Octavian käynnistelyongelmat lämpimänä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

Octavian käynnistelyongelmat lämpimänä

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.10.2009 16:19

AHF-koneinen -00 Octavia on pikkuhiljaa alkanut oireilla käynnistyksessä varsinkin "puolilämpimänä". On vielä lähtenyt käyntiin, mutta ei aina helpolta kuullosta. Aluksi viive oli pieni, mutta on nyt kasvanut. Kun sitten hörähtää, niin lähtee kyllä heti, ei siis semmoista "meinaa-meinaa-meimei-meinaa -ilmiötä".

Kylmänä lähtee käyntiin hyvin, lämpimänä pyörii moitteetta, mutta kun lämpimänä sen sammuttaa ja pienen hetken päästä käynnistää, niin saa jurnuttaa tovin. Mistä lähteä etsimään vikaa? Polttoaineensuodattimen vaihdosta on aikaa, voisiko tuo olla oire siitä? Mitä muuta on ensikäteen syytä tarkistaa?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.10.2009 21:03

Kuinka pitkä aika on tovi?

Mulla tekee just samaa, yleensä 1-2 sek niin lähtee mut tuolloin menee n. 4-5sek. Kaikki vaihtoehdot oon katellut omasta mielestä mut ei "vika" poistunut. Oisko pumppu jo hieman kulunut? 360 th ajettu. Kulutus tosin alle 5.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.10.2009 22:02

No esim. päivällä sammutin auton noin kahdeksi minuutiksi. Tämän jälkeen starttasin ehkä kolme, neljä sekuntia. Ei lähtenyt. Parin sekunnin tauko, kolmisen sekuntia starttia, taas pari sekuntia taukoa. Sitten ehkä 3-4 sekuntia taas starttia ja käyntiin.

Kun taas auto seisoi noin 40 minuuttia, niin mitään ongelmaa ei ollut.

Omituista...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 15.10.2009 22:13

Tuo on ominaisuus vakio softassa, vanhalla akulla ja startilla ei jaksa pyörittää tarpeeksi nopeasti.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 15.10.2009 23:10

Ohjelmalla korjattavissa oleva. Tai ainakin ominaisuudesta pääsee eroon vaikkei kuluneita osia vaihdakkaan :D

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 18.10.2009 15:13

Starttaa kyllä mielestäni kuten ennenkin. Miksi oire tulisi juuri lämpimänä jos tuossa olisi vika? Luulisi, että ongelma olisi juurikin kylmäkäynnistyksessä.

Aloitettiin helpoimmasta, eli suodatin vaihdettu, kuulostellaan vaikuttaako mitään.

EDIT: akku sut uusi.

Terppa76
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.10.2009 18:41

ViestiKirjoittaja Terppa76 » 18.10.2009 20:55

Tuo on oikeastaan ominaisuus eikä vika. Omalla kohdalla pari Golfia olleet juuri lämpimänä hankalammin käynnistyviä. Kylmänä kyllä lähti kuin palmun alta mutta ei lämpimänä. Sai käynnistellä todella pitkän ajan, että lähti tulille. Eivät osanneet marmoritiskinkään tyypit sanoa muuta kuin, että se on ominaisuus.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 18.10.2009 21:55

Johtuu ihan siitä että tietyllä vuosimallivälillä käynnistyksen yhteydessä tapahtuvaa savutusta on tuolla pyritty vähentämään. Ominaisuus joka on sittemmin poistettu ohjelmasta. Esim 98-99 Golffeissa on tuo mutta 2000 mallissa ei enää olekkaan. Sama homma vanhemmissa sillä AHUn ohjelmissa on parempi ja AFN ohjelmissa huonompi kartta.

Selvennykseksi siis ohjelma on noissa tietyissä sellainen ettei se pyri edes ruiskuttamaan ainetta tietyn lämpöisellä koneella ennen kun kone on saavuttanut 250 kierroksen nopeuden. Kylmänä ruiskuttaa jo matalammillakin kierroksilla.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 18.10.2009 23:50

Just just, nyt alan jummartaa. Tämäkö ilmenee sitten vasta koneen ikääntyessä, sillä aiemmin tuollaista ei ole ollut?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 19.10.2009 5:47

Vanhemmiten startti, laturi ja akku ei jaksa enää kunnolla saada sitä konetta pyörimään riittävää vauhtia, mutta uutena vielä nipinnapin saa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 19.10.2009 8:28

Mie en oo tiennykään, että laturi pyörittäs konetta :-D

Miten muuten evry vaikuttaa asiaan vai vaikuttaako mitenkään? Eli jos startatessa napsauttaa evryn päälle, niin eikös sen pitäis muuttaa arvoja ja sitä myöten vaikuttaa käynnistyvyyteen?

Noh, tällä hetkellä näyttäs kuitenkin että polttoainesuodattimella oli ainakin jonkinlainen osuus asiaan, oireita ei ole viime päivinä ollut. Kiitokset tuosta ohjelmakartan ongelmasta, tietääpähän sitten päivitellä sen seuraavaksi ennen kuin alkaa rautaa vaihtamaan.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 19.10.2009 17:06

No ei se kyllä pyöritä muttei se starttikaan jos ei laturi lataa akkua täyteen ;)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 19.10.2009 20:59

Omassa 90hp ALH skodassa aikoinaan auttoi hemmetisti kaiken sorttisiin käynnistys ongelmiin IQ:n säätäminen mahdollisimman alas.
Vakiona sai pyöritellä starttia, mutta pelkällä IQ säädölläkin hörähti nätisti käyntiin.

Lienee joissain malleissa ominaisuus, esim lohkolämmittimen käyttö saattaa "huijata" lämpötila anturia niin että kone luulee olevansa lämmin vaikkei olekkaan.
Eli annetaan dieseliä vähemmän, kun kone luulee että se palaa pienissäkin erissä, vaikka näin ei ole.

Itse ehkä suosittaisin tarkistuttamaan IQ arvon jonkun VagCom kaverin kanssa ja samalla voisi vaikka naputella kantta sivuun jos on varaa.
Positiivisena puolena autoon saa ihan uutta puhtiakin.
EVRY ajaa "saman asian", mutta antanee vikavaloa jos on päällä startatessa?

Samalla kannattaa varmistaa että mekaaninen ruiskutus ennakko on arvojen sisällä, vaikka oireet eivät siihen viittaakkaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa