1983 Golf I GTI (Jälleen minun !)
Valvoja: ffp jäsenet
Kuten Jonde kirjoitti, kumpikaan takakulma ei kestä lähempää tarkastelua.
Vasen takavalo on mallia "Svensk mittatilaus"- jotta se istuu väärän muotoiseen kulmaan.
Koko takapaneeli on noin 10mm kuskin valon takaa sisällä, eli se täytyy kiskaista ulos.
Eikä ruotsalainen maalaustyö ei muutenkaan oikein lähempää tarkastelua kestä...
kts kulmat
Kuljettajan kulma:
Oikea (muodossaan) oleva kulma:
Vasen takavalo on mallia "Svensk mittatilaus"- jotta se istuu väärän muotoiseen kulmaan.
Koko takapaneeli on noin 10mm kuskin valon takaa sisällä, eli se täytyy kiskaista ulos.
Eikä ruotsalainen maalaustyö ei muutenkaan oikein lähempää tarkastelua kestä...
kts kulmat
Kuljettajan kulma:
Oikea (muodossaan) oleva kulma:
Sitten vielä 175/70 SR 13 niihin päälle.
Jep !
Luulen myös, että ruotsissa asennetulla TA-Technixin alustalla heitetään vesilintua.....
Eli jos/kun 175/70 SR 13 menee alle, vaihtuu alusta myös GTI vakiosetupiksi..
Alustaa joutui nostamaan aika lailla 185/45/15 kumeilla, takaa 10mm ja edestä 20mm.
Renkaat ovat halkaisijaltaan lisäksi 10mm suuremmat, eli keula nousi 30mm ja takaa tultiin ylös 20mm, asento on nyt lievempi etukeno.
Mutta en kadu kyllä sekuntiakaan, nyt sillä voi _ajaa_ ja on kuitenkin vielä matala, joskin foorumi-kredibilitettiä saa vähemmän. :)
Eli 165/45/15 on hyvä, jos haluaa tosi matalan- eivät ota mihinkään kiinni....
Miinuspuolena niillä saa autosta ihan ajokelvottoman matalan tosin.... mä en enää jaksa vaihdella GTI- lippoja keulaan. (NYT tämän kesän neljäs menossa)
Mutta se orkkis GTI- alusta sinne saattaa talven aikana löytää tiensä talven aikana. :)
Käytetty normimallin alusta ei kiinnosta, Volkkarilla on tsiljoonia vaihtoehtoja jousia eri moottoreille ja varustuksille ja one-size-fits-yleistäminen -all aiheuttaa halpiscoili- topiceista tuttuja "perä tippuu" liikaa kommentteja.
1.8GTI vakioetujousia ei enää saa edes VW Classic Partsista, takajousia saisi vielä uutena sieltä....kun käytettyjä kuoleentuneita ei viitsi ostaa. Nyt mielessä pyörii Eibachin Pro-Kit vieterit + uudet "tavalliset" iskunvaimentimet...
Täytyy kokeilla 13" peltejä alle heti kun ennättää, RS:t jäävät kyllä varmasti taloon, voi mielialan mukaan vaihtaa setupia. ;)
1.8GTI vakioetujousia ei enää saa edes VW Classic Partsista, takajousia saisi vielä uutena sieltä....kun käytettyjä kuoleentuneita ei viitsi ostaa. Nyt mielessä pyörii Eibachin Pro-Kit vieterit + uudet "tavalliset" iskunvaimentimet...
Täytyy kokeilla 13" peltejä alle heti kun ennättää, RS:t jäävät kyllä varmasti taloon, voi mielialan mukaan vaihtaa setupia. ;)
Okei, näköjään kaikkea pitää kokeilla:
Olihan se suhteellisen järkyttävän näköinen 13 pelleillä. Joten RS:t palasivat puolen tunnin kokeilun jälkeen.
Ja olihan se myös ihan kamala vakiokorkeudella.
Voisiko joku ehkä lyödä minua tai opastaa Googlen kuvahaun käytössä. ;) Orkkispeltivanteet päätyivät varaston nurkkaan odottamaan 2035 vuonna tapahtuvaa museointia.
Olitte kaikki oikeassa.;)
Olihan se suhteellisen järkyttävän näköinen 13 pelleillä. Joten RS:t palasivat puolen tunnin kokeilun jälkeen.
Ja olihan se myös ihan kamala vakiokorkeudella.
Voisiko joku ehkä lyödä minua tai opastaa Googlen kuvahaun käytössä. ;) Orkkispeltivanteet päätyivät varaston nurkkaan odottamaan 2035 vuonna tapahtuvaa museointia.
Olitte kaikki oikeassa.;)
Pitkästä aikaa päivityksiä:
Golf siirtyi katoksesta lokakuussa lämpimään halliin talvehtimaan ja odottamaan kevättä.
Kuvassa näkyy oikean kulman edessä öljyvana, jonka aiheuttaja tuli korjailtua eilen samalla, kun kävin muutaman kymmenen kilometria liikuttelemassa Golffia, jotta kaikki pysyisi vetreänä.
Vuodon syynä öljypohjan tiiviste, josta löytyi jonkin edellisen ruotsalaisomistajan "tuplasti on parempi"- ratkaisu, ts. vanha tiiviste oli jätetty uuden alle ja öljyä tihkui tiivisteiden välistä huolimatta raskaasta silikonin käytöstä.
Uusi öljypohja löytyi tällä kertaa Motonetista 27,90€ + Tiiviste 7,90€
Muutama olut, huonoa seuraa ja vanha pohja oli pois paikaltaan, vanhojen tiivisteiden jämät putsattuna pois ja uusi pohja, tiiviste ja tiivisteliimaa välissä paikallaan.
Samalla tuli todettua, että edellä mainitusta varaosaliikeketujusta viime keväänä hankittu (halpa) akku oli kuollut alkutalven aikana, joten jälleen on hankittava halpa ja hyvä eri kerroilla, eli seuraavalle liikuttelukerralle uusi (merkki)akku mukaan.
Golf siirtyi katoksesta lokakuussa lämpimään halliin talvehtimaan ja odottamaan kevättä.
Kuvassa näkyy oikean kulman edessä öljyvana, jonka aiheuttaja tuli korjailtua eilen samalla, kun kävin muutaman kymmenen kilometria liikuttelemassa Golffia, jotta kaikki pysyisi vetreänä.
Vuodon syynä öljypohjan tiiviste, josta löytyi jonkin edellisen ruotsalaisomistajan "tuplasti on parempi"- ratkaisu, ts. vanha tiiviste oli jätetty uuden alle ja öljyä tihkui tiivisteiden välistä huolimatta raskaasta silikonin käytöstä.
Uusi öljypohja löytyi tällä kertaa Motonetista 27,90€ + Tiiviste 7,90€
Muutama olut, huonoa seuraa ja vanha pohja oli pois paikaltaan, vanhojen tiivisteiden jämät putsattuna pois ja uusi pohja, tiiviste ja tiivisteliimaa välissä paikallaan.
Samalla tuli todettua, että edellä mainitusta varaosaliikeketujusta viime keväänä hankittu (halpa) akku oli kuollut alkutalven aikana, joten jälleen on hankittava halpa ja hyvä eri kerroilla, eli seuraavalle liikuttelukerralle uusi (merkki)akku mukaan.
Samalla liikuttelukerralla tuli jälleen todettua, että flekti ei todellakaan toimi ja testi hyppyjohdoilla akuista vahvisti asian.
Eli seuraava hankinta on akun lisäksi uusi flekti + flektin anturi jäähdyttimeen.
Samalla tuli tutkittua flektin kehyksen "pahvisia" ilmanohjaimiakin, joista ei enää juurikaan ole mitään jäljellä. Volkswagenilta pahvinpalat ovat poistuneet niin varsinaisesta valikoimasta kuin Classic Partsistakin, mutta joku brittiläinen kaveri tekee noita Reprona ja tuli samalla tilattua sellaisetkin odottamaan flektin vaihtoa.
JJ- kone tuntuu olevan melkoisen kuumaverinen, joten ilmanohjainten uusiminen voinee teoreettisesti vaikuttaa myös jäähdytykseenkin.
http://www.golfgtisportline.com/index.p ... tor-cards/
Ainoana kysymysmerkkinä on, onko JJ GTI 1.8 1983- mallissa alunperin ollut myös jäähdyttimen päällä tuollainen pahvi. Sivuilla sellaisen jäänteet ovat, päällä sellaisesta ei ole mitään jäljellä ja pahveja esim Saksassa myynnissä olevien entisöityjen kuvissa vähän näkyy.
Mallikuva netistä, jossa pahvi jäähdyttimen päällä:
Päätin tilata tuolta briteistä oikean puolen ilmanohjaimen öljynlauhduttimen kololla ja tuon päälyspahvin, kun sopivasti tuollaiset löytyivät.
Ja yllä olevassa kuvassa näkyvä vesikaukalon kumitiivistekin (joka minulta puuttuu) täytyy seuraavassa Classic Partsin tilauksessa kevään aikana ostaa.
Korin osalta mennään viime kesän maalipinnalla ja valittavasti Golf joutuu odottamaan ainakin vuoden korin läpikäyntiä.
Eli seuraava hankinta on akun lisäksi uusi flekti + flektin anturi jäähdyttimeen.
Samalla tuli tutkittua flektin kehyksen "pahvisia" ilmanohjaimiakin, joista ei enää juurikaan ole mitään jäljellä. Volkswagenilta pahvinpalat ovat poistuneet niin varsinaisesta valikoimasta kuin Classic Partsistakin, mutta joku brittiläinen kaveri tekee noita Reprona ja tuli samalla tilattua sellaisetkin odottamaan flektin vaihtoa.
JJ- kone tuntuu olevan melkoisen kuumaverinen, joten ilmanohjainten uusiminen voinee teoreettisesti vaikuttaa myös jäähdytykseenkin.
http://www.golfgtisportline.com/index.p ... tor-cards/
Ainoana kysymysmerkkinä on, onko JJ GTI 1.8 1983- mallissa alunperin ollut myös jäähdyttimen päällä tuollainen pahvi. Sivuilla sellaisen jäänteet ovat, päällä sellaisesta ei ole mitään jäljellä ja pahveja esim Saksassa myynnissä olevien entisöityjen kuvissa vähän näkyy.
Mallikuva netistä, jossa pahvi jäähdyttimen päällä:
Päätin tilata tuolta briteistä oikean puolen ilmanohjaimen öljynlauhduttimen kololla ja tuon päälyspahvin, kun sopivasti tuollaiset löytyivät.
Ja yllä olevassa kuvassa näkyvä vesikaukalon kumitiivistekin (joka minulta puuttuu) täytyy seuraavassa Classic Partsin tilauksessa kevään aikana ostaa.
Korin osalta mennään viime kesän maalipinnalla ja valittavasti Golf joutuu odottamaan ainakin vuoden korin läpikäyntiä.
Nyt kävikin oudosti.
11 kuukautta ja 1000 kilometria myöhemmin GTI siirtyi jälleen minun omistukseeni.
Eli tämä tarina tästä jatkuu taas eteenpäin.
1000 kilometrin aikana Golf oli taas saanut uuden akun, uuden hiilisillan laturiin ja uuden flektin, muuten se on tismalleen siinä kunnossa kun sen tammikuussa myin.
Nyt alkaa autoja olla piha täynnä, mutta ehkä GTI on tullut kuitenkin nyt toisella kerralla jäädäkseen. :)
11 kuukautta ja 1000 kilometria myöhemmin GTI siirtyi jälleen minun omistukseeni.
Eli tämä tarina tästä jatkuu taas eteenpäin.
1000 kilometrin aikana Golf oli taas saanut uuden akun, uuden hiilisillan laturiin ja uuden flektin, muuten se on tismalleen siinä kunnossa kun sen tammikuussa myin.
Nyt alkaa autoja olla piha täynnä, mutta ehkä GTI on tullut kuitenkin nyt toisella kerralla jäädäkseen. :)
Viimeksi muokannut Harri, 27.12.2014 9:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koritöitä ei valitettavasti "väliomistaja" ole tehnyt. Taltioidaan ykkönen nyt toistaiseksi ja ehostetaan ykköstä pikku hiljaa. Sellaista harrastetilaa, johon ykkösen voisi leväyttää pidemmäksi aikaa ei valitettavasti allekirjoittaneella ole.
Joten ensi keväänä vaan ajellaan ja katsotaan tuliko GTI jäädäkseen.:)
En ole tosin koskaan (vielä) omistanut Mk2 Golffia, joten sellainenkin alkuperäisenä pilaamattomana GTI:inä tai G60:senä olisi ehkä mielenkiintoinen, haluaisiko jo vaihtaa harrastepelejä? ;)
Joten ensi keväänä vaan ajellaan ja katsotaan tuliko GTI jäädäkseen.:)
En ole tosin koskaan (vielä) omistanut Mk2 Golffia, joten sellainenkin alkuperäisenä pilaamattomana GTI:inä tai G60:senä olisi ehkä mielenkiintoinen, haluaisiko jo vaihtaa harrastepelejä? ;)
Laitetaanpa taas lukkoon.
Myin GTI:in itävaltaan 4 päivässä. Golf lähti matkustamaan Wienin lähelle pari viikkoa sitten ja oli eilen saapunut uudelle omistajalle. :)
Korin kauneusvirheet hermostuttivat ja ajasta ja paikasta oli pulaa kummastakin, joten päätin etsiä uuden harrastajan jatkamaan jalostusta- tällä kertaa Suomen rajojen ulkopuolelta.
Kuume jonkun toisen klassikon hankintaan on kova, mutta yritän pitää sitä kurissa kotimaassa valmistetulla urheiluautolla nyt ainakin toistaiseksi. :)
Myin GTI:in itävaltaan 4 päivässä. Golf lähti matkustamaan Wienin lähelle pari viikkoa sitten ja oli eilen saapunut uudelle omistajalle. :)
Korin kauneusvirheet hermostuttivat ja ajasta ja paikasta oli pulaa kummastakin, joten päätin etsiä uuden harrastajan jatkamaan jalostusta- tällä kertaa Suomen rajojen ulkopuolelta.
Kuume jonkun toisen klassikon hankintaan on kova, mutta yritän pitää sitä kurissa kotimaassa valmistetulla urheiluautolla nyt ainakin toistaiseksi. :)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 149 vierailijaa