Octavian käynnistelyongelmat lämpimänä
Valvoja: ffp jäsenet
Octavian käynnistelyongelmat lämpimänä
AHF-koneinen -00 Octavia on pikkuhiljaa alkanut oireilla käynnistyksessä varsinkin "puolilämpimänä". On vielä lähtenyt käyntiin, mutta ei aina helpolta kuullosta. Aluksi viive oli pieni, mutta on nyt kasvanut. Kun sitten hörähtää, niin lähtee kyllä heti, ei siis semmoista "meinaa-meinaa-meimei-meinaa -ilmiötä".
Kylmänä lähtee käyntiin hyvin, lämpimänä pyörii moitteetta, mutta kun lämpimänä sen sammuttaa ja pienen hetken päästä käynnistää, niin saa jurnuttaa tovin. Mistä lähteä etsimään vikaa? Polttoaineensuodattimen vaihdosta on aikaa, voisiko tuo olla oire siitä? Mitä muuta on ensikäteen syytä tarkistaa?
Kylmänä lähtee käyntiin hyvin, lämpimänä pyörii moitteetta, mutta kun lämpimänä sen sammuttaa ja pienen hetken päästä käynnistää, niin saa jurnuttaa tovin. Mistä lähteä etsimään vikaa? Polttoaineensuodattimen vaihdosta on aikaa, voisiko tuo olla oire siitä? Mitä muuta on ensikäteen syytä tarkistaa?
No esim. päivällä sammutin auton noin kahdeksi minuutiksi. Tämän jälkeen starttasin ehkä kolme, neljä sekuntia. Ei lähtenyt. Parin sekunnin tauko, kolmisen sekuntia starttia, taas pari sekuntia taukoa. Sitten ehkä 3-4 sekuntia taas starttia ja käyntiin.
Kun taas auto seisoi noin 40 minuuttia, niin mitään ongelmaa ei ollut.
Omituista...
Kun taas auto seisoi noin 40 minuuttia, niin mitään ongelmaa ei ollut.
Omituista...
Tuo on oikeastaan ominaisuus eikä vika. Omalla kohdalla pari Golfia olleet juuri lämpimänä hankalammin käynnistyviä. Kylmänä kyllä lähti kuin palmun alta mutta ei lämpimänä. Sai käynnistellä todella pitkän ajan, että lähti tulille. Eivät osanneet marmoritiskinkään tyypit sanoa muuta kuin, että se on ominaisuus.
Johtuu ihan siitä että tietyllä vuosimallivälillä käynnistyksen yhteydessä tapahtuvaa savutusta on tuolla pyritty vähentämään. Ominaisuus joka on sittemmin poistettu ohjelmasta. Esim 98-99 Golffeissa on tuo mutta 2000 mallissa ei enää olekkaan. Sama homma vanhemmissa sillä AHUn ohjelmissa on parempi ja AFN ohjelmissa huonompi kartta.
Selvennykseksi siis ohjelma on noissa tietyissä sellainen ettei se pyri edes ruiskuttamaan ainetta tietyn lämpöisellä koneella ennen kun kone on saavuttanut 250 kierroksen nopeuden. Kylmänä ruiskuttaa jo matalammillakin kierroksilla.
Selvennykseksi siis ohjelma on noissa tietyissä sellainen ettei se pyri edes ruiskuttamaan ainetta tietyn lämpöisellä koneella ennen kun kone on saavuttanut 250 kierroksen nopeuden. Kylmänä ruiskuttaa jo matalammillakin kierroksilla.
Mie en oo tiennykään, että laturi pyörittäs konetta :-D
Miten muuten evry vaikuttaa asiaan vai vaikuttaako mitenkään? Eli jos startatessa napsauttaa evryn päälle, niin eikös sen pitäis muuttaa arvoja ja sitä myöten vaikuttaa käynnistyvyyteen?
Noh, tällä hetkellä näyttäs kuitenkin että polttoainesuodattimella oli ainakin jonkinlainen osuus asiaan, oireita ei ole viime päivinä ollut. Kiitokset tuosta ohjelmakartan ongelmasta, tietääpähän sitten päivitellä sen seuraavaksi ennen kuin alkaa rautaa vaihtamaan.
Miten muuten evry vaikuttaa asiaan vai vaikuttaako mitenkään? Eli jos startatessa napsauttaa evryn päälle, niin eikös sen pitäis muuttaa arvoja ja sitä myöten vaikuttaa käynnistyvyyteen?
Noh, tällä hetkellä näyttäs kuitenkin että polttoainesuodattimella oli ainakin jonkinlainen osuus asiaan, oireita ei ole viime päivinä ollut. Kiitokset tuosta ohjelmakartan ongelmasta, tietääpähän sitten päivitellä sen seuraavaksi ennen kuin alkaa rautaa vaihtamaan.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Omassa 90hp ALH skodassa aikoinaan auttoi hemmetisti kaiken sorttisiin käynnistys ongelmiin IQ:n säätäminen mahdollisimman alas.
Vakiona sai pyöritellä starttia, mutta pelkällä IQ säädölläkin hörähti nätisti käyntiin.
Lienee joissain malleissa ominaisuus, esim lohkolämmittimen käyttö saattaa "huijata" lämpötila anturia niin että kone luulee olevansa lämmin vaikkei olekkaan.
Eli annetaan dieseliä vähemmän, kun kone luulee että se palaa pienissäkin erissä, vaikka näin ei ole.
Itse ehkä suosittaisin tarkistuttamaan IQ arvon jonkun VagCom kaverin kanssa ja samalla voisi vaikka naputella kantta sivuun jos on varaa.
Positiivisena puolena autoon saa ihan uutta puhtiakin.
EVRY ajaa "saman asian", mutta antanee vikavaloa jos on päällä startatessa?
Samalla kannattaa varmistaa että mekaaninen ruiskutus ennakko on arvojen sisällä, vaikka oireet eivät siihen viittaakkaan.
Vakiona sai pyöritellä starttia, mutta pelkällä IQ säädölläkin hörähti nätisti käyntiin.
Lienee joissain malleissa ominaisuus, esim lohkolämmittimen käyttö saattaa "huijata" lämpötila anturia niin että kone luulee olevansa lämmin vaikkei olekkaan.
Eli annetaan dieseliä vähemmän, kun kone luulee että se palaa pienissäkin erissä, vaikka näin ei ole.
Itse ehkä suosittaisin tarkistuttamaan IQ arvon jonkun VagCom kaverin kanssa ja samalla voisi vaikka naputella kantta sivuun jos on varaa.
Positiivisena puolena autoon saa ihan uutta puhtiakin.
EVRY ajaa "saman asian", mutta antanee vikavaloa jos on päällä startatessa?
Samalla kannattaa varmistaa että mekaaninen ruiskutus ennakko on arvojen sisällä, vaikka oireet eivät siihen viittaakkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa