Golf Gti -94 tyhjäkäynti vaeltaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

Golf Gti -94 tyhjäkäynti vaeltaa

ViestiKirjoittaja Kartsu » 18.7.2008 23:25

Tuli ostettua kolmoskoppanen Golf Gti vuosimallia 94. Seuraavaa ongelmaa esiintyy eli tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltavat. Välillä tyhjäkäynti kuulostaa normaalilta, välistä tapahtuu pientä vaellusta( kiekkaviisari heiluu juuri silminnähtävästi) välillä taas tulee erittäin ikävltä kuulostavaa hyökkimistä. Kierrokset tippuvat normaalia alemmas 800 tienoille ja sitten pompsahtavat lähelle 2000:tta. Tekee tuon yleensä muutaman kerran kun polkasee hieman kaasua ja jättää tyhjäkäynnille. Tämä tekisi mieli saada pois sillä ei kuulosta järin hienolta risteyksessäkään kun moottori hyökkäilee itsekseen.
Muuten kyllä toimii hyvin ajossa. Autoon on vaihdettu vapaavirtaussuodatin jos sillä mahdollisesti on jotain osuutta.

Toinen ongelma on että auton keula on laskettu epäkäytännöllisen matalalle :D
Etupuskuri raapasee maata pienestäkin nyppylästä ja pitäisi melkein saada vaihettua jokin toinen etupuskuri siihen tai muokata sitä jotta maavaraa jäisi enemmän. Voi tarjota jotain fiksunnäköistä etupuskuria jos pyörii nurkissa. Vai onko jotain parempia ideoita asian korjaamiseksi. Halvalla pitäisi tästäkin ongelmasta päästä jos sattuu että tuohon moottoripuoleen joutuu rahaa upottamaan

Kaikenlaista ongelmaa sitä löytyy kun vanhoja autoja laittaa. :)

Karju
-
Viestit: 46
Liittynyt: 21.4.2008 22:33

ViestiKirjoittaja Karju » 18.7.2008 23:26

Tarkistutappa sytkäboxi onko millasessa hapessa
Edit(lisäys): Tarkistappas ovatko sytytystulpat oikeat kinneriisi ja millasessa kunnossa ne on
Viimeksi muokannut Karju, 18.7.2008 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.7.2008 23:27

Vai vanhoja.. Etulippa lienee originaali gti-mallinen, jos ei halua alustaan kajota niin vaihda tilalle CL-mallin etulippa.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 18.7.2008 23:34

alkuperäinen tuo etupuskuri ei kyllä ole. Puskurin ja auton pohjan alimmassa kohassa on eroa varmaan ainakin 20cm joten hieman korkeammalle jäävä puskuri voisi auttaa paljon. nykyisen alle juuri kengänkärjen saa mahtumaan :D Alustaan en jaksa koskia kun siellä kerta hyvä alustasarja on niin annetaan olla.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 18.7.2008 23:37

Karju minkähänlaiset tulpat tuossa pitäisi olla? Ohjekirjat ja lappuset auttavat perskeleen vähän kun kaikki on piru saksaksi.

Karju
-
Viestit: 46
Liittynyt: 21.4.2008 22:33

ViestiKirjoittaja Karju » 19.7.2008 0:51

Kannattaa käydä jossakin varaosaliikkeessä kyselemässä millaiset tulpat tohon kyseiseen autoon käyvät. Tietty kannattaa ensin katsoa millaset sytytystulpat siinä on ja ottaa tulppien tiedot ylös ja verrata sitten varaosaliikkeen tarjoamiin(saman merkkisiin) sytytystulppiin.
Oireittesi perusteella todennäköisesti väärän lämpöarvon tulpat autossasi ja mahdollisesti sytytysboxi on ottanut ihteensä(hajonnut). Toivottavasti näin ei ole päässyt käymään...
Äidiläni oli aikanaan vm-91 1,8i jetta ja oireet olivat kutakuinkin vastaavat... silloin auto alkoi "parkumaan" ihan itsekseen, sekä kierrokset heijasivat kutakuinkin samanlailla kuin sinulla. Asianuntijat arvuuttelivat vikaa ja itse tulimme siihen tulokseen, että oireet alkoivat siitä, kun vaihdoimme sytytystulpat... sitten vaihdoimme oikeanlaiset tulpat, mutta oireet jatkuivat ja ei auttanut kun viedä auto testeriin ja viaksi analysoitin vioittunut sytytyksenohjausyksikkö.

Toivottavasti vinkkini auttaa löytämään kiusallisen vian.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.7.2008 1:07

Jos tuossakin on samanlainen kaasuläpän ohitusventtiili jolla säädetään tyhjäkäyntiä, on sen puhdistus hyvä kokeilu.

Joskus olen myös kuullu että viallinen happitunnistin tekis jokseenkin tollasta.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 23.7.2008 19:30

Tilanne sai mielenkiintoisen/huolestuttavan käänteen. soitinta asennellessa auto oli tyhjäkäynnillä vajaa 10 minuuttia kunnes jäähdytysnesteen merkkivalo alkoi vilkkua. sammutin moottorin ja menin katsomaan konehuonetta niin haistoin lievää käryn hajua( samanlaista kun maali tuottaa sulaessaan) tämä ei kyllä ole normaalia vaikka auto seisoikin paikoillaan eikä ilmavirta viilentänyt konetta.

Voisiko tämä nyt olla merkki tukkeutuneesta suodattimesta(saaterin vapaailmasuodattimet) tai jostain muusta. Öljyt ovat myös jo vanhoja ja olen ollut aikeissa pikapuolin vaihtaa ne, pitää ilmeisesti kiirehtiä asia.

Mikähän on muuten moottoriöljyn normaali lämpötila autossa normaalirasituksessa?

DeeplyDisturbed
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.5.2006 21:25

ViestiKirjoittaja DeeplyDisturbed » 24.7.2008 22:14

Itselläni on 2E koneisessa cabriossa öljynlämpö siinä 96-98c:n paikkeilla mikä lienee normaali lämpötila.

Ja sen kartiosuodattimen ottaisin kyllä pois ensimmäisenä..

Ja oisin muuten kiinnostunut millanen se sun etupuskuri on, joten jos viitsit niin laita privalla lisätietoa/kuvia.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 25.7.2008 18:47

Jossain on nyt vikaa ollut sillä tulpankärjetkin oli ihan noessa. Viikko sitten katsoin niitä ja näyttivät oikein hyviltä. No, nyt on uudet paikoillaan ja öljyt ja suodattimet vaihdettu sekä ilmanputsari puhistettu ja öljytty. tyhjäkäyntimoottorin, tai mikä lie oikealta nimeltään, otin irti ja pesin ja voitelin. Saa nähdä muuttuiko homma mihinkään päin.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 25.7.2008 20:51

Ostelin tuossa tollasen 1.8 -95 varintti golffin ja siinä pukkas yllättäen sama vika. Lopulta vika oli sellainen reikä oli siinä letkussa mikä menee imusarjalta jarrutehostimeen. Letku oli pykiny ja halkeillu ja tämä teki samanlaiset oireet. Vaihdoin uuden letkun ja pirssi on pelaillu hyvin.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 26.7.2008 16:52

Vaihdoin öljyt, sytytystulpat ja suodattimet sekä putsasin ilmanputsarin ja pesin tyhjäkäyntimoottorin kunnolla.
Ainakaan eilen ei enää samanlaista vikaa ilmennyt mutta nyt kierrokset näyttäisivät välillä jäävän jumiin kun paikallaan painaa vaikka hieman kaasua niin kierrokset saattavat jumittua johonkin 2000 tienoille ja nousta pikkuhiljaa. Vähän kun kaasuun koskee niin kierrokset kyllä palautuvat takaisin alas 1000-1200 kierroksen nurkille. Jokin siellä varmaan jää jumiin.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 27.7.2008 16:39

Tyhjäkäyntimoottori lienee edelleen likainen sieltä sisältä. Laita se bensasoikkoon likoamaan ja etsit 6-12 voltin väliltä virtalähteen ja yhdistät + ja - niihin napoihin mitä siinä on merkattu. Varo ettet räjäytä bensahöyryjä. Katkot virtaa päälle ja pois nopeaan tahtiin niin uskoisin että alkaa liuotin tummenemaan.

Itselläni vasta tämä auttoi tuohon tyhjäkäynnin vaelteluun ja kierrosten huutamiseen ilman että kaasua antoi ollenkaan. Meinasin jo todella ostaa uuden tyhjäkäyntimoottorin mutta onneksi heräsi toimimaan oikein. Kymmenet kerrat varmasti tuli yön yli liuotettua vaan eipä se siitä miksikään muuttunut ennen kuin sähköllä avustettuna.

Ja kannattaa putsata se kumiletku mikä siihen tyhjäkäyntimoottorille tulee, oli ihmeen öljyinen itselläni.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 27.7.2008 21:36

Letkut putsasinkin jo mutta täytynee koittaa tuota liotusta ja sähköä. kuulostaa hieman hurjalta tempulta mutta koitetaan :D Kylläpä se lehissä sitte lukee jos posahtaa

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 29.7.2008 20:53

Liottelin ja sähköllä avustin mutta vaikutusta ei kyllä ollut.
Kaasuvaijerin päästä kun painattaa kaasua pois päin kierrokset alkoivat nousemaan ja jäivät jumiin ja pienellä liikuttelulla rupiaa kierrokset rykimään.
Kun auton käynnistää, tyhjäkäynnillä kierrokset pysyvät 1000 kieppeillä mutta kun ensimmäisen kerran kaasuun koskee ja päästää irti ne jäävät aina 1200-1300 väliin pyörimään. Viittaako tämä nyt sitten juuri tyhjäkäyntimoottoriin vai voisiko vika olla muuallakin?

Vasta vaihdoin muuten tulpatkin ja ne näyttivät jo nyt ikävän nokisilta.
En tiedä mahtaako olla normaalia mutta huolestuttaa pahasti myös tuo että "tyhjäkäynnillä" pyöriessä n.10min öljyn lämpötila nousi taas 116C ja nesteetkin näytti yli 110C :F

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 29.7.2008 21:14

Viittaisi mun mielestä johonkin anturivikaan ennemmin kuin tyhjäkäyntimoottorin viallisuuteen, mutta kokeileppas vielä seuraavaa. Itse huomasin kun tyhjäkäynnin kanssa tappelin sen että kun icv oli vielä likainen ja sen johdon nyppäsi kone käynnissä irti, kone jäi käymään siihen 500-600rpm. Kun sain tyhjäkäyntimoottorin oikeasti puhtaaksi, johdon irroitus sammutti koneen! Mitä tapahtuu kun otat tyhjäkäyntimoottorin johdon irti kone lämpimänä?

Tulppien nokisuutta selittäisi taas enemmän jokin anturivika kun seokset on keturallaan. Lämmötkin tosiaan turhan korkeat, itselläni kaupungissa pörrätessä tyhjäkäynnillä veden lämpötila pysyy alle 100 ja öljytkin alle 104. Sinuna tutkisin anturit läpi, ohjearvoja: http://www.garageinc.org/wili/vw/2E-Dig ... earvot.php

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 30.7.2008 18:24

Kannattas vikakoodit lukasta kanssa. Anturiviat pukkaa yleensä aika herkästi vikakoodia. MK3:ssa ainakin vikakoodit ei kovin herkästi edes valoja sytytä tauluun kuitenkaan.

Omassa 1.8:ssa oli tuo lämpötila-anturi ketuillaan. Siinä ainakin on 2 anturia yhdessä kuoressa. Toinen antaa ECU:lle tietoa ja toinen mittaristolle. Omassa se moottorin puoleinen oli hajalla ja ECU ei tienny ollenkaan moottorin lämpötilaa vaikka mittarissa lämmöt näky hyvin. Tämäkin pukkasi vikakoodia mutta mittaristoon ei mitään vikavaloa syttynyt.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 30.7.2008 18:44

Mittailujen sun muiden kokeiden jälkeen tyhjäkäyntimoottori näyttäisi olevan kaikin puolin ok. Tosin virrat päälle laitettaessa se pitää jonkinmoista sirinää ja tärisee hieman. normaalia? en ole ennen huomannut/huomioinut ainakaan.

uusi epäilty sen sijaan löytyi. Kaasuläpän asentotunnistin antaa läppä kiinni(tyhjäkäynnin pyöriessä 1200-1300rpm) jännitteen n.0,6V mikä on nnasun laittaman taulukon mukaan vielä ok (0,3-1,7V) läppä auki jännite taas nousee 4,75V mikä heittää taulukossa annetusta 3,5V.
kun kierrokset jäivät jumiin ja kaasupolkimesta päästi irti jännite oli samat 0,6V luokkaa vaikka kierrokset saattoivat olla lähelle 3000.
Oisko anturi rikki. pitää melkeen katella jos jostain löytys uusi.

Edit: kertokaaha jos tiedätte mistä kyseisen anturin voisi löytää. ei satu nyt omaan silmään oikeen netistä ainakaan.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 30.7.2008 20:56

Tämä 2E vanhanmallisena ei osaa antaa itsestään oikeastaan mitään järkevää vikakoodia, siis moottorista. Joskus johdon päässä käytin kun pahiten oireili eikä sieltä mitään vikaan liittyvää löytynyt vaikka todellisuudessa useampi anturi oli rikki. Mutta kannattaa toki kokeilla.

Saattaisi se asentotunnistin olla rikki, jännitteen pitäisi muuttua lineaarisesti kaasun asennon mukaan. Kaasuläppäanturi ja ilmamäärämittari toimii käsi kädessä, kaasua painamallla ilmamäärä lisääntyy ja kierrokset nousee.

Onhan sytytys varmasti kohdillaan? Eli ajoitus säädetty lämpöanturi irti? Lämpöanturin ecu-puolen toimivuutta voi testata ajoituslampulla:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=582986

Ei se icv äänetönkään ole, mutta ei se mitään melua pidä.

E: Eikö löytynyt motonetistä anturia? Itse ostin vielä viime vuonna sieltä.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 30.7.2008 22:06

III 2,0-85kW Kaasuläppäsäädin VAG#-037907385M. . . . . . . 28-1408 94.50

Tuollaisen löysin motonetistä. sen verta on kyllä hintaa ettei ihan ensimmäisenä viitsi vaihtaa. pitää vielä selvitellä muita vaihtoehtoja. Tosin aikani sitä täsä nyrkillä hakattuani ja töllisteltyäni en saanut kierroksia kertaakaan jumiin kun pientä koelenkkiä kävin ajelemassa ja pihalla käytin. kierrokset jäävät edelleen 1200 tienoille tyhjäkäynnillä mutta hetken käytyä tippuvat 1000 tienoille. Kassotaan mitä se sanoo kun ajellaan vielä lisää.
Tulppien nokeentuminen kyllä häiritsee vielä yöunia joten ei asiaa uskalla vielä unohtaa.

Sytytyksen säädöstä ei ole kyllä itsellä mitään kokemusta enkä ajoituslamppuakaan omista. Pitäisi ehkä käyttää josain korjaamolla mutta siellä nyhtävät vain viimeisetkin kahvirahat.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 2.8.2008 17:53

Kyllä meni ajaminen jo aivan mahottomaksi niin remonttiin meni. Jatkuvasti ajaessa kun kytkimen polkaisi pohjaan kierrokset nousivat nopeasti. ei kuulostanut varmasti ulkopuolisten korvaan kovin ammattitaitoiselta ajamiselta. kierroksia ei saa edes laskemaan vaikka kaaupoljinta hieman pumppailisi.
Kaasuläpän irroitin kokonaan ja olihan siellä jonkumoista paskaa seinämissä jotka hinkkasin ja pesin pois. Nyt murhetta aiheuttaakin tuo asentoanturi joka oli parhaat päivänsä nähnyt kun sen aukaisin. Säikeet jotka ottivat kontaktipintoihin kiinni olivat varsin kärsineen näköiset (viimeistään nyt ainakin kun niitä sörkein mutkalle).
Jännitteetkin on täysin väärät. nyt pitäisi kyllä löytää moinen anturi jostain nopsasti.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 8.8.2008 16:22

Sain anturin vaihettua ja ainakin tuo kierrosten jumittuminen hävisi. Kierrokset eivät myöskään enään hyökkäile kun putsasin tyhjäkäyntimoottorin.
Mutta jostain syystä edelleen kun auton käynnistää kierrokset ovat ihan ok reilut 1000 tyhjäkäynnillä mutta kun kerran hipaisee kaasupoljinta niin tyhjäkäyntikierrokset nousevat heti 1400-1600 välille eikä siitä laske.
Lämpenee myös edelleen perskeleesti, kun ajon jälkeen seisotin noin 5min "tyhjäkäynnillä" niin öljyt näytti 116C ja ja nesteetkin lämpeni niin että rupes valoa ja räpyttään.

Edittiä: jaa eipä se kierrosten juuttuminen näköjään häipynytkään, ainakaan kokonaan. ensimmäisellä testireissulla vain ei oireillut ollenkaan, toisella reissulla juuttui jo muutaman kerran. Peruuttaessa myös jostain syystä hyökkäilee moottori. Niinkuin olisi sammumisen partaalla. Kahtasataako tuolla pitää peruuttaa vai mistä moinen.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 8.8.2008 19:28

Edelleen ehdotan että sytytys on rankasti pielessä, jokseenkin tutun kuuloista ajoilta kun en ajoituslamppua omistanut ja virranjakajaa tuli pyöriteltyä suuntaan jos toiseenkin eikä se ikinä ollut hyvä. Toimi miten milloinkin, kuumeni ja tyhjäkäynnin kanssa oli tappelua.

Kuulostaa ehkä hullulle, ja niin se onkin. En olisi itse uskonut miten paljon sytytys saa olla pielessä ja silti auto jotenkuten pelaa.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 9.8.2008 10:06

mistähän tuon ajoituslampun voisi hommata, vai onko vain parempi viiä korjaamolle.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 10.8.2008 3:26

Olin tämän jo muka testannut vaan kun tuossa koitin uudemman kerran nii huomasin että jarrua polkiessa kierrokset nousevat. Oisko josain jarrutehostimen letkussa reikä, en vain millään löytänyt mitään reijän tapaista. Misähän kaikkialla ne yleisimmät vaihtoehdot voisivat olla.
Kun sammuttaa auton ja polkee jarrua kuuluu sekä kuskin jalkatilasta että moottoritilasta selvää suhinaa. parin kolmen polkaisun jälkeen tuo tosin häviää. Normaalia? en ole ennen ainakaan huomannut.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 12.8.2008 17:07

Perskele kamppailu jatkuu. tyhjäkäyntimoottori kuitenkin lopulta tuntuisi olevan se syypää.
vaan kertokaapa mikä virka tuolla edes on. Eikö kone toimisi hyvin kun säätäisi kaasuläpän rajoitinruuvia sen verta että se päästäisi sopivasti ilmaa läpän kautta läpi jotta auto pysyisi ilman polkimen painamista päällä? Olisiko tästä mahdollisesti jotain haittaa?
Ainakin siinä säästäisi ison summan euroja kun ei tarvisi uutta tyhjäkäyntimoottoria ostaa :D

macci86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.4.2008 13:19

ViestiKirjoittaja macci86 » 7.7.2009 13:26

Täällä jarrutehostimen letku lähti kevyesti nykäsemällä imusarjasta irti, oli tuo tehtaan klemmari hieman vuosien saatossa löystynyt...

Onko tuo http://www.garageinc.org/wili/vw/2E-Dig ... earvot.php vaihtanut osotetta?

olgr
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.9.2005 21:03

ViestiKirjoittaja olgr » 17.7.2009 11:02

Itsellä vm.96 2.0 cäbi golffissa pientä huonovointisuutta tyhjäkäynnillä. Kierrokset putoavat välillä hiukan, kuulee käynnissä ja pienenä tärinänä kabiinissa. Kierroksilla käy hienosti ja vetää tasaisesti läpi alueen.

Vaihdettu: Tulpat, tulpanjohdot, puolan maadoitus uusittu, kun oli kovin huonon näköinen. Liittimet olen käynyt läpi ilmamassamittarilta, puolalta ja virranjakajalta. Suihkuttanut contact spraytä tms.

Mitä seuraavaksi tutkitaan? Missäs tyhjäkäyntimoottori sijaitsee? Onko se siinä kaasuläpän takana tulipellin puolella? Irroitus vinkkejä otetaan myös vastaan, tuntuisi olevan melko ahdasta. Varmaan ainoa ahdas paikka ko. auton konehuoneessa :) Auto on melko tuore hankinta, eikä ko. motista aiempaa kokemusta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa