Joku saattoi jo huomata, että syyslomalla nostettiin kone kakkosgolffista ykkösen keulalle. Miulle selvisi sitten, että kakkosgolffin vetoakselit ovat liian pitkät ykkösgolffiin. Myös ykkösgolffin vetarit oli hylättävä, koska ykkösen sisempi murros on halkaisijaltaan 90 mm ja kakkosen 020 -laatikossa on 100 mm laipat.
Eihän tämä ole ogelma: otetaan kakkosesta sisempi murros ja vaihdetaan se ykkösen vetoakseliin.
Ongelma tulee siinä, että kakkosen sisämurros on n. 3 mm paksumpi kuin ykkösen murros.
Eli sisemmän murroksen kiinnitys vaidelaatikosta päin menee "lukkorengas-murros-rikka", jonka jälkeen vetoakselissa on huullos, johon rikka stoppaa. Kaikki nuo osat eivät siis sovi paikalleen. Jos rikka pudotetaan ensin paikoilleen, niin murros jää vetoakselin tasalle, eikä lukkorengasta pysty kiinnittämään. Tästä kuvasta selviää vetoakselin (osa 30) rakenne. Sisempi murros on rikan (osa 33) ja lukkorenkaan (osa 36) välissä.
Miten mie saan ongelman ratkaistua?
1. Jostain toisesta autosta/mallista koko vetoakseli tai sisempi murros?
2. Jätetään osia pois, joko rikka tai sitten lukkorengas
3. Hiotaan itse murrosta ohuemmaksi se 3 mm
4. Rälläköidään sen murroksen huullosta 3mm "syvemmälle", jolloin rikka tippuu syvemmälle
5. Jotain muuta, mitä?
Murroshan on melkoisen tiukka vetoakselin ympärillä, kun paikoilleenlaittokin tapahtuu kumivasaralla, eikä poisottokaan onnistu ilman nuijaa...
Vaihtoehto 1 on turvallisin, kakkosvaihtoehdosta saattaa seurata yllättäviä vaaratilanteita, kolmonen taas saattaa heikentää murrosta liikaa ja nelosvaihtoehdossa vetariin luodaan uusi murtopiste, mutta melko inhottavaan kohtaan.
Miten ongelma ratkaistaan pienimmällä haitalla/rahalla/vaivalla?
Joitain vinkkejä olen jo saanut, mutta lisäneuvoja kaipailisin.
Golf 1 vetoakseliongelmaa
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 310
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Miun hirvittävän tarkka silmämittarini ei havainnut merkittävää eroa ykkösen ja kakkosen ulompien murrosten välillä. En usko (enkä ole kokeillut), että tuolla ulompien vaidolla saadaan eroa kurottua kiinni.
Noita vaihdelaatikon laippoja en haluaisi purkaa varaosaraadosta irti, eli salapoliisityö jatkuu vieläkin. Merkkiliikkeestä en saanut apua.
Näitä swappeja on tehty vaikka kuinka kauan, ja kaikki on saatu liikkumaan, mutta miten.
Salapoliisityölle otetaan vieläkin apua vastaan.
Noita vaihdelaatikon laippoja en haluaisi purkaa varaosaraadosta irti, eli salapoliisityö jatkuu vieläkin. Merkkiliikkeestä en saanut apua.
Näitä swappeja on tehty vaikka kuinka kauan, ja kaikki on saatu liikkumaan, mutta miten.
Salapoliisityölle otetaan vieläkin apua vastaan.
-
- -
- Viestit: 310
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Aika rientää, ja on taas päivitysten aika.
Mie vaihdoin kakkiksen laatikkoon 90 mm laipat, ja niputin auton ykkösen alkuperäisillä vetareilla. Eli autossa on nyt kiinni 90mm laipat ja ykkösen läpikäydyt vetoakselit. Puhtaita osia on mukava kiertää kiinni, mutta...
WTF, kakkiksen 100mm laipoilla ja vetareilla auto ei siis päässyt pyörilleen. Jostain syystä (kakkiksen vetarit olivat liian pitkät) vetoakseli löi pyörän lukkoon, eli se ei pyörinyt edes maltillisella (voimallisella) voimankäytöllä.
Ei mitään hätää, sain ylempänä neuvoja [ ]kiitos[/ ], miten ykkönen saadaan taas rullaamaan. Mie sain sitten pitkän talven jälkeen laatikkoon kiinni 90mm laipat ja ykkösen omat vetarit.
...mutta: silti eturenkaat ovat lukossa. Mie luulen, että sisempi murros on lukossa, ja se estää pyörän pyörimisen.
Laatikko on ehjä, ja laipat pyörivät tyhjänä sekä vaihde päällä, että myös vapaana. Kun vetarit kiertää kiinni, niin renkaat ilmassa renkaat pyörivät, mutta maahan laskettuna taas ei. Onko viisaita, joka kertovat, mikä saa pyörät lukkoon?
Miten ykkönen saadaan rullaavaksi?
Mie vaihdoin kakkiksen laatikkoon 90 mm laipat, ja niputin auton ykkösen alkuperäisillä vetareilla. Eli autossa on nyt kiinni 90mm laipat ja ykkösen läpikäydyt vetoakselit. Puhtaita osia on mukava kiertää kiinni, mutta...
WTF, kakkiksen 100mm laipoilla ja vetareilla auto ei siis päässyt pyörilleen. Jostain syystä (kakkiksen vetarit olivat liian pitkät) vetoakseli löi pyörän lukkoon, eli se ei pyörinyt edes maltillisella (voimallisella) voimankäytöllä.
Ei mitään hätää, sain ylempänä neuvoja [ ]kiitos[/ ], miten ykkönen saadaan taas rullaamaan. Mie sain sitten pitkän talven jälkeen laatikkoon kiinni 90mm laipat ja ykkösen omat vetarit.
...mutta: silti eturenkaat ovat lukossa. Mie luulen, että sisempi murros on lukossa, ja se estää pyörän pyörimisen.
Laatikko on ehjä, ja laipat pyörivät tyhjänä sekä vaihde päällä, että myös vapaana. Kun vetarit kiertää kiinni, niin renkaat ilmassa renkaat pyörivät, mutta maahan laskettuna taas ei. Onko viisaita, joka kertovat, mikä saa pyörät lukkoon?
Miten ykkönen saadaan rullaavaksi?
Ootko käyttänyt nivelet ite osina? Tuo sisempi nivel on semmonen, että sen vetariin tulevan osan saa paikoilleen kuulien kans kumminpäin vaan, mutta nivel ei toimi kuin yhdellä tavalla. Eli se nivelin akselin pooreihin tuleva osa vois olla väärinpäin. Nivel kyllä jotenkin liikkuu, mutta tulee erittäin jäykkä ja rajottunu liike.
-
- -
- Viestit: 310
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Mie huomasin tuon kaksipuolisuuden :P
Kun mie mallailin syksyllä noita osia, niin jouduin purkamaan kuskin sisämurroksen. Pakkohan se oli purkaa, kun irroitin murroksen hienosäätölekalla. Kokosin sen ensin sitten väärinpäin.
Pidempi (apparin) vetari on vain pesty, eikä ollenkaan purettu. Uudet rasvat vain lisätty. Kuskin puolella sisämurros on siis pesty ja koottu, ja sen liike on reilu. Väärinpäin koottuna se murros ei liiku oikeastaan ollenkaan. Ulompi murros on molemmilla puolilla räpeltämätön.
Mitähän särkyisi, jos pistäisi renkaat pyörimään väkisin?
Kun mie mallailin syksyllä noita osia, niin jouduin purkamaan kuskin sisämurroksen. Pakkohan se oli purkaa, kun irroitin murroksen hienosäätölekalla. Kokosin sen ensin sitten väärinpäin.
Pidempi (apparin) vetari on vain pesty, eikä ollenkaan purettu. Uudet rasvat vain lisätty. Kuskin puolella sisämurros on siis pesty ja koottu, ja sen liike on reilu. Väärinpäin koottuna se murros ei liiku oikeastaan ollenkaan. Ulompi murros on molemmilla puolilla räpeltämätön.
Mitähän särkyisi, jos pistäisi renkaat pyörimään väkisin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 137 vierailijaa