lisäjäähdytin VW Passat AVF

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

VAK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.5.2005 21:42

lisäjäähdytin VW Passat AVF

ViestiKirjoittaja VAK » 14.4.2011 9:45

Terve,

Auto on VW Passat 1,9TDI AVF koneella. Vuosimalli 2001.

Alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä oikeasta etukulmasta. Vuotokohdaksi paljastui alumiinen lisäjähdytin. Mikä tuo kenno on? Autossa ei ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Autossa on ilmastointi, mutta ilmastoinnin kennokaan sen ei luulisi olevan, kun siellä vesi kiertää.

Auto on käytettynä Saksasta tuotu(infoksi, mikäli siellä sattuisi jotain erilaisia malleja olemaan?)

VAK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.5.2005 21:42

ViestiKirjoittaja VAK » 14.4.2011 11:26

minne ko. autossa yleensä asennetaan lisälämmittimen kenno? Mietin, että jos tuossa olisi valmius lisälämmittimelle tai sitten se on riisuttu pois, mutta kenno olisi jätetty.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 14.4.2011 11:43

Kuvaa?

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 14.4.2011 13:44

Sieltä menee letkut jakopääkopan edestä polttoainesuodattimen kanteen. Eli se jäähdyttää naftaa. Omassa myös sama jäähdytin. Tässä kuvassa se näkyy runkoaisan vieressä, kiertovesipumpun kera.

Kuva

VAK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.5.2005 21:42

ViestiKirjoittaja VAK » 15.4.2011 9:37

Kiitokset! juuri tuota osaa tarkoitin. kennosta menee tosiaan letkut siihen polttoainesuodattimen päälle.

miten tärkeä tuo polttoaineen jäähdytys suomen olosuhteissa on? Tuota ei ilmeisesti ole joka dieselmallissa?

Ajattelin, että ottaisin ko. vuotavan kennon kokonaan pois ja korvaisin letkun pätkällä. Mitä luulette, haittaako moottorin toimintaa?

Capa
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.9.2007 21:39

ViestiKirjoittaja Capa » 29.6.2011 14:59

Mulla alkoi viime talvena vuotaa se polttoaineensuodattimen päällä oleva jäähdytin. Eli se pyöreä nuuskapurkin kokoinen laitos.

http://www.vagclub.com/forum/showthread.php?29879-Busco-repuesto-3B0127400C

Tuossa kuvassa oleva osa nro 13.

Ajattelin että kyllä pakkanen jäähdyttää naftaa tankissa sen mikä on tarvis ja otin tuon hilun kokonaan pois. Letkut on liitetty putken pätkillä toisiinsa. Uusi olisi maksanut yli 600 e, koska olis pitäny ostaa koko pa-suodatin paketti runkoineen.

Käytin sitä jäähdytintä sitten jäähdytinkorjaamolla jossa saivat sen paikattua, mutta paikoilleen en ole vielä asentanut. Vois varmuuden vuoksi laittaa paikalleen, kun ulkolämpötilakin noussut talven lukemista kohta 60 C... Ainakaan toistaiseksi en ole huomannut auton käynnissä mitään ihmeellistä.

Ja auto siis -02 1.9 avf, tuotu Saksasta.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 30.6.2011 2:19

Suomiautoissa tuota lisäjäähdytintä ei muistieni mukaan ole laisinkaan.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 30.6.2011 7:36

Tuollainen lisäjäähdytin on pumpparikoneissa 1/2002 saakka. Tuoreemmissa autoissa se on auton pohjalevyyn kiinnitetty lätyskä, ilman jäähdytysnestettä. Siellä laturin takana/alhaalla on alipainetoiminen sulkuventtiili, joka koneen käydessä eristää tuon jäähdytyspiirin muusta jäähdytyspiiristä. Koneen sammuttua ja alipaineen vähitellen kadotessa venttiili aukeaa ja mahdollistaa nestepinnan tasautumisen jäähd.nesteen jäähtyessä.

Todennäköisesti tuon jäähdyttimen tarve on aika kyseenalainen - itse ajelin ilman lisäjäähdytystä n. 150 tkm, koska lastun laiton yhteydessä oli ECUn kantta suljettaessa jäähdytyspumpun rele irronnut kontakteistaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa