Tarkoitus oli alunperin laittaa pirssi ainoastaan ajokuntoon, mutta näyttää pahasti ja vankasti siltä, että hieman syvällisemmäksi menee... Eiköhän tämäkin ostos ala täyttämään pikkuhiljaa projektin tunnusmerkit, joten tässä tulee.
Itse pidän projektikertomuksista, joissa on runsaasti kuvia, joten pyrin niitä laittamaan ennemmin liikaa kuin liian vähän.
Aihio ei varmasti ole kaikkein houkuttelevin, mutta Sulo Vileninä ostin kun halavalla sain. Korinvahto, tekniikka 80-luvun alkupuolen Golf I GTI:stä DX koneella, korina -87 GTI Scirocco kammosiivellä, prosentit 41. Ruostetta ei aivan älyttömiä ole, mutta yleiskunto voisi olla parempikin. Tarkoituksena on saada yleisilme omaa silmää tyydyttäväksi, uutta tästä ei enään saa, mutta siistin ja toimintavarman pelin varmasti saa.



Homma aloitettiin tekniikan ylösnostolla.

Tämän jälkeen pesuhommia ensin moottorille ja laatikolle, oli laatikon paskat pikkasen ottaneet kiinni, mutta mielestäni aika hyvä kuitenkin tuli. Paikallisen Nesteen TI-hallin lattia meinasi hieman olla liukas pesun jälkeen :)
Before



After





Tämän jälkeen liukkaria ja painepesuria koko autolle ja etenkin konehuoneelle, huomaa konehuoneen onnistunut värinvaihto :)


Konehuoneen vanha lappu, pari muutakin reikää konehuoneesta tietenkin löytyi, tietenkin hankalasti hitsattavista paikoista.

Tämän jälkeen ajattelin paneutua ensin tekniikan ja konehuoneen hieromiseen, tarkoitus olisi saada auto siirtokuntoon vielä ennen talvea. Päätin jo alussa, että moottorista en ala tekemään uutta, on suuri vaara jossain vaiheessa keksiä pellin alle mahdollisesti jotain muuta. Uusin siis kaikki tiivisteet, että moottori pitää kaikki liemet sisällään, mikään ei vituta enempää kuin moottori, joka on yltäpäältä öljyn ja maantiepölyn peitossa. Avasin yhden kk-laakerin kaulan, laakerit näyttivät lähes uutta vastaavilta, joten uudet pultit ja mutterit ja takaisin kiinni. Venttiilien ohjurit olikin sitten aika väljät, mutta nuukana miehenä päätin että noilla mennään, vv-kumit toki vaihdoin, läppäsin venttiilit ja oikaisutin kannen, se kun oli kiero. Positiivinen yllätys oli kannen kanavissa, ne oli todella nätisti muotoiltu, niille en tehnyt mitään. Venttiilivälykset säädin myös oikeiksi, tässä koneessa se oli palasäätöinen, eli vanhemmasta koneesta on todella kyse.
Jarrupuhdistajaa en säästellyt palikoita puhdistaessa, on kyllä loistavaa ainetta öljyisten osien puhdistuksessa ja on tietenkin lääkäriliiton suosittelema tuote.
Kaikki maalit ovat käläkäläpurkkimaaleja, mustaa. harmaata ja valkoista. Ei millään ollut intoa tämän järjestelmällisempään maalaukseen, pysyy mitä pysyy.
Ensin lohkon pohjamaali.

Sitten pinta.

Stefojen runkokappaleiden maalaus ja uudet stefat.


Kansi harmaaseen maaliin ja paikalleen, uusin pultein tietty.

Moottorin etupään tuen täyttö sikaliimalla, tietysti ostin vahingossa vääränvärisen tuubin, no mustaa väriä päälle ja hyvä tuli.


Tämän jälkeen osien maalausta ja paikalleenlaittoa. Uutta osaa mm. tiivisteet, kansipultit, öljypohja, jakopää, vesipumppu ja termostaatti.



Jotta K-jetti toimii oikein on tärkeää, että alipainevuotoja ei ole. Luulisin ettei niitä ongelmia tule. Alipainekiihdytin tai mikäsenniminytolikaan puhdistettuna ja kasattu uudella o-renkaalla.

Imusarjan letkusto kasattuna. Biltsun muovihaaralajitelma ja klemmarit osoittautuivat hyväksi ostokseksi. Pitää varmaan vielä kääntää noi klemmarit huomaamattomampaan asentoon ja katkoa ylimääräiset pois...



Autossa ei ollut alkuperäistä öljynjäähdytintä paikallaan, joten ostin uudemmista tutun lämmönvaihdin öljynjäähdyttimen letkuineen ja putkineen, kuva ainoastaan puhdistetuista letkuista ja klemmareista.

Vesipumpulta ylös nousevan "turhan" letkun tukin umpeen, pienen reiän voisi siihen vielä porata. Pitäisi tulpan kestää :)


Laatikkoon vaihdoin laippojen stefat, vaihdoin öljyt ja maalasin.



Tässä onkin sitten up-to-date kuva jossa mennään. Kytkin ei ollut kovinkaan vanha, puhdistin sen huolella ja laitoin kiinni.

Tässä kaikki tällä erää, lisää seuraavassa jaksossa...