Skoda Octavia 1,9 TDI tehot täysin hukassa
Valvoja: ffp jäsenet
Skoda Octavia 1,9 TDI tehot täysin hukassa
Elikkäs Octavia vm -00 tehot puuttuu täysin. antaa vikakoodia 17958 charge pressure: control deviation P1550 35-00. ilmamassamittari vaihdettu vuosi sitten. itse epäilen että vika voisi olla ahtopaineen säätöventtiilissä N75. VCDS ohjelma käyössä. pitäiskö tuon block 011 turboahtimen kohdalla N75:n kuormituksen vaihdella kun kierroksia nostaa. mulla se on tyhjäkäynnillä 68,1 % eikä muutu vaikka kuinka nostaa kierroksia. mitäpä muita arvoja kannattais seurata? toinen vika mitä on ilmennyt on se ettei auto joskus lähde käyntiin. hehkun valo vain välähtää ekaa kertaa startatessa, lopuilla kerralla ei näytä hehkun valoa ollenkaan. toisinaan toimii ihan normaalisti. vikakoodia siihen viittaavaa ei tuu, niin novice näissä autohommissa että auttakee vähä :D
jees. kattelin sen letkun. pikkasen se oli rispaantunut, mutta ei vuoda. otin vähän arvoja ylös jos joku osaisi näiden perusteella jotain sanoa:
kolomos vaihteella kaasu pohjasssa ja kierroksia 3000
hienosti suomennettuina nää termit :D
ryhmä 010
synnyttäjät ilmaa 445,0 mg/str
ilmanpaine 1009,8 mbar <----samaa näyttää koko ajan. ei vaikutusta miten kaasua painaa
ahtopaine(MAP) 1897,2 mbar
kaasupolokimen asento 100%
ryhmä 011
moottorin nopeus 2940 rpm
pyydetty ahtopaine (MAP, jotka on määritelty) 1866,6 mbar
ahtopainetta antoi (MAP, todellinen) 1887,0 mbar
N75:n kuormituksella 36,3% <----tuo näyttää taas eriä. päivästä riippuu vaihteleeko prosentit vai onko koko ajan 68,1
jos joku viittis tutkailla et onko joku pahasti pielessä.
kolomos vaihteella kaasu pohjasssa ja kierroksia 3000
hienosti suomennettuina nää termit :D
ryhmä 010
synnyttäjät ilmaa 445,0 mg/str
ilmanpaine 1009,8 mbar <----samaa näyttää koko ajan. ei vaikutusta miten kaasua painaa
ahtopaine(MAP) 1897,2 mbar
kaasupolokimen asento 100%
ryhmä 011
moottorin nopeus 2940 rpm
pyydetty ahtopaine (MAP, jotka on määritelty) 1866,6 mbar
ahtopainetta antoi (MAP, todellinen) 1887,0 mbar
N75:n kuormituksella 36,3% <----tuo näyttää taas eriä. päivästä riippuu vaihteleeko prosentit vai onko koko ajan 68,1
jos joku viittis tutkailla et onko joku pahasti pielessä.
Kovin pieneltä näyttää tuo ilmamäärämittarin lukema. Täyskaasulla pitäisi olla lähempänä tuhannen lukemia ehjällä maffilla, tai hieman yli. Tuo 400 viittaisi siihen. Pitäisi olla hieman pidempi logi, niin voisi tulkita miten nuo lukemat elää.
Myös tukkeutunut katalysaattori voi tehdä autosta todella tuhnun. Jos haluaa ruveta laittomuuksiin, voi sen katin tyhjätä (ei tosin näy leiman savukokeissa mitenkään).
Myös tukkeutunut katalysaattori voi tehdä autosta todella tuhnun. Jos haluaa ruveta laittomuuksiin, voi sen katin tyhjätä (ei tosin näy leiman savukokeissa mitenkään).
taas kun tässä tutkin nuita lukemia nii pisti silmään ryhmä 008 Injection määrä(hollannin kielestä google-kääntäjällä suomensin :D)
Moottorin nopeus........3000 rpm
Injection määrä kysyi...13,8 mg/str <---pitäs kai olla 40,0-42,0 mg/R
Injection määrä, joka rajoittuu rpm.....35.4<---pitäs olla 35.5-36.5 mg/R
Injection määrä, MMM rajoittuu......16.6 mg/str<----pitäs olla 36,0-39,0 mg/R
eli saako tuo liian vähän polttoainetta?
Moottorin nopeus........3000 rpm
Injection määrä kysyi...13,8 mg/str <---pitäs kai olla 40,0-42,0 mg/R
Injection määrä, joka rajoittuu rpm.....35.4<---pitäs olla 35.5-36.5 mg/R
Injection määrä, MMM rajoittuu......16.6 mg/str<----pitäs olla 36,0-39,0 mg/R
eli saako tuo liian vähän polttoainetta?
voi olla... jos sammutusläppä jää osittain kiinni niin ei ilma liiku kunnolla..
se läppä sijaitsee ahtoputken ja imusarjan välissä,samassa yhteydessä EGR venttiilin kanssa. Päällä oleva alipaine kello on EGRlle ja sammutusläpän alipainekello on siellä imusarjan sivulla ja ainakin mulla muovia... Se solenoidi/magneettiventtiili on siinä imusarjan päällä lähellä sitä kelloa. Katso liikkuuko se kellon ja läpän välissä oleva tanko esteettä kokomatkan ja onko läppä täysin auki muulloin muin autoa sammuttaessa, jolloin sen pitäisi sulkeutua hetkeksi.. ellei sulkeudu moottori ravistaa/heilahtaa pysähtyessään(siis sammuessa)
Samasta aiheesta oli juttua jonkin aikaa sitten.. haulla varmaan löytyy :)
se läppä sijaitsee ahtoputken ja imusarjan välissä,samassa yhteydessä EGR venttiilin kanssa. Päällä oleva alipaine kello on EGRlle ja sammutusläpän alipainekello on siellä imusarjan sivulla ja ainakin mulla muovia... Se solenoidi/magneettiventtiili on siinä imusarjan päällä lähellä sitä kelloa. Katso liikkuuko se kellon ja läpän välissä oleva tanko esteettä kokomatkan ja onko läppä täysin auki muulloin muin autoa sammuttaessa, jolloin sen pitäisi sulkeutua hetkeksi.. ellei sulkeudu moottori ravistaa/heilahtaa pysähtyessään(siis sammuessa)
Samasta aiheesta oli juttua jonkin aikaa sitten.. haulla varmaan löytyy :)
Sammutusläpän johto on vain hankautunut puhki, korjaa johdot. Ei vaikuta käytännössä kulkuun, koska oletusasento sillä on auki, jos vähänkään jousikuorma pitää.
Maffi kertoo koneeseen menevän ilman määrän. Jos jokin jarruttaa sitä, ennen tai jälkeen moottorin, se ei nouse vaikka uusisi kymmenen kertaa maffin. Nyt pitää selvittää miksi koneeseen ei siis mene ilmaa;
1. snowscreen, onko edes autossasi?
2. ilmanputsari
3. N75, kunto? kannattaa vaihtaa joka tapauksessa
4. ahtimen kunto?
5. pakoputki tukossa? tarkemmin katti.
6. Jos VNT-ahdin, niin alipainevuoto jossakin kohtaa tai tukos.
Maffi kertoo koneeseen menevän ilman määrän. Jos jokin jarruttaa sitä, ennen tai jälkeen moottorin, se ei nouse vaikka uusisi kymmenen kertaa maffin. Nyt pitää selvittää miksi koneeseen ei siis mene ilmaa;
1. snowscreen, onko edes autossasi?
2. ilmanputsari
3. N75, kunto? kannattaa vaihtaa joka tapauksessa
4. ahtimen kunto?
5. pakoputki tukossa? tarkemmin katti.
6. Jos VNT-ahdin, niin alipainevuoto jossakin kohtaa tai tukos.
Milläs koneella tuo olikaan? Kun hukkaportillisen ja VNT:n säätö toimii eritavalla, niin saisit tarkempia neuvoja:)
Vaikka se sammutusläppä epätodennäköinen vika onkin, kuten MarcusS selvittikin, niin katso kuitenkin että on varmasti auki... kun joku tapaus on kuitenkin ollut että se sekoili jotain.. (jos se venttiili vuotaa läpi, niin se voi tehdä mitä sattuu)Samalla se menee kun siitä ne muutkin putket katselet...
Vaikka se sammutusläppä epätodennäköinen vika onkin, kuten MarcusS selvittikin, niin katso kuitenkin että on varmasti auki... kun joku tapaus on kuitenkin ollut että se sekoili jotain.. (jos se venttiili vuotaa läpi, niin se voi tehdä mitä sattuu)Samalla se menee kun siitä ne muutkin putket katselet...
no moro. hyvinhän se muutaman päivän pelittiki. tännää sitte se teki sen taas että tehot katos kokonaa ja loppujen lopuksi sammu ajossa ja kun yritti käyntii nii ei lähteny. sitte noin 2 minuuttia oottelua ja lähti käyntii. vikakoodit luin tietenni heti nii tuli:
17945 - Engine Shutoff Solenoid (N109), Malfunction
niinnii voiskohan tuo vika olla tuo rele 109 mikä tuntuu olevan aika ylleistä että on rikki. vai oisko sitte menny tuo solenoidi. ku monesti startatessa kierrokset ryntää jossaki 2000 kieppeillä ja tipahtaa sit heti normaaliin. ja senki oon huomannu että sillon ku ne tehot on pois nii pakokaasut haisee eri voimakkaasti.
ja voiko lämpötilalla olla vaikutusta sen solenoidin toimintaan/toimimattomuuteen. ku nyt muutaman päivän ku ne tehot oli OK nii lämpimiä päiviä oli. ja heti ku vähän kylymempi ilima nii tuntuu että sillon se tekkee just nui. kesäkelejä ootellessa :D
17945 - Engine Shutoff Solenoid (N109), Malfunction
niinnii voiskohan tuo vika olla tuo rele 109 mikä tuntuu olevan aika ylleistä että on rikki. vai oisko sitte menny tuo solenoidi. ku monesti startatessa kierrokset ryntää jossaki 2000 kieppeillä ja tipahtaa sit heti normaaliin. ja senki oon huomannu että sillon ku ne tehot on pois nii pakokaasut haisee eri voimakkaasti.
ja voiko lämpötilalla olla vaikutusta sen solenoidin toimintaan/toimimattomuuteen. ku nyt muutaman päivän ku ne tehot oli OK nii lämpimiä päiviä oli. ja heti ku vähän kylymempi ilima nii tuntuu että sillon se tekkee just nui. kesäkelejä ootellessa :D
Oliskohan noista apua...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=433762#433762
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=93170&highlight=
eli polttoaineen katkaisusolenoidi, lämpöanturi tai johtosarjavika... noin nopeasti luettuna..
Sori kun alkujaan sekoitin samutusläpän solenoidin ja polttoaineenkatkaisusolenoidin keskenään..
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=433762#433762
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=93170&highlight=
eli polttoaineen katkaisusolenoidi, lämpöanturi tai johtosarjavika... noin nopeasti luettuna..
Sori kun alkujaan sekoitin samutusläpän solenoidin ja polttoaineenkatkaisusolenoidin keskenään..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 42 vierailijaa