Toledo 1m klonksuu käännöksissä *ratkaistu*
Valvoja: ffp jäsenet
Toledo 1m klonksuu käännöksissä *ratkaistu*
Mikähän väljistyessään vois aiheuttaa klonksumisia kun vedon ottaa pois ja laittaa päälle hitaissa nopeuksissa jyrkissä mutkissa. Onko alapallo vai jokin muu? Auto ei hae mihkään ja kulkee nappisuoraan. Suoraan ajaessa ei kuulu mitään ylimääräsiä ääniä. Ehkä satunnaisesti saattaa saada jonkun pienen äänen aikaiseksi kun ottaa vedon pois ja painaa äkkiä kaasua, mutta melko harvinaista. Ääni on sen kuulonen, että jokin osa liikahtaa suuntaan ja toiseen aiheuttaen kalahduksen. Vai onko mulla vaihdelaatikko päreinä? Tuntu olevan pahimmillaan ääni kun oli kovat pakkaset ja liittyy nimenomaan tuohon veto pois ja takaisin päälle 90-asteen käännöksissä. Silloin saa aina äänen kuuluviin. Autoa on huollettu ihan säännöllisesti ja ohjeiden mukaisesti
- Pyöränpultit on kiinni
- Kaikki moottorin tukikumit vaihdettu parin vuoden sisään ja vedetty uusilla pulteilla vw:n ohjeilla kiinni.
- alatukivarsien puslat uusittu ja pultit myös
- kulmat säädetty viime kesänä
- kuskinpuolen ulompi vetonivel just vaihdettu ja sisempään lisätty voitelua.
Ideoita mistä vois kuulua. Alusta on sama Golf iv:n kanssa, joten tietoa olen yrittänyt kovasti löytää, mutta eipä ole vielä osunut diagnoosit kohilleen.
- Pyöränpultit on kiinni
- Kaikki moottorin tukikumit vaihdettu parin vuoden sisään ja vedetty uusilla pulteilla vw:n ohjeilla kiinni.
- alatukivarsien puslat uusittu ja pultit myös
- kulmat säädetty viime kesänä
- kuskinpuolen ulompi vetonivel just vaihdettu ja sisempään lisätty voitelua.
Ideoita mistä vois kuulua. Alusta on sama Golf iv:n kanssa, joten tietoa olen yrittänyt kovasti löytää, mutta eipä ole vielä osunut diagnoosit kohilleen.
Viimeksi muokannut Flameball, 2.3.2015 15:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
jaa korjataas viankuvausta sen verran että äänen saa miedompana aikaiseksi suorallakin kun päästää kaasusta ja antaa mennä moottorijarrulle ja taas laittaa kaasua ja kun tota toistaa ni kolke on jatkuvaa. Vaatii ripeitä liikkeitä. jos tekee saman hitaammin, ei kuulu mitään. Taidan ajaa auton pukeille ja alkaa etsimään mikä on irti vai lähteekö möykkä vaihdelaatikon sisältä.
Noin molemmat ulommat vetonivelet vaihdettu ja ääni säilyy. Samalla rasvasin uusiks sisemmät nivelet, kun ovat noita ns. tripod-malleja ja vaihto olis melko kallista. Nyt en saanut äskeisellä koeajolenkillä kolahtelua suoraan ajettaessa että jotenkin tää nyt liittyy siihen että autoa käännetään johkin suuntaan. Vai voisko vaan olla, että moottorin tukikumit antaa liikaa periks vaikka ovatkin tässä parin vuoden sisään kaikki uusittu?
Nepäs ovat alkuperäiset. Ei varmaan tee huonoa vaihtaa. Laitetaan listalle. Nuohan ei juuri mitään maksa, mutta vaihtaminen ei oo herkkua :P Ei kyllä liiku ainakaan paikallaan vaihde silmässä nykiessä yhtään mihkään. tuntuu että isoin möykkä lähtee vaihdelaatikon perästä kun veivaa eestaas. semmonen ihme kalkatus :o
Noniin nyt vaihdettu etuiskareiden yläpään kumit sekä lakrut. Vanhat oli varmaan 1.5cm länässä ja reikä venynyt hieman sivulle. Erittäin suositeltavaa oli kyllä vaihtaa. Se ei kuitenkaan kolinaa vienyt pois, eli ongelma säilyy. Ostin tänään samalla alapallonivelet, että jos niistä sitten vielä jatkais tätäkin hommaa ja veis niiden vaihdon jälkeen suuntaukseen kun kulmathan siinä menee kun niitä sohii uusia paikoilleen. Sit pitäs pakoputken joustoliitos vaihtaa kun vanha on aivan seula. Siitä joustostakin kyllä selkeästi antaa periks kun autoa heiluttaa eestaas vaihteella mut vaikea uskoa että se aiheuttais kolahduksen kun veto otetaan pois ja laitetaan takasin mutkissa. Jos alapalloista ei löydy väljiä, niin alkaa ideat olemaan vähissä. Kuuluuks lootan suunnilta kuulua kolahtavia ääniä ennenku veto tulee päälle. kun paikoillaan renkkaa? Kävi mielessä että oisko niinkin jännä vika että kytkinlevyn keskiön niittaukset ois feilannu :P
edit: ja tosiaan suoralla kolahdusta vaikea saada aikaseks yritti mitä tahansa. Kääntyessä oikea/vasen ja veto päälle/takasin yhdellä ja samalla vaihteella= kolahdus
edit 2: taidan vaihtaa vaihteistoöljytkin jossain välissä ni tulee varmistettua että on oikea määrä. ettei vaan oo riittämätön voitelu lootassa :P
edit: ja tosiaan suoralla kolahdusta vaikea saada aikaseks yritti mitä tahansa. Kääntyessä oikea/vasen ja veto päälle/takasin yhdellä ja samalla vaihteella= kolahdus
edit 2: taidan vaihtaa vaihteistoöljytkin jossain välissä ni tulee varmistettua että on oikea määrä. ettei vaan oo riittämätön voitelu lootassa :P
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ne sisemmät puslat vaihdettu vakaajaan kans vissiin viime keväänä vai kesänä. klemmareita en tajunnut vaihtaa silloin mut samalla tavalla sorvasin ku jormalainenkin ne sinne paikoilleen.
Tänään vaihtui toinen alapallo ja oli ihan kohtuukunnossa vielä 275tkm ajetuks. Alan kovasti epäilemään äänen liittymistä rikkoutuneeseen pakoputken joustoon ja moottorin tukikumeihin. En vaan oo viel keksiny miks se ääni tulee just vaan risteyksissä kääntyessä. Tänään vaihtuu se jousto ja viikonloppuna toinen alapallo vielä ja maanantaina käy kottero kulmien tarkistuksessa.
Tänään vaihtui toinen alapallo ja oli ihan kohtuukunnossa vielä 275tkm ajetuks. Alan kovasti epäilemään äänen liittymistä rikkoutuneeseen pakoputken joustoon ja moottorin tukikumeihin. En vaan oo viel keksiny miks se ääni tulee just vaan risteyksissä kääntyessä. Tänään vaihtuu se jousto ja viikonloppuna toinen alapallo vielä ja maanantaina käy kottero kulmien tarkistuksessa.
No näin. pakoputken rikkinäinen joustohaitari vaihdettu ja hitsattu myös takaputken alun lähellä oleva kannake kuntoon. Koppero hiljeni. Pääsi siis kehnon joustoputken takia heilahtaan pakoputki vissiin reilusti jolloin heilahti siellä perässäkin ja aiheutti kolahduksen kun moottorijarrulta siirtyi mutkissa kaasulle ripeästi. Kanneke oli melko heikossa hapessa mutta vielä sen sai hitsattua nippuun tukevasti :) Että tämmönen tapaus tällä kertaa. Kiitoksia kaikille neuvoista ja vinkeistä kaikesta huolimatta!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
takaisin lähtökuoppiin eli klonksahteleehan se edelleenkin kun sopiva tilanne kohdalle sattuu. Tartti näköjään vähän enempi ajoa että löyty sopivat olosuhteet.
Voisko joku vilasta onko autossanne golf iv/a3/leon/toledo moottorin alla oleva ns. dogbone linja täysin suora edestäpäin katsottuna (siis ne jotka tietävät tukikuminsa varmasti ehjiksi). Mulla se on nimittäin kallellaan vaihteiston puolelle joka omasta mielestä viittais sit kuitenkin että se lootan tukikumi on pettäny tai liian lötkö.
Voisko joku vilasta onko autossanne golf iv/a3/leon/toledo moottorin alla oleva ns. dogbone linja täysin suora edestäpäin katsottuna (siis ne jotka tietävät tukikuminsa varmasti ehjiksi). Mulla se on nimittäin kallellaan vaihteiston puolelle joka omasta mielestä viittais sit kuitenkin että se lootan tukikumi on pettäny tai liian lötkö.
Viikonloppuna vaihdoin 1.8T/1.9TDI vaihdelootan kannakkeen ni eipä lonksu enää ja konekin pysyy aisoissa eli toisin sanoen ajotyyli oli pistänyt päreiksi vanhan tukikumin alta 30tkm ajojen :| Autokin kävi tänään kulmiensäädössä ja nyt kulkee melko nätisti. Vielä kuuluu pien kolahdus kun auto menee terävästä töyssystä apparin puolelta eli tilailin vielä nuo uudet kallistuksenvakaajan kumit lenkkeineen jos vaikka ois siitä kiinni. Kuskin puolella oli ainakin pelottavan lähellä runkoa taas tuo vakaaja. Suoralla tiellä ja tasaisissa töyssyissä auto kuulostaakin aikalailla normaalilta :)
Alkuperäinen ongelman aiheuttaja oli siis todennäköisesti tuo 1.6 motin lootanpuoleinen moottorinkannake. Vaihtajan kannattaa varautua melko suolaiseen pulttien hintaan. neljä pulttia oli vw:llä 35€ :o
Alkuperäinen ongelman aiheuttaja oli siis todennäköisesti tuo 1.6 motin lootanpuoleinen moottorinkannake. Vaihtajan kannattaa varautua melko suolaiseen pulttien hintaan. neljä pulttia oli vw:llä 35€ :o
ihan motonetin kumin ostin. katsotaan miten kestää mun ajoja. 65€ on motonetin hinta ja ihan merkkiosaa sieltä tuli mut tällä kertaa ei ollu mitään vw-logoja rälläköity pois vaan ihan jotain aftermarket tuotantoa. Vaihtoehtoisesti tohon kannakkeeseen saa polyuretaaniromut ja sen jälkeen pitäs pysyä paikallaan :) Saattaa kyllä lisätä korin resonansseja.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa