Pumppusuutinko vai mikä? Bkd käryää, ja käy kolmella. SOLVED
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Pumppusuutinko vai mikä? Bkd käryää, ja käy kolmella. SOLVED
Talvella vaihdoin ocuuni ahtimen ja havaitsin muistaakseni kolmospytyn pakoaukon värin poikkeavan muista. Oli tummempi, ehkä kosteampi.
Nyttemmin käynti on huonontunut ja auto savuttaa sinistä, ja tuntuu, että kone käy kolmella n.1500kierrokseen asti.
Auto nykisee väännättäessä matalilla kierroksilla.
Vikakoodit sanoo: misfire detection, cylinder3
Suutinten johtosarja on vaihdettu.
Merkkihuollon ukko sanoi näkemättä nokka-aleksin ja paininkuppien olevan sököt!
Tätä hieman epäilen, vaikka mittarissa on jo 460tkm...
Moottoriöljyä oli hiukan liikaa ja vajuttaminen auttoi vähän.
Mikä neuvoksi, onko tässä ruvettava suutinhommiin?
Toisaalta sekin olisi helpompi vaihtaa kuin esim.venttiili.
Auto toimii muuten normaalisti ja tehotkin tuntuisi olevan tallessa.
E: tarkennuksena vielä, että kyseessähän on 16venttiilinen 2 litrainen tdi moottori
Nyttemmin käynti on huonontunut ja auto savuttaa sinistä, ja tuntuu, että kone käy kolmella n.1500kierrokseen asti.
Auto nykisee väännättäessä matalilla kierroksilla.
Vikakoodit sanoo: misfire detection, cylinder3
Suutinten johtosarja on vaihdettu.
Merkkihuollon ukko sanoi näkemättä nokka-aleksin ja paininkuppien olevan sököt!
Tätä hieman epäilen, vaikka mittarissa on jo 460tkm...
Moottoriöljyä oli hiukan liikaa ja vajuttaminen auttoi vähän.
Mikä neuvoksi, onko tässä ruvettava suutinhommiin?
Toisaalta sekin olisi helpompi vaihtaa kuin esim.venttiili.
Auto toimii muuten normaalisti ja tehotkin tuntuisi olevan tallessa.
E: tarkennuksena vielä, että kyseessähän on 16venttiilinen 2 litrainen tdi moottori
Viimeksi muokannut persetinpersetti, 17.12.2015 8:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Näin muistelenkin, että venttilit ovat oikein rullakeinujen käyttämät.
VCDS:sää ei ole. Olen yrittänyt pärjätä sellaisella bluetooth-donglella ja älykännykällä näkee kyllä koodit, mutten ole vielä löytänyt sellaista softaa jolla näkisi tutkia korjausarvoja.
Taidan tuossa viikolla nykäistä sen suuttimen irti, millä olette tyhjentäneet kannen polttonesteestä? Arveluttaa letku irti käytellä, tandempumpun kuivakäytössä vaurioriski lienee ilmeinen..
Lukemani perusteella bkd:n suutinrikot olisi harvinaisia, mutta onhan tuossa jo niitä kilometrejä.
VCDS:sää ei ole. Olen yrittänyt pärjätä sellaisella bluetooth-donglella ja älykännykällä näkee kyllä koodit, mutten ole vielä löytänyt sellaista softaa jolla näkisi tutkia korjausarvoja.
Taidan tuossa viikolla nykäistä sen suuttimen irti, millä olette tyhjentäneet kannen polttonesteestä? Arveluttaa letku irti käytellä, tandempumpun kuivakäytössä vaurioriski lienee ilmeinen..
Lukemani perusteella bkd:n suutinrikot olisi harvinaisia, mutta onhan tuossa jo niitä kilometrejä.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Erikoinen moottori kun ei mene nestettä, eikä öljyä. Yhtään. Siinä oli öljynvaihto hiljattain ja silloin kai tuli liikaa laitettua, kun joutui vajuuttamaan. Vai päästäneekö tandem polttonesteitä sitten sekoittumaan, dieselsuodatin on ainakin ihan musta.
Onko kukaan muuten koittanut korjata noita tandempumppuja?
En ole vieläkään päässyt syventymään tämän auton venttiilikopan alle, koska ajoauton virkaa toimittanut toinen Skoda posautti ahtoputkesta pidätyskynnet sileäksi.
Piti samalla tehdä määräaikaishuolto siihen.
Saattaa joku tovi mennä, mutta raportoin tänne kun ilmenee uutta.
Onko kukaan muuten koittanut korjata noita tandempumppuja?
En ole vieläkään päässyt syventymään tämän auton venttiilikopan alle, koska ajoauton virkaa toimittanut toinen Skoda posautti ahtoputkesta pidätyskynnet sileäksi.
Piti samalla tehdä määräaikaishuolto siihen.
Saattaa joku tovi mennä, mutta raportoin tänne kun ilmenee uutta.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Heh, mulla on kaksi bkd moottorillista autoa, eikä kumpikaan tosiaan syö öljyä :D
Toisella ajettu 270tkm
Ja toinen, potilas, ajomäärältään 466tkm.
Öljyt ei haise mielestäni dieselille ja käynnistyvyys on kummassakin samanlainen:
Kylmänä startti pyörittää tosi laiskasti, ehtii jo ajatella "lähde nyt s**tana", mutta kuitenkin
auto käynnistyy vähemmällä pyörittämisellä kuin esim emännän bxe koneellinen, ja yli 25 pakkasesta. Lämpimäkin lähtee kuin palmun alta.
Laiskan startin epäilen johtuvan akkukaapelin jommankummanpään huonosta kontaktista, potilasautoon vaihdoin kytkinpaketin ja ihan kuin startti pyörisi virkeämmin.
E: startin laiskuus johtuu ilmeisesti loppunajetusta vauhtipyörästä
Toisella ajettu 270tkm
Ja toinen, potilas, ajomäärältään 466tkm.
Öljyt ei haise mielestäni dieselille ja käynnistyvyys on kummassakin samanlainen:
Kylmänä startti pyörittää tosi laiskasti, ehtii jo ajatella "lähde nyt s**tana", mutta kuitenkin
auto käynnistyy vähemmällä pyörittämisellä kuin esim emännän bxe koneellinen, ja yli 25 pakkasesta. Lämpimäkin lähtee kuin palmun alta.
Laiskan startin epäilen johtuvan akkukaapelin jommankummanpään huonosta kontaktista, potilasautoon vaihdoin kytkinpaketin ja ihan kuin startti pyörisi virkeämmin.
E: startin laiskuus johtuu ilmeisesti loppunajetusta vauhtipyörästä
Viimeksi muokannut persetinpersetti, 17.12.2015 8:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Otin tuon kolmosen suuttimen irti kannesta.
Aivan kuin toinen kiinnityspultti olisi ollut vähän löysemmässä.
Kannessa on selvät jäljet johtuen ilmeisesti suuttimen vapinasta.
Suuttimessa o-Renkaiden välissä olevassa holkissa selvät jäljet.
Pohjois-Karjalan Vag-specialisti Lamminsalo ei ilmeisesti ole vaihtanut ainoatakaan BKD:n suutinta. Tästä päätellen itse suutin lienee ehjä huolimatta reippaista kilometreistä..
Kävin ostamassa Joensuun Laakerista eurolla hieman paksummat O-renkaat ja fixukselta suuttimen kiinnityspultteja kokeiluja varten. Pultit ovat silmämääräisesti saman pituiset entisten kanssa, joten huomattavaa venymistä ei ole tapahtunut.
Täytyy vielä saada kalvainta lainaksi, että saisi tuon kannen kohtuullistettua. Sitten vaan taas kokeilemaan.
Aivan kuin toinen kiinnityspultti olisi ollut vähän löysemmässä.
Kannessa on selvät jäljet johtuen ilmeisesti suuttimen vapinasta.
Suuttimessa o-Renkaiden välissä olevassa holkissa selvät jäljet.
Pohjois-Karjalan Vag-specialisti Lamminsalo ei ilmeisesti ole vaihtanut ainoatakaan BKD:n suutinta. Tästä päätellen itse suutin lienee ehjä huolimatta reippaista kilometreistä..
Kävin ostamassa Joensuun Laakerista eurolla hieman paksummat O-renkaat ja fixukselta suuttimen kiinnityspultteja kokeiluja varten. Pultit ovat silmämääräisesti saman pituiset entisten kanssa, joten huomattavaa venymistä ei ole tapahtunut.
Täytyy vielä saada kalvainta lainaksi, että saisi tuon kannen kohtuullistettua. Sitten vaan taas kokeilemaan.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
En löytänyt sopivaa kalvainta, joten tunkaisin suuttimen vain uusien o-renkaiden kera kanteen ja toivoin parasta.
Eihän se mihinkään korjaantunut.
Aiemmin en ole muistanut mainita yhtä oireista: väännättäessä n.1700rpm ylämäkeen cruisella ja ilman, eikä tartte olla mäkikään, auto nykisee, panee hanttiin.
Tosin nyt moottori käy välillä kuin kello eikä savuta. Ongelma voisi olla siis jossakin johtoliitoksessa/johdossa. Jatketaan tutkintaa...
Kiireessä jäi säätämättä nuo suuttimet, täytyy vielä tarkastaa johtosarjankin liitos.
Kovasti tekisi mieli heittää suuttimen kiinnityspultit ihan jäykästä tavarasta sinne.
Asentajan käteen venyvät pultit eivät tuntuis kiristyvän juuri ollenkaan.
Nyt kun on todettu, että paineet pääsevät karkaamaan palotilasta suuttimen ja kannen väliin, voisi kovista pulteista olla apua.
En millään löydä netistä juttua, onko joku tuota jo kokeillutkin?
Ja kulkeeko pulttien sitkeys käsi kädessä kovuuden kanssa vai voiko saada esim. kymppi piste ysiä sitkeämpänä?
Eihän se mihinkään korjaantunut.
Aiemmin en ole muistanut mainita yhtä oireista: väännättäessä n.1700rpm ylämäkeen cruisella ja ilman, eikä tartte olla mäkikään, auto nykisee, panee hanttiin.
Tosin nyt moottori käy välillä kuin kello eikä savuta. Ongelma voisi olla siis jossakin johtoliitoksessa/johdossa. Jatketaan tutkintaa...
Kiireessä jäi säätämättä nuo suuttimet, täytyy vielä tarkastaa johtosarjankin liitos.
Kovasti tekisi mieli heittää suuttimen kiinnityspultit ihan jäykästä tavarasta sinne.
Asentajan käteen venyvät pultit eivät tuntuis kiristyvän juuri ollenkaan.
Nyt kun on todettu, että paineet pääsevät karkaamaan palotilasta suuttimen ja kannen väliin, voisi kovista pulteista olla apua.
En millään löydä netistä juttua, onko joku tuota jo kokeillutkin?
Ja kulkeeko pulttien sitkeys käsi kädessä kovuuden kanssa vai voiko saada esim. kymppi piste ysiä sitkeämpänä?
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Ihan hyvää mutuilua!
Venyvyyttä tarkoitin. Tässä moottorityypissä suutin on kahdella 6mm pultilla kiinni.
Suuttimen takominen ei huoleta, se on jo tehnyt pesäänsä jälkeä.
Pyrin painamaan suutinta kantta vasten tiukemmin, jolloin pohjasuppilo olisi kaasutiiviimpi.
Sylinterin kannen kierteet ja kierteiden ympäristö huolettaa, jokin syy sille on oltava, että venyviä pultteja on käytetty.
Moottorin käynnistyvyys on epäuskottavan hyvä.
Vuotaisikohan siellä vielä joku sylinteriin huikkalöpöä?
Olen ymmärtänyt, että o-rengasvuodot heikentäisivät käynnistyvyyttä.
Eka startti kolmosen suuttimen oltua irti meni näin: Avain kerralla starttiasentoon ja kone hörähti reilusti, mutta sammui. Toisella hieman köhäistyään ryntäsi hieman ja jäi käymään.
Mutuilulla tässä täytyy mennä eteenkin päin. Kaikki kommentit ovat tervetulleita, kumotaan ja vahvistetaan niitä sitten tilanteen mukaan :D
Venyvyyttä tarkoitin. Tässä moottorityypissä suutin on kahdella 6mm pultilla kiinni.
Suuttimen takominen ei huoleta, se on jo tehnyt pesäänsä jälkeä.
Pyrin painamaan suutinta kantta vasten tiukemmin, jolloin pohjasuppilo olisi kaasutiiviimpi.
Sylinterin kannen kierteet ja kierteiden ympäristö huolettaa, jokin syy sille on oltava, että venyviä pultteja on käytetty.
Moottorin käynnistyvyys on epäuskottavan hyvä.
Vuotaisikohan siellä vielä joku sylinteriin huikkalöpöä?
Olen ymmärtänyt, että o-rengasvuodot heikentäisivät käynnistyvyyttä.
Eka startti kolmosen suuttimen oltua irti meni näin: Avain kerralla starttiasentoon ja kone hörähti reilusti, mutta sammui. Toisella hieman köhäistyään ryntäsi hieman ja jäi käymään.
Mutuilulla tässä täytyy mennä eteenkin päin. Kaikki kommentit ovat tervetulleita, kumotaan ja vahvistetaan niitä sitten tilanteen mukaan :D
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
"tapsa 86
LähetäLähetetty: 13.11.2015 6:20 Viestin aihe:
Onkohan siinä kolmospytyssä puristuksia?"
-Puristuksia ei tullut mittailtua, koska käynti välillä oli hyvä ja kaikilla sylintereillä.
Ajeltuani autolla hieman, totesin moottorin toimivan paremmin kylmänä. Kaikki pytyt olivat mukana, mutta savutusta esiintyi silti hivenen.
Tänään ajattelin ennen iltavuoroon lähtöä vaihtaa suuttimien kiinnityspultit.
Toimenpide vaati johtosarjan siirron pois tieltä ja suutinten keinuvipukoneiston poiston.
Suutinten kiinityspulttien poiston jälkeen puhaltelin pienellä letkulla ruuvien reiät tyhjäksi öljystä ja pudotin paikalleen M6x90, 8,8 kovuuden kuusiokolopultit. Nämä kiristin hartiamomenttiin.
Testasin vielä pistokoeluonteisesti kakkospytystä, että suuttimen säätö ei ollut muuttunut. Ei ollut, joten muovit paikoilleen ja kone käymään.
Hetken köhittyään auto asettui käymään kaikilla sylintereillä ja parinsadan kilometrin vaihtelevan ajon jälkeen kone käy yhä kuin kello!
Nyt vain odotellaan koska suutin tulee kurkkimaan konepellistä maisemia :)
O-renkaat täytyy vielä vaihtaa loppuihinkin suuttimiin ja tutkia samalla, mitä pultit ovat tykänneet työstänsä. Samalla suuttimien pesät täytyisi pyrkiä koneistamaan, jos nyt tahtoo viimeisen päälle tehdä. En näe toimenpidettä välttämättömänä, sillä hiontamateriaalin joutuminen polttoainekanavaan hirvittää liikaa.
Tämä sitten ehkä joulun välipäivinä.
Kiitos kaikille osallistuneille ja hyvää joulun odotusta ;)
LähetäLähetetty: 13.11.2015 6:20 Viestin aihe:
Onkohan siinä kolmospytyssä puristuksia?"
-Puristuksia ei tullut mittailtua, koska käynti välillä oli hyvä ja kaikilla sylintereillä.
Ajeltuani autolla hieman, totesin moottorin toimivan paremmin kylmänä. Kaikki pytyt olivat mukana, mutta savutusta esiintyi silti hivenen.
Tänään ajattelin ennen iltavuoroon lähtöä vaihtaa suuttimien kiinnityspultit.
Toimenpide vaati johtosarjan siirron pois tieltä ja suutinten keinuvipukoneiston poiston.
Suutinten kiinityspulttien poiston jälkeen puhaltelin pienellä letkulla ruuvien reiät tyhjäksi öljystä ja pudotin paikalleen M6x90, 8,8 kovuuden kuusiokolopultit. Nämä kiristin hartiamomenttiin.
Testasin vielä pistokoeluonteisesti kakkospytystä, että suuttimen säätö ei ollut muuttunut. Ei ollut, joten muovit paikoilleen ja kone käymään.
Hetken köhittyään auto asettui käymään kaikilla sylintereillä ja parinsadan kilometrin vaihtelevan ajon jälkeen kone käy yhä kuin kello!
Nyt vain odotellaan koska suutin tulee kurkkimaan konepellistä maisemia :)
O-renkaat täytyy vielä vaihtaa loppuihinkin suuttimiin ja tutkia samalla, mitä pultit ovat tykänneet työstänsä. Samalla suuttimien pesät täytyisi pyrkiä koneistamaan, jos nyt tahtoo viimeisen päälle tehdä. En näe toimenpidettä välttämättömänä, sillä hiontamateriaalin joutuminen polttoainekanavaan hirvittää liikaa.
Tämä sitten ehkä joulun välipäivinä.
Kiitos kaikille osallistuneille ja hyvää joulun odotusta ;)
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Ei tuolle oikein muuta selitystä löydy kuin se että nykyisillä pulteilla suuttimet puristuu lujemmin kantta vasten.
Tuossahan voisi toimia myös vaarnapultit, ettei kannenkierteet rasitus turhaan pulttien auki-kiinni kiertämisistä.
Momentin määritys meneekin sitten pitkälti juuri tuolla hartimomentti periaatteella, tietenkin pulteille löytyy ohjearvot, joka on tuolle M6 8.8 kovuudelle 11Nm
Tuossahan voisi toimia myös vaarnapultit, ettei kannenkierteet rasitus turhaan pulttien auki-kiinni kiertämisistä.
Momentin määritys meneekin sitten pitkälti juuri tuolla hartimomentti periaatteella, tietenkin pulteille löytyy ohjearvot, joka on tuolle M6 8.8 kovuudelle 11Nm
Alkuperäisetkin ovat tietääkseni samaa kovuusluokkaa, joten samalla tavoin kiristetty pultti pitäisi pitää suuttimen paikallaan samalla voimalla.
Toki puristusvoimaan vaikuttaa jos pultteja on availtu aikaisemminkin, ja sopivasti jätetty reiän pohjalle vielä öljyä ja käytetty vanhoja pultteja. Tai sitten johtosarja on alkanut toimimaan liikuttelun ja uudelleenasennuksen myötä.
Aivan en 100% korjaukseksi tuota usko, mutta iisi juttu, kannatti tehdä, ja hyvä niin kauan kun toimii!
Toki puristusvoimaan vaikuttaa jos pultteja on availtu aikaisemminkin, ja sopivasti jätetty reiän pohjalle vielä öljyä ja käytetty vanhoja pultteja. Tai sitten johtosarja on alkanut toimimaan liikuttelun ja uudelleenasennuksen myötä.
Aivan en 100% korjaukseksi tuota usko, mutta iisi juttu, kannatti tehdä, ja hyvä niin kauan kun toimii!
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Jep.
Johtosarja oli niin monesti paikaltaan, että sen vaikutus voidaan poissulkea.
Hyvä tosiaan, jos vain toimii. Tulevaisuudessa tietyt käyntihäiriöt kyllä purattaa äkkiä venttiilikoppaa irti.
Alkuperäiset pultit eivät olleet kovin merkittävästi venyneitä, niitä voisi hieman mittailla.
Koneelle, ei tiettävästi ole tehty mitään tätä ennen. Auto on ollut vain kahdella omistajalla ennen minua, ja työkaverini on heistä toinen. Hän oli ajanut yli satatuhatta ja minä n.30tkm.
Jokin kampanja oli lähes uutena ollut, täytyy googlata löytyykö selitystä.
Johtosarja oli niin monesti paikaltaan, että sen vaikutus voidaan poissulkea.
Hyvä tosiaan, jos vain toimii. Tulevaisuudessa tietyt käyntihäiriöt kyllä purattaa äkkiä venttiilikoppaa irti.
Alkuperäiset pultit eivät olleet kovin merkittävästi venyneitä, niitä voisi hieman mittailla.
Koneelle, ei tiettävästi ole tehty mitään tätä ennen. Auto on ollut vain kahdella omistajalla ennen minua, ja työkaverini on heistä toinen. Hän oli ajanut yli satatuhatta ja minä n.30tkm.
Jokin kampanja oli lähes uutena ollut, täytyy googlata löytyykö selitystä.
Meillä oli töissä tommonen Octavia BKD-koneella ja kävi juurikin kolmella, vika yleensä tuli päälle yhtäkkiä ~5-10km ajon jälkeen. Syynä oli suuttimen liittimen löystyminen, vaihdoin johtosarjan ja vika hävisi. Aikasemminkin oli yksi samanlainen potilas, josta vaan kiristettiin liittimen "sieluja" ja rupesi toimimaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa