1.9TDi välijäähdytin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ReDevil
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.11.2006 18:24
Auto: Golf VR6 2,8l vm.94 / Vw Golf 1,9tdi Vm. 02

1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja ReDevil » 21.4.2010 14:33

Hellou arvo autoprofesyyrit!
Onko kellään varsinaista tietämystä siitä, että onko kannattavaa
laittaa noihin VW Golf 1.9TDi:hin isompaa välijäähdytintä? Mitä tällainen
suurehko? projekti tulee maksamaan maallikolle, jolla ei ole mitään tietämystä
turbodiisel vehkeistä. Olen täällä lueskellut eri ihmisten projekteja, mutta missään ei ole ollut puhetta siitä mitä tämä kustantaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon (onko mutkia matkassa ja tarviiko muita osia vaihtaa kuin välijäähdytin). Nyt toivoisinkin että joku osaisi valaista synkkää maailmaani ja kertoisi kyseisestä touhusta.

Kiittis vaan kaikista! :)

Sami-
-
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.7.2004 15:12
Auto: Golf 3 TTDi, Golf 3 VR6 CC syncro, 3B5 TDi 4motion & 2x Typ1

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.4.2010 14:42

Onkos kyseessä mk3 vai mk4 golffi?

Itse välijäähyhän ei kovin paljoa maksa. Satasen pintaan taitaa jo kiina-kennoja saada. Letkut, klemmarit sekä ahtoputkimateriaalit lie yhteensä kustantanee alkaen 50€. Tuokin riippuu, että ostaako "siistit" silikoniletkut, vai oikaseeko halvemman kautta. Sama pätee lemmareissa, ottaako kerralla oikeat lemmarit, vai kokeileeko ensin vesilemmareilla.

Jos ahtoputkia ei pysty itse hitsailemaan, niin niiden teettäminen varmaan kustantanee ainakin 100€.

Huomioon toki vielä otettava tuo asennus. Jos itse tekee niin ilmaistahan se on. Muilla teettäminen maksaa aina.

Eli tiivistetysti, itse jos tekee niin saattaa päästä 200€ pintaan. Muilla teetättäminen saattaa jo maksaa helposti sen 500€. Ottaen sitten tieten myös huomioon osien hinnakkuuden. Tähän on niin vaikea vastata. :)

Mutta, vakiovälijäähyä tuskin kannattaa vaihtaa isompaan, jos muuten ei aiota autoa viritellä kovinkaan paljoa. Täysin putsattu ja puunattu orkkis-jäähy kyllä ajaa asiansa etunurkassa, kunhan varmistaa että sielä ilma kiertää.

ReDevil
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.11.2006 18:24
Auto: Golf VR6 2,8l vm.94 / Vw Golf 1,9tdi Vm. 02

ViestiKirjoittaja ReDevil » 21.4.2010 14:50

no niiin loistavaa... KIITOS! Sieltä tuli nyt loistava vastaus siihen mitä viivan alle jää.
Kyseessä on Mk IV mallinen kapistus. Täytyykös auto vielä softat kun isomman välijäähdyttimen keulalle asentaa? Kysehän tässä on vain se, että omistaja saa silmäniloa kyseistä välijäähdyttimestä... niin ja taitaahan se olla moottorillekin suotuisa vaihtoehto noin pidemmän päälle? Mistäs noita välijäähdyttimiä kannattais lähteä ostelemaan?

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Auto: Audi Guartro
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 21.4.2010 14:55

Kysehän tässä on vain se, että omistaja saa silmäniloa kyseistä välijäähdyttimestä


Ei mitään järkeä!

ReDevil
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.11.2006 18:24
Auto: Golf VR6 2,8l vm.94 / Vw Golf 1,9tdi Vm. 02

ViestiKirjoittaja ReDevil » 21.4.2010 14:58

Monen mielestä kyllä näin on... ajattelinpa olla vain rehellinen itselleni ja muille! :)
Meistä on moneen junaan ja tiedän ettei kaikki siitä ajatuksesta pidä! Näillä vaan mennään...

Sami-
-
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.7.2004 15:12
Auto: Golf 3 TTDi, Golf 3 VR6 CC syncro, 3B5 TDi 4motion & 2x Typ1

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.4.2010 14:59

Niinkuin sanoin, niin vakiokokoonpanolla ei ole merkitystä kumpi sielä on, kunhan vakio on putsattu jotta jäähdytysteho on optimaalisin.

Jäähyn vaihdon jälkeen autoa ei ole pakko softata, toimii ihan yhtä hyvin kuin ennenkin. Mutta kyllähän se nyt tieten kutkuttaa se tehonlisäys kun on palikkaa lähdetty vaihtelemaan. :) Tosin vakioturbo, suuttimet, yms menee nyt seuraavaksi muutaman hevosvoiman jälkeen heti vaihtoon. Siinäpä se tuhansien eurojen rulianssi onkin valmis alkamaan. Sekä vakio-osien kestoikä saattaa heiketä jopa huomattavasti softauksen jälkeen. Mutta kyllä sieltä 10-20hp saa lisää järkevästi.

Jos kuitenkaan ei tehoa lähdetä hakemaan, niin pitäisin sen vakion välijäähdyttimen. Vaikka se kiina-kenno puskurin läpi näyttääkin ehkä hienommalta, niin voipi olla enemmän ongelmia sitten inssi-miehen kanssa.

ReDevil
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.11.2006 18:24
Auto: Golf VR6 2,8l vm.94 / Vw Golf 1,9tdi Vm. 02

ViestiKirjoittaja ReDevil » 21.4.2010 15:06

AIVAN! Nuo inssi ihmiset tuppaa valittamaan jopa uusista palloista auton alla. Mitähän siitäkin tulee kun välijäähdytin pitää muutoskatsastaa... Siinä vissiin tarvitaan jotkut TUV paperit(ko)?! Voipi olla että täytyy se vakio välijäähdytin pitää siellä kulmassa piilossa. Kuitenkin tässä hommassa kun nälkä kasvaa syödessä... sitä vähän pelkään! :D

Sami-
-
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.7.2004 15:12
Auto: Golf 3 TTDi, Golf 3 VR6 CC syncro, 3B5 TDi 4motion & 2x Typ1

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.4.2010 15:09

Päästö-syistä ne ei siitä siellä tykkää. Pitäisi suorittaa se kuuluisa kallis VTT:n mittaus, jossa todistetaan ettei välijäähyn asennus vaikuttanut syntyviin päästöihin ainakaan negatiivisesti.

ReDevil
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.11.2006 18:24
Auto: Golf VR6 2,8l vm.94 / Vw Golf 1,9tdi Vm. 02

ViestiKirjoittaja ReDevil » 21.4.2010 15:13

Niin ja tämä mittaus on vissiinkin hyvin kallis Suomessa....? Ihmettelenpä vain miten noita välijäähdyttimiä on sitten keulalla Suomen teillä jos kerta se on niin kallis? Vai ovatko kaikki ihmiset kaivaneet kuvetta siinä vaiheessa kun mittaukseen ollaan menty?

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16
Auto: Passat cc 2.0Tdi 125kw -09, Passat Variant 2.0Tdi Bluemotion 103kw -13

ViestiKirjoittaja TDIT » 21.4.2010 15:17

eipä tollasta cooleria pysty oikein muutoskatsastaa, koska tuonkin ikäiseen autoon ei lain mukaisesti saisi vaihtaa esim. "järeämpää välijäähdytintä".

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16
Auto: Passat cc 2.0Tdi 125kw -09, Passat Variant 2.0Tdi Bluemotion 103kw -13

ViestiKirjoittaja TDIT » 21.4.2010 15:19

mittaus lienee jossain 1500e hujakoilla pyörivän..

ReDevil
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.11.2006 18:24
Auto: Golf VR6 2,8l vm.94 / Vw Golf 1,9tdi Vm. 02

ViestiKirjoittaja ReDevil » 21.4.2010 15:21

Siis ihanko oikeesti että asia on näin? Tuota en tiennyt...
On se hienoa asua ja elää näin rajallisessa Suomessa." Autoverotus on vähäistä, ajaminen on halpaa ja tiet ovat erittäin hyvässä kunnossa...NOT! "

ReDevil
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.11.2006 18:24
Auto: Golf VR6 2,8l vm.94 / Vw Golf 1,9tdi Vm. 02

ViestiKirjoittaja ReDevil » 21.4.2010 15:31

Miten jengi sitten toimii kun heillä on keulalla välijäähdytin? Täytyyhän joka vuosi auto kuitenkin katsastaa? Otetaanko se pois ennen katsastus vai käydäänkö kuittaamassa 1500€ paperit 15min hommasta? :O
En tajua...

Sami-
-
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.7.2004 15:12
Auto: Golf 3 TTDi, Golf 3 VR6 CC syncro, 3B5 TDi 4motion & 2x Typ1

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.4.2010 15:39

Konstit on monet. :) Yks on että asentaa sen niin, ettei se näy ulospäin silmäänpistävästi. Hyvä keino on maalata kenno mattamustalla.

ReDevil
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.11.2006 18:24
Auto: Golf VR6 2,8l vm.94 / Vw Golf 1,9tdi Vm. 02

ViestiKirjoittaja ReDevil » 21.4.2010 15:42

Hyvä keino on maalata kenno mattamustalla.

Onko omakohtaisia kokemuksia? Onko toimiva? :)

Sami-
-
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.7.2004 15:12
Auto: Golf 3 TTDi, Golf 3 VR6 CC syncro, 3B5 TDi 4motion & 2x Typ1

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.4.2010 15:48

Kyllä se vielä jäähdyttää. ;)

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27
Auto: Skoda Octavia 1.9TDI Ambiente 2001

ViestiKirjoittaja MJ » 23.4.2010 14:19

Kysäistään nyt tässä samassa, että onko vakion paikalle mahdollista teetättää mittatilaustyönä isompaa/paksumpaa ja onko siitä hyötyä(jos vaikka tulisi ahdinta vaihdettua jossain vaiheessa isommaksi)? Jotenkin tuo keula-asennus ei innostaisi, sen kun joutuisi aika varmasti leimalle vaihtamaan vakioksi. Tällä hetkellä tilanne on se, että jonkinasteinen vuoto löytyy välijäähyltä tai putkesta sen välittömästä läheisyydestä. Samalla vaivalla ja ehkä rahallakin siihen voisi parannetun laittaa, eikä niin pistäisi kenenkään silmään alkuperäiseltä paikaltaan.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53
Auto: Skoda Roomster 1.9TDI -07, Jetta 1.4 TSI BMY -08, Jetta 1.8 -90

ViestiKirjoittaja Zemial » 23.4.2010 19:06

Eikös jollain näillä oikeilla laatumerkeistä ollut sellainen metallipäätyinen jäähy sen vakion muovipäätyisen mallin tilalle? Tämähän oli lähinnä vain jotta se kestäisi pikkuisen enemmän paineita

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27
Auto: Skoda Octavia 1.9TDI Ambiente 2001

ViestiKirjoittaja MJ » 23.4.2010 19:32

Eihän se haittaisi tietty, jos kestäisi paremmin, mutta luulisi tuommoisen 2barin sijasta enemmän sitä rasitusta tulevan tärinästä. Lähinnä sitten vaan kiinnostaa onko yhtä tyhjän kanssa mittatilaustyönä tehty tuplaten paksumpi ja mahdollisuuksien mukaan muutoinkin vähän isompi välijäähy siellä alkuperäisen paikalla. Ei nuo mitat nyt oikein ole tiedossa alkuperäinen vs. jälkiasenteiset keulacoolerit. Rs keula on tuossa Ocussa, jos se nyt mitään vaikuttaa mahtumiseen sinne oikeaan etukulmaan.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27
Auto: Skoda Octavia 1.9TDI Ambiente 2001

ViestiKirjoittaja MJ » 7.5.2010 10:02

Kysäistään nyt tässä samassa, että onko vakion paikalle mahdollista teetättää mittatilaustyönä isompaa/paksumpaa ja onko siitä hyötyä(jos vaikka tulisi ahdinta vaihdettua jossain vaiheessa isommaksi)?


Joku jotain vinkkiä? Keulacoolerin vaihto vakioksi helmikuussa katsastuksen tienoilla ei siis ole vaihtoehto tällä hetkellä.

p0wer
-
Viestit: 1712
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Auto: Golf 3 TDI, Bora 1.9TDi 4-Mot, Golf 4 1.9TDI 4-Mot, Golf 5 2.0TDi 4-Mot, T4 2.5TDi Synsso, Kupla -68
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.5.2010 17:46

Miksi se edes pitäisi vaihtaa vakioksi? Asiallisesti tehty asennus tuskin herättää kenenkään täysjärkisen katsastusviranomaisen mielenkiintoa.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27
Auto: Skoda Octavia 1.9TDI Ambiente 2001

ViestiKirjoittaja MJ » 7.5.2010 20:32

Miksi se edes pitäisi vaihtaa vakioksi? Asiallisesti tehty asennus tuskin herättää kenenkään täysjärkisen katsastusviranomaisen mielenkiintoa.


No aika selvästi sen siitä keulalta huomais konepeltiä avattaessa? Jää aika iso aukko siihen syylärin ja puskurin väliin tossa. Muutenhan toi RS puskuri sen kätkee ulospäin aika mukavasti, vakiopuskurin sisälle en ole koskaan edes katsonut mitä sinne mahtuisi ja mitä näkyisi.

Edit: onhan noita tarinoita paljonkin, kun kuulee katsurin sanoneen, että coolerin takia muutoskatsastukseen. Vaihtoehdot on siinä vaiheessa ne, että laittaa vakioksi katsastuksen ajaksi.

p0wer
-
Viestit: 1712
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Auto: Golf 3 TDI, Bora 1.9TDi 4-Mot, Golf 4 1.9TDI 4-Mot, Golf 5 2.0TDi 4-Mot, T4 2.5TDi Synsso, Kupla -68
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.5.2010 4:48

Tai vaihtaa konttoria.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27
Auto: Skoda Octavia 1.9TDI Ambiente 2001

ViestiKirjoittaja MJ » 8.5.2010 8:57

Tai vaihtaa konttoria.


Ja ekalla konttorilla annettu hylky coolerin takia ei sitten näy toisella konttorilla?

TerZi1982
-
Viestit: 1629
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Auto: Hiace Batman / Vw LT/Audi a4 www.huoltis.fi
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 9.5.2010 14:23

ei jos päästää kuukaudella yli ;) menee koko katsastus uusiks

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27
Auto: Skoda Octavia 1.9TDI Ambiente 2001

ViestiKirjoittaja MJ » 9.5.2010 19:37

ei jos päästää kuukaudella yli ;) menee koko katsastus uusiks


Hehheh...joo, antaahan olla keulacooleri ajatuksissa vaan siihen asti, kun on oma talli siinä oman talon vieressä joskus. Pitää parsia toi vanha kasaan kesälomalla jossain...

p0wer
-
Viestit: 1712
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Auto: Golf 3 TDI, Bora 1.9TDi 4-Mot, Golf 4 1.9TDI 4-Mot, Golf 5 2.0TDi 4-Mot, T4 2.5TDi Synsso, Kupla -68
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.5.2010 11:24

Öö, ei tietenkään näy missään jos katsastus keskeytetään ennen tietojen kirjaamista trafille. Itse len tehnyt ainakin kaikkialla hyvin selväksi että korjattavia ei merkata mihinkään rekisteriin ilman hyväksyntääni, toki niin esitettynä ja työrauha annettuna että työtä tekevä taho ei tästä provosoidu viilaamaan pilkkua entistä tarkemmin. Mutta se siitä, jokainen tavallaan. Itsellä ainakaan ei ole mielenkiintoja vehtailla osia eestakasin jos alkuperäset on korvattu paremmilla -myös päästöjäkin vähentävään suuntaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54
Auto: Toyota Corolla AE92, Kawasaki Ninja ZX-6R

ViestiKirjoittaja Flashmn » 10.5.2010 13:03

Otetaanko se pois ennen katsastus vai käydäänkö kuittaamassa 1500€ paperit 15min hommasta? :O

Kestää "hieman" kauemmin kuin 15min, ite oon tommosen pussitestin tehny opinahjossa, hommahan on täysin erilainen kuin se normaali pakokaasutesti, missä laitetaan pilli putkeen ja katotaan mitä K-arvoja kone antaa.

_siideri_
-
Viestit: 106
Liittynyt: 5.10.2008 22:08
Auto: VW Passat+Bora ja "tipi"

ViestiKirjoittaja _siideri_ » 17.5.2010 12:12

Kyllä itsellä ainakin viime katsastuksesta meni välijäähy läpi.. putki menee viel melkein koneen alta et varmasti näkyy kun on auton alla..
päästöt kyl oli erinomaiset et oisko se sit vaikuttanu asiaan..
kyllähän tosta moni puhuu ettei missään nimessä pitäs vaihdetun välijäähyn mennä leimasta läpi..

TerZi1982
-
Viestit: 1629
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Auto: Hiace Batman / Vw LT/Audi a4 www.huoltis.fi
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 18.5.2010 2:07

niin ei pitäs ;) mut harva niihin puuttuu

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57
Auto: Golf Variant Trendline 74kW TDI -05, BMW R1200GS -15, Honda NX650 kuramopo

ViestiKirjoittaja sik » 11.11.2011 1:14

Aiheeseen liittyen kysyn seuraavaa:
IV Golfin alkuperäinen välijäähdytin vuotaa, onko olemassa "bolt-on" tyyppistä viricooleria joka siis käy suoraan alkuperäisen tilalle. Auto on -05 TDI ATD moottorilla.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

rinnastetaan

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 11.11.2011 11:02

Muistanko väärin vai oliko pykälissä näin että välijäähdyttimen vaihto RINNASTETAAN moottorin vaihtoon. Eli näin ollen voisivat vaatia dynolaput ja ties mitä päästölappuja tms..

Vai muistanko nyt ihan väärin...

Itseäni myös kiinnostaisi tietää että monellako jolla jokin muu kuin orgis välkkäri nokalla niin on jokavuotinen välkkäri jumppa ennen katsastusta ja kuinka hanakasti hylkää konttorilla tuon takia?

Sami-
-
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.7.2004 15:12
Auto: Golf 3 TTDi, Golf 3 VR6 CC syncro, 3B5 TDi 4motion & 2x Typ1

ViestiKirjoittaja Sami- » 11.11.2011 16:59

No tällaisella setillä ei ole ollut koskaan ongelmia katsastuksessa.

Ja kyllä, välijäähdyttimen vaihto LIE rinnastettiin moottorinvaihtoon. Tällainen kuva itselläkin, mutta en nyt jaksa alkaa selvittämään lakipykälistä kun ne on jokaisen saatavilla mm. googlen kautta.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57
Auto: Golf Variant Trendline 74kW TDI -05, BMW R1200GS -15, Honda NX650 kuramopo

ViestiKirjoittaja sik » 11.11.2011 19:34

Mullepa on oikeestaan ihan yks ja sama mitä siellä lakitekstissä sanotaan... Minua kiinnostaa onko tuon alkuperäisen jäähdyttimen tilalle olemassa tarvikecooleria, joka sopis ilman suurempia putkistomuutoksia?

Sami-
-
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.7.2004 15:12
Auto: Golf 3 TTDi, Golf 3 VR6 CC syncro, 3B5 TDi 4motion & 2x Typ1

ViestiKirjoittaja Sami- » 11.11.2011 23:28

Enpä ole tavannut. Mutta amerikassahan ne keksii jos jonninmoista, niin etsippä sieltä suunnalta. Toinen vaihtoehto on että mitoitat ja suunnittelet jäähdyttimen itse ja teetätät sen jossain. Tuskin kiinan-pojat ainakaan on merkkikohtasia tehneet..

e30tic
-
Viestit: 16
Liittynyt: 13.9.2010 22:35

ViestiKirjoittaja e30tic » 2.4.2012 19:31

Nyt tulis välijäähdyttimen vaihto omassa golffissa eteen, rikki.
Kannattaako hommata orkkis vai samantien halvalla ebaysta joku setti sinne keulille?

Auto on golf 1.9tdi,jakajapumpullinen,150heppasen ahdin,race suuttimet ja harisen ohjelma muistaakseni.

Jos kannattaa jo harkita välijäähdytin settiä,niin ebaysta varmaan halvimmalla löytyy bolt-on settiä?

sami_p
-
Viestit: 526
Liittynyt: 23.7.2003 17:05
Auto: 3T, 3C, 3B, 32B, 4, 48

ViestiKirjoittaja sami_p » 3.4.2012 8:48

Eihän se orkkis kaksinen ole. Jos kuitenkin tuo kelpaa, niin orkkis cuuleria löytyy tarvikkeenakin Hellalta 8ML 376 776-051. Hinta satasen tuntumassa, riippuu mistä ostaa.

pertti108
-
Viestit: 579
Liittynyt: 22.9.2009 22:16
Auto: AGR made in spain

ViestiKirjoittaja pertti108 » 14.7.2012 14:44

Onko kokemuksia, mitä vaikuttaa viiveeseen se ensimmäinen mitätön muovinen ahtoputki vakio välijäähyllä vs keulacooleri 2" putkilla muoviputki nakattuna kuuseen välistä.

Ajattelin, että voisko se vakio jarruttaa niin paljon, että vaikuttais jopa heräämiseen? Ja paikallaan on racet ja he221w.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32
Auto: Toyota 1KZ-TE

ViestiKirjoittaja Nall3 » 14.7.2012 17:01

Ajattelin, että voisko se vakio jarruttaa niin paljon, että vaikuttais jopa heräämiseen? Ja paikallaan on racet ja he221w.

Samanlaisella setupilla sain ahusta reilu 190hp vakio pumpulla ja 3"downpipellä.
Mitään ongelmia en huomannu vakio coolerin kanssa ja eipä tullu heti penkitettyä pelkän coolerin vaihdon jälkeen kun sit vaihtu pumppuun osat/putki/nokka jne...
Onhan siellä vakioputkissa ainakin cordobassa se hirmu supistin siinä kuskinrenkaan nurkalla.

pertti108
-
Viestit: 579
Liittynyt: 22.9.2009 22:16
Auto: AGR made in spain

ViestiKirjoittaja pertti108 » 14.7.2012 18:45

Niin hei enpä hoksannu laittaa, auto on ykkökoppa Leoni, eli neloskoppa golffi. Siinähän on semmonen pikkurillin vahvunen muovikötöstysputki runkopalkin alla heti turbolta. Jotenki sitä vaan luulis, että se jarruttaa menoa aivan tuskassa.. Nyt ongelmana ei ole, ettei tehoa ole, vaan se että herää kunnolla 2800 rpm. Jos sitä sais alemmas virtaavammalla systeemillä.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32
Auto: Toyota 1KZ-TE

ViestiKirjoittaja Nall3 » 14.7.2012 19:45

Mitäs jos vähän ennakoita koittais lisää? Ahu heräs oiskohan ollu 2500rpm ja täydet ahdot tossa 2800rpm jos oikein muistelen.....
Paremmalla nokalla saat heräämään aiemmin.... Minkälaisilla paineilla ajat? Onko tusinalastu vai ihan customi?

pertti108
-
Viestit: 579
Liittynyt: 22.9.2009 22:16
Auto: AGR made in spain

ViestiKirjoittaja pertti108 » 15.7.2012 8:04

Nall3 sait yv:tä

p0wer
-
Viestit: 1712
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Auto: Golf 3 TDI, Bora 1.9TDi 4-Mot, Golf 4 1.9TDI 4-Mot, Golf 5 2.0TDi 4-Mot, T4 2.5TDi Synsso, Kupla -68
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.7.2012 10:13

Nyt ongelmana ei ole, ettei tehoa ole, vaan se että herää kunnolla 2800 rpm.


Kuulostaa kohtuu normaalilta heräämiseltä HE221W:lle, se ei aivan optimaalisin ahdin dieselviritykseen ole mutta kylllähän sillä perusvirityksen tekee. Toki ohjelmalla tuota saattais saada viilattua vähän paremmaksi.
Viimeksi muokannut p0wer 15.7.2012 10:22, yhteensä muokattu 2 kertaa.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32
Auto: Toyota 1KZ-TE

ViestiKirjoittaja Nall3 » 15.7.2012 10:18

Tämä kilpuri on vielä vakio ohjelmalla että ohjelma luultavammin on se pullonkaula tässä kilpurissa kun syötöt alkaa tippumaan ja sitämyötä ahdot.

p0wer
-
Viestit: 1712
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Auto: Golf 3 TDI, Bora 1.9TDi 4-Mot, Golf 4 1.9TDI 4-Mot, Golf 5 2.0TDi 4-Mot, T4 2.5TDi Synsso, Kupla -68
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.7.2012 10:24

Jepu, ohjelman muokkausta siis niin kyllä se siiitä alkaa kulkemaan taas :)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Auto: CrossPolo 1.6TDI
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 15.7.2012 10:33

Joillakin on tosi epärealistinen kuva vähän isompien hukkis ahtimien heräämisestä. Törmäsin tapaukseen jossa 1.9ssä ainakin 250hv riittävä ahdin heräsi omistajan mielestä huonosti. Katsoin sitten lokista, taisi olla 1.5bar ja 2600rpm nelos vaihteella. Mun mielestä hyvin herää.

pertti108
-
Viestit: 579
Liittynyt: 22.9.2009 22:16
Auto: AGR made in spain

ViestiKirjoittaja pertti108 » 15.7.2012 23:32

Joo niin on. Kerrataan: Vaikuttaako heräämiseen se ahistava vakio systeemi vai ei? Ja tuo he221W ei järkevästi riitä 250 hv asti diisselissä ainakaan tuolla pesällä ilman todella isoja muutoksia.

Tämä on vaan kuriositeetti syistä esitetty kysymys. Vetäviä jengoja on järkevästi saatavissa vakio pumpulla rajottimelle asti, tämä tiedetään. Tosin nämä ei monen mielestä ole VETÄVIÄ jengoja, mutta mulle riittää.

Mukavaa, että foorumilla ollaan aktiivisia vastaileen myötä ja vastamäessä. Aina irtoaa jotain tiedon murusta. Tosi virittäjät erikseen, minä roplaan vaan sen verran, mikä on helposti mahdollista saada. Se mahdollinen 10-20 heppaa, mitä vielä vois tulevien modien jälkeen irti saada tuolla turbolla ja kannella taitaa olla oikeasti aika merkityksetöntä. Pääasia mulle on, että vehkeitä vähän viritetään ja, että ne pysyy sitte myös vähä aikaa nipussa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Auto: CrossPolo 1.6TDI
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 16.7.2012 6:37

Täydet vetävät rajoittimelle asti, ei kuulosta järkevälle. Missäs muuten on rajoitin? Itsellä täysi syöttö tulee vielä 5700, jossain 6000-6100 pintaan tulee rajoitin vastaan.

pertti108
-
Viestit: 579
Liittynyt: 22.9.2009 22:16
Auto: AGR made in spain

ViestiKirjoittaja pertti108 » 16.7.2012 8:58

En ala vääntään. En näistä kuitenkaan mitään ymmärrä.

golfan
-
Viestit: 349
Liittynyt: 4.4.2004 17:03
Auto: VW Polo -97, Impreza WRX STi -98

ViestiKirjoittaja golfan » 14.1.2014 20:02

Lainaisin tätä lankaa ku jarruletkuja vaihtaessa pisti silmään tuo kauhea muovi ahtoputki,ilmeisesti tunnetaan nimellä panceke pipe tms? Onko siihen tilalle saatavana pyöreää metalliputkea? Koneena ahf.
1.8t koneeseenhan löytyy noita intake boost hose kittejä,eikös cooleri ole noissa kuitenkin sama, käykö tuo putki sitten?

ja onko näihin dieseleihin paremmin virtaavaa imuputkea saatavana?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.1.2014 16:36

Kysymys miksi vaihtaisit pelkän tuon muovisen putken, jos se on ehjä?

Ja kyllä noita koko settejä löytyy, mutta jos lähdet vaihtamaan putkia, niin eikö ole sama vaihtaa myös parempi cooleri?

tekki
-
Viestit: 417
Liittynyt: 5.9.2011 16:59
Auto: Octavia Scout BMM, Golf Mk4 4MOTION ASZ

ViestiKirjoittaja tekki » 15.1.2014 16:46

Se AHF:n coolerilta imusarjalle tuleva putki on kyllä ahtain paikka painepuolella, mutta vaihtamaan ei kannata tehonlisän toivossa niin kauan kun on muuten vakiopalikat paikallaan.

golfan
-
Viestit: 349
Liittynyt: 4.4.2004 17:03
Auto: VW Polo -97, Impreza WRX STi -98

ViestiKirjoittaja golfan » 15.1.2014 19:14

no se coolerin päivitys parempaan olisi sitten seuraavana suunnitteilla mutta vois vaihtaa tuon putken pätkän eka jos siihen löytyy parempaa..
cooleri tosiaan tarkoitus päivittää tuollainen täysin alumiininen, isompi SMIC..

onko tuo ahf koneen ahtimen imuputki mistä kotoisin,ainakin ex 1.8t koneisen seatin putken ku vaihto silikoni malliin niin eron huomas kyllä

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.1.2014 19:36

golfan onko autosi vakio?

Mielenkiinnosta kysyn, että kun vaihdoit tuon 1.8T putken, niin missä tuon eron huomasi? Ja oliko tuo auto vakio?

Jos parempaa cooleria haet, niin tuollainen löytyisi:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=189776

-vellu-
-
Viestit: 126
Liittynyt: 17.12.2009 20:40
Auto: Golf IV variant 1.9tdi alh

ViestiKirjoittaja -vellu- » 15.1.2014 19:50


golfan
-
Viestit: 349
Liittynyt: 4.4.2004 17:03
Auto: VW Polo -97, Impreza WRX STi -98

ViestiKirjoittaja golfan » 15.1.2014 20:11

katin tyhjennystä lukuunottamatta on toistaiseksi vielä vakio softalla mutta se tulee vaihtumaan mutta ensin ajattelin päivittää muut "auttavat tekijät"

ja ex 1.8t oli tosiaan softaviritetty ja ahtimen imuputken vaihdolla tuntui ylärekisteriin tulevan lisää vetoja,tosin mitään 80-120 kellotuksia ei tehty..
se alkuperäinen on kyllä ihan järkyttävän ahdas juurikin siitä ahtimen päästä

juuri tuollaisia olen ebaystä katsellut,tuo ei ainakaan hajoa sitten ku ahdot nousee,vakiossa on se vaara
Viimeksi muokannut golfan 15.1.2014 20:46, yhteensä muokattu 1 kertaa.

golfan
-
Viestit: 349
Liittynyt: 4.4.2004 17:03
Auto: VW Polo -97, Impreza WRX STi -98

ViestiKirjoittaja golfan » 15.1.2014 20:28

kiitos linkistä -vellu- tuo on siis ahtimelta coolerille ja kaikki tarvittava, vaikuttaa hyvälle, onhan tuolla kyllä hintaakin :D

mikäs hyrrä noista kolmesta tuossa ahf koneessa pitäis olla,näkeekö sen katsoa jostain?

edit:
löysinkin nyt kuvan tuosta ahf:n imuputkesta. tuo nyt on vielä ihan fiksun oloinen

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-MK4-B ... 35ca3c272c


ja palatakseni tuohon 1.8t imuputkeen niin onhan noissa eroa

http://www.fastaddiction.com/acatalog/s ... ethose.jpg

Markus L
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.9.2013 17:58
Auto: Caddy -89 BiTDI

ViestiKirjoittaja Markus L » 15.1.2014 21:03

Eipä softaviritetyssä AHF:ssä imuputken suurentamisella saa muuta kuin kovemmat imuäänet. Ahdin on VNT-15.

golfan
-
Viestit: 349
Liittynyt: 4.4.2004 17:03
Auto: VW Polo -97, Impreza WRX STi -98

ViestiKirjoittaja golfan » 15.1.2014 21:26

joo niin katsoin tuota ahf:n putken kuvaa et näyttää ihan hyvin virtaavalta:)

täytynee tuo turbon ja coolerin välinen ahtoputkisto päivittää ja se cooleri niin sitten uutta softaa:)
onko väki päivittäny paremmin virtaavaa suodatinta,entä takapönttöä?
katin avaamisen jälkeen auto muuttui kyllä mielettömästi

pertti108
-
Viestit: 579
Liittynyt: 22.9.2009 22:16
Auto: AGR made in spain

ViestiKirjoittaja pertti108 » 15.1.2014 21:52

Ei millään pahalla, mutta katti ei kyllä taida ahistaa ainakaan alta 200 heppasissa, eikä putki juuri muutenkaan pois lukien takapönttö. Jonkulaisen virtaavan loukkuvaimentimen ku laittaa niin pysyy äänet kurissa ja virtaa kans. Itellä motonetin joku superhypermaxspeed- merkkinen satasen loukkuvaimennin ja se vaimentaa ja virtaa. Sillon ku tein putkiston niin jätin pois katin, mutta haisi ja oli pakoääniä liikaa. Laitoin alkuperäsen agr:n peukalonpään kokosen katin paikalleen eikä vaikuttanu vetoihin eikä mihinkään paineisiin. Tehoja sillon joku 160, nyt vähä enemmän enkä usko että ahistaa. Sama homma suodattimen kans. Se virtaa ihan riittävästi, ainaki mulla. Ja ne ns vaparit pilaa sitte herkästi turbon imusiivet ja tuo kans lisää imuääniä.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.1.2014 22:57

Orkkispaikallekkin löytyy esimerkiksi K&N:ltä vapaavirtaussuodatinta:
http://www.knfilters.com/search/product ... od=33-2128

Ei ne tehtaalla huvikseen suunnittele tuolle ilmanputsarikotelolle paikkaa. Parissa autossa jopa ollut parempi tuo orkkiskotelo, kuin samaan paikkaan laitettu vapaavirtaussuodatin ilman koteloa (Mitattu penkissä).

golfan
-
Viestit: 349
Liittynyt: 4.4.2004 17:03
Auto: VW Polo -97, Impreza WRX STi -98

ViestiKirjoittaja golfan » 16.1.2014 5:58

pertti108. en tiedä onko autoissa keskenään sitten miten isoja eroja,mutta tämä kyseinen auto on tomaattilaatikolla ja ei ennen jaksanut vetää vähänkään jyrkempiä mäkiä ylös ilman että olisi vaihtanut pienempää, katin tyhjennyksen jälkeen jaksaa nyt vetää :) jo toisekseen keskikulutus näyttää pudonneen ainakin matka-ajossa 0,2l.
voikai se olla että tuo ajotietokone huijaa nyt vielä enemmän mitä alunperin mutta minusta ainakin tuntuisi ihan loogiselta että jos laatikko heittelee turhaan vaihteita edes takaisin ja nyt ei heitä niin pakko sen on vaikuttaa vähän.. ja se katti oli nimittäin aika hiton tukossa :D

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 16.1.2014 7:11

Kesä/talvirenkaat vaikuttaa kulutukseen ja minkälaista matkaa ajat.

Ainakin itsellä skeidassa ajotietokone näyttää noin litran liian vähän kulutusta ja on näyttänyt kokoajan.

Markus L
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.9.2013 17:58
Auto: Caddy -89 BiTDI

ViestiKirjoittaja Markus L » 16.1.2014 23:31

Tukkoinen katti ahdistaa vakiossakin. Mielenkiintoista, miten väitetään katin poistavan hajua pakokaasuista. Typpidioksidia kuvaillaan pistävän hajuiseksi kaasuksi, mutta ilmeisesti typpioksidi haisee sitten vielä pahemmalta. Ei sillä katilla ole kuitenkaan mitään virkaa alle 200C lämpötilassa.

Paremmin virtaavasta ilmansuodattimesta hyötyy vasta yli 300hp teholukemissa.

Reaper
-
Viestit: 520
Liittynyt: 23.8.2003 18:17
Auto: Golf IV TDI -00 (AGR)

ViestiKirjoittaja Reaper » 17.1.2014 2:25

^ Aika pitkälle tosiaan pärjää alkuperäisellä suodattimella, 1.9 TDI vakiosuodatin on sama kuin golf iv R32:ssa.

golfan
-
Viestit: 349
Liittynyt: 4.4.2004 17:03
Auto: VW Polo -97, Impreza WRX STi -98

ViestiKirjoittaja golfan » 17.1.2014 5:57

ok. eli eli suodatinta aivan turha vaihtaa, good to know :)
katista vielä sen verran että en ole huomannu mitään uusia hajuja sen tyhjennyksen jälkeen

pertti108
-
Viestit: 579
Liittynyt: 22.9.2009 22:16
Auto: AGR made in spain

ViestiKirjoittaja pertti108 » 17.1.2014 9:05

Kyllä se sitte ku on se -30 astetta niin alkaa haista vanhalta linja-autolta, ainaki mulla on nyt kahdessa autossa tuon tehny katin deletoinnin jälkeen. Vaatii kyllä sitä pakkasta että haisee. Eikä se ole ihme, jos vaikutti kerta sulla oli tukossa se ennen rautakankimodia:-)

Markus L
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.9.2013 17:58
Auto: Caddy -89 BiTDI

ViestiKirjoittaja Markus L » 17.1.2014 17:42

Kylmällä koneella haju tulee todennäköisesti palamattomista hiilivety-yhdisteistä, jotka normaalisti tosin ovat hiukkasiin sitoutuneita. Katalysaattori poistaa hiukkasesta tämän hiilivety-osan. Hapetusreaktion ei silti pitäisi toteutua alle 200C lämpötilassa ja katalysaattorissa pakokaasujen lämpötila kylmällä koneella tyhjäkäynnillä lienee n. 100-120 C:n tuntumassa.

Pakokaasut ovat kuitenkin myrkyllisempiä (NO->NO2, hiukkaskoko pienempi) katalysaattorin läpi tullessa, joten itse en tällaisena ekohippinä sitä käytä ;)

Edit. Anteeksi off-topic.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 18.1.2014 20:18

Markus L Perusteluja tuolla ettei paremmasta suodattimesta ole apua, kuin vasta 300 hepan jälkeen? Minulle riittää vaikkapa penkitystodistus ennen ja jälkeen.

DasGti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 30.4.2012 0:13
Auto: Golf GTi -92

ViestiKirjoittaja DasGti » 19.1.2014 0:12

http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q Tuossa pätkässä testaillaan dynossa muutamia suodattimia parissa eri autossa(turbo sekä vapari) ja vakiosuodattimilla tuli parhaimmat tulokset, kummassakaan noissa kipoissa ei kyllä sitä 300hv ole.

golfan
-
Viestit: 349
Liittynyt: 4.4.2004 17:03
Auto: VW Polo -97, Impreza WRX STi -98

ViestiKirjoittaja golfan » 19.1.2014 12:46

hyvä pätkä..

mietityttää vaan ku tollasia testejä tehdään et kuka pässi jättäis sen kartiosuodattimen sellasenaan kuumaan moottoritilaan jos tehoja haluaa...

mutta tuo oli hyvä nähdä että ei ole paneli viri panelisuodattimesta hyötyä :) ennemi ostaa uuden puhtaa vakiosuodattimen ja parantaa ilman saantia vakiosuodatinkoteloon niin varmaan ne parhaat viritykset ilmanoton kannalta siinä sillon eikä maksa kun pienen osan siitä mitä vv suodatin.

Reaper
-
Viestit: 520
Liittynyt: 23.8.2003 18:17
Auto: Golf IV TDI -00 (AGR)

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.1.2014 14:14

Tässä testissä 30 tkm ajettu OEM ilmansuodatin alkuperäisessä kotelossa vs. sama testi suodatin pois otettuna tyhjällä kotelolla, eli varmasti hengittää riittävästi. (alkaa 1:03 kohdasta)
http://www.youtube.com/watch?v=CxaVG7dxVuw

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Auto: -95 Golf Variant VR6 Syncro
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.1.2014 16:14

mietityttää vaan ku tollasia testejä tehdään et kuka pässi jättäis sen kartiosuodattimen sellasenaan kuumaan moottoritilaan jos tehoja haluaa...

Noin 99,7% ihmisistä, jotka niitä laittaa.

jarskii-
-
Viestit: 3308
Liittynyt: 29.8.2006 21:57
Auto: b5 1.8tq avant

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.1.2014 17:17

Markus L Perusteluja tuolla ettei paremmasta suodattimesta ole apua, kuin vasta 300 hepan jälkeen? Minulle riittää vaikkapa penkitystodistus ennen ja jälkeen.


eikös takavuosina minulla on siipi-lehdessä testattu noita vapaammin virtaavia suodattimia ja tt:ssä muistaakseni k&n suodatin antoi huonomman tuloksen kuin alkuperäisellä suodattimella.

Markus L
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.9.2013 17:58
Auto: Caddy -89 BiTDI

ViestiKirjoittaja Markus L » 21.1.2014 19:00

Mitä nyt noita dynotteluja nähnyt niin eipä ole ilmanputsarin kopan avaaminen juurikaan vaikuttanut tehoihin, jos ei ole suodatin ollut tukossa. 150-200hp dieseleissä teholisä on ollut 1-3hp luokkaa.

Ainoa selvästi positiivinen tulos, jonka muistan, oli eräässä Polossa, jossa taisi teho nousta n. 7 hp, kun vakion vaihtoi K&N kartiosuodattimeen. Siinä oltiinkin jo selvästi yli 300 hepan tehoissa. Polossa tuo suodatinkotelo ja -elementti ovat pienemmät kuin esim. neloskopan Golfissa, jossa ainakin AHF-konetta on ollut.

Voin ottaa kyllä laput vakiosuodattimella ja ilman, kunhan tässä kevään aikana oman autoni penkissä käytän.

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: 1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja Styroks » 5.7.2018 20:40

ATD:n välijäähdytin vuotaa varsin selvästi eli vaihtoon se pitää laittaa. Onko siihen vakiopaikalle löydettävissä mitään alumiinipäätyistä ratkaisua oikeasti bolt-on vai pistetäänkö uusi vakio? Koneessa ei muuta viripiriä ole kuin softa, tuskin minun aikana tuleekaan.

Axi
-
Viestit: 1134
Liittynyt: 21.5.2006 10:51
Auto: Volkkareita ja muutama muu

Re: 1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja Axi » 5.7.2018 20:48

Darksidella ainakin pitäisi olla... www.darksidedevelopments.co.uk

Ei sillä paljon vaikutusta ole normi liikenteessä. Sitten kun mennään oikeasti nilkka suorana pitkän matkaa, ahtoilman lämpötilalla on vaikutusta moneenkin asiaan.

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: 1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja Styroks » 6.7.2018 11:03

Se Darksiden paketti on kyllä tiedossa mutta onko se bolt on? Vai vaatiiko sovittamista?

Viiru5
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2017 13:30

Re: 1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja Viiru5 » 7.7.2018 13:08

Kyllä se suoraan sopii paikoilleen.

-vellu-
-
Viestit: 126
Liittynyt: 17.12.2009 20:40
Auto: Golf IV variant 1.9tdi alh

Re: 1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja -vellu- » 8.7.2018 0:47

Itse en sanoisi noinkaan. Ei ainakaan ALH moottorin jatkeeksi mennyt aivan suoriltaan. ilman ohjain muovia joutui muokkaamaan, sekä ajovalon pesurin joituin poistamaan, koska ei mahtunut sen kanssa olemaan ym pientä.

Viiru5
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2017 13:30

Re: 1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja Viiru5 » 8.7.2018 1:01

Kyllä itsellä meni suoraan paikoilleen, ilmanohjainta varmaan olisi pitänyt muokata mutta sen oli joku edellinen omistaja jättänyt pois mutta ajovalon pesuria ei tarvinnut poistaa. Kyse on ajm moottorista Bora variantin keulalla.

Styroks
-
Viestit: 353
Liittynyt: 18.5.2010 20:25
Auto: Golf IV 4Motion

Re: 1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja Styroks » 10.7.2018 0:56

Taidan sitten tyytyä orkkis-mitoilla olevaan, jos se aiemminkin on riittänyt niin saa riittää myös tulevaisuudessa...

papparatsi
-
Viestit: 35
Liittynyt: 9.11.2006 13:53

Re: 1.9TDi välijäähdytin

ViestiKirjoittaja papparatsi » 18.7.2018 12:34

Minulla myös Darksiden kuuleri vakiopaikalla Golf AJM:ssä.
Suosittelen. Mahtui paikoilleen ilman minkään vehkeen poistamista. Ehkä vähän puskuri "pullottaa" jos oikein kriittisesti katsoo, mutta tanakka rakenne vakuuttaa siitäkin edestä.

Alkuperäinen alumiini+muovi-versio ei oikein tahdo kestää kovemmassa käytössä ...


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

© since 2000 - ffp