T4 renkaat kysely
Valvoja: ffp jäsenet
T4 renkaat kysely
Mitä kesärengas kokoja alla T4 malleissa? Kokemukset? Mahtuuko?
Itsellä Multivanissa 205/65/15 Nokian Hakka H 99. Kantavuus riittää mulle (1520kg otteessa).
Kovahko, mutta hyvällä tiellä menee makeasti matka-ajossa. Multivan alusta hieman pintakovempi ku paku.
Itsellä Multivanissa 205/65/15 Nokian Hakka H 99. Kantavuus riittää mulle (1520kg otteessa).
Kovahko, mutta hyvällä tiellä menee makeasti matka-ajossa. Multivan alusta hieman pintakovempi ku paku.
Mulle olis ollu viime kesänä tarjolla tuo 215/65/15 koko. Vähän "mörkökoko",oli ajatukseni ensin ja päädyin 205/65/15 kokoon (valmistaja suosittelee)
Voisi tulla kaipaamaani mukavuutta hieman lisää tuolla 215/65 koolla, onhan se hieman korkeampi ku 205/65. Olen vanha äijä jo...tuntuu hurjalta 245/40/18. Omalla ajelen hiekkaista mökkitietä, kaupungissa, kalassa jne. Pinta-tärinä hiekkatiellä sitä luokkaa, että cd-levy pomppii. Saisi imeä rengas pintakovuutta pois. Isoja eroja toki renkaitten välillä vaikka koko olisi sama.
Joskus lukkari puhui tuosta setin painon vaikutuksesta kulkuun.
Voisi tulla kaipaamaani mukavuutta hieman lisää tuolla 215/65 koolla, onhan se hieman korkeampi ku 205/65. Olen vanha äijä jo...tuntuu hurjalta 245/40/18. Omalla ajelen hiekkaista mökkitietä, kaupungissa, kalassa jne. Pinta-tärinä hiekkatiellä sitä luokkaa, että cd-levy pomppii. Saisi imeä rengas pintakovuutta pois. Isoja eroja toki renkaitten välillä vaikka koko olisi sama.
Joskus lukkari puhui tuosta setin painon vaikutuksesta kulkuun.
Mä laitoin viime viikolla alle 235/30 R20. Kantavuus riittää tyhjälle autolle :D Pyörii täysin ongelmitta noim 30 mm madalletussa multivanissa 9 x 20 et 41 Bentley Continental GT:n vanteilla. Liukuovi pyyhkäisee välillä pölyt pois vanteen pinnasta. Täytyy hieman säätää alasaranaa, niin senkin saa katoamaan.
Rengasmelu on sietämätön ja "hieman" vetelee pahimmissa urissa...
Rengasmelu on sietämätön ja "hieman" vetelee pahimmissa urissa...
Blue_vw: Aika jännä et jos sulla ottaa reippaasti kiinni käännettäessä kun ei tuossa meidän Caravellessä ollut kuin pientä kiinni ottamista. Meilläkin tuota etupäätä on madallettu ainakin tuo 50mm alkuperäisestä korkeudesta.
Jaho: En tiedä kuinka vanha oot mut ei se rengaskoko ikää katso, mut tosiasiassa tuo 17" rengas koko taitaa olla T4:ssa se mukavuudeltaan/ulkonäöllisesti järkevin koko.
Jaho: En tiedä kuinka vanha oot mut ei se rengaskoko ikää katso, mut tosiasiassa tuo 17" rengas koko taitaa olla T4:ssa se mukavuudeltaan/ulkonäöllisesti järkevin koko.
Kun ostin oman teenelkun oli siinä säädetty keula alas. Nostin sen välittömästi ylös. Ei sovellu minun ajoihin matala alusta. Ulkonäollä ei juuri merkitystä itselle. Käytännöllisyys ja mukavuus. Meillä on lähin moottoritie yli 100km päässä.
Rohkenen epäillä että 225/45/17 mukavin satsi alle?! Epäilee 60-luvun lapsi...
Rohkenen epäillä että 225/45/17 mukavin satsi alle?! Epäilee 60-luvun lapsi...
-70mm ja 225/45/18 et 35.Toimii. Nykyiseen sunnitteilla 20" ja madallus varmaan -40mm heavy duty.
Kuva edellisestä
Kuva edellisestä
Viimeksi muokannut Chrisu, 21.3.2012 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvirenkaina 205/65/16" ja kesä 215/65/16" vanne 6,5" et45 ja autossa joka nurkassa sisälokarit. Paljon hiekkateitä ja alusta niin korkealla, kun vakiona vain saa. Maantiellä mukavampi, kun pysyy kierrokset koneessa mukavammalla alueellä, kuin vakio rengaskoolla. Kesärengas on siis Michelin Latitude Cross, eli vähän karkeampi kuvioinen rengas, eli ei pakun rengas. Renkaan kantavuus 98, eli laki sallii Suomen tiellä käytettäväksi, vaikka otteessa lukee 99.
Ei siis ota mistään nurkasta mihinkään kiinni nuo kumit. Ainoa miiinus vakioon on tietenkin tuo jousittamattoman massan lisääntyminen tuon rengashalkaisijan kasvaminen, mutta koen sen pienempänä pahana, kun että saa kierroksen maantiellä mukavammalle alueelle.
Ja oma mielipide tuohon olkonäköön on luonnollisesti 16" vanne, koska 15 on niin pirun pieni ja 17 taas liian iso...mutta tämähän on makuasia :).
Ei siis ota mistään nurkasta mihinkään kiinni nuo kumit. Ainoa miiinus vakioon on tietenkin tuo jousittamattoman massan lisääntyminen tuon rengashalkaisijan kasvaminen, mutta koen sen pienempänä pahana, kun että saa kierroksen maantiellä mukavammalle alueelle.
Ja oma mielipide tuohon olkonäköön on luonnollisesti 16" vanne, koska 15 on niin pirun pieni ja 17 taas liian iso...mutta tämähän on makuasia :).
Viime kesän alla (ja muutoskatsastettuna) oli 8,5x18", edessä ET47 ja takana ET32. Kumit kokoa 215/45. Ulkonevan keskiön takia ei aivan mahtunut liukuovi aukeamaan ilman että otti vanteeseen kiinni, tasaisella keskiöllä mahtuisi varmaan ~ET20. Madallusta ~100mm molemmissa päissä.
Ens kesälle alle tullee näillä näkymin 8,5x17" ET36 ja 9,5x17" ET31, kumit joko 205/50 tai 205/45. Jos mielin pyörät saada otteeseen, pitänee tyytyä tuohon korkeampaan profiiliin ellen keksi vaihtoehtoista ratkaisua. Madaltaa pitäis vielä lisää ja samalla parantaa hieman alustan ominaisuuksia. Jos tulee ongelmaa oven kanssa, siirrän liukukiskoa ulommas prikoin tai ns. kiilalla.
Ens kesälle alle tullee näillä näkymin 8,5x17" ET36 ja 9,5x17" ET31, kumit joko 205/50 tai 205/45. Jos mielin pyörät saada otteeseen, pitänee tyytyä tuohon korkeampaan profiiliin ellen keksi vaihtoehtoista ratkaisua. Madaltaa pitäis vielä lisää ja samalla parantaa hieman alustan ominaisuuksia. Jos tulee ongelmaa oven kanssa, siirrän liukukiskoa ulommas prikoin tai ns. kiilalla.
Hiljasta kesäkummia tarvis katsella.
Lukkari suositellut good year excellenceä.
Muita käyttäjäkokemuksia.
205-215/60-65/16 kokoa ja kantavuusluokka 99 = 775 kg.
Michelinin Agilikset C oli viimekesänä ja kantavuusluokka taisi olla 109.
Peltorit pitäs olla päässä kun noilla ajelee isoatietä.
Agilis C nastarenkaana huomattavasti hiljasempi.
Lukkari suositellut good year excellenceä.
Muita käyttäjäkokemuksia.
205-215/60-65/16 kokoa ja kantavuusluokka 99 = 775 kg.
Michelinin Agilikset C oli viimekesänä ja kantavuusluokka taisi olla 109.
Peltorit pitäs olla päässä kun noilla ajelee isoatietä.
Agilis C nastarenkaana huomattavasti hiljasempi.
Viimeksi muokannut Rkk, 21.3.2012 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mukava muutella kokoa allaolevassa linkissä ja katsoa vastaava korkeus.
http://www.autosound.fi/rl/index.htm
http://www.autosound.fi/rl/index.htm
Syron:
http://plaza.fi/moottori/ajankohtaista/ ... -renkaissa
Syron Race 1 W 2,6 3,7 3,0 2,4 3,0 ei suositeltava
http://plaza.fi/moottori/ajankohtaista/ ... -renkaissa
Syron Race 1 W 2,6 3,7 3,0 2,4 3,0 ei suositeltava
Mä olen käyttänyt omassani alkuperäistä kokoa 225/60-16 ja tiukassa mutkassa jousituksen joustaessa raapii sisälokasuojaan.
Monasti olen ihmetellyt, miten te löydätte riittävällä kantavuudella olevia vanteita 18" tai 20" kokoisena? Varsinkin, jos vanteen pitäis olla vielä säädyllisen näköinen eikä umpijöötiä. Hyviä vannevaihtoehtoja varsinkin 17" ja 18" koossa otetaan siis vastaan. Nytpä en tietenkään muista pitkän bussin akselipainoa. :(
Monasti olen ihmetellyt, miten te löydätte riittävällä kantavuudella olevia vanteita 18" tai 20" kokoisena? Varsinkin, jos vanteen pitäis olla vielä säädyllisen näköinen eikä umpijöötiä. Hyviä vannevaihtoehtoja varsinkin 17" ja 18" koossa otetaan siis vastaan. Nytpä en tietenkään muista pitkän bussin akselipainoa. :(
Testit on testejä, mut ei mulla ainakaan tuon Syronin osalta oo ollut valittamista, hiljainen, pitää T4 alla kuivalla ja märällä ja ei oo kulunut yhden kesän ajojen aikana mitenkään epänormaalisti.
Aikoinaan Passatin alle hankin talvirenkaat sen perusteella mitä testeissä oli renkaista kerrottu, rengas on Michelinin kitkat joiden piti olla parhaat kuivalla tienpinnalla ja hyvä sivuttaispito, nyt ihmettelen kuinka huonoja ne muut on kuivalla tienpinnalla kun noi ei todellakaan oo hyvät, eikä sivuttaispitokaan mikään paras ole.
Aikoinaan Passatin alle hankin talvirenkaat sen perusteella mitä testeissä oli renkaista kerrottu, rengas on Michelinin kitkat joiden piti olla parhaat kuivalla tienpinnalla ja hyvä sivuttaispito, nyt ihmettelen kuinka huonoja ne muut on kuivalla tienpinnalla kun noi ei todellakaan oo hyvät, eikä sivuttaispitokaan mikään paras ole.
Itse olen luottanut aika pitkälle TyreTest.comin arvosteluihin ja sen peusteella hankkinut monet renkaat, vaikka nuo testit ovatkin hieman viitteelliset, koska pakun isomman kantavuuden rengas ei ole sama kuin henkilöauton, jolla testit on ajettu.
Viime syksynä laitoin pakun alle Marangonin Meteo HP nastattomat ja juuri sellaiset ne olivat, kuin testi kertoi. Oikeastaan ainoa moitittava ominaisuus (nastattomaksi) oli korkeahko rengasmelu.
Viime syksynä laitoin pakun alle Marangonin Meteo HP nastattomat ja juuri sellaiset ne olivat, kuin testi kertoi. Oikeastaan ainoa moitittava ominaisuus (nastattomaksi) oli korkeahko rengasmelu.
miten on, uskaltaako a6:sen renkaita laitella portteriin?
Puuttuuko katastus mies miten helposti niihi? Olis ylimääräsiä kutosen sarjoja ja tuossa portterissa nuo C nastarenkaat alkaa olemaa lopussa, niin meinasin jos laittas sellaset alle
Tarkasta kantavuusluokka renkaista.
Jos riittää niin alle vaan.
Itsellä oli kesärenkaat 7x16 et 45 vanteella ja renkaana 205/65/16 ja hieman jossain tilanteessa(käännöksessä) ottaa sisälokasuojaan, mutta tuokin riippuu niin siitä miten tuo sisälokasuoja asennettu. Isällä samalla rengastuksella ei ota kiinni
Talvipyörät 7x15 et 38 vanteella ja rengas 215/65/15 ja sama homma että jossain käännöksessä hipaisee sisälokasuojaan.
Talvipyörät 7x15 et 38 vanteella ja rengas 215/65/15 ja sama homma että jossain käännöksessä hipaisee sisälokasuojaan.
Ostin jo kolmannet kesärenkaat T4:seen etteivät ole C-kankaiset.
Käytännössä olleet 99 kantavuudella.
Olleet mukavia alla. Mulla ei ole paku, vaan multivan.
Nyt kuitenkin napsahti omaan nilkkaan. Ostin Hankook Eco kinergy K425 205-65-15 99XL sarjan. Joopa joo. Hiljaiset on, mutta onnettoman löysät rungolta vaikka tuo 99 kantavuus.
Oikein epäilyttää onko tosi. Maksimipaineet renkaan kyljessä merkitty 3,4bar ja silti huojuu ja löysä. Edellinen Nokian Hakka Green oli samat merkinnät, mutta eri jämäkkä oli.
Kaipa tuon maksimi käyttöpaineennosalta joku pelivara on jos nostaisi hieman painetta. Miä lie tekisi jos vaikka 10% lisäisi
Käytännössä olleet 99 kantavuudella.
Olleet mukavia alla. Mulla ei ole paku, vaan multivan.
Nyt kuitenkin napsahti omaan nilkkaan. Ostin Hankook Eco kinergy K425 205-65-15 99XL sarjan. Joopa joo. Hiljaiset on, mutta onnettoman löysät rungolta vaikka tuo 99 kantavuus.
Oikein epäilyttää onko tosi. Maksimipaineet renkaan kyljessä merkitty 3,4bar ja silti huojuu ja löysä. Edellinen Nokian Hakka Green oli samat merkinnät, mutta eri jämäkkä oli.
Kaipa tuon maksimi käyttöpaineennosalta joku pelivara on jos nostaisi hieman painetta. Miä lie tekisi jos vaikka 10% lisäisi
Kävin muuallakin mittaamassa paineet. Pakkohan se on uskoa valmistajan kantavuus indeksiä 99 eli 775kg per rengas. On vaan lysmässä rengas. Ja hieman enempi pitää rattia kääntää. Tosin tuo on erittäin pyöreäkylkinen rengas ja painauma korostuu. Mutta kyllä sen ajossakin huomaa että pehmeä on. Se hyvä puoli että urista ei tiedä mitään! Taidan antaa olla tuon maksimipaineen 3,4bar kylmänä. Ajoa vaan kele😃 Meiltä on moottoritiellekkin matkaa aika siivu...
Ei tullu mitään tuolla Hankook Kinergy K425 205-65-15 T 99XL renkaalla ajosta. Oli se T4:sen alla niin nulju. Kaveri laittaa ne väyrys-mersuun. Onko mitä suosituksia 15 tuuman koossa?
Edellinen Hakka Green 205-65-15 H 99XL oli aika makea ajettava. Kilometri tulos oli aika heikko. Tosin tuo kankaiden määrä sen tekee ja kumiseos.
Liekkö pakun renkaana 195-70-15C mukavaa olemmasakaan. Selvähän se on jos kantavuutta niin jysähtelee.
Edellinen Hakka Green 205-65-15 H 99XL oli aika makea ajettava. Kilometri tulos oli aika heikko. Tosin tuo kankaiden määrä sen tekee ja kumiseos.
Liekkö pakun renkaana 195-70-15C mukavaa olemmasakaan. Selvähän se on jos kantavuutta niin jysähtelee.
Re: T4 renkaat kysely
Vanha topikki, mutta menköön.
Onko kukaan sovittanut 8,5x19 et42 vanteita? Ja jos on, niin mahtuukohan 245/45 kumilla? Mihin ottaa eka kiinni? Taakse ilmeisesti sopii ongelmitta, mutta ottaako edestä lokarin sisä, vai ulkoreunaan kiinni. Tässä vehkeessä on jo valmiiksi tehtaalla laitettu joku madallus ja kaaren sisähuuli on jo kavennettu ja ohjaus ei käänny yhtä paljon kuin "vakioissa". Juu auto on outo jo muutenkin, mutta silti tehtaan jäljiltä.
Onko kukaan sovittanut 8,5x19 et42 vanteita? Ja jos on, niin mahtuukohan 245/45 kumilla? Mihin ottaa eka kiinni? Taakse ilmeisesti sopii ongelmitta, mutta ottaako edestä lokarin sisä, vai ulkoreunaan kiinni. Tässä vehkeessä on jo valmiiksi tehtaalla laitettu joku madallus ja kaaren sisähuuli on jo kavennettu ja ohjaus ei käänny yhtä paljon kuin "vakioissa". Juu auto on outo jo muutenkin, mutta silti tehtaan jäljiltä.
Re: T4 renkaat kysely
Hyvin mahtuu tuo 19x8.5 et42 245/45 kumilla. Ei ota siis missään tilanteessa kiinni. Sisälokareita ei edessä ole, eli en tiedä raapisko niihin.
Osaako kukaan kertoa vakioalustan korkeutta, eli navasta kaaren reunaan? Osais valita paremmin jousia taakse.
Osaako kukaan kertoa vakioalustan korkeutta, eli navasta kaaren reunaan? Osais valita paremmin jousia taakse.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa