Skoda Octavia 1,9 TDI tehot täysin hukassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

Skoda Octavia 1,9 TDI tehot täysin hukassa

ViestiKirjoittaja juippi77 » 8.4.2011 21:30

Elikkäs Octavia vm -00 tehot puuttuu täysin. antaa vikakoodia 17958 charge pressure: control deviation P1550 35-00. ilmamassamittari vaihdettu vuosi sitten. itse epäilen että vika voisi olla ahtopaineen säätöventtiilissä N75. VCDS ohjelma käyössä. pitäiskö tuon block 011 turboahtimen kohdalla N75:n kuormituksen vaihdella kun kierroksia nostaa. mulla se on tyhjäkäynnillä 68,1 % eikä muutu vaikka kuinka nostaa kierroksia. mitäpä muita arvoja kannattais seurata? toinen vika mitä on ilmennyt on se ettei auto joskus lähde käyntiin. hehkun valo vain välähtää ekaa kertaa startatessa, lopuilla kerralla ei näytä hehkun valoa ollenkaan. toisinaan toimii ihan normaalisti. vikakoodia siihen viittaavaa ei tuu, niin novice näissä autohommissa että auttakee vähä :D

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 9.4.2011 8:24

Mulla saman vikakoodin aiheutti pieni vuoto EGR:lle menevässä alipaineletkussa. Meni vikatilaan kun vedätti hetken ylämäkeen tai muuten isolla kuormalla.

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

ViestiKirjoittaja juippi77 » 10.4.2011 23:52

jees. kattelin sen letkun. pikkasen se oli rispaantunut, mutta ei vuoda. otin vähän arvoja ylös jos joku osaisi näiden perusteella jotain sanoa:

kolomos vaihteella kaasu pohjasssa ja kierroksia 3000
hienosti suomennettuina nää termit :D

ryhmä 010
synnyttäjät ilmaa 445,0 mg/str
ilmanpaine 1009,8 mbar <----samaa näyttää koko ajan. ei vaikutusta miten kaasua painaa
ahtopaine(MAP) 1897,2 mbar
kaasupolokimen asento 100%

ryhmä 011
moottorin nopeus 2940 rpm
pyydetty ahtopaine (MAP, jotka on määritelty) 1866,6 mbar
ahtopainetta antoi (MAP, todellinen) 1887,0 mbar
N75:n kuormituksella 36,3% <----tuo näyttää taas eriä. päivästä riippuu vaihteleeko prosentit vai onko koko ajan 68,1

jos joku viittis tutkailla et onko joku pahasti pielessä.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 11.4.2011 19:12

ilmanpaine 1009,8 mbar <----samaa näyttää koko ajan. ei vaikutusta miten kaasua painaa


Jooh, eipä se paikallinen ilmanpaine mihinkään muutu vaikka kuinka Sokotaa kengittää :D Ei mulla muuta.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 11.4.2011 19:48

Kovin pieneltä näyttää tuo ilmamäärämittarin lukema. Täyskaasulla pitäisi olla lähempänä tuhannen lukemia ehjällä maffilla, tai hieman yli. Tuo 400 viittaisi siihen. Pitäisi olla hieman pidempi logi, niin voisi tulkita miten nuo lukemat elää.

Myös tukkeutunut katalysaattori voi tehdä autosta todella tuhnun. Jos haluaa ruveta laittomuuksiin, voi sen katin tyhjätä (ei tosin näy leiman savukokeissa mitenkään).

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

ViestiKirjoittaja juippi77 » 12.4.2011 0:36

hyvä huomio apche :D :D sitä vaan et mitä tuo tarkottaa tuo mg/str. milligrammaa/mutta mitä. ku jostain luin että se ilimamäärä pitäs olla jotai 800-1000 mg/H. onko sama asia?

Vaggeni
-
Viestit: 39
Liittynyt: 7.4.2011 17:58

ViestiKirjoittaja Vaggeni » 12.4.2011 3:07

Molemmissa kyllä mitataan määrää jossain tietyssä ajassa mg/stroke ja toinen mg/hour vaikka ehkä kuulostaa typerältä mitata ilman painoa tunnissa...

Ehjä maf 850-->
Omassa ocussa 1170 suurimmillaan lyhyessä kiihdytyksessä 3-vaihteella. Auton pitäisi olla täysin vakio.

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

ViestiKirjoittaja juippi77 » 12.4.2011 10:07

taas kun tässä tutkin nuita lukemia nii pisti silmään ryhmä 008 Injection määrä(hollannin kielestä google-kääntäjällä suomensin :D)
Moottorin nopeus........3000 rpm
Injection määrä kysyi...13,8 mg/str <---pitäs kai olla 40,0-42,0 mg/R
Injection määrä, joka rajoittuu rpm.....35.4<---pitäs olla 35.5-36.5 mg/R
Injection määrä, MMM rajoittuu......16.6 mg/str<----pitäs olla 36,0-39,0 mg/R

eli saako tuo liian vähän polttoainetta?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 12.4.2011 12:26

Oletko kokeillut miten liikkuu maffin piuha irti?
Voikohan needle lift sensor kiukutella niin ettei anna vikakoodia?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 12.4.2011 13:46

Tutki sen MAFin osuus ensin, se saa tietenkin liian vähän polttoainetta jos ilmamäärätieto on liian pieni.... Kun MAF arvot on kohdallaan niin korjaantuu polttoainemääräkin samalla. Sillä ilmämäärämittarin arvolla se ECU polttoainemäärän säätää :)

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

ViestiKirjoittaja juippi77 » 14.4.2011 18:23

No moro. se MAF nyt vaihettu. arvot kyllä parani mutta tehoton on edelleen. vikakoodit luin:
17945.... P1537.....Engine Shutoff Solenoid (N109), Malfunction
voisko tuossa olla se vika ettei joskus lähe käyntiin? ja sekin ettei liiku :D

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.4.2011 22:04

voi olla... jos sammutusläppä jää osittain kiinni niin ei ilma liiku kunnolla..
se läppä sijaitsee ahtoputken ja imusarjan välissä,samassa yhteydessä EGR venttiilin kanssa. Päällä oleva alipaine kello on EGRlle ja sammutusläpän alipainekello on siellä imusarjan sivulla ja ainakin mulla muovia... Se solenoidi/magneettiventtiili on siinä imusarjan päällä lähellä sitä kelloa. Katso liikkuuko se kellon ja läpän välissä oleva tanko esteettä kokomatkan ja onko läppä täysin auki muulloin muin autoa sammuttaessa, jolloin sen pitäisi sulkeutua hetkeksi.. ellei sulkeudu moottori ravistaa/heilahtaa pysähtyessään(siis sammuessa)

Samasta aiheesta oli juttua jonkin aikaa sitten.. haulla varmaan löytyy :)

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 14.4.2011 22:52

Sammutusläpän johto on vain hankautunut puhki, korjaa johdot. Ei vaikuta käytännössä kulkuun, koska oletusasento sillä on auki, jos vähänkään jousikuorma pitää.

Maffi kertoo koneeseen menevän ilman määrän. Jos jokin jarruttaa sitä, ennen tai jälkeen moottorin, se ei nouse vaikka uusisi kymmenen kertaa maffin. Nyt pitää selvittää miksi koneeseen ei siis mene ilmaa;
1. snowscreen, onko edes autossasi?
2. ilmanputsari
3. N75, kunto? kannattaa vaihtaa joka tapauksessa
4. ahtimen kunto?
5. pakoputki tukossa? tarkemmin katti.
6. Jos VNT-ahdin, niin alipainevuoto jossakin kohtaa tai tukos.

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

ViestiKirjoittaja juippi77 » 15.4.2011 0:25

jees. snowscreen on juu, mut puhtaalta näyttää. ilmanputsari just vaihettu, samoin N75. vikakoodia se antaa kokoajan tuosta ahtopaine:säätöpoikkeama. kai siellä jossakin vuoto on. täytyypä tutkia lissää.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.4.2011 13:23

Milläs koneella tuo olikaan? Kun hukkaportillisen ja VNT:n säätö toimii eritavalla, niin saisit tarkempia neuvoja:)

Vaikka se sammutusläppä epätodennäköinen vika onkin, kuten MarcusS selvittikin, niin katso kuitenkin että on varmasti auki... kun joku tapaus on kuitenkin ollut että se sekoili jotain.. (jos se venttiili vuotaa läpi, niin se voi tehdä mitä sattuu)Samalla se menee kun siitä ne muutkin putket katselet...

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

ViestiKirjoittaja juippi77 » 15.4.2011 16:17

AGR-konneella on juu. onko tuo sitte hukkaportillinen? jees pittääpä lähtä kattelee mitä se on syöny.

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

ViestiKirjoittaja juippi77 » 15.4.2011 16:43

näköjää se oliki nii että eiliset ilimamassamittarin ja N75:n vaihto vaikuttaa vasta tänä päivänä :D pistin käyntii ja lähin päästelee nii lähteepä vähä eri lailla :D tiiä sitte miksei se eilen vielä lähteny. no seurataampa vielä tilannetta.

juippi77
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.4.2011 20:38

ViestiKirjoittaja juippi77 » 20.4.2011 21:49

no moro. hyvinhän se muutaman päivän pelittiki. tännää sitte se teki sen taas että tehot katos kokonaa ja loppujen lopuksi sammu ajossa ja kun yritti käyntii nii ei lähteny. sitte noin 2 minuuttia oottelua ja lähti käyntii. vikakoodit luin tietenni heti nii tuli:
17945 - Engine Shutoff Solenoid (N109), Malfunction

niinnii voiskohan tuo vika olla tuo rele 109 mikä tuntuu olevan aika ylleistä että on rikki. vai oisko sitte menny tuo solenoidi. ku monesti startatessa kierrokset ryntää jossaki 2000 kieppeillä ja tipahtaa sit heti normaaliin. ja senki oon huomannu että sillon ku ne tehot on pois nii pakokaasut haisee eri voimakkaasti.

ja voiko lämpötilalla olla vaikutusta sen solenoidin toimintaan/toimimattomuuteen. ku nyt muutaman päivän ku ne tehot oli OK nii lämpimiä päiviä oli. ja heti ku vähän kylymempi ilima nii tuntuu että sillon se tekkee just nui. kesäkelejä ootellessa :D

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.4.2011 2:54

Oliskohan noista apua...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=433762#433762
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=93170&highlight=

eli polttoaineen katkaisusolenoidi, lämpöanturi tai johtosarjavika... noin nopeasti luettuna..

Sori kun alkujaan sekoitin samutusläpän solenoidin ja polttoaineenkatkaisusolenoidin keskenään..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 42 vierailijaa