot järkevälle mallille.
Nosti viallisella solenoidilla ahdot 1.7 bar / 3000 rpm ilman kuormaa. Elikä 0.7 bar ylipainetta. Nyt noin 0,3 ylipainetta samoilla kierroksilla ilman kuormaa.
Todennäköisesti tulee liikaa pakosarjaan painetta joka työntää pakoventtiiliä auki, eikös siinä ollut puoli miljoonaa ajetut venttiilin jouset.
Ruuvaat ahtimen tankoa pidemmäksi niin rauhoittuu vielä ahtojen nousu, jos ei tuo N75 vaihto auttanut riittävästi.
Jos menee ajossa liian laiskaksi ahtojen nousu niin sitten on softasta naplattava tuota kuntoon.
IQ suuremmaksi pumpusta tai VCDS:llä, jos savua on liikaa ajossakin.
Ruuvaat ahtimen tankoa pidemmäksi niin rauhoittuu vielä ahtojen nousu, jos ei tuo N75 vaihto auttanut riittävästi.
Jos menee ajossa liian laiskaksi ahtojen nousu niin sitten on softasta naplattava tuota kuntoon.
IQ suuremmaksi pumpusta tai VCDS:llä, jos savua on liikaa ajossakin.
Auto kunnossa.
Jaa mitenkö?
Perusasiat kuntoon; venajouset uusiksi ja kulunut nokka-akseli samoin.
Jatkoin turbon tankoa yhden kierroksen siinä samalla.
Nyt pelaa.
VW:n(kin) nokka kuluu puolen miljoonan kilometrin aikana (puoli milliä oli lähtenyt nokista), 200 tkm ajetut AFN jouset olivat noin 3 mm pitemmät kuin alkuperäiset.
Kierrosherkkyys koheni huomattavasti näillä virityksillä.
Jaa mitenkö?
Perusasiat kuntoon; venajouset uusiksi ja kulunut nokka-akseli samoin.
Jatkoin turbon tankoa yhden kierroksen siinä samalla.
Nyt pelaa.
VW:n(kin) nokka kuluu puolen miljoonan kilometrin aikana (puoli milliä oli lähtenyt nokista), 200 tkm ajetut AFN jouset olivat noin 3 mm pitemmät kuin alkuperäiset.
Kierrosherkkyys koheni huomattavasti näillä virityksillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa