Trampoliinin hankinnasta.

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

Trampoliinin hankinnasta.

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.5.2011 8:24

Lupasin tuossa talven piemeyksissä taas talliin luikkiessani tyttärelleni trampoliinin (ja mönkkärin ja kaikkee muuta :) ). Noitahan on ihmisillä ollut jo monta vuotta ja kyselisinkin että millainen kannattaa hankkia. Noitahan myydään lähes joka marketissa, Tokmannista urheiluliikkeisiin, hinnat näyttää olevan 200-1000e.

Jotain omia ajatuksia olisi:

-iso
-kestävä
-kunnon verkko
-vetskarikiinnitys turvaverkolle
-miel alle 600e

Jos jollakulla on priimakuntoinen käytetty, voisin sellaisenkin ostaa.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 13.5.2011 9:02

Ite ostin 4,3 metrisen trampoliinin joku 5 vuotta sitten. Kyseessä ihan näitä halvimpia markettimalleja (taisi silloin olla 169e cittarissa)

Hyvin on runko, jouset ja matto kestäneet tähänpäivään asti eikä juuri väsymisen merkkejä näyvissä. Joten jos tarkoitus vain hypellä siinä, niin uskoisin, että melkeen mikä tramppa tahansa käy

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 13.5.2011 9:05

Innostuksien laskiessa kautta maan luulis löytyvän vähän joka niemestä ja notkosta käytettynä. Kokoon (mikä on iso?) ja muihinkin kriteereihin vaikuttaa olennaisesti käyttäjän ikä. Tietysti ISOhan sen pitää olla, jos siinä mönkkärillä on tarkoitus ajella ja kaikkee muuta... :D

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.5.2011 9:12

Isolla ajattelin ainakin 4m halkaisijaltaan ja kestää pitäisi myös tälläinen innokas 195cm 100kg hyppijä :)

Ikähaarukka menee tuosta vajaasta nelivuotiaasta kolmevitoseen.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 13.5.2011 9:16

Niin itse olen usein ollut siinä sadan kilon pinnassa ja hyvin on trampoliini kestänyt rankaisua, vaikka halpa olikin :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.5.2011 18:03

Jos/kun ostat niin kysy samalla saako siihen malliin varaosana uutta turvaverkkoa. Sisko joutui ostamaan revenneen tilalle verkon kiinnikkeineen, tolppineen päivineen kun pelkkää verkkoa ei siihen myydä.

Koitapa huuto.nettiä. Siellä luulis olevan tarjontaa.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 13.5.2011 18:04

halpis trampoliini meilläkin käytössä 5 metrii halkaisijaltaan...... hyvin on kestäny vaikka välillä useampikin lapsi pomppimassa.....

itsekkin siellä välillä hyppiny ja painoa +100kg ja tramppis on jo useamman vuoden vanha....

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 13.5.2011 23:47

Sitten kun sen trampan hankit niin ÄLÄ anna usemman kuin yhden pomppia siinä kerralla. On kuulemma päivystyksissä merkittävä asiakasryhmä nämä nilkka-tohjona-lapset ja suurella osalla ei ole ihan pikku-nyrjähdys vaan vakavia, jopa pysyviä vaurioita.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.5.2011 0:10

Se riittää että ne mukelot pysyy suhteellisen keskellä eikä kovin isolla voimalla törmäile toisiinsa. Murtumat tulee siitä lun laskeudutaan sinne trampan reunalle, ja tähän on monesti syynä joku muu kuin hyppijä itse.

Mutta enivei, tramppa vaatii valvontaa ja korostetusti alussa. Kun ne mukelot oppii sen toiminnan, niin järkevässä iässä olevat lapset pärjää siellä keskenään. Toki vahinkoja tapahtuu, mutta jos haluaa lapsensa kasvattaa komerossa niin ei tapahdu...

Osta vaan tramppa, mun siskolla on kuusi ja 2,5 -vuotiailla siskoksilla vähemmän valvomista kun ne on trampalla kun mitä ne on nurtsilla koiran kanssa :)

Muista se turvaverkko ja kerro miten sitä käytetään! Siihen ei pidä hyppiä! Ja samanpainoisten sopisi hyppiä samaan aikaan. Trampalla istuva yksivuotias nousee aika korkealla kun aikuinen pomppii vieressä...

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 14.5.2011 14:20

^ Aikakaan pihapiirissä vaikutti kaksikin ensiavussa päivystävää henkilöä ja heidän mukaan tramppa vammautujat voi jakaa kahteen ryhmään:
a) 5-12 vuotiaat, toisiaan vasten pompanneet (eli siis useampi samaan aikaan hyppimässä) ja
b) yli 35 vuotiaat, kännissä.

Heidän ohje oli että nuo meidän 4 ja 7 vuotiaat vain eri aikaan sinne pomppimaan ja ite ei sitten mennä lauantaina saunan jälkeen sinne enää "kikkailemaan" ;)

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 15.5.2011 22:19

Sattui lauantaina sopivasti tuossa lähikauppassa (Ideapark) olemaan tarmpoliineja esillä ja testattavana. Oli myös erinomaisia tarjouksia. Toysrus:ssa tais olla parhaat koska saatavilla oli erikseen varaosia, turvaverkkoa ilman tolppia yms.

3,6m kestää enemmän painoa kuin 4,6m, muuten olivat identtisiä, taidan kuitenkin hankkia tuon isomman. Neuvoivat ostamaan aina sellaisen jossa turvaverkon tolpat menevät maahan asti ja verkko suljetaan sekä vetskarilla että tarroilla.

Hintaa kertyy 189e + 130e ja takuuta pari vuotta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.5.2011 10:02

Jos hankit trampoliinnin, kannattaa ostaa hiljainen malli tai sitten kysyy lähinaapureilta, että haittaako jousien jatkuva kitinä. Edellisellä naapurilla oli trampoliini ja lasten kiljumisen vielä sieti, mutta se jousien natina on pidemmän päälle melko ärsyttävää.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 16.5.2011 10:33

Naapurissa on onneksi metsää, eli ainostaan oravat häiriintyy jos jouset kitisee :)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 16.5.2011 13:54

Jotenkin viime kesän empiirisen otannan perusteella tuo tramppa alkaa jo menettää otettaan. Jos vielä joskus suvena 2008 meni illlasta pihalle omakotitalo-alueella ilman täytti (kirjaimellisesti täytti) pjoin-pjoin-pjoin-pjoin-pjoin ääni. Viime kesänä enää sieltä täältä kuului tuo kumea trampan soidinkutsu.
(tietenkin kuulo, iän myötä, myös on saattanut heikentyä?)

Jäppinen
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 19.5.2011 14:56

ViestiKirjoittaja Jäppinen » 19.5.2011 15:31

Kauhulla olen katsonut kun naapurin trampoliinilla 3-4 lasta pomppii yhtäaikaa. Kokoerot lasten välillä aika suuret. Kyllä siinä pienille voi käydä pahasti, jos yhteentörmäys tulee. Mitään ei ole vielä sattunut, onneksi. Omatkin lapset siellä ovat käyneet pomppimassa. Meille trampoliinia ei koskaan tule. Liian kova valvominen ja sääntöjen noudattamisen vahtiminen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.5.2011 15:59

OT:
Itsehän en taas ymmärrä tätä nykyistä holhous-vanhemmuus-sukupolvea.
Lapsi ei saa mitään tehdä koska jotain saattaa sattua. Voi herran jumala sentään!
Ei voi jättää ala-asteella olevaa lasta yksin kotiin kun jotain voi sattua. Ja eihän lapsi saa ruokaa. Kyllä se nyt kuolee. Tai vähintäänkin saadaan sossuntädit kimppuun kun lapsi on "heitteillä"! Ei voi käsittää!

Itte oon 28 ja omassa nuoruudessani menitiin kaikkialle ja tehtiin kaikkea, ei ollut kukkahattutädit eikä sossutädit toppuuttelemassa tai moralisoimassa, vanhemmista puhumattakaan. PITI KÄYTTÄÄ OMAA JÄRKEÄ! ja hengisä ollaan vieläkin eikä viranomaistenkan kans juuri jouduttu tekemisiin. Niissä leikeissä joku trampoliini on aika kevyttä kauraa.

Onko nykylapset oikeasti niin tyhmiä että niitä pitää valvoa kokoajan,olla sopimassa sääntöjä joita ei noudateta kuitenkaan ja muutenkin olla paapomassa kokoajan? EIkö niille enää kasva aivoja ollenkaan? Tämä yhteiskunta alkaa niin kaupunkilaistumaan että oikein pelottaa,kaikki pitää olla jollain kertomassa valmiiksi.

Itseäni suuresti huvittanut seurata lähipiirissä kun on ala-aste ikäisiä lapsia kun puhuvat että "mitenhän se meidän pikku-seppo* pärjää kun joutuu itse menemään kotiin koulusta sen 500metriä ja ihan itse tekemään leivänkin ja olemaan puoli tuntia yksin kotona.."

Tuttavien lapsilla ei ole kouluun edes kilometria ja heidät pitää viedä ja hakea.

ei mene mulla jakeluun.

Itse kuljin 2-6 luokat 4,7km matkan kouluun (5km olis saanut taksikyydin btw) kävellen tai pyörällä, erittäin painavasta syystä saatoin saada joksus vanhemmilta kyydin. vanhemmat oli vuorotyössä ja saattoivat molemmat päästä illalla 9 töistä. siinä välissä olin syönyt kotona,käynyt pyörällä lätkätreeneissä (varusteet selässä luonnollisesti) ja takasin kotona kun porukat vasta pääsi töistä.

Nykylapset on niin holhottu ja lellitty pilalle ettei mitään rajaa. Sitten kun niille sanoo vaikka töissä kun penikat sotkee paikat, vastauksena tulee vittuilua ja uhkailua ja vanhemmat soittaa pomolle kun meidän pikku-villeä* on uhkailtu ja ei se mitään ole tehnyt. Tässä onkin kamerakännykkä aika ehdoton, vanhemmat menee kummasti vaikeaksi kun sanoo että voi tulla katsoo nauhalta.

*=nimiä ei muutettu

Toki poikkeuksiakin on mutta valitettavan harvassa.
/OT.

No mutta itse aiheeseen, itse (100kg) pompppinu tuttavien 4m trampoliinissa, hyvinhän tuo toimii mutta ehkä voisi toimia paremmin hivenen kevyempirakenteisen alla. Onhan tuo jo vuosia kestänyt reilusti ylipainoisten lapsien hyppimisen. Kyseessä jo varmaan 5 vuotta vanha tramppa,taitaa olla Cittarista hankittu. Niihin mitään suojaverkkoja tarvi, jos kerran hyppää ulos trampoliinilta niin oppii varmasti että toista kertaa ei kannata. Just työkaverin tytöllä katkesi käsi vaikka oli turvaverkkokin,kyljelleen alas trampoliinille.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 19.5.2011 19:24

^ Ei kait se nyt ole sen kummempaa holhousta, jos tehdään selkeät säännöt että vain yksi kerrallaan trampassa.
Tässä muutama naapurin kertoma tramppatapaturma mitä oli paikattu:
Tikattavia otsia vähintään se 2-4/viikko
Nyrjähtäneitä nilkkoja vähintään 3-5/ viikko. Näissä pahimmat vaatineet kipsaamista/tuen käyttämistä max. 6-7 viikkoa. Siinä on aika totaalisesti kesä piloilla, ei pelata jalkapalloa taio uida.
Pahin mitä hänelle tullut vastaan niin, koulunloppu iltana isoveli 7 vee hyppää pikkusiskon 4 vee säären päälle. Tuloksena ns. pajunvitsamurtuma ja pikkusiskolle kipsi jalkaa 8 viikkoa.

Ja ei, luulen että omillakin pennuilla on jotain järkeä, aika vähäistä välillä ;) mutta trampassa ollaan yksi kerrallaan. Olkoon se sitten hyysäämistä, mutta ennen olen se hyysääjä kuin otan sen aika suuren riskin että pennut olisi suurimman osan kesälomastaan joku raaja kipsissä. Toki ne voi sen teloa muuallakin, mutta yksi paikka pois laskuista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2011 23:04

Ite olen sitä mieltä että trampalla voi olla kolmekin kerrallaan, kunhan pomppijat on suunnilleen samankokoisia. Tuossa siskon pihapiirissä kun olen pyörinyt niin olen huomannut että kun lapsille on opetettu kuinka trampalla käyttäydytään niin ei ole tullut ongelmia. Välillä on samaan aikaan kolme 30 kg painavaa ja yksi ~12 kg painava trampalla, mutta kun ne vanhemmat lapset tietää kuinka toimitaan niin kaikilla on älämölöstä päätellen ihan hauskaa.

Jos muksuilla on normaali järki ja osataan ottaa muut huomioon, niin ei ole este ettei trampalle voi mennä neljäkin lasta kerralla. Silloin vaan hypitään rauhallisemmin kun on muita lähellä. Jos ei osata toimia trampalla niin sitten sinne ei ole asiaa, ja se jos mikä on sopiva kannustin. Sitten on tietysti sekin että siperia opettaa. Jos lapsi hölmöilee ja satuttaa itsensä niin varmasti jää mieleen että mitä siellä trampalla saikaan tehdä ja mitä ei. Vielä ei kai kukaan ole kuollut trampan takia?..

Se on ihan vanhemmista kiinni että opetetaan tramppakäyttäytyminen ja pikkuhiljaa valvonnasta voi luopua. Sitä paitsi; kuka nyt yksikseen haluaa trampalla hyppiä? Se on nykymukeloiden sosiaalinen tapahtuma. Jos niillä ei olis tramppaa niin ne opettelis kylän vanhempien muksujen opastuksella tupakoinnin hienouksia :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.5.2011 7:24

Kun itse olin nuori, ei trampoliinia oltu keksittykään. Silloin hypittiin alas heinäladon katon poikkihirreltä -joskus tuntui siltä, että ei ollut väliä vaikka alla ei heiniä olisi ollutkaan. Eikä meitä kukaan valvonut tai vahtinut.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 20.5.2011 22:58

Niin ei tässä mistään holhouksesta ole kyse vaan ihan simppelistä riskianalyysistä. Et uskalla pitää kuria lapsillesi niin olet valmis ottamaan riskin ikuisesta nilkkavammasta. Itse pitäisin selvät rajat pomppimisessa kun riski on tässä ammattilaisten mielestä todellinen ja seuraukset pahoja.

Sama asenne on varmaan skootterien kanssa. Aika moni vanhempi varmaan sanoo että et sitte kaahaa mutta siihen se sitten jää ja tulokset voimme lukea lööpeistä.

Itselläni ei ole koskaan murtunut mikään luu enkä ole muutamaa pientä palovammaa lukuunottamatta loukkaantunut lapsena millään tavalla. Ja tämä ei johdu siitä että olisin nörttinä istunut lapsuuteni konttorituolilla vaan siitä että mulla oli rajat, ja taito huolehtia itsestäni. Minulla oli puumajat, koneet, mopot, pommit, aseet ja harrastukset, mutta onneksi myös opastavat vanhemmat. Puuhun ei ollut asiaa ennenkuin opin että kolme raajaa pitää kiinni kun yksi kiipeää, ja ilmakivääriä ladattaessa ei sormi ole piipun päässä.

Ei se lasten kasvattaminen ole kuin läsnäoloa, opastamista, rajojen asettamista ja niistä kiinni pitämistä.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 22.5.2011 12:17


paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 23.5.2011 10:03

Tramppasiaan, eli toys r us tuli hankittua loppujen lopuksi 3,66m jyhkeimmän runkonsa vuoksi.

-trampoliini ja runko
-suojaverkko
-portaat
-trampoliinin suoja (jonka voi virittää sekä alas tai ylös suojaverkon päälle)

350e yhteensä.

2v täystakuu ja kaikkia osia saa luonnollisesti senkin jälkeen jos tarvitsee.

Tytär on hyppinyt into piukassa, kolutusta asiaan on annettu eikä päästetty muksuja samaan aikaan. Vaikuttaa omasta mielestä ainakin laadukkaalle ja pätevälle, putket yms asiallisesti galvanoitu ja muutenkin viimeistely jees.

Hannu2
-
Viestit: 284
Liittynyt: 29.6.2004 15:38

ViestiKirjoittaja Hannu2 » 23.5.2011 10:45



Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa