ongelmia golf 4motionissa perä ei vedä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
ongelmia golf 4motionissa perä ei vedä
auto on vw golf 1.9tdi 4motion 2001.
ostin auton pari viikkoa sitten. nyt vaihdoin siihen takapyörän laakerit,tukivarren etummaiset puslat ja alapallot eteen.
parikymmentäkilometriä kerkesin ajella kun esp:n valo pamahti mittari tauluun eli esp koko ajan pois päältä, vikakoodeja ei ole. tänään kokeilin sit nurmikolla suditella niin ei takapyörät vedä ollenkaan, nostin auton ilmaan ja vaihde päälle kardaani pyörii mut takarenkaat ei! mistä lähteä vikaa tutkimaan?? onko sieltä jotain hajonnut silloin kun esp valo syttyi vai onko noilla yhteyttä?
ostin auton pari viikkoa sitten. nyt vaihdoin siihen takapyörän laakerit,tukivarren etummaiset puslat ja alapallot eteen.
parikymmentäkilometriä kerkesin ajella kun esp:n valo pamahti mittari tauluun eli esp koko ajan pois päältä, vikakoodeja ei ole. tänään kokeilin sit nurmikolla suditella niin ei takapyörät vedä ollenkaan, nostin auton ilmaan ja vaihde päälle kardaani pyörii mut takarenkaat ei! mistä lähteä vikaa tutkimaan?? onko sieltä jotain hajonnut silloin kun esp valo syttyi vai onko noilla yhteyttä?
Viimeksi muokannut 4motiontdi, 2.8.2011 20:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kyllä esp vikavalo pitää aiheuttaa koodeja, onko varmasti luettu oikein ja oikeasta paikasta?
edit: anteeksi, olin vähän väsynyt kun kirjoitin tän viestin, ja unohdin: 10 pistettä ja papukaijamerkki otsikosta, olisko voinut lisätä esim. esp valo palaa tjsp?
edit: anteeksi, olin vähän väsynyt kun kirjoitin tän viestin, ja unohdin: 10 pistettä ja papukaijamerkki otsikosta, olisko voinut lisätä esim. esp valo palaa tjsp?
Viimeksi muokannut only4pro, 26.7.2011 9:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
siitä tuhkakupin yläpuolella olevasta pistokkeesta luettu, ja näytti että autossa ei ole vikakoodeja.
elikkä jos toi haldexin pumppu on mennyt sököksi niin sekinkö sit sytyttää esp:n??
saako pumppuja muualta kun laakkoselta?
ilmeisesti ei kovin iso homma ole vaihtaa?
haldex öljyt samalla ja suodatin sinne? tartteeko muuta yleensä vaihtaa?
autolla varmaan pystyy ajelemaan ihan normaalisti?
elikkä jos toi haldexin pumppu on mennyt sököksi niin sekinkö sit sytyttää esp:n??
saako pumppuja muualta kun laakkoselta?
ilmeisesti ei kovin iso homma ole vaihtaa?
haldex öljyt samalla ja suodatin sinne? tartteeko muuta yleensä vaihtaa?
autolla varmaan pystyy ajelemaan ihan normaalisti?
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
Ei se mistään muualta kyllä niitä vikakoodeja löydä, kuin obd-pistokkeen kautta ohjainlaitteilta luettuna. Millä laitteella ne on luettu? Joku halpa yleismallin vikakoodinlukija ei välttämättä ymmärrä/osaa etsiä kaikkia ohjainlaitteita.
Vag-com/vcds kaapelilla/ohjelmalla saa katsottua/tehtyä about kaikki samat asiat, kuin merkkiliikkeen testerillä. Ohjelmassa on valikoita jne. Tos tarkoitti sitä, että onko vikakoodit varmasti luettu ohjainlaitteelta nro 03-ABS brakes?
Vag-com/vcds kaapelilla/ohjelmalla saa katsottua/tehtyä about kaikki samat asiat, kuin merkkiliikkeen testerillä. Ohjelmassa on valikoita jne. Tos tarkoitti sitä, että onko vikakoodit varmasti luettu ohjainlaitteelta nro 03-ABS brakes?
Ei kyllä kovin usein ole esp -valoa sytytellyt tuo pumpun hajoaminen, mutta sehän noissa ihan "tyyppivikana" hajoaa, kuluva osa siis.
Näillä pitäisi pärjätä:
- Pumppu
- Huoltosarja
Näillä pitäisi pärjätä:
- Pumppu
- Huoltosarja
Tos tarkoitti sitä, että onko vikakoodit varmasti luettu ohjainlaitteelta nro 03-ABS brakes?
Jep, netissä ohjelmaa voi "koekäyttää"
http://www.ross-tech.com/vcds/tour/main_screen.html
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
eli kannattaa tilata itelle toi piuha läppäriin ja ohjelma tai sit kokolukija.
Ei välttämättä... aito maksaa 300€ ;)
ks myös http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197
Mut neloskoppasen kans pärjää halvemmalla johdolla.. esim obd.fi
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
kansii nyt oikeesti saada joku vaikka lukeen ne koodit. Haldexi pumpun rikkoontuminen ei sytytä ESP valoa kyllä. haldexin oma ohjain kylläkin huomaa ettei kytkin kytkeydy.
ja pumppu maksaa 370 saksasta hommattuna, privalla voipi kysellä enempi.
ja tosiaan kaikki koodit luetaa OBD pistokkeen kauttaa mutta vag-com ohjelmassa on kohtuu monta ohjainta joita voidaan lukea, joku yleislukulaite lukee yleisimmin moottoria.
EDIT: vielä että jos ostit kaksi viikkoa sitten niin toimiko neliveto silloin? vai etkö testailut mitenkään?
ja pumppu maksaa 370 saksasta hommattuna, privalla voipi kysellä enempi.
ja tosiaan kaikki koodit luetaa OBD pistokkeen kauttaa mutta vag-com ohjelmassa on kohtuu monta ohjainta joita voidaan lukea, joku yleislukulaite lukee yleisimmin moottoria.
EDIT: vielä että jos ostit kaksi viikkoa sitten niin toimiko neliveto silloin? vai etkö testailut mitenkään?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17.2.2010 10:58
Jonden veikkaus kuullostaisi osuvimmalta tässä tapauksessa.
Jos itse esipainepumppu on mennyt, niin hiilethän siellä on loppu ja/tai myös imenyt öljyt itsensä sisälle. Itse ainekin parit esipainepumput (moottorit) korjannut sovittelemalla "jostain laitteesta" sopivat hiilet ja uusimalla pumpun stefa, ja myös tekemällä kunnon putsaus moottorille. Niin tästä selviää ~ 15 eurolla + öljyt toki. Ja on sitten parempi kuin jostain 100tkm ajetusta otettu käytetty pumppu.
Omalla kohdalla kerran oli myös vikaa haldexin ohjausboksissa niin että boksin sisällä olevan askelmoottorin tiivisteen kautta oli päässyt pikkuhiljalleen öljyä ohjainboksin sisälle, ja tuota öljyä sitten oli piirilevyllä ja jokapaikassa. ihme ja kyllä huolellisella putsaamisella ja tiivisteiden uusimisella ohjainboksi heräsi henkiin ja vielä vuodenkin jälkeen pelaa nyt moitteettomasti.
Jos itse esipainepumppu on mennyt, niin hiilethän siellä on loppu ja/tai myös imenyt öljyt itsensä sisälle. Itse ainekin parit esipainepumput (moottorit) korjannut sovittelemalla "jostain laitteesta" sopivat hiilet ja uusimalla pumpun stefa, ja myös tekemällä kunnon putsaus moottorille. Niin tästä selviää ~ 15 eurolla + öljyt toki. Ja on sitten parempi kuin jostain 100tkm ajetusta otettu käytetty pumppu.
Omalla kohdalla kerran oli myös vikaa haldexin ohjausboksissa niin että boksin sisällä olevan askelmoottorin tiivisteen kautta oli päässyt pikkuhiljalleen öljyä ohjainboksin sisälle, ja tuota öljyä sitten oli piirilevyllä ja jokapaikassa. ihme ja kyllä huolellisella putsaamisella ja tiivisteiden uusimisella ohjainboksi heräsi henkiin ja vielä vuodenkin jälkeen pelaa nyt moitteettomasti.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
en ole kerennyt foorumia selailemaan kun reissussa tuli käytyä, reilu 2500km golfilla tuli ajeltua.
eipähän tuota tajunnut nelivetoa testailla auton oston yhteydessä, olis pitänyt!
yksi vika korjaantui, esp valo sammui sen jälkeen kun käytin auton nelipyöräsuuntauksessa. mut neliveto ei edelleenkään toimi.
pitää varmaan ruveta toi pumppu irrottelemaan ja purkamaan kunhan ehtii. siinä pumpun yhteydessäkö se ohjausboxikin on?
pitää yrittää jossain käydä luetuttamassa vikakoodit jos sieltä sais selvää et onko varmasti pumpussa vika.
eipähän tuota tajunnut nelivetoa testailla auton oston yhteydessä, olis pitänyt!
yksi vika korjaantui, esp valo sammui sen jälkeen kun käytin auton nelipyöräsuuntauksessa. mut neliveto ei edelleenkään toimi.
pitää varmaan ruveta toi pumppu irrottelemaan ja purkamaan kunhan ehtii. siinä pumpun yhteydessäkö se ohjausboxikin on?
pitää yrittää jossain käydä luetuttamassa vikakoodit jos sieltä sais selvää et onko varmasti pumpussa vika.
yleensä antaa kytkimestä vikaa kun pumppu ei tee painetta.
pumpun voipi mittoa liittimiltä. vastuksen pitää olaa kohtuu alhainen jotaki oliko 5 ohm tahi sinne päin. en muistaa enään mutta jossakin sekin mahtoi lukea.
ja tosiaan jos vaan yhtään mahdollista niin koodit ensin ja sitten vasta tilata uus pumppu.
eipä tarvi sit kiroilla jos onkin jotakin muuta kuin vakiovika.
ja kansii ne espinkin koodit lukia ja taltioida niin jos uusii vian.
pumpun voipi mittoa liittimiltä. vastuksen pitää olaa kohtuu alhainen jotaki oliko 5 ohm tahi sinne päin. en muistaa enään mutta jossakin sekin mahtoi lukea.
ja tosiaan jos vaan yhtään mahdollista niin koodit ensin ja sitten vasta tilata uus pumppu.
eipä tarvi sit kiroilla jos onkin jotakin muuta kuin vakiovika.
ja kansii ne espinkin koodit lukia ja taltioida niin jos uusii vian.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
jos mittaus oli oikein niin ois oikosessa koko pumppu.
ja juu mitataan tosiaan että piuha irti liittimeltä sieltä ja sit.
ja joo noin 5 ohmia pitäis olla kunnossa olevassa pumpussa vastus.
tosin jos vastus on oikeesti noin pieni niin sulakekin ois pitänyt kyllä palaa jo.
hienoinen epäily että sulla on mennyt yhteen ne mittarit koettimet.
yleensä kun pumppu hajoaa niin vastus kasvaa. voipi olla kilo ohmeissa menossa riippuen miten on annettu olla tms miten on sattunut pyörimään loppuun.
ja juu mitataan tosiaan että piuha irti liittimeltä sieltä ja sit.
ja joo noin 5 ohmia pitäis olla kunnossa olevassa pumpussa vastus.
tosin jos vastus on oikeesti noin pieni niin sulakekin ois pitänyt kyllä palaa jo.
hienoinen epäily että sulla on mennyt yhteen ne mittarit koettimet.
yleensä kun pumppu hajoaa niin vastus kasvaa. voipi olla kilo ohmeissa menossa riippuen miten on annettu olla tms miten on sattunut pyörimään loppuun.
Viimeksi muokannut veksu, 8.8.2011 9:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
Mulla palo kanssa ESP mutta vikakoodeja löyty. Herjas ettei saa ohjainlaite yhteyttä moottorinohjaukseen eikä ABS-Boxiin.
Ensimmäinen ongelma oli todella hapettunu liitin takana.
Toinen syy jäi hieman epäselväksi.
Korjaantu samaan aikaan kun vaihdoin kampiakselin asentoanturin.
Siitä lähtien toiminu moitteettomasti.
Ensimmäinen ongelma oli todella hapettunu liitin takana.
Toinen syy jäi hieman epäselväksi.
Korjaantu samaan aikaan kun vaihdoin kampiakselin asentoanturin.
Siitä lähtien toiminu moitteettomasti.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
no niin vihdoin sain haldex pumpun vaihdettua, aukaisin vanhan ja öljyä oli sisällä ja hiilet ihan mössöä. mut ei suttaa vieläkään kun edestä. mikä sitten vikana?? öljyt + suodatin samalla uusittu haldexiin ja peräöljyt. boschin testeri ei näyttänyt vikakoodeja. pitää kokeilla kun saa asennettua läppäriin ohjelman niin näkyykö sillä mitään!
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
kyllä ainaskin noi koodit sieltä näytti, pitää tutkiskella tarkemmin näyttääkö muuta.
vag number ja haldex lsc ecc 0006 tollasia näky siellä, et yhdistikö se nyt oikein sinne boxiin.
käytetyn pumpun laitoin, tarkastin hiilet oli ok ja vaihdoin uudet o-renkaat ja stefan. et en sit kokeillut enää pumppua, voiko sitä testata nyt kun se on paikallaan et ottaa liittimen irti ja virtaa suoraan pumppuun??
vag number ja haldex lsc ecc 0006 tollasia näky siellä, et yhdistikö se nyt oikein sinne boxiin.
käytetyn pumpun laitoin, tarkastin hiilet oli ok ja vaihdoin uudet o-renkaat ja stefan. et en sit kokeillut enää pumppua, voiko sitä testata nyt kun se on paikallaan et ottaa liittimen irti ja virtaa suoraan pumppuun??
pumpun aiheuttamaa vikakoodia.
1 Fault Found:
01155 - Clutch
04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent
ainakin mulla antoi tämmöistä ja pumpun vastus oli noussut ja hiilet loppu.
P umppu jäi tallille kun kollektori oli myös aika loppu niin en alkanut uusimaan hiiliä. muuten oli ok kuntoisen näköinen pumppu.
jokseenkin epäilisin edelleen pumppua. sitähän voi tosiaan pyörittää kunhan saa sähköä sille.
1 Fault Found:
01155 - Clutch
04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent
ainakin mulla antoi tämmöistä ja pumpun vastus oli noussut ja hiilet loppu.
P umppu jäi tallille kun kollektori oli myös aika loppu niin en alkanut uusimaan hiiliä. muuten oli ok kuntoisen näköinen pumppu.
jokseenkin epäilisin edelleen pumppua. sitähän voi tosiaan pyörittää kunhan saa sähköä sille.
Onko selvinnyt nelivedon kohtalo, oliko pumpussa vai missä vika?
Itse hommasin pari kuukautta nelikko bensa seatin jonka ongelmat näyttävät olevan samanlaiset. Juuri äsken käytiin läpi vcds:llä ja kuitattiin kaikki vikakoodit pois, ja kokeiltiin ohjata "väkisin" awd päälle ja mitään ei tapahtunut. Ja juurikin tuota mechanical clutch vikaa mullakin näyttää. Mutta ehkä oudompi asia oli se että vcds näytti että seatista olisi kytketty takapää toiminnasta pois kokonaan (väitti etuvetoiseksi) kun kaveri sitä listaa selasi. tehtiin muutoksia ja kokeiltiin uudestaan niin mikään ei muuttunut... ja se ei antanut tallentaa tietoja vaan muutoksen jälkeen ilmoitti taas olevansa etuveto.
Autoon on asennettu myös obd2 pistokkeeseen jonkin sortin tietokone, ja näyttö on asennettu kuskin puolen puhaltimen tilalle. se kertoo väännöt, tehot, lämpötilat, g-voimat, ja jos vaikka mitä. mitään tietoa koko laitteesta ei ole, eikä ole googlekaan löytänyt vastaavaa. joku SIN 250 lukee pussissa.
Mutta joo, eli pumpun irroitus talkoisiin itekkin alettava... ja edettävä siitä etiäpäin kunnes alkaa räsähtelemään nelikko.
Itse hommasin pari kuukautta nelikko bensa seatin jonka ongelmat näyttävät olevan samanlaiset. Juuri äsken käytiin läpi vcds:llä ja kuitattiin kaikki vikakoodit pois, ja kokeiltiin ohjata "väkisin" awd päälle ja mitään ei tapahtunut. Ja juurikin tuota mechanical clutch vikaa mullakin näyttää. Mutta ehkä oudompi asia oli se että vcds näytti että seatista olisi kytketty takapää toiminnasta pois kokonaan (väitti etuvetoiseksi) kun kaveri sitä listaa selasi. tehtiin muutoksia ja kokeiltiin uudestaan niin mikään ei muuttunut... ja se ei antanut tallentaa tietoja vaan muutoksen jälkeen ilmoitti taas olevansa etuveto.
Autoon on asennettu myös obd2 pistokkeeseen jonkin sortin tietokone, ja näyttö on asennettu kuskin puolen puhaltimen tilalle. se kertoo väännöt, tehot, lämpötilat, g-voimat, ja jos vaikka mitä. mitään tietoa koko laitteesta ei ole, eikä ole googlekaan löytänyt vastaavaa. joku SIN 250 lukee pussissa.
Mutta joo, eli pumpun irroitus talkoisiin itekkin alettava... ja edettävä siitä etiäpäin kunnes alkaa räsähtelemään nelikko.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17.2.2010 10:58
Muistuttelen että kannattaa myös sitä ohjainboksia tiirailla. Helpohko ottaa irti, eikä tule öljyt pihalle (mitä nyt pieni liraus). Kun boksi on käsissä, niin auki vain. Selvittää asioita mukavasti lisää. Itsellä ainekin antoi ties mitä tietoja ja milloin mikäkin boksi sai toisiinsa yhteyttä jne, kun koko Haldexin ohjausboksi ui öljyssä :) Eikä tällöin tietty neliveto pelannut.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 25.7.2011 22:18
Golfin neliveto on nyt temppuillut jonkun aikaa, oireet alkoi niin että noin 20km ajon jälkeen esp:n valo syttyi ja neliveto lakkasi toimimasta. Tosin aina kun autolla pysähtyi ja käynnisti moottorin uudelleen nelikko toimi taas hetken ennenkuin espin valo syttyi.
Tällä hetkellä esp:n valo syttyy heti kun auton käynnistää ja neliveto ei toimi.
Mittasin pumpun vastuksen sillon kun oireet alkoi, eli vika ei todennäköisesti ollut päällä. Vastus oli muistaakseni noin 4ohmia.
Seuraavanlaiset vikakoodit tulee:
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
00448 - Haldex Clutch Pump (V181)
Mitähän tässä kannattais alkaa tekemään? :O
Tällä hetkellä esp:n valo syttyy heti kun auton käynnistää ja neliveto ei toimi.
Mittasin pumpun vastuksen sillon kun oireet alkoi, eli vika ei todennäköisesti ollut päällä. Vastus oli muistaakseni noin 4ohmia.
Seuraavanlaiset vikakoodit tulee:
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
00448 - Haldex Clutch Pump (V181)
Mitähän tässä kannattais alkaa tekemään? :O
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 111 vierailijaa