Jetta V -06 "GTD"
Valvoja: ffp jäsenet
Joo, omasta mielestäkin tuo on kyllä se ehdottomasti paras modi tähän autoon. Ensiksi oli ideana etsiä nahkaverhoillut Jetan/mk5 Variant Golfin Sportline-jakkarat... Ja ei kaduta kyllä yhtään että tuli sitten metsästettyä kuitenkin nämä GTI:t, vaikka sopivuudesta ei ihan 100% varmuutta Jettaan ollutkaan.
Mietin siinä penkkejä odotellessa, että vaihtelen sitten vaikka rungot noista vanhoista takapenkin osista, jos pahalta näyttää.
Onneksi ne kuitenkin kävivät suoraan kiinnikkeisiin, jota kyllä osasin arvellakin, kun olin puoli vuotta netistä noita takapenkin osien kuvia katsellut.
Pitäisi vielä noita oviverhoiluja hieman siistiä aka. liimailla parista kohtaa uusiksi. Omaa silmää häiritsee pari juttua, joita muut ei kyllä varmasti edes huomaa. Noh, teinpähän ite ja säästin. :D
Innolla odotan että saa nuo mittariston ledit vaihdettua. Muuttuu kabiinin ilme taas aika roimasti, kun häviää tuo "aikakauden tunnusmerkki" eli sinipunaisuus valaistuksesta.
Nuo ajovalot haluaisin vielä vaihtaa, mut taitaa nyt jäädä tuonne kesemmälle/syksyyn, kun on niin paljon muita menoja. Ja pitäisi jostain välistä saada säästettyä rahaa tuonne Wörthersee-reissullekin.
Mietin siinä penkkejä odotellessa, että vaihtelen sitten vaikka rungot noista vanhoista takapenkin osista, jos pahalta näyttää.
Onneksi ne kuitenkin kävivät suoraan kiinnikkeisiin, jota kyllä osasin arvellakin, kun olin puoli vuotta netistä noita takapenkin osien kuvia katsellut.
Pitäisi vielä noita oviverhoiluja hieman siistiä aka. liimailla parista kohtaa uusiksi. Omaa silmää häiritsee pari juttua, joita muut ei kyllä varmasti edes huomaa. Noh, teinpähän ite ja säästin. :D
Innolla odotan että saa nuo mittariston ledit vaihdettua. Muuttuu kabiinin ilme taas aika roimasti, kun häviää tuo "aikakauden tunnusmerkki" eli sinipunaisuus valaistuksesta.
Nuo ajovalot haluaisin vielä vaihtaa, mut taitaa nyt jäädä tuonne kesemmälle/syksyyn, kun on niin paljon muita menoja. Ja pitäisi jostain välistä saada säästettyä rahaa tuonne Wörthersee-reissullekin.
Alkuperäiset on noin 900mcd. Otin 1200-1300mcd, kun tuon himmeämpiä ei tahdo löytyä. Ledin kotelointi on siis PLCC-2 ja koko 3528, käyttöjännite luokkaa 3,4-3,5V. Virransyöttö mittaristossa LEDeille on n.20mA, eli sen mukaan kannattaa tuota valotehoa katsella.
Tämä onkin hyvä tieto, tuolla valoteholla alkaisi jo löytymään ledejä.
Odottelen innolla minkälainen on lopputulos.
Nahkajakkaroista täytyy antaa kanssa isoa plussaa, mutta jalopuulistat... noh,ne jakaa mielipiteitä... =)
Kyllä harrastus käy kukkaron päälle, itsekin kamppailen seuraavien modien kanssa, että kannattaako vai ei.
Jalopuut on teippiä, eli ne saa pois jos siltä tuntuu. :) Ajatuksena oli kyllä alunperin mattapintaiset puulistat, mutta mattapintaiset puuteipit tuntuvat olevan harvassa.
Nyt kun tuon soittimen vaihtoi ja siinä on kehyksessä kiiltävän mustaa, niin mielessä kävi kyllä listojen uudelleen teippaus kiiltävällä mustalla.
Ja joo, kyllä tää on mulla jo hetken ollut. Rahatilanteen mukaan vähän aina jotain pientä rakenneltu. Auto on kuitenkin mulla jokapäiväisessä käytössä, niin ei mitään sen isompia projekteja ole viitsinyt tehdä.
Tuota mittariston modausta oon miettinyt varmaan vuoden päivät jo ja nyt sitten rohkaistuin. :)
Mielessä on pyörinyt kaikkea 2010 "facelift" mittaristosta lähtien, mutta sitä ei tähän MY2006 Jettaan saa muuten kuin vaihtamalla liki kaikki sähköt ja ohjainlaitteet 2010-mallista.
Uudemman mallista climatronicin panelia mietin tuossa myös (saisi mm. toiminnot näkymään RCD-510:n näytössä), mutta jos sitä nyt ainakin aluksi tyytyisi tuohon valaistuksen värimuutokseen.
Tuo uudemman mallinen climan panelikin vaatii mitä suurimmalla todennäköisyydellä Power Electronical Modulen vaihdon uudemman malliseen, että ilmastoinnin kompura suostuu lähtemään päälle.
Internetistä kun tylsinä hetkenä tulee selailtua noita retrofit jne. modailujuttuja ja niistä saa sitten kaikenlaisia hulluja ideoita. Toiset toteutuskelpoisia, toiset vähemmän toteutuskelpoisia.
A2DP Bluetoothin haluaisin tähän, mutta on pikkuisen turhan arvokkaat nuo osat, joilla sen saisi tuohon ns. vanhan malliseen RCD-510:iin pelaamaan. Etenkin kun autossa on pienellä näytöllä oleva MFA eikä ratissakaan ole nappuloita...
GTI ohjauspyörää tai vaihtoehtoisesti mk6 ohjauspyörää mietiskelin myös, ensimmäinen on aika arvokas ja jälkimmäinen vaatisi käsittääkseni ratin ohjainlaitteen & vakkarin viiksen vaihdon.
Peruutustutkaa oon miettinyt myös, sen voisi kyllä vaikka ihan asennella joskus. Tuolla uudemmalla CAN Gatewaylla saisi käsittääkseni tuon OPS:n toimintaan myös. Tunnistimet voisi porailla tuonne takahelmaan, tuossa keskellä puskuria alkuperäispaikoilla ne on vähän hölmön näköiset -> http://www.connectms.co.uk/media/upload ... ensors.jpg
Mietin, että jos ne tuohon asennan, niin laittaisin ne tuohon takahelman yläosassa olevaan ohueen "erilliseen" suikaleeseen, mikäli vain mahtuvat.
Nyt kun tuon soittimen vaihtoi ja siinä on kehyksessä kiiltävän mustaa, niin mielessä kävi kyllä listojen uudelleen teippaus kiiltävällä mustalla.
Ja joo, kyllä tää on mulla jo hetken ollut. Rahatilanteen mukaan vähän aina jotain pientä rakenneltu. Auto on kuitenkin mulla jokapäiväisessä käytössä, niin ei mitään sen isompia projekteja ole viitsinyt tehdä.
Tuota mittariston modausta oon miettinyt varmaan vuoden päivät jo ja nyt sitten rohkaistuin. :)
Mielessä on pyörinyt kaikkea 2010 "facelift" mittaristosta lähtien, mutta sitä ei tähän MY2006 Jettaan saa muuten kuin vaihtamalla liki kaikki sähköt ja ohjainlaitteet 2010-mallista.
Uudemman mallista climatronicin panelia mietin tuossa myös (saisi mm. toiminnot näkymään RCD-510:n näytössä), mutta jos sitä nyt ainakin aluksi tyytyisi tuohon valaistuksen värimuutokseen.
Tuo uudemman mallinen climan panelikin vaatii mitä suurimmalla todennäköisyydellä Power Electronical Modulen vaihdon uudemman malliseen, että ilmastoinnin kompura suostuu lähtemään päälle.
Internetistä kun tylsinä hetkenä tulee selailtua noita retrofit jne. modailujuttuja ja niistä saa sitten kaikenlaisia hulluja ideoita. Toiset toteutuskelpoisia, toiset vähemmän toteutuskelpoisia.
A2DP Bluetoothin haluaisin tähän, mutta on pikkuisen turhan arvokkaat nuo osat, joilla sen saisi tuohon ns. vanhan malliseen RCD-510:iin pelaamaan. Etenkin kun autossa on pienellä näytöllä oleva MFA eikä ratissakaan ole nappuloita...
GTI ohjauspyörää tai vaihtoehtoisesti mk6 ohjauspyörää mietiskelin myös, ensimmäinen on aika arvokas ja jälkimmäinen vaatisi käsittääkseni ratin ohjainlaitteen & vakkarin viiksen vaihdon.
Peruutustutkaa oon miettinyt myös, sen voisi kyllä vaikka ihan asennella joskus. Tuolla uudemmalla CAN Gatewaylla saisi käsittääkseni tuon OPS:n toimintaan myös. Tunnistimet voisi porailla tuonne takahelmaan, tuossa keskellä puskuria alkuperäispaikoilla ne on vähän hölmön näköiset -> http://www.connectms.co.uk/media/upload ... ensors.jpg
Mietin, että jos ne tuohon asennan, niin laittaisin ne tuohon takahelman yläosassa olevaan ohueen "erilliseen" suikaleeseen, mikäli vain mahtuvat.
Joo, mitä noita olen katsellut, niin sillä seinustalla ne hinnat pyörii. Enkä TODELLAKAAN maksa 500 euroa ratista. Tai sit sen pitää olla jo kultaa. :D
Kyllähän noita välillä näkyy melko "edullisestikin" kaupan (250 euron luokkaa), mut katsotaan nyt...
Mk6 ratteja saisi huomattavasti edullisemmin ja sekin olisi kyllä tosi hyvän näköinen. Tuo muu vaiva mikä sen vaihdosta aiheutuisi on kyllä melkoinen sekin. Ja kokonaiskustannukset taitaa karata tässäkin tapauksessa melko korkealle.
Kyllähän noita välillä näkyy melko "edullisestikin" kaupan (250 euron luokkaa), mut katsotaan nyt...
Mk6 ratteja saisi huomattavasti edullisemmin ja sekin olisi kyllä tosi hyvän näköinen. Tuo muu vaiva mikä sen vaihdosta aiheutuisi on kyllä melkoinen sekin. Ja kokonaiskustannukset taitaa karata tässäkin tapauksessa melko korkealle.
Kaverin aarrearkusta sattui löytymään 350mcd valkoiset ledit ja nämä tuli sitte kolvattua mittaristoon. Ja mielestäni kirkkaus on juuri sopiva. Ei häikäise pimeässä ja silti näkyy hyvin.
http://i98.photobucket.com/albums/l260/ ... 92248d.jpg
http://i98.photobucket.com/albums/l260/ ... 92248d.jpg
No juu, hyvältähän tuo näyttää. Oliko ihan 100% varmuudella 350mcd kirkkauksiset @ 20mA? Monesta eri lähteestä olen löytänyt, että olisi se alkuperäinen n.900mcd. Ja maailmalla pojat on noita 1200-1300mcd ledejä kolvannut noihin ja suunnilleen saman näköisiä lopputuloksia on ollut.
Mulle tulee tosiaan tuosta (ehkä?) vielä vähän lämpimämmän sävyiset ledit. Kunhan ne joskus tulee.
Oliko btw paha purkaa ja kasata tuo mittaristo? Jostain lueskelin noista neuloista, että ne olisi muka hankala saada takaisin oikeaan.asentoon. Oliko että toiseen suuntaan saa hienosäätää kääntämällä "tappia vasten" mut toiseen suuntaan jos manuaalisest kääntää neulaa, niin voi hajota se moottori joka neulaa kääntää.
Mulle tulee tosiaan tuosta (ehkä?) vielä vähän lämpimämmän sävyiset ledit. Kunhan ne joskus tulee.
Oliko btw paha purkaa ja kasata tuo mittaristo? Jostain lueskelin noista neuloista, että ne olisi muka hankala saada takaisin oikeaan.asentoon. Oliko että toiseen suuntaan saa hienosäätää kääntämällä "tappia vasten" mut toiseen suuntaan jos manuaalisest kääntää neulaa, niin voi hajota se moottori joka neulaa kääntää.
No niin sain lisää tietoa käyttämistäni ledeistä, olivat näitä http://fi.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=2251500
Eli ovatkin max.350mcd @10mA. Saavat siis ylivirtaa, katsotaan kauanko mahtavat kestää. Täytyy vaihtaa sitten noihin 20mA ledeihin.
Mittariston purku on melko helppo homma. Takapuolelta 2 ruuvia irti, etupala irti kampeamalla lukituskynnet auki. Viisareiden irrotus on haastavin, ovat tosi tiukassa ja vaikea saada hyvää otetta ilman että naarmuttaisi mittaritaustoja. Lähtevät siis suoraan vetämällä.
Sitten mittaritaustat irti ja pystyy ottamaan valkoisen muovikauluksen irti. Kaulus on kiinni kolmella lukituskynnellä, isojen mittareiden ulkokehällä ja pikkumittareiden välissä.
Koko piirilevy lähtee myös helposti irti kotelosta, on kiinni pelkästään kahdella liittimellä taustapuolelta. Irtoaa kampeamalla liittimien kohdalta kotelon reunaa vasten.
Viisareiden takaisin laitto onnistui näppärästi, kun laittoi eka viisarit kevyesti paikoilleen vastapäivään kiertämällä, tarkasti asennon ja sitten vasta painoi kunnolla paikalleen.
Climatronic näytön purku on kanssa helppo. Kannattaa pitää etupuoli alaspäin, muuten kolme ratasta voi tippua, mutta nämäkin on helppo saada takaisin paikoilleen.
Eli ovatkin max.350mcd @10mA. Saavat siis ylivirtaa, katsotaan kauanko mahtavat kestää. Täytyy vaihtaa sitten noihin 20mA ledeihin.
Mittariston purku on melko helppo homma. Takapuolelta 2 ruuvia irti, etupala irti kampeamalla lukituskynnet auki. Viisareiden irrotus on haastavin, ovat tosi tiukassa ja vaikea saada hyvää otetta ilman että naarmuttaisi mittaritaustoja. Lähtevät siis suoraan vetämällä.
Sitten mittaritaustat irti ja pystyy ottamaan valkoisen muovikauluksen irti. Kaulus on kiinni kolmella lukituskynnellä, isojen mittareiden ulkokehällä ja pikkumittareiden välissä.
Koko piirilevy lähtee myös helposti irti kotelosta, on kiinni pelkästään kahdella liittimellä taustapuolelta. Irtoaa kampeamalla liittimien kohdalta kotelon reunaa vasten.
Viisareiden takaisin laitto onnistui näppärästi, kun laittoi eka viisarit kevyesti paikoilleen vastapäivään kiertämällä, tarkasti asennon ja sitten vasta painoi kunnolla paikalleen.
Climatronic näytön purku on kanssa helppo. Kannattaa pitää etupuoli alaspäin, muuten kolme ratasta voi tippua, mutta nämäkin on helppo saada takaisin paikoilleen.
Noniin, nyt on ledit vaihdettu, kun sain kaverilta kunnollisen kolvin lainaan.
Aika kirkkaathan nuo 1300mcd LEDit on, mutta eipä se mitään. Paljon rauhallisempi silmälle tuo valkoinen valo, kuin se iänikuinen sininen. LEDien värisävy sattui myös todella hyvin, valo on liki täysin valkoinen, ei yhtään sinertävä.
Sopii myös tuon RCD-510:n kanssa huomattavasti paremmin yhteen, vaikka mittaristo jonkin verran soitinta kirkkaampi onkin.
Samalla vaivalla kolvattiin Korden Passatin mittaristoon valkoista myös.
Tuossa pari maistiaista, juuri äsken pimeässä koitin räpsiä kameralla jotain.
Vielä pitäisi climatronicin näyttö modata. Siihen ajattelin laittaa punaiset ledit.
Aika kirkkaathan nuo 1300mcd LEDit on, mutta eipä se mitään. Paljon rauhallisempi silmälle tuo valkoinen valo, kuin se iänikuinen sininen. LEDien värisävy sattui myös todella hyvin, valo on liki täysin valkoinen, ei yhtään sinertävä.
Sopii myös tuon RCD-510:n kanssa huomattavasti paremmin yhteen, vaikka mittaristo jonkin verran soitinta kirkkaampi onkin.
Samalla vaivalla kolvattiin Korden Passatin mittaristoon valkoista myös.
Tuossa pari maistiaista, juuri äsken pimeässä koitin räpsiä kameralla jotain.
Vielä pitäisi climatronicin näyttö modata. Siihen ajattelin laittaa punaiset ledit.
Noniin, nyt on climatronicin näyttöjen valaistuksetkin muokattu. Ledit "lainasin" mun entisen mk4 Golfin gamma-dsp-soundsystemin DSP-panelista, joka sattuin kaveriltani löytymään jemmasta vielä. LEDit ovat täten ainakin varmasti VW-sävyisiä.
Tuollainen siitä tuli, pitänee ottaa vielä pimeämmällä parempaa kuvaa:
Nyt on ainoat siniset valot kabiinissa siis pitkien merkkivalo ja nuo lämmösäätimien siniset pallurat. Me likes! :)
Tuollainen siitä tuli, pitänee ottaa vielä pimeämmällä parempaa kuvaa:
Nyt on ainoat siniset valot kabiinissa siis pitkien merkkivalo ja nuo lämmösäätimien siniset pallurat. Me likes! :)
Kesäpyörät tuli pyöräytettyä alle, kuten kuvasta näkyy. Samalla maalasin jarrulevyjen keskustat mattamustaksi ja satulat kiiltävän mustaksi.
Sisustaan tuli vähän muutosta myös, kun tuo jalopuu on hieman v#tuttanut alusta asti. Teippi ei ollut siis lähellekään sitä, mitä se oli myyntikuvissa. Kuvissa teipissä oli kiva kontrasti ja paketista paljastui liki tasaisen ruskeaa teippiä, ei siis lähelläkään sitä zebranoa, mitä olisin halunnut.
RCD 510:n vaihdon jälkeen oli seuraava teippi melko selkeä valinta, eli kiiltävä musta, niinkuin soittimen näytön kehyskin. Saisi olla vaikka vähän enemmän "piano black", mutta menettelee tuokin.
Onhan tuo ihan oikeasti vähän parempi kuin jalopuu. :)
Vanteet on siis OEMS 110:t, eli Vossen VVS-CV1 replicat. Speksit 8,5x19 ET45 edessä ja 9,5x19 ET45 takana, kumeina 225/35 & 235/35 Nankang NS-2:t.
Ja joo, on noi omaan silmäänkin pienemmän näköiset auton alla, kuin mitä ne oli irrallaan. Ehkä tuo vitoskopan pyöränaukko on vain niin järkyttävän iso, en tiedä?
Kyllä sen ihan viimeisen silauksen tosiaan vaatisi, ehkä se olisi just se sentti maavarasta & wheelgapista pois..? Itse kyllä olen tosiaan auton olomuotoon jokseenkin tyytyväinen, paremmat noi vanteet on kuin edelliskesän kaivonkannet.
Katselin tuossa tänään, että kyllähän tuon 9,5x19:n saisi eteenkin menemään pienellä kikkailulla... ;)
Ja joo, on noi omaan silmäänkin pienemmän näköiset auton alla, kuin mitä ne oli irrallaan. Ehkä tuo vitoskopan pyöränaukko on vain niin järkyttävän iso, en tiedä?
Kyllä sen ihan viimeisen silauksen tosiaan vaatisi, ehkä se olisi just se sentti maavarasta & wheelgapista pois..? Itse kyllä olen tosiaan auton olomuotoon jokseenkin tyytyväinen, paremmat noi vanteet on kuin edelliskesän kaivonkannet.
Katselin tuossa tänään, että kyllähän tuon 9,5x19:n saisi eteenkin menemään pienellä kikkailulla... ;)
9,5" takavanne ET:llä 45 on noin kolme milliä iskarista ja tulee 6mm yli kaaren. Tuuman leveempi vanne... Noh, jos sen pyörimään jotenkin haluaa, niin tulee sen 30mm yli kaaren. :D
Tässä oon miettinyt viimeiset 2 päivää, että pitänee purkaa noi etutolpat vielä irti ja tiputtaa tuota keulaa se n. sentti. On vain melkoisen työn takana. Joutuu lyhentämään tolppaa alapäästä, mikäli tolpan rakenne sen sallii (kuvia tutkinut ja pitäisi onnistua...). Takana säätövaraa alaspäin onkin vielä vähän.
Ja joo, väriä vanteisiin ei ole tulossa. Keskimerkit on kyllä työn alla. ;)
Tässä oon miettinyt viimeiset 2 päivää, että pitänee purkaa noi etutolpat vielä irti ja tiputtaa tuota keulaa se n. sentti. On vain melkoisen työn takana. Joutuu lyhentämään tolppaa alapäästä, mikäli tolpan rakenne sen sallii (kuvia tutkinut ja pitäisi onnistua...). Takana säätövaraa alaspäin onkin vielä vähän.
Ja joo, väriä vanteisiin ei ole tulossa. Keskimerkit on kyllä työn alla. ;)
Vanteet ei kyllä vaihdu mihinkään, ainakaan tänä kesänä. :)
Tiistaina olisi tarkoitus purkaa edestä tolpat irti ja katsoa saisiko tuota keulaa vielä sen napsun alaspäin.
En tiedä mikä noissa vanteissa on, mutta jotenkin niitä ei vaan saa kuvaan vangittua sellaisina miltä ne näyttää livenä. Kuten aikaisemmin sanoinkin, niin luonnossa noi on paljon paremman näköiset kuin kuvissa.
Ehkä toi auton yleisilme muuttuu muutenkin parempaan suuntaan pienellä lisämadalluksella.
Sisustan listat ajattelin tehdä vielä kertaalleen uusiksi. Tuo teippi on pinnaltaan aivan älyttömän epätasaista, joten seuraava kokeilu on sitten mustaksi maalaaminen & lakkaus, jonka jälkeen vesihionta & kiillotus. Eli tavoitteena jotain pianolakatun tyylistä lopputulosta.
Tiistaina olisi tarkoitus purkaa edestä tolpat irti ja katsoa saisiko tuota keulaa vielä sen napsun alaspäin.
En tiedä mikä noissa vanteissa on, mutta jotenkin niitä ei vaan saa kuvaan vangittua sellaisina miltä ne näyttää livenä. Kuten aikaisemmin sanoinkin, niin luonnossa noi on paljon paremman näköiset kuin kuvissa.
Ehkä toi auton yleisilme muuttuu muutenkin parempaan suuntaan pienellä lisämadalluksella.
Sisustan listat ajattelin tehdä vielä kertaalleen uusiksi. Tuo teippi on pinnaltaan aivan älyttömän epätasaista, joten seuraava kokeilu on sitten mustaksi maalaaminen & lakkaus, jonka jälkeen vesihionta & kiillotus. Eli tavoitteena jotain pianolakatun tyylistä lopputulosta.
Eihän niitä tolppia kotikonstein saanut irti. Loppui mielenkiintokin vähän, kun sain peukalon halkaistus siinä koheltaessa. Ja kasatessa vielä onnistuin katkaisemaan koiranluun pultinkin...
Noh, auto on kuitenkin taas kasassa, entisen korkuisena tosin. Pitää kattoo jos joku päivä kävisi tuossa jätkien pajalla tutkimassa lisää aihetta.
Sisustan listat väkersin nyt vielä kertaalleen. Tämä olkoon viimeinen kerta kun näitä turaan. :D
Tuollaiset niistä nyt sitten tuli:
"Vähän" teipattua pintaa kiiltävämmät. Sopii nyt täydellisesti RCD-510:n kanssa, siinä kun on kiiltävän musta näytön kehys.
Hionta, musta väri spraypullosta, päälle akryylilakka spraypullosta. Koko purkillisen lakkaa suihkuttelin noihin, kun ajattelin että eipähän tule sitten mitään "oho" tilanteita hioessa & kiilloittaessa.
Lakan kuivatus lämmöllä ja ajalla, sen jälkeen roskat yms. epäkohdat pois P1000 - P1500 - P2000 vesihionnalla. Sen jälkeen pinnan tasoitus kauttaaltaan P2000 - P4000 Mirka Abralonilla käsin. Kiilloitus Scholl S3 Goldilla & Scholl S30+:lla käsin, kun ei noin pieniin viitsinyt konettakaan ruveta tarjoamaan.
Tämän jälkeen vahaus ensin Poorboy's Black Holella ja sen jälkeen Dodo Juice Hard Candylla.
Ihan älytön hommahan noissa kyllä oli, mutta on ne ainakin omaan silmään työn arvoiset. Eikä maksanut paljoa. :)
Noh, auto on kuitenkin taas kasassa, entisen korkuisena tosin. Pitää kattoo jos joku päivä kävisi tuossa jätkien pajalla tutkimassa lisää aihetta.
Sisustan listat väkersin nyt vielä kertaalleen. Tämä olkoon viimeinen kerta kun näitä turaan. :D
Tuollaiset niistä nyt sitten tuli:
"Vähän" teipattua pintaa kiiltävämmät. Sopii nyt täydellisesti RCD-510:n kanssa, siinä kun on kiiltävän musta näytön kehys.
Hionta, musta väri spraypullosta, päälle akryylilakka spraypullosta. Koko purkillisen lakkaa suihkuttelin noihin, kun ajattelin että eipähän tule sitten mitään "oho" tilanteita hioessa & kiilloittaessa.
Lakan kuivatus lämmöllä ja ajalla, sen jälkeen roskat yms. epäkohdat pois P1000 - P1500 - P2000 vesihionnalla. Sen jälkeen pinnan tasoitus kauttaaltaan P2000 - P4000 Mirka Abralonilla käsin. Kiilloitus Scholl S3 Goldilla & Scholl S30+:lla käsin, kun ei noin pieniin viitsinyt konettakaan ruveta tarjoamaan.
Tämän jälkeen vahaus ensin Poorboy's Black Holella ja sen jälkeen Dodo Juice Hard Candylla.
Ihan älytön hommahan noissa kyllä oli, mutta on ne ainakin omaan silmään työn arvoiset. Eikä maksanut paljoa. :)
Ovipahvit rupesivat kertomaan minulle, että liimaus on joko epäonnistunut tai sitten liima ei vain pidä tarpeeksi tuossa käyttötarkoituksessa. Nahka on irti erinäisistä kohdista joka pahvista ja näky on mitä silmäähivelevin.
Olisi pitänyt alunperin liimata sillä Plastfixillä. Melkein harmittaa, koska pahvit olivat valmistuttuaan liki virheettömät.
Tästä niin kovasti ilostuneena eBay auki ja setti -09 Jetan "Antrazit Vienna" ovipahveja *klik*. Saapuvat varmaan tällä tai ensi viikolla. Ei sen puoleen, nuo pahvit olivat kyllä liki ilmaiset. Ja liki uudenveroiset, 29tkm ajetusta autosta.
Samalla pääsee eroon tuosta aavistuksen itseä häirinneestä sävyerosta pahvien keskiosan ja penkkejen välillä. Ja saa pehmustetut kyynärnojat oviin. :D
"Samalla vaivalla" tuli tilattua nahan värjäyssetti ihan penkkejen alkuperäisen värikoodin mukaan, saapahan meikattua sivuttaistukien pienet kulumat pois & sisustan tiptop-kuntoon, jahka setti rantautuu Englannista minulle. Kelpaa sitten Wörtherseelläkin availla ovia. ;)
Murroksen suojakumikin rupesi työntämään vaseliinit pihalle ja se meni tänään vaihtoon myös. Vielä pitäisi vanne tiskata vaseliinista puhtaaksi.
Takavaloja koodailtiin myös niin, että palaa pelkät rinkulat. Keskiosa on siis nyt sammuksissa ja syttyy vasta jarrua painettaessa. Huomattavasti paremman näköinen hämärällä näin.
Valomodauksia tuli tehtyä vähän muutenkin, rekisterikilven valoina olleet LED-polttimot tahtoivat aina kyrvähtää jonkin ajan kuluttua asennuksesta, joten rakensin rekkarin valoille virran alentimen (keraaminen vastus + ja - johtimien väliin ennen rekisterikilven valoja). Tämän myötä pystyy nyt sitten käyttämään myös ei-canbus-yhteensopivia polttimoita. Ilmeisesti ihan toimiva modaus, vaikka vähän kokeellista elektroniikkaa onkin. Nyt on LEDit kestäneet hyvin.
Ovivalot vaihdoin myös ledeiksi. Enää sisustassa meikkivaloina hehkut, eiköhän nekin vaihdu joku päivä LEDeiksi, kun noita tuossa vielä taitaa jokunen (kymmentä :D) olla.
Konehuoneesta oli jäänyt akun kansi matkan varrelle. Syynä lie tuo liian iso akku, joka ei mahdu edes kunnolla telineeseen. Tänään rakensin sille kannen polykarbonaatista ja rakensin samalla kiinnikkeen joka pitää akkua oikeasti paikallaan.
Niin ja etulippakin tuli maalattua uudestaan, ammattimaalarin jäljiltä kun lähti maali irtoamaan isoina levyinä. Ite pitäs kaikki tehä...
Kuviakin voisi laitella joku päivä jos jaksaisi.
Olisi pitänyt alunperin liimata sillä Plastfixillä. Melkein harmittaa, koska pahvit olivat valmistuttuaan liki virheettömät.
Tästä niin kovasti ilostuneena eBay auki ja setti -09 Jetan "Antrazit Vienna" ovipahveja *klik*. Saapuvat varmaan tällä tai ensi viikolla. Ei sen puoleen, nuo pahvit olivat kyllä liki ilmaiset. Ja liki uudenveroiset, 29tkm ajetusta autosta.
Samalla pääsee eroon tuosta aavistuksen itseä häirinneestä sävyerosta pahvien keskiosan ja penkkejen välillä. Ja saa pehmustetut kyynärnojat oviin. :D
"Samalla vaivalla" tuli tilattua nahan värjäyssetti ihan penkkejen alkuperäisen värikoodin mukaan, saapahan meikattua sivuttaistukien pienet kulumat pois & sisustan tiptop-kuntoon, jahka setti rantautuu Englannista minulle. Kelpaa sitten Wörtherseelläkin availla ovia. ;)
Murroksen suojakumikin rupesi työntämään vaseliinit pihalle ja se meni tänään vaihtoon myös. Vielä pitäisi vanne tiskata vaseliinista puhtaaksi.
Takavaloja koodailtiin myös niin, että palaa pelkät rinkulat. Keskiosa on siis nyt sammuksissa ja syttyy vasta jarrua painettaessa. Huomattavasti paremman näköinen hämärällä näin.
Valomodauksia tuli tehtyä vähän muutenkin, rekisterikilven valoina olleet LED-polttimot tahtoivat aina kyrvähtää jonkin ajan kuluttua asennuksesta, joten rakensin rekkarin valoille virran alentimen (keraaminen vastus + ja - johtimien väliin ennen rekisterikilven valoja). Tämän myötä pystyy nyt sitten käyttämään myös ei-canbus-yhteensopivia polttimoita. Ilmeisesti ihan toimiva modaus, vaikka vähän kokeellista elektroniikkaa onkin. Nyt on LEDit kestäneet hyvin.
Ovivalot vaihdoin myös ledeiksi. Enää sisustassa meikkivaloina hehkut, eiköhän nekin vaihdu joku päivä LEDeiksi, kun noita tuossa vielä taitaa jokunen (kymmentä :D) olla.
Konehuoneesta oli jäänyt akun kansi matkan varrelle. Syynä lie tuo liian iso akku, joka ei mahdu edes kunnolla telineeseen. Tänään rakensin sille kannen polykarbonaatista ja rakensin samalla kiinnikkeen joka pitää akkua oikeasti paikallaan.
Niin ja etulippakin tuli maalattua uudestaan, ammattimaalarin jäljiltä kun lähti maali irtoamaan isoina levyinä. Ite pitäs kaikki tehä...
Kuviakin voisi laitella joku päivä jos jaksaisi.
Viimeksi muokannut Markku M., 30.4.2014 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ompas Jetta muuttunut sitten viimenäkemän, sisusta on kyl ihan 10+. Mitäs mieltä oot JOMeista ollut? Onko huonontunut jollainlailla uusista, vai kelpaako niillä vielä päästellä niinkuin ennenkin? Nesteet niistä kai tuppaa nopeasti pääsemään luontoon, ainakin edestä.
Pitäis octaviaan taas kerran budjetilla löytää joku setti, ja kyllä noi JOMit varmaan pelkät jouset pesee.
Pitäis octaviaan taas kerran budjetilla löytää joku setti, ja kyllä noi JOMit varmaan pelkät jouset pesee.
Kiitosta vaan. Nyt kun saa vielä noi ovipahvit kuosiin, niin kyllähän tuo sisustan osalta on mun puolesta valmis. Ehkä jotain kaiutinjuttuja ja muita piiloon jääviä tulee vielä rakenneltua, mutta noin niinkuin päällisin puolin - eiköhän se ole siinä. Omaa silmääkin miellyttää erittäin kovasti, sehän se on se pääasia. :)
Riippuu jousista. Ja halutusta madalluksesta. Varmasti jotkin H&R:t tai muut laadukkaat jouset pesee ajettavuudeltaan JOMit sata-nolla.
JOMit on kovat, eihän sitä käy kieltäminen. Mutta tuo korkeussäätö kyllä menee mulla ainakin mukavuuden edelle. Ja tuolla rengastuksella on hankala enää saada rautajousilla mukavaa kyytiä muutenkaan.
JOMit on nyt ollut vajaat 1,5 vuotta ja ehkä n.20tkm alla, tarkkaa kilometrimäärää ei oo ylhäällä. Ei vuoda eikä kolise, pelaa mun mielestä ihan samalla tavalla kuin uudet. Eilen vasta noita tolppia katselin nosturilla, että aika kirkkaan näköiset ovat vielä. Toinen takajousi on ruosteessa, mutta se nyt ei ole kuin kosminen haitta.
Saa nähdä miten pelaa kesäkuussa, kun tulee Jetan mittariin toukokuun lopussa joku 6500km itäeuroopan teitä. :D
Riippuu jousista. Ja halutusta madalluksesta. Varmasti jotkin H&R:t tai muut laadukkaat jouset pesee ajettavuudeltaan JOMit sata-nolla.
JOMit on kovat, eihän sitä käy kieltäminen. Mutta tuo korkeussäätö kyllä menee mulla ainakin mukavuuden edelle. Ja tuolla rengastuksella on hankala enää saada rautajousilla mukavaa kyytiä muutenkaan.
JOMit on nyt ollut vajaat 1,5 vuotta ja ehkä n.20tkm alla, tarkkaa kilometrimäärää ei oo ylhäällä. Ei vuoda eikä kolise, pelaa mun mielestä ihan samalla tavalla kuin uudet. Eilen vasta noita tolppia katselin nosturilla, että aika kirkkaan näköiset ovat vielä. Toinen takajousi on ruosteessa, mutta se nyt ei ole kuin kosminen haitta.
Saa nähdä miten pelaa kesäkuussa, kun tulee Jetan mittariin toukokuun lopussa joku 6500km itäeuroopan teitä. :D
(Klikkaamalla isoksi)
No nyt on. 99% virheettömät ovet.
Nahkavärinkin tilasin, pääsee entisöimään penkkejen sivuttaistuista pieniä käytön jälkiä pois.
Naftasuodattimen vaihdon yhteydessä ruuttasin Forte Advanced Diesel Fuel Conditionerit myllyyn. Puolet suodattimeen ja loput puolet tankkiin. Moottorin nytkytys tyhjäkäynnillä väheni huomattavasti. Vetääkin mun mielestä vähän pirteämmin nyt. Eli onnistunut kokeilu! :)
Lyhyemmät jouset pitäisi vielä hankkia eteen...
21. päivä pitäisi startata Jetalla kohti The Järveä. Uuh.
No nyt on. 99% virheettömät ovet.
Nahkavärinkin tilasin, pääsee entisöimään penkkejen sivuttaistuista pieniä käytön jälkiä pois.
Naftasuodattimen vaihdon yhteydessä ruuttasin Forte Advanced Diesel Fuel Conditionerit myllyyn. Puolet suodattimeen ja loput puolet tankkiin. Moottorin nytkytys tyhjäkäynnillä väheni huomattavasti. Vetääkin mun mielestä vähän pirteämmin nyt. Eli onnistunut kokeilu! :)
Lyhyemmät jouset pitäisi vielä hankkia eteen...
21. päivä pitäisi startata Jetalla kohti The Järveä. Uuh.
Mk6 rattia oon kuolannu jo ties kuinka kauan. Menis vaan ainakin ratin ohjainlaite ja vakkarin viiksi samalla vaihtoon.
Isolla FISsillä olevaa mittaristoakin oon miettiny, mut katotaan nyt :)
Seuraava ostos on ehkä kuitenkin ne ajovalot.
Sisusta on kyllä kovasti omaan mieleenikin. Eipä tuota OEM-osilla paljoa paremmaksi enää saa. :D No jotkut Ärrän oikeat sporttipenkit tai Pirelli-penkit tietty... Mut tuo tuli sen verran edulliseksikin vielä kaikkineen, että ei pidä miettiä moisia. ;) Toki ruskea nahka olisi se "the shit" omaan makuun, muttei perse kestä verhoilutusta. :D
Isolla FISsillä olevaa mittaristoakin oon miettiny, mut katotaan nyt :)
Seuraava ostos on ehkä kuitenkin ne ajovalot.
Sisusta on kyllä kovasti omaan mieleenikin. Eipä tuota OEM-osilla paljoa paremmaksi enää saa. :D No jotkut Ärrän oikeat sporttipenkit tai Pirelli-penkit tietty... Mut tuo tuli sen verran edulliseksikin vielä kaikkineen, että ei pidä miettiä moisia. ;) Toki ruskea nahka olisi se "the shit" omaan makuun, muttei perse kestä verhoilutusta. :D
minähän en näistä mitään tiedä, mut mites tää kävis? http://www.tori.fi/pirkanmaa/VW_Golf_Gt ... ?ca=14&w=3
Lähtee melko helposti. Mutta vääntyvät irroittaessa helposti (ainakin alumiiniset). Eli saa irrallaan ollessa väännellä takaisin suoraksi. Ja vääntyvät kyllä takaisin kiinni hakatessakin helposti mutkalle...
Toisesta päästä (ovet etupäästä aloittaen, apukuskin puoleinen kojiksen lista ulkolaidasta) jollain ohuella muovisella välineellä kampeamalla, sitten sieltä listan ja ovipahvin välistä vääntelemällä.
Kiinnitystappeja on joku ehkä 6kpl per lista? Sitä välinettä millä kampeat kun vetää siellä listan ja verhoilun välissä, niin ne kiinnityskohdat huomaa kun väline stoppaa niihin. Sit vain kampeaa ulospäin.
Ne pikkulistat ratin molemmin puolin lähtee ratin puolelta kojiksesta ulospäin vetämällä ja sitten vetkuttelemalla se pääty-kynsi kolostaan pois.
Joka listassa on siellä toisessa päässä sellainen kynsi, millä se on kiinni. Sieltä "väärästä" päästä jos koittaa listaa irroittaa, niin se menee vain rikki.
Toisesta päästä (ovet etupäästä aloittaen, apukuskin puoleinen kojiksen lista ulkolaidasta) jollain ohuella muovisella välineellä kampeamalla, sitten sieltä listan ja ovipahvin välistä vääntelemällä.
Kiinnitystappeja on joku ehkä 6kpl per lista? Sitä välinettä millä kampeat kun vetää siellä listan ja verhoilun välissä, niin ne kiinnityskohdat huomaa kun väline stoppaa niihin. Sit vain kampeaa ulospäin.
Ne pikkulistat ratin molemmin puolin lähtee ratin puolelta kojiksesta ulospäin vetämällä ja sitten vetkuttelemalla se pääty-kynsi kolostaan pois.
Joka listassa on siellä toisessa päässä sellainen kynsi, millä se on kiinni. Sieltä "väärästä" päästä jos koittaa listaa irroittaa, niin se menee vain rikki.
Jetta sai tänään tuoreen leiman, otteeseen tuli samalla maininnat 19" pyöristä ja vaihdetuista penkeistä.
Posti toi myös Scuffmasterin värjäyssetin ja hetihän sitä piti kokeilla, aika hyvään lopputulokseenhan tuolla pääsi ja värisävy oli todella lähellä alkuperäistä sävyä!
Tuon kuvassa näkyvän osan lisäksi värittelin uusiksi n. 10 kohtaa penkeistä. Aika hyvin tuolla värillä saa pieniä nirhaumia täytettyäkin, todella paksua pastaa kun on.
Posti toi myös Scuffmasterin värjäyssetin ja hetihän sitä piti kokeilla, aika hyvään lopputulokseenhan tuolla pääsi ja värisävy oli todella lähellä alkuperäistä sävyä!
Tuon kuvassa näkyvän osan lisäksi värittelin uusiksi n. 10 kohtaa penkeistä. Aika hyvin tuolla värillä saa pieniä nirhaumia täytettyäkin, todella paksua pastaa kun on.
eBay.co.uk kautta löysin värin, kun kysäisin myyjältä että löytyykö VW:n sävyjä. Myyjäfirmalla on ihan nettisivutkin olemassa, http://www.bespokeleathering.com/
Setti sisälsi nahkaväriä. :D
No ok, väripurkki, sieni, värin "säätöpurkit" eli tummennussävyä, vaalennussävyä ja kiillon lisäysainetta (jota en näihin värjäyksiin siis käyttänyt). Eli ei mitään erikoista. Maksoikohan tuo setti jonkun vajaa 30 euroa.
Sävy sattui liki 100% kohdalleen ilman värin sävyttämistä suuntaan tai toiseen.
Ennestään löytyi kaapista nahan puhdistus/pohjustusaine värjäykseen (merkkiä en muista, haisee vähän asetonille ja/tai tinnerille, vie mennessään nahan pinnasta liat ja vähän väriä, pehmittää pinnan siis niin että väri tarttuu paremmin). Ja luonnollisesti alkoholia (IPA) ennen tätä tapahtuvaan puhdistukseen & rasvan poistoon.
Itse proseduuri on helppo. Tein seuraavassa järjestyksessä itse:
1) Pinnan puhdistus alkoholilla.
2) Preparointi tuolla pohjusteella, eli mikrokuidulla aineen kanssa reipas pyyhintä.
3) Kuumailmapuhaltimella nahan kuivatus (miedolla lämmöllä).
4) Väriä sienellä pyyhkimällä / tuputtelemalla / parhaaksi näkemällään tavalla pintaan. Parempi lopputulos tulee useilla ohuilla kerroksilla. Kerrosten välissä kuivatus puhaltimella miedolla lämmöllä (vähän kättä lämmemmällä).
5) Viimeisen kerroksen jätin kuivumaan ilman kuumailmapuhaltimella kuivatusta. Monesti siitä viimeisestä pinnasta tulee parempi, kun ei nopeuta kuivumista väkikeinoin.
6) Pinnan kuivuttua Malco Leather Conditionerit pintaan.
Setti sisälsi nahkaväriä. :D
No ok, väripurkki, sieni, värin "säätöpurkit" eli tummennussävyä, vaalennussävyä ja kiillon lisäysainetta (jota en näihin värjäyksiin siis käyttänyt). Eli ei mitään erikoista. Maksoikohan tuo setti jonkun vajaa 30 euroa.
Sävy sattui liki 100% kohdalleen ilman värin sävyttämistä suuntaan tai toiseen.
Ennestään löytyi kaapista nahan puhdistus/pohjustusaine värjäykseen (merkkiä en muista, haisee vähän asetonille ja/tai tinnerille, vie mennessään nahan pinnasta liat ja vähän väriä, pehmittää pinnan siis niin että väri tarttuu paremmin). Ja luonnollisesti alkoholia (IPA) ennen tätä tapahtuvaan puhdistukseen & rasvan poistoon.
Itse proseduuri on helppo. Tein seuraavassa järjestyksessä itse:
1) Pinnan puhdistus alkoholilla.
2) Preparointi tuolla pohjusteella, eli mikrokuidulla aineen kanssa reipas pyyhintä.
3) Kuumailmapuhaltimella nahan kuivatus (miedolla lämmöllä).
4) Väriä sienellä pyyhkimällä / tuputtelemalla / parhaaksi näkemällään tavalla pintaan. Parempi lopputulos tulee useilla ohuilla kerroksilla. Kerrosten välissä kuivatus puhaltimella miedolla lämmöllä (vähän kättä lämmemmällä).
5) Viimeisen kerroksen jätin kuivumaan ilman kuumailmapuhaltimella kuivatusta. Monesti siitä viimeisestä pinnasta tulee parempi, kun ei nopeuta kuivumista väkikeinoin.
6) Pinnan kuivuttua Malco Leather Conditionerit pintaan.
Sisustan värikoodi löytyy takaluukussa & huoltokirjassa olevasta tarrasta. Koodin perusteella voi sitten metsästää värin nimen.
Itse tiesin tuon GTI Golfin sisustan värin nimen (Anthracite Vienna) ja sen perusteella sitten tilasin värin.
Noita värien nimiä voi koittaa metsästää vaikkapa internetistä etsimällä vanhoja VW:n esitteitä kyseisestä automallista. Esitteissä värien nimet on oikein, mutta sisustan värin koodi on esitetty eri tavalla kuin kontin / huoltokirjan tarrassa.
Ei sen puoleen, ei tuo GTI:n nahan värin metsästys muutenkaan hankalaa ollut, kun ei GTI:tä ole kovinkaan monen värisillä nahoilla saanut.
Itse tiesin tuon GTI Golfin sisustan värin nimen (Anthracite Vienna) ja sen perusteella sitten tilasin värin.
Noita värien nimiä voi koittaa metsästää vaikkapa internetistä etsimällä vanhoja VW:n esitteitä kyseisestä automallista. Esitteissä värien nimet on oikein, mutta sisustan värin koodi on esitetty eri tavalla kuin kontin / huoltokirjan tarrassa.
Ei sen puoleen, ei tuo GTI:n nahan värin metsästys muutenkaan hankalaa ollut, kun ei GTI:tä ole kovinkaan monen värisillä nahoilla saanut.
Tältä näyttää auto tällä hetkellä. Tai siis n. 1,5 viikkoa sitten, mutta eipä se tästä muuttunut ole.
Tuli siis käytyä vähän ajelemassa, tuo kuva on Kroatiasta. :)
Tuossa vielä linkki reissun muihin kuviin, jos jotakuta kiinnostaa:
https://flic.kr/s/aHsjYJvxyK
Halusin merkinnän otteeseen. Ihan vain tuota Wörthersee-reissua silmällä pitäen, jos jostain syystä olisi joutunut TÜV-miesten syyniin. Tuolla kun _kaikki_ muutokset pitää olla otteessa, tai rapsahtaa sakot. Ja saattavat tehdä tienvarsikatsastuksia ihan 100% originaaleille autoillekin, eli auton ulkonäkö ei sinällään merkkaa. Toki erikoisen näköisiä vessoja otetaan helpommin syynättäväksi.
Ei tuota sisustan vaihtoa tietty välttämättä edes tajua, mutta jos tajuaa, niin sakothan siitä tulee mikäli ei ole muutosta merkitty otteeseen. Sakkoja ovat jaelleet parhaimmillaan jopa lediparkinpolttimoistakin...
Samalla vaivalla kuitenkin sai tuon merkinnän otteeseen, kun muutoskatsasti uudet pyörät, niin melko sama se mulle on. :)
Ei tuota sisustan vaihtoa tietty välttämättä edes tajua, mutta jos tajuaa, niin sakothan siitä tulee mikäli ei ole muutosta merkitty otteeseen. Sakkoja ovat jaelleet parhaimmillaan jopa lediparkinpolttimoistakin...
Samalla vaivalla kuitenkin sai tuon merkinnän otteeseen, kun muutoskatsasti uudet pyörät, niin melko sama se mulle on. :)
Parit räpsyt:
Etulippaa vähän piti modata, kun tuo "alahuuli" roikkui ikävästi. Tästä nyt ei ole valitettavasti kuvaa.
Ja olihan se jo tuossa edellisessäkin kuvassa, mutta unohtui mainita, että perää on tosiaan madallettu lisää sitten viimeisten kuvien. Ei ole enää ihan näin raju BMW-etukeno: https://dl.dropboxusercontent.com/s/ap3 ... 8-Edit.jpg
Säädöt on perästä nyt tapissaan, jos vielä haluaisi madaltaa pitäisi lisäksi levittää reilulla kädellä takakaaria (nyttenkin jo väännelty kaaren kantteja liki sentti ulospäin).
Keulaakin pitäisi vielä se n. sentti saada alemmas, mutta se on kyllä vähän nyt jäänyt, kun vaatisi sen verran enemmän duunia...
Jettaahan saa ihmetellä Jämijärvellä 4. - 6.7. NPS Big Meetissä ihan livenäkin. BIFfissäkin olisi tarkoitus pyörähtää, ehkä jopa molempina päivinä.
Etulippaa vähän piti modata, kun tuo "alahuuli" roikkui ikävästi. Tästä nyt ei ole valitettavasti kuvaa.
Ja olihan se jo tuossa edellisessäkin kuvassa, mutta unohtui mainita, että perää on tosiaan madallettu lisää sitten viimeisten kuvien. Ei ole enää ihan näin raju BMW-etukeno: https://dl.dropboxusercontent.com/s/ap3 ... 8-Edit.jpg
Säädöt on perästä nyt tapissaan, jos vielä haluaisi madaltaa pitäisi lisäksi levittää reilulla kädellä takakaaria (nyttenkin jo väännelty kaaren kantteja liki sentti ulospäin).
Keulaakin pitäisi vielä se n. sentti saada alemmas, mutta se on kyllä vähän nyt jäänyt, kun vaatisi sen verran enemmän duunia...
Jettaahan saa ihmetellä Jämijärvellä 4. - 6.7. NPS Big Meetissä ihan livenäkin. BIFfissäkin olisi tarkoitus pyörähtää, ehkä jopa molempina päivinä.
Kiitosta vaan! Kai se maku on tässä vuosien varrella kehittynyt "järkevämpään" suuntaan. :D
Paljon olisi vielä tehtävää, että tuo olisi täysin mieleni mukainen, mutta onhan tuo nyt ainakin käytettyyn budjettiin nähden "ihan ookoo".
Ajovalot vielä jossain välissä vaihdan, nyt on vaan ollut niin paljon muita menoja, rahallisesti ja ajallisestikin, että on jäänyt tähän panostaminen vähän toissijaiseksi. Ei ole saanut tosiaan edes tuota keulaa madallettua... Aina kun itse kerkeisi sitä räpeltämään, niin kukaan muu ei kerkee. Ja itsellä kun ei ole tiloja, niin se vähän jarruttaa.
Jos sitä sitten seuraavaan autoon toteuttaisi näitä ideoita mitä tähän nyt on jäänyt ja jää toteuttamatta. Muunmuassa se _korkeussäädettävä_ alusta. ;)
Paljon olisi vielä tehtävää, että tuo olisi täysin mieleni mukainen, mutta onhan tuo nyt ainakin käytettyyn budjettiin nähden "ihan ookoo".
Ajovalot vielä jossain välissä vaihdan, nyt on vaan ollut niin paljon muita menoja, rahallisesti ja ajallisestikin, että on jäänyt tähän panostaminen vähän toissijaiseksi. Ei ole saanut tosiaan edes tuota keulaa madallettua... Aina kun itse kerkeisi sitä räpeltämään, niin kukaan muu ei kerkee. Ja itsellä kun ei ole tiloja, niin se vähän jarruttaa.
Jos sitä sitten seuraavaan autoon toteuttaisi näitä ideoita mitä tähän nyt on jäänyt ja jää toteuttamatta. Muunmuassa se _korkeussäädettävä_ alusta. ;)
Sudee: Peräpää on oikeesti jo aika matalalla. Tuo Jetan takapuskuri on vain sen mallinen, että perse näyttää aina korkealta, ellei sitten ilmoilla lyö pohjaa kiinni maahan.
Nyttenkin on tosiaan kaaria jo jouduttu muokkaamaan takaa, että tuolla korkeudella pystyy ylipäätään ajamaan.
Tuon jos ihan tasaiselle maalle ajaa, niin keulasta sitä korkeutta pitäisi oikeasti pois saada. :)
Tuo 19" pyöräkoko tuo omat haasteensa tähän soppaan. Ja 9,5" leveä takavanne.
jiisimula: Joo, todistetusti pystyy. Tällähän heitettiin tällä korkeudella tuo eurotour - n.6000km. :D Takasisälokasuojat oli ainoat mitkä tuolla reissulla ottivat itseensä.
Tuossa vielä kuva keulasta päin:
Nyttenkin on tosiaan kaaria jo jouduttu muokkaamaan takaa, että tuolla korkeudella pystyy ylipäätään ajamaan.
Tuon jos ihan tasaiselle maalle ajaa, niin keulasta sitä korkeutta pitäisi oikeasti pois saada. :)
Tuo 19" pyöräkoko tuo omat haasteensa tähän soppaan. Ja 9,5" leveä takavanne.
jiisimula: Joo, todistetusti pystyy. Tällähän heitettiin tällä korkeudella tuo eurotour - n.6000km. :D Takasisälokasuojat oli ainoat mitkä tuolla reissulla ottivat itseensä.
Tuossa vielä kuva keulasta päin:
Sullahan oli tosiaan 19" nuo vanteet, enhän minä enää muistanut. =D Itsekin olen tuon huomannut, ja toinen mikä ärsyttää on se metallinen tuki siellä edessä. Itsellä nappailee vähän väliä jonnekin, vaikka omasta mielestä auto näyttää, että ei olisi edes matala.
Saaneen udella, että miten oot noita kaaria muokannut? Itse sain 9,5" pyörimään melko helposti cambereitten säädöllä.
Saaneen udella, että miten oot noita kaaria muokannut? Itse sain 9,5" pyörimään melko helposti cambereitten säädöllä.
Mä en cambereita viitsi säädellä, noi auraa jo nyt niin rajusti, että häviää sisälaidat kumeista jos vielä camberia tohon soppaan lisää. Camber-ero on muutenkin nyt jo riittävä edessä vs. takana. Eikä tuohon enää mitään säädettäviä yläpäitä jaksa eteen hankkia. jätetään ne camber-kikkailut japanin pojille. :)
Mulla on tosiaan sen 19" halkaisijan lisäksi takana vielä 235/35 kumi, sulla varmaan 225? En viittinyt taakse laittaa 225:ttä, kun olisi niin pirun typerän näköinen, etenkin etukumiin verrattuna. Tähän kun ei laillisesti saa edes 215 eturengasta järkevällä profiililla (kantavuus ei riitä).
18" oli viime kesänä, jotenkin siitä jäi se viimeinen tuuma puuttumaan. On toi 19" omaan silmään tosi paljon "sopivampi" koko Jettaan. :) Vielä kun sais metrin alemmas niin että pystyy ajamaankin vielä. Ja sit heräsin...
Kaaria on muokattu kääntelemällä tota kaaren ulointa kohtaa ulommas.
Eihän se mitenkään älyttömän nätti ole, mut pakko oli tehdä jotain nopeasti (nostaminen ei ollut vaihtoehto), kun tajusin renkaiden ottavan aika rajusti kaareen kiinni auto kuormattuna ja seuraavana päivänä oli lähtö Wörtherseelle.
Jossakin välissä voisi kaarimankelilla vähän siistiä noita. Jos ei auta, niin sitten kittipurkilla.
Kaari on siis melko suora kyllä, mutta muoto on vähän hassu. Kaari kun ei lähtenyt sitten millään ilveellä kääntymään ulos sen pokkauksen yläosasta, vaan n. puolesta välistä.
Tämä kuvan puoli meni harjoitellessa, toinen puoli sitten vähän kivuttomammin (ja siistimmin). Ei se oikeesti ihan noin suora ole kuin miltä kuvassa näyttää, mut ei nyt ihan ripuliakaan. :)
Mikä metallinen tuki? :D Missä? Ei mulla vaan mihinkään ota mikään kiinni... Pari pohjakosketusta oon tolla saanut aikaan, nekin lähinnä jossain hidastetöyssyissä. Pahin tuli Budapestin keskustassa, kun oli kontti täynnä tavaraa ja 4 ukkoa jousilla. :D
Mulla on tosiaan sen 19" halkaisijan lisäksi takana vielä 235/35 kumi, sulla varmaan 225? En viittinyt taakse laittaa 225:ttä, kun olisi niin pirun typerän näköinen, etenkin etukumiin verrattuna. Tähän kun ei laillisesti saa edes 215 eturengasta järkevällä profiililla (kantavuus ei riitä).
18" oli viime kesänä, jotenkin siitä jäi se viimeinen tuuma puuttumaan. On toi 19" omaan silmään tosi paljon "sopivampi" koko Jettaan. :) Vielä kun sais metrin alemmas niin että pystyy ajamaankin vielä. Ja sit heräsin...
Kaaria on muokattu kääntelemällä tota kaaren ulointa kohtaa ulommas.
Eihän se mitenkään älyttömän nätti ole, mut pakko oli tehdä jotain nopeasti (nostaminen ei ollut vaihtoehto), kun tajusin renkaiden ottavan aika rajusti kaareen kiinni auto kuormattuna ja seuraavana päivänä oli lähtö Wörtherseelle.
Jossakin välissä voisi kaarimankelilla vähän siistiä noita. Jos ei auta, niin sitten kittipurkilla.
Kaari on siis melko suora kyllä, mutta muoto on vähän hassu. Kaari kun ei lähtenyt sitten millään ilveellä kääntymään ulos sen pokkauksen yläosasta, vaan n. puolesta välistä.
Tämä kuvan puoli meni harjoitellessa, toinen puoli sitten vähän kivuttomammin (ja siistimmin). Ei se oikeesti ihan noin suora ole kuin miltä kuvassa näyttää, mut ei nyt ihan ripuliakaan. :)
Mikä metallinen tuki? :D Missä? Ei mulla vaan mihinkään ota mikään kiinni... Pari pohjakosketusta oon tolla saanut aikaan, nekin lähinnä jossain hidastetöyssyissä. Pahin tuli Budapestin keskustassa, kun oli kontti täynnä tavaraa ja 4 ukkoa jousilla. :D
No joo, onhan sulla kyllä matalampi autokin. Ja eri tekniikalla myös. :) Mulla on kyllä ne pohjan muovit alin kohta tuosta etukelkan aka. apurungon kohdalta. Eikä niitäkään saa ottamaan mihinkään kiinni vaikka yrittäisi. :D Ne ainoat ja harvat pohjakosketukset on ollut lähinnä tuosta auton keskivaiheilta.
Tarkotus oli saada tuo keula madallettua ennen Big Meettiä, mut se nyt vähän jäi.
Eilen jaksoin purkaa tolpat irti ja keltakahvaisella korkeudensäätötyökalulla "säädin" tuon viimeisen 15mm JOMien etutolpista maata kohti.
Nyt näyttää auto tältä.
19":lla ei staticina tuon alemmas oikein pysty menemään, ainakaan edestä. Ellei sitten muokkaa etukaaria todella rajusti. Tai pystyy, mutta sitten ajetaan vain suoraan. :)
Maavaraahan on vielä vaikka lampaat söisi, mutta pyörä-kaari suhde on nyt todella näyttävä, ainakin omasta mielestäni.
Voisi koittaa ottaa jotain muutakin kuin kännykkäkuvia likaisesta autosta tässä kunhan joutaa. Etukaaria pitää aavistus rullata, hävisi testilenkillä jo maalit kaarien sisälaidoista... :D
Eilen jaksoin purkaa tolpat irti ja keltakahvaisella korkeudensäätötyökalulla "säädin" tuon viimeisen 15mm JOMien etutolpista maata kohti.
Nyt näyttää auto tältä.
19":lla ei staticina tuon alemmas oikein pysty menemään, ainakaan edestä. Ellei sitten muokkaa etukaaria todella rajusti. Tai pystyy, mutta sitten ajetaan vain suoraan. :)
Maavaraahan on vielä vaikka lampaat söisi, mutta pyörä-kaari suhde on nyt todella näyttävä, ainakin omasta mielestäni.
Voisi koittaa ottaa jotain muutakin kuin kännykkäkuvia likaisesta autosta tässä kunhan joutaa. Etukaaria pitää aavistus rullata, hävisi testilenkillä jo maalit kaarien sisälaidoista... :D
Siellä on ollut käytössä sama "hienosäätötapa" kuin minulla Passatissa. Tosin minä ajelin ronskisti akkurälläkällä. Samalla "niistin" jousestakin pienen pätkän pois.
Hyvännäköinen auto kaikkineen muutoksineen ja hienoa rakentamista kaikkine yksityiskohtineen.
Mitenkäs olisi uusi maski, jossa ei olisi kilven telinettä?
Hyvännäköinen auto kaikkineen muutoksineen ja hienoa rakentamista kaikkine yksityiskohtineen.
Mitenkäs olisi uusi maski, jossa ei olisi kilven telinettä?
Mä noita GLI/GTI mallin levikkeitä joskus mietin mut niissä ne päätyjen "evät" ei oikein istu taka- ja etuhelman kanssa mun mielestä. Vaikka "GTD" onkin, niin taitaa tulla vähän voimakkaamman mallin helmalevikkeet tähän. ;)
Sudee:lla jenkkimaski olikin BIF:fissä, hyvältä näytti. Pitänee itsekin sellainen hankkia ja tehdä samantyylinen irroitettava kilven pidike, kuin mikä Jap3n RS4:ssä on.
Sudee:lla jenkkimaski olikin BIF:fissä, hyvältä näytti. Pitänee itsekin sellainen hankkia ja tehdä samantyylinen irroitettava kilven pidike, kuin mikä Jap3n RS4:ssä on.
Laitetaan nyt pari mukamas parempaa kuvaa. Kännykällä räpsittyjä nämäkin, mutta näistä nyt käy ehkä jopa vähän paremmin tuo fitment/stance ilmi kuin edellisistä. Ja on nämä nyt sentään mukamas paremmalla kännykälläkin otettu, ihan niinkuin se jotain auttaisi. :D
Kuvat on pieniä, eivätkä aukea isommiksi, koska isompina ovat aivan puuroa...
Kadun laidasta löytyi kohtalotoveri, eroaahan tuo oma aavistuksen perusjetasta, ainakin pyöriensä puolesta. Matalaltahan se ei siltikään näytä, vaikka takana oleva on julmettu traktori. Kiitos 19" pyörien. Tuulilasin tarroituskin sai lähteä, nyt tarroja on siis enää pienimmissä sivuikkunoissa - hyvä näin.
Vähän parempi kuva etupyörän fitmentistä. Tuon alemmas ei tosiaan 19" rengastuksella tulla, tai sitten pitäisi ottaa pyörää rajusti sisäänpäin, joka ei ole vaihtoehto.
Etukaaria on revitty nyt vaikka ja mitä konsteja apuna käyttäen ehkä noin sentin verran ulos. Ei näytä vielä pahalta.
Toisen puolen kaarta piti tosin jo hieman kittailla ja maalailla, kun vääntelin sen tuossa ihan mutkalle ja kun koitin sitä oikoa niin lopputulos oli melkoinen perunapelto. :D Mutkalla se on aavistuksen vieläkin, muttei niin silmiinpistävästi.
En tiedä tuliko äsken iltakahvillä käydessä puskurin maahankosketus vai ottiko jo vetari runkoaisaan kiinni...? Eikai se vielä tolla korkeudella? Kamalan rysäyksen piti kyllä. Pitänee huomenna valosassa tutkia damaget.
Naureskelin itekseni, että ei tää madaltaminen kyllä oo tän ikästen "poikien" harrastus enää... Ai ei vai? ;)
Kuvat on pieniä, eivätkä aukea isommiksi, koska isompina ovat aivan puuroa...
Kadun laidasta löytyi kohtalotoveri, eroaahan tuo oma aavistuksen perusjetasta, ainakin pyöriensä puolesta. Matalaltahan se ei siltikään näytä, vaikka takana oleva on julmettu traktori. Kiitos 19" pyörien. Tuulilasin tarroituskin sai lähteä, nyt tarroja on siis enää pienimmissä sivuikkunoissa - hyvä näin.
Vähän parempi kuva etupyörän fitmentistä. Tuon alemmas ei tosiaan 19" rengastuksella tulla, tai sitten pitäisi ottaa pyörää rajusti sisäänpäin, joka ei ole vaihtoehto.
Etukaaria on revitty nyt vaikka ja mitä konsteja apuna käyttäen ehkä noin sentin verran ulos. Ei näytä vielä pahalta.
Toisen puolen kaarta piti tosin jo hieman kittailla ja maalailla, kun vääntelin sen tuossa ihan mutkalle ja kun koitin sitä oikoa niin lopputulos oli melkoinen perunapelto. :D Mutkalla se on aavistuksen vieläkin, muttei niin silmiinpistävästi.
En tiedä tuliko äsken iltakahvillä käydessä puskurin maahankosketus vai ottiko jo vetari runkoaisaan kiinni...? Eikai se vielä tolla korkeudella? Kamalan rysäyksen piti kyllä. Pitänee huomenna valosassa tutkia damaget.
Naureskelin itekseni, että ei tää madaltaminen kyllä oo tän ikästen "poikien" harrastus enää... Ai ei vai? ;)
Jetalle ei sinänsä ole tapahtunut paljoa mitään ihmeellistä. Lähinnä oon ajanut. Ja rikkonut autoa. :D
Pari viikkoa sitten tuo alkuvuodesta asennettu kytkin sanoi rampista kiihdyttäessä, että minäpä en pidäkään enää, eli aivan älytön luisto kutosella kiihdyttäessä 100 vauhdista.
No, sitten ajoin seuraavat 100km aika rauhallisesti ja seuraavan pysähdyksen yhteydessä liikkeelle lähtiessä kytkintä nostaessa kuului kova rusahdus. Luulin ajaneeni tyhjän oluttölkin tms yli, mutta asfaltti oli puhdas. Parkkiin ajettuani kuuntelin ääniä ja kytkin pohjassa kuului melko kovaa rasahtelua ja helinää. Dollarinkuvat senkuin vilisivät silmissä.
Diagnoosiksi itse aivoilin että kytkinlevyn jouset tai asetelma on hajonnut, joten uutta tilaukseen. Kovasta vauhtiksesta johtuvan laatikon ääntämisen vuoksi tämä oli tarkoitus tehdä talvella, mutta tämä kytkinrikko vähän aikaisti remonttia. Vähän mietiskelin tuossa jo aikaisemminkin, että jotain outoa kytkimessä taitaa olla, kun välillä täristi kytkintä nostaessa aika rajusti.
Tilasin siis uutta koko paketin, vauhtipyörän kera. Tällä kertaa vauhtipyöräksi valikoitui kaksoismassa, noita aikani tutkittuani tulin siihen tulokseen että Sachs on rakenteeltaan LUK vauhtipyörää järkevämmän oloinen, joten Sachs Xtend paketti tilaukseen.
Auto pukeille ja vaihteistoa irroittamaan. Muutamaa tuntia myöhemmin näky oli tällainen:
Ja kytkinlevy näytti tältä:
Autoa tuonne talliin ajaessa alkoi vähän jo jännittämään, että mitähän kaikkea on hajonnut, kun kytkin ei irroittanut enää tyyliin ollenkaan. Oli nuo jousen palaset asetelman välissä vain niin, ettei asetelman pinta päässyt levystä oikeastaan ollenkaan irti. Onneksi. :D
Nyt on siis taas kaksoismassapaketti kiinni, hyvin pelaa ja laatikko on hiljainen. Aamen.
Kytkimellähän on takuu, mutta takuu ei tässä tapauksessa kata kuin rikkoutuneen osan, eli levyn. Ja se pitäisi lähettää Englantiin. Ei taida maksaa vaivaa. Vauhtipyörällekin on jo ostaja, joten saapahan sentään jotain takaisin.
Talven varalle ei ole oikeastaan sen ihmeempiä suunnitelmia, vanteet saavat uuden värin. Mietin aluksi vanteiden vaihtoakin, mutta itse olen tykästynyt noihin kovasti ja pienellä värityksellä noista saa vielä mieluisammat! :)
Ajovaloumpiot vaihtuvat myös talven aikana. Piti vaihtua jo kesän aikana, mutta oli vähän kassavajetta kaiken muun rahanmenon & vähäisen rahantulon vuoksi. Jos ne sitten veronpalautuksista...
Helmalevikkeitäkin oon vähän katsellut "sillä silmällä".
Niin joo ja maalit ja sealerit olisi jo valmiina ratin maalaukseen.Maalailin kaverin auton penkit niin sain ylijäämäsealerit ja finishit niistä. :) Ajattelin maalata ratin penkkien väriseksi, eli antrasiitin harmaaksi. Samalla pääsee eroon jäljistä ja kulumista.
Pari viikkoa sitten tuo alkuvuodesta asennettu kytkin sanoi rampista kiihdyttäessä, että minäpä en pidäkään enää, eli aivan älytön luisto kutosella kiihdyttäessä 100 vauhdista.
No, sitten ajoin seuraavat 100km aika rauhallisesti ja seuraavan pysähdyksen yhteydessä liikkeelle lähtiessä kytkintä nostaessa kuului kova rusahdus. Luulin ajaneeni tyhjän oluttölkin tms yli, mutta asfaltti oli puhdas. Parkkiin ajettuani kuuntelin ääniä ja kytkin pohjassa kuului melko kovaa rasahtelua ja helinää. Dollarinkuvat senkuin vilisivät silmissä.
Diagnoosiksi itse aivoilin että kytkinlevyn jouset tai asetelma on hajonnut, joten uutta tilaukseen. Kovasta vauhtiksesta johtuvan laatikon ääntämisen vuoksi tämä oli tarkoitus tehdä talvella, mutta tämä kytkinrikko vähän aikaisti remonttia. Vähän mietiskelin tuossa jo aikaisemminkin, että jotain outoa kytkimessä taitaa olla, kun välillä täristi kytkintä nostaessa aika rajusti.
Tilasin siis uutta koko paketin, vauhtipyörän kera. Tällä kertaa vauhtipyöräksi valikoitui kaksoismassa, noita aikani tutkittuani tulin siihen tulokseen että Sachs on rakenteeltaan LUK vauhtipyörää järkevämmän oloinen, joten Sachs Xtend paketti tilaukseen.
Auto pukeille ja vaihteistoa irroittamaan. Muutamaa tuntia myöhemmin näky oli tällainen:
Ja kytkinlevy näytti tältä:
Autoa tuonne talliin ajaessa alkoi vähän jo jännittämään, että mitähän kaikkea on hajonnut, kun kytkin ei irroittanut enää tyyliin ollenkaan. Oli nuo jousen palaset asetelman välissä vain niin, ettei asetelman pinta päässyt levystä oikeastaan ollenkaan irti. Onneksi. :D
Nyt on siis taas kaksoismassapaketti kiinni, hyvin pelaa ja laatikko on hiljainen. Aamen.
Kytkimellähän on takuu, mutta takuu ei tässä tapauksessa kata kuin rikkoutuneen osan, eli levyn. Ja se pitäisi lähettää Englantiin. Ei taida maksaa vaivaa. Vauhtipyörällekin on jo ostaja, joten saapahan sentään jotain takaisin.
Talven varalle ei ole oikeastaan sen ihmeempiä suunnitelmia, vanteet saavat uuden värin. Mietin aluksi vanteiden vaihtoakin, mutta itse olen tykästynyt noihin kovasti ja pienellä värityksellä noista saa vielä mieluisammat! :)
Ajovaloumpiot vaihtuvat myös talven aikana. Piti vaihtua jo kesän aikana, mutta oli vähän kassavajetta kaiken muun rahanmenon & vähäisen rahantulon vuoksi. Jos ne sitten veronpalautuksista...
Helmalevikkeitäkin oon vähän katsellut "sillä silmällä".
Niin joo ja maalit ja sealerit olisi jo valmiina ratin maalaukseen.Maalailin kaverin auton penkit niin sain ylijäämäsealerit ja finishit niistä. :) Ajattelin maalata ratin penkkien väriseksi, eli antrasiitin harmaaksi. Samalla pääsee eroon jäljistä ja kulumista.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Kyllä se madaltaminen sopii kaikenikäisille, leikki ikä koko ikä :D
Minultakin kyseltiin että onko tuossa nyt järkeä, juu on, jos ulkonäkö paranee pelkästään sillä "pappamallista" katseen kestäväksi XD
Nimim. kauhuissani katsellut kylällä muutamaa vakiokorossa olevaa traktoria.
Eikä sillä, leimasetäkin kehuskeli autoa ja madallusta vuosileimalla/ muutoskatsastuksessa.
Kytkimes näyttää melkein yhtä pahalta kuin näytti entisessä sotkassa sen antautuessa, siitä meni jousia enemmänkin silpuksi.. Kaksmassaa siihen ei silti takas tullut.
Vanteet kieltämättä näyttää hyvältä, mitä niitä jokavuosi turhaan vaihtaa kun kerran soppelit löytää, peukut niistä. Omaan katsellut ja polte kova ensi keväälle nykyisten tilalle.
Minultakin kyseltiin että onko tuossa nyt järkeä, juu on, jos ulkonäkö paranee pelkästään sillä "pappamallista" katseen kestäväksi XD
Nimim. kauhuissani katsellut kylällä muutamaa vakiokorossa olevaa traktoria.
Eikä sillä, leimasetäkin kehuskeli autoa ja madallusta vuosileimalla/ muutoskatsastuksessa.
Kytkimes näyttää melkein yhtä pahalta kuin näytti entisessä sotkassa sen antautuessa, siitä meni jousia enemmänkin silpuksi.. Kaksmassaa siihen ei silti takas tullut.
Vanteet kieltämättä näyttää hyvältä, mitä niitä jokavuosi turhaan vaihtaa kun kerran soppelit löytää, peukut niistä. Omaan katsellut ja polte kova ensi keväälle nykyisten tilalle.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa