Passat 01 TDI 1.9 96 kW suuttimien johtosarjan vaihto ?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

erf
-
Viestit: 7
Liittynyt: 12.4.2010 22:15

Passat 01 TDI 1.9 96 kW suuttimien johtosarjan vaihto ?

ViestiKirjoittaja erf » 13.4.2010 18:22

Auto: Passat 2001 TDI 1.9 96 kW, AVF

Vaikuttaa siltä että pumppusuuttimien johtosarja kaipaa vaihtoa, suuttimien liittimien ropaaminen korjasi nykimisongelman mutta olisi varmaankin varminta että koko johtosarja vaihdetaan.

Muuten homma olisi helppo, mutta paikka on ahdas. Johtosarja on ilmeisen jäykässä muovisessa rangassa, joka ei varmasti kovin helposti mene kannen ja tulipellin välistä sisään.

Merkkiliikkeen idea olisi leikata tulipeltiin kolo, ja heidän mukaansa näin vaihtoja olisi tehty!
(muuten pitäisi irroittaa sylinterinkansi)

Olisiko kellään hyvää kikkaa ja omakohtaista kokemusta miten tuon vaihdon saisi tehtyä kivuttomasti ? Voiko koko systeemiä lämmittää sen verran että muoviranka tulee jostavaksi ja sen saisi ujutettua paikalleen ? (taisin lukea hiustenkuivaajalla lämmittämisestä mutta en löytänyt juttua enää)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.4.2010 18:42

Sen johtosarja laitetaan ensin kanteen ja työnnetään vaan se liitinrunko ulos takapuolelta eli koko pakkaa ei tartte reijän läpi työntää. Näin ainakin BKD koneessa.

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 13.4.2010 19:21

Aika raju tekniikka tuo pellin leikkaus, mutta onnistuuhan se niinkin =) Eikun vaan varovasti kuumailmapuhaltimella lämmittää niin kyllä se sinne taipuu. Ei vaan pidä liikaa lämmittää ettei ala sulamaan.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 13.4.2010 20:49

Eikun vaan kuumailmapuhaltimella uus johtosarja lämpimäks niin taipuu paikoilleen.
Vanha murenee ihan käsiin kun sitä alkaa irrottaa joten tarkkana että ei jää palasia kanteen.

BKD on kyl ihan erilainen rakenteeltaan kun perinteinen pumppari....

erf
-
Viestit: 7
Liittynyt: 12.4.2010 22:15

ViestiKirjoittaja erf » 13.4.2010 22:05

kiitosta vastaajille. olisko jollakin ihan omaa kokemusta tuosta hommasta passatiin ? eli hoituuko tosiaan noin että vaan lämmittää koko pakettia ja muovisuojus joustaa tarpeeksi taipuakseen kannen ja tulipellin välistä paikalleen ? ja palautuu vielä alkuperäiseen muotoon eli suoraksi ?

toi tulipellin leikkaaminen ei tosiaan kuullosta kovin fiksulta mutta eipä kannen irroittaminenkaan.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 13.4.2010 22:18

Kyllä se palautuu muotoonsa.

erf
-
Viestit: 7
Liittynyt: 12.4.2010 22:15

ViestiKirjoittaja erf » 14.4.2010 21:25

oletko siis Putko tehnyt tuon joskus 3BG Passatiin ?

Hansen
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.6.2009 12:40

ViestiKirjoittaja Hansen » 14.4.2010 21:43

tuo putkon vastaus löytyy tehtaan korjausohjeesta...

erf
-
Viestit: 7
Liittynyt: 12.4.2010 22:15

ViestiKirjoittaja erf » 14.4.2010 21:50

heh, jos toi lämmitys / taivutus on tehtaan ohje niin soisi että se luettaisiin Laakkosellakin...

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 14.4.2010 23:04

Olisiko jollain ihan valokuvaa kyseisestä ongelmapaikasta kun omanikin nykii tietyssä kierrosluvussa ja on tosi ärsyttävää. Ei ole vielä tullut tutkittua sen paremmin vai näkeekö mitenkää johtosarjaa? Kyselee epätietoinen.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 14.4.2010 23:25

venakoppa pois niin näkee

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 16.4.2010 12:38

Onko kellään tietoa mitä kyseinen johtosarja maksaisi? Mistä edullisemmin?

erf
-
Viestit: 7
Liittynyt: 12.4.2010 22:15

ViestiKirjoittaja erf » 16.4.2010 17:45

muistaakseni Laakkosella sanottiin johtosarjan varaosahinnaksi 90 eur, teehän koeasennus ja raportoi täällä niin teen sitten perässä...

tjjr91
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.8.2011 14:49

passat AVB suuttimien johtosarjan vaihto.

ViestiKirjoittaja tjjr91 » 16.12.2011 20:50

vaihdoin johtosarjan passattiin (74KW AVB). Helppo homma oli. meni noin 20min vaihdossa. vanhan johtosarjan poisto on iisi homma, se vaan lähtee aika pieninä palasina pois Ja kannattaa katsoa tarkasti ettei muovin palasia tipu öljykanavia pitkin koneen sisään. Uuden asentaminen oli kans helppo homma. kuumailmapuhaltimella lämmitti johtosarjan runkoa ja taittoi 90 asteen kulmaan ja ujutti sisään. kannattaa kuitenkin olla tarkkana ettei lämmitä liikaa ettei johdot sula. ja myös sen taivuttamisen kanssa kannattaa olla varovainen ettei mene runko poikki. kuvia on remontista jos joku haluaa nähdä niin laitan tänne.

tjjr91
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.8.2011 14:49

ViestiKirjoittaja tjjr91 » 16.12.2011 20:50

Johtosarjan saa Antti-Roikolta 89e....

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.12.2011 21:19

ei tartte edes lämmittää johtosarjaa, tänään tuollaisen a4 audiin vaihdoin..

tjjr91
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.8.2011 14:49

ViestiKirjoittaja tjjr91 » 16.12.2011 21:39

passatissa on taitto tilaa noin 10cm johon pitäisi saada taivutettua 40cm runko. joo voi se onnistua mutta suosittelen lämmittämistä ettei mene vahingossa poikki. jokainen tekee tyylillään mutta tämä on yksi vaihtoehto.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.12.2011 22:44

ei siel audissakaan ole yhtään sen enempää... toki lämmittämällä varmempi!

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 16.12.2011 23:27

vaihdoin johtosarjan passattiin (74KW AVB). Helppo homma oli. meni noin 20min vaihdossa. vanhan johtosarjan poisto on iisi homma, se vaan lähtee aika pieninä palasina pois Ja kannattaa katsoa tarkasti ettei muovin palasia tipu öljykanavia pitkin koneen sisään. Uuden asentaminen oli kans helppo homma. kuumailmapuhaltimella lämmitti johtosarjan runkoa ja taittoi 90 asteen kulmaan ja ujutti sisään. kannattaa kuitenkin olla tarkkana ettei lämmitä liikaa ettei johdot sula. ja myös sen taivuttamisen kanssa kannattaa olla varovainen ettei mene runko poikki. kuvia on remontista jos joku haluaa nähdä niin laitan tänne.

Jos ei ole vaikeaa niin laitappa muutama kuva.
T-pasanen -01

tjjr91
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.8.2011 14:49

ViestiKirjoittaja tjjr91 » 17.12.2011 0:55

Pasanen -01. jos sinulla nykii auto jossain kierrosalueella mutta muuten toimii niin suosittelen puhistamaan suuttimien liittimet. minulla auttoi puhdistus ja ajoin noin 50tkm ennenku tuli vika että auto kävi kolmella koko ajan.. ne kerää kaiken epäpuhtauden ja ei saa kosketusta jostainsyystä. jos auto nykii ainoastaan lämpimällä koneella niin ei ole johtosarjassa vika vaan liittimien puhtaudessa.

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 17.12.2011 13:00

Joo, kyllä nykii sekä kylmänä, että kuumana kun on tietty kierrosalue.

T-pasanen -01

tjjr91
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.8.2011 14:49

ViestiKirjoittaja tjjr91 » 17.12.2011 13:23

joo.. kannattaa se sitten johtosarja vaihtaa. itsella alkoi nykimisen jälkeen käymään kolmella.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 19.12.2011 8:42

Tietääkö kuka oisko tätä vikaa ollut myös -04 1.9 touranissa eli kone lienee bkc kun on 105hv versio?
Nykii välillä terävästi kostealla kelillä n. 2000rpm paikkeilla, ei tarvi olla pakkaskeliäkään ja pa-suodatin joku aika sitten vaihdettu.
Millanen homma vaihtaa tämä sarja tuohon poikittaiskoneeseen?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 19.12.2011 19:28

Helepompi toi on vaihtaa paljonkin mahtuu paremmin sieltä ulos! Tosin vikoja noissa koneissa ei ole tullut vastaan...

tjjr91
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.8.2011 14:49

ViestiKirjoittaja tjjr91 » 19.12.2011 20:11

aika selvät on oireet touranissa. itsella oli sama vika aluksi että 2000 kierroksen kohralla nyki. kannattaa vaihtaa ennenkun alkaa käymään kolmella. se ei ole hyväksi.. poikittaiseen koneeseen on helppo vaihtaa kyseinen johtosarja kun sinun ei tarvitse kun irrottaa ja laittaa uusi paikoilleen..

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 22.12.2011 9:46

Itse vaihdoin tuon siten että vedin uuden sarjan kylmästi keskeltä poikki, jollion sen sai kahdessa osassa pujoteltua paikoilleen. Hyvin se siellä on keikkunu mukana. En silloin tiennyt, eikä tullut tuo lämmittäminen ees mieleen. Itsellä tosin nykiminen johtu jostain pirun viriboxista josta oli Y-haaralla jatkettu suutinten ohjauksen kierto viriboxin kautta ja sieltä takas suuttimille. Viriboxit mäkeen ja johan toimi.

MiKqsu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.4.2012 9:17

ViestiKirjoittaja MiKqsu » 5.6.2012 10:41

Tuunpa kertoo omanki kokemuksen jos tästä olisi jollekkin hyötyä. Viimeviikolla nypytti muutaman kerran ajaessa. Ajattelin että ompas outoa mutta ei muuta. Siitä pari päivää niin kun moottori oli lämmennyt puoleen väliin alkoi nypyttää ja lopulta kauheaa nykimistä tuntui että kokoauto halkeaa kahtia kun painaa kaasua, alkoi varmasti käymään kolmella. Teki tuon saman aina kun lämpesi moottori normaalin lämpötilaan. Putsasin nuo johdot pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä ja samoin suuttimien liittimet ja lopuksi bräkleenillä. Vika katosi. Tohon hommaan meni n.25 min. Miksiköhän se sitten teki tuon aina koneen lämmettyä sitä en ymmärtänyt. Tosiaan moottori on tyyppiä 1.9 ATD

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

ViestiKirjoittaja Styroks » 26.11.2012 9:48

Mulla alkoi kans 220 tkm ajettu ATD nykimään ja käymään kolmella kylmänä, lämpimäksi ajon ja uudelleen käynnistyksen jälkeen toimii normaalisti. Tarviiko venttiilikopan tiiviste vaihtaa uuteen, kun sen käyttää auki? Itse sen näköjään joutuu tekemään, luottokorjaamolla ei ole vapaita aikoja ja autoa tarvii koko ajan... Mitä muuta sinne kannttaa uusia samalla, kun venttiilikopan käyttää auki?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 15.7.2013 22:37

Osaako joku täällä opastaa mitä täytyisi seuraavaksi tutkia/mitata/vaihtaa?
-02 340tkm ajettu 3bg farkku oireilee lämmettyään (~20 min ajon jälkeen) vikavalolla ja tärinällä. Vikakoodiksi sain aiemmin 17672 pytystä 2 (edestä katsottuna 2. vai 3.?) (regulation range exceeded). Netin syövereiden tutkiskelun jälkeen ja kerran suuttimien liitosten läpi käyneenä vaihdoin suuttimien johtosarjan (yllättävän helppo homma), minkä jälkeen autolla pystyi ajamaan vajaan tunnin lämpöisenä ennenkuin vikavalo syttyi uudestaan. Täytyy vielä huomenna katsoa koneella, kun vikatilan saa päälle, meas.value block 018 arvo, mutta osaako kukaan kertoa mitä seuraavaksi?
Suutinvika? ihmetyttää kun ensimmäiset 20 min kulkee ongelmitta. Pystyykö suuttimista mitata resistanssin, siis kertooko se mitään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.7.2013 23:03

Ensimmäinen sylinteri on kauimpana vaihteistosta. Juontaa siitä kun aikanaan oli autoissa ekana pitkittäin moottori, sitten vaihteisto ja sitten kardaani. Josta logiikka että etummainen sylinteri oli ykkönen.

Ja vielähän jotkut valmistajat tuotakin suosii :)

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 16.7.2013 11:41

Mittaus blockin 018 arvot katsottu ja 0 näyttää kaikissa pytyissä, eli suuttimet lienee kunnossa. Vikakoodeja en saanut poistettua lite versiolla VCDS:stä. Nyt akku irti reilu 30 min, jos sillä nollaantuisi.
Samalla tuli katsottua blockin 013 ja 023 arvot, mistä -2,8 /+2,8 välissä arvot oli ok (013?), mutta toisessa mittauksessa 2. pytty antoi arvoa ~100, kun muut ~70-80. Vaikuttaako mihinkään?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa