Jäähdytys nesteet!
Valvoja: ffp jäsenet
Jäähdytys nesteet!
Ventoon, olen jäähdyytys nestettä ostamassa. Käyttöohjekirjassa lukee että pitäs olla pullossa merkintä TL-VW 774 B. Saako tota muualta ku merkki liikkeestä. Tiedän että pitäs olla saman väristä mitä säiliössä nyt on.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos jäähdytinnesteiden vaihtoväli on lähellä niin kannattaa suosiolla laittaa tuota uudempaa tilalle. Pitää vaan huuhdella järjestelmä hyvin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Alavesiletkut molemmilta puolin termostaattia auki niin vedet valuu pois. Tai jos termostaatti on helposti irrotettavissa niin se pois.
Täytettäessä helpottaa jos laitat pakkasnesteen ensin aika hitaasti ja sitten vettä sen mitä mahtuu, vähän ajoa ja taas vettä sen mitä menee. Noi ilmakuplat voi tulla hitaasti pois ja voi edellyttää termostaatin aukeamista.
Täytettäessä helpottaa jos laitat pakkasnesteen ensin aika hitaasti ja sitten vettä sen mitä mahtuu, vähän ajoa ja taas vettä sen mitä menee. Noi ilmakuplat voi tulla hitaasti pois ja voi edellyttää termostaatin aukeamista.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kannattaa ennen nesteiden vaihtoa laittaa käyttää järjestelmässä jotain tarkoitukseen sopivaa huuhteluainetta. Painevesi on hyvä apu tyhjennyksessä.
Ja muistetaan, että jos vanhaan autoon laittaa sinisten tai vihreiden nesteiden tilalle punaista, eli G12 -tyyppistä, niin vuotoja siitä seuraa.
G12 -nesteen pintajännitys on alhaisempi kuin vanhantyyppisten nesteiden, tämä johtaa siihen että se vuotaa potentiaalisista vuotokohdista helpommin läpi. Vanhat tiivisteet ja vanhat liitokset eivät ole hyvä yhdistelmä jos siirrytään punaiseen nesteeseen.
G12 on hyvää tavaraa kestävyytensä vuoksi, mutta jos vanhaan laitteeseen sitä laittaa, niin on käytävä huolellisesti läpi kaikki liitoskohdat ja tiivisteet. Itse olen saanut pysymään sisällä vain siten, että kaikki tiivisteet ja kiristimet, sekä hapettuneet putkenpäät olen vaihtanut uusiin.
G12 -nesteen pintajännitys on alhaisempi kuin vanhantyyppisten nesteiden, tämä johtaa siihen että se vuotaa potentiaalisista vuotokohdista helpommin läpi. Vanhat tiivisteet ja vanhat liitokset eivät ole hyvä yhdistelmä jos siirrytään punaiseen nesteeseen.
G12 on hyvää tavaraa kestävyytensä vuoksi, mutta jos vanhaan laitteeseen sitä laittaa, niin on käytävä huolellisesti läpi kaikki liitoskohdat ja tiivisteet. Itse olen saanut pysymään sisällä vain siten, että kaikki tiivisteet ja kiristimet, sekä hapettuneet putkenpäät olen vaihtanut uusiin.
kysyn tässä kun ei viitsi uutta tehdä ja sama aihe. eli olen vaihtamassa termostaatin uuteen borassa ja samalla voisi vaihtaa jäähdytinnesteet kun ei ole käryä koska viimeksi vaihdettu ja väri ei ole täysin kirkas enää. nyt siellä näyttäisi olevan punaiset ja punaiset ajattelin takaisin laittaakin. varsinainen kysymys nyt siis olisi, että mitkä aineet tuonne laittaisi tilalle? onko motonetin listoilla sopivaa? esim käykö tämä: www.motonet.fi/motonet/tuotteet/609865/0
toinen kysymys on että paljonko tulisi ainetta varata? riittäänö tuo 5litraa? entä onko borassa tyhjennystulppa tuolle nesteelle jossain helpossa paikkaa? ja tarkennus vielä yhteen kysymykseen, eli onko ylä- ja alavesiletkut ne jotka lähtevät kennon ylä ja alareunasta ja ovat noin 4-5cm halkaisijaltaan?
auto siis bora 1.6 8v
toinen kysymys on että paljonko tulisi ainetta varata? riittäänö tuo 5litraa? entä onko borassa tyhjennystulppa tuolle nesteelle jossain helpossa paikkaa? ja tarkennus vielä yhteen kysymykseen, eli onko ylä- ja alavesiletkut ne jotka lähtevät kennon ylä ja alareunasta ja ovat noin 4-5cm halkaisijaltaan?
auto siis bora 1.6 8v
Ylä- ja alavesiletkut ovat jäähdyttimen isot letkut.
Tuo linkin jäähdytysneste on juuri oikeaa tavaraa VAG punaisen nesteen tilalle /lisäksi.
5 litraa riittää hyvin, 50% suhteella sekoitettuna pitäisi jäädä vielä ylikin. Suositeltavaa on käyttää sekoittamiseen tislattua vettä, jota myydään esim. akkuveden nimellä.
Tuo linkin jäähdytysneste on juuri oikeaa tavaraa VAG punaisen nesteen tilalle /lisäksi.
5 litraa riittää hyvin, 50% suhteella sekoitettuna pitäisi jäädä vielä ylikin. Suositeltavaa on käyttää sekoittamiseen tislattua vettä, jota myydään esim. akkuveden nimellä.
G11/G12/G12+/G12++/G13 erot ja sekoitettavuus keskenään
Lainataampas vanhaa topiccia. Olen tässä jäänyt pohtimaan, että voiko vanhemmissa VAG autoissa käyttää huoletta esim. uusinta G12 plus plus jäähdytysnestettä ja miten eri tyyppejä saa sekoittaa keskenään.
G11 TL VW 774 C: Sininen neste (toinen luokitus TL VW 774 B?)
G12 TL VW 774 D: Punainen neste, voidaan käyttää G11:sta tilalla mutta ei saa sekoittaa keskenään
G12 plus TL VW 774 F: Pinkki/purppura neste
G12 plus plus TL VW 774 G: purppura neste, voidaan sekoittaa keskenään G12+ nesteen kanssa ja käyttää sen tilalla?
G13 TL VW 774 J: Uusin tyyppi, joka on glyseriinin ja glykolin sekoitus. Käytetty mm. VW UP-mallissa (ilmeisesi voi sekoittaa vanhempien kanssa)
Jos jollain on tarkempaa tietoa näiden sekoitettavuudesta ja käytettävyydestä niin kiinnostaisi tietää.
Esim. Motul inugel optimal täyttää nämä kaikki luokitukset, joten ilmeisesti korvattavuus keskenään uudempaan ei pitäisi olla ongelma.
EDIT: törmäsin taas tähän aiheeseen, joten päivitin tuon G13 nesteen tietoja
G11 TL VW 774 C: Sininen neste (toinen luokitus TL VW 774 B?)
G12 TL VW 774 D: Punainen neste, voidaan käyttää G11:sta tilalla mutta ei saa sekoittaa keskenään
G12 plus TL VW 774 F: Pinkki/purppura neste
G12 plus plus TL VW 774 G: purppura neste, voidaan sekoittaa keskenään G12+ nesteen kanssa ja käyttää sen tilalla?
G13 TL VW 774 J: Uusin tyyppi, joka on glyseriinin ja glykolin sekoitus. Käytetty mm. VW UP-mallissa (ilmeisesi voi sekoittaa vanhempien kanssa)
Jos jollain on tarkempaa tietoa näiden sekoitettavuudesta ja käytettävyydestä niin kiinnostaisi tietää.
Esim. Motul inugel optimal täyttää nämä kaikki luokitukset, joten ilmeisesti korvattavuus keskenään uudempaan ei pitäisi olla ongelma.
EDIT: törmäsin taas tähän aiheeseen, joten päivitin tuon G13 nesteen tietoja
Viimeksi muokannut Turnipsi, 30.10.2012 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa