Touranin kaasuläppä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 5.7.2012 10:46
Touranin kaasuläppä
Keltainen moottorivalo syttyi kojelautaan ja testeri herjaa Intake manifold flap v157 eli ilmeisesti kaasuläppään viittaa. Auto toimii oikeastaan aika normaalisti. Kun sammuttaa auton, niin "hörähtää" jotenkin hieman raskaammin. Kaasuläppää on käytetty irti, mutta ulospäin ei siinä tietenkään mitään ongelmaa näkynyt.
Aikaisemmin kesällä oli käyntihäiriöitä johtuen laturilta lähtevän johtosarjan ylikuormituksessa. Tämä ongelma poistui, kun puristelin johtosarjaa joka puolelta. Käynti on ollut sen jälkeen normaali, mutta joku viikko takaperin tosiaan syttyi tämä valo, joka syttyy aina uudelleen, vaikka poistaa sen. Voisiko tällä johtosarjalla ja kaasuläpällä olla jotain yhteyttä? Lienee sulakekin hyvä tarkistaa?
Jossain luki jotain kaasuläpästä, mutta en löydä sitä tekstiä enää! Onko joku tilannut Saksasta autonosia? Meinaan, jos pitää tuo kaasuläppä tilata. Merkkiliikkeessä kuulemma kallis, en oo uskaltanu edes kysyä! Motonetissä yms. ei osaa löydy.
Aikaisemmin kesällä oli käyntihäiriöitä johtuen laturilta lähtevän johtosarjan ylikuormituksessa. Tämä ongelma poistui, kun puristelin johtosarjaa joka puolelta. Käynti on ollut sen jälkeen normaali, mutta joku viikko takaperin tosiaan syttyi tämä valo, joka syttyy aina uudelleen, vaikka poistaa sen. Voisiko tällä johtosarjalla ja kaasuläpällä olla jotain yhteyttä? Lienee sulakekin hyvä tarkistaa?
Jossain luki jotain kaasuläpästä, mutta en löydä sitä tekstiä enää! Onko joku tilannut Saksasta autonosia? Meinaan, jos pitää tuo kaasuläppä tilata. Merkkiliikkeessä kuulemma kallis, en oo uskaltanu edes kysyä! Motonetissä yms. ei osaa löydy.
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 5.7.2012 10:46
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 5.7.2012 10:46
Tuosta: http://i35.tinypic.com/30upr3r.jpg
Eli akun oikealla puolella oleva kansi. Sen alta löytyy muutama rele ja pari riviä sulakkeita.
Sulake taitaa Touranissa(kin) olla paikalla F8, eli kuvaa kun katsot ja bongaat rele/sulakeboksin oikeasta laidasta relen 458. Sen takana 10A punainen sulake?
(Tosin tuo paikka F8 taitaa vaihdella auto/moottorikohtaisesti, mutta Touranissa sen pitäisi olla tuolla 458-relen takana)
Operaation jälkeen kannattaa nollata/lukea vikakoodit vielä, että vika on varmasti poistunut.
Itse irrottaisin akun navan, ennen kuin vaihtelen kaasuläppää tai irrottelen johtoja/sulakkeita...
Eli akun oikealla puolella oleva kansi. Sen alta löytyy muutama rele ja pari riviä sulakkeita.
Sulake taitaa Touranissa(kin) olla paikalla F8, eli kuvaa kun katsot ja bongaat rele/sulakeboksin oikeasta laidasta relen 458. Sen takana 10A punainen sulake?
(Tosin tuo paikka F8 taitaa vaihdella auto/moottorikohtaisesti, mutta Touranissa sen pitäisi olla tuolla 458-relen takana)
Operaation jälkeen kannattaa nollata/lukea vikakoodit vielä, että vika on varmasti poistunut.
Itse irrottaisin akun navan, ennen kuin vaihtelen kaasuläppää tai irrottelen johtoja/sulakkeita...
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 5.7.2012 10:46
kaasuläppä
No niin. Hommasin Tarviketorilta kaasuläpän a 250€. Läppä vaihdettiin ja vikakoodi poistettiin. Kaks ekaa ajoa ja yht. 30km ei mitään ongelmaa ja tuntui, että pieni tahmeus oli hävinnyt ajosta. Mutta kolmas auton käynnistys ja eiköhän keltainen valo syttynyt ja emission workshop tuttuun tyyliin! Mites se kaasuläpän sopeutus? Eikö uuden läpän vaihdon jälkeen pitäisi riittää vikakoodin nollaus?
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 5.7.2012 10:46
Juu, rikkinäinen kaasuläppä polttaa sulakkeen.
Eli siis: Sulla on ollut kaasuläppä rikki ja se on polttanut sen sulakkeen. Ehjä kaasuläppä ei sitä sulaketta polta...
Eli et kyllä ole sitä kaasuläppää turhaan vaihtanut. Vaikka sen olisi saanut sulakkeen vaihtamalla ja kaasuläpän puhdistamalla toimimaankin, niin se olisi kyllä hajonnut uudelleen vähän ajan kuluttua.
Kaasuläppä särkyy yleensä, kun akselin tiivisteet alkavat vuotamaan ja öljyä pääsee sähköisiin osiin. Tätä on kotikonstein lähestulkoon mahdoton lähteä korjailemaan.
Uusi kaasuläppä ei lähde toimimaan, ennekuin vaihdat ehjän sulakkeen.
Eli siis: Sulla on ollut kaasuläppä rikki ja se on polttanut sen sulakkeen. Ehjä kaasuläppä ei sitä sulaketta polta...
Eli et kyllä ole sitä kaasuläppää turhaan vaihtanut. Vaikka sen olisi saanut sulakkeen vaihtamalla ja kaasuläpän puhdistamalla toimimaankin, niin se olisi kyllä hajonnut uudelleen vähän ajan kuluttua.
Kaasuläppä särkyy yleensä, kun akselin tiivisteet alkavat vuotamaan ja öljyä pääsee sähköisiin osiin. Tätä on kotikonstein lähestulkoon mahdoton lähteä korjailemaan.
Uusi kaasuläppä ei lähde toimimaan, ennekuin vaihdat ehjän sulakkeen.
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 5.7.2012 10:46
Markulle vielä: sulake EI ollut eikä ole vieläkään palanut.
Mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin en tiennyt, että viallinen kaasuläppä polttaa aina sulakkeen ja täten vaihdoin kaasuläpän. Mutta valo palaa edelleen ja vikakoodi herjaa kaasuläppää.
Johtopäätöksiä: 1: Vika ei ole ollut ilmeisesti vanhassa kaasuläpässä, vaan esimerkiksi jossain johtohässäkässä?
2: Vai onko mitenkään mahdollista, että sulake on säilynyt ehjänä vaikka vanha kaasuläppä on mennyt epäkuntoon ja valo on syttynyt?! Ja tällöin uusi kaasuläppä pitää jotenkin nyt ohjelmoida, että merkkivalo sammuisi?
On nyt vähän epäselvää tämä tekstini, mutta yrittäkää ymmärtää.)
Apua kaivaten Tourankuski
Mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin en tiennyt, että viallinen kaasuläppä polttaa aina sulakkeen ja täten vaihdoin kaasuläpän. Mutta valo palaa edelleen ja vikakoodi herjaa kaasuläppää.
Johtopäätöksiä: 1: Vika ei ole ollut ilmeisesti vanhassa kaasuläpässä, vaan esimerkiksi jossain johtohässäkässä?
2: Vai onko mitenkään mahdollista, että sulake on säilynyt ehjänä vaikka vanha kaasuläppä on mennyt epäkuntoon ja valo on syttynyt?! Ja tällöin uusi kaasuläppä pitää jotenkin nyt ohjelmoida, että merkkivalo sammuisi?
On nyt vähän epäselvää tämä tekstini, mutta yrittäkää ymmärtää.)
Apua kaivaten Tourankuski
On se tietysti aivan täysin mahdollista, että sulake säilyy ehjänäkin kaasuläpän hajotessa. Riippuu siitä, että mitä sieltä kaasuläpän elektroniikasta hajoaa.
Ja tällöin kaasuläpän rikkoutuessa jää vain vikakoodi muistiin ja kaasuläppä ei tietenkään toimi.
En tiedä olisiko näissä niin puupää-järjestelmä, ettei se kaasuläppä lähde toimimaan, ennenkuin vika on kuitattu (vikakoodit nollattu) ja valo sammunut?
Kokeile nyt vielä a) lukea vikakoodit b) nollata vikakoodit c) sopeuttaa kaasuläppä
Jos ei tällä reseptillä lähde toimimaan ja tarjoaa vieläkin jotain vikakoodia, niin sitten on jossain muualla vikaa.
Ja tällöin kaasuläpän rikkoutuessa jää vain vikakoodi muistiin ja kaasuläppä ei tietenkään toimi.
En tiedä olisiko näissä niin puupää-järjestelmä, ettei se kaasuläppä lähde toimimaan, ennenkuin vika on kuitattu (vikakoodit nollattu) ja valo sammunut?
Kokeile nyt vielä a) lukea vikakoodit b) nollata vikakoodit c) sopeuttaa kaasuläppä
Jos ei tällä reseptillä lähde toimimaan ja tarjoaa vieläkin jotain vikakoodia, niin sitten on jossain muualla vikaa.
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 5.7.2012 10:46
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 5.7.2012 10:46
Re: Touranin kaasuläppä
Terve! Selasin vanhaa viestiketjua. Onko ongelmaan löytynyt ratkaisua, minun tourani potee samaa vikaa elikkä mootorin häiriövalo palaa sitkeästi. ja kaasuläppään vikakoodi viittaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa