Toledo 1m klonksuu käännöksissä *ratkaistu*

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Toledo 1m klonksuu käännöksissä *ratkaistu*

ViestiKirjoittaja Flameball » 4.2.2015 18:36

Mikähän väljistyessään vois aiheuttaa klonksumisia kun vedon ottaa pois ja laittaa päälle hitaissa nopeuksissa jyrkissä mutkissa. Onko alapallo vai jokin muu? Auto ei hae mihkään ja kulkee nappisuoraan. Suoraan ajaessa ei kuulu mitään ylimääräsiä ääniä. Ehkä satunnaisesti saattaa saada jonkun pienen äänen aikaiseksi kun ottaa vedon pois ja painaa äkkiä kaasua, mutta melko harvinaista. Ääni on sen kuulonen, että jokin osa liikahtaa suuntaan ja toiseen aiheuttaen kalahduksen. Vai onko mulla vaihdelaatikko päreinä? Tuntu olevan pahimmillaan ääni kun oli kovat pakkaset ja liittyy nimenomaan tuohon veto pois ja takaisin päälle 90-asteen käännöksissä. Silloin saa aina äänen kuuluviin. Autoa on huollettu ihan säännöllisesti ja ohjeiden mukaisesti

- Pyöränpultit on kiinni
- Kaikki moottorin tukikumit vaihdettu parin vuoden sisään ja vedetty uusilla pulteilla vw:n ohjeilla kiinni.
- alatukivarsien puslat uusittu ja pultit myös
- kulmat säädetty viime kesänä
- kuskinpuolen ulompi vetonivel just vaihdettu ja sisempään lisätty voitelua.

Ideoita mistä vois kuulua. Alusta on sama Golf iv:n kanssa, joten tietoa olen yrittänyt kovasti löytää, mutta eipä ole vielä osunut diagnoosit kohilleen.
Viimeksi muokannut Flameball, 2.3.2015 15:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 4.2.2015 19:25

Kyllä melkein vetarin niveleltä kuulostaisi ? Onko kuinka paljon madallettu ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.2.2015 20:16

Mulla teki vähän samantapaista kun oli vasen raidetangon sisäpää väljä. Klonksahti myös kun hitaasti ratti käännettynä ajoi matalan kivetyksen yli.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 4.2.2015 21:22

raidetangonpäät täydellisenä vaihdettu molemmin puolin ennen kulmiensäätöä kun kolisti pirusti. Apparin vetoniveliin ei oo toistaseks koskettu. Autossa vakioalusta.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 5.2.2015 20:47

jaa korjataas viankuvausta sen verran että äänen saa miedompana aikaiseksi suorallakin kun päästää kaasusta ja antaa mennä moottorijarrulle ja taas laittaa kaasua ja kun tota toistaa ni kolke on jatkuvaa. Vaatii ripeitä liikkeitä. jos tekee saman hitaammin, ei kuulu mitään. Taidan ajaa auton pukeille ja alkaa etsimään mikä on irti vai lähteekö möykkä vaihdelaatikon sisältä.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 10.2.2015 18:25

Noin molemmat ulommat vetonivelet vaihdettu ja ääni säilyy. Samalla rasvasin uusiks sisemmät nivelet, kun ovat noita ns. tripod-malleja ja vaihto olis melko kallista. Nyt en saanut äskeisellä koeajolenkillä kolahtelua suoraan ajettaessa että jotenkin tää nyt liittyy siihen että autoa käännetään johkin suuntaan. Vai voisko vaan olla, että moottorin tukikumit antaa liikaa periks vaikka ovatkin tässä parin vuoden sisään kaikki uusittu?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 10.2.2015 20:38

Onko iskarien yläpään gummit missä kunnossa? Octavia piti välillä epämääräsiä kolinoita kun kumien ja korin väliin ilmaantui parin sentin väli, uretaaneilla parantui ajotuntuma todella paljon ja kolina hävisi omasta koslasta.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 11.2.2015 17:26

Nepäs ovat alkuperäiset. Ei varmaan tee huonoa vaihtaa. Laitetaan listalle. Nuohan ei juuri mitään maksa, mutta vaihtaminen ei oo herkkua :P Ei kyllä liiku ainakaan paikallaan vaihde silmässä nykiessä yhtään mihkään. tuntuu että isoin möykkä lähtee vaihdelaatikon perästä kun veivaa eestaas. semmonen ihme kalkatus :o

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 23.2.2015 18:42

Noniin nyt vaihdettu etuiskareiden yläpään kumit sekä lakrut. Vanhat oli varmaan 1.5cm länässä ja reikä venynyt hieman sivulle. Erittäin suositeltavaa oli kyllä vaihtaa. Se ei kuitenkaan kolinaa vienyt pois, eli ongelma säilyy. Ostin tänään samalla alapallonivelet, että jos niistä sitten vielä jatkais tätäkin hommaa ja veis niiden vaihdon jälkeen suuntaukseen kun kulmathan siinä menee kun niitä sohii uusia paikoilleen. Sit pitäs pakoputken joustoliitos vaihtaa kun vanha on aivan seula. Siitä joustostakin kyllä selkeästi antaa periks kun autoa heiluttaa eestaas vaihteella mut vaikea uskoa että se aiheuttais kolahduksen kun veto otetaan pois ja laitetaan takasin mutkissa. Jos alapalloista ei löydy väljiä, niin alkaa ideat olemaan vähissä. Kuuluuks lootan suunnilta kuulua kolahtavia ääniä ennenku veto tulee päälle. kun paikoillaan renkkaa? Kävi mielessä että oisko niinkin jännä vika että kytkinlevyn keskiön niittaukset ois feilannu :P

edit: ja tosiaan suoralla kolahdusta vaikea saada aikaseks yritti mitä tahansa. Kääntyessä oikea/vasen ja veto päälle/takasin yhdellä ja samalla vaihteella= kolahdus

edit 2: taidan vaihtaa vaihteistoöljytkin jossain välissä ni tulee varmistettua että on oikea määrä. ettei vaan oo riittämätön voitelu lootassa :P

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 24.2.2015 18:58

Entäs etukallistuksenvakaajan sisemmät kumit? Tosin ne aiheuttaa yleensä kolinaa monttuihin ajettaessa ja huonon ajettavuuden.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.2.2015 19:16

Mulla kans lonksui ne. Paikallaan väänneltäessä ei tuntunu välystä ennen kun otti päät irti. Puslat onkin tullu korvaavalla osanumerolla ja kiinnityspannalla. Nuukana käytin vanhat pannat ja vuolin puslat sopiviksi :D

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.2.2015 14:27

Ne sisemmät puslat vaihdettu vakaajaan kans vissiin viime keväänä vai kesänä. klemmareita en tajunnut vaihtaa silloin mut samalla tavalla sorvasin ku jormalainenkin ne sinne paikoilleen.

Tänään vaihtui toinen alapallo ja oli ihan kohtuukunnossa vielä 275tkm ajetuks. Alan kovasti epäilemään äänen liittymistä rikkoutuneeseen pakoputken joustoon ja moottorin tukikumeihin. En vaan oo viel keksiny miks se ääni tulee just vaan risteyksissä kääntyessä. Tänään vaihtuu se jousto ja viikonloppuna toinen alapallo vielä ja maanantaina käy kottero kulmien tarkistuksessa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.2.2015 19:28

No näin. pakoputken rikkinäinen joustohaitari vaihdettu ja hitsattu myös takaputken alun lähellä oleva kannake kuntoon. Koppero hiljeni. Pääsi siis kehnon joustoputken takia heilahtaan pakoputki vissiin reilusti jolloin heilahti siellä perässäkin ja aiheutti kolahduksen kun moottorijarrulta siirtyi mutkissa kaasulle ripeästi. Kanneke oli melko heikossa hapessa mutta vielä sen sai hitsattua nippuun tukevasti :) Että tämmönen tapaus tällä kertaa. Kiitoksia kaikille neuvoista ja vinkeistä kaikesta huolimatta!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.2.2015 20:01

Sittenhän sulla on kolinattomia metrejä paljon edessä kun kaikenmoista oot vaihtanu! :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.2.2015 20:15

jep vielä oikea alapallo pitäs vaihtaa ja maanantaina kulmien tarkastukseen jos siellä jotain jännää on yläpään kumien ja alapallojen jäljiltä muuttunut. Vähän tuli kalliiks pakoputken räminät mut sattuuhan näitä :P edelleen tosin lasku huomattavasti pienempi kuin korjaamolla teettämällä :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 26.2.2015 15:38

takaisin lähtökuoppiin eli klonksahteleehan se edelleenkin kun sopiva tilanne kohdalle sattuu. Tartti näköjään vähän enempi ajoa että löyty sopivat olosuhteet.

Voisko joku vilasta onko autossanne golf iv/a3/leon/toledo moottorin alla oleva ns. dogbone linja täysin suora edestäpäin katsottuna (siis ne jotka tietävät tukikuminsa varmasti ehjiksi). Mulla se on nimittäin kallellaan vaihteiston puolelle joka omasta mielestä viittais sit kuitenkin että se lootan tukikumi on pettäny tai liian lötkö.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 2.3.2015 15:41

Viikonloppuna vaihdoin 1.8T/1.9TDI vaihdelootan kannakkeen ni eipä lonksu enää ja konekin pysyy aisoissa eli toisin sanoen ajotyyli oli pistänyt päreiksi vanhan tukikumin alta 30tkm ajojen :| Autokin kävi tänään kulmiensäädössä ja nyt kulkee melko nätisti. Vielä kuuluu pien kolahdus kun auto menee terävästä töyssystä apparin puolelta eli tilailin vielä nuo uudet kallistuksenvakaajan kumit lenkkeineen jos vaikka ois siitä kiinni. Kuskin puolella oli ainakin pelottavan lähellä runkoa taas tuo vakaaja. Suoralla tiellä ja tasaisissa töyssyissä auto kuulostaakin aikalailla normaalilta :)

Alkuperäinen ongelman aiheuttaja oli siis todennäköisesti tuo 1.6 motin lootanpuoleinen moottorinkannake. Vaihtajan kannattaa varautua melko suolaiseen pulttien hintaan. neljä pulttia oli vw:llä 35€ :o

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 9.3.2015 16:08

Mistä ostit ja mitä laatikon puoleinen tukikumi maksoi? Kannattaako motonetistä vai vahvempaa mutta mistä?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 10.3.2015 15:38

ihan motonetin kumin ostin. katsotaan miten kestää mun ajoja. 65€ on motonetin hinta ja ihan merkkiosaa sieltä tuli mut tällä kertaa ei ollu mitään vw-logoja rälläköity pois vaan ihan jotain aftermarket tuotantoa. Vaihtoehtoisesti tohon kannakkeeseen saa polyuretaaniromut ja sen jälkeen pitäs pysyä paikallaan :) Saattaa kyllä lisätä korin resonansseja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa