Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Pellikka
-
Viestit: 1218
Liittynyt: 19.11.2006 16:26
Auto: Golf II 20vt 4motion, Audi A4 1.8T quattro BEX

ViestiKirjoittaja Pellikka » 10.2.2016 5:36

Hyvältä näyttää!

Tosiaan. Jos jarrut on kuten vw:ssä pitää mennä jarruputkien sylinterillä ristiin kuten aiemmin ihmettelitte. Itellä oli kirkkaana mielessä vain MB ja BMW, jotka käyttää edessä ja takana erillisiä piirejä. Jos tuo sylinteri on tasapaksu ja mäntä samaa kokoa molemmissa piireissä.

Se paineensäädin takana on melkein oltava. Ja mielellään säädettävä versio. On erittäin hankala ajaa jos takajarrut on liian tehokkaat, etenkin lujaa.

Demon
-
Viestit: 1370
Liittynyt: 10.12.2004 12:40
Auto: VR6

ViestiKirjoittaja Demon » 10.2.2016 7:26

Mahtavaa jälkeä!!

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 10.2.2016 20:07

Kiitos motivoivasta palautteesta. Kiva kuulla että näyttää muidenkin silmään tyydyttävältä. Kivahan tätä nyt on rakentaa kun mennään valmiimpaan päin koko ajan. Ja nythän se näyttää jo melkein autolta kun on lattialla oikein päin ja renkaatkin sentään toisessa päässä. Oli muuten käydä pikkuvahinko tuota koria grillistä alas laskiessa. Ei nimittäin ollut kuin muutamasta millista kiinni etteikö ois ollu kyljellään tuossa lattialla. Ois voinu vaikka vähän harmittaa.

Pellikalle kiitos vielä tuosta jarrupiiri-asian varmennuksesta. Tuo paineensäädin jäi nyt toistaiseksi pois, mutta lisätään mikäli ajo-ominaisuudet ei tyydytä tai konttorilla setä on kiukkuinen. Katselin että ei tuo kovin kummoinen homma tuonne ole asentaa jälkikäteenkään. Sitä, miksi en sitä asentanut alunperinkään, en osaa kertoa itsellenikään, joten älkää kysykö.

Tilat on tosiaan melko rajalliset. Tai no onhan sitä toiset rakentanu autoaan yhden auton tallissakin. Tuo meikäläisen talli on noin 36 neliötä, josta tosin päätyseinän pöytätaso vie jo useamman neliön. Sitten kun tallissa on tuon korin lisäksi levällään kaikki irtopellit, moottori, hitsivehkeet, prätkä ja välillä käyttöautokin huollettavana niin ei tuota tilaa ole yhtään liikaa ollut! ;)

Nyt jatkan tuon melko veemäisen muotoisen vaihdelaatikon puhdistamista..

harald
-
Viestit: 237
Liittynyt: 26.3.2005 22:59
Auto: A4 8ED BRD/Typ6N, ex: 2*8E5q AVF, 8E5q BEX, UrA4q AEB

ViestiKirjoittaja harald » 10.2.2016 20:48

Tuhat peukkua täältäkin. Eikös tuon jarrupainesäätimen ja bägien kanssa tule vaikeuksia, ainakaan jos se on vähänkään samanlainen kuin Polo 6N:ässä?

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 10.2.2016 21:02

Eikös tuon jarrupainesäätimen ja bägien kanssa tule vaikeuksia, ainakaan jos se on vähänkään samanlainen kuin Polo 6N:ässä?

Pitipä vähän aikaa miettiä että mitä meinaat, mutta tosiaan voi tullakin. Hyvä huomio. Paine säätyy siis jousen avulla joka on kiinni taka-akselissa. Mikäli laittaa tuon säätimen niin tulisi kai jousen asento säätää toimimaan yleisimmässä ajokorkeudessa. Se mitenkä sitten toimivuus olisi muissa korkeuksissa jää arvailuiden varaan.

dumb
-
Viestit: 272
Liittynyt: 20.7.2009 16:29
Auto: Polo 6N, Caddy 2K ja yksi 60-luvun ämerikkalainen

ViestiKirjoittaja dumb » 10.2.2016 22:06

Mitähän auton rekisteriotteessa lukee jarrujärjestlmä -sarakkeessa? Jos "ALB" niin kaiketi se säädin pitäisi siellä olla. En osaa sanoa googlaamatta että mitä muuta siinä sarakkeessa voisi olla.

Pellikka
-
Viestit: 1218
Liittynyt: 19.11.2006 16:26
Auto: Golf II 20vt 4motion, Audi A4 1.8T quattro BEX

ViestiKirjoittaja Pellikka » 11.2.2016 4:45

Säätimiä on muitakin kuin se kuorman mukaan säätyvä. Toki jos se on otteessa niin lienee hankalampi homma, jos sattuu edes kiinnostamaan ketään konttorilla. Luultavasti ei.

Paineensäätimiä saa esim. Wilwoodilta ruuvattavaa ja alkuperäisenä joissain autoissa tulee vain putken väliin rajoitinventtiili. Tuommosia lähtisin ite virittelemään kun korkeus vaihtelee niin paljon.

zephyr
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.12.2010 11:13
Auto: Golf mk1 cabrio 1,8 (JH), Leon 1,4tsi

ViestiKirjoittaja zephyr » 11.2.2016 7:09

Golf cabriosta löytyy ainakin versio, jossa paineensäätimet on pääsylinterillä.
http://www.partsbase.org/vw/golf-cabriolet-goc-eu-1988-111-brake-force-regulator/
Linkissä osa 1A 533612151 brake power regulator; (pressure-dependent)

Hienoa jälkeä näyttää syntyvän!

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 11.2.2016 8:01

Herättipäs tämä hyvää keskustelua ja vinkkejä. Kiitos kommenteista. Näillä tämä ongelma varmaan ratkeaa mikäli siitä sellainen joskus meinaa syntyä.

Passatin rekisteriotteessa ei ole mitään mainintaa jarrupaineensäätimestä taikka muutakaan merkintää jarrujen lisätietokentässä. Tämä on toki ihan ymmärrettävää koska ei autossa ole mitään jarrupaineensäädintä ikinä ollutkaan. Vastaavasti Audissa, jonka tekniikka ja jarrut Passattiin on tulossa, on tuo "dumb:n" mainitsema ALB-koodi. Sitä en osaa sanoa onko katsurilla näin ollen oikeus tuota paineensäädintä vaatia. Periaatteessa kai, koska Passattiin on asennettu tehokkaampi moottori ja jarrut on päivitetty moottorin tehoja vastaaviksi poislukien juuri tuo paineensäädin.

Mutta kuten jo tuli esille; toistaiseksi mennään ilman ja mikäli katsuri sen säätimen aikanaan vaatii taikka jarrubalanssi ei itseäni tyydytä niin sitten sellainen laitetaan. Tällöin kyseeseen tulee ensisijaisesti tuollainen Pellikan ja zephyr:n mainitsema malli.

harald
-
Viestit: 237
Liittynyt: 26.3.2005 22:59
Auto: A4 8ED BRD/Typ6N, ex: 2*8E5q AVF, 8E5q BEX, UrA4q AEB

ViestiKirjoittaja harald » 11.2.2016 11:53

Kyllä tuo kuristinventtiili näyttää ainoalta fiksulta vaihtoehdolta.

En toisaalta pidä mahdottomana että tuollainen taka-akseliin tuleva toimisi, säätää sen vain niin että jarruteho on tarpeeksi iso normaali-asennosta ja alaspäin. Sen tarkoitus lienee vain rajoittaa paineet jos akseli on keventynyt.

Ongelmaa tulee jos ajetaan auto tyhjänä sekä matalana, ja säädin luulee että autossa onkin kuormaa. Mutta säätää sen säätimen siis niin, ettei jarrutustehoa ole liiaksi.

lasses
-
Viestit: 589
Liittynyt: 25.8.2003 15:27
Auto: Hirveitä romuja kaikki

ViestiKirjoittaja lasses » 13.2.2016 9:38

Katsastuksessa katsotaan jarrujen akselien väliset erot viime kädessä koeajamalla. Ja jos jarrut ovat takapainoiset niin hylsy tulee. Säätimeen voi tehdä mekaanisen säädön esim. pultti/mutterisyteemillä ja hakea siten sopiva balanssi akseleiden välillä.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 27.3.2016 22:38

Jonkun verran on saatu taas projektia eteenpäin, joten päivityksen paikka. Tallissa on viihdytty kyllä enemmänkin mutta näin kevätkelien alkaessa piti antaa huomiota ja hellyyttä tuolle kaksipyöräisellekin. Siitähän tuli tavallaan osa tätä projektia kun jäi korin maalauksen aikana suojaukset hieukan puutteelliseksi. Noh, kahden viikon kiillottelun jälkeen kromit näytti taas kromeilta ja mustat osat mustilta, eikä kaikki tasaisen matta vihreiltä. Ohessa tuli tehtyä perushuollot pyörään sekä istuin.

Mutta itse aiheeseen. Motti laatikoineen on putsattu ja osin maalattu. Ihan pieni homma ei ollut tuon vaihdelaatikonkaan putsaus likamoskasta ja hapettumista. Laatikon ja kannen annoin olla sellaisenaan, öljypohja ja venttiilikoppa sai uuden kiiltävän mustan ylleen lakan kera ja itse lohkon maalasin korinväriin. Siis tähän tyyliin:
Kuva Kuva Kuva Kuva

Apurungolle tehtiin perushuolto. Hilut irti, ruosteet pois ja uutta maalia pohjien kera pintaan. Lopuksi uudet puslat ja moottorintukikumit paikoilleen. Ennen ja jälkeen:
Kuva Kuva

Hivenen sai taas soveltaa jotta sai kaikki hommat toteutettua kotikonstein omin laittein. Kuvassa uusien puslien äherrystä paikoilleen:
Kuva

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 30.3.2016 18:13

Onko tää nyt sitä köyhän miehen moottoripornoa? :)
Kuva

Vielä muutama "ennen ja jälkeen" kuva:
KuvaKuva

KuvaKuva

Ande
-
Viestit: 195
Liittynyt: 25.6.2011 21:02
Auto: VW GOLF MK2

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja Ande » 30.3.2016 20:39

No on sitä jaksettu hinkata :D Hyvän näköstä touhuamista!

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 14.1.2017 13:57

Tovi on taas vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Jotain on sentään tapahtunut Passatinkin osalta muiden projektien ohella. Laitetaan ennen-jälkeen kuvien muodossa turailut esiin:

Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 15.1.2017 9:58

Kuva Kuva

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 15.1.2017 23:37

Tänään oli vuorossa ilmastoinnin huolto;) Viimeinkin alkaa konkretisoitumaan hyöty siitä, että on varastot pullollaan osia. Useammasta kun rakentaa niin saa lähtökohtaisesti ainakin yhden ehjän.
Kuva Kuva

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 30.1.2017 14:14

Ennen moottorin paikoilleen asennusta olisi tarkoitus asennella vielä muutamat pienemmät osaset. Nyt kun tilaa vielä konehuoneen puolellakin on. Viime aikojen ohjelmassa siis ollut ohjausvaihteen, -tangon ja poljinasetelman entrausta. Alkais olla niippuun laittoa ja asennusta vaille valmis.
Kuva Kuva

Etujalkotilaan olen lätkinyt bitumieristeet paikoilleen. Seuraavaksi vuorossa jo mainittu poljinasetelma kytkinsylintereineen, puhallin ja sähkösen asettelu.
Kuva

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 5.2.2017 19:10

Kuva Kuva

Nyt on ohjausvaihde läjässä ja asennettu paikoilleen. Samoin polkimet ovat paikoillaan kytkimen työsylinterin kera. Ohjaustankoa en vielä asentanutkaan paikoilleen, jotta on sisäpuolisten sähköjen asennukseen enemmän tilaa.

Seuraavaksi oli vuorossa moottorin paikoilleen nosto. Tai pikemminkin korin nosto moottorin päälle:
Kuva Kuva

Siellä se henki taas vuosien jälkeen lepää!
Kuva

Seuraavaksi pitäisi tuosta rojuläjästä taikoa jotain järkevää ilmapussien seuraksi:
Kuva
Hiukan saa näyttää rälläkkää kuten takapäässäkin. Samoin hiekkapuhaltajalle ois näköjään hommia.

MJF
-
Viestit: 1433
Liittynyt: 27.7.2003 23:17
Auto: B2q TDic, C5q TDI, Scirocco TS

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja MJF » 8.2.2017 6:15

On kyllä hienoa jälkeä Passatin kans :) Kannattaa varmaan noita etupään palikoita sovittaa paikalleen ennen kuin suuria tekee niille, voi raideleveys kasvaa aika paljon?

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 8.2.2017 21:36

Thänks!

Juu, tuota etupään raideleveyden muutosta olen jo vähän irto-osina mittaillut. Laatikot, kuten myös apurungot, ovat leveyssuunnassa mitoiltaan identtiset. Vetoakselit ovat Audissa 10mm pidemmät. Samoin lisää leveyttä tulee vetareiden paksummista päistä sekä erilaisesta iskaritolpasta/napa-asetelmasta. Kokonais raideleveyden kasvu on muistaakseni 71mm. Eli aika runsaasti tuo leveys olisi kasvamassa.

Kunhan saan osat hiekkapuhalluksesta ja iskaritolppien modauksen pusseja varten toteutettua on tarkoitus mallata etupään pakettia renkaiden ja lokareiden kera paikoilleen. Sittenhän tuon näkee kuinka istuu vai istuuko. Hiukanhan tuota lisääntynyttä leveyttä saa poistettua pieni ET-lukuisilla vanteilla.

Eikös se akseliston muuttamiseen liittyvä leveyden muutos pykälä mene edelleen näin: "akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm"? Mikäli, niin tämä ei ainakaan ole siis ongelma.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 11.2.2017 18:00

Nyt on mallattu Audin vakio osilla etupäätä. Tai no, iskaritolpasta oli jo alajousilautanen rälläköity pois pussin tieltä.
Kuva Kuva Kuva

Ahdastahan tuonne tuli. Kuten arvata saattoi. Lisäksi raidetanko ottaa runkoon kiinni kun alustaa laskee alemmaksi. Tosin nuo vakio koon vanteet (14x5,5 ET45) ja etenkin renkaan (175/70) ei ainakaan yhtään edesauttanut tilannetta.

Mielestäni rengas/vanne meni ihan riittävän syvälle. Siis leveyssuunnassa. Eli eiköhän nuo Audin vetarit yms mene tuollaisenaan. Ainut mikä ei tyydyttänyt oli korkeussuunta (kakkoskuvassa niin matalana kuin tällä setupilla saa). Kuten eka kuvasta näkyy, pussi makaa jotakuinkin raidetangon kiinnityshaaran päällä, mutta silti pussi ei pääse litistymään minimi mittaansa. Eli iskarin yläpää ottaa ensin vastaan. Lisäksi tuota raidetangon haaraa pitää laskea muutenkin, jottei raidetanko ota runkoon kiinni. Ja tämähän ei yhtään auta edellä mainittuun ongelmaan, päin vastoin.

Siispä:
Kuva
Tuosta rungosta on siis otettava pätkä pois. Ennen tätä on kuitenkin löydettävä jostain 44mm halkaisijalla olevat riittävän lyhyet iskarit, jotta tietää paljonko on varaa ottaa tuosta rungosta pois. Nyt putken pituus on noin 36cm ja ainakin tuo 6cm ois saatava pois. Ideoita?

Ohessa on aloitettu maalailemaan muita puhalluksesta tulleita osia
Kuva

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 12.3.2017 10:02

Etutolppien palapeli alkaa olla valmis! Edellisen päivityksen jälkeen aloitin sopivien iskareiden metsästyksen, joka osoittautuikin melko haasteelliseksi tehtäväksi. Tarvittavat mitat oli kyllä tiedossa, mutta vastaavasti varaosaliikkeistä saati valmistajien sivuilta kun iskareiden tietoja ei ulkomittojen mukaan löydy. Aika moneen paikkaan kerkisin olla jo yhteydessä ja tiedustelin jo eräästä rallipajastakin paljonko kustantaisi teetättää custom-iskarit omien mittojen mukaan. Viimeisenä oljenkortena marssin vielä paikallisen varaosapuljun tiskille ja ruvettiin palvelualttiin myyjän kanssa hakuammuntana mittailemaan iskareiden pituuksia ja paksuuksia. Aika monta kertaa sai myyjä kipaista varastoon ja takaisin milloin VW:n, Audin, Volvon ja ties minkä merkin iskari mukana. Lopulta löytyi Sciroccon/Corradon iskari, joka kelpasi. Saman kokoluokan autosta siis, oikea paksuus ja noin 50mm lyhyempi kuin Audin vakio iskari.

Nyt oli siis perusteet aloittaa silpomaan tolppia enemmän. Jotta tolppaa sain lyhennettyä haluamani verran, niin iskarin lyhentymisen lisäksi irroitin vielä tolpan rungosta navan kiinnikkeet ja nostin niitä niin paljon kuin mahdollista. 18mm kiinnikkeitä pystyi nostamaan ilman että tolpan rungon alapää ottaa vetarin suojakumiin kiinni. Eli lopputuloksena sain lyhennettyä/modattua tolppaa 65-70mm alemmaksi.

Kuva
Kuva palapelistä, jossa modatut osat odottaa enää kiinnitystä.

Kuva
Etupään hilut maalissa.

Tolppien turailun ohella etsiskelin maltillisen koon vanteita. Siis sellaisia leimalle kelvollisia, joilla nyt vois aloittaa sovitushommia. Naapuri pitäjästä löytyi sitten tälläiset:
Kuva
Pösön alkuperäisvanteet Exip Gutman koossa 14x6 ja ET taitaa olla 22. Aika karussa kunnossa joo, mutta lähes ilmaiseksi nuo saikin. Valssit on jo hiekkapuhallettu sekä pultinreiät porattu oikeaan kokoon. Pitää nyt miettiä vetääkö nuo laiskana vain yksiväriseksi vai riittääkö into killootella lipat ja päällipinta.

Nuilla Gutmaneilla ja modatuilla tolpilla aletaan lopulta saada auto lähelle isänmaata. Itseasiassa tolppien muokkaus antoi niin paljon tilaa, että tällä hetkellä paikka mikä ottaa ensimmäiseksi kiinni on alatukivarret apurunkoon. Vetarit on vielä 5mm päässä rungosta, johon peltitöiden aikaan taisinkin tehdä jo hiukan tilaa. Tai siis vetää sen rungon sauman "lipan" minimiin. Eli ihan pienellä työllä ei enää alaspäin päästä! En ole päässyt vielä mallaamaan paljonko maavaraa nyt siiten jää vai jääkö yhtään. Vanteen reuna tulee ainakin jotakuinkin lokarinkaaren tasalle, niin korkeus kuin leveys suunnassa, mikä kelpaa minulle. Ja toinen hyväpuoli tässä on se, että nyt ei auto makaa tyhjän pussin tai pohjaan painuneen iskarin varassa, niin säästää se hiukan niitäkin. Kuvia ei valitettavasti vielä ole, mutta kunhan saan viimeiset maalit vedettyä ja asennukset tehtyä, niin palataan kuvien kera asiaan.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 16.3.2017 19:49

Kuva Kuva Kuva

Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

^^BeBe
-
Viestit: 501
Liittynyt: 31.8.2009 22:15
Auto: C5 2.5tdiq, golf gti, golf mk1 ss1400, t3 syncro

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 17.3.2017 0:03

Tee alapallon ja nilkan väliin jatkopala. Tukivarsi kääntyy suorenpaan eikä ota apurunkoon kiinni. Saat samalla geometriaa korjattua takaisinpäin, kun siirsit raidetangon kiinnitystä alaspäin. Sama temppu vähentää myös sisäänjoustossa tapahtuvaa camperin kääntymistä positiiviseen (väärään) suuntaan.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 18.3.2017 10:18

Tuohan vois olla hyvä idea. Täytyypä sommitella. Auto ei kylläkään kuvista enää madallu koska pohja makaa jo nyt maassa vaikkei kuvista sitä ehkä huomaa. Mutta laskeutuisi nuo etuset vielä hiukan syvemmälle kaariin ja ennen kaikkea parantaisi sitä mainittua geometriaa.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 18.3.2017 13:46

En tiedä tarkoititko Bebe tälläistä:
Kuva
mutta tuollaisella 34mm korkealla korotuspalalla alatukivarren ja alapallonivelen välissä sai tuon alatukivarren mielestäni huomattavasti parempaan asentoon. Alla kuvat ennen ja jälkeen, kun auto on alimmassa asennossa eli makaa pohja maassa.
Kuva Kuva

Nyt siis ajokorkeudessa tukivarsi on likimain suorassa ja laskettaessa tai nostettaessa siitä korkeudesta tukivarsi kääntyy vaakatasosta inhimillisen verran. Lisäksi tuo korotepala mahdollisti sen, että etupussi pääsee tyhjenemään lähes kokonaan, jolloin vannekin laskeutui hiukan syvempään. Tähän tyyliin:
Kuva

Eli nyt tuollaisella virityksellä auto makaa pohjansa varassa, apurunko on irti maasta noin 10mm, alatukivarret ei ahdista ja pusseista saadaan lähes maksimi hyöty irti. Tällä hetkellä siis vetarit ottaa runkoon kiinni pusseissa olessa vielä noin 10mm säätövaraa. Sinänsä tuolla ei ole merkitystä, koska eipä sitä maha maata raapien tule liikuteltuakaan. Ainut että vanteita saisi sukeltamaan sen sentin verran syvempään.. Tai sitten laittaa 15":set.

^^BeBe
-
Viestit: 501
Liittynyt: 31.8.2009 22:15
Auto: C5 2.5tdiq, golf gti, golf mk1 ss1400, t3 syncro

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 18.3.2017 17:30

Kuva


Tuohon nilkan ja alapallon väliin, jatkaa tavallaan nilkkaa (nostaa pyörää ylemmäs) kääntää samalla tukivartta alaspäin, ja hyvällä tuurilla jopa kori ihan alhaalla tukivarsi olisi vasta vaakatasossa. Silloin camperia on eniten. Eli kun autolla ajetaan mutkaan ja ulompirengas joustaa sisään, niin renkaankin pitäisi kääntyä miinus camperille. Näinhän ei yleensä madalletuissa autoissa tapahdu. Koska tukivarsi on jo lähtötilanteessa vaakatasossa tai ylöspäin, jolloin kaikki sisäänjousto kääntää camperia positiiviseen suuntaan. Nyt kun olet laskenut raidetangon kiinnitystä alaspäin, niin kahden varren väliset kulmat on todnäk persiillään, joka aiheuttaa bumpstreeringiä.
Liitteet
Screenshot_20170318-172048.png
Screenshot_20170318-172048.png (2.27 MiB) Katsottu 13611 kertaa

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 18.3.2017 18:09

Hyviä huomioita Bebeltä. Vartta on lyhennetty se 50mm. Eli jos sen verran sais korotepalalla aikaan niin silloin olisi kulmat ensellään. Hiukan vähempikin olisi jo plussaa. Tuo Beben alimman kuvan pala näyttää aika fiksulle ratkaisulle. Mahtaakohan nuita saada valmiina jostain? Itsellä ei ainakaan ole vehkeitä tuollaisen tekoon. Toisaalta eikös tuollainen värkkäämänikin ratkaisu hoitaisi asian samaan tyyliin?

^^BeBe
-
Viestit: 501
Liittynyt: 31.8.2009 22:15
Auto: C5 2.5tdiq, golf gti, golf mk1 ss1400, t3 syncro

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 18.3.2017 18:44

Edelleen jos piirrät viivan tukivarren korinpuoleisesta nivelpisteestä alapalloon, niin kulma on sama ;). Alapallon ja tukivarren väliin voi kasata vaikka 10cm palikkaa, mutta kulma ei muutu. Tai taivuttaa tukivartta jne mitä näitä nyt on nähny. Toi palikka syntyy missävaan konepajassa. Vaatii sorvin ja perus jyrsimen.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 18.3.2017 19:00

:) tyhmälle sai vääntää rautalangasta, mut nyt tajusin. Kiitos! Itse olin jo tyytyväinen kun tukivarsi oli suorassa, ei ottanut runkoon kiinni ja vanne upposi syvempään.. Mutta tosiaan tuo kulmaero sillä palikallani ei häviä mihinkään. Eli ei muuta kuin sopivaa pajaa etsimään joka tuollaisen "oikean" palikan vääntää.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 1.4.2017 14:06

Alkaa olemaan etupää viittä vaille kasassa:
Kuva

Alapallonivelen korotepalat on vielä sorvarilla ja etuvakaajaan tarttee hommata uudet tukikumit. Muuten ois valmista. Moottorin etutuentaan piti myös väsätä tuollainen lisäpala:
Kuva

Seuraava prokkis ois rakennella pakoputkisto. Mallailin Passatin omalla putkistolla ja mittailin tarvittavat modaukset. Orkkisputkessa on kaksi vaimenninta jotka ovat taka-akselin molemmin puolin. Madalluksesta johtuen takimmainen vaimennin ei enää mahdu olemaan omalla paikallaan varapyöränkotelon alla, joten korvaan sen laittamalla keskelle vaihdekepin alle tuollaisen Simonsin tekemän pitkulamallin äänenvaimentimen. Tuollaisesta 2" läjästä pitäis sovitella:
Kuva

Sitten kysymys: sanokaas mikä virka on tälläisella pakosarjassa olevalla "CO measuring pipe":llä josta ei lähde edes minkäänlaista anturia mihinkään?
Kuva
Voinee jättää pois koristamasta konetilaa ja tulpata reiän pultilla?

MJF
-
Viestit: 1433
Liittynyt: 27.7.2003 23:17
Auto: B2q TDic, C5q TDI, Scirocco TS

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja MJF » 1.4.2017 14:10

Siitä pillistä voi haistella pakokaasuja ennen kattia :)

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 1.4.2017 15:24

Siis ihan vain imppausreikä! Tukkoon. Tästä kun ei tarvii päästöjäkään konttorilla mittailla..

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 1.8.2017 10:43

Kovin on ollut aiempien vuosien tyyliin kevät ja kesä rakentelun suhteen hiljaista. Kevään aikana sain teetätettyä korotuspalat alatukivarsiin ja askarreltua putkiston palasista paikoilleen. Melkoista nysväämistä oli tuon pakoputkiston kanssa, jotta sen sai kulkemaan pohjan muotoja myötäillen siten, että se ei olisi missään kohtaa auton pohjassa alin kohta. Lopulta se sinne asettui ilman että ottaa kiinni mihinkään. Ei ehkä hienoin, mutta toivottavasti toimiva. Vetarin kohdalle lisäsin lämpöeristenauhaa kun putki kulkee melko läheltä vetarin suojakumia.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Tällä hetkellä on rakentelun suhteen palattu sorvin ääreen ja työn alla on konehuoneen sähköjen asennus.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 31.10.2017 18:47

Nyt kaivattaisiin apua! Tekniikan asentelu alkaa olla siinä vaiheessa että kohta pääsee koittaa savujen ottoa koneesta. Muutama murhe on kuitenkin ilmaantunut eteen pääosin vuosien seisottamisen takia. 1. Jarrut ei ilmaannu > vuoto todennäköisesti pääsylinterin tiivisteissä > uudet tilattu. 2. Polttoainepumppu mykkä > liekko kalvot kuivunu > uusi tilattu. 3. Kytkin on juminut pohjaan > mitä vittua! Neste kiertää, sylinterit toimii, ei vuotoja, mutta itse levy on kai juminut pohjaan. Otin työsylinterin irti ja se metallilirpukka, jota sylinteri liikuttaa, heiluu reilun sentin verran hervottomana. Vaihteet siis menee silmään, mutta vetarit pyörii siitä huolimatta kuin vaihde olisi vapaalla. Mikä neuvoksi? Mainittakoot vielä että vaihdelaatikkoa ei ole koko aikana irroitettu koneesta ja paketti oli toimiva ennen luovutusautosta purkua. Oisko hyviä vinkkejä?

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 6.11.2017 11:37

Vastaan itse itselleni. Laatikon painelaakeri oli jäänyt jumiin. Liekkö työsylinterin liike ollut "uudella" polkimella himpun verran pidempi joka työnsi laakerin käyttämättömälle paskaiselle alueelle vai jumiko muuten vain. Tiedä häntä. Jumittuneen painelaakerin sai onneksi irroitettua ilman laatikon irroittamista. Työsylinterinaukosta ja takimmaisesta tarkistusreiästä yhtäaikaa kampeamalla sai laakerin irtoamaan. Varovasti suihkin myös crc:tä laakerille ja pooreihin. Toivottavasti ei tullut pahasti kytkinlevyä samalla rasvattua. Lopullinen toiminta selviää sitten aikanaan kun saa auton liikkeelle.

Polttoainepumppu ja jarrujen pääsylinterin tiivisteet ovat edelleen matkalla. Hiukan epäilen että tuo jarruongelma ratkeaisi pelkillä tiivisteiden vaihdolla, mutta kokeillaan nyt kuitenkin ennen uuden sylinterin ostoa.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 24.11.2017 15:12

Etenee. Uusi polttoainepumppu asennettu ja savut saatu pihalle! Alkuun oli hiukan käyntiin saanti vaikeuksia, mutta omien lapsuksien selvittyä päästiin maaliin. Käynnistysongelmia ratkoessa ensin ihmetytti polttoainepumpun pieni hyytyminen. Syy selvisi kun tutkin aikaisempia asennuksiani hiukan tarkemmin. Oli mennyt konehuoneen puolella polttoaineen meno- ja paluulinjat ristiin. Konehan ei lähtenyt tämänkään jälkeen vielä käymään, vaikka sai nyt polttoainetta ja kipinäkin tuli. Syy: ennakko pielessä. Tätä säätäessä sain turattua jakajasta hall-anturin asennon sen verran pieleen että meni hall-anturin piuhat poikki. Ensin oli tarkoitus ostaa uusi anturi, mutta kun oikeanlaista ei tuntunut löytyvän mistään (ainakaan järki hintaan) päätin korjata johdot. Nyt kone käy nätisti ja vastaa kaasuun ihan normaalisti sen mitä nyt tallissa viittii kylmää konetta huuattaa. Vielä en ole käyttänyt konetta edes käyntilämpöiseksi, mutta pitää sekin tehdä, jotta saa jäähdytysnesteet kiertämään.

Jarruongelmakin ratkottu. Ei korjaantunut vika pääsylinterin tiivisteiden vaihdolla, eikä vielä uudella pääsylinterilläkään. Netin ihmeellisestä maailmasta löytyi lopulta ratkaisu tähänkin ongelmaan ja syyllinen löytyi taasen peiliin katsomalla. Tässähän on takasylinterit väärillä puolilla jotta pusseille jäisi enemmän liikkumatilaa. No tällöinhän ne ovat myös ylösalaisin, eivätkä näin ollen ilmaannu. Ei polkemalla, eikä paineella. Ratkaisu: irroitin takasatulat kiinnikkeistään, mutten tietenkään jarruletkuistaan, ilmasin oikeassa asennossa ja laitoin takaisin paikoilleen. Ja kas kummaa, johan löytyi autoon jarrut!

Eli tällä hetkellä projektia saa jatkaa puhtaalta pöydältä. Työn alla on parhaillaan sähköjen muunto kabiinin puolella. Johtosarja on tekniikan luovuttajasta kokonaisuudessaan, mutta jotta alkuperäiset hallintalaitteet saa toimimaan pitää liittimet jumpata vanhoista sähköistä. Melko paljon runsaammat on nuo B3 80 Audin (vm-91) kuin seitkytluvun Passatin. Onneksi on melko hyvät sähkökaaviot molempiin, niin on edes onnistumisen edellytykset sähköjen naittamisessa. Homma on hyvällä alulla jo kun ratin toinen viiksi toimii jo yhdistelmä osilla; Passatin pyyhkijän moottori liittimineen, tuulilasinpesunestesäiliön moottori ja ratinviiksi liittimineen on naitettu Audin sähköihin.

Mittariston suhteen olen kylläkin päätymässä siihen tulokseen että yritän mahduttaa Audin mittariston Passatin kojetauluun. Voi olla melko haastavaa sopivuuden kannalta, mutta tuskin yhtään helpompaa olisi soveltaa esim Passatin kierros- ja nopeusmittaria Audin tekniikan kanssa.

Tälläistä siis täällä.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 10.12.2017 10:13

Työläin vaihe sähköasennuksista saatu lähes päätökseen. Ainakin harmaiden hiuksien osalta. Tällähetkellä siis sähköjen yhditäminen oikeastaan suoritettu ja kaikki toimii kuten pitääkin. Eli tarvittavat muutostyöt tehty ja käytännössä auto toimii sähköjen osalta. Melkoinen viidakko ja johtohelvetti on vielä jäljellä, sillä yhditämiset on tehty väliaikaisesti abikoliittimin eikä johtojakaan ole pätkitty oikeisiin mittoihin.
Kuva Kuva

Seuraavaksi siis työvuorossa sähköjen siistimin. Liitokset juotetaan, johdot lyhennetään oikeisiin mittoihin ja niputetaan / sukiteen järkeviksi kokonaisuuksiksi. Vielä sitä ennen on tarkoitus käydä tuon Audin mittariston kimppuun ja selvittää kuinka sen saa sopimaan kojetauluun. Samalla liitetään tarvittavat lisämittarit.

Johtoja vedellessä ei peruutusvalo tuntunut syttyvän millään. Syyksi selvisi se, ettei vaihdekepin yhdystanko ole oikeassa asennossa ja näin ollen kaikki vaihteet ei kytkeydy. Peruutusvalon anturille menevästä liittimestä kun piuhat yhdisti niin johan paloi valokin. Anturin toimintaa epäilin seuraavaksi. Auto käymään ja pakki silmään. Navat pyörii eteenpäin eli nelonenhan se siellä silmässä. Voi toki anturissakin olla vika, mutta jos nyt ensin saisi pakin oikeasti kytkeytymään, niin sittenhän sekin selviää. Kummempaa säätöä ei tuosta löydy kuin tangon yhdistymiskohta kepin alapäähän. Toki siinä säätövaraa on ihan reilusti suuntaan ja toiseen. Voi myös olla että joutuu muokkaamaan yhdystangon muotoa. Tätä siis jo tehty laatikon sovitteluvaiheessa.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 12.12.2017 7:36

Hetki sitten pöydällä vielä oli kolme ehjää mittaristoa. Lopputuloksena toivottavasti edes yksi ehjä mittaristo.
Kuva

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 12.1.2018 14:23

Melkoisen silpomisen ja näpräämisen jälkeen on mittaristoon tarvittavat osat saatu kasaan. Audista nopeus- ja kierroslukumittari, tarvittavat merkkivalot sekä mittariston piirilevy. Passatista yhdistetty polttoaine- ja lämpömittari sekä muokatut kuoret ja sisukset:
Kuva

Sitten vai liimalla ja ruuveilla kasaan. Piirilevy ei mahtunut enää mittariston taustalevyksi, vaan se piti piilottaa erikseen kojelaudan alle. Tätä varten täytyi tietysti johdottaa mittarit ja valot piirilevyyn. Jos ois ollut edes vähän sähkärin vikaa, niin ois tehnyt piirilevynkin uudestaan sopivan kokonaisena, vaan eipä ollut.
Kuva Kuva
Kuvassa mittaristo ei ole täysin pohjassa omalla paikallaan kojelaudassa. Testausta varten vain hollilla. Ja hyvin tuntuu toimivan.

Vastaavalla tavalla, joskin hieman vähemmällä työllä, piti naittaa myös Passatin virtalukko ja Audin virtalukonpohja:
Kuva

Seuraavaksi olisi vuorossa vanteiden hionta ja maalaus, jotta saa auton pyörille ja ajoon;) Tavoite olisi keväällä lumien sulettua ajaa Passatti omin voimin pihalle testiajoa varten.

MJF
-
Viestit: 1433
Liittynyt: 27.7.2003 23:17
Auto: B2q TDic, C5q TDI, Scirocco TS

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja MJF » 13.1.2018 9:35

Tälle nostan hattua, hienoa soveltamista!

Heikki J.
admin
Viestit: 8238
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Auto: Scirocco mk3, Eos TFSI, A6 4F, Jetta mk2, ffp cup Golf GTI x 2, Audi 100 C1, kupla, junakeula
Viesti:

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 14.1.2018 18:18

Samoin, todella asiallista tekemistä!

harri81
-
Viestit: 234
Liittynyt: 19.2.2004 17:35
Auto: 2.0 azv turre, 1.8Tq b5

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja harri81 » 15.1.2018 19:38

Hyvältä näyttää... Jäikö passatin mittariston osia? Itellä - 77 lämpötila mittari temppuilee pikkasen...

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 22.1.2018 9:22

Kiitos positiivisesta palautteesta:)

Soveltaa on saanut projektin aikana ihan riittävän monessa kohtaa. Melkein jo odottaa sisustan kasausvaihetta, joka pitäisi olla soveltamisen sijaan enemmän plug and play meininkiä.

Harri; noita mittaristoja on kertynyt nurkkiin vuosien saatossa lukuisia. On ehjiä ja sitten noita teurastettuja. Katselen nurkista kun kerkiän että mitä löytyy. Laita vaikka privana tarkemmin tietoa minkälainen lämpömittari on hakusessa.

lasses
-
Viestit: 589
Liittynyt: 25.8.2003 15:27
Auto: Hirveitä romuja kaikki

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja lasses » 24.1.2018 9:19

Mulla olis yksi kiekkamittarillinen passatin mittaristo. Että jos joku sattuu tarvitsemaan niin yv:tä vaan.

Tässä on tekemisen meininki ja hyvältä näyttää. Nämä vanhat passatit on silleen hauskoja että ei tule montaa vastaan.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 3.2.2018 14:48

Viime viikot, mitä tallissa on kerennyt olla, on mennyt loputtomalta tuntuvassa hiomishommissa:
Kuva
Puolitoista vannetta on hiottu karkeudella 60-2000. Tahtia ei yhtään helpota nuo muodot ja siitä johtuva sormien sekä kynsien kuluminen.

Väliprokkiksena vaihdoin moottorin öljykorkin. Suurin syy vaihdolle oli se ettei tuo orkkis musta mahtunut pellin alle:) Tuo vanhempi on puolisen senttiä matalampi ja kiillotettuna ihan asiallisen näköinen.
Kuva Kuva

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 2.9.2018 22:30

Noniin! Päivitelläämpä tätä pitkästä aikaa kun on jotain päivitettävääkin. Passat näki vihdoin päivän valon lähes yhdeksän vuoden odotuksen jälkeen. Vanteet tuli valmiiksi ja sai kumit niskaansa, joten pitihän se kasata ilma-alusta loppuun ja lyödä tarvittavat välineet kabiinin puolelle koeajoa varten:)
Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeisessä kuvassa lain edellyttämässä ajokorkeudessa. Muissa kuvissa pussit on tyhjänä ja maavara on noin yksi milli. Eli ei ota kiinni maahan, mutta alin kohta (downpipe) on sen noin millin maasta. Apurunko on pussit tyhjänä noin sentin irti maasta ja kori 1-2 senttiä. Ilman suurempia modauksia tuon alemmaksi ei siis pääse.

Vanteiden kanssa oli kyllä yllättävän iso homma. Hiekkapuhalluksen jälkeen hionnat, maalailut ja kiilloittelut vei aikaa keskimäärin 40 tuntia per vanne. Meinasi jo usko loppua kevään aikana niiden kanssa, mutta pakkohan se oli rutistaa loppuun, kun tiesi että pääsee sen jälkeen koeajolle. Ompahan nyt tuokin koettu ja samanmoiseen vanneprojektiin en kyllä aio ryhtyä. Kumeiksi vanteille tuli Nankangin Ultra Sportit koossa 155/55-14. Alla vielä muutama kuva eri vaiheista:
Kuva Kuva Kuva Kuva

Seuraavaksi olisi muutaman koeajon aikana ilmenneen pikkuvian fiksaus ja sen jälkeen katon eristyksen ja kattoverhoilun kimppuun ennen lasien asennusta. Maalipintaa pitäisi koettaa myös pyyhkäistä jollain hiomavahalla tai vastaavalla. Pihalla kun pääsi tarkastelemaan maalipintaa tarkemmin, niin eihän se kovin häävi ole. Samoin pohjat on mitä on. Jos tuon olisi tehnyt joku ulkopuolinen niiden en huolisi, mutta nyt se on itse tehty ja sen se on valitettavasti näköinenkin. Myllyttää saati hioa tuota ei uskalla kun maalipinnan paksuudesta ei ole mitään tietoa. Todennäköisesti olisi puhki välittömästi.

Lasse
-
Viestit: 348
Liittynyt: 30.7.2003 22:45
Auto: VW T5gp 2011 2.0Tdi VW typ 3 1600tl66 ja VW typ 3 variant 1600 ui

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja Lasse » 3.9.2018 21:17

Hieno peli tulee. Eikös se kannattaisi maalata vielä uudestaan ennen kuin kasaa enemmän?

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 3.9.2018 22:07

Lasse kirjoitti:Hieno peli tulee. Eikös se kannattaisi maalata vielä uudestaan ennen kuin kasaa enemmän?


No jos tästä näyttelypelin haluaisi, niin ehdottomasti kyllä. Sellaista tästä ei tosin missään vaiheessa ole ollut tarkoitus tehdä. Enemmänkin kyseessä on auton rakentelun osalta ensi kertalainen ja tarkoitus on ollut oppia mahdollisimman paljon itse tehden. Periaatteella ”matka on tärkeämpi kuin itse määränpää”. Tähän ideologiaan taas tuo ulkopuolisella maalauttaminen ei oikein sovi.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 16.11.2018 12:30

Vanteiden kunnostuksen ja koeajon jälkeen on viime viikot keskitytty sisustan kasaukseen. Homma alkoi STP:n mustan kullan levittelyllä. Riittävän kiinnityksen varmistamiseksi kattoon tein asennuksen kuumailmapuhaltimen kanssa. 4,5 neliöö ei näköjään koko autoon riittänyt, joten homma on hattuhyllyn, takakylkien ja kontin osalta kesken. Josko toisella 4,5 neliöllä tulisi valmiiksi. Tuon Black Goldin jälkeen liimailin kattoon 8mm eristyshuopaa metritavarasta 3M:n sprayliimalla. Reunoille ja pilareihin asensin sen sijaan STP:n Biplast 5 elastista vaimennusmattoa, jossa liimapinta oli itsessään. Tämän jälkeen oli itse kattoverhoilun vuoro. Vanha alkuperäinen kattoverhoilu oli periaatteessa ehjä, mutta kovin nuhruinen ja varsinkin reunoilta koppuraksi kuivanut. Kävelin tästä syystä paikalliseen kangaskauppaan ja ostin parimetriä valkoista ja mustaa keinonahkaa. Vanhasta mitat ja ompelukone tulille. Keskeltä kiinnitys tapahtui vanhoilla rautatangoilla ja reunoilta liimaus sprayliimalla. Apuna liimauksessa käytin paperipuristimia. Nyt on uusi katto- sekä A-pilareiden verhoilu tehty. Vielä olisi jäljellä B-pilareiden verhoilu. Ja kun verhoilun makuun on jälleen kerran päästy ja ompelukonekin on valmiiksi esillä, päätin verhoilla myös takaistuimet. Nämä on toki vasta purettuna ja uudet päälliset on savolaisittain aloittamista vaille valmiit;) Alla hiukan kuvasaastetta tekstin jatkoksi:
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Verhoiluhommien ohessa on lasien asennustakin jo aloitettu. Asennusvaiheeseen ei toki vielä ole päästy, vaan putsailtu vasta maalipölyjä lasien pinnoilta.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 19.11.2018 9:19

Ihan ei heittämällä mennyt tuo tuulilasin asennuskaan. Maalailun aikaisista suojauksista huolimatta oli maalisumu päässyt lasipinnoille saakka, joten lasit tiivisteineen ja kromilistoineen oli iloisen vihreänä. (kuvassa takalasi)
Kuva
Noh purettavaksi tuo paketti olisi mennyt joka tapauksessa ennen asennusta, joten ei sen suurempaa vahínkoa. Sitä paitsi johan sitä vihreän maalisumun putsailua erinäisiltä pinnoilta on harjoiteltu yhden prätkän verran!

Tuulilasista tuli lopulta aivan bueno seuraavalla kaavalla: tiivistettä liottelin yön yli pesuainevedessä, jonka jälkeen harjapesu. Tämän jälkeen hioin 600 parerilla ulkopinnan joka oli vuosien saatossa päässyt auringossa kovettumaan. Hionta poisti kovettumat palauttaen kumin kimmoisuuden. Lopuksi käsittelin tiivisteen kuminhoitoaineella. Lasin ja kromilistat putsasin kliinerilla hinkaten. Itseasennus onnistui mutkattomasti narun ja vaimon avulla.
Kuva

Heikki J.
admin
Viestit: 8238
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Auto: Scirocco mk3, Eos TFSI, A6 4F, Jetta mk2, ffp cup Golf GTI x 2, Audi 100 C1, kupla, junakeula
Viesti:

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 22.11.2018 9:23

Tää on kyllä hieno projekti, hienoa dokumentointia. Ainut mikä kyrsii on tuo Photobucket - nuo pikkukuvat on niin pieniä, että pitää klikata auki jos haluaa katsoa tarkemmin ja siinä sitten taas kestää aivan liikaa.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 6.12.2018 22:13

Heikki J. kirjoitti:Tää on kyllä hieno projekti, hienoa dokumentointia. Ainut mikä kyrsii on tuo Photobucket - nuo pikkukuvat on niin pieniä, että pitää klikata auki jos haluaa katsoa tarkemmin ja siinä sitten taas kestää aivan liikaa.

Kiitti. Joo tuo Photobucket on kyllä aikansa elänyt. Milloin toimii, milloin ei. Mut nuo pikku kuvat on ihan oma aivopieru. Silloin joskus kun tätä projektia aloittelin ei ainakaan omat ATK-laitteet availlu kovin hyvin suuria tiedostoja ja taispa tälläkin sivustolla olla silloin rajana "yksi iso kuva per sivu". Noh, vuodet on vieriny, tekniikka kehittyny, mutta omat toimintatavat näköjään ei. Mutta kiitos Heikin, nyt vaihdoin Photobucketin Flickr:iin ja ehkäpä rohkenen isompien kuvien jakoonkin. Josko se topicin luettavuus paranisi. Sisällöstä jätän edelleen vastuun lukijoille;)

Sitten itse projektiin.
Kuva
Ompelukoneesta on otettu kaikki tehot irti ja vähän enemmänkin. Ihan ei tuollainen harrastelijatason koti-Singer kyennyt siihen mihin olisin halunnut, mutta kompromissien, kiroilujen sekä muutamien katkenneiden neulojen jälkeen päästiin kuitenkin vekottimen kanssa yhteisymmärrykseen. Tällä oli mentävä sillä järeämpääkään virkkuukalustoa ei ollut tarjolla, eikä vara hankkia. Ulkopuolisella verhoiluttaminen nyt ei ollut edes vaihtoehto. Eli säädöt tappiin ja säälimättä kovaa ajoa. Päällys- ja kylkipalojen välistä kun jätti pois niin sanotun pokkausnauhan väheni saumassa yhtäaikaa ommeltavien materiaalien määrä neljästä kahteen. Tässäkin oli jo ihan tarpeeksi koneelle tikkailtavaa, mikäli molemmat puolet oli keinonahkaa. Tälläiset niistä nyt sitten tuli:
Kuva
Alkuperäinen takapenkin verhoilu

Kuva
Kuva
Päivitetyt päällyset. Jos ei muuten alkuperäisiä hääppöisemmät, niin mätsää ainakin jo verhoiltuihin etuistuimiin.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 17.12.2018 19:23

Kuva
Bitumit lätkitty kabiinin osalta loppuun.

Tämän jälkeen aloitin suunnittelemaan hattuhyllyn tekoa. Alkuperäistä oli vuosikymmenten aikana aurinko päässyt pahasti haalistamaan. Aluksi suunnittelin verhoilevani hattuhyllyn uudella materiaalilla. Samaa ruskeaa kangasta kuin penkeissä en kuitenkaan halunnut käyttää. Kiertelyt erinäköisissä kangas- ja tarvikeliikkeissä kuitenkin osoitti, että äkkiseltään, ainakaan kotimaasta, on turha kuvitella löytävänsä 70-luvun syvän ruskeaa verhoilumateriaalia sopivan tyylisellä tekstuurilla. Ongelmaa kangaskauppiaan kanssa yhdessä ihmetellessämme tuli puheeksi kankaan maalaus. Myyjä kertoi itse maalanneensa spraymaalilla kangasta kerran jos toisenkin. Tätä en itse ollut tullut ajatelleeksikaan, mutta miksipä ei. Olihan minulla ehjä, mutta kulahtanut alkuperäinen verhoilu. Suuntasin siis kaupungin toiselle laidalle automaalikauppaan, jossa myyjä sekoitteli silmämääräisesti alkuperäistä hattuhyllynväriä vastaavan maalin purkkiin. Into pinkeänä ajelin kotia kokeilemaan. Ennen maalausta ajattelin pestä verhoilun vuosikymmenten lioista. Virhe! Ei muuten, mutta sehän otti ja kutistui noin viisi senttiä leveyssuunnassa. Taas raavittiin vähiä hiuksia, että mitäs nyt tehdään? Meinas jo vähän harmittaa, että miten voi näinkin yksikertainen asia kuin puolen neliön verhoilunpala laittaa hanttiin. Kostoksi kastelin kankaan uudestaan ja pingotin sen pari senttiä ylimittaan naulaamalla verhoilun pöytään kiinni. Kuivuttua maalaus. Maalin kuivuttua irroittelin verhoilun pöydästä ja liimasin sen nopeasti paikoilleen. Lopputulos lopulta parempi kuin osasin odottaa:
Kuva
Ennen ja jälkeen

Kuva
Paikoillaan. Verhoilun alle tuli kahdeksan millin eristehuopa. Kuvassa näkyy myös harmittavat rypyt kattoverhoilussa C-pilareiden alareunassa. Note to self: älä liimaa verhoilumateriaalia STP:n Biplastiin. Se kun joustaa reilusti, mutta verhoilu ei.

Kuva
Hattuhyllyn asennuksen jälkeen oli vuorossa taka- ja sivulasit. Niiden kanssa toimi sama kaava kuin tuulilasinkin osalta. Purku, putsaus, kasaus ja asennus. Sivulaseja oli vuosien saatossa kertynyt peräti kolme sarjaa, joten oli vara valita parhaat päältä.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 9.1.2019 1:42

Joululoman aikana tuli vietettyä tunti jos toinenkin taas Passatin parissa. Tuloksena melkoisen ähertämisen jälkeen kojetaulu löysi paikoilleen. Annetaan kuvien ja niitä lyhyesti täydentävien kuvatekstien kertoa loput menneestä kolmesta viikosta.

Kuva
Itse kojetauluja oli kolme kappaletta, joista yksi lähestulkoon ehjä (kuvassa keskimmäinen). Muita pienempiä nippeleitä, kuten hätävilkkukatkaisijoita, saattoi olla nurkkiin vuosien saatossa kertynyt vieläkin runsaammin. Näistä parhaat putsaten ja välillä vähän korjatenkin pääsi paikoilleen.

Kuva
Valmis. Tosin lattiaverhoilu, ratti ja keskikonsoli vaihdekepin ympärillä on vain lätkästy kuvia varten paikoilleen.

Kuva
Kuva
Kojetaulussa olleeseen mankan reikään oli onneksi laittaa ajanhenkeen sopiva soitin. Itse soittimella ei niinkään suurta tarvetta, mutta itse reikä piti saada jollakin nätisti tukkoon. Soittimen sain pienen herkistelyn jälkeen jopa toimimaan. Oli sisuksista päässyt naru katkeamaan, joka välitti taajuussäätönupin liikkeet eteenpäin. Nyt sitten vissiin C-kasetteja haalimaan;)
Soittimen viereen tuli painemittari ilma-alustaa varten ja kuten tarkka silmäinen saattoi huomata, niin itse alustan säätökytkimet on mittarin alla tuhkaluukun molemmin puolin.

[url=https://flic.kr/p/2e711JT]Kuva
Soittimen jytäät välittää Blaupunkt.

[url=https://flic.kr/p/2e711FX]Kuva
Sitten KYSYMYS. Mitäs tuonne lattiverhoilun alle laittaa? Orkkisverhoilu kun on risa (roskissa) ja tuo pohja tuollaisenaan ei ole oikein tasainen. Lisäksi lattiaverhoilu ei oikein istu kunnolla, ellei tuonne laita jotain materiaalia suunnilleen entisen verran (paksuus noin pari senttiä). Kaupoistahan sais valmiilla liimapinnalla varustettua rouhepuristettua äänieristemattoa eri paksuisena. Jotenkin ei vain oikein kiinnostaisi mitään vettä imevää pesusientä tuonne lattialle laittaa. Muualle kuten penkin alle ehkäpä. Itsellä kävi mielessä sellainen telttapatja tyyppinen materiaali. Se ei imisi vettä itseensä ja sitäkin on eri paksuisena esim Etolassa tarjolla.

Daatta
-
Viestit: 177
Liittynyt: 10.4.2004 14:16
Auto: Leon Cupra ST 300 4drive

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja Daatta » 9.1.2019 12:56

Hienolta näyttää! Nyt kun kaikki on vimosen päälle niin ei kannata oikaista tuon vaimennusmateriaalinkaan kanssa. Telttapatja ei oikein taivu muotoihin, vähintään se pitäsi liimata alustaan kontaktiliimalla tms. mikä kuulostaa aika sottaiselta. Perinteinen lumppumatto varmaan kävisi, imee toki vettä kuin sieni eli pitää varautua kuivattelemaan tai ottamaan verhoilut irti jos vettä tulee sisään.

Autokäyttöön tarkoitettua huokoisempia vaimennusmateriaaleja löytyy esim. Hifitalosta useita erilaisia.

https://www.hifitalo.fi/auton_vaimennus

Esim. Vibrofiltr Rubberfoam, hinta on vielä kohtuullinen ja paksuutta 10mm. Tai Silent Coat Noise Isolator 10. Nuo on mukavia laittaa ja sopii lähes joka pinnalle. Myös oven sisään noita on liimattu.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 10.1.2019 19:16

No hemmetti! Just tollasia olin ettinyt, mut ei ollut sattunut silmään (mokoma puusilmä). Kiitos Daatta vinkistä. Laitoin samantien tilaukseen neljä neliöö tuota rubberfoamia.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 30.1.2019 15:19

Nyt on lattia eristetty myös tuolla Rubberfoamilla. Paketissa ollut neljä neliötä riitti juuri sopivasti. Lisäksi tähteeksi jääneillä pikkupaloilla sai eristettyä vielä takapenkin alle jäävän osion. Nyt istuu lattiaverhoilukin entiseen tapaan.
Kuva
[url=https://flic.kr/p/2dmW7DY]Kuva
[url=https://flic.kr/p/2esZFG8]Kuva

Sisusta alkaakin olemaan viimeistelyä vaille valmis. Etuistuimet ja ratti odottavat vain paikalleen laittoa, samoin kojelaudan alimmat paneelit. Taakse on ihan turvallisuus syistä hommattava vielä turvavyöt ja vaihdekepille ommeltava uusi suojapussi. Lisäksi asentamatta on vielä etuistuinten turvavöiden vastakappaleet sekä oven pieliin kynnyslistat. Niin ja itse ovet on vielä kasaamatta, joiden kimppuun aionkin käydä seuraavaksi.

Daatta
-
Viestit: 177
Liittynyt: 10.4.2004 14:16
Auto: Leon Cupra ST 300 4drive

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja Daatta » 1.2.2019 9:03

Hyvin näyttää asettuvan Rubberfoam, pitää itsellekin hakea rulla jos innostuu tuota Cupraa palastelemaan :)

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 6.2.2019 20:47

Daatta kirjoitti:Hyvin näyttää asettuvan Rubberfoam, pitää itsellekin hakea rulla jos innostuu tuota Cupraa palastelemaan :)

Juu, aivan hyvin asettui. Sen verran pehmeää oli toi pinta, ettei liiemmin passannut revitellä sen päällä ennen lattiaverhoilun asennusta.

Sisustan osalta hommat on edenneet seuraavasti:
Kuva
Home made vaihdekepin suojapussi on paikallaan,
Kuva
Kuva
Oven mekaniikan osista parhaat on valkattu käyttöön ja entrattu ennen paikalleen laittoa. Samoin kynnyslistat on kiilloitettu ja niitattu paikoilleen.

Turvavöiden osalta taakse päädyin tilaamaan uudet säädettävät kaksipistevyöt. Ja miksi ei rullavöitä ja/tai kolmipistevöitä, niin halusin taakse turvavyöt jotka voi piilottaa penkin ja selkänojan väliin kun niitä ei käytetä. Järkevää tai ei, mutta näillä mennään. Samaan tilaukseen ruksin uudet etuturvavöiden vastakappaleet. Ja saattaapi olla että postitse on tulossa pari muutakin pakettia. Niistä lisää tuonnempana.

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 14.2.2019 20:39

Useammasta osoitteesta putkahteli paketteja viime viikolla ja osia pääsikin juuri sopivasti asentelemaan paikalleen. Noiden helvetin kalliiden Werk34:n kromipeilien laatuun en ole täysin tyytyväinen. Sen sijaan kotimaisen turvavyöfirman toimittamat vyöt oli ensiluokkaiset.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vuosia sitten tehdyt etuistuimetkin löysivät tiensä vintiltä oikealle paikalle. Tosin asentaessa huomasin, että kuskin penkin toinen jalka oli vääränlainen, joten sen osalta pääsee vielä hitsaus hommiin. Samoin niskatuet täytyy ottaa vielä työalle.
Kuva
Loppuun vielä fiilistelykuva:
Kuva

Jori
-
Viestit: 248
Liittynyt: 29.7.2003 10:18
Auto: '14 Golf Variant 1.4 TSI, '77 Golf L 2d, Passat B1, Ilmajäähyjä ja romuja.

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja Jori » 15.2.2019 14:25

Nyt on kyllä hienon näköstä tulossa, vwau! Täähän vois hyvin jo olla liikenteessä ens kesänä?

Miten passatissa on noi ikkunan kromilistat kiinni tiivisteessä?
Tarviiko kromit irroittaa ennen asennusta?

Missä olet noita turvavyö hommia teettänyt?

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 15.2.2019 22:18

Nyt on kyllä hienon näköstä tulossa, vwau! Täähän vois hyvin jo olla liikenteessä ens kesänä?

Thänks! No joo, kyllähän tän varmaan runttaamalla sais kesäksi kasaan. Toisaalta siinä hoppuillessa katoaisi varmaan se rakentamisen fiilis. Nyt on ollu kiva laitella kaikessa rauhassa, ”lista illassa” periaatteella ja nähdä auton viimein valmistuvan pikku hiljaa. Joten taidan jatkaa valitulla linjalla ja valmistuu sit kun valmistuu:)

Miten passatissa on noi ikkunan kromilistat kiinni tiivisteessä?
Tarviiko kromit irroittaa ennen asennusta?

Jos tarkotat ovien ikkunoita niin Itseasiassa nuo ovien kromilistat ei ole kiinni tiivisteissä kuten muiden ikkunoiden. Sivu- ja ylälistat on profiililtaan J:n muotoisia ja kiinni suoraan oven karmissa metallipuristimilla, jotka on listojen sisässä. Alalista on sen sijaan ”kourureunoilla” kuten kylkilistatkin ja on kiinni muovikiinnikkeillä niin ikään oven rungossa. Kyseiset muovikiinnikkeet on tosin erilaiset kuin kylkilistoissa. Ja vastauksena jälkimmäiseen kysymykseen: listojen kiinnitys/irrotus ei siis varsinaisesti liity tiivisteisiin, mutta oppaan mukaan sivu- ja ylälistat asennetaan ensin ja alalista vastaavasti ihan viimeisenä (välissä siis asennetaan lasit, tiivisteet, yms). Purettaessa sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Mikäli taas tarkoitit auton muita laseja, niin kromit pysyy kiinni tiivisteissä irroititpa tai asensitpa laseja.

Missä olet noita turvavyö hommia teettänyt?

Vyöt tilasin hyvinkääläiseltä firmalta nimeltä Turvavyö Oy. Ei aikaisempaa kokemusta, mutta toteuttivat toiveitteni mukaiset tuotteet muutamassa päivässä. Voin suositella.

Tulipa melkoiset sepostus vastaukset, mutta mielelläni vastailen ja autan jos vain siitä jollekin jotain hyötyä on. Itse kun on kaiken rakenteluopin saanut foorumeilta/vast, niin mielellään jeesaa vastavuoroisesti muita.

-Niko-
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.2.2016 9:43

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja -Niko- » 17.2.2019 9:40

Erittäin tyylikäs "retro tuuninki" Passatti, mielenkiintoisin projekti foorumilla.

Oliko suunnitelmissa viiluttaa tai teipata mittariston puuosat uudelleen? ulkopuolisen silmä tarttuu heti pieniin kauneusvirheisiin, kun muuten tehty todella siisti.

Jori
-
Viestit: 248
Liittynyt: 29.7.2003 10:18
Auto: '14 Golf Variant 1.4 TSI, '77 Golf L 2d, Passat B1, Ilmajäähyjä ja romuja.

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja Jori » 17.2.2019 21:09

Thänks! No joo, kyllähän tän varmaan runttaamalla sais kesäksi kasaan. Toisaalta siinä hoppuillessa katoaisi varmaan se rakentamisen fiilis. Nyt on ollu kiva laitella kaikessa rauhassa, ”lista illassa” periaatteella ja nähdä auton viimein valmistuvan pikku hiljaa. Joten taidan jatkaa valitulla linjalla ja valmistuu sit kun valmistuu:)

Tulipa melkoiset sepostus vastaukset, mutta mielelläni vastailen ja autan jos vain siitä jollekin jotain hyötyä on. Itse kun on kaiken rakenteluopin saanut foorumeilta/vast, niin mielellään jeesaa vastavuoroisesti muita.

Nyt on asenne kohdallaan, pidä toi.

Joo, kysymys ikkunoista ja tiivisteistä oli hieman vaillinaisesti muotoiltu.
Alunperin ajattelin tuulilasia, takasivuja ja takalasia, mutta tietopläjäys ovi laseista & tiivisteistä oli tosi jees.

Niin ja onko tuo kromilista ( esim takalasissa ) kiinni tiivisteessä jollakin ura / huullos systemillä vai miten?

tomppa9
-
Viestit: 204
Liittynyt: 14.2.2006 16:06
Auto: Passat 3BG TDI 4motion -02, Audi TTS 8J -09, Passat L typ32 -77, Polo L 86 -76

Re: Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 17.2.2019 21:17

Erittäin tyylikäs "retro tuuninki" Passatti, mielenkiintoisin projekti foorumilla.

Kiva kuulla että on mielenkiintoa seurata. Ja ettei tää topic ole vain omaksi ilokseni. Tälläset kommentithan asettaa jo paineita päivityksiin. Jokunen vuosi takaperin volkkaripalstalla oli käynnissä erään kullan värisen Karmann Ghian rakentelu, jota seurasin itse mielenkiinnolla ja olenkin koettanut toteuttaa omaa projektiani ja päivityksiä samaan tyyliin. Muutoinhan me painitaan kyseisen Ghian rakentajan kanssa aivan eri sarjassa.

Tuo mainitsemasi retro tuuning on itselleni just ”se juttu” tän auton osalta. En tiedä miks, mut jollain perverssillä tavalla tuon aikakauden tyyli kaikkine väreineen on jotain mitä uudemmista autoista ei vain löydy.

Itsekään en mittariston pintaan ole kovin tyytyväinen. Sen pinta oli yllättävän herkkä ottamaan osumaa. Ja niitähän tuli, kun sitä joutui muokkaamaan aika kovalla kädellä. Koetin sitten peitellä jälkiä tekemällä niistä hiukan säännönmukaisempia ja jäljitellä niillä luonnollista kulumaa. Ilmeisen huonolla menestyksellä. Voi olla, että jollain puujäljitelmä teipillä pitää koettaa tuota vielä fiksata. Ja jottei nyt väärä käsitys jäisi, niin tuo ei kyllä tän projektin ainut kauneusvirhe ole. Mutta ensikertalaiselle se suotakoon.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija

© since 2000 - ffp