1,9 sdi / tdi ilmaongelmien poisto, parempi suodatin tulossa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

1,9 sdi / tdi ilmaongelmien poisto, parempi suodatin tulossa

ViestiKirjoittaja ramikoo » 28.11.2010 13:53

Terve
Potilaana 1,9 2001 sdi cordoba vario, jota vaivannut jo pitkään ilmavaivat polttoaineen tulolinjassa. Autoa on tarkoitus hiukka piristää, joten perusasiat kuntoon ensin. Linja vuosi alunperin jo tankin päässä. Eilen vedettiin uudet meno ja paluulinjat ja saatiin ne tiiviiksi. Alkuperäiset liittimet ja putket vaihdettiin tiiviimpiin ja prempiin. Nyt sitten pr...le vuotaa suodatin, joka sekin on kiinteää mallia mk2 td golffista. Suodatin on melko uusi, pohjaroppu tiivis ja kaikki tarkistettu. Merkki fram. Ei muuten ole eka vastaava. Tiedä sitten onko cordossa tuo suodattimen asento sellainen että sinne jää joku ilmatasku mikä ei ilmaannu, toisilla kun tuo sama suodatin toimii täysillä. Suodatinta kun ravistaa niin ilmaa tulee TODELLA paljon.

Jos jollain on vinkkejä millaisen suodattimen tuonne vaihtais. Joku tarktori tai raskaskalusto osa olis nyt mielessä eli kunnollinen. Budjetti vois olla 50-100 euroa. Enää en aio pelleillä vaan nyt olis tarkoitus pistää homma kuntoon kerralla ennekun pumppu tai joku muu painepuolen osa sanoo poks. Liittimiä ja osia voi tietysti muokata, mutta tuossa nykyisessä suodattimessa on 8mm lähdöt ja samoin pa- linjan ulkohalkaisija.

Samoja osia ja rakenteita on varmasti monessa muussakin 1,9 jakajapumpullisessa. Kunhan saan tämän kunnolla valmiiksi voisin tehdä pienen jutun projektipuolelle kunnon kuvilla. Saattais olla apuja monelle. Veikkaan että ei ole ihan ainoa ilmavaivainen tapaus. Ainakin mulla jo nuo tankin pikaliittimet vuosivat. Kiitokset vaivautuville.
Viimeksi muokannut ramikoo, 11.12.2010 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 9.12.2010 22:32

minkälaista putkea laitoit uusiksi meno ja paluuletkuiksi?
Ihan 6mm ulk. halk. Pehmeää pa:n kestävää markettiletkua tai jotain muuta? Miten laitoit sen letkun kiinni tankin liittimiin, teitkö pienemmästä letkusta adapterin? olis sama savotta edessä myös. On 1.6 td suodatin mutta ilma tulee jo mukaan ennen suodatinta. Tankin päästä käytin kantta pois va en nähnyt mitään erikoista. Imuputkeen kun puhalsi niin kyllä se diesel ruplatti tankissa ja oli raskas puhaltaa joten tankin sisältä ei ilmaa varmaan tule.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 10.12.2010 12:18

Mullakin oli tosiaan jo vuoto noissa alkuperäisissä osissa. Epäilen että tankin ja linjojen pikaliittimien o-renkaat olivat menneet hauraiksi. O-renkaat ovat niin syvällä liittimen sisässä että mahdoton vaihtaa. Itsellä siis tankin päässä suorat ulkomitaltaan 8,0 mm lähdöt. Vedin linjat 8/6mm polyamidiletkulla siitä vielä laatu nro 11 eli ei täysin kova mutta ei pehmeäkään. Näkyy olevan alkuperäiset laatua 12 ja samaa polyamidia. Kaikki tarvikkeet hain hydrauliikkaliikkeestä. Ei tällaiseen paikkaan mitään markettikamaa kantsi laittaa.

Liitokset rakennettiin messinkikulmilla tai suorilla osilla sekä suodattimella polttoaineletkulla. Kyseessä siis puserrusliitin (kait?) eli samanlainen kuin vaikka vesijohtohommissa. Eli kunnon kierrettävät liittimet joissa helmi sisällä. Tankin päässä oli niin vahva ja paksuseinäinen lähtö jotta liittimet uskalettiin laittaa siihen suoraan.Letkujen sisään tuli 6 mm tukiholkki että kestää kiristämisen. Eli linja kutistui kooltaan aina holkin kohdalla noin viiteen milliin. Kuitenkin imaistessa tavaraa tuli tankilta todella herkästi. Oltaisiin laitettu 10 mm linjat, mutta tankin päässä muutos olisi ollut hyvin vaikea toteuttaa. Tuossa omassa kun tankin kannen jatkeena on jos vaikka mitä läppää ja venttiiliä. Totesimme että insinööri on taatusti miettinyt tässä asiaa niin perusteellisesti että ei uskalleta mennä ihan hirveän rajusti muuttaamaan.

Tällä systeemillä saatiin monia turhia liitoksia pois ja taatusti tukevat ja kestävät liitännät. Kaikki tarvikkeet siis standardikamaa. Tästä hommasta on tosiaan tarkoitus tehdä pikkuprojektikertomus kuvin varustettuna. Mutta ensin haluan saada vielä tuon suodatinhomman vielä kuntoon. Niin ja näin itse itselle vastaten ajattelin laittaa tuohon tuollaisen Delphin cav-kantaisen HDF 296 suodattimen, joka on hyvin paljon raskaammassa kalustossa käytössä. Samanlianen taitaa löytyä myös erään foorumilaisen pellin alta. Päivitystä tulee kun saan filsun kiinni.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.12.2010 15:53

Joo Ramin auton ne polttoainelinjan liittimet on ihan perus hydrauliikkaputkihelmiliittimiä. Keltapassivoitua terästä. (tämä vaan tarkennuksena)

Diffaksen audiin laitettiin juu sellanen delphin 296 suodin. Se sen suodattimen "jalka" piti vaan portata. Diffaksellakin ne letkulähdöt on 12mm ja suodatinjalan kanavat oli jotain 5.5mm. Aika hyvin niitä sai porakoneella ja kovametalliviilalla korjailtua.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 10.12.2010 18:05

tuo polyamidiputki niin vaikuttaa olevan melko jäykkää, saako siihen mutkia lämmittämällä ja taivuttamalla vai miten?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 10.12.2010 19:16

Khöm... niinpäs muuten olikin terästä nuto liittimet. Kuinka tiukkoja kurveja sun täytyy vetää? Meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmaa noiden alkuperäisten linjojen kurveissa. Tosin ei siellä nyt mitään tasan 90 asteen mutkia pinellä säteellä ollut, mutta kyllä tuo laatu 11 on jo kovin taipuisaa. Jos nyt käyt lämmittämään niin ole varovainen. Taisi olla maksimi lämmön kesto muistaakseni noin 100 astetta. Polyamidiletkun hain muuten Etrasta, tuote oli kotimaisen toppi Oy:n valmiste. Käy kurkkaamassa noita laatuja ja ominaisuuksia www.toppi.fi Etra ainakin myi Toppi Oy:n tuotteita.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 11.12.2010 7:45

ei kai tuossa hirveitä mutkia tartte vetää, mitä vain nitkuttelin niitä putkia tankin päältä niin huomasin että noi putkethan on kuin kiskonpätkää :D
jos kuitenkin kokeilisin aluksi vain poistaa noi pikaliittimet tankinpuolelta ja päälle ujuttaisin 8mm sisähalkaisisen letkun hyvällä klemmarilla, ja tankinpuolelle siihen tappiin joku ohuempi putki ja sen päälle 8mm putkella taas klemmarilla kiinni. en usko että noi org-putket vuotavat välistä mistään vaan juuri noista liittimistä.
konehuoneen puolelta sitten katkaisisin org-putken juuri ennen niitä liittimiä jotka ovat siinä jakopään kopan kohdalla ja sama 8mm putki sitten suoraan takaiskuventtiilinkautta suodattimelle.
noin tehtynä ei tosin ole käytössä siinä org-putkessa sitä metallipäätä, joten ei varmaan hirveän tiukkaan kannata vetään. jos vetää klemmarin liian tiukaan niin miten tuo poly... putki oikein sitten käyttäytyy, alkaako lohkeilemaan vai miten lie?
pitää vielä tutkia sitä tankinpuolen juttua, että siihenhän pitäisi tulla kuitenkin aika tiukka mutka, saako sen toteutettua sillä 8mm. putkella hyvästi.

edit:
täällä kun porojen keskellä asuu niin kaikki tilattava, ei varmaan saisi tommoista letkua mistään.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 11.12.2010 12:00

Jos pa-putket ovat hyvässä kunnossa niin ei niitä suotta kannata vaihtaa. Omassa nyt vaan pantiin kaikki uusiksi kun kerran ruvettiin. Joo ne pikaliittimet kun korvaa paremmilla liitoksilla niin auttaa jo varmasti paljon. Tuo tankin pään tiukka 90 asteen mutka on kyllä sellainen että vaatii helat. Ei oikein taivu putki eikä letku. Jos meinaat tuon 8 mm putken päälle kiristää letkun klemmarilla niin tarvitset putken sisään holkin. Menee muuten läjään. Noita holkkeja saat kätevästi vaikka poistetuista orkkisputkista. Niissä kun on jokaisen kiinnikeen ja liitoksen kohdalla putken sisässä messinkinen tukiholkki. Me ainakin oikaistiin putket ja letkut suoraan suodattimelle siitä jakopään edestä, jolloin jo siitä saat vaikka kuinka monta holkkia kun vähän askartelet. Eli se lenkki siitä vasemman iskarin päältä jäi pois. Jos tarvitset jotain niin laita yv:tä. Mulla on vielä ylimääräisiä osia ja tarvittaessa voin hankkia sulle sellaisia.

Edit: otsikkoa muutettu paremmin keskustelua kuvaavaksi

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 24.10.2011 0:48

Vanha, mutta hyvä ketju :)

Tarkoitus olisi jossain vaiheessa karsia kans noita pikaliittimiä pois järjestelmästä, kun meinaa ilmakuplia kulkea pumpulle...

Tarvisin kuitenkin hieman tarkennusta tuohon mainittuun takaiskuventtiiliin... Eli onko siellä jo alunperinkin sellainen ja missä kohti se sijaitsee? Jos on niin voiko sitä käyttää muutoksien jälkeenkin?
Jos ei ole, tarviiko sellainen lisätä letkuun vai pärjääkö ilmankin?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 24.10.2011 9:08

Omassa 6k Cordo/faceliftissä ei ainakaan ollut mitään takaiskua. Voihan toki olla et aiempi omistaja on raksinut sen pois. Itsellä tuppasi karkaamaan nafta tankille päin lman takaiskua jo päivän seisonnan jälkeen. Takaiskun hain motonetistä, on ihan polttoaineelle tarkotettu täysalumiininen. Hinta oli muistaakseni jotain 15 €. Veikkaan et tullaisenkin saa hydeliikkeestä jos ei ole motonettiä lähellä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa