Takajarrulevyn vaihto Skoda Octavia 2.0 Tdi 2007
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Takajarrulevyn vaihto Skoda Octavia 2.0 Tdi 2007
Minkälaisella pultilla (2kpl) on takajarrun runko kiinni siinä ripustuksessa? Onko se jokin torx vai jokin muu eksoottinen "kuusiokolo"?
Eli puhun niistä kahdesta pultista jotka ovat siellä jarrukilven takana japitävät sitä jarrusatulan runkoa kiinni ripustuksessa! Mikähän on koko?
(En puhu niistä kahdesta 13mm kannalla oleista normaaleista pulteista)!
Jos on jokin erikoiskantainen niin mistähän saa ko. "kuusiokolohylsyn" ostettua? Motonet? Biltema? tms?
Jarrulevyt eivät irtoa ilman, että irrottaa sen koko jarrusatula kokonaisuuden?
Eli puhun niistä kahdesta pultista jotka ovat siellä jarrukilven takana japitävät sitä jarrusatulan runkoa kiinni ripustuksessa! Mikähän on koko?
(En puhu niistä kahdesta 13mm kannalla oleista normaaleista pulteista)!
Jos on jokin erikoiskantainen niin mistähän saa ko. "kuusiokolohylsyn" ostettua? Motonet? Biltema? tms?
Jarrulevyt eivät irtoa ilman, että irrottaa sen koko jarrusatula kokonaisuuden?
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Se jarrusatulan runko oli kiinni kahdella NXZ-pultilla ja se kanta kooltaan 14 eli semmoinen 12-sakarainen tähtipultti.
Biltemasta sai sarjan konehylsyjä, jossa 14, 16 ja 18 koot, lyhyt ja pitkävartiset hylsyt n. 25 euroa.
Ainoa tarkasti otettava kohta on kun irrottaa ne luistit siitä rungosta niin toinen on lyhyt ja toinen pidempi eli tarkkuutta vaatii, että laittaa oikein kootessa.
Biltemasta sai sarjan konehylsyjä, jossa 14, 16 ja 18 koot, lyhyt ja pitkävartiset hylsyt n. 25 euroa.
Ainoa tarkasti otettava kohta on kun irrottaa ne luistit siitä rungosta niin toinen on lyhyt ja toinen pidempi eli tarkkuutta vaatii, että laittaa oikein kootessa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Itsekkin ajattelin, että ovat per...een lujassa ja niinhän olivatkin!
Autotallissa sain homman tehdä ja käsivoimin ei kyllä pystynyt avaamaan, vaan jaloilla räikänvarresta työntämällä (monttua ei siis ole).
Räikän varsi tuli sen ylempään pulttiin laitettaessa n. 10 cm näkyviin alatukivarsien alapinnasta, josta sitten jalalla työntämällä sai avattua.
Parkkipaikallakin kyllä onnistuu, mutta jonkinlaisen alustan vaatii jos ei halua maata hiekalla/asfaltilla.
Itselläkin tosiaan mielessä, että vaihtaisin normi pultteihin, mutta ei varmuutta pulttien kovuudesta eli olivatko 8.8 vai 12.9 kovuudeltaan? Enkä sitten enää vaivautunut, kun hylsysarjankin ostin.
Autotallissa sain homman tehdä ja käsivoimin ei kyllä pystynyt avaamaan, vaan jaloilla räikänvarresta työntämällä (monttua ei siis ole).
Räikän varsi tuli sen ylempään pulttiin laitettaessa n. 10 cm näkyviin alatukivarsien alapinnasta, josta sitten jalalla työntämällä sai avattua.
Parkkipaikallakin kyllä onnistuu, mutta jonkinlaisen alustan vaatii jos ei halua maata hiekalla/asfaltilla.
Itselläkin tosiaan mielessä, että vaihtaisin normi pultteihin, mutta ei varmuutta pulttien kovuudesta eli olivatko 8.8 vai 12.9 kovuudeltaan? Enkä sitten enää vaivautunut, kun hylsysarjankin ostin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Siitä pulttien momentista niin normaalisti M8:in pultilla (kovuus 8.8) momentti on n. 25 Nm, kovuudella 12.9 momentti onkin jo n.40 Nm.
Taas jos pultin kovuus on 12.9 niin momentti onkin M8:lla n. 40Nm.
Jos pulttisi on siis M10 niin ilmoittamasi momentti pitäisi olla n.50 Nm.
Minulla pultit olivat (mielestäni, en mitannut) kokoa M12 vähintään ja pituus n.100 mm, tuollaiselle pultille kiristysmomentti on noin 85 Nm.
(kovuudella 12,9 pultin kiristysmomentti on 142 Nm ja jos käyttää kierteissä rasvoja ja aluslaattoja arvot ovat erilaiset.
Nyt kun sitä avatessani jouduin kunnolla punnertamaan, luulen että momentti olikin jotakin yli 200 Nm, joka johtui varmaan ruosteesta ja yleisestä "sulfatoitumisesta" (= on sellaista valkoista hapettumaa) suolan sun muitten johdosta.
Taas jos pultin kovuus on 12.9 niin momentti onkin M8:lla n. 40Nm.
Jos pulttisi on siis M10 niin ilmoittamasi momentti pitäisi olla n.50 Nm.
Minulla pultit olivat (mielestäni, en mitannut) kokoa M12 vähintään ja pituus n.100 mm, tuollaiselle pultille kiristysmomentti on noin 85 Nm.
(kovuudella 12,9 pultin kiristysmomentti on 142 Nm ja jos käyttää kierteissä rasvoja ja aluslaattoja arvot ovat erilaiset.
Nyt kun sitä avatessani jouduin kunnolla punnertamaan, luulen että momentti olikin jotakin yli 200 Nm, joka johtui varmaan ruosteesta ja yleisestä "sulfatoitumisesta" (= on sellaista valkoista hapettumaa) suolan sun muitten johdosta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa